Nokia C5

اگر به دنبال گوشی هوشمند شیک و زیبایی هستید و با کمبود بودجه مواجهید...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۳/۳
بررسی تخصصی Nokia C5 :هوشمند و قابل اطمینان
مقدمه

اگر به دنبال گوشی هوشمند شیک و زیبایی هستید و با کمبود بودجه مواجهید ، احتمالا Nokia C5  همان چیزی است که می تواند شما را به هدفتان برساند. گوشی کوچکی که به سیستم عامل سیمبین مجهز است ، قیمت کمی دارد و می تواند تمامی قابلیت های یک گوشی هوشمند را در اختیار شما بگذارد.

image
 
image

image

حتی اگر می خواهید گوشی شما از مقصدیابی صوتی ماهواره ای هم برخوردار باشد بازهم درست به هدف زده اید. این گوشی به همراه مجوز دائمی مقصدیابی عرضه می گردد. خوب آیا به نظر شما این گوشی می توانید بهترین کارآیی را در برابر هزینه پرداختی تان در میان سایر گوشی های موجود در بازار در اختیار شما قرار دهد؟ شاید به تردید افتاده باشید اما قیمت بسیار پایین گوشی به همراه بدنه فلزی آن به شما اجازه فکر کردن نخواهد داد.

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی دو بانده از 3G (900/2100) با HSDPA با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

بدنه محکم و خوش ساخت ، به کارگیری فلز در بدنه گوشی

صفحه نمایش 2.2 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA ، خوانایی عالی در برابر تابش نور آفتاب

سیستم عامل سیمبین ، رابط کاربری S60 3.2

پردازنده 600 مگاهرتزی ARM ، 128 مگابایت حافظه RAM

دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فلاش LED

ضبط ویدیویی VGA با نرخ 15 فریم بر ثانیه

گیرنده GPS و  مجوز دائمی مقصدیابی به همراه راهنمای صوتی

رادیو اف ام استریو با RDS ، رادیوی اینترنتی

بلوتوث به همراه A2DP

پورت استاندارد microUSB (با قابلیت شارژ از طریق این پورت)

اسلات کارت حافظه microSD (پشتیبانی تا 16 گیگابایت، عرضه یک کارت 2 گیگابایتی به همراه گوشی)

شماره گیری هوشمند

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

کیفیت صدای عالی

مرورگر اسناد آفیس

نقاط ضعف اصلی

عدم پشتیبانی از WLAN

صفحه نمایش کوچک

نبود سنسور شتاب سنج

اسلات کارت حافظه سست

عدم پشتیبانی مرورگر اسناد آفیس از ویرایش فایل ها

هفته گذشته ما به بررسی Nokia 6700 slide پرداختیم و با آنکه این گوشی تحولی اساسی به شمار نمی آمد ، به ما اطمینان داد که نوکیا هنوز هم حرف هایی برای گفتن دارد و میتواند گوشی های هوشمند، ارزان قیمت ، خوب و زیبایی را به بازار عرضه نماید.

Nokia C5  را نمی توان بعنوان رقیبی برای  6700 slide دانست بلکه این گوشی ، همکاری برای 6700 slide در بخش گوشی های هوشمند غیرلمسی ارزان قیمت بازار محسوب میشود. ما از گفتن اینکه در اختیار قرار دادن حق انتخاب بیشتر برای کاربران چیز بسیار خوبی است خسته نخواهیم شد . با این شرایط می توانید گوشی ای را انتخاب کنید که قابلیت های آن با نیازهای شما تناسب بیشتری دارد.

image
 
image

image
 
image

یکی از چیزهایی که Nokia C5  در اختیار شما قرار نمی دهد WLAN است که در 6700 slide  شاهد ارائه آن بودیم. این موضوع چندان جالب به نظر نمی رسد اما امیدواریم که کارکردها و ارگونومی گوشی آن را جبران نمایند.

محتویات جعبه

Nokia C5 یک گوشی ارزان قیمت است و جعبه ای ساده و متناسب با آن دارد. تمامی لوازم ضروری در درون جعبه این گوشی قرار داده شده اند.

image
 
image

یک کارت حافظه 2 گیگابایتی microSD ، یک کابل کوچک microUSB و یک شارژر در این جعبه دیده می شوند که دقیقا همانند لوازم عرضه شده به همراه Nokia 6700 slide هستند. در واقع تنها تغییر صورت داده شده به هدست یک تکه ارزان قیمتی مربوط می شود که این بار به سوکت 3.5 میلی متری استاندارد ختم می شود.

نمای 360 درجه Nokia C5

Nokia C5 ابعادی معادل 12.3*46*112 میلی متر و حجمی معادل با 56 سی سی دارد که آن را به گوشی بسیار کوچکی تبدیل می کنند. البته ما گوشی هایی با ابعادی کمتر از این اندازه هم دیده ایم اما جای دادن C5 در جیب شما به آسانی ممکن خواهد شد.

کناره پشتی فلزی گوشی ، شاید چند گرمی به وزن کل گوشی بیافزاید اما وزن 89.3 گرمی C5 هم آن را به گوشی بسیار سبکی بدل می کند. این گوشی آنقدر سبک است که شاید حتی بودن گوشی در جیب تان را هم حس نکنید اما با این تفاسیر ، گوشی دیگر نمی تواند احساس استحکام خوبی داشته باشد.

طراحی

Nokia C5 روش ساده ای را در طراحی دنبال می کند و سعی ندارد در این بخش به دنبال نورآوری های عجیب و غریب باشد. شاید طراحی گوشی به شکلی نباشد که توجه همه را به خود جلب کند اما قطعا با دیدن آن به یاد گوشی های نوکیا خواهید افتاد. نه از ظرافت های سری E در این جا استفاده شده است و نه این گوشی را می توان نمایشی از تجملات دانست. سری جدید C داستانی متفاوت دارد :همه چیز در آن به سادگی و قابلیت اطمینان بالا ختم می شود.

بنابراین نمی توانید C5 را گوشی ای بدانید که مشتریان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اما مسلما آن ها را فراری هم نخواهد داد. با توجه به توازن مشخصه های گوشی و خوش ساخت بودن آن ، طراحی محافظه کارانه C5 را می توان امتیاز مثبتی برای تلقی کرد.

صفحه نمایش 2.2 اینچی گوشی نیمی از پنـل جلویی Nokia C5 را اشغال کرده است. صفحه نمایش TFT گوشی از رزولوشن QVGA پشتیبانی می کند و قادر به نمایش 16 میلیون رنگ است. علیرغم روشنایی بسیار عالی این صفحه نمایش ، کیفیت تصویر چندان عالی نیست.

اندازه ،یکی دیگر از مشکلات صفحه نمایش 2.2 اینچی Nokia C5  است. درست است که این گوشی یک گوشی هوشمند ساده است و آن ها می خواسته اند تا حد امکان اندازه گوشی را کوچک نگاه دارند  اما به کار گیری یک صفحه نمایش 2.4 اینچی مسلما گوشی را بیش از پیش جذاب می کرد.

از طرف دیگر خوانایی صفحه نمایش Nokia C5  در برابر نور آفتاب هم بسیار عالیست و در هر شرایط آب و هوایی در فضای باز قادر به خواندن متن موجود بر روی صفحه خواهید بود.

image

شش کلید در زیر صفحه نمایش دیده می شوند ، که در هر سمت کلید چند جهته ، سه کلید جای داده شده اند. دو کلید کنترلی ، کلید های Menu و Clear و کلید های آغاز وپایان مکالمه این کلید ها را تشکیل می دهند. تمامی این کلیدها اندازه مناسبی دارند و براحتی قابل فشردن هستند. کلیدهای Menu و Clear کمی کوچک هستند اما بخوبی برجسته شده اند و به همین دلیل برای استفاده از آن ها مشکلی نخواهید داشت.

image

کلید چند جهته از قابی باریک در اطراف خود استفاده می کند اما ما مشکلی در استفاده از آن نداشتیم. واقعیت این است که فضای خالی زیادی که در اطراف آن وجود دارد به کاربرد آن کمک می کند و باعث می شود که اندازه مانعی در برابر استفاده از کلید نباشد. کلید مرکزی هم نسبتا بزرگ است و باید وجود آنرا به فال نیک بگیریم.

در زیر این کلیدها ، صفحه کلید معمولی گوشی جای داده شده است. به آسانی می توانیم این صفحه کلید را بین بهترین نمونه هایی که تا بحال دیده ایم قرار دهیم. البته مطمئن باشید که این امر به دلیل این نیست که ما اخیرا بیشتر با گوشی های لمسی سرو کار داشته ایم . به هر حال کلید های Nokia C5  هم اندازه و هم شکل مناسبی دارند و به راحتی می توانید از آن ها استفاده نمایید. بازخورد آن ها هم بسیار عالیست.

image
 
image

تنها چیزهایی که در کناره جلویی گوشی باقی مانده اند و قابل توجه هستند ، دوربین ثانویه گوشی جهت برقراری تماس های ویدیویی و اسپیکر آن سمت بالا هستند.

image

کناره های Nokia C5  تقریبا خالی هستند. در کناره سمت چپ گوشی چیزی به جز روزنه مخصوص بند گوشی دیده نمی شود. در کناره سمت راست گوشی کلیدهای تنظیم صدا و اسلات کارت حافظه MicroSD قرار گرفته اند . هیچ کلیدی بعنوان کلید شاتر تعبیه نشده است و با در نظر گرفتن این که Nokia C5  به یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز است ، نیاز آنچنانی هم به آن نخواهید داشت.

image
 
image

چیزی که ما را واقعا به زحمت انداخت ، اسلات کارت حافظه microSD بود. داشتن آن در کناره های گوشی بسیار خوب است و به این روش می توانید به آسانی کارت حافظه را از جای خود خارج نموده یا در جای خود قرار دهید. ایده این کار خوب بوده است اما پیاده سازی صورت گرفته بسیار بد و قطعا مایه زحمت کاربران خواهد بود.

image
 
image

تقریبا غیرممکن است که بتوانید به کارت حافظه دست پیدا نموده و برای خارج نمودن آن از جای خود آن را بفشارید. اسلات به اندازه زیادی در بدنه گوشی فرو رفته است و برای اینکه اوضاع از پیش هم وخیم تر شود باید بدانید که حتی با فشردن کارت هم نمی توانید آن را از جای خود خارج نمایید. کارت حافظه در درون اسلات گیر می کند و برای خارج کردن آن باید آن را گرفته و بکشید. به نظر می رسد که این مشکل یک اشتباه بزرگ ارگونومیک از سوی نوکیا بوده است.

اما از طرف دیگر ، گوشی براحتی می تواند با کارت های حافظه ای با گنجایش 16 گیگابایت کار کند(و یا حتی شاید با کارت های 32 گیگابایتی ، گرچه نمی توانیم این موضوع را کاملا تایید کنیم) و علاوه بر آن امکان تعویض سریع کارت حافظه بدون خاموش کردن گوشی هم وجود دارد!

کلید های تنظیم صدا هم در سمت راست جای گرفته اند و استفاده از آن ها هم چندان آسان نیست. این کلید های بسیار باریک و مسطح هستند و بازخورد خوبی ندارند. با توجه به این که در سیستم عامل سیمبین از این کلیدها استفاده بسیار کمی می شود ، می توانیم از این مشکل Nokia C5  چشم بپوشیم.

image

کناره بالایی Nokia C5  ، پورت microUSB ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد و پورت اختصاصی شارژر نوکیا را در خود جای داده است.می توانید از  پورت microUSB هم برای شارژ گوشی استفاده کنید. هیچ پوشش محافظی نه برای پورت microUSB و نه سوکت صوتی 3.5 میلی متری در این بخش دیده نمی شوند.

image
 
image

به دلیل جای داده شدن دهنی گوشی بر روی صفحه کلید ، در کناره پایینی گوشی هیچ چیزی دیده نمی شود.

image

کناره پشتی Nokia C5  میزبان لنز 3.2 مگاپیکسلی دوربین آن است که یک فلاش LED بسیار باریک آن را همراهی می کند. اسپیکر های گوشی هم در این بخش و در سمت پایین قرار گرفته اند.

image
 
image

هیچ پوششی برای محافظت از لنز دوربین در برابر خراش ها در نظر گرفته نشده است و لنز دوربین تنها کمی در بدنه آن فرو رفته است. این به آن معناست که اگر می خواهید کیفیت عکس های ثبت شده با گوشی مثل روز اول آن باقی بمانند باید به دقت مراقب آن باشید.

با برداشتن کاور استیل پشتی گوشی ؛ باتری 1050 میلی آمپری BL-5CT Li-Ion آن و اسلات سیم کارت آن نمایان می شوند. اعلام شده است که این باتری تا 12 ساعت در حالت مکالمه و تا 630 ساعت در حالت آماده به کار در شبکه های 2G دوام خواهد آورد . این زمان ها در شبکه های 3G به 5 ساعت برای حالت مکالمه و 670 ساعت برای حالت آماده به کار تغییر می کنند.

در واقعیت و زندگی روزمره ، تنها یک بار در ده روزی که Nokia C5  همراه ما بود ، آن را شارژ کردیم. گرچه استفاده زیادی از آن در این مدت نشد (15 دقیقه مکالمه و 40 دقیقه استفاده از سایر ویژگی های گوشی) اما به هر حال عملکرد گوشی بسیار عالیست.

image
 
image

image

کیفیت ساخت Nokia C5  می تواند بهترین نقطه قوت گوشی برای فروش بیشتر باشد. تنها چیزی که باید به شدت مراقب آن بود ، پوشش اسلات کارت حافظه گوشی است. به جای یک پوشش منعطف از یک لولای سفت استفاده شده است که باعث می شود این بخش به شدت شکننده باشد.

image
 
image

به غیر از این مورد ، در سایر موارد گوشی خوب و بسیار محکم به نظر می رسد .غیر از صفحه نمایش گوشی ، در دیگر جاها اصلا نیازی به نگرانی در مورد اثرات انگشت نیست  . در مورد ارگونومی هم ، Nokia C5  عملکرد بسیار خوبی دارد  و تنها اسلات کارت حافظه کمی آزار دهنده است. کلیدهای کنترلی و همین طور یکی از بهترین صفحه کلیدهایی که تا به حال دیده ایم ، استفاده از گوشی را بسیار لذت بخش می کنند.

رابط کاربری سیمبین

Nokia C5  از سیستم عامل Symbian 9.3 به همراه ویرایش سوم رابط کاربری S60 که به FP2 مجهز است استفاده می کند.

در صفحه اصلی با نوار مخاطبین روبرو می شویم که برای نخستین بار آن را در Nokia 5630 مشاهده کردیم. این نوار مخاطبینی را در خود جای داده و سبب می شود تا بتوانید به صورت مستقیم از صفحه اصلی  به برقراری ارتباط با آن ها بپردازید.

مخاطبین مورد علاقه در قسمت بالا جای می گیرند و هر کدام با عکس و نام کوچکشان به نمایش در می آیند. در آن واحد تنها امکان مشاهده چهار مخاطب وجود دارد و برای دیدن سایر آن ها باید به سمت چپ پیمایش کنید.

image
 
image

image
 
image

در زیر لیست مخاطبین ،دیگر گزینه های استاندارد Active Standby دیده می شود. در این بخش چند لبه برای برخی از نرم افزارهای تعبیه شده است. سه گزینه تقویم ، Ovi Contacts و نوار مخاطبین از  میان آن ها برای سفارشی سازی توسط کاربر در نظر گرفته شده اند.

پنل تقویم اخرین قرار ملاقات های موجود در آن را نمایش می دهد. پنل ایمیل تعداد ایمیل های نخوانده و فرستنده آن ها را به همراه یک فیلد RE را نمایش می دهد. پنل Ovi Contacts وضعیت شما و دوستان آنلاین تان را به نمایش می گذارد.

اگر نوار مخاطبین فعال باشد شانس داشتن لبه پخش کننده موسیقی را از دست خواهید داد. می توانید نرم افزار پخش کننده موسیقی را برای پخش به پس زمینه بفرستید اما جز رفتن به رابط اصلی نرم افزار هیچ راه دیگری برای کنترل آن در اختیار نخواهید داشت.

طرح بندی قدیمی نوار Standby همچنان وجود دارد . می توانید میانبرهایی را به هر جهت از کلید چند جهته اختصاص دهید. نوار  Standby افقی هم همچنان وجود دارد و مورد آخر نوار عمودی است که دارای چهار بخش میانبرها ، تقویم ،پخش کننده موسیقی و شخصی سازی است. این نوار بخش زیادی از صفحه اصلی را اشغال نمی کند.

image
 
image

image
 
image

همانند سایر گوشی های مبتنی بر سیمبین ، سیستم تشخیص صدا در این گوشی هم وجود دارد . این بخش کاملا مستقل از اسپیکر عمل می کند و می تواند اغلب دستوراتی را که به آن انتقال می دهید شناسایی نماید.

می توانید در هر منوی بازشونده به Task Manager دسترسی داشته باشید. این امکان در تمامی لیست ها تعبیه شده است و گاهی می تواند آزار دهنده باشد. هنوز هم امکان اجرای Task Manager از روش قدیمی آن یعنی فشردن و نگهداشتن کلید منو وجود دارد.

image
 
image

Nokia C5 به یک پردازنده 600 مگاهرتزی مجهز است که در دنیای پردازنده های Snapdragon بسیار کند به نظر می رسد اما در برابر استانداردهای سیمبین بسیار عالیست. رابط بسیار سریع است و هیچ مشکلی در چند وظیفه گی به چشم نمی خورد.

قابلیت های تلفنی

Nokia C5  عملکرد خوبی در دریافت سیگنال ها از خود به جا می گذارد. کیفیت صدای این گوشی هم در طی مکالمات خوب است و صدا وضوح خوبی دارد. ویبره گوشی هم به حد کافی قوی است و می توانید مطمئن باشید که هیچ تماس یا پیامی را از دست نخواهید داد.

image
 
image

یکی از امکانات بسیار خوب C5 قابلیت شماره گیری هوشمند است که تا به حال تنها درگوشی های سری E به کار رفته بود.

 در این بخش Nokia C5  عملکرد متوسطی ارائه داد.

دفترچه تلفن خوب

گوشی های سیمبین یک دفترچه تلفن عالی دارند که قابلیت های زیادی در اختیارتان می گذارد. به طور پیش فرض تعداد شماره ها و تماس هایی که می توانید در این دفترچه ثبت کنید تنها به حجم حافظه تان محدود می شود و شما می توانید از تمام حافظه تان برای این منظور استفاده کنید.مخاطبین  به راحتی می توانند براساس اسم کوچک یا اسم فامیلی مرتب شوند و طبیعتا امکان جستجو در میان آنها نیز برای شما فراهم شده است.

image
 
image

image
 
image

در ویرایش تماس ها به شما طیف وسیعی از فیلد ها ارائه می شود که شما می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.

می توانید زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را به هر مخاطب تخصیص دهید . اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار دهید و سپس زنگ خاصی را به تماس های این گروه مرتبط سازید.

image
 
image

همگام سازی  به خوبی و به راحتی انجام می گیرد گرچه شما به Nokia PC Suite یا Ovi suite برای این کار نیاز دارید. همین طور می توانید که هر کدام از مخاطبان را از طریق پیام کوتاه یا بلوتوث ارسال کنید.

نرم افزار گزارش گیری از تماس ها یکی دیگر از نقاط قوت Nokia C5 به شمار می رود. این نرم افزار 20 تماس اخیر دریافتی ، گرفته شده و یا از دست رفته را به شما نمایش می دهد. این نرم افزار از طریق فشردن کلید مخصوص آغاز تماس از صفحه اصلی قابل دسترسی است.

image
 
image

image
 
image

اگر از طریق منوی اصلی گوشی این نرم افزار را اجرا کنید ، لیستی از جزئیات اتصال به اینترنت را برای 30 روز گذشته ملاحظه می کنید  که شامل پیام ها ، تماس ها و داده های انتقالی هم می شود .

پیام رسانی عالی

Nokia C5  به قابلیت های پیام رسانی خوبی مجهز شده است. با یک صفحه کلید خوب و پشتیبانی نرم افزاری عالی حتما می توانید ارتباط خوبی را با این گوشی برقرار کنید.

image
 
image

Nokia C5 از تمامی فرمت های رایج پیام رسانی SMS ، MMS و Email پشتیبانی می کند. SMS و MMS از یک ویرایشگر مشترک استفاده می کنند.

image
 
image
 
image

بخش ایمیل در این گوشی بسیار شبیه به این بخش در گوشی های پیشین سیمبین است .اگر شما از هرکدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید.

گرچه ما در استفاده از این امکان به مشکل خوردیم و مجبور شدیم که تنظیمات مربوط به حساب کاربری Gmail را به صورت دستی وارد کنیم.

این بخش از فایل های ضمیمه ، امضاها و هر آنچه که بتوانید فکرش را بکنید پشتیبانی می کند و به همین دلیل Nokia C5 می تواند انتظارات اغلب کاربران را در بخش ایمیل ها برآورده سازد.این گوشی به یک مرورگر اسناد آفیس هم تجهیز شده است و به همین سبب می توانید فایل های آفیس ضمیمه ایمیل ها را هم به آسانی مشاهده کنید.

image
 
image

image
 
image

Ovi Contacts و Gmail

نرم افزار Ovi Contacts هم به صورت پیش فرض بر روی Nokia C5  نصب است اما می توانید آنرا بر روی سایر گوشی های هوشمند نوکیا هم نصب نمایید . این نرم افزار به خوبی به لیست مخاطبین تان پیوند خورده و می توانید بین این نرم افزار و لیست مخاطبین عادی سوییچ نمایید.

مخاطبین بوسیله Ovi Cloud (در کنار آیتم های تقویم و یادداشت ها) همگام سازی شده و می توانید از میان کاربران G-Talk هم به لیست مخاطبین تان بیافزایید.

به لطف وجود این سرویس می توانید به صورت آنلاین با دوستان تان در Ovi یا Google چت کرده ، پیام های نشان دهنده وضعیت تان را تغییر دهید و از تمامی ابزارهایی که در سرویس های شبکه اجتماعی به چشم می خورد ، استفاده نمایید.

image
 
image

image
 
image

می توانید از Ovi Contacts برای به اشتراک گذاردن عنوان و نام خواننده آهنگی که در حال گوش دادن به آن هستید هم استفاده نمایید. بوسیله گیرنده GPS و این نرم افزار می توانید موقعیت تان را هم به اشتراک بگذارید .

image
 
image
 
image

در صورتیکه تعداد زیادی از مخاطبین تان از Ovi برای چت استفاده نمی کنند ، این شانس را دارید که با مخاطبینی که از Gmail استفاده می کنند هم به چت بپردازید. آن ها می توانند برای این منظور از iGoogle یا نرم افزار Googe Talk استفاده نمایند.

علاوه بر این بخش خاصی هم برای پیام رسانی فوری یا IM در نظر گرفته شده است که از آن هم می توانید برای چت با کاربران Ovi و Gmail استفاده کنید.

image
 
image
 
image

خوشبختانه دوستداران سرویس های شبکه های اجتماعی هم بی بهره نیستند و چهار نرم افزار در این گوشی در نظر گرفته شده است که امکان دسترسی به سرویس های FaceBook ، MySpace ، hi5 و Friendster را برای آن ها مهیا می کند.

پخش کننده موسیقی عالی

پخش کننده های موسیقی موجود در سیستم عامل سیمبین تنوع بسیار کمی دارند ، نرم افزاری که برای این منظور در Nokia C5به کار رفته است ، دقیقا همان نرم افزار به کار رفته در سری XpressMusic است و می تواند بسیاری از فرمت های رایج صوتی چون MP3 ، AAC ، eAAC+ و WMA را پخش کند و از سوکت استاندارد 3.5 میلی متری هم بهره ببرد.

image
 
image
 
image

می توان آهنگ ها را بر اساس نام خواننده ، عنوان آلبوم ، سبک و آهنگساز مرتب کرد. امکان جستجوی آهنگ ها با وارد کردن تدریجی نام انها به طور دستی نیز وجود دارد.

image
 
image
 
image

Nokia C5 با یک بار شارژ می تواند تا 34 ساعت به صورت مداوم به پخش موسیقی ادامه دهد که البته با توجه به عملکرد خوب باتری آن اصلا جای شگفتی نیست.

در این پخش کننده ، 5 حالت از پیش تنظیم شده اکولایزر وجود دارد. اگر گمان می کنید که آنها برای شما کافی نیستند می توانید اکولایزرهای جدیدی هم ایجاد کنید.

image
 
image
 
image

کیفیت صدای عالی

همانند Nokia 6700 slide از C5 هم انتظار عملکردی فوق العاده در این بخش داشتیم. هیچ نقطه ضعفی در خروجی صدای C5 مشاهده نمی شود و تمامی مشخصه های عالی هستند.

تنها بخشی که می توان عملکرد بهتری را انتظار داشت سطح بلندی صداست . صدای C5 حتی در هدست ها سطح بلندی خوبی ندارد.

پخش کننده ویدیویی

Nokia C5  از Real player برای پخش کلیپ های ویدیویی استفاده می کند . می توانید ویدیوهای موجود در گالری ، File Manager و Video Centre را مشاهده کنید. در هر سه حالت Real Player برای پخش این ویدیوها اجرا می شود اما تفاوت در طرح بندی و تجربه مرور ویدیوهاست.

image
 
image

image
 
image

با توجه به اندازه صفحه نمایش ، نمی توان پخش ویدیو را به عنوان نقطه قوتی برای Nokia C5  در نظر گرفت. و برای تایید این مطلب ، باید بگوییم که اگر می خواهید فیلم هایی با فرمت های DivX/XviD ببینید باید نرم افزار مخصوصی را برای این منظور به طور جداگانه نصب کنید.

رادیو اف ام با RDS

رادیو اف ام به کار رفته در  Nokia C5  رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS و Visual radio  هم پشتیبانی می نماید. اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید ، نرم افزار Visual Radio می تواند نام تمامی ایستگاه های محلی را دانلود کرده و در گوشی ذخیره نماید.

image
 
image

image
 
image

گالری عکس بسیار خوب

گالری عکس بسیار جالب و خوشایند است و همانی است که در گوشی های سری N نوکیا به کار رفته است. اگر یکی از جهت های کلید چهار جهته را نگهدارید عکس ها با سرعت بیشتری به حرکت در می آیند .اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که عادت ندارید فایل هایتان را مرتب کنید ، این کار به شما اجازه می دهد که براحتی از چندین عکس بگذرید تا به فایل مورد نظر خود برسید.

image
 
image

image
 
image

بر خلاف Nokia N85 ،با توجه به پردازنده 600 مگاهرتزی گوشی ،  بزرگنمایی در اینجا با سرعت بسیار بالایی انجام می گیرد. .وقتی بزرگنمایی در حالت 100% قرار دارد کمی کند به نظر می آید اما با افزایش بزرگنمایی تا 400 %  ، سرعت هم بالاتر می رود. بزرگنمایی در ابعاد کوچک(حدود 10%) انجام می شود و عمل Panning هم با سرعت خوبی انجام میگیرد.

image

دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

Nokia C5  به یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز است که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوش1536*2048 پیکسل را ثبت نماید. این دوربین به یک فلاش LED هم مجهز است اما هیچ پوششی برای محافظت از آن در نظر گرفته نشده است. این به آن معناست که لنز دوربین در معرض اثرات انگشت و خراش های احتمالی است و باید بیشتر از آن مراقبت کنید.

image
 
image

image
 
image

گرچه این دوربین چندین صحنه پیش فرض در اختیار کاربران می گذارد اما تنها  تنظیمات محدودی را می توان در آن صورت داد. کنترل محدودی بر روی حساسیت نوری (کم ، متوسط ، زیاد و حالت خودکار) و همین طور وضوح و کنتراست وجود دارد.

در سمت راست صفحه یک نوار با میانبرهایی برای تنظیمات قرار گرفته است . امکان افزودن یا حذف میانبرها در این نوار ، برای دسترسی راحت تر کاربران به تنظیمات مورد نیازشان تعبیه شده است(در کل می توانید تا 16 میانبر را به این بخش بیافزایید).

گزینه ای هم در این بخش در نظر گرفته شده است که امکان ثبت مداوم عکس ها با وقفه های از پیش تعریف شده را (از 10 ثانیه تا 30 دقیقه) را به شما می دهد.

مشخصا هیچکدام از قابلیت های پیشرفته ای چون تشخیص چهره و لبخند یا بهینه سازی دامنه پویا در این بخش دیده نمی شوند . متاسفانه قابلیت فوکوس خودکار هم در این گوشی تعبیه نشده است و به همین دلیل نمی توانید از فواصل نزدیک به ثبت عکس بپردازید.کیفیت عکس ها در کل خوب است و سطح جزئیات آن ها برای یک دوربین سه مگاپیکسلی بسیار عالیست. در نواحی روشن عکس ها کمی نویز به چشم می خورد اما درخشندگی عکس ها بسیار خوب است. گاهی الگوریتم واضح سازی بیش از حد شدید عمل می کند که منجر به نمایان شدن جلوه های مصنوعی در عکس ها می گردد . ته رنگ سبزی هم در عکس ها دیده می شود که منجر به تنظیمات نادرست تراز سفیدی می گردد.

ضبط ویدیویی

Nokia C5  قادر به ضبط تصاویر ویدیویی با رزولوشن VGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه است. این ویدیوها با استفاده از فرمت MPEG-4 ضبط می گردند. گرچه مشخصه های صوتی بسیار عالیست اما کیفیت ویدیوها در کل بسیار ضعیف است. نرخ فریم پایین باعث می شود که رزولوشن VGA آنچنان که باید لذت بخش نباشد و ویدیوها برای مشاهده در صفحه نمایش های بزرگتر نامناسب گردند.

image

امکانات ارتباطی خوب

گزینه های زیادی برای انتقال داده در Nokia C5 در اختیار شماست . تمامی روش های انتقال داده رایج شبکه ای در این گوشی پشتیبانی می شوند . گزینه های دیگری که می توان به آن اشاره داشت USB 2.0 و بلوتوث v2.0 با پشتیبانی از پروفایل A2DP است.

C5 از گیرنده GPS برخوردار است و از  HSDPA و HSUPA هم در آن  پشتیبانی می شود اما متاسفانه از Wi-Fi در این گوشی پشتیبانی نمی شود.

یک اسلات کارت حافظه microSD هم در این گوشی وجود دارد. ما گوشی را با یک کارت حافظه 16 گیگابایتی آزمودیم و  C5به خوبی توانست از پس این آزمون برآید.

دوستداران موسیقی هم قطعا از وجود سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد استقبال خواهند کرد.

مرورگر وب

مرور وب توسط Nokia C5 همانند تمامی گوشی های هوشمند نوکیا ، تجربه ای لذت بخش است. حتی پیچیده ترین صفحات هم به خوبی رندر شده و می توانید به آسانی از آن ها استفاده نمایید.

اشاره گر مجازی براحتی قابل کنترل است و بخوبی کار می کند. می توانید در وب سایت های بزرگ که پیمایش آنها کسل کننده است از قابلیت mini map استفاده نمایید که لیستی از لینک ها را نمایش می دهد.میزان بزرگنمایی به راحتی و با چند بار فشردن کلید ها قابل تنظیم  است .می توانید در درون صفحات وب هم به دنبال متنی خاص به جستجو بپردازید.

اندازه بزرگ حافظه RAM (دراین مورد 128 مگابایت) به دلیل استفاده زیاد این نرم افزار از حافظه RAM ، مطمئنا یکی از بهترین امکانات سخت افزاری برای یک مرورگر وب است .حتی اگر صفحات بسیار سنگین را هم باز کرده و چندین نرم افزار در حال اجرا هم داشته باشید  ، به نظر نمی رسد که با مشکلی در کمبود حافظه RAM روبرو شوید.

image

این مرورگر امکان پشتیبانی کامل از فایل های فلش و جاوا را هم دارد و نباید در مشاهده محتویات سایت های اینترنتی با مشکلی مواجه گردید. ویدیوهای YouTube که در صفحات تعبیه شده اند را می توانید در حالت تمام صفحه هم مشاهده نمایید که گزینه بسیار خوبی است .چرا که در غیر این صورت مشاهده ویدیوها با این صفحه نمایش کوچک اصلا جالب نبود.به دلیل نبود سنسور شتاب سنج در Nokia C5  باید به صورت دستی تصاویر را بچرخانید.

مشکل اصلی Nokia C5 در مرور وب ، صفحه نمایش کوچک آن است. تنها 2.2 اینچ بدین معناست که فونت های کوچک قابل خواندن نیستند و باید آن را بزرگتر کنید. همچنین اندازه صفحه نمایش عاملی محدود کننده در میزان محتویاتی است که در صفحه جای می گیرند و به همین دلیل تعداد پیمایش های افقی و عمودی شما هم بیش از پیش خواهد بود.

سازمان دهنده و نرم افزارها

Nokia C5  سایر گوشی های هوشمند سیمبین ، طیف گسترده ای از امکانات را برای مدیریت زمان ارائه می دهد. فقط لازم است که بدانید به چه ابزاری نیاز دارید و حتما آن را در گوشی تان خواهید یافت.

ما بررسی نرم افزارها را با نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم . در این نرم افزار از پنج حالت مختلف نمایش روزانه، هفتگی ، ماهانه ، سالانه و صورت جلسه می توان استفاده نمود. پنج نوع حالت برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (Meeting )، درخواست قرار ملاقات (Meeting Request) ، یادداشت(Memo)، سالگردها (Anniversary) و همین طور کارهای که باید انجام بدهم (To do).هر کدام از رویدادهای بالا ویژگی های مخصوص به خودش را دارد و برخی از آنها اجازه می دهند که یک زنگ هشدار برای یاددآوری زمان آنها هم ، تنظیم شود.

image
 
image

image
 
image

Mobile Office  هم در این گوشی در دسترس است و بوسیله آن می توانید فایل های Word، Excel ، PowerPoint و PDF را بدون نقص مشاهده کنید. اما امکان ویرایش فایل های به صورت مستقیم در درون خود گوشی وجود ندارد.

اگر می خواهید امکان ویرایش این فایل ها را هم داشته باشید ، باید نسخه کامل این نرم افزار را از Nokia Download Center تهیه نمایید. آخرین ویژگی جالب این بخش به مدیریت فایل های فشرده ZIP مربوط می شود که توسط آن می توانید فایل ها  را در خود گوشی از حالت فشرده خارج نمایید.

image
 
image
 
image

برخی دیگر از نرم افزار های همراه گوشی ، نرم افزار های مبدل واحد(Unit Converter) ، ماشین حساب(Calculator) و همین طور Voice Recorder و نرم افزار Notes هستند.نرم افزار Active Notes هم در دسترس است و به شما اجازه می دهد که به یادداشت های تان محتوای چندرسانه ای هم بیافزایید.

image
 
image

image
 
image

نرم افزار Alarm به شما اجازه می دهد تعداد زیادی زنگ  هشدار ، با نام های جداگانه ، روزهای مجزا و همین طور الگوی تکرار مجزا ، تنظیم نمایید.

image
 
image
 
image

اگر از مدیریت فایل ها در گالری ناراضی هستید(که حتی ، امکان ارسال چندین آیتم با هم را فراهم می کند) می توانید از نرم افزار File Manager استفاده کنید که هر امکانی از قبیل کپی فایل ها ، انتقال فایل ها به پوشه های دیگر و ایجاد پوشه های جدید با نام دلخواهتان را ممکن می  سازد .

image
 
image
 
image

نرم افزار مفید Search هم در Nokia C5 تعبیه شده است. با اسفاده از این قابلیت می توانید عبارت مورد نظر خود را در تمام گوشی از پیام ها گرفته تا تنظیمات بیابید. اطلاعات بیت به بیت چک شده و نتایج به شما نمایش داده می شوند.

image
 
image
 
image

در پایان ، باید به دیکشنری ای  اشاره کنیم که Nokia C5 از آن استفاده می کند و دارای گستره وسیعی از واژگان است. زبان انگلیسی زبان پیش فرض این دیکشنری است ، اما شما می توانید از زبان های دیگری که در سایت نوکیا وجود دارد هم، استفاده کنید.

image
 
image

نرم افزار Ovi Files هم به همراه C5  عرضه میشود . باید نرم افزاری را بر روی کامپیوتر تان نصب نمایید اما بعد از انجام این کار می توانید به تمامی فایل های روی کامپیوترتان از طریق این نرم افزار یا مرورگر کامپیوتری دیگر دست یابید. همچنین می توانید به قابلیت Anytime Files دست یابید که به شما اجازه می دهد تا ده گیگابایت از فایل های تان را به صورت آنلاین ذخیره نمایید که حتی در صورت خاموش بودن کامپیوتر تان هم بتوانید به آن ها دست پیدا نمایید.

image
 
image

با توجه به برخوردار بودن Nokia C5  از گیرنده GPS ، این گوشی به همراه نرم افزار Ovi Maps عرضه می شود. می توانید نقشه ها را مرور کرده ، به جستجوی آدرس ها پرداخته ، و مسیری را مشخص کنید و همین طور به مقصدیابی صوتی دسترسی داشته باشید. این گوشی به همراه مجوز دائمی مقصدیابی در حین رانندگی و در حین پیاده روی عرضه می شود.

image
 
image

image
 
image

با استفاده از Map Loader می توانید نقشه های دانلود شده را از کامپیوترتان به گوشی انتقال داده و از هزینه های دانلود آن ها توسط گوشی بکاهید.

Nokia C5 به همراه بازی های Bounce Tales و Brain Challenge عرضه می شود. خوشبختانه Ovi Store در دسترس شماست و با چند کلیک می توانید به بازی دلخواه تان دست یابید.

image
 
image

image
 
image

Ovi Store

می توانید با استفاده از کامپیوتر یا گوشی تان به آسانی به Ovi Store دست پیدا کنید. بازهم علاوه بر امکان دانلود فایل ها از طریق گوشی ، امکان دانلود نمودن آن ها از طریق کامپیوتر و انتقال آن ها به گوشی هم وجود دارد.

ساختار نرم افزار Ovi Store بسیار ساده است. نمای کلی ، لیستی از برنامه ها و بازی ها را با نام و دسته بندی مربوط به همراه قیمت و درجه آن ها در خود دارد.

image
 
image

image
 
image

با انتخاب یک نرم افزار جزئیات بیشتری از آن به شما نمایش داده خواهد شد. توضیحی در مورد نرم افزار ، میزان حافظه مورد نیاز و بررسی های کاربران از جمله این اطلاعات هستند.

سخن پایانی

مشخصا بسیاری از خوانندگان ما با خواندن بخش نخست دیگر ما را همراهی نکرده اند و اگر شما همچنان به همراه ما هستید باید به شما تبریک بگوییم . تصور می کنیم که گوشی مناسبی برای شما یافته ایم.گرچه Nokia C5 تمامی قابلیت های نوآورانه را در خود جای نداده است اما می تواند انتخاب بسیار خوبی برای کاربران معقول باشد. کارآیی گوشی در برابر هزینه پرداختی و همین طور شکل ظاهری آن ، C5 را به گزینه ای عالی بدل می کنند.

این گوشی ما را به یاد گوشی های سری کلاسیک می اندازد ، Nokia C5  بسیار خوش ساخت است و از قابلیت های هوشمند بهره می برد. با این گوشی دیگر نیازی برای هزینه کردن اضافی برای دسترسی به امکان مقصدیابی صوتی نخواهید داشت . افزوده شدن Wi-Fi به این گوشی می توانست آن را به ابزاری فوق العاده تبدیل کند اما متاسفانه نمی توانید از چنین امکانی به همراه C5 استفاده نمایید. علاوه بر آن مرور وب بر روی این صفحه نمایش کوچک هم آنچنان جالب نیست.

البته نباید فراموش کنیم که این گوشی برای کاربرانی ساخته شده است که هنوز به دنیای گوشی های لمسی علاقمند نشده اند. Nokia C5  قطعا ابزاری برای آن هاست. به هر حال نوکیا در ساختن گوشی های اینچنینی عملکرد فوق العاده ای دارد. C5 در مقایسه با دیگر رقبای هم رده اش نسبت به عملکرد گوشی های لمسی فنلاندی ها بسیار بهتر به نظر می رسد.بهتر است نگاه کوتاهی به رقبای احتمالی Nokia C5  بیاندازیم تا در این مورد متقاعد شوید.

Sony Ericsson Elm گوشی ساده ای است که از یک دوربین 5 مگاپیکسلی برای پوشاندن نقطه ضعف عدم هوشمندی خود استفاده می کند. این گوشی برای رقابت با مقصدیابی رایگان C5 ، Wi-Fi را در اختیار شما قرار می دهد . و البته باید نشان GreenHreat را هم به مشخصه های آن بیافزاییم. با این همه ، Elm قیمت بالاتری نسبت به Nokia C5  دارد . Elm را در صورتی می توانیم گزینه خوبی تلقی کنیم که با کمک اپراتورها یارانه هایی به آن تعلق بگیرد.

اگر از عملکرد دوربین Nokia C5  ناراضی هستید می توانید نگاهی به Sony Ericsson C902 بیاندازید.

گوشی Cyber-Shot سونی اریکسون که چندی پیش ما را شگفت زده کرد با صفحه نمایشی کوچکتر و البته بدون گیرنده GPS و حتی Wi-Fi عرضه میشود. گرچه کیفیت ساخت بالای گوشی و همین طور باریک بودن آن (ضخامت 10.5 میلی متری) می تواند آن را به عنوان یک گزینه جایگزین ارزشمند مطرح سازد.

Samsung i7110 صفحه نمایشی عالی ،امکانات عکاسی خوب ، قابلیت های چندرسانه ای مناسب و بدنه ای استیل را در اختیار شما قرار می دهد اما به نظر می رسد که سال ها از زمانی که سامسونگ چنین گوشی هایی می ساخت می گذرد. I7110 با وجود اینکه به تکنولوژی روز آن زمان بسیار نزدیک بود اما هیچگاه جایگاه واقعی خود را به دست نیاورد. به نظر نمی رسد که این گوشی در بازار امروز بتواند به موفقیت خاصی دست یابد.

به نظر نمی رسد که سامسونگ در حال حاضر نقشه های بزرگی در مورد سیمبین داشته باشد. بنابراین به نظر می رسد که نوکیا در پی آن است که بازار گوشی های سیمبین غیر لمسی را از آن خود کند. گوشی های سری C جزئی اصلی از این طرح نوکیاست. گوشی هایی همانند C5 در حال سبقت گرفتن از گوشی های سری E هستند. گوشی های سری E همچنان به ارائه سرویس های خاص ادامه خواهند داد اما سری C سعی خواهد کرد سیمبین را در میان عده بیشتری از کاربران رواج دهند.

به هر حال نخستین گوشی سری C نوکیا پا به بازار گذارده است و به دنبال جایگاه مناسبی در این قسمت بازار است. مشکل این است که روز به روز به اندازه این قسمت افزوده می شود اما قابلیت های خوب ، ظاهر زیبا و قیمت بسیار مناسب به C5 و فروش بیشتر آن کمک خواهند کرد. علاوه بر این به نظر می رسد که اپراتور ها علاقه خاصی به این گوشی داشته باشند!

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)