زیتل ۱


سرویس نقد و بررسی تخصصی
20 دی 1395 ساعت 17:12
6 نظر

DS 4 CROSSBACK

دی اس 4، قیمت قطعی اعلام شد

ارتش فرانسوی‌های لوکس ایران درحال تکمیل‌شدن است. DS 4 Crossback، ارزان‌ترین شاسی‌بلند DS، برای رقابت با نیسان جوک بزودی وارد خیابان‌های کشورمان می‌شود.

اگر تا به امروز نیسان جوک توربو لقب گران‌ترین شاسی‌بلند کوچک ایران را داشت، ممکن است تاچندی دیگر به‌جای این ژاپنی، خودرویی فرانسوی این لقب را به خودش اختصاص دهد: دی اس 4 کراس‌بک در راه ایران است.

هم هاچ‌بک است، هم کوپه، هم شاسی‌بلند!

دی اس 4 متولد 2011 است؛ یعنی یک سال دیرتر از هاچ‌بک DS 3 وارد بازار شد، پس می‌توان آن‌را دومین خودرویی دانست که سیتروئن با نام DS ساخته است. DS 4 را با پلتفرم PF2 پژوسیتروئن ساخته‌اند؛ همان پلتفرم نسل دوم C4 (مدل 2010 به بعد) که سال‌ها قبل از این‌دو، در نسل اول پژو 308 (مدل 2008 تا 2013) نیز استفاده شده بود.

اساس طراحی DS 4 چیزی شبیه هیوندای ولستر بود؛ فرانسوی‌ها می‌خواستند DS 4 چیزی متفاوت‌تر و خاص‌تر از C4 باشد و به همین دلیل اول از همه دستگیره درب‌های عقبش را مخفی کردند تا نمای جانبی‌اش بیشتر شبیه کوپه باشد تا هاچ‌بک‌. سپس اندکی به ارتفاع تعلیقش اضافه کردند، طوری که فاصله کفی خودرو تا زمین در DS 4 سه سانتیمتر بیشتر از C4 است.

شاسی‌بلند آن چه تفاوتی با هاچ‌بکش دارد؟

سال 2012 پژو سیتروئن با پلتفرم مشترک میتسوبیشی دایملر، مدل شاسی‌بلندی از C4 ساخت و نامش را C4 Aircross گذاشت. سه سال بعد از این ماجرا، در 2015، نوبت نسخه DS این شاسی‌بلند رسید که با نام DS 4 Crossback به بازار اروپا بیاید. نکته جالب اینجاست که پلتفرم کراس‌ بک علاوه‌بر اینکه با C4 ایرکراس یکسان است با پژو 4008 و میتسوبیشی ASX نیز مشترک است. کراس‌ بک با نسخه هاچ‌بکش فقط در این 5 مورد تفاوت دارد:

  • رینگ‌های مشکی
  • باربندهای مشکی
  • زه‌های مشکی رنگ گلگیرها
  • قاب مشکی برای آینه‌های جانبی
  • افزایش 3 سانتیمتری ارتفاع تعلیق و نرم‌تر شدن کمک‌ها
طولعرضارتفاعفاصله محوریحجم باکحجم صندوقوزن
4,284mm1,810mm

هاچ‌بک: 1,502mm

کراس‌بک: 1,535mm

2,612mm60L385L1,255kg-1,420kg

بیشتر بخوانید:

معرفی میتسوبیشی ASX مدل 2017

رونمایی سیتروئن C4 ایرکراس در نمایشگاه مشهد 95

خاص‌ترین ویژگی‌اش چیست؟

اگر از درب کوچک عقب صرف‌نظر کنیم، خاص‌ترین ویژگی کراس‌بک این است که پنجره‌های عقب آن ثابت‌اند و نمی‌توان شیشه‌هایش را بالا یا پایین برد. البته این موضوع چیز عجیبی نیست و سال‌هاست که فرانسوی‌ها با شیشه عقب مشکل دارند! فول‌ترین نسخه دی اس 4 کراس‌بک امکانات زیر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد:

  • فرمان برقی حساس به سرعت
  • ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
  • مانیتور 7 اینچی لمسی / نویگیشن / بلوتوث
  • آینه تاشو برقی با گرمکن / آینه الکتروکرومیک عقب
  • خروجی 12 ولت / سنسور باران / تهویه اتومات دوگانه
  • 6 ایربگ شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده‌ای
  • ترمز ABS / توزیع نیروی ترمز / ترمز کمکی / ترمز پارک
  • کروز کنترل / کنترل پایداری / نقطه کور / کمکی حرکت در شیب
  • زنون جلو / چراغ‌شور / مه‌شکن چرخشی جلو / اتولایت / دی‌لایت
  • شیشه‌های دودی عقب / اسپویلر مشکی سقف / رینگ‌های 17 یا 18 اینچی
  • قابلیت نصب صندلی کودک / پشت سری فعال جلو و عقب / سانروف پانوراما
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو / گرمکن جلو / ماساژور جلو / روکش چرم فرمان و دنده

با پیشرانه 4 سیلندر می‌آید یا 3 سیلندر؟

کراس‌بک درکنار سه پیشرانه دیزلی سه پیشرانه بنزینی هم دارد؛ دو پیشرانه آن 4 سیلندرند و یک پیشرانه هم 3 سیلندر است که از DS 3 قرض گرفته. ولی نمونه وارداتی کراس‌بک خوشبخاته از نوع 4 سیلندر است. هردو پیشرانه 4 سیلندر کراس‌بک، از سری پرنس (انجین‌های مشترک پژوسیتروئن و ب‌ام‌و) هستند و سیستم S&S (استاپ‌استارت) برایشان استاندارد است. از این پیشرانه نسخه‌های مختلفی با حجم‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها روی رنو تلیسمان، برخی روی پژو 508 و بعضی هم برای دی‌اس 5LS استفاده شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

معرفی+قیمت رنو تلیسمان

معرفی+قیمت پژو 508 در ایران

چه قیمتی دارد؟

بعد از شاسی‌بلند DS 6، هاچ‌بک DS 5، سدان DS 5LS و همچنین مینی هاچ‌بک DS 3 حالا دی اس 4 کراس‌بک پنجمین عضو خانواده DS در ایران است. این فرانسوی در رده شاسی‌بلندهای کوچک لوکس است و در این رده هیچ رقیبی در ایران ندارد. ولی به لحاظ قیمتی، نزدیک‌ترین رقیبش در ایران نیسان جوک توربو خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

معرفی+قیمت دی‌اس 3 در ایران

معرفی+قیمت دی‌اس 5LS در ایران

معرفی+قیمت نیسان جوک توربو (تیپ اسپرت)

برای پیداکردن قیمت DS 4 کراس‌بک بهترین راه‌حل بازار فرانسه است. این شاسی‌بلند کوچک در آنجا حدود 27 هزار یورو قیمت دارد؛ یعنی 3.5 هزار یورو گران‌تر از مدل هاچ‌بکش و همچنین 2 هزار یورو گران‌تر از جوک توربو. از طرف دیگر در همان فرانسه DS 5 را حدود 29 هزار یورو می‌فروشند، درحالی‌که این خودرو در کشورمان با قیمت 207 تا 217 میلیون تومان فروخته می‌شود. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان حدس زد که در صورت ورود کراس‌بک به ایران قیمتی بین 170 تا 200 میلیون تومان خواهد داشت.

 هوندا HR-V

تویوتا C-HR

هیبریدی

تویوتا C-HR

توربو

دی‌اس 4

کراس‌بک

نیسان جوک

(پلاتینیوم/اسکای‌پک)

نیسان جوک توربو

(اسپرت)

فاصله محوری2,611mm2,640mm2,612mm2,530mm
حجم صندوق688L377L385L249L
حجم باک50L50L60L52L
سیستم محرکهدیف جلودیف جلودو دیفدیف جلودیف جلودو دیف
 
پیشرانه1.5L1.8L-Hybrid1.2L-Turbo1.6L-Turbo1.6L1.62L-Turbo
گیربکسCVTeCVTCVT6 اتوماتCVTCVT
قدرت130hp98hp115hp160hp117hp190hp
گشتاور155nm142nm185nm240nm158nm240nm
شتاب11.2sec11sec11.4sec8.7sec11.5sec8.4sec
سرعت187km/h171km/h180km/h211km/h171km/h200km/h
 
مصرف شهری6.1L3.6L7.6L7.1L8.3L10.2L
مصرف جاده‌ای4.6L4.1L5.7L4.8L5.2L6.0L
مصرف ترکیبی5.2L3.9L6.3L5.6L6.3L7.6L
 
 شرایط فروششرایط فروششرایط فروششرایط فروش

به‌روزرسانی - 20 دی 95: آرین موتور قیمت قطعی DS4 کراس‌بک را اعلام کرد. این شاسی‌بلند فرانسوی با تحویل 30 روزه 179 میلیون تومان قیمت خواهد داشت اما در صورت خرید نقدی، با قیمت 175.4 میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسد. باتوجه به قرارگرفتن DS4 در لیست خودروهای مجاز، همچنان احتمال اینکه این خودرو ماه آینده در نمایشگاه تهران رونمایی شود، بسیار زیاد است.

 

بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری نمایشگاه خودرو تهران

لیست خودروهای مجاز وارداتی



نظرات کاربران

در حال بارگذاری