خانهاخبار
5G و هفت تغییر در دنیا

5G و هفت تغییر در دنیا

وجود 5G در کشور ما با وجود تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و برخی ایجاد محدودیت‌ها و سپس لغو نمودن آن‌ها شاید یک آرزو باشد اما مزایای وجودش را در این نوشتار برای شما فهرست کرده‌ایم.
۱۳۹۹/۴/۲۲

image

 

اگر بخواهیم از کلیدی‌ترین کلمه سال 2020 در حوزه تکنولوژی صحبت کنیم، آن 5G  است. قطعاً در چند ماه اخیر این کلمه چند باری به گوش شما خورده و یا حتی مطالعه کرده باشید اما فقط با یک کلمه روبرو نیستیم. 5G  نسل آتی استاندارد تکنولوژی برای شبکه‌های سلولی که بعد از 3G و 4G معرفی‌شده است. ضمن اینکه به‌زودی مقاله‌ای را برای مقایسه بین 5G   و 4G برای  شما آماده می‌کنیم که تفاوت‌های بین استاندارد قدیم و جدید را شرح دهد.

ما می‌توانیم کل روز درباره فرکانس‌ها و طول‌موج‌ها صحبت کنیم اما مهم‌ترین چیزی که از 5G  باید بدانیم این است که دنیای ما را به چند روش تغییر می‌دهد. بدون این‌که وارد مسائل فنی و خسته‌کننده شویم، 7 تغییری که 5G  در دنیا ایجاد می‌کند را در ادامه با یکدیگر می‌بینیم.

 

 

 

  شهرهای هوشمند

عنوان اولین تغییر می‌تواند مبهم باشد اما نمونه‌های بی‌شماری از آن را در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌اید. 5G  گجت‌های بزرگ و کوچک موجود در خانه شما را با هم‌نوعان! خود در سطح شهر مرتبط می‌کند. یخچال شما با دستیار صوتی شما صحبت می‌کند و سفارش‌هایی را می‌دهد. کنترلر دمای خانه ضمن ارتباط با پرده‌های منزل از آن‌ها می‌خواهد تا کمی کنار رفته و اجازه بدهند نور خورشید به داخل خانه راه یابد. چراغ‌ها، تابلوها و علائم راهنمایی به خودروها هشدار می‌دهند. شاید هم بخواهید صبح‌ها زودتر بیدار شوید پس ساعت هوشمند شما پس از اعلان هشدار و بیدار کردن شما ، قهوه‌ساز را در یک دقیقه آماده می‌کند تا انرژی لازم برای آغاز روز را فوراً دریافت کنید. حس خوبیه، این‌طور نیست ؟

image

 

صدها اپلیکیشن جهت ارتباط 5G  و اینترنت اشیا وجود دارند. چراکه 5G   دستگاه‌هایی که باید مرتباً با یکدیگر مرتبط باشند را بهتر از  4G کنترل می‌کند. درحالی‌که 4G می‌تواند در هر 0.984 کیلومترمربع 2000 دستگاه را متصل نگاه دارد این رقم برای 5G  به یک‌میلیون عدد می‌رسد. راجع به شهرهای هوشمند و اینترنت اشیا صحبت کردیم که ما ر به سمت ا انقلاب بعدی در حمل‌ونقل می‌کشاند – خودروهای بدون راننده.

 

خودروهای بدون راننده

خودروهای خودران دیگر ویژگی نمایش داده‌شده در فیلم‌های علمی-تخیلی هستند که حال در شرف واقعیت هستند. برای اینکه کاملاً خودران شوند نیاز به 5G  دارند. خودروهای بدون راننده به زمان پاسخ‌دهی بسیار سریعی نیاز دارند و اینجاست که 5G  کم-تاخیر وارد بازی می‌شود. خودروهای بدون راننده هنگام رانندگی با سرعت‌بالا نیاز به تصمیم‌گیری‌های بسیار سریع، ارتباط با cloud و هماهنگی با دیگر عوامل مرتبط شهری دارند.

image

 

غول‌ها از اهمیت این موضوع مطلع آگاهند و تسلا، گوگل، اوبر و اپل سخت در حال کار بر روی اجرای 5G  در تکنولوژی‌های خود هستند. درنتیجه نیازی نیست خیلی منتظر باشیم و در سال‌های آتی تطبیق 5G  با خودروها را ببینیم و اتومبیل‌های خودران آینده جزئی از فناوری معاصر خواهند بود.

 

واقعیت افزوده / واقعیت مجازی

واقعیت مجازی تا چند سال پیش بر قله شگفتی‌ها ایستاده بود اما این فناوری با چالش‌های جدی روبروست. ست‌های AR/VR بزرگ و حجیم هستند و مشکل اساسی آن‌ها نیاز به اتصال به سخت‌افزار قدرتمند است. اپلیکیشن‌های AR/VR نیازمند پهنای باند زیاد و رزولوشن بالا برای نمایش واقعی دنیای مجازی هستند. 5G  آزادی از بندها را به AR/VR هدیه خواهد داد.

image

 

به‌لطف کم‌تاخیر بودن 5Gبازی‌های AR/VR را لذت‌بخش‌تر خواهد نمود. اگر نگاهی فراتر از بازی داشته باشیم، 5G   به خلق تعاملات لحظه‌ای مردم در سرتاسر جهان کمک خواهد نمود. حتی در عرصه تجارت نیز می‌توان از آن استفاده کرد. دیگر نیازی نیست تا کارمندان کیلومترها برای حضور در یک جلسه سفر کنند بلکه می‌توانند در جلسات مجازی شرکت کنند.

 

سرویس‌های استریم

چند سالی هست که سرویس‌های استریم با اقبال عمومی مواجه هستند و کاربران این سرویس به‌شدت در حال افزایش هستند و شرایط قرنطینه به خاطر کوید-19 این جریان را سرعت بخشیده است. تلویزیون 4K شما با داشتن یک ارتباط WiFi و یا یک LAN سرگرمی بسیار متفاوت‌تری را برای شما رقم خواهد زد.

image

 

رزولوشن هم بالاتر و بالاتر می‌رود. دسترسی به 4K عادی شده و حالا نوبت 8K است تا کم‌کم جایگزین شود. 5G   گزینه‌ای ایده‌آل برای استریم فیلم‌ها با رزولوشن بالا در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها به‌حساب می‌آید. خیلی دور نیست که راحت نشسته‌ باشید تا استریم 8K  فیلم‌های نتفلیکس بر روی تبلت 8K  خود را به تماشا بنشینید.

 

بازی‌های موبایلی

در بازی‌های موبایلی شاهد ایراداتی هستیم که باوجود 5G   دیگر وجود نخواهند داشت و می‌تواند این صنعت را متحول کند. بازی‌های موبایلی امروزی به ارتباط اینترنت نیاز دارند و تأخیر موجود در 4G اجازه بازی رقابتی در بسیاری از ژانرها را نمی‌دهد. میانگین تأخیر در 4G LTE برابر با 70 میلی‌ثانیه است درحالی‌که 5G   می‌تواند این عدد را به 1 میلی‌ثانیه کاهش دهد. بازی‌هایی که جریان سریعی دارند مانند شوترهای آنلاین یا مسابقه‌ای در گوشی شما بدون لگ اجرا خواهند شد.

image

 

چنانچه نگاهی به پلتفرم‌های بازی ابری مثل گوگل Stadia یا مایکروسافت xCloud داشته باشیم متوجه می‌شویم که با 5G   بیشترین سود را خواهند بُرد. تأخیر بسیار پایین 5G   گوشی‌ها و تبلت‌ها را قادر می‌سازد تا به سرورهای بازی متصل شده و بازی‌های درجه‌یک را با رزولوشن بالا بدون لگ انجام دهید.

 

دانلودهای سریع‌تر

تغییری مشهود. 5G   در مقایسه با 4G سرعت دانلودی 20% سریع‌تر دارد. البته که نوار پیشرفت دانلود از بین نمی‌رود اما مدت‌زمان کمتری هم بایستی منتظر آن ماند. در برخی کشورها سرعت دانلود 5G   سریع‌تر از وای‌فای است.

 

مراقبت‌های درمانی و سلامتی

هرچند در انتهای لیست قرارگرفته اما چیزی از اهمیت آن نمی‌کاهد. 5G   مزایای بسیاری در بحث سلامتی و دارویی دارد. بیمارستان‌ها را قادر می‌سازد تا سیستم‌های ارتباط داخلی را استریم کنند. تجهیزات درمانی متعددی همچون حسگرها، تجهیزات کنترلی و ابزارهای تشخیصی از سرعت و پایداری شبکه 5G بهره‌مند خواهند شد. با استفاده از 5G می‌توان ربات‌های جراح را برای جراحی‌های از راه دور کنترل کرد.

 

image

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۹/۴/۲۳
این مورد آخری خیلی کارگشاست. پزشك داخل منزل‌ش نشسته روی صندلی‌لهستانیُ و از همونجا دندانِ بیمار رو عصب‌کشی می‌کنه.
?یا مثلاً آزمایشگاه‌ها نمونه‌ها‌ی ادرار رو (بدون نیاز به حضور در آن اتاق‌مخصوص) میزان خلوص و اوره و ... را به لطف 5G بررسی می‌کنن

Amir

۱۳۹۹/۴/۲۲
منبع ؟؟؟