خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia 808 PureView

بررسی تخصصی Nokia 808 PureView

دوربین موبایل نما

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۱/۵/۱۹

معرفی Nokia 808 درMWC2012 ، با مجهز بودن به دوربینی 41 مگاپیکسلی! حیرت همگان را برانگیخت. اما پس از فروکش کردن این طوفان 41 مگاپیکسلی، باید علاوه بر دوربین که نقطه ثقل این گوشی به حساب می‌آید، سایر مشخصات اصلی 808 را که هویت تلفن همراه بودن آن است، مورد بررسی قرار داد. این گوشی را می‌توان جانشین به جا و خلف Nokia N8 دانست. با اینکه Lumia 800 و  lumia 710 مبتنی بر سیستم عامل Windows 7 بودند، PureView جزو گوشی‌های مبتنی بر سیمبین این شرکت است. با توجه به این که سرانجام شرکت‌های رقیب، گوی سبقت را در بازار فروش تلفن همراه از نوکیا ربوده‌اند، شاید اتکا به قابلیت‌های ویژه‌ای مانند دوربین سیاست جدیدی باشد تا بار دیگر نوکیا را به روزهای پر فروغش باز گرداند

 

image

 

image

 

ساخت و طراحی

 

Nokia 808 PureView از پوششی لاستیکی استفاده می‌کند و در رنگ‌های متنوعی که آن را بیشتر شبیه به یک گوشی مستحکم می‌کند، در دسترس خواهد بود.

 

بافت لاستیکی استفاده شده سبب می‌شود که گوشی به راحتی در دست جای بگیرد، اما علیرغم این موضوع، ضخامت گوشی مخصوصا در قسمت قرارگیری دوربین بسیار بیشتر از حد انتظار است. مطمئنا گوشی را نمی‌توان جزو گوشی‌های باریک دسته بندی کرد، پس اگر به دنبال گوشی جذاب و باریکی هستید بهتر است گزینه دیگری را انتخاب کنید.

 

image

 

دوربین

 

نوکیا قصد دارد تا در دنیای عکاسی با موبایل پیشرو باشد و در این زمینه Nokia 808 یک نوآوری محسوب می‌شود. نقطه تحسین برانگیز 808 به دوربین 41 مگاپیکسلی آن باز می‌گردد. این عدد را تا به حال در هیچ گوشی تلفن همراهی ندیده بودیم و مشاهده آن تنها به دوربین‌های حرفه‌ای محدود می‌شد. لنز کارل-زایس در ترکیب با فناوری Over-Sampling نوکیا، برای ارائه تصاویری شفاف حتی در فضاهای کم نور عرضه شده است.

 

تعداد بالای پیکسل‌های عکس‌ها لزوما منجر به ایجاد تصاویر باکیفیت نمی‌شود. شاید بد نباشد تا با فناوری Over-Sampling بیشتر آشنا شویم. به طور پیش فرض عکس‌های گرفته شده توسط PureView 5 مگاپیکسلی هستند اما تفاوت آن‌ها با عکس‌های 5 مگاپیکسلی معمولی به علت ترکیب 8 پیکسل با یکدیگر و تشکیل دادن یک پیکسل مجزا است. در واقع این امر به شما اجازه می‌دهد با زوم × 3 در حالی که رزولوشن واقعی عکس حفظ می‌شود، کیفیت آن را در حد مطلوب نگهدارید. گزینه‌های دیگری نیز برای رزولوشن عکس وجود دارند (3MP و 8MP) که می‌توانید حتی پس از عکس برداری، با زوم بر روی عکس‌ها نتیجه استفاده از فناوری Over-Sampling را احساس کنید. در عمل شما می‌توانید عکس‌های با نسبت 4:3 را باکیفیت 38 مگاپیکسل و عکس‌های با نسبت 16:9 را باکیفیت 34 مگاپیکسل بر روی این گوشی ثبت کنید. Nokia 808 PureView از فناوری‌های Dolby Headphone و همین طور Nokia Rich Recording Mic برای ضبط صدا با کم‌ترین تداخل و اختلال ممکن استفاده می‌کند. 

 

سنسور 41 مگاپیکسلی Nokia 808 واقعا قابل توجه است اما در واقع قادر به عکس برداری با این کیفیت نیست. در این تصویر شما می‌توانید نمودهای تصویری متفاوت و رزولوشن های مربوطه را ملاحظه کنید. سنسور این دوربین سطح فعالی معادل 5368×7728 پیکسل دارد اما بسته به نسبت ابعاد انتخابی، برای نسبت 16:9 به میزان 4354×7728 پیکسل و همچنین برای نسبت 4:3 به میزان 5368×7152 پیکسل استفاده می‌شود.

 

image

 

صفحه نمایش

 

Nokia 808 PureView از یک صفحه نمایش 4 اینچی بهره می‌برد. به دلیل مجهز بودن به دوربینی خارق‌العاده، قطعا صفحه نمایش بزرگ‌تری برای مشاهده عکس‌ها لازم است. صفحه نمایش از رزولوشن نسبتا پایین 360×640 پیکسل استفاده می‌کند تا عکس‌ها را با وضوح بیشتری به نمایش در آورد. شفافیت و زنده بودن رنگ‌های این صفحه نمایش، شاید باعث شود تا انتقادات کمتری نسبت به آن صورت بگیرد.

 

image

سیستم عامل و پردازنده

 

Nokia 808 مبتنی بر سیستم عامل سیمبین نسخه Belle عرضه می‌شود. این نسخه از سیستم عامل سیمبین نسبت به نسخه‌های پیشین تغییرات و بهبودهای زیادی داشته است. از لحاظ رابط کاربری، Belle نسبت به نسخه قبل یعنی Anna ظاهری مطلوب‌تر برای کاربران دارد. پردازنده تک هسته‌ای 1.3 گیگاهرتزی قطعا جزو پردازنده‌های متوسط است اما رابط کاربری گوشی بسیار سریع است. تنها مشکل به وقفه‌ای کوچک در اجرای دوربین باز می‌گردد که برای گوشی تلفن همراهی که بر پایه عملکرد فوق‌العاده دوربینش به فروش می‌رسد، چندان جالب نیست.

 

image

 

 

نتیجه گیری

 

با مجهز بودن به یک دوربین عجیب و غریب 41 مگاپیکسلی، Nokia 808 PureView قطعا گزینه جالبی برای پیشگام بودن در میان گوشی‌های مبتنی بر سیمبین است. فناوری فوق‌العاده به کار رفته در دوربین، سبب می‌شود که گوشی چندان باریک نبوده و بیشتر شبیه گوشی‌های مستحکم و ضدآب به نظر برسد.

 

image

 

مزایا

 

دوربین 41 مگاپیکسلی (38 مگاپیکسل موثر) با لنز کارل-زایس و فلاش زنون

سیستم عامل سیمبین Belle

اسلات MicroSD با قابلیت پشتیبانی تا 32 گیگابایت

حافظه داخلی 16 گیگابایت

بلوتوث نسخه 3 به همراه A2DP

درگاه Micro USB V2.0 و پشتیبانی از USB On-the-go

سیستم موقعیت یاب جهانی با پشتیبانی از A-GPS

درگاه HDMI

 

معایب

 

ضخامت بیش از حد به خصوص در قسمت سنسور لنز دوربین

ایجاد وقفه‌های کوچک در رابط کاربری هنگام اجرای دوربین

سرعت پردازنده نسبتا پایین

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (38 نظر)

جوجو

۱۴۰۲/۱/۲۴
41 مگاپیکسل؟ فوق العاده است ?

یونس

۱۳۹۴/۶/۱۸
همه برنامه ها دیگه ادرویدوiosشده راحت واسان هم نصب میشه نوکیا فقط 1280خوبه ساده وشیک مابقیش کارایی نداره بخوای پول براش بدی

مهمان

۱۳۹۴/۳/۱۱
سلام اندروید خوبهر من در هنگام خرید گوشی به قدرت فیلم برداری و عکاسی گوشی نگاه میکنم و اگر مورد قبول بود به دیگر امکاناتش توجه میکنم این سامسونگ که خودش رو قول معرفی میکنی از اپل کپی میکی ولی نوکیا همه مدل هاش رو خودش میزنه کپی کردن خلاف شرع است

مهمان

۱۳۹۳/۷/۱۲
از امتیازات و نکات مثبت 808 پس از دوربین می توان باطریش رو ستود من خیلی راضی ام.از سال 81موبایل دارم وبیش از 20عدد گوشی عوض کردم اما بعد از خرید این گوشی که حداقل نزدیک 2سال هست که استفاده میکنم دلیلی بر عوض کردنش هنوز نمی بینم

مهمان

۱۳۹۳/۶/۷
باید عرض کنم عده ای فک میکنن صرف دوربین با یک عدد پیکسل بالا تصویر برداری مناسبی رو ارائه میکنه...قطعا در اشتباهید این گوشی یک هسته بسیار ضعیف داره که رم بسیار ضعیفش در کنار اون قرار می گیره در مقابل 41 مگا پیکسل آخه کی گفته این دستگاه قادره فیلم برداری با اون رزولیشن عظیم رو تحمل کنه؟در واقع وقتی با این گوشی فیلم برداری گنی میبینی بسیار کم تر از حد تصوره من یه گوشی چهار هسته ای با دوربین 8 اچ دی دارم که به زور فیلم روزولیشن بالا برام میگیره حالا این نوکیای یهودی دنبال یه بازی با عدده که سر دوستان مارک بازو گرم کنه اما خیلی دیره نوکیا!!!