خانهاخبار
افزایش سه برابری کاربران الکسا و کاهش 15 درصدی کاربران سیری

افزایش سه برابری کاربران الکسا و کاهش 15 درصدی کاربران سیری

بر اساس اعلام Verto Analytics دستیار هوشمند آمازون با نام الکسا در بازه زمانی ماه مه ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۷ توانسته موفقیت چشمگیری کسب کند و آمار کاربرانش سه برابر افزایش داشته، این در حالی است که سیری شرکت اپل که از اولین دستیارهای صوتی هوشمند است، در بازه زمانی مشابه با ۱۵ درصد کاهش کاربر مواجه شد.
۱۳۹۶/۴/۲۷

شاید بتوان امسال را سال دستیارهای صوتی هوشمند نامید. در سال جاری دستیار هوشمند الکسا شرکت آمازون توانست از یک تازه وارد به یک رقیب قدرتمند تبدیل شود و جایگاه مناسبی برای خود در میان بسیاری از شرکت‌های فعال در تولید گجت‌های مختلف، به ویژه گوشی‌های هوشمند فراهم کند.

مدتی قبل هوآوی در میت ۹ به طور پیش فرض از این دستیار صوتی استفاده کرد، لنوو  وعده داد که یک ماد جدید مجهز به الکسا برای سری موتو زد عرضه می‌کند و از فردا هم دارندگان گوشی اچ‌تی‌سی یو ۱۱ در کشورهای بریتانیا، آمریکا و آلمان می‌توانند از قابلیت EdgeSense در پلی استور برای فعال کردن الکسا استفاده کنند. با استفاده از EdgeSense کاربران می‌توانند با یک فشار کوتاه بر قسمت مورد نظر روی بدنه یو ۱۱، الکسا را فعال کنند.

Verto Analytics در فاصله ماه مه ۲۰۱۶ تا مه ۲۰۱۷ تعداد ۲۰ هزار دستیار هوش مصنوعی را در آمریکا مورد بررسی قرار داد. در طول این مدت، تعداد کاربران ماهانه سیری در هر ماه ۷.۳ میلیون کاهش داشت و میانگین تعداد کارهای ماهانه با سیری برای هر کاربر از ۱۴ به ۵ رسیده. در همین حین، الکسا رشد شگفت انگیز ۳۲۵ درصدی کاربران به صورت ماهانه را تجربه کرد. میانگین کارهایی که یک کاربر در ماه به‌وسیله الکسا انجام داده است از ۶ عدد به ۱۶ عدد در پایان این بازه زمانی (مه ۲۰۱۷) رسیده است.

image

این تحقیقات نشان می‌دهد که دستیارهای صوتی که تا پیش از این روی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شدند، مانند سیری و S Voice در حال از دست دادن محبوبیت خود هستند (البته باید کورتانا شرکت مایکروسافت را استثنا محسوب کرد) و دستیارهای شخصی که مبتنی بر پردازش‌های خانگی هستند، مانند الکسا و گوگل هوم، توانسته اند در این بازه یکساله کاربران زیادی را به سمت خود متمایل کردند. در واقع الکسا و کورتانا توانستند نسبت کاربران خود را به بیش از سه برابر برسانند، که به ترتیب به ۲.۶ میلیون کاربر برای الکسا و ۷۰۰ هزار کاربر برای کورتانا رسیده است.

نکته جالب دیگر درباره نتایج این تحقیق این است که تعداد کاربران زن دستیارهای شخصی از کاربران مرد بیشتر بوده است و ۵۴ درصد کاربران را زنان تشکیل داده‌اند و به طور میانگین پر کارترین کاربر دستیار شخصی که ۲ برابر بیشتر از سایرین از دستیارش استفاده می‌کند، یک خانم ۵۲ ساله است که در ماه ۱.۵ ساعت وقت خود را صرف کار با دستیار شخصی‌اش می‌نماید. بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر زمان اوج استفاده از دستیار شخصی و از ساعت ۲ بعد از ظهر تا ساعت ۷ عصر و قبل از تاریکی هوا، زمان کاهش استفاده از آن است.

image

در حالی که سیری همچنان معروف‌ترین دستیار شخصی هوشمند است، باید به این نکته هم توجه کرد که موتور جستجوی گوگل در این تحقیقات مورد بررسی قرار نگرفته و Verto تنها به بررسی میزان استفاده از دستیارهای شخصی گوگل و رقبای‌آن‌ها پرداخته است که مبتنی بر اجرا دستورات از طریق گجت‌های موبایل هستند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

mohammadsaeed

۱۳۹۶/۴/۲۹
کاش زودتر بیاد ایران چقدر دلم میخواد بخرمش البته منظورم با قیمت معقول هستش نه ای قیمت های نجومی دلالی

keyhan

۱۳۹۶/۴/۲۷
وای که چقدر یو11 خاصه. الکسا به کنار طرز فعال کردنش روی یو11 بیشتر خاصه. با فشار دست روی نقطه خاصی از بدنه که خودتون تعریف کردین براش ?

yashar2080

۱۳۹۶/۴/۲۷
سلطان بی چون و چرای دنیای اسمارت فونهاست..... تو هر چی دست میزاره طلا میشه... تا دیروز کسی حتی نمیدونست الکسا چیه امروز کاربراش 3 برابر شدنhtc‌و دیگر هیچ.......اندروید-ویندوز-و کلا دنیای اسمارت فونها مدیون این ابر کمپانیه