خانهاخبار
تلویزیون OLED در مقابل تلویزیون 4k LED؛ کدام یک برتر است؟

تلویزیون OLED در مقابل تلویزیون 4k LED؛ کدام یک برتر است؟

در این مطلب می‌خواهیم تلویزیون‌های 4k و OLED را از 10 جنبه مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک از این تلویزیون‌ها از چه جنبه‌هایی بر دیگری برتری دارند.
۱۳۹۵/۱۱/۲۲

سال 2017 را باید سال جنگ رزولوشن‌های تلویزیونی نامید. در این سال کمپانی‌های مختلف و به طور مشخص دو کمپانی سامسونگ و ال‌جی قصد دارند رزولوشن تلویزیون‌ها را وارد فاز جدیدی کرده و استانداردهای جدیدی را برای این حوزه تعریف کنند. اغلب تلویزیون‌هایی که از این دو غول کره‌ای در بازار موجود هستند، از رزولوشن 4k پشتیبانی می‌کنند. اما جنگ رزولوشن‌ها چنان بالا گرفته است که باید شاهد رونمایی تلویزیون‌های LED با کیفیت 4k UHD و  بالاتر نیز باشیم. تلویزیون‌های OLED نیز قطعا سهم قابل توجهی از بازار سال 2017 خواهند داشت و شانه به شانه دیگر رقبا رقابت خواهند کرد.

در این مطلب از جی اس ام می‌خواهیم تلویزیون‌های OLED و 4K از نوع LED را از 10 جنبه مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین اگر به تازگی می‌خواهید یک تلویزیون خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. اما قبل از اینکه به سراغ مقایسه تلویزیون‌ها برویم، در ابتدا باید با معنای OLED و 4K آشنا شویم.

تعاریف:

OLED: دیود ارگانیک ساطع نور

4K: (UHD یا کیفیت فوق‌العاده بالا) به رزولوشن بین 3840 در 2160 یا 8,294,400 پیکسل اطلاق می‌شود. تعاریف دیگری مانند 4K پیشرفته یا رزولویشن  4 X HD نیز وجود دارند.

آزمایش اول: پرداخت رنگ / دقت

در حالی که در چند سال اخیر شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در تلویزیون‌های LED بوده‌ایم، اما معمولا احساس می‌شود که این تلویزیون‌ها از مشکل عمق رنگ رنج می‌برند و عمق رنگ در آنها به اندازه تلویزیون‌های پلاسما و یا OLED نیست.

image

در تلویزیون‌های OLED، هر پیکسل شامل سه عنصر قرمز، سبز و آبی می‌شود که برای تولید میلیون‌ها رنگ، بطور هماهنگ با هم کار می‌کنند. در زمان حال که هر پیکسل تمامی عناصر لازم برای تولید هر رنگی را داراست، می‌توان اینطور استنتاج کرد که تلویزیون‌های OLED بسیار بهتر از انواع LCD می‌توانند اطلاعات رنگی را ایجاد و انتقال دهند. در عمل نیز، ما خود این را تجربه کرده‌ایم که کیفیت رنگ تلویزیون‌های OLED از 4K دقیق‌تر است و اطلاعات رنگی در آنها غنی‌تر، عمیق‌تر و واقعی‌تر می‌باشد.

برنده: تلویزیون OLED

 

آزمایش دوم: شفافیت و وضوح تصویر

در حوزه شفافیت و وضوح تصویری، قطعا تلویزیون‌های 4K حرف اول و آخر را می‌زنند. وضوح تصویر در این تلویزیون‌ها باورنکردنی‌ست. در این تلویزیون‌ها، سیگنال 1080p به رزولوشن 4k تبدیل می‌شود و دلیل این وضوح و شفافیت بی‌نظیر نیز همین است. به دلیل محدودیت یا فقدان محتوا برای تلویزیون‌های 4k، این تبدیل سیگنال از اهمیت بالایی برخودار است. در حالی که هر دو کمپانی ال‌جی و سامسونگ در زمینه ساخت تلویزیون‌های 4k حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما به نظر ما کمپانی سونی از بقیه کمپانی‌ها در این زمینه بهتر عمل کرده است. سونی همچنین برای پردازش سریع‌تر تصویر، از آخرین نسل چیپست‌های خود به عنوان موتور تصویر استفاده می‌کند.

image

یکی از نکاتی که در تلویزیون‌های OLED، 4K و 1080p نظر ما را به خود جلب کرد، وجود برخی نقائص حرکتی بود. هرچند که این نقائص چندان منحرف‌کننده نبودند، اما دوران تلویزیون‌های پلاسما اولیه را به یاد می‌آوردند. نقائص حرکتی باعث ایجاد یک تاری مختصر در اطراف لبه‌های تصویر می‌شود.

برنده: تلویزیون LED 4K

 

آزمایش سوم: سطح مشکی / کنتراست

به خاطر شباهت تکنولوژی‌های استفاده شده در تلویزیون‌های OLED  و پلاسما، این تلویزیون‌ها می‌توانند رنگ مشکلی را عمیق‌تر نشان دهند و همچنین مقیاس نامحدودی از رنگ خاکستری را نیز ارائه کنند. در تلویزیون‌های OLED شاهد نمایش رنگ مشکی بصورت مرکبی و بدون نقص هستیم؛ در حالی که این چیزی‌ست که هیچوقت در تلویزیون‌های LED شاهد آن نبوده‌ایم. تلویزیون‌های LED در عوض می‌توانند رزولوشن بالاتری را ارائه کنند، اما این تلویزیون‌ها به همان پنل جلوی LCD و نور پس زمینه (LED) متکی هستند. هرچند که در سال‌های اخیر شاهد بهبود‌هایی در زمینه عمق رنگ مشکی در تلویزیون‌های ال ای دی هستیم؛ اما قطعا این بهبودها به اندازه‌ای نیست که بتوانند با انواع OLED رقابت کنند.

image

برای افزایش کنتراست دو روش وجود دارد: اول با تولید سطح عمیق‌تری از رنگ مشکی و دوم با سفید‌های روشن‌تر. تلویزیون‌های OLED از روش اول برای افزایش کنتراست استفاده می‌کنند و به همین خاطر می‌توانیم شاهد تصاویری عمیق‌تر به همراه رنگ‌های شاد‌تر در این تلویزیون‌ها باشیم. روش سفید‌ روشن‌تر برای محیط‌های نور اتاق و محتواهای HDR مناسب است.

برنده: تلویزیون OLED

 

آزمایش چهارم: روشنایی / حداکثر سفیدی

به دلیل امکان تولید LED‌های روشن‌تر در آینده، روشنایی و حداکثر سفیدی تولید شده در آنها بصورت نامحدود است. اما در تلویزیون‌های OLED اینگونه نیست و به خاطر دیود ارگانیک ساطع نور و ساختار ارگانیک ماده مورد استفاده، روشنایی و حداکثر سفیدی در این تلویزیون‌ها محدود شده است. در تلویزیون‌های OLED هیچ نور پس زمینه‌ای وجود ندارد و به جای آن شاهد وجود پیکسل‌های انفرادی هستیم.

بنابراین اگر به دنبال تلویزیونی هستید که بالاترین نرخ روشنایی را ارائه بدهد، بهتر است به سراغ تلویزیون‌های LED بروید. به خاطر تکامل‌های روز افزون در تکنولوژی تلویزیون‌های LED، پیش‌بینی می‌شود که انواع 4K در زمینه ارائه روشنایی و حداکثر سفیدی همچنان بی‌رقیب باقی بمانند.

برنده: تلویزیون LED 4K

 

آزمایش پنجم: یکنواختی نمایشگر

یکنواختی نمایشگر را می‌توان یکی از نقاط ضعف تلویزیون‌هایی با نور پس زمینه LED به حساب آورد. در این نوع تلویزیون‌ها شاهد حضور نور پس زمینه به جای پیکسل‌های روشن در قسمت پنل جلویی هستیم. تلویزیون‌های خمیده LED، در زمینه یکنواختی نمایشگر با مشکلات بیشتری مواجه هستند و گاهی پس زمینه‌های روشن‌تر را در لبه‌های نمایشگر و یا در نوارهای تشکیل در سراسر صفحه نمایش نشان می‌دهند. اما خوشبختانه می‌توان با انجام تغییراتی در قسمت تنطیمات تلویزیون، این مشکل را تا حدودی مرتفع کرد.

بر خلاف تلویزیون‌های ال ای دی، در انواع OLED شاهد آن هستیم که به خاطر روشنایی انفرادی هر پیکسل، نور بیشتری در اطراف تصویر پراکنده می‌شود که در نهایت می‌تواند زیبایی کلی تصویر را افزایش دهد.

برنده: تلویزیون OLED

 

آزمایش ششم: کیفیت مشاهده از کناره‌ها

همانند تلویزیون‌های پلاسما، تلویزیون‌های OLED نیز می‌توانند زاویه دید خوبی را از کناره‌ها ارائه دهند. این مزیت را شاید بتوان مدیون وجود روشنایی اختصاصی هر پیکسل دانست. در تلویزیون‌های اولد، روشنایی به پنل جلوی نمایشگر نزدیک است؛ در حالی که در تلویزیون‌های LED شاهد وجود چنین ویژگی نیستیم.

image

قاعدتا تلویزیون‌های 4کی به دلیل لبه روشن یا نور پس زمینه کامل، باید در زمینه زاویه دید از کناره‌ها، تنه به تنه انواع OLED رقابت کنند؛ اما در نهایت شاهد آن هستیم که علی‌رغم بهبود‌های انجام گرفته در تلویزیون‌های 4کی، اما این تلویزیون‌های اولد هستند که زاویه دید بهتری را از کناره‌ها ارائه می‌دهند.

برنده: تلویزیون OLED

 

آزمایش هفتم: کیفیت کلی تصویر

تلویزیون‌های OLED 4K قطعا برنده نهایی رقابت کیفیت تصویر خواهند بود. هرچه که رنگ مشکلی عمیق‌تر باشد، شاهد وجود کنتراست بهتر، عمق تصویر بیشتر و رنگ‌های زنده‌تر نیز خواهیم بود. بنابراین صرف نظر از نقص‌های این تلویزیون‌ها، اگر به دنبال تلویزیونی هستید که بهترین کیفیت تصویری را ارائه بدهد، بهتر است یک تلویزیونOLED 4K را مدنظر داشته باشید.

برنده: تلویزیون OLED 4K

 

آزمایش هشتم: طول عمر و زمان کارکرد

تکنولوژی تلویزیون‌های OLED 4K هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و این تلویزیون‌ها چندان هم در بازار شناخته شده نیستند. با یادآوری آنچه برای مدل‌های اولیه تلویزیون‌های پلاسما رخ داد، شاید بهتر باشد در زمینه خرید یک تلویزیون OLED 4K، کمی محتاطانه‌تر عمل کنید. ماندگاری نور پس زمینه ال ای دی در انواع مدل‌های تلویزیون‌های LED 4K بسیار بیشتر است و به دلیل استفاده از پنل‌‌های باکیفیت LCD در قسمت جلو به همراه کریستال‌های محکم، شاید خرید این نوع تلویزیون‌ها عاقلانه‌تر به نظر برسد.

image

چنین تکنولوژی‌ باید 60.000 ساعت مشاهده را پشتیبانی کند که اگر این ساعت  را به 4 ساعت در هر روز تقسیم کنیم، یعنی این تلویزیون باید 41 سال داوام بیاورد! میزان روشنایی لامپ‌های LED در طول زمان کاهش می‌یابد و طبیعتا بعد از چند سال یکنواختی نمایشگر بدتر می‌شود. و البته بد نیست این نکته را هم بدانید که از لحاظ اقتصادی نیز LED‌ها را نمی‌توان جایگزین کرد.

برنده: تلویزیون LED 4K

 

آزمایش نهم: قیمت

قیمت تلویزیون‌های OLED 4K در بازار به نسبت سایر تلویزیون‌ها تا حدودی بالاتر است. ارزان‌ترین مدل تلویزیون ال‌جی با سایر 65 اینچ با قیمت 3997 دلار به فروش می‌رسد که نسبت به مدل 55 اینجی، 1500 دلار گرانتر است. مدل‌های قدیمی‌تر طبعا با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. اما قیمت هشتمین سری از تلویزیون‌های LED 4K کمپانی سامسونگ به زیر 2000 دلار نیز می‌رسد. این تلویزیون‌ها کیفیت بسیار مطلوبی از تصویر را بدست می‌دهند و از بسیاری از نقاط ضعف تلویزیون‌های LCD و LED مبرا هستند.

برنده: تلویزیون LED 4K

 

آزمایش دهم: ارزش خرید و عملکرد کلی

قیمت بالای تلویزیون‌های OLED شاید کمی خریداران را در انتخاب مردد کند. اما از آنجایی که هر چقدر پول بدهید، همانقدر هم آش خواهید خورد، می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که علی رغم قیمت بالاتر، اما قطعا از خرید یک تلویزیون OLED پشیمان نخواهید شد. این تلویزیون‌ها می‌توانند بهترین کیفیت تصویری ممکن را برای شما به ارمغان بیاورند.

رتبه کلی:

تلویزیون OLED: 5

تلویزیون LED 4K: 4

برابری: 1

شما کدام نوع تلویزیون را ترجیح می‌دهید؟ آیا تجربه خرید و استفاده از تلویزیون‌ های OLED و یا LED 4K را داشته‌اید؟ 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (22 نظر)

م

۱۳۹۸/۶/۳۰
اغا دمت گرم. تنها كسي بودي كه تو اينا اينقد دري بري رو تشخيص دادي

هاشم

۱۳۹۸/۶/۲۳
در این مطلب تکنولوژی مقایسه نمایشگر سیستم led برپایه پخش نور ال ای دی از پشت بر روی پنل و سیستم oled که پخش نور درون پنل و از تک تک ال ای دی های مجزا پخش یشود پرداخته و تا خودتان یک تلویزیون ال ای دی را باز نکنید قابل درک نخواهد بود پشت ده عدد ال ای دی وجود دارد مقایسه صحیح است

Alirezaaaa

۱۳۹۷/۱۲/۱۶
سونی خیلی گرونه بخاطر برندش ینی نصف پول رو داری برای برندش میدی وسوتی خیلی جا ها خوندم تصویرش تاریک تره و نقطه ضعفش همینه

Ali R

۱۳۹۶/۱۲/۷
سلام * اولا : محتوا وجود داره ( برا گیم با یه سیستم خوب این تلویزیون ها نیازن ( xbox one x & PC )
دوما : کیفیت تصویر در تلویزیون های 4K بهبود پیدا می کنه * یعنی شما یه فیلم یکسانو در هر دو تلویزیون پخش کنید شاهد کیفیت بهتر تصویر در 4K TV خواهید بود .
سوما : امکانات دیگری همچون HDR - SPORT و چن تا دیگه باعث ایجاد یه فاصله تقریبا بزرگ بیت FHD و UHD میشه * کافیه یه بار در حالت SPORT یه مسابقه فوتبال نگاه کنید تا نظرتون در عوض بشه .
و در مورد قیمت هم اینطوری که شما میگید نیست از یه جهت دیگه به داستان نگاه کنید
اولا تولویزیون های 4K ارزان قیمت هم در بارار موجودن مثلا 3 تومنی که حتما در مقایسه با امکاناتشون با FHD ارزششو داره
دوما اگه تلویزیون 4K بخرید دیگه نیاز نیست در اینده تلویزیونتون رو عوض کنید چون شما فعلا تا چند سال اینده تکنولوژی مورد نازتونو خریدید ولی اگه FHD بخرید یا چن سال دیگه مجبورید UHD بخرید ( که بعتره به جای چن سال دیگه الان بخرید و تا اون وقتم کیفشو ببرید) یا از دیدن تصاویر با کیفیت محروم بمونید

Ali R

۱۳۹۶/۱۲/۷
سلام / به نظر من کمی بهتر بودن ارزش اون همه پولو نداره - بنده خودم Samsung LED 4K دارم - هر کس اومده خونمون گفته : انگار تو تصویرم ( درون تصویر !!!! ) * این نشان دهنده کیفیت عالی و قابل قبول این تلویزیون هست . پس الکی پول حروم نکنید و از تلویزیون 4کی لذت ببرید //// البته اضافه کنم تلویزیون های SUHD تصویر دیوانه کننده ای دارن ( رزولویشن 4K و SUHD برابره و فقط تراکم رنگ SUHD بیشتره .