خانهاخبار
کنسول ایکس‌باکس سری ایکس با وجود سخت‌افزار قدرتمندتر، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پلی‌استیشن ۵ داشته است

کنسول ایکس‌باکس سری ایکس با وجود سخت‌افزار قدرتمندتر، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پلی‌استیشن ۵ داشته است

رقابت سونی با مایکروسافت در زمینه کنسول‌های بازی سال‌هاست که در جریان است و با عرضه کنسول‌های نسل جدید این رقابت داغ‌تر شده است.
۱۳۹۹/۹/۹

این خبر می‌تواند شما را شگفت‌زده کند اما باید بدانید که کاملا حقیقت دارد. شرکت مایکروسافت از زمان معرفی کنسول ایکس باکس سری ایکس مدعی شده است که این محصول، قدرتمندترین دستگاه بازی جهان است. با این حال به نظر می‌رسد که این کنسول اکنون در برخی از شاخص‌ها و نحوه عملکرد در بازی‌های از رقیب خود یعنی کنسول پلی استیشن ۵ عقب افتاده است. در نبرد کنسول‌های نسل آینده بازی‌های ویدیویی، دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس کار خود را با لغرش آغاز کرده‌اند و رقیب آن‌ها، کنسول پلی استیشن ۵ توانسته است از لحاظ عملکرد این دو کنسول را کنار بزند. مقایسه عملکرد کنسول ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن ۵ نشان می‌دهد که کارایی این دو بسیار متفاوت است. این اطلاعات توسط خبرگزاری Digital Foundry منتشر شده و تیم آن در تلاش بوده‌اند تا آزمایش‌هایی بر روی هر سه کنسول پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس انجام دهند و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند. آن‌ها عملکرد کنسول‌های مایکروسافت و سونی را بر اساس بازی‌های Assassin's creed Valhalla، Dirt 5، call of duty black ops cold war و Watch dog's legions تحت سنجش قرار داده‌اند.
البته پیش از بررسی این تست‌ها، بهتر است با مشخصات سخت‌افزاری اصلی دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ بیشتر آشنا شویم. کنسول پلی استیشن ۵ از پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 شرکت AMD بهره می‌برد که سرعت کلاک آن بر روی ۳.۵ گیگاهرتز تنظیم شده است. همچنین وظیفه پردازش‌های گرافیکی برعهده چیپست ۱۰.۳ ترافلاپسی RDNA2 شرکت AMD است. در  کنار این دو رم ۱۶ گیگابایتی از نوع GDDR 6 قرار دارد. این کنسول توانایی پشتیبانی از ۱۲۰ فریم را دارد و ۸۲۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع SSD در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما در سوی دیگر کنسول ایکس باکس سری ایکس قرار گرفته که حداقل بر روی کاغذ از مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندتری بهره می‌برد. این کنسول به پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 مجهز شده است و سرعت کلاک آن بر روی ۳.۸ گیگاهرتز قرار دارد که به وضوح از سرعت پردازنده کنسول پلی استیشن ۵ بیشتر است. همچنین کنسول ایکس باکس سری ایکس از پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلاپسی RDNA 2 شرکت AMD استفاده می‌کند که طبق تئوری باید قدرت بیشتری نسبت به کنسول پلی استیشن ۵ داشته باشد. کنسول ایکس باکس سری ایکس ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع SSD دارد که با ۱۶ گیگابایت حافظه اجرایی رم از نوع GDDR6 همراه شده است و قابلیت اجرای بازی‌ها به صورت ۱۲۰ فریم را در توان خود دارد. قیمت کنسول ایکس باکس سری اس معادل ۲۹۹ دلار است و برای خریداری کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ باید مبلغ ۴۹۹ دلار را بپردازید. همچنین کنسول پلی استیشن ۵ دیجیتال به قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد.
اکنون که با این کنسول‌ها بیشتر آشنا شدیم؛ بهتر است به سراغ تست‌های انجام شده بازگردیم. در بازی Assassin's creed Valhalla به وضوح مشخص است که کنسول پلی استیشن ۵ نسبت به کنسول ایکس باکس سری ایکس دست برتر را دارد. سرعت لود این بازی در کنسول پلی استیشن ۵ برابر با ۲۳:۳۰ ثانیه است در حالی که برای کنسول ایکس باکس سری ایکس ۲۶:۴۸ ثانیه طول می‌کشد. در نهایت هم کنسول ایکس باکس سری اس با زمان ۲۷:۱۷ ثانیه رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد. هنوز دلیل تفاوت در عملکرد این کنسول‌ها مشخص نیست. این تفاوت ممکن است به علت سرعت مختلف درایوهای SSD استفاده شده در کنسول‌ها رخ داده باشد یا اینکه بازی به دلیل مبتنی بودن بر CPU واکنش‌های متفاوتی به نمایش بگذارد. این مسئله زمانی جالب می‌شود که بدانید شرکت مایکروسافت بازی Assassin's creed Valhalla را به صورت اختصاصی برای کنسول‌های جدید ایکس باکس سری ایکس و اس بهینه‌سازی کرده بود. علاوه بر این، در هنگام انجام تست‌ها عنوان شده که نرخ فریم ریت در کنسول ایکس باکس سری ایکس معمولا به زیر ۶۰ فریم می‌آید که برای طرفداران چندان خوشایند نیست. در صورتی که از تلویزیون‌های نسل جدید استفاده می‌کنید و تلویزیون‌تان از نرخ نوسازی متغیر (variable Refresh Rate) پشتیبانی می‌نماید؛ این مسئله تا حدودی بر روی کنسول ایکس باکس سری ایکس حل می‌شود و این ریزش فریم ریت کمتر به چشم خواهد آمد.

image


در عنوان Devil May cry 5 دوباره شاهد نتایج یکسانی هستیم. کنسول پلی استیشن ۵ در این بازی نرخ فریم بهتری دارد به حدی که فاصله میان دو کنسول به ۴۰ فریم نیز می‌رسد و نشان از برتری عملکرد کنسول سونی دارد. پلی استیشن ۵ هنگام اجرای این بازی فریم بیشتری داشته و با لرزش تصویر و شکستگی مواجه نیستیم. این موارد موجب شده کیفیت جلوه بصری و گیم پلی بازی به صورت روان‌تر جریان داشته باشد و کاربران می‌توانند تجربه بهتری از این بازی در کنسول سونی را احساس کنند. این مقایسه نشان می‌دهد که کنسول ایکس باکس سری سری ایکس حتی با فعالسازی قابلیت Ray tracing هیچ برتری خاصی از خود در زمینه کارایی ارائه نمی‌دهد. در رابطه با این مسئله هیچ گونه توضیح منطقی و فنی وجود ندارد. ریچارد لیدبتر، ویرایشگر خبرگزاری Digital Foundry در این رابطه گفته است:

تنها چیزی که به ذهن می‌رسد؛ این است که کنسول پلی استیشن ۵ قدرت بیشتری از سخت‌افزار معرفی شده ارائه می‌دهد یا اینکه کنسول ایکس باکس سری ایکس با مشکل روبه‌رو است. زیرا این کنسول حداقل بر اساس مشخصاتی که بر روی کاغذ درج شده باید از رقیب خود جلوتر باشد.

در دیگر مقایسه‌‌ای که بر روی بازی Dirt 5 صورت گرفته؛ کنسول پلی استیشن ۵ باری دیگر‌ توانسته ایکس باکس سری ایکس را ناکام بگذارد. در این آزمایش خبرگزاری Digital Foundry حالت ۱۲۰ فریم را برای دو کنسول فعال کرده است. در این تست کنسول پلی استیشن ۵ توانست جزییات بیشتری به نمایش بگذارد و در عین حال تجربه بصری بهتری ارائه می‌کند. همچنین در تست کیفیت تصویر، کیفیت تکسچرها و وضوح آن‌ها در کنسول پلی استیشن ۵ بهتر نمایش داده شد و کنسول ایکس باکس سری ایکس در این بخش نیز شکست خورد.
در حال حاضر نمی‌توان گفت که این مشکل کنسول ایکس باکس سری ایکس به چه علت رخ داده است. امکان دارد این مسئله به سخت‌افزار کنسول مایکروسافت بازگردد که باعث شده نتواند قدرت خود را به رخ پلی استیشن ۵ بکشد یا اینکه توسعه‌دهندگان این عناوین در بهینه‌کردن کنسول ایکس باکس سری ایکس کم کاری کرده‌اند. البته مورد دوم بعید به نظر می‌رسد. با این حال اکنون خبر رسیده است که در هفته‌های آتی کنسول ایکس باکس سری ایکس بروزرسان‌هایی را دریافت خواهد کرد. این بروزرسانی‌ها قرار است عملکرد کنسول مایکروسافت را بهبود ببخشند و آن را از نظر عملکرد به کنسول پلی استیشن ۵ نزدیک‌تر کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ابراهیم

۱۳۹۹/۹/۱۲
باگ نرم افزاری باید باشه که با آپ جدید برطرف میشه