خانهاخبار
تیک‌تاک نفس‌های آخر خود را می‌کشد؟

تیک‌تاک نفس‌های آخر خود را می‌کشد؟

رئیس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه فروش یا تعطیلی تیک‌تاک در آمریکا این شرکت چینی را یک قدم دیگر به لبه پرتگاه نزدیک‌تر کرد.

۱۴۰۳/۲/۸

شرکت ByteDance، مالک اصلی اپلیکیشن محبوب تیک‌تاک، با چالش جدیدی روبه‌رو شده که بنظر می‌رسد در نهایت به تعطیل شدن این شرکت یا حداقل ممنوع شدن آن در آمریکا منجر شود. بایدن با امضای لایحه‌ فروش یا ممنوع شدن تیک‌تاک در آمریکا این شرکت را به طور جدی به مرگ خود نزدیک کرد. حال بعد از امضای این لایحه آینده تیک‌تاک به دادگاه‌های پیچیده‌ای که قرار است برگزار شود گره خورده است.

کنگره آمریکا در قدم اول به دلیل ارتباط نزدیک کمپانی مادر این اپلیکیشن با دولت چین و نگرانی‌های امنیتی به وجود آمده برای این مجلس تصمیم گرفت تا قانونی را برای فروخته شدن یا توقف کار تیک‌تاک در آمریکا لحاظ کند. متخصصین امنیت مجازی و افراد دخیل در قانون باور دارند که «بایت دنس» توانایی دادن اطلاعات مختلف ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی را به دولت چین دارد یا در کمترین حالت می‌تواند پروپاگاندای دولت چین را برای مردم آمریکا به نمایش بگذارد.

tiktok.jpg

این قانون به بایت دنس اجازه می‌دهد تا در صورت فروش این اپلیکیشن به یک شرکت دیگر در ایالت متحده به کار خود ادامه دهد. به همین منظور شرکت مذکور ۲۷۰ روز (معادل ۹ ماه) زمان خواهد داشت تا این اپلیکیشن را بفروشد. این مدت زمان در صورت تمایل رئیس جمهور آمریکا می‌تواند به یک‌سال نیز افزایش پیدا کند.

از آن‌جایی که این اپلیکیشن یکی از سودآورترین اپ‌های موجود در دنیای امروز است خرید آن به هیچ عنوان آسان نخواهد بود. قیمت بسیار بالایی که برای این شرکت در نظر گرفته شده تا حد زیادی نشان می‌دهد که سناریو فروختن آن به زمانی بیش از ۱ سال نیاز دارد. تا زمان فروخته شدن تیک‌تاک، اپ مذکور به بقای خود در ایالت متحده ادامه خواهد داد. تیک تاک تصمیم دارد تا این قانون را به دادگاه بکشاند و مدیرعامل آن، آقای «شائو چیو» معتقد است که آن‌ها پیروز دادگاه خواهند بود.

به شما اطمینان می‌دهم که ما هیچ‌جا نخواهیم رفت. ما از مسیر خود مطمئن هستیم و برای آت در دادگاه‌ها خواهیم جنگید.

طبق گفته‌های افراد سرشناس در قانون‌شناسی تیک‌تاک می‌خواهد از قانون آزادی بیان برای به چالش کشیدن قانون جدید استفاده کند. در صورت فروخته شدن این اپ صاحب جدید آن حق این را دارد که قوانین جدیدی برای محتوای آن وضع کند و آن را به فرم دیگه‌ای دربیاورد. معاون قوانین عمومی تیک تاک در این باره می‌گوید: «آزادی کاربران اولویت اول و آخر است و ما برای شما و باقی کاربران تیک‌تاک خواهیم جنگید». گروه‌های سیاسی دیگر نیز تمایل دارند تا به تیک‌تاک برای نبرد با دادگاه کمک کنند. دولت برای منع استفاده از این اپ نیاز دارد تا شواهد بسیار محکمی را مبنی بر همکاری تیک‌تاک با دولت چین و خطرات آن ارائه دهد که کار ساده‌ای نیست. 

00tiktok-world-superJumbo.jpg

در سال ۲۰۲۰ نیز رئیس دونالد ترامپ تلاش کرد تا با لایحه‌ای مشابه بایت‌دنس را مجبور به فروش یا توقف کار در آمریکا بکند که در نهایت قاضی‌های فدرال آمریکا به دلیل قانع نشدن آن را رد کردند و حق را به بایت‌دنس دادند. ایالت مونتانا نیز پارسال تلاش کرد تا استفاده از این اپ را در ایالت خود ممنوع کند و دلیل آن را چینی بودن این اپ عنوان کرد. گفتنی است که این تلاش نیز به جایی نرسید و تیک تاک هم اکنون در این ایالت نیز قابل استفاده است.

با این حال گزارش‌ها حاکی از این است که بایت‌دنس در حال بررسی سناریو‌های مختلف برای فروش این شرکت به شرکت‌هایی خارج از دنیای فناوری است. این فروش شامل الگوریتم اپلیکیشن نمی‌شود و همین موضوع می‌تواند مانعی برای خرید این اپ باشد. بنظر می‌رسد که شرکت‌های مختلفی سعی دارند تا با تشکیل یک گروه و به صورت درصدی اقدام به خرید این غول فناوری بکنند. شرکت‌هایی مانند گوگل و متا نیز احتمالا بنا بر قانون ضد انحصار از خرید این اپ منع خواهند شد. هنوز مشخص نیست که بایت‌دنس در نظر دارد تا تمام بخش‌های اپ خود را بفروشد یا قرار است تنها بخش آمریکا که بیش از ۷۰۰۰ کارمند دارد را واگذار کند.

مهم است بدانیم که الگوریتم اپلیکیشن مهم‌ترین بخش آن است و طبق علایق کاربر ویدیوهای بعدی را به او پیشنهاد می‌دهد. این الگوریتم توسط مهندسان چینی نوشته شده و متعلق به بایت‌دنس است. این موضوع سبب می‌شود که از نظر قانونی، بایت‌دنس بتواند از فروش الگوریتم به خریدار صرف نظر کند.

دولت چین نیز نقش غیرقابل انکاری در فروش یا عدم فروش تیک‌تاک به شرکت‌های دیگر دارد. ظبق گفته مقامات چینی، دولت چین به طور کامل مخالف فروخته شدن این اپلیکیشن است و هر اقدامی که لازم باشد را برای جلوگیری از این فروش انجام خواهد داد. رگولاتوری چین به طور جدی درحال حمایت از الگوریتم مورد استفاده در تیک‌تاک است و بخشی از سهام آن را نیز در اختیار دارد. دولت چین به تازگی اپل را مجبور کرد تا واتس اپ و تردز را از اپ استور این کشور حذف کند و بنظر می‌رسد که نقش بزرگی در تصمیم‌گیری شرکت‌های فناوری دارد.

باید دید که در نهایت بایت‌دنس چه تصمیمی می‌گیرد و آیا تن به فروش این اپ می‌دهد یا خیر. در صورت فروختن این اپ به شرکت دیگر به احتمال بالا شاهد عوض شدن بسیاری از چیز‌ها خواهیم بود، خصوصا که بنظر می‌رسد بایت‌دنس تصمیم ندارد تا الگوریتم این اپلیکیشن را بفروشد و حتی اگر بخواهد این‌کار را بکند دولت چین مانع بزرگی است که رد شدن از آن تقریبا غیرممکن است. باید دید که این اپ بدون الگوریتم سابق و با مدیریت جدید چگونه می‌تواند کاربران را نگه‌دارد. آیا داستان تیک‌تاک به آخر خود می‌رسد و یا بایت‌دنس بار دیگر به لطف قاضی‌های فدرال به بقای این اپ ادامه خواهد داد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)