خانهاخبار
5 عادت اشتباه در رانندگی با گیربکس دستی

5 عادت اشتباه در رانندگی با گیربکس دستی

با توجه این‌که اکثر ما تنها خودروهای دنده دستی را تجربه می‌کنیم بهتر است با اموری که به نگهداری بهتر و هزینه کمتر برای خودرویمان کمک می‌کنند آشنا شویم. 5 نکته که عمر جعبه‌دنده دستی خودروی شمارا افزایش می‌دهد.
۱۳۹۹/۲/۱۶

ازنظر بسیاری از علاقه‌مندان به رانندگی  و خودرو، لذت راندن خودروهای دنده دستی بیشتر از خودروهای اتوماتیک است. در ادامه یادداشت‌های نکاتی که شمارا راننده بهتری می‌کنند، این بار به سراغ خودروهای دنده دستی رفتیم در این بخش ضمن بررسی این عادت‌های اشتباه به نکات فنی که در این بین هستند نیز به‌اختصار اشاره می‌کنیم تا کاملاً متوجه شوید چرا باید این عادات را ترک کنید.

  1. دست خود را بر روی دسته‌دنده رها نکنید

 این رفتار ممکن است بسیار متداول باشد خصوصاً اگر عادت نداشته باشید که هردو دست خود را هم‌زمان بر روی فرمان نگه‌دارید. بهترین راه‌حل برای رفع این عادت، این است که در برابر اصل دودستی گرفتن فرمان مقاومت نکنید! پس هر بار دنده را عوض می‌کنید دوباره دست خودتان را بر روی فرمان قرار دهید. به همین راحتی!

اما چرا این عادت می‌تواند به رفتاری مشکل‌ساز و حتی هزینه‌ساز تبدیل شود؟

درواقع باید بدانید دسته‌دنده خودروی شما به میله (شفت) تعویض‌کننده دنده متصل است که با هر بار تعویض دنده ‌این میله با فشار آوردن به چرخ‌دنده در حال چرخش گیربکس، آن را در دنده موردنظر جای می‌دهد و سپس شفت دوباره به‌جای ثابت اولیه خود بازمی‌گردد. پس هر بار که دنده عوض می‌کنید این میله با اصطکاکی که ایجاد می‌کند اندکی مستهلک می‌شود اما چون زمان کوتاهی با چرخ‌دنده درگیر می‌شود این استهلاک در کوتاه‌مدت ناچیز است.

حال اگر عادت کنید که دست خودتان را بر روی دسته‌دنده استراحت دهید، فشار و سنگینی دستتان به دسته‌دنده و از آن به شفت تعویض دنده منتقل می‌شود و ممکن است که شفت را به سمت چرخ‌دنده در حال چرخش گیربکس متمایل کند و درهمان حال نیز نگه دارد. این به معنای تماس دائمی شفت با چرخ‌دنده است که درنتیجه میزان استهلاک را چند برابر می‌کند و تعویض قطعات ضروری و هزینه‌های آن‌ها خیلی زودتر ازآنچه که لازم باشد بر شما تحمیل خواهد شد.

نگران نباشید، اگر یک یا دو بار دستتان را بر روی دسته‌دنده بدون اینکه حواستان باشد قرار دادید مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر دائماً دست خود را بر روی دسته‌دنده رها کنید و این عادت رانندگی شما شود، می‌تواند برایتان دردسرساز باشد. به این مسئله در دفترچه راهنمای خودرویتان نیز توصیه‌شده است.

image

 

  1. خودرو را در پشت چراغ راهنمایی حتماً خلاص کنید

برخی عادت دارند که خودروی خود را پشت چراغ راهنمایی در حالت دنده نگه‌دارند تا به‌محض سبز شدن چراغ به حرکت خود ادامه دهند. این رفتار که ریشه در دلایلی مثل نگرانی از بوق‌های خودروهای پشت سر و یا اشتباه گرفتن چراغ سبز چهارراه‌ها با چراغ سبز خط شروع مسابقه (!) دارد می‌تواند باعث استهلاک پیش از موعد سیستم کلاچ خودروی شما شود.

مشکل این است که هر بار که شما کلاچ خودروی خود را فشار می‌دهید میله (شفت) کلاچ با کمک قطعات دیگری صفحه کلاچ را از دیسک فشار که به فلایویل متصل است جدا می‌کند (فلایویل صفحه چرخانی است که مستقیم به موتور متصل است) و دراین‌بین صفحه کلاچ و صفحه فشار با بولبورینگ درگیر شده و اگر مدت‌زمان طولانی مثلاً یک دقیقه پشت چراغ راهنمایی به همین صورت بمانند مسلماً استهلاک بیشتری از حالت عادی که تنها چند ثانیه برای تعویض دنده درگیر هستند را سبب می‌شود. درنهایت تکرار همیشگی این رفتار پشت چراغ‌های راهنمایی که طولانی و طولانی‌تر می‌شوند می‌تواند هزینه‌های بسیاری به شما تحمیل کند.

  1. در سربالایی از نیم کلاچ کردن برای ایستادن استفاده نکنید

به‌جای اینکه از نیم کلاچ برای ایستادن در سربالایی استفاده کنید به‌راحتی ترمز یا ترمزدستی را به کار بگیرید. این تکنیک در اصل برای به حرکت انداختن خودرو در سربالایی با شیب زیاد استفاده می‌شود و کمک می‌کند که خودرو در ابتدای شروع به حرکت‌به‌عقب برنگردد (خصوصاً در ترافیک از برخورد با خودروی عقبی جلوگیری می‌کند) اما نباید برای نگه‌داشتن خودرو به حالت سکون از نیم کلاچ استفاده شود. این امر هم به دلیل اختلاف سرعت چرخیدن صفحه فشار و کلاچ، بازهم باعث ساییدگی بدون دلیل صفحه کلاچ و به‌اصطلاح تمام و صاف شدن صفحه کلاچ می‌شود.

  1. شتاب گیری زیاد با دنده‌سبک اشتباه است

فرض کنید با خودروی پنج دنده خود در حال رانندگی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت و دنده‌پنجم هستید و بعد از کاهش سرعت به 80 کیلومتر در ساعت نیاز دارید تا مانوری سریع انجام دهید و مثلاً در جاده سبقت بگیرید و به همین دلیل به قدرت موتور زیادی احتیاج دارید. در این حالت اگر با همان دنده‌پنج، پدال گاز را تا آخر فشار دهید، به دلیل اختلاف دور موتور (که پایین است) با قدرتی که از خودروتان تقاضا می‌کنید نه‌تنها به حداکثر قدرت موتور دسترسی ندارید بلکه موتور نیز فشار بسیاری به خود وارد کرده و مصرف سوخت خودرو نیز بسیار افزایش می‌یابد.

بهترین کار در چنین شرایطی، کاهش دنده یا همان دنده‌معکوس است. می‌توانید دنده خودرو را تا جایی که دور موتور خودرویتان تطبیق کند کاهش دهید. منظور این است که سعی کنید به دنده‌ای برگردید که دور موتور به خط قرمز (Red line) نزدیک نشود، پس اگر در دنده‌پنج هستید و سرعتتان به 35 کیلومتر در ساعت کاهش یافت به‌جای فشار دادن پدال گاز تا انتها، تنها کافی است که به دنده 3 برگردید و با دور موتور بیشتر، درواقع فشار کمتری به خودروی خود وارد کنید و هم اینکه بیشتری توان را نیز دریافت نمایید.

  1. پای خودتان را بر روی کلاچ رها نکنید
مانند استراحت دست بر روی دسته‌دنده، برخی عادت دارند که پای خودشان را بر روی پدال کلاچ به‌صورت دائمی تکیه دهند. این موضوع هم مانند دسته‌دنده، می‌تواند فشار و وزن پای شمارا به سیستم کلاچ منتقل کند و درنتیجه استهلاکی کم اما مستمر را به صفحه کلاچ شما وارد آورد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

HakhamaneshS

۱۳۹۹/۲/۱۹
نکته ی 1 فقط کارآمد بود

Ati

۱۳۹۹/۲/۱۶
مرسی از مطلب خوبتون???????????????