خانهاخبار
مشخصات کامل داتسون GO؛ ژاپنی کوچک در راه ایران

مشخصات کامل داتسون GO؛ ژاپنی کوچک در راه ایران

مدیرعامل ایران‌‌خودرو در دیدار با مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده و همچنین برنامه‌های آینده این گروه صنعتی گفت: تا چند ماه دیگر با داتسون ژاپن وارد مرحله قرارداد می‌شویم.
۱۳۹۶/۶/۱۹

تاریخچه داتسون

نام داتسون را که می‌شنویم ناخودآگاه تصویر وانت‌های سفید با خطوط قرمز و نارنجی در ذهنمان نقش می‌بندد. خودروهای قدیمی که سر و صدای زیادی را به راه می‌انداختند. داتسون شرکتی ژاپنی و از زیرمجموعه‌های نیسان است که تاسیس آن به سال 1931 میلادی بر‌می‌گردد. در بین سال‌های 1958 تا 1986 نیسان تصمیم گرفت تمامی خودروهای صادراتی خود را داتسون بنامد. در سال 1986 میلادی برند داتسون به کلی حذف شد اما از بین نرفت. بلکه پس از 28 سال یعنی در سال 2013 شرکت نیسان تصمیم گرفت خط تولید ارزان قیمت‌ترین محصولات خود را داتسون نام‌گذاری کند. خط تولیدی که هدف اصلی آن صادرات خودرو به بازارهای نوظهوری نظیر روسیه، هند، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، اندونزی و قزاقستان است.

image

 

 داتسون GO در راه ایران

نخستین خودرویی که نیسان در سال 2014 تحت برند داتسون معرفی کرد GO نام دارد. خودرو بسیار کوچکی که هدف اصلی آن تردد در شهرهای شلوغ است. به همین دلیل نیسان یکی از خطوط تولید اصلی این خودرو را در هند راه اندازی کرد. حالا اما بعد از اعلام ایران خودرو مبنی بر ورود این خودروساز به ایران محتمل‌ترین گزینه برای ورود به بازار کشور، داتسون GO است. داتسون GO از نظر ظاهری طراحی کاملاً جدیدی داشته و در نگاه اول حس خوبی را به بیننده انتقال می‌دهد. جلو پنجره به سبک دیگر خودروهای امروزه شش ضلعی بوده و به لطف الگوی لانه زنبوری و حاشیه کرومی ظاهر جذابی را به وجود آورده است. این جلو پنجره به خوبی با خطوط کاپوت و سپر هارمونی داشته و چراغ‌های برآمده ظاهر نسبتاً عضلانی را برای خودرو به ارمغان آورده‌اند. طراحی پشت Go را می‌توان به عنوان نمونه‌ای استاندارد از طراحی یک خودروی هاچ‌بک تلقی کرد. تمامی عناصر به چشم آشنا بوده و جذابیت طراحی آن به لطف شیشه عقب منحنی با حاشیه مشکی رنگ، لوگوی برجسته داتسون و خطوطی که از روی گلگیرهای عقب کشیده شده و در مرکز صندوق محو می‌شوند، دو چندان شده است. به طور کلی طراحی بدنه داتسون GO توانایی رقابت با اکثر خودروهای تولید داخل را دارد اما نمی‌توان آن را با رقبایی همچون هیوندای i20 و یا کیا پیکانتو مقایسه کرد.

مشخصات داتسون GO

به داخل کابین که می‌نگریم فضای کاملاً آشنایی مشابه خودروهای تولید داخل به چشم می‌خورد. صندلی‌های تختی که بیشتر شبیه نیمکت بوده و داشبورد یک تکه که از نوعی پلاستیک فشرده ساخته شده است. صفحه کیلومتر از ترکیب یک پنل دیجیتالی و نشانگر میزان سرعت آنالوگ ساخته شده که ظاهر بسیار ساده‌ای دارد. دریچه‌های تهویه هوا دایره‌ای شکل بوده و بسیار مشابه رنو لوگان یا همان L90 هستند. یکی از تجهیزات دوست داشتنی کابین داتسون GO پریز برق 12 ولتی است که در کنار غربیلک فرمان تعبیه شده  و می‌توان از آن برای شارژ و یا تأمین برق دستگاه‌های مختلف استفاده کرد.

تمامی نسخه‌های داتسون GO با پیشرانه 3 سیلندر خطی با حجمی معادل 2/1 لیتر عرضه می‌شوند. پیشرانه ای که برای تردد در شهر بسیار ایده آل بوده و توانایی تولید نیرویی معادل 68 اسب بخار را دارد. نیرویی که برای انتقال آن به چرخ‌های جلو از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده شده است. مصرف سوخت این پیشرانه نیز متوسط بوده و در بیشترین حالت از 6 لیتر در هر صد کیلومتر فراتر نخواهد رفت.

روی هم رفته داتسون GO شباهت بسیاری به دیگر خودروهای پرفروش داخلی دارد. خودروهای مقرون به صرفه‌ای که قیمت تمامی شده آن‌ها بین 30 تا 40 میلیون تومان است.

فضای داخلی مدرن

image

در داخل کابین داتسون GO تنها ویژگی عجیب و غربیی که به چشم می‌خورد سیستم پخش آن است. در این سیستم صوتی هیچ خبری از رادیو نیست اما در عوض به یک گیره نگه‌دارنده تلفن همراه، یک درگاه USB و یک ورودی 3.5 میلی‌متری صدا مجهز شده است. بنابراین می‌توانید بدون دغدغه تمام شدن شارژ، گوشی خود را به خودرو متصل کرده و هر آهنگی را که می‌خواهید اجرا کنید. ایده تازه‌ای که بیشتر برای نسل جوان طراحی شده است.

image

اگرچه داتسون GO خودرویی هاچ‌بک بوده و بدنه بسیار کوچکی دارد، اما کابین آن در مقایسه با دیگر خودروهای مشابه داخلی جادارتر بوده و می‌تواند به راحتی 5 سرنشین را در خود جای دهد. داتسون GO قرار است در پنج رنگ سفید، آبی، نوک مدادی، قهوه‌ای تیره و قرمز عرضه شود که در مقایسه با دیگر رقبای خود طیف رنگ بیشتری دارد.

ایمنی خوب

image

ابتدا داتسون GO قرار بود در چند کلاس مختلف عرضه شود که امکاناتی نظیر ترمز ABS و کیسه هوا تنها در نسخه‌های گران‌قیمت تر عرضه می‌شد. اما پس از تست‌های انجام شده، سازمان ارزیابی ایمنی خودروهای یعنی euro ncap به دلیل ضعیف بودن بدنه، اجازه تولید این خودرو بدون ترمز ABS و کیسه هوا را نداد. اما واضح است که طراحی بدنه این خودرو را مهندسین نیسان انجام داده و به لطف ساختار استیل مقاومت آن چند برابر خودروی های چینی مشابه خواهد بود.

سیستم برف‌پاک‌کن پیشرفته

image

یکی از قابلیت‌های داتسون GO قابلیت تنظیم خودکار سرعت برف پاک کن است. دیگر نیازی نیست هنگام بارندگی با کم و زیاد کردن سرعت خودرو، مدام سرعت حرکت برف پاک کن را هم تنظیم کنید. مشکلی که اکثر ما در روزهای بارانی داشته و به دلیل پرت شدن حواس راننده می‌تواند حوادث رانندگی را نیز در پی داشته باشد. به همین دلیل GO به سیستمی مجهز شده که به صورت خودکار سرعت برف پاک کن را با توجه به سرعت خودرو تنظیم می‌کند.

صندوق جادار

image

فضای محفظه بار داتسون GO یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است. این خودرو فضایی معادل 265 لیتر را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای قرار دادن دو چمدان مسافرتی کافی است.

چراغ‌های جلو هوشمند

image

یکی از قابلیت‌های بسیار دوست داشتنی داتسون GO به چراغ‌های آن مربوط می‌شود. در این خودرو سیستمی پیاده شده که هنگام خاموش کردن خودرو و پیاده شدن تا 120 ثانیه چراغ‌های جلو را برای شما روشن نگه می‌دارد. این سیستم علاوه بر جلوگیری از روشن ماندن چراغ و خالی شدن باتری، می‌تواند به پیدا کردن کلید و باز کردن در خانه به کمک شما بیاید.

صفحه کیلومتر 

image

صفحه کیلومتر داتسون GO در عین سادگی بسیار کاربردی است. این صفحه کیلومتر به یک نشانگر آنالوگ و یک صفحه نمایش دیجیتال مجهز شده است. عقربه آنالوگ وظیفه نمایش میزان سرعت را بر عهده داشته و در داخل آن بهترین زمان برای تعویض دنده‌ها نیز علامت گذاری شده است. صفحه نمایش دیجیتال علاوه بر نمایش دور موتور اطلاعاتی نظیر دمای آب، میزان سوخت، میزان مصرف سوخت در هر صد کیلومتر، مسافت قابل پیمایش با سوخت فعلی و غیره را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مانی

۱۳۹۶/۶/۲۰
اینا وقتی خط تولید پرایدو متوقف کردن نه بخاطر منو شما بلکه بخاطر 1میلیون دستگاه پرایدتو انبارهاشون بوده که حساب کردن بفروشن اندازه 3سال کاری بنزو بی ام و براشون سود اوره :))))))))))))

صلح طلب

۱۳۹۶/۶/۱۹
به امید خدا سال 1400 و اندی وارد بازار ایران خواهد شد.