نسخه 88 مرورگر Edge با تغییرات بزرگ و متنوعی در راه است
مایکروسافت در طول چند ماه اخیر خردخرد اطلاعات جالبی را درباره ویژگیهای آتی مرورگر وب خود منتشر کرده است. از زبانههای عمودی گرفته تا کنترل بیشتر روی کوکیها و افزایش سرعت اجرای برنامه، همگی باعث میشوند بیصبرانه منتظر آپدیت بعدی Edge باشیم.
این شرکت حالا اعلام کرده که بخشی از این قابلیتها را با نسخه ۸۸ مرورگر اج به دست کاربران میرساند. این نسخه در حال حاضر بهصورت Early Access در دست علاقهمندان قرار دارد و قرار است ظرف دو ماه آینده بهصورت عمومی عرضه شود. عرضه نسخه ۸۸ اج تا انتهای ماه ژانویه تکمیل خواهد شد.
با وجود اینکه نسخه ۸۸ مرورگر اج ویژگیهای جدید زیادی دارد، ولی یکی از جذابترین بخشهای آن برای طرفداران احتمالا تغییرات گسترده زبانهها باشد. این نسخه به کاربران اجازه میدهد تا نوار زبانهها را جابهجا کرده و بهصورت عمودی در کنار پنجره قرار دهند. این قابلیت به افرادی که صفحات عریض و فوق عریض دارند اجازه میدهد تا از فضای بیشتری استفاده کنند و طراحی زیباییشناسانه متفاوتی داشته باشند.
مایکروسافت توضیح میدهد: «با افزایش تعداد زبانههای افقی، عنوان سایتها و کنترلهای هر زبانه از دست میروند چون اندازه زبانهها کوچکتر میشود. این اتفاق به جریان کاری فرد لطمه میزند چون باید زمان بیشتری را صرف یافتن، جابهجایی و مدیریت زبانهها کند، و در نتیجه زمان کمتری را برای تمرکز روی کار خودش خواهد داشت. زبانههای عمودی نوار زبانهها را به کنار منتقل میکند، جایی که آیکن و عنوان سایتها مرتب شده و یافتن و جابهجایی بین آنها راحتتر میشود.»
نسخه جدید اج همچنین نحوه مدیریت زبانههای غیرفعال را تغییر میدهد. در این نسخه قابلیت جدیدی بهنام Sleeping Tabs خواهیم داشت که طراحی شده تا با به حداقل رساندن منابع مصرفی زبانههای بدون استفاده عملکرد نرمافزار را بهبود ببخشد. بهعلاوه، اج ۸۸ در هنگام راهاندازی سیستم برخی از پروسههای خود را اجرا میکند تا وقتی کاربر مرورگر را باز کرد، نرمافزار با سرعت بالاتری در اختیارش قرار بگیرد.
از منظر امنیت و حریم خصوصی، نسخه جدید اج به کاربران هشدار میدهد که کدامیک از گذرواژههایشان در رخنههای اطلاعاتی لو رفته است. همچنین کاربران میتوانند بدون اثرگذاری روی کوکیهای شخص اول اقدام به حذف کوکیهای شخص سوم کنند. کوکیهای شخص اول معمولا تجربه کاربری را بهبود میبخشند، ولی کوکیهای شخص سوم برای اهداف تبلیغاتی رفتار کاربر را دنبال میکنند.
