خانهاخبار
معرفی بهترین گوشی‌ها برای ضبط ویدیوی اسلوموشن

معرفی بهترین گوشی‌ها برای ضبط ویدیوی اسلوموشن

اگر به کلیپ‌های موجود در صفحات علاقمندان به خودرو یا حرکات پارکور در اینستاگرام دقت کنید متوجه حجم انبوه فیلم‌های اسلوموشن یا حرکت آهسته می‌شوید؛ اما کدام گوشی برای ضبط اسلوموشن بهتر است؟!
۱۳۹۴/۱۲/۲۶

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های یک اسمارت‌فون را می‌توان فیلمبرداری با سرعت آهسته یا Slow Motion دانست؛ امروزه شبکه‌های اجتماعی پر است از کلیپ‌های این چنینی که کاربران از حرکات پارکور، پرش از ارتفاع یا حرکات نمایشی با خودرو ضبط کرده‌اند و علاقمندان زیادی را هم گرد خود جمع کرده است.

این فرایند معمولا توسط دوربین‌هایی قابل ضبط است که توانایی دریافت تصاویر با سرعت فریم بسیار بالا دارند؛ هنگامی که فیلم با سرعت فریم بالا ضبط می‌شود در نهایت با سرعت عادی 30 فریم بر ثانیه به کاربر نمایش داده خواهد شد که این موضوع باعث می‌شود حرکات ضبط شده توسط دوربین بسیار آهسته و زیبا به نظر برسند؛ البته رزولوشن دوربین نیز نقش حائز اهمیتی در ضبط اسلوموشن بر عهده دارد. مسائل جانبی دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان روشنایی تصاویر ثبت شده، نوع سنسور دوربین، فوکوس و بازتولید رنگ‌ها اشاره کرد اما مهم‌ترین آن‌ها قطعا تعداد پیکسل‌ها (رزولوشن) و سرعت ثبت فریم‌ها هستند.

در این مقاله به بررسی 5 تا از بهترین گوشی‌های هوشمند در زمینه فیلمبرداری اسلوموشن خواهیم پرداخت؛ با جی اس ام همراه باشید. ( ترتیب قرارگرفتن نام اسمارت‌فون‌ها در مقاله اهمیتی نداشته و هیچگونه اولویت‌بندی برای درج نام گوشی‌ها در نظر گرفته نشده است)

 

image

 

۱- Galaxy S7 & S7 Edge

پرچمداران جدید سامسونگ جزو بهترین اسمارت‌فون‌هایی هستند که تا کنون روانه بازار شده است؛ بخش فیلمبرداری و دوربین آن‌ها نیز جزو قوی‌ترین ویژگی‌های آن‌ها بوده و نتایج اعجاب‌انگیزی از خود به جای گذاشته‌ است.

هر دو آن‌ها از دوربین اصلی با سنسوری 12 مگاپیکسلی بهره برده که دریچه دیافراگم آن به اندازه f/1.7 باز می‌شود؛ تثبیت آپتیکال تصویر، فوکوس خودکار Dual-Pixel، سایز سنسور 1/2.6 اینچی و پیکسل‌هایی به اندازه 1.4 میکرومتر از جمله دیگر مشخصات دوربین کهکشانی‌های سامسونگ هستند.

سری Galaxy S7 می‌تواند کلیپ‌های اسلوموشن با کیفیت 720p و سرعت 240 فریم بر ثانیه و همچنین کیفیت 1080p با سرعت 60 فریم بر ثانیه را ثبت کند. OIS یا لرزش‌گیر اپتیکال تصاویر و قابلیت فوکوس خودکار می‌تواند به کاربر اطمینان دهد که سوژه مورد نظر به بهترین شکل در قاب دوربین جای خواهد گرفت.

 

image

 

۲- iPhone 6s Plus

فبلت پرچمدار اپل نه تنها در مجموع یکی از بهترین اسمارت‌فون‌هایی است که هر کاربری می‌تواند در سبد خرید خود جای دهد بلکه در ثبت تصاویر اسلوموشن نیز ید طولایی دارد. دوربین این فبلت همانند برادر کوچک‌تر خود یعنی iPhone 6s می‌تواند کلیپ‌هایی با کیفیت 720p و سرعت 240 فریم بر ثانیه و همچنین کیفیت 1080p با سرعت 120 فریم بر ثانیه ثبت کند که در حوزه دوربین‌ها خارق‌العاده است!

از جمله مشخصات جانبی دوربین این دستگاه می‌توان به سنسور 12 مگاپیکسلی با سایز 1/3 اینچ، OIS یا تثبیت اپتیکال تصاویر و سایز پیکسل 1.22 میکرومتری اشاره کرد. به این نکته هم توجه داشته باشید که سایز کوچک‌تر پیکسل‌ها می‌تواند تشخیص آن‌ها را توسط چشم غیر مسلح ناممکن کند که بدین ترتیب کیفیت تصاویر به شکل فوق‌العاده‌ای بالاتر خواهد رفت.

یکی از برتری‌های iPhone 6s Plus در مقایسه با 6s این است که فبلت اپل از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد حال آنکه برادر کوچک‌تر به لرزش‌گیر دیجیتال مجهز شده است؛ در حالی که لرزش‌گیر اپتیکال در iPhone 6 Plus محدود به عکسبرداری می‌شد، فبلت جدید اپل 6s Plus توانایی استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال هنگام فیلمبرداری را نیز داراست که برای عکاسان حرفه‌ای یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر بفرد 6s Plus‌ این است که دوربین جلویی دستگاه نیز قادر به فیلمبرداری اسلوموشن با همان کیفیت و سرعت دوربین پشتی است؛ با این تفاوت که دوربین پشتی به یک سنسور 12 مگاپیکسلی مجهز شده حال آنکه دوربین جلو سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد.

 

image

 

۳- V10

پرچمدار بلند قامت(!) الجی نه تنها یکی از مقاوم‌ترین اسمارت‌فون‌های بازار است بلکه در زمینه تصویربرداری هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. دوربین اصلی را یک سنسور 16 مگاپیکسلی با سایز 1/2.6 اینچ پر می‌کند که دریچه دیافراگم آن f/1.8 باز می‌شود تا بیشترین نور ممکن را به داخل راه دهد؛ V10 خوشبختانه از لرزش‌گیر اپتیکال نیز بهره‌مند شده تا از هر عکاس آماتور نیز یک عکاس حرفه‌ای بسازد!

یکی از نقاط ضعف V10 این است که اسلوموشن را تنها با کیفیت 720p و سرعت 120 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند اما چرا با این وجود در لیست بهترین‌ها قرار گرفته؟! یکی از بزرگ‌ترین امتیازات این گوشی قابلیت تنظیم دستی ویدئوهاست؛ این حالت می‌تواند به عکاسان حرفه‌ای کمک شایانی کند و می‌تواند تصاویر بسیار دقیق‌تری در مقایسه با تنظیمات اتوماتیک به ثبت برساند!

در نهایت باید به این موضوع اعتراف کرد که کیفیت اسلوموشن‌های ثبت شده توسط V10 نمی‌تواند با Galaxy S7 یا iPhone 6s Plus رقابت کند؛ اما اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید و کنترل تمام تنظیمات دوربین را می‌خواهید به صورت دستی در اختیار داشته باشید، LG V10 یک گزینه قابل اعتماد است.

 

image

 

۴- Nexus 6P

پرچمدار مشترک هواوی و گوگل را می‌توان اولین گوشی مبتنی بر اندروید دانست که قابلیت فیلمبرداری اسلوموشن با کیفیت 720p و سرعت 240 فریم بر ثانیه را در خود داشت. این گوشی همچنین از ویژگی‌های اندروید خالص گوگل بهره‌مند شده و آپدیت‌های فراوان نرم‌افزاری به همراه خواهد داشت پس قطعا لیاقت قرار گرفتن در این لیست را دارد!

دوربین اصلی دستگاه سنسوری 12.3 مگاپیکسلی با سایز 1/2.3 اینچ دارد و دریچه دیافراگم آن به اندازه f/2.0 برای جذب نور باز می‌شود؛ سایز هر پیکسل 1.55 میکرومتر بوده و متاسفانه از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بی‌بهره است. عدم پشتیبانی از OIS می‌تواند تصاویر ثبت‌شده توسط Nexus 6P را در رده‌ای پایین‌تر از رقیبان قرار دهد.

 

image

 

۵- Moto X Pure

اگر قیمت پرچمدارانی که نام آن‌ها در این لیست آمده بیشتر از بودجه مورد نظر شماست، بهتر است نگاهی به Moto X Pure بیاندازید. پرچمدار موتورولا به یک سنسور 21 مگاپیکسلی مجهز شده که سایز فیزیکی و پیکسل‌های آن به ترتیب 1/2.4 اینچ و 1.1 میکرومتر است؛ X Pure بزرگ‌ترین سایز فیزیکی لنز را در این لیست به خود اختصاص داده اما تراکم پیکسلی بالا باعث شده اندازه پیکسل‌های آن کوچک‌تر از رقبا باشد که کیفیت تصاویر را بالاتر برده و تشخیص پیکسل‌ها را توسط چشم غیر مسلح سخت‌تر می‌سازد. دوربین از یک دریچه دیافراگم با ابعاد f/2.0 بهره برده و فوکوس خودکار آن همچون iPhone 6 از نوع phase-detection است؛ این نوع فوکوس برای تصویربرداری از اجسام متحرک فوق‌العاده عمل می‌کند اما در شرایط نوری کم می‌تواند اندکی آزاردهنده باشد.

نسخه Pure از Moto X توانایی ضبط اسلوموشن با کیفیت 720p و سرعت 120 فریم بر ثانیه را داشته که می‌تواند دوربین را در رده‌ متوسط به بالا قرار دهد. با توجه به اینکه قابلیت فیلمبرداری دستی یا Manual مانند LG V10 ندارد، خرید این دستگاه بیشتر به عکاسان آماتور یا صرفا علامندان به عکاسی پیشنهاد می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (19 نظر)

بی طرف

۱۳۹۶/۱۱/۹
بی زحمت اسلو موشن سونی xz پریمیوم که 960 فریم هست بنویسید این گوشی هایی های که گفتین همشون 120 فریم بود . (8 برابر ضعیفتر )

محمد

۱۳۹۶/۸/۱۴
60 فریم اسلوموشن میشه گرفت

محمد

۱۳۹۶/۸/۱۴
ایا با سرعت 60 فریم بر ثانیه میشه صحنه اهسته گرفت

lumia 950xl

۱۳۹۵/۴/۱۵
حرف شما درسته ، من خودم ۹۵۰ ایکس ال دارم و هیچ گوشی با این کیفیت دوربین ندیدم دست کسی
فیلم برداری اسلوموشن ۱۲۰ فرم داره ، و قابلیت ویرایش حرفه ای بعد از فیلم برداری هم داره
جی اس ام ، اگه پیکسل برات مهمه ، ۹۵۰ها ، ۲۰مگاپیکسل هستن ، اگه کیفیت مهمه ، لنز کارل زیس بهترین کیفیت رو داره
اگه مارک مهمه ، خب اون دیگه سلیقه ایه

majed

۱۳۹۵/۱/۱۶
تو اسلوموشن مدل اسنپدراگن ک محصول سامسونگ دچار مشکل شده جالب اینجاست سامسونگ چیزی نمیگه برا رفع این مشکل و میخواد ک کوالکامو خراب کنه تا اگزینوسو شرکتا بپذیرن جاه طلبی تا این حد !!!!!!