خانهاخبار
عکس سلفی جایگزین رمز عبور می‌شود؟

عکس سلفی جایگزین رمز عبور می‌شود؟

سلفی چند سال است که محبوبیت گسترده‌ای بین مردم پیدا کرده است. حال شرکت‌های مختلف به این فکر افتاده‌اند که از سلفی به عنوان روشی برای تشخیص هویت افراد استفاده کنند.
۱۳۹۵/۷/۲۹
image

همان قدر که تکنولوژی روز به روز در حال تحول است، نحوه استفاده ما از آن نیز روز به روز تغییر می‌کند. در زمان‌های نه چندان دور، رمز عبور و پین کد تنها راه‌های ممکن برای تشخیص هویت افراد محسوب می‌شد، اما امروزه روش‌های تشخیص هویت بسیار گسترده شده است: الگوهای کشیدنی، الگوهای ضربه‌ای، حسگرهای اثر انگشت و حسگرهای عنبیه چشم. اما علاوه بر این روش‌ها، شرکت‌های مختلف مدتی است که در حال کار روی روش دیگری برای تشخیص هویت هستند: سلفی. البته نام این روش را تکنولوژی تشخیص صورت می‌نامند، اما اگر به صورت خلاصه بخواهیم به آن اشاره کنیم، باید بگوییم که در این روش سلفی به عنوان پایه تشخیص صورت استفاده می‌شود.

اوایل امسال، مستر کارت از اولین سرویس پرداخت بر پایه سلفی خود رونمایی کرد که از طریق اپلیکیشن موبایلی با نام Identity Check Mobile قابل دسترسی است. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد که از طریق دوربین جلو موبایلتان هویت خود را تایید کنید و بتوانید از کارت اعتباری خود استفاده کنید. برای تشخیص هویت تنها لازم است که به دوربین سلفی خود خیره شوید و زمانی که اپلیکیشن از شما می‌خواهد، در مقابلش لحظه‌ای پلک بزنید. این تدبیر برای این است که با یک تصویر ساختگی از فرد صاحب حساب، نتوان از کارت اعتباری استفاده کرد. گرچه این اپلیکیشن همچنان در مرحله تست و بررسی قرار دارد، به نظر می‌رسد که مستر کارت از بازخوردهای اولیه آن بسیار راضی بوده، زیرا هم اکنون برنامه بلندمدتی برای توسعه این سرویس در نظر گرفته است. حدود 92 درصد استفاده‌کنندگان از این سرویس اذعان کرده‌اند که هنگام استفاده از پرداخت آنلاین ترجیح می‌دهند از روش‌های بیومتریک به جای رمز عبور برای تایید هویت خود استفاده کنند.

image

اما مستر کارت تنها شرکتی نیست که سلفی را به عنوان گزینه‌ای جایگزین برای روش‌های سنتی ارائه می‌دهد. شرکت مشهور Uber نیز، که شرکتی برای ارائه خدمات حمل و نقل مسافران در آمریکاست، از این روش بهره می‌برد. اوبر به کمک اپلیکیشن خود به طور خودکار مسافران را در سراسر ایالات متحده به نزدیک‌ترین راننده مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد. تمامی سیستم دریافت کرایه از مسافر و پرداخت حق الزحمه راننده از طریق اپلیکیشن صورت می‌گیرد. برای تامین امنیت و تایید هویت راننده در سرویس اوبر لازم است که رانندگان از طریق اپلیکیشن مخصوص هر چند وقت یک بار از خود سلفی بگیرند. این تصویر به سیستم تشخیص هویت مایکروسافت ارسال می‌شود و این سیستم تصویر ارسالی را با تصویر موجود در بانک داده تطابق می‌دهد. گرچه بسیاری از تصاویری که ارسال می‌شود کیفیت بالایی ندارد، اوبر ادعا کرده که این سرویس قادر بوده حدود 99 درصد سلفی‌های ارسال‌شده را تشخیص بدهد.

بانک بریتانیایی HSBC نیز از سیستمی مشابه برای تشخیص هویت مشتریان و پرداخت آنلاین استفاده می‌کند. سیستم این سایت تصویر گرفته‌شده را با تصویر روی گواهینامه رانندگی مشتری تطابق می‌دهد.

در پایان باید گفت که شیوه تایید هویت از طریق سلفی روز به روز همه‌گیرتر می‌شود و از آنجا که طبق پیش‌بینی‌ها حسگرهای عنبیه چشم به زودی در طیف گسترده‌ای از گوشی‌های هوشمند تعبیه خواهند شد، می‌توان گفت که رمز عبور و پین کد به زودی به قبرستان خاطرات خواهند پیوست.

نظر شما در مورد روش تشخیص هویت بر پایه سلفی چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

Alireza

۱۳۹۵/۷/۳۰
بعد همزاد ها و دوقلو های یکسان رو میتونه تشخیص بده؟

kouroshbozorg

۱۳۹۵/۷/۲۹
هنوز با این روش ها کار نکردم که باز خوردش رو ببینم، اما نرم افزار های قدیمی تشخیص چهره همیشه با مشکل همراه بودند ( اشتباه می کردند در تشخیص هویت‌)!
البته روز به روز پیشرفت ها بیشتر و دقیق تر می شن، اما زمانی از این روش ها استفاده خواهم کرد، که تو ۵ میلیون بار، هرگز یه بار اشتباه رخ نده!
از همه این روش ها، ایمن ترین پوینده عنبیه چشم هست، بقیشون رو می شه دورشون زد!
در حال حاضر کلمه عبور های ترکیبی با طول ۱۶ نویسه و یا بیشتر خوبه واسه استفاده، چون در حال حاضر خواندن کلمه عبور در مغز افراد ممکن نیست.
البته همه با من مخالف هستند!

sab za

۱۳۹۵/۷/۲۹
این که موضوع جدیدی نیست....
گوشی اکسپریا پرو من که مال سال 2011 است به صورت پیش فرض این نوع آنلاک رو داره!!!

omid

۱۳۹۵/۷/۲۹
اینو ک z2داشت
البته فقط برای قفل گوشی