خانهاخبار
دوربین چاپ فوری «کداک پرینتوماتیک»، مسافری از گذشته با توشه‌ای جدید

دوربین چاپ فوری «کداک پرینتوماتیک»، مسافری از گذشته با توشه‌ای جدید

کداک پرینتوماتیک، ترکیبی از سنت و نوگرایی است؛ دوربینی با قابلیت چاپ فوری که حس‌گر دیجیتال را جایگزین کارتریج فیلم کرده است.
۱۳۹۶/۶/۲۶
image

سخت‌افزارهای داخلی Kodak Printomatic در مقایسه با دوربین‌های مشابه قدیمی، امروزی‌تر شده اما اصول کار آن تغییری نکرده است. کافی است آن را به سمت سوژه بگیرید و دکمه را بفشارید تا عکس طی تنها چند ثانیه به‌صورت چاپ شده از شیار کنار دوربین بیرون بیاید.  

«کداک پرینتوماتیک»، دوربین‌های خاطره‌انگیز چاپ فوری (یا چاپ سریع) دهه‌های گذشته را به یادمان می‌اندازد. در گذشته‌های نسبتا دور، پولاروید پرچم‌دار ساخت دوربین‌های چاپ فوری بود اما با آغاز دوران عکاسی دیجیتال، دوربین‌های چاپ فوری (همچون دیگر انواع دوربین‌های مکانیکی/الکترونیکی) جایگاه پیشین خود را نزد بسیاری از کاربران از دست دادند. امروزه فوجی‌فیلم انواعی از این دوربین‌ها را با قیمت مناسب تولید و عرضه می‌کند. خود پولاروید نیز در سال 2015 طی اقدامی خلاقانه، یک دوربین چاپ فوری دیجیتال تولید کرد تا به این ترتیب، کارتریج فیلم جای خود را به حس‌گر دیجیتال دهد. دوربین مذکور، Polaroid Snap نام داشت و با حس‌گر 10 مگاپیکسلی خود عکس را هم روی کارت حافظه ثبت می‌کرد و هم به‌صورت چاپ شده روی کاغذ بیرون می‌داد.

اکنون دوربین جدید کداک را نیز با کمی اغماض می‌توان مشابه «پولاروید اسنپ» قلمداد کرد. پرینتوماتیک البته در کارخانه‌های کداک ساخته نشده است. در واقع، این شرکت‌ مدت‌هاست که دوربین تولید نمی‌‌کند. دوربین مذکور به سفارش کداک اما در خطوط تولید شرکت C+A ساخته شده است.

این کوچولوی دوست‌داشتنی، مثل همتای پولارویدی خود، یک کامپکت 10 مگاپیکسلی است که عکس را ضمن ذخیره در حافظه فلش، روی کاغذ چاپ می‌کند و از شیاری که در کنار بدنه تعبیه شده است بیرون می‌دهد.

دوربین چاپ فوری کداک پرینتوماتیک (2017) در سمت چپ؛ دوربین چاپ فوری پولاروید اسنپ (2015) در سمت راست

دوربین شامل باتری یون لیتیوم، فلاش سرخود، علائم هشدار کاهش شارژ باتری و همچنین چاپ عکس، و شکاف کارت حافظه microSD است. برای عکس‌برداری نیز دو حالت آماده در نظر گرفته شده است؛ یکی ثبت عکس با رنگ‌های درخشان و دیگری به‌صورت سیاه و سفید.

عکس‌ها نهایتا روی کاغذهای ZINK (سرنام Zero Ink) در ابعاد 2 در 3 اینچ چاپ می‌شوند. این کاغذها در برابر آب مقاوم هستند و به‌راحتی پاره نمی‌شوند.  

پرینتوماتیک در دو رنگ‌بندی زرد و سفید یا خاکستری (مایل به آبی) و سفید و با قیمت تقریبا 70 دلار عرضه خواهدشد. همراه دوربین یک بسته کاغذ زینک هم رایگان به خریدار داده می‌شود. قیمت بسته‌های 20 و 50 تایی این کاغذ به‌ترتیب، 9 و 20 دلار است.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)