خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی نسل جدید لپ‌تاپ هواوی میت بوک D 15؛ همان همیشگی با پردازنده‌ای بهتر

بررسی تخصصی نسل جدید لپ‌تاپ هواوی میت بوک D 15؛ همان همیشگی با پردازنده‌ای بهتر

تازه‌ترین لپ‌تاپ هواوی برای بازار کشورمان، میت بوک D 15 جدید است که شاید در ظاهر اصلا جدید نباشد اما در باطن، پردازنده بهتر آن حسابی خودنمایی می‌کند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۶/۲۳

لپ‌تاپ‌های هواوی میت بوک سری D را دیگر باید بشناسید. این سری، شامل لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه هواوی می‌شوند که محصولاتی در اندازه‌های ۱۴ و ۱۵ اینچی به همراه دارند. در این بررسی سراغ مدل ۲۰۲۱ از میت بوک D 15 رفته‌ایم که اگرچه با همان ظاهر آشنا همراه است، اما تغییرات مهمی در زیر پوسته خود داشته که نمی‌توان از آن‌ها به سادگی گذر کرد. در ادامه با بررسی این لپ‌تاپ با ما همراه باشید و مثل همیشه، این بررسی را هم ابتدا با صحبت درباره طراحی محصول شروع می‌کنیم.

طراحی

اگر بررسی مدل‌ قبلی یا مدل‌های دیگر این سری را خوانده و دیده باشید، با طراحی این محصول کاملا آشنا هستید. در مدل ۲۰۲۱ از هواوی میت بوک D 15 نیز همچنان همان بدنه آلومینیومی را داریم که در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای قابل سفارش است. این بدنه وزن ۱.۵۶ کیلوگرمی دارد که جزو لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی سبک به حساب می‌آید و حمل و نقل آن از این جهت کار سختی نیست. 

image

البته این سبک‌وزن بودن بیشتر به این دلیل است که از ورقه نسبتا نازک از آلومینیوم در ساخت این لپ‌تاپ استفاده شده که اگرچه وزن کلی محصول را کاهش داده اما از آن طرف باعث شده تا بخش پشت نمایشگر، در صورت فشار حالت ارتجاعی داشته باشد. واقعیتش را بخواهید، بین وزن کم یا بدنه مستحکم‌تر، به شخصه وزن کمتر را ترجیح می‌دهم.

در مورد پورت‌ها باید بگوییم که مثل نسل قبلی، دو پورت USB-A از نوع USB 2.0 در سمت راست لپ‌تاپ و در کنار جک ۳.۵ میلی‌متری که برای هدفون و میکروفون است، قرار گرفته. در لبه سمت چپ هم یک پورت USB-C، یک پورت USB-A و یک پورت HDMI قرار گرفته است. نکته قابل توجه در مورد این پورت‌های سمت چپ این است که پورت USB-A از تکنولوژی USB 3.2 Gen 1 بهره می‌برد که می‌شود سریع‌ترین پورت دستگاه. پورت USB-C هم برای شارژ استفاده می‌شود و متاسفانه خبری از تاندربولت نیست. 

به طور کل به طراحی این لپ‌تاپ مثل نسل‌های قبلی می‌توانم امتیاز خوبی بدهم. مخصوصا اینکه حاشیه‌های بسیار کم نمایشگر در سه طرف، باعث شده تا ابعاد کلی دستگاه کوچک‌تر باشد و کیبرد خوب و ترک پد بزرگی را هم در این لپ‌تاپ شاهد هستیم.

نمایشگر

صفحه نمایش هواوی میت بوک D 15 نسبت به نسل قبلی‌اش تفاوت خاصی نداشته است. پنل این نمایشگر همانطور که از اسمش پیداست، اندازه ۱۵ اینچی (به طور دقیق‌تر، ۱۵.۶ اینچ) دارد و رزولوشن آن هم معادل فول اچ دی است. همچنین نسبت نمایش تصویر هنوز هم 16:9 است که ای کاش هواوی سراغ نمایشگر 16:10 می‌رفت؛ مخصوصا اینکه با این کار می‌توانست حاشیه پایینی نمایشگر را هم کاهش دهد و به زیبایی محصول اضافه کند.

image

خود پنل هم از نوع IPS است و با پوشش ماتی که روی آن قرار گرفته، حداکثر روشنایی ۲۵۰ نیت دارد. این نمایشگر هم مثل دیگر مدل‌های سری میت بوک D، از فرامین لمسی پشتیبانی نمی‌کند و دقت رنگ هم در آن‌ها به اندازه‌ای که برای کارهای گرافیکی و ادیت عکس عالی باشد، دقیق نیست. کوچک بودن حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز باعث شده تا هواوی همچنان به قرار دادن دوربین وبکم در زیر یک کلید و بین دکمه‌های F6 و F7 وفادار بماند. این دوربین یک جورهایی تبدیل به امضای هواوی در سری لپ‌تاپ‌هایش شده ولی متاسفانه شاهد بهبود آن از نظر کیفیتی نیستیم.

این یعنی رزولوشن این دوربین همچنان 720p است و زاویه قرار گیری آن هم به گونه‌ای شده که بهتر است حین تماس‌های ویدیویی، شروع به تایپ کردن نکنید. البته همچنان معتقدم این دوربین وب کم به خاطر مخفی شدنش به صورت کامل، از نظر امنیتی از دوربین بسیاری از لپ‌تاپ‌ها بهتر است. 

image

کیبرد و تاچ پد

کیبرد و تاچ پد در میت بوک D 15 نیز تفاوتی با نسل قبلی خود ندارند چراکه اصلا نیازی به تغییر در آن‌ها نیست. کیبرد دکمه‌هایی نرم دارد که مسافت قابل قبولی هم طی می‌کنند و تایپ کردن با آن راحت است. همین بررسی را هم با همین کیبرد می‌نویسم و تقریبا می‌توانم بگویم هیچ مشکلی با آن ندارم. یک مورد که شاید می‌توانست بالاخره در این نسل اضافه شود، نور پس زمینه برای کلید‌های این کیبرد بود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. اما فارق از این مورد، خود کلید‌ها اندازه مناسبی دارند و فاصله بین آن‌ها هم به اندازه و کافی است تا بتوانید تایپی سریع با این کیبرد داشته باشید.

image

در مورد ترک پد نیز باید بگویم که این مورد هم یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ به حساب می‌آید. اندازه این ترک پد نسبتا بزرگ است و سه چهارم فضای پایینی آن را می‌توان به سادگی برای کلیک کردن فشار داد. حساسیت خیلی بالایی هم در این ترک پد داریم که البته ترجیح دادم در ستینگ ویندوز کمی آن را کاهش دهم. راستی در مورد این ترک پد باید این نکته را هم بگویم که هواوی از درایورهای Windows Precision استفاده می‌کند که بهترین درایورهای تاچ پد برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی است.

در کل در مورد ترک پد و کیبرد این لپ‌تاپ باید بگویم که این‌ها برای گیمرها ساخته نشده‌اند و اصلا لپ‌تاپ با ظاهرش هم همین موضوع را فریاد می‌زند. اما برای کارهای عادی روزمره و حتی برخی کارهای سنگین مثلا ادیت عکس در فوتوشاپ، این لپ‌تاپ عالی است که البته در بخش سخت‌افزار بیشتر می‌گوییم چرا. تا اینجا هستیم فقط یک نکته باقی مانده که نگفته‌ایم و آن دکمه پاور هواوی میت بوک D 15 است؛ در زیر دکمه پاور، سنسور اثر انگشت قرار گرفته که خیلی سریع و راحت، قفل ویندوز را برای شما باز می‌کند. به طور کل باید بگویم کیبرد و ترک پد و این سنسور اثر انگشت، کاملا انتظارات را برآورده می‌کنند و هیچ ایرادی به جز نبود نور پس زمینه برای کیبرد، نمی‌توان به آن‌ها وارد کرد.

image

سخت افزار

تا به اینجای بررسی، چندباری درباره بخش‌های مختلف گفتیم که تفاوتی با نسل قبلی نکرده است. اما اینجا می‌خواهیم بگوییم که چرا اصلا باید این لپ‌تاپ را در لیست گزینه‌های خود در نظر بگیرید زیرا هواوی این لپ‌تاپ را با پردازنده نسل ۱۱ اینتل عرضه کرده است.

در مدل ۲۰۲۱ از هواوی میت بوک D 15 شاهد سی‌پی‌یو اینتل Core i5 مدل 1135G7 هستیم که یک پردازنده ۴ هسته‌ای است. برای اینکه بهبودهای این چیپست پردازنده را نسبت به نسل قبلی Core i5 درک کنید، بگذارید بنچمارک این لپ‌تاپ را با نسل قبلی لپ‌تاپ میت بوک D 14 مقایسه کنیم که اتفاقا بررسی آن را هم چند وقت پیش منتشر کردیم. 

اپلیکیشن بنچمارکمدل لپ‌تاپبنچمارک CPU در حالت تک هسته‌ایبنچمارک CPU در حالت چند هسته‌ای
GeekbenchMateBook D 15 202113694749
MateBook D 14 202010863437
Cinebench R23MateBook D 15 202112723982
MateBook D 14 202010122980

همانطور که شاهد هستید، این پردازنده جدید هم در بخش تک هسته‌ای و هم در بخش چند هسته‌ای، نسبت به نسل قبلی بهبود‌ قابل توجهی داشته است. در هر دو بخش این پردازنده توانسته حدود ۳۰ درصد سریع‌تر باشد که این سریع‌تر شدن در عمل هم قابل مشاهده است. اگر یادتان باشد در بررسی میت بوک قبلی گفتیم که فن لپ‌تاپ زیاد روشن می‌شد اما در طول استفاده از میت بوک D 15 جدید، به ندرت صدای فن شنیده می‌شود. 

باز کردن اپلیکیشن‌هایی مثل فوتوشاپ و پریمیر هم با سرعت بالایی انجام می‌شود و ادیت کردن عکس در فوتوشاپ، لگ یا تاخیر محسوسی ندارد. از آن طرف برای پردازشگر گرافیکی هم از گرافیک Intel iRIS Xe استفاده شده که خود اینتل روی این گرافیک آن بورد جدیدش حسابی مانور داده است. برای اینکه بهتر متوجه بهبودهای اینتل آیریس اکس‌ای شوید، بگذارید اینطور بگوییم که عملکرد این پردازنده گرافیکی، کمی بهتر از پردازشگر انویدیا MX350 است. اگرچه MX350 جزو گرافیک‌های متوسط رو به پایین به حساب می‌آید اما همیشه در تست‌ها از گرافیک‌های آنبورد نتیجه بهتری داشت. حالا ولی خود Intel iRIS Xe آمده تا کار کارت گرافیکی مثل MX350 را در نقش یک گرافیک آنبورد بازی کند. 

برای اجرای بازهایی سبک مثل CS:GO یا Dota2، این گرافیک آنبورد با تنظیمات نمایش 1080p، می‌تواند فریم ریت بالاتر از ۸۰ یا ۹۰ را ثبت کند. بازی سنگینی مثل GTA V که البته قدیمی به حساب می‌آید نیز می‌تواند با فریم ریت حدود ۶۰ فریم در ثانیه اجرا شود. اما بازی‌های سنگین‌تر را نمی‌توان با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کرد که طبیعی هم هست؛ این لپ‌تاپ برای بازی ساخته نشده. 

image

برای کارهای دیگر مثل ادیت ویدیو اما این کارت گرافیک می‌تواند نیازهای مختلفی را پوشش دهد. خود اینتل که می‌گوید این گرافیک نسبت به نسل قبل بین ۲ تا ۳ برابر در ادیت فیلم و عکس سریع‌تر است اما خب نسل قبلی گرافیک‌های آنبورد چندان موارد جذابی نبودند. در استفاده من نیز مشخص شد که می‌شود با این گرافیک برای ادیت‌های سبک ویدیو در رزولوشن 1080p یا ادیت پروژه‌های مختلف در فوتوشاپ، حساب باز کرد. به طور کل این پردازنده و گرافیک جدید، دلیل اصلی هستند که نسل ۲۰۲۱ این لپ‌تاپ از نسل‌های قبلی بهتر شده‌اند.

بلندگو باتری

بلندگوهای هواوی میت بوک D 15 نیز مثل نسل‌های قبلی‌اش در زیر بدنه قرار گرفته‌اند. وقتی این لپ‌تاپ را برای بار اول با ویندوز 10 نسخه ‌Home راه‌اندازی می‌کنید، یک درایور جدید هم برای صدا در این لپ‌تاپ دانلود می‌کند که اپلیکیشن Nahimic برای بهبود صدا را هم شامل می‌شود. کیفیت صدا، تفکیک و بلندی آن‌ها در سطح خوبی است اما متاسفانه این بلندگوها هنوز زیر بدنه هستند. این یعنی صدا مستقیما به سمت کاربر پخش نمی‌شود و اگر لپ‌تاپ را روی پای خود بگذارید، صدا از شما دورتر هم می‌شود. با توجه به اینکه کناره‌های کیبرد لپ‌تاپ خالی هستند، شاید می‌شد بلندگوها را به آن مناطق منتقل کرد تا صدا به سمت کاربر خارج شود.

image

محل قرارگیری بلندگو در زیر دستگاه

در مورد باتری نیز هواوی از یک باتری 42 وات ساعتی استفاده کرده که با پردازنده جدید که بهینه‌تر هم هست، می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. البته نمی‌توان یک روز کامل کاری را با شارژدهی این باتری سپری کرد ولی شارژر ۶۵ واتی این لپ‌تاپ می‌تواند باتری را به سرعت شارژ کند. «متوسط» شاید بهترین عبارتی باشد که شارژدهی باتری این لپ‌تاپ را توصیف می‌کند.

image

 

ارتباطات

جدا از پردازنده، یک بهبود بسیار مهم دیگر در این لپ‌تاپ، استفاده از استاندارد جدید WiFi 6 است. استاندارد WiFi 6 تا حدود ۳ برابر از استاندارد WiFi 5 سریع‌تر و پایدارتر است. شاید حالا روتری با پشتیبانی از WiFi 6 نداشته باشید اما قطعا داشتن این فناوری در لپ‌تاپ‌تان، شما را برای آینده این فناوری از حالا آماده می‌کند. ویژگی Huawei Share هم در این لپ‌تاپ حاضر است که اگر گوشی پرچمدار ساخت هواوی داشته باشید، تجربه جذابی برایتان به همراه دارد. با هواوی شیر می‌توانید به سادگی فایل‌ها را بین گوشی و لپ‌تاپ جا به جا کنید و یا با استفاده از این لپ‌تاپ، به طور کامل گوشی‌تان را کنترل کنید و حتی به پیامک‌ها پاسخ بدهید. در کل ویژگی جالب توجهی است که در محصولات برندهای دیگر دیده نمی‌شود اما برای استفاده از آن، باید حتما هم این لپ‌تاپ (یا دیگر محصولات سری میت بوک) را به همراه گوشی رده بالای هواوی داشته باشید.

جمع بندی

مدل 2021 از لپ‌تاپ هواوی میت پد D 15 را نمی‌توان «یک نسل کاملا جدید» دانست بلکه با همان لپ‌تاپ روبرو هستیم که حالا در بطن خود بهبودهای مهمی در بخش پردازنده داشته و عملکرد سریع‌تر و بهتری را ارائه می‌کند. برای خرید این لپ‌تاپ هم امکان خریداری آن با حافظه‌های ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی SSD و حافظه رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی فراهم شده که نیازگوی پاسخ بسیاری از کاربران است.

image

با توجه به رده قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان، می‌توانیم بگوییم با یک محصول خیلی خوب از هواوی طرف هستیم که پشتیبانی خوبی هم در بازار کشورمان دارد. اگر قصد خرید لپ‌تاپ جدید دارید، حتما میت بوک D 15 جدید را در لیست گزینه‌های خود داشته باشید که اصلی‌ترین دلیل برای آن هم، پردازنده نسل یازدهمی اینتل و گرافیک جدید است. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)