خانهاخبار
بنیان‌گذار آتاری درگذشت

بنیان‌گذار آتاری درگذشت

تد دبنی، یکی از خالقان آتاری در 81 سالگی درگذشت.
۱۳۹۷/۳/۷
image

دنیای بازی یکی از اثرگذارترین چهره‌هایش را از دست داد. تد دبنی، که همراه با نولان بوشنل آتاری را پایه‌گذاری کردند، پس از امتناع از ادامه درمان سرطان مری درگذشت. او و بوشنل جد آتاری، سیزیجی، را در سال 1971 تشکیل دادند و نخستین نمونه تجاری بازی آرکید به نام کامپیوتر فضایی را وارد بازار کردند. این تجربه زمینه عرضه آتاری را فراهم کرد و در سال 1972، همراه با آلن الکورن بازی به یاد ماندنی پونگ را معرفی کردند.

image

دبنی خیلی زود پا به عرصه تکنولوژی گذاشته بود. در ارتش ایالات متحده با الکترونیک آشنا شد و پس از ترک ارتش، به کار در بانک امریکا و شرکت HP مشغول شد. در سال 1961، با ملحق شدن به امپکس مهم‌ترین تصمیم زندگی خود را گرفت. جایی که فرصت آشنایی با تکنولوژی نمایشگرها را داشت و با بوشنل آشنا شد. آن‌ها ایده به‌کارگیری دستگاه‌های بازی سکه‌ای در یک رستوران را ارائه دادند که با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

با تمام این اوصاف، او تنها مدت کوتاهی همراه آتاری بود و پس از درگیری با بوشنل پیرامون مسائل مدیریتی، تیم را ترک کرد. پس از این اتفاق بیشتر تمرکز خود را بر همکاری با فوجیتسو، ریتیون و تلداین گذاشت، هرچند ارتباط با بوشنل را به طور کامل هم قطع نکرد و در حاشیه سایر فعالیت‌هایش به ساخت بازی هم ادامه داد. این حاشیه رفتن سبب شد علیرغم نقش انکارناپذیرش بر بازار بازی‌های ویدئویی، امروزه کمتر کسی او را بشناسد و احتمالا دیر یا زود، به‌طور کلی فراموش خواهد شد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۳/۷
یادمه آتاری مالِ مولتی‌میلیاردرها بود..
امثالِ ما یک "تایرِ موتور" می‌آوردیم و با یک تکه چوبِ می‌زدیم و هُلِش می‌دادیم... تایر می‌غلطید و ما هم به دنبالش می‌دَویدیم....
یا مثلاً جمع می‌شدیم یه‌قُل دوقُل..
یه‌قل دوقل با پنج تا سنگ سخت میشد.. مرحله به مرحله می‌رفتیم جلو.. "گوجه".. "تنور"..
به تنور که می‌رسید من همیشه گیم‌آور می‌شدم?