خانهاخبار
از اپل به خاطر میزبانی از تلگرام و نفرت‌پراکنی شکایت شد

از اپل به خاطر میزبانی از تلگرام و نفرت‌پراکنی شکایت شد

گروهی به نام «ائتلاف وب ایمن‌تر» مدعی است تلگرام مدیریت کافی روی محتواهای سرویس خود را ندارد و این پلتفرم به محلی برای نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت تبدیل شده است.
۱۳۹۹/۱۱/۱

با خروج جهانی مردم از واتس‌اپ، تلگرام به یکی از پیام‌رسان‌هایی تبدیل شده که مقصد شمار زیادی از کاربران از جمله معترضان، تندروها و گروه‌های سیاسی مختلف است. این سرویس چند روز پیش به مرز ۵۰۰ میلیون کاربر فعال رسید و حالا با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

عده زیادی مدت‌هاست که از تلگرام به خاطر عدم کنترل کافی روی محتواهای این سرویس انتقاد می‌کنند. اما به تازگی گروهی به نام «ائتلاف وب ایمن‌تر» با شکایت از اپل خواستار حذف این اپلیکیشن از اپ استور شده‌اند. آن‌ها می‌گویند تلگرام به محلی برای فعالیت گروه‌های تندرو بدل گشته است.

مارک گینزبرگ، سفیر سابق آمریکا و رابط وزیر امور خارجه ایالات متحده در کاخ سفید که این شکایت را علیه اپل تنظیم کرده، می‌گوید اپ استور با میزبانی از تلگرام بر او که صاحب یک آیفون XR است فشار احساسی وارد می‌کند. در این شکایت ادعا شده که اپل با انتشار تلگرام در اپ استور قوانین خودش را هم زیر پا گذاشته است. گینزبرگ حالا خواستار حذف تلگرام از اپ استور و دریافت حداقل ۷۵ هزار دلار غرامت است.

آمار دانلودهای تلگرام در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. با تغییر سیاست‌های واتس‌اپ و حذف اپلیکیشن پارلر از فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل، حالا بسیاری از کاربران تلگرام را به عنوان خانه بعدی خود انتخاب کرده‌اند.

تلگرام در بیانیه‌ای به وب‌سایت Mashable اعلام کرد که از تاریخ ۶ ژانویه، روز حمله به ساختمان کنگره، تا ۱۴ ژانویه جلوی ۱۸۲ گروهی را گرفته که در پی تبلیغ خشونت‌پراکنی بوده‌اند. اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت ممکن بود سخنان آن‌ها به گوش هزاران نفر برسد.

با وجود این که تلگرام حالا کنترل‌های بیشتری روی محتواهایی مثل خشونت‌پراکنی یا پورن کودکان در کانال‌های عمومی خواهد داشت، ولی مطابق بخش پرسش و پاسخ وب‌سایت این شرکت، آن‌ها همچنان از بررسی شکایات مربوط به چت‌ها یا گروه‌های خصوصی اجتناب می‌کنند.

گینزبرگ که خود یهودی است به‌طور خاص به محتواهای ضدسامی، نژادپرستانه و فراخوان‌های مربوط به خشونت در این پیام‌رسان اشاره کرده است. او و گروه «ائتلاف وب ایمن‌تر» می‌گویند تلگرام مدیریت و کنترل کافی را روی سرویس خود ندارد. آن‌ها می‌خواهند گروه‌های تندرو، صرف‌نظر از این که کجا پست می‌گذارند، ساکت شوند. «ائتلاف وب ایمن‌تر» سعی دارد با اعمال فشار بر رسانه‌های اجتماعی گروه‌های ضدسامی و تندرو را حذف کند. این ائتلاف قبلا هم به دنبال مرگ جورج فلوید و مباحثات مربوط به حمله به ساختمان کنگره چند بار از اپل خواسته بود تلگرام را از اپ استور کنار بگذارد.

تلگرام در پاسخ در بیانیه خود می‌گوید:

تیم مدیریت تلگرام به‌صورت دائمی مشغول نظارت بر فعالیت‌های عمومی در این پلتفرم است، گزارش‌های کاربران را بررسی می‌کند و به حذف فراخوان‌های مربوط به خشونت‌آفرینی می‌پردازد...در ژانویه، بیش از ۳۰۰۰ کانال عمومی به خاطر نقض قوانین شرکت در زمینه ممنوعیت خشونت‌پراکنی مسدود شد. کمتر از ۶ درصد فراخوان‌های مربوط به خشونت‌آفرینی که از سراسر جهان در ماه ژانویه حذف گردیده مربوط به وقایع آمریکا بوده است. در مجموع، کمتر از ۲ درصد کاربران فعال ماهانه تلگرام آمریکایی هستند.

اپل هنوز به این شکایت واکنشی نشان نداده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)