خانهاخبار
نبرد تاج‌وتخت - بخش پایانی - تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و I/O گذاشته است؟

نبرد تاج‌وتخت - بخش پایانی - تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و I/O گذاشته است؟

امسال شاهد کنفرانس IO بسیار ضعیف گوگل برای معرفی نسخه جدید اندروید بودیم؛ کنفرانسی که علی‌رغم تلاش بسیار زیاد برگزارکنندگان آن برای فراهم کردن فضایی مشابه کنفرانس‌های اپل، نتوانستند نتیجه مطلوبی دریافت کنند. گوگل سعی داشت فضایی دور از هرگونه کپی ایجاد کند و تمرکز اصلی‌اش را به اصول مهندسی معطوف کرده بود. گوگل این بار اندروید را به‌عنوان پلتفرمی مستقل و دور از کپی ویژگی‌های سال گذشته اپل معرفی کرد.
۱۳۹۴/۴/۲۳

در همین حال شرکت سامسونگ ثابت کرد با سرقت طراحی و نوآوری‌های شرکت اپل می‌توان جایگاه دوم بازار را از آن خود کرد، اما گوگل نتوانست با کپی‌برداری اندروید از iOS مخاطبانی همچون مخاطبان آیفون و آیپد برای خودش به وجود بیاورد. گوگل در ادامه فعالیت‌هایش نیز با عملکرد ضعیف در حوزه امنیت کاربر و با انتخاب تبلیغات به‌عنوان مهم‌ترین هدف نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند.

در کنفرانس WWDC سال گذشته اپل شاهد معرفی گلچینی بی‌بدیل از مفاهیم و نوآوری‌های جدید بودیم؛ مفاهیم و تکنولوژی‌هایی که به‌خوبی جامه عمل پوشانده شده بودند و درنتیجه محصولات خارق‌العاده‌تر با پلتفرمی قدرتمندتر به دنبال داشتند. به‌روزرسانی سیستم عامل اپل فضایی پویاتر بین برنامه‌نویسان و کاربران به وجود آورد.

وقتی اپل در سال گذشته و به‌همراه iOS 8 ویژگی Continuity (به‌معنی یکپارچه‌سازی) را معرفی کرد، کاملا آشکار بود که این ویژگی به‌سرعت ارتباط میان رایانه‌های Mac و محصولات مجهز به iOS را بهبود می‌بخشد. پس از آن با معرفی ساعت هوشمند اپل این یکپارچگی و ارتباط بین سیستم عامل‌های اپل به حداکثر میزان ممکن رسید و از پتانسیل آنها بیشترین استفاده به عمل آمد.

اپل هر سال در کنفرانس WWDC خود تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری معرفی می‌کند؛ تکنولوژی‌هایی که پایه و اساس قابلیت‌های جدید محصولات این شرکت را شکل می‌دهند. در حال حاضر اپل تمرکز اصلی‌اش را به فناوری‌های مربوط به کاربران در شرایط مختلف نظیر خودرو، باشگاه، خانه، بیمارستان، محل کار و غیره معطوف کرده است.

اپل همچنان بر وعده‌ها و رویکردی که 9 سال گذشته هنگام معرفی اولین نسل آیفون بنا نهاده بود معتقد است و هیچ‌یک از آنها را زیر پا نگذاشته، اما در آن سو گوگل به‌دفعات ماهیت اصلی اندروید را تغییر داده.

اما در کنفرانس WWDC امسال شرکت اپل ثابت کرد این iOS خواهد بود که نوآوری و تکنولوژی‌های آینده را به زندگی انسان‌ها می‌آورد، نه اندروید. امروزه اپل به‌مراتب رشد چشمگیری کرده و نمی‌توان آن را با اپل سال 2007 مقایسه کرد. شرکت اپل کنونی قابلیت سرمایه‌گذاری بیشتری بر قطعات، نیروها و قابلیت محصولات خود دارد.

 

ارزیابی میزان موفقیت در بازار با تحلیل سرمایه

در طول 9 سال گذشته سلطه شرکت اپل با سیستم عامل منحصربه‌فردش، یعنی iOS، باعث رشد چشمگیر سرمایه این شرکت شده است؛ طوری که ارزش سهام آن در مقایسه با سال 2007 بیش از 960 درصد رشد کرده. امروزه شرکت اپل، با اختلاف زیاد، پردرآمدترین شرکت در صنعت تکنولوژی شناخته می‌شود.

در بازه زمانی مشابه رشد پرچمدار دنیای رایانه‌های خانگی، یعنی مایکروسافت، از 56 درصد بیشتر نشده و شرکت Adobe توانسته پیشرفتی 93 درصدی به نام خودش ثبت کند.

سرمایه دیگر شرکت بزرگ سازنده قطعات سخت‌افزاری رایانه، یعنی اچ‌پی، در 9 سال گذشته 20 درصد سقوط کرد، زیرا در این دوران توجه کاربران به تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و دیگر تکنولوژی‌های قابل حمل معطوف شد.

 

image

 

در این بازه زمانی و با معرفی آیفون، برخی شرکت‌های فعال در زمینه تلفن‌های همراه نظیر نوکیا و بلک‌بری سیر نزولی تندی در پیش گرفتند، به گونه‌ای که ارزش سهام نوکیا 65 درصد و سهام بلک‌بری 93 در مقایسه با دوران قبل از معرفی آیفون کاهش پیدا کرد.

 

image

 

درحقیقت امروزه شرکت اپل، حتی از دیدگاه تحلیلگرانی که ارزش آن را کمتر از چیزی که هست تخمین می‌زنند، بزرگ‌ترین شرکت با سرمایه‌ای بیشتر از جمع غول‌های این صنعت یعنی مایکروسافت، Adobe، اچ‌پی، نوکیا و بلک‌بری است. جمع سرمایه این شرکت‌ها چیزی کمتر از 60 درصد سرمایه 371 میلیارد دلاری اپل است.

اپل توانست به‌صورت همزمان فرمانروایی بازار رایانه‌ها و تلفن‌های همراه را به دست بگیرد. تنها با تغییر مفهوم موفقیت می‌توان موفقیت شرکت اپل را انکار کرد! این موفقیت را نه‌تنها ادعاهای اپل و طرفدارانش، بلکه جایزه‌های به‌دست‌آمده نیز به‌خوبی ثابت می‌کنند.

 

موفقیت مهم اپل

مسئولیت اصلی یک خبرنگار و نویسنده واقعی ضبط و گزارش اتفاقاتی است که در دنیای اطراف ما رخ می‌دهد؛ گزارش‌هایی که برای آگاه‌سازی جامعه منتشر می‌شود. اما موفقیت چشمگیر اپل باعث شد ترس بزرگی به دل فعالان این صنعت راه پیدا کند؛ بنابراین این گروه تصمیم گرفت ارتشی بزرگ از خبرنگاران را تحت کنترل خود بگیرد تا با انتشار آمارهای دروغین، تصویری ضعیف از شرکت اپل به مردم سرتاسر جهان نشان دهند.

این تبلیغات ضد اپل، که تا کنون نیز ادامه پیدا کرده، دستاوردهای این شرکت را به وجود رقبای آن وابسته می‌داند، حتی با وجود اینکه هیچ‌یک از این رقبا حتی توانایی نزدیک شدن به دستاوردهای اپل را ندارد.

برای مثال، گوگل و محصولش یعنی اندروید را در نظر بگیرید. در رسانه‌های امروزی هرگاه صحبت از اپل و سیستم عاملش یعنی iOS به میان می‌آید، ناخودآگاه آن را با اندروید مقایسه می‌کنند؛ طوری که این دو سیستم عامل را جدانشدنی و از یک خون می‌دانند که اعمال و رفتارشان شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارد. تقریبا تمام رسانه‌های دنیای تکنولوژی سیستم عامل اندروید را جفت پرطرفدارتر iOS تلقی می‌کنند.

این ادعای گوگل در 9 سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. گوگل در مقایسه با ابتدای فعالیتش رشدی 140 درصدی داشته است که نمی‌توان آن را با رشد 960 درصدی اپل مقایسه کرد. شایان ذکر است که بیشتر رشد گوگل در سال 2013 رقم خورد و هم‌اکنون سهام گوگل به‌مراتب کمتر از رقمی است که در پایان سال 2013 مشاهده کردیم.

2013 سالی بود که ادعا شد سامسونگ و گوگل توانستند اپل را شکست دهند. در آن سال اپل نسل جدید آیپد را معرفی کرد و منتقدان آن را عاری از هرگونه تکنولوژی و نوآوری تازه دانستند؛ اما نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که گوگل و سامسونگ در حالی می‌جنگیدند که درآمدشان کمتر از اپل بود (علی‌الخصوص در حوزه تبلت‌ها). پیشرفت اپل به‌دلیل نوآوری‌هایی بود که با تلاش‌های شبانه‌روزی مهندسان شرکت به دست آمده بود، نه با ادعاهای توخالی و استفاده از تبلیغات و نیروی رسانه‌های وابسته.

خبرنگاران و نویسندگان عزیز! لطفا دست از دروغ گفتن بردارید! دست بردارید از اشاعه این موضوع که ایمنی و امنیت سیستم عامل اهمیت ندارد و تنها معضلی احتمالی است و ممکن است برای هر کاربری پیش آید. تکرار این دروغ‌ها به‌ هیچ عنوان به رشد گوگل کمک نمی‌کند و تنها اعتبار خودتان را زیر سوال می‌برد.

منبع: appleinsider

 

نظر شما درباره مجموعه نبرد تاج‌وتخت چیست؟ فکر می‌کنید مسائلی که در این هشت قسمت طرح شد تا چه حد به واقعیت نزدیک‌ است؟ این مطالب صرفا ترجمه‌ای مستقیم از وب‌سایت appleinsider.com بود که بدون هیچ تغییری در وب‌سایت جی‌اس‌ام منتشر شد. بدون شک تمام مسائل طرح‌شده در این مجموعه نظر نویسنده و سایت اصلی منتشرکننده را منعکس می‌کند و جی‌اس‌ام کاملا بی‌طرفانه آنها را برای مخاطبان فارسی‌زبان منتشر کرده است. اگر نقدی بر این مطالب دارید، لطفا نظرتان را در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی جی‌اس‌ام با ما در میان بگذارید.

 

پرونده جی‌اس‌ام: نبرد تاج‌وتخت
قسمت اول: رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS
قسمت دوم: چه کسی پیش از همه به مبارزه با اپل برخاست؟
قسمت سوم: چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟
قسمت چهارم: چه تفاوت عمده‌ای در دید اپل و گوگل به تلفن‌های هوشمند وجود دارد؟
قسمت پنجم:  وقتی اندروید رقبای iOS را از بازی خارج می‌کند
قسمت ششم: چرا گوگل در نوآوری‌‌های سخت‌افزاری موفق نبوده‌ است؟
قسمت هفتم: شکست گوگل در حفظ حریم شخصی کاربران اندروید
قسمت پایانی - تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و I/O گذاشته است؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

ساسان

۱۳۹۴/۵/۱۴
نویسنده محترم لطفا سعی کنید به دور از تعصب مطلب بنویسید تا مخاطبین خود را تحت تاثیر قرار دهید. با تشکر

برنامه نویس اهواز

۱۳۹۴/۵/۱۲
سلام
مطالب خوبی بودن، ای او اس شکی درش نیست که حرف نداره، این تمام مطالبتون یک جانبه قضاوت کرده، دقیقا نویسنده طرفدار اپل و ای او اس بوده. من خودم ویندوزفون و ای او اس استفاده میکنم، اما اندروید واقعا کامله و حرف نداره، مشکل اصلیش امنیتشه که دلیلش منبع باز بودنشه.
امیدوارم مطالبی نوشته بشن که اساس علمی داشته باشه نه اساس تبلیغاتی یا متعصبانه.

مرتضی

۱۳۹۴/۴/۳۱
به نظرم مطلب ارائه شده یکجانبه و دور از انصاف و واقعیت بود چون فقط مزیتهای سیسم عامل اپل رو توصیف کرد در حالی که هردوسیستم عامل دارای مزیت و نقص هستن بنده هم گوشی اندرویدی دارم ها آیفون به نظر من هردوتاشون عالی هستن اما واقعا آینده تکنولوژی و صنعت موبایل و گجتهای هوشمند رو بدون آندروید نمیشه تصور کرد در حالی که تفکر استراتزیک اپل برمبنای فروش و سود بیشتر است در حالی که آندروید علاوه بر اون باعث شده در دور افتاده ترین و فقیر ترین مناطق دنیا هم مردم بتونن طعم تکنولوزی بچشند و از مزایای اون استفاده کنند من آندروید, وتفکر گوگل را بخاطر اینکه داری اکوسیستم رایگان با متن باز هست و اینکه باعث شده که دنیا جای بهتری برای همه مردم دنیا بشه قبول دارم و محترم میشمارم.

سجاد

۱۳۹۴/۴/۲۷
سری بررسی های نبرد تاج و تخت خیلی متعصبانه بود، خیلی یک طرفه بود، مشکل اینجاست که گوگل فقط نرم افزاری شریکانو پشتیبانی میکنه ولی اپل هم دیوایس و هم پلتفرم رو خودش طراحی میکنه...اگر قرار بر بررسی گوگل و اپل یا اندروید و iOS هست باید کل مجموعه اندروید رو در برابر iOS صف کرد... تیتر بخش 6 عدم موفقیت گوگل در نوآوری سخت افزاری بود، این عبارت در حقیقت انکار وجود نو آوری هایی به مانند سری Note سامسونگ هست. علاوه بر موارد بالا بهتره اصلاح کنم Continuity چندین ماه بعد از Remote PC و SideSync سامسونگ ارائه شد؛ ای کاش موفقیت های هردو در کنار هم بررسی میشد.

HamidKiller

۱۳۹۴/۴/۲۶
پرچم اپل همیشه بالاست