خانهاخبار
اسنپدراگون ایکس پلاس با هسته‌های اختصاصی کوالکام معرفی شد

اسنپدراگون ایکس پلاس با هسته‌های اختصاصی کوالکام معرفی شد

کوالکام به تازگی از پردازنده جدیدی به نام اسنپدراگون ایکس پلاس رونمایی کرده که مبتنی بر ARM است و به هسته‌های Oryon نیز مجهز شده است. 

۱۴۰۳/۲/۶

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، کوالکام رسما سری پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس (Snapdragon X) را معرفی کرد که اولین نسخه آن اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite) نام داشت.

در حالی که هنوز یک لپتاپ مجهز به پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت عرضه نشده است، کوالکام امروز از پردازنده دیگری به نام اسنپدراگون ایکس پلاس (Snapdragon X Plus) رونمایی کرده که جدیدترین عضو خانواده اسنپدراگون ایکس محسوب می‌شود.

اسنپدراگون ایکس پلاس

پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس برپایه فرآیند ۴ نانومتری TSMC توسعه داده شده و به احتمال زیاد در لپتاپ‌های ویندوزی مقرون به صرفه (در مقایسه با مدل الیت) به کار خواهد رفت. به علاوه، اسنپدراگون ایکس پلاس از ۱۰ هسته قدرتمند Oryon برخوردار شده است. 

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس به اندازه پردازنده ایکس الیت قدرتمند نیست ولی این سخت‌افزار همچنان قادر به ارائه عملکرد پردازشی سطح بالا خواهد بود. در واقع، تنها تفاوت مهم بین نسخه‌های پلاس و الیت به تعداد هسته‌های آن‌ها مربوط می‌شود چرا که پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس از ۱۰ هسته و پردازنده ایکس الیت از ۱۲ هسته بهره می‌برد. 

مشخصات فنی پردازنده های کوالکام

به مانند مدل الیت، اسنپدراگون ایکس پلاس نیز به پردازنده هوش مصنوعی با قدرت ۴۵ تاپس (توان حداکثری) مجهز شده که می‌تواند تسک‌های هوش مصنوعی را به صورت محلی (On-Device) اجرا می‌کند.

کوالکام ادعا کرده که پردازنده مرکزی اسنپدراگون ایکس پلاس تا ۱۰ درصد قوی‌تر از تراشه M3 ظاهر خواهد شد. در مقایسه با پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H، ظاهرا پردازنده جدید کوالکام تا ۳۷ درصد قوی‌تر خواهد بود. 

اسنپدراگون ایکس پلاس از یک پردازنده گرافیکی یکپارچه آدرنو بهره می‌برد که از قدرت ۳٫۸ ترافلاپس بهره می‌برد. برای مقایسه، یک مک بوک پرو که از تراشه‌های قدرتمند سری M برخوردار است از قدرت ۴ ترافلاپس برای پردازنده گرافیکی برخوردار است. 

جزييات فنی اسنپدراگو ایکس پلاس

کوالکام قبلا نشان داده بود که لپتاپ‌های آزمایشی مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت موفق شده‌اند که بازی Baldur's Gate را با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا کنند. شایان ذکر است که این لپتاپ‌ها فاقد پردازنده گرافیکی بوده‌اند. انتظار می‌رود که اسنپدراگون ایکس پلاس از قدرت مشابهی برای پردازنده گرافیکی خود بهره ببرد. 

لپتاپ‌های مجهز به پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت با قیمتی گران (احتمالا بیشتر از ۱۰۰۰ دلار) عرضه خواهند شد در حالی که اسنپدراگون ایکس پلاس به احتمال زیاد در لپتاپ‌هایی به کار خواهد رفت که برچسب قیمتی پایین‌تری دارند. 

در نهایت باید اشاره کرد که لپتاپ‌های مجهز به پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس احتمالا در نیمه دوم سال جاری میلادی عرضه خواهند شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)