خانهاخبار
سریع‌ترین فایرفاکس موزیلا، آماده دانلود

سریع‌ترین فایرفاکس موزیلا، آماده دانلود

فایرفاکس 54 با تقسیم بار تب‌ها بین چهار پروسه سیستم عامل، بر سرعت خود می‌افزاید
۱۳۹۶/۳/۲۵

بله، درست است که گوگل کروم دنیای مرورگرها را قبضه کرده و مایکروسافت نیز می‌کوشد اج را بهترین انتخاب کاربران ویندوز 10 معرفی کند، اما فایرفاکس کهنه‌سربازی است که سابقه حضورش در کارزار مرورگرها بر هر دو آن‌ها می‌چربد.

بنیاد موزیلا ضمن اعلام خبر آماده شدن نسخه 54 مرورگر خود، آن را بهترین فایرفاکسی خواند که تاکنون عرضه شده است. در نسخه جدید به‌طور ویژه بر افزایش سرعت مرورگر و در عین حال، مصرف کمتر حافظه، تمرکز شده است.

در نسخه‌های قبلی، همه تب‌های باز تنها با استفاده از یک پروسه سیستم‌عامل اجرا می‌شد. اما فایرفاکس 54 بار پردازشی تب‌ها را روی چند پروسه مجزا تقسیم می‌کند تا سرعت پاسخ‌گویی مرورگر را بهبود دهد.

این پروژه E10s نام‌گذاری شده است و توسعه آن ادامه دارد. فایرفاکس می‌کوشد با کمک E10s از سخت‌افزارهای سیستم‌ بهتر بهره ببرد و بین مصرف حافظه و کارایی مرورگر، بهترین تعادل را برقرار کند. در مرحله فعلی و در نسخه 54، محتوای صفحه‌های وب در تب‌های باز، روی حداکثر 4 پروسه تقسیم می‌شود.

موزیلا می‌گوید، فایرفاکس هم‌اکنون در مقایسه با رقبای خود، چه در ویندوز 10، چه در مک‌‌اواس و چه لینوکس، به مقدار حافظه کمتری نیاز دارد. برای مثال، در ویندوز 10 فقط مصرف حافظه مرورگر قدیمی اینترنت اکسپلورر 11 از فایرفاکس 54 کمتر است. اما اج و کروم به‌طرز محسوسی بیشتر حافظه مصرف می‌کنند.

نمودار 1. میزان مصرف حافظه مرورگرهای گوناگون روی سه سیستم عامل مختلف.

گفتنی است، فایرفاکس 54 بهبودهای دیگری را هم شاهد بوده است که ترمیم چندین مورد امنیتی از آن جمله است.

اپن‌سورس بودن فایرفاکس و نظارت بنیاد غیرانتفاعی موزیلا، این مرورگر را محبوب کسانی کرده است که برای حریم خصوصی و داده‌های شخصی اهمیت بیشتری قائلند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

رضا

۱۳۹۶/۳/۲۶
از نظر سرعت باز کردن خوبه ولی خیلی رم میخوره،برا وب گردی اج واقعا عالیه،سرعت خوب در کنار سبکی مرورگر

farfar1993

۱۳۹۶/۳/۲۶
اپرا خیلی بهتره

revenant

۱۳۹۶/۳/۲۵
من خودم به شخصه همیسه از firefox استفاده میکنم