خانهاخبار
نبرد تاج‌وتخت - بخش اول - رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS

نبرد تاج‌وتخت - بخش اول - رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS

در حالی که کارشناسان فناوری اغلب معتقدند گوگل و اپل در بازار تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هر روز بیش از پیش رقیب شناخته می‌شوند، کنفرانس WWDC 2015 دلایل شفافی ارائه می‌کند مبنی بر این که اپل مسیری کاملا متقاوت نسبت به رقیب امروز و همکار سابقش، یعنی گوگل، انتخاب کرده‌ است.
۱۳۹۴/۳/۱۸

درحالی که کارشناسان فناوری اغلب معتقدند گوگل و اپل در بازار تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هر روز بیش از پیش رقیب شناخته می‌شوند، کنفرانس WWDC 2015   دلایل شفافی ارائه می‌کند مبنی بر این که اپل مسیری کاملا متقاوت نسبت به رقیب امروز و همکار سابقش، یعنی گوگل، انتخاب کرده‌ است.

اپل و گوگل دوران‌های متفاوتی را در سال‌های گذشته طی کرده‌اند که نتیجه آن وضعیت فعلی iOS و اندروید در موضوعات مختلفی از قبیل نوآوری در سخت‌افزار، امنیت، حریم کاربران و مهم‌تر از همه توانایی‌شان در کسب درآمد و رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده است. در ادامه به مسیر این دو غول دنیای تکنولوژی در سال‌های گذشته نگاهی جامع می‌کنیم.

 

image

 

رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS

امسال نهمین سال عرضه‌ iOS، سیستم عامل گوشی‌های اپل، است. این دوره نسبتا کوتاه، دنیای «دستگاه‌های بعد از نسل PC» را متحول کرد؛ دستگاه‌هایی که نه تنها گوشی موبایل‌اند، بلکه نسبت به کامپیوتر‌های رومیزی از جهاتی بسیار توانمندتر نیز ظاهر شده‌اند.

«دستگاه‌های بعد از نسل PC» به دلیل دسترسی به مکان‌ جغرافیایی کاربر، پرداخت‌های هوشمند و سریع، فراهم آوردن دسترسی به اینترنت در همه‌جا، تصویربرداری حرفه‌ای و سنسورهای حرکتی‌شان، روش‌های کاملا جدیدی از تعامل با کاربر در اختیار توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها قرار داده‌اند.

در نتیجه این تحول، بازار نرم‌افزار از انحصار غول‌های نرم‌افزاری بزرگ که سیستم‌های یکپارچه گران‌قیمت تولید می‌کردند (مثل ادوبی و مایکروسافت) خارج شد و به سمت طیف گسترده‌ای از شرکت‌های مستقل تولید اپلیکیشن و استارت‌آپ‌هایی تغییر مسیر داد که راه‌های کاملا جدیدی برای ارتباط اجتماعی انسان‌ها فراهم می‌کردند؛ راه‌هایی که با به کارگیری قابلیت‌های جدید سیستم‌ عامل‌های موبایل، به اشتراک‌گذاری همه چیز را، از عکس گرفته تا ویدیوهای زنده، ممکن کردند و ابزارهای خلاقانه‌ و کاربردی جدیدی برای پاسخ به نیازهای کاربران فراهم آوردند.

مسلما اپل بزرگ‌ترین ذی‌نفع این حرکت بزرگ به سمت تلفن‌های هوشمند بوده‌ است؛ شرکتی که آتش این انقلاب را با آیفون شعله‌ور کرد، با آی‌پد آن را فراگیرتر کرد و در آخر با عرضه اپل واچ می‌خواهد نفوذ بی‌حد خودش را در میان کاربران همچنان گسترش دهد. اپل واچ، دستگاهی که به سیری، ابزارهای خانه هوشمند، برنامه سلامتی، حساب‌های بانکی، پیام‌های کوتاه، نقشه و iCloud متصل است، می‌خواهد اپل را قطب تکنولوژی‌های شخصی جدید کند.

جی‌اس‌ام قصد دارد در پرونده ویژه‌ای، که به بهانه کنفرانس WWDC اپل برای شما آماده کرده، اختلاف‌های بنیادین میان استراتژی‌های اپل و گوگل را کمی عمیق‌تر بررسی کند.

 

در یادداشت‌هایی که در روزهای آینده به طور منظم منتشر خواهیم کرد، می‌خواهیم بررسی کنیم که:

  • چرا در حالی که هیچ‌کسی باور نمی‌کرد، اپل توانست پیروز انقلاب دوران بعد از PC ها شود؟
  • چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟
  • چه تفاوت عمده‌ای در دید اپل و گوگل به تلفن‌های هوشمند وجود دارد؟
  • چگونه اندروید باعث شد رقبای iOS یکی بعد از دیگری از بازی خارج شوند؟
  • آیا تلاش اندروید برای ارزان‌تر بودن به شکست گوگل منجر می‌شود؟
  • چرا گوگل در نوآوری‌‌های سخت‌افزاری موفق نبوده‌ است؟
  • نقص‌های اندروید در حریم شخصی کاربران چه نقشی در احتمال شکست گوگل دارد؟
  • تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و Google I/O گذاشته است؟

 

 

امیدواریم کنفرانس امشب توسعه‌دهندگان اپل بهانه مناسبی باشد تا این دعوای قدیمی دو رقیب قدرتمند بازار تکنولوژی را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم. نظر شما چیست؟ حتما همه‌ شما با من درباره برتری‌های تجاری اپل موافق نیستید، پس از این فرصت استفاده کنید تا پاسخ‌هایتان را درباره این ادعاها با ما در میان بگذارید. پرونده‌ بعدی حتما به موشکافی برتری‌هایی می‌پردازد که گوگل تا امروز در مقابل اپل داشته است. 

منبع: appleinsider

 

پرونده جی‌اس‌ام: نبرد تاج‌وتخت
قسمت اول: رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS
قسمت دوم: چه کسی پیش از همه به مبارزه با اپل برخاست؟
قسمت سوم: چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟
قسمت چهارم: چه تفاوت عمده‌ای در دید اپل و گوگل به تلفن‌های هوشمند وجود دارد؟
قسمت پنجم:  وقتی اندروید رقبای iOS را از بازی خارج می‌کند
قسمت ششم: چرا گوگل در نوآوری‌‌های سخت‌افزاری موفق نبوده‌ است؟
قسمت هفتم: شکست گوگل در حفظ حریم شخصی کاربران اندروید
قسمت پایانی - تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و I/O گذاشته است؟

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

عرفان

۱۳۹۴/۴/۱۹
سلام جی اس امی های عزیز میخواستم یه پیشنهاد به سایت جامعه تون بدم او نم اینه که سایت مرجعی مصل شما باید یه قسمت ترجمه به چندتا زبون زنده دنیا داشته باشه اگه این قسمت رو اضافه کنید ممنون میشیم

رهام

۱۳۹۴/۳/۲۲
و این است که جی اس ام باز هم با این کارهایش ارزش سلیتش برای من که پنج سال به جی اس ام می آیم بد تر می شود

مهران

۱۳۹۴/۳/۲۱
بازم تبلیغ !!!!!!!!