خانهمقاله‌ها
هر آنچه که باید راجع‌به گوشی‌های اندرویدی بدانیم

هر آنچه که باید راجع‌به گوشی‌های اندرویدی بدانیم

انواع اندروید، گوشی‌های محبوب اندروید، خدمات اندروید گوگل، AOSP و دنیایی که در دستان اندروید گوگل است
۱۳۹۹/۱/۳۰

بیائید در مرحله نخست با اندروید آشنا شویم؛ یک سیستم عامل که باعث راندمان گوشی و یا تبلت می‌شود و در این مقاله بصورت جزئی با موبایل اندرویدی آشنا می‌شویم.
در واقع تنها 2 سیستم عامل موبایلی در جهان وجود دارند: اندروید و iOS. هم‌اکنون برخی کمپانی‌ها از نرم‌افزارهای اختصاصی خودشان برای برخی مدل‌ها استفاده می‌کنند (اکثرا گوشی‌های تاشو) اما بیشترین سهم بازار در دست اندروید و iOS است.

image


چه دیوایس‌هایی با اندروید اجرا می‌شوند ؟


بصورت کلی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از اندروید استفاده می‌کنند. بیشتر سازندگان گوشی‌های هوشمند – باستثنا اپل – اندروید را بعنوان سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند خود برمی‌گزینند. به احتمال بسیار بسیار قوی اگر iPad یا آیفون ندارید، دیوایس شما با اندروید اجرا می‌شود.
سامسونگ برای بیشترین گوشی‌های هوشمند یا تبلت خود از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. نمونه‌های اندکی در دنیای تبلت‌ها با ویندوز مایکروسافت اجرا می‌شوند. برخی گوشی‌های هوشمند هم از سیستم عامل اختصاصی سامسونگ با نام Tizen استفاده می‌کنند.


مزایای یک گوشی اندرویدی چیست ؟


یکی از اصلی‌ترین امتیازات گوشی اندرویدی، انعطاف‌پذیری این سیستم عامل است. تقریبا می‌توان گفت اندروید نهایت شخصی‌سازی را به ارمغان می‌آورد. همینطور سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند تغییرات دلخواه را در محصولات‌شان پدید آورند. پس‌زمینه را دوست ندارید؟ یک لانچر دانلود نمائید تا تغییرش دهید. کیبورد گوگل مطلوب شما نیست (با اون اسمش جی‌بورد) ؟ یک کیبورد جدید مثل Swiftkey دانلود کنید. این دو تنها مثال کوچکی از ویژگی‌های شخصی‌سازی‌ست که گوگل برای شما فراهم کرده است.


image


اندروید 75 درصد از سهم سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان را در دست دارد، بدین معنی که اگر اسمارت‌فون بعدی شما ساخت کمپانی متفاوتی از موبایل هوشمند فعلی‌تان باشد (بطورمثال گوشی فعلی شما LG G6 است و می‌‌خواهید آن را به سامسونگ گلکسی نوت 10 ارتقا دهید) تفاوت شگرفی در تجربه کاربری شما نخواهد بود چرا که در قلب آنها یک نرم‌افزار اجرا می‌شود که آن هم اندروید است.
برای کاربران اندروید میلیون‌ها اپلیکیشن جهت دانلود از گوگل پلی‌استور در دسترس قرار گرفته‌است. اصلا اهمیتی ندارد که بدنبال چه چیزی هستید چرا که یک اپ برای نیاز شما پیدا می‌شود. گوگل پلی‌استور (برای اندروید 10) بروزرسانی‌های زیرساختی برای دیوایس شما را هم ارائه می‌کند. روشی آسان جهت به‌روز نگه‌داشتن اسمارت‌فون یا تبلت شما.


اندروید ویژگی‌های بسیاری دارد که کار با گوشی‌های هوشمند دارای این سیستم عامل بسیار آسان می‌شود. مثلا Quick Settings مقایسه کنید با iOS که باید کلی اسکرول کنید تا به گزینه‌ موردنظر خود برسید. شما می‌توانید این فیچر را در پنل نوتیفیکیشن دیوایس اندرویدی خود بیابید. این پنل مسیری‌ است ساده برای بررسی نوتیفیکیشن‌ها، خاموش کردن وای‌فای و یا تنظیم روشنایی نمایشگر. حتی این پنل هم قابلیت شخصی‌سازی دارد. پس اگر به سوئیچ لوکیشن نیاز ندارید براحتی می‌توانید از آن خلاص شوید.
اندروید حالت تیره هم دارد که به‌تدریج برای اندروید 9 عرضه می‌گردد اما گوگل این فیچر را در اندروید 10 (که در 2019 عرضه شد) یک ویژگی سیستمی قرار داد. اگر شما حالت تیره یا شب را فعال نمائید، روشنایی رابط کاربری شما بسیار کم خواهد شد که نه تنها برای چشمان شما بلکه برای باتری گوشی هوشمند نیز مفید خواهد بود . بسیاری از اپلیکیشن‌ها هم‌اینک در حال اضافه کردن این حالت هستند.
گوگل بصورت پیوسته در حال ارائه ویژگی‌های جدید و بهبود اندروید است تا زندگی را آسان‌تر از چه که هست کند.


منظور از پوسته‌های اندروید چیست ؟


پوسته‌های اندروید و یا  "overlays" آن لایه‌ایست که به تولیدکننده گوشی هوشمند اجازه می‌دهد تا رابطی مطلوب ساخته شود. اگر اندروید را یک کیک تصور کنیم پوسته یا overlay ظاهر و تزئین کیک به‌حساب می‌آید.
برای مثال سامسونگ One UI را دارد. این رابط در طول سالیان نام‌های زیادی داشته که حالا به سادگی One UI خوانده می‌شود. توسط این overlay ، سامسونگ تصمیم گرفت تا باتن‌ها و کنترل‌های زیادی را به بخش پائین گوشی منتقل کند. این نیاز پس از بزرگ و بزرگ‌تر شدن نمایشگرها بوجود آمد. این اتفاق همچنین کار با گوشی بصورت یک‌دستی را سخت نمود. همین‌طور سامسونگ ویژگی‌های منحصربفردی را در One UI جای داده که در دیگر گوشی‌های اندرویدی وجود ندارند. بعنوان مثال می‌توان از ژست‌های حرکتی فاصله‌دار از نمایشگر برای S Pen و سطل زباله در گالری نام برد.


image

بسیاری سیستم‌عامل اکسیژن OnePlus را ترجیح می‌دهند. لایه‌ای تقریبا خام از اندروید ویژگی‌های زیادی به آن اضافه نمی‌کند. OnePlus تصمیم گرفته بجای ایجاد تغییرات بزرگ در اندروید بدان بیفزاید. شما میتوانید با سیستم‌عامل اکسیژن به ویژگی‌های شخصی‌ساز بیشتری دست یابید؛ مانند تغییر تم که برای همه نسخه‌های اندروید وجود دارد. یک “App Locker” هم وجود دارد که وظیفه قفل نمودن اپلیکیشن‌های با اطلاعات حساس را بر عهده دارد و زمانی که شما گوشی خود را به کسی می‌سپارید آنها اطلاعات حساس شما را نمی‌بینند. همچنین پوسته‌ایست بسیار سریع در مقایسه با اندروید گوگل. دلیل اینست که OnePlus بسیاری از انیمیشن‌های گوگل را حذف نموده است.
پوسته‌های دیگری هم وجود دارند. Emotion UI یا  EMUI هوآوی مانند سامسونگ  One UI که نسبتا سنگین هستند. ال‌جی هم پوسته مختص خود را دارد که اکنون با نام LG UX شناخته می‌شود. این نسخه هم سنگین است و چنگی به دل نمیزند. موتورولا، ایسوس و ZTE پوسته‌های خام‌تری را برای گوشی‌های هوشمند خود همچون سیستم‌عامل اکسیژن  و حتی سبک‌تر از آن بکار گرفته‌اند. 


چگونه متوجه شویم از آخرین نسخه اندروید استفاده می‌کنیم ؟


برای اینکه ببینید دیوایس شما از چه نسخه اندرویدی استفاده می‌کند با ما در ادامه همراه باشید. وارد منوی تنظیمات –settings- اسمارت‌فون خود شوید. به پائین اسکرول کنید تا درباره تلفن - about phone- را بیابید مجددا به پائین اسکرول کنید که وضعیت نرم‌افزار –software status- وجود دارد. بر اساس گوشی‌ای که از آن استفاده می‌کنید شما باید برروی اطلاعات نرم‌افزار –software info- یا مشابه آن ضربه بزنید تا اطلاعات موردنیاز نمایش داده شوند.
آخرین نسخه اندروید در حال حاضر اندروید 10 است. این نسخه در تاریخ 3 سپتامبر 2019 ریلیز شد. اگر دیوایس شما از این ورژن بهره‌مند نیست احتمال دارد که آپدیت آن را دریافت کنید. حقیقت اینکه تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی {در مقایسه با IOS}  در ارائه آپدیت نسخه‌های جدید اندروید بسیار کند هستند. اندروید 11 توسعه‌دهندگان برای اسمارت‌فون پیکسل توسط گوگل عرضه شده است. این‌گونه برنامه‌ریزی شده است که اندروید 11 از 3 ماهه سوم 2020 برای همه در دسترس قرار گیرد. با توجه به اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده‌اند اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر تاریخ احتمالی این ریلیز است.
گوگل بطورمعمول هر سال نسخه جدیدی از اندروید را ریلیز می‌کند که نسخه اولیه بتا حدود فوریه یا مارچ منتشر می‌شوند. سپس یک نسخه دیگر اما جدید از بتا بصورت ماهانه از سوی گوگل منتشر می‌شود تا نسخه نهایی در محدوده ماه‌های اوت یا سپتامبر ریلیز شود. معمولا گوگل میانه ماه اوت نسبت به رونمایی از اندروید جدید اقدام میکند اما اندروید 10 کمی دیرتر پا به میدان گذاشت. در تاریخ 3 سپتامبر 2019 منتشر شد.


مشهورترین دیوایس‌های اندرویدی کدام هستند ؟


Samsung Galaxy Note 10 Plus
مشهورترین اسمارت‌فون اندرویدی حال حاضر مارکت سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس است. همچنین یکی از گران‌ترین گوشی‌های هوشمند است که با قیمت 1099 $ عرضه می‌شود.


image



یکی از علل وجه تمایز سامسونگ، بکارگیری آخرین تکنولوژی‌ها در پرچمداران خود است و مثال واقعی این امر گلکسی نوت 10 پلاس است. یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند بازار که نمایشگری بزرگ و زیبا آن را کامل می‌کند.


Galaxy S20 Ultra

دوربین این گوشی هوشمند می‌تواند تا 100 برابر شما را به سوژه عکلاسی‌تان نزدیک کند.

image

 

جدیدترین پرچمدار سامسونگ. با نمایشگری تقریبا 7 اینچی و سخت‌افزاری به شدت قدرتمند.

چیپست اسنپ‌دراگون 865 هشت هسته‌ای 7 نانومتری. 12 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی. 

مجموعه دوربین‌های 108، 48، 12 مگاپیکسلی در پشت دیوایس و 40 مگاپیکسلی سلفی.

IP68، تشخیص چهره 2 بعدی، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر آلتراسونیک از دیگر ویژگی‌های این غول کره‌ای هستند.


Google Pixel 3a
این اسمارت‌فون ساخت گوگل به یک دلیل از دو گوشی فوق‌الذکر محبوب‌تر است و آن هم قیمت این دیوایس است. بر حسب سایزی که انتخاب می‌کنید با کمتر از 479$ به فروش می‌رسد. با این همه راندمان و ویژگی‌هایی همچون پرچمدارانی مانند Pixel 3 دارد.


image



یک دوربین فوق‌العاده با ارزشی باندازه نصف قیمت یک اسمارت‌فون پرچمدار ... جذاب نیست ؟ هم‌اینک آمازون Pixel 3a را با قیمت 399$ عرضه می‌کند ( البته برای Pixel 3a XL بایستی 479$ پرداخت کرد ).

Huawei P40 Pro+

 

 

با کلاس. دیگر چه چیز می‌تواند این گوشی را به خوبی توصیف کند ؟

image

 

طراحی بدنه این دیوایس بسیار زیباست که البته کیفیت بسیار بالایی هم دارد. کلمه دیگری هم هست که آن را توصیف کند: پر قدرت. سخت‌افزار این گوشی هوشمند بسیار نیرومند است. چیپست کایرین 990 با قابلیت پشتیبانی از 5G و هشت هسته‌ای. دارای 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم .

مجموعه دوربین‌های 50، 40، 8 و 8 مگاپیکسلی همراه با یک عمق‌سنج سه بعدی و شوتر سلفی 32 مگاپیکسلی. در نهایت با استاندارد IP68 در برابر آب و خاک مقاوم است.

OnePlus 8 Pro

جدیدترین پرچمدار که پا به عرصه رقابت گذاشته و حریف می‌طلبد.

image

 

از نمایشگری ۶.۷۸ اینچی از نوع Fluid AMOLED با قابلیت +HDR10 استفاده می‌کند.نرخ refresh صفحه نمایش این گوشی ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی آن ۲۴۰ هرتز است. OnePlus با این پنل سعی کرده رقابت مستقیمی با گلکسی اس ۲۰ سامسونگ داشته باشد. این دیوایس نیز از چیپست 865 اسنپ‌دراگون بهره‌مند است. رم 8 یا 12 گیگابایتی و حافظه ذخیره‌سازی 128 یا 256 گیگابایتی. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی و استاندارد مقاومت IP68 جایی برای حرف نمی‌گذارند. در بخش پشتی دیوایس 4 دوربین جای دارند که دو 48 مگاپیکسلی، یک 8 و دیگری 5 مگاپیکسلی هستند و لنز سلفی برابر با 16 مگاپیکسل است.


AOSP ( پروژه متن‌باز اندروید ) در مقابل موبایل اندرویدی گوگل

در واقع دو نوع موبایل اندرویدی وجود دارد. پروژه متن‌باز اندروید یا AOSP  و اندروید گوگل.

اندروید گوگل شامل خدمات موبایلی گوگل (GMS) است. GMS تمام خدمات گوگل برای اندروید را بهمراه دارد. پلی‌استور، جی‌میل، کروم بخشی از این خدمات به حساب می‌آیند. تولیدکنندگان می‌توانند از هر دو نسخه استفاده کنند اما نسخه گوگل ارزش بیشتری دارد.

دلیل این که چرا اندروید گوگل بهتر است را می‌توان این‌گونه توضیح داد: تولیدکنندگان به کدها دسترسی سریع‌تر دارند و می‌توانند روی کمک گوگل جهت کار برروی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایشان حساب کنند. همچنین می‌توانند از تمامی سرویس‌های گوگل بهره‌مند شوند، سرویس‌هایی که در هر جای دنیا سر و کارمان به آن‌ها می‌افتد.

AOSP هم هنوز وجود دارد چرا که گوگل تمایل به ساخت یک پلتفرم موبایلی داشت که هر کسی بتواند از آن استفاده کند و همچنان این پروسه در جریان است. اگرچه استفاده از گوگل اندروید به دلیل رفع تمام نیازها برای استفاده بهتر است اما هستند افرادی که تمایلی به به‌کارگیری سرویس‌های موبایلی گوگل ندارند پس AOSP می‌تواند انتخاب آن‌ها باشد. آمازون یکی از استفاده‌کنندگان AOSP بدون به‌کارگیری سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل است.

آیا اندروید برای من مناسب است ؟

باحتمال بسیار زیاد شما هم‌اکنون یک دیوایس اندرویدی در دست دارید. در حال حاضر 75% گوشی‌های هوشمند با اندروید کار می‌کنند بدین معنی شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید جزء آن 75 درصد هستید.

اما برای رسیدن به جواب سوال اصلی باید ببینیم واقعا به دنبال چه چیزی هستیم. اگر به دنبال بهترین نرم‌افزار هستید، گوگل انتخاب‌های زیادی پیش‌روی شما قرار میدهد، پس اندروید جوابگوی نیاز شماست. هرچند تمام خدمات گوگل برای iOS هم عرضه شدند و در دسترس قرار گرفته‌اند، اما راندمانی که در گوشی‌های اندرویدی شاهدش  هستیم در این پلتفرم خیلی ایده‌آل نیست.

اگر به دنبال استفاده از سیستم‌عامل دیگری برای اسمارت‌فون خود هستید تنها گزینه پیش‌رو iOS است البته دیگرانی هم در تلاش برای به دست آوردن بخشی از بازار هستند.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حسن

۱۳۹۹/۲/۲
سلام منو درمورد خرید گوشیها راهنمای کنیداینم شماره همراه من است 9149891150

بنیامین

۱۳۹۹/۱/۳۱
مطمعن باشید گوشی های اپل اگر قیمتش کمتر یا رقابتی با گوشی های اندروید بود جز قشر خاص کسی طرف اندروید نمیرفت
تنها چیزی که از اندروید نصیب کابراش شده یه سیستم عاملی هست که میشه راحت برنامه نصب کرد
نه زیبایی
نه روون بودن
نه سریع بودن پس از یه مدت