Nokia N97

از ماه نوامبر موبایل­بازها برای دیدن این گوشی روزشماری کرده­اند. این گوشی یکی از کاملترین اسمارت‏فون­هایی است که تا بحال ساخته­شده­اند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۴/۱۹
مروری بر گوشیN97 نوکیا
 

از ماه نوامبر موبایل­بازها برای دیدن این گوشی روزشماری کرده­اند. این گوشی یکی از کاملترین اسمارت‏فون­هایی است که تا بحال ساخته­شده­اند.

حال با بررسی آن می­خواهیم بدانیم که آیا پیروزی این کابوی هفت­تیرکش که تفنگ آن با ویژگی­های متعددی پر شده است خواب و خیال بوده یا جرات ایستادن در بازار فروش و مبارزه را دارد. در مقایسه با این گوشی 5800 را می­توان نام برد که خیلی زود بازار را از دست داد.

 

image
 
image
 

image

ویژگی­های کلیدی

 

-          صفحه­نمایش لمسی 3.5 اینچی، با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و رزولوشن 360×640 پیکسل

-          دوربین 5 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED و دارای پوشش لنز(ضبط ویدئو با سرعت 30 فریم در ثانیه)

-          سیستم­عامل سیمبین 9.4 با پنجمین نسخه اینترفیس کاربری S60

-          صفحه­کلید کشویی 3 ردیفه QWERTY

-          پردازنده ARM 11 با سرعت 434 MHz و 128 مگابایت حافظه RAM

-          پشتیبانی از 4 باند GSM، 3G و HSDPA

-          Wi-Fi، GPS به همراه A-GPS(به اضافه 3 ماه استفاده مجانی از هدایت­گر صوتی به وسیله نقشه­های Ovi)

-          قطب­نمای دیجیتال

-          حافظه داخلی 32 گیگابایت

-          پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD با ظرفیت­های بالا

-          شتاب­سنج داخلی

-          پایه صوتی 3.5 میلی­متری

-          خروجی تلویزیون

-          رادیو FM استریو با RDS

-          فرستنده رادیویی FM

-          Micro USB و بلوتوث نسخه 2

-          کیفیت صدای خوب

 

معایب اصلی

 

-          پنجمین نسخه اینترفیس کاربری S60 هنوز هم به اندازه کافی کار با آن آسان نیست و آنطور که باید صفحات این اینترفیس خوش­دست نیستند.

-          ویژگی­های دوربین خیلی قدیمی­اند و چیز جدیدی نسبت به اواخر سال 2000 ندارند.

-          پشتیبانی از Xvid و DivX وجود ندارد

-          شماره­گیری هوشمند امکان­پذیر نیست

-          ویرایشگر فایل­های آفیس وجود ندارد

 

همانطور که اطلاعات بالا می­گوید، N97 چیز جدیدی ندارد که روی دایره بریزد. به هر حال نوکیا تمام تلاشش را کرده تا بتواند هرآنچه ویژگی چشمگیر در بازار تکنولوژی وجود دارد را روی این گوشی بریزد و یک گوشی همه­کاره ارائه دهد.

این گوشی برای آنکه با استقبال گرمی مواجه شود باید تقریبا بی­عیب و نقص باشد. N97 امتحان اصلی پنجمین نسخه اینترفیس کاربری S60 است.

 

image
 
image

محتویات بسته خریداری شده

 

درون بسته تقریبا لوازمی که احتیاج دارید موجود است. در بسته این گوشی کابل انتقال داده و هندزفری دوتکه وجود دارد که می­توانید هدفونها را از قسمت کنترل صدا جدا کنید. هدفون­ها، از چنان تکنولوژی پیشرفته­ای استفاده نمی­کنند و بهتر است برای لذت بردن از کیفیت صدای بهتر هدفون دیگری بیابید. شارژر هم طبق معمول مانند شارژرهای قبلی نوکیا می­باشد.

یک قلم و یک تکه پارچه برای تمیز کردن صفحه­نمایش،  کامل­کننده این بسته­اند.

 

image
 
image

 

image
 
image

مشخصات ظاهری

 

ابعاد این گوشی 15.9×55.3×117.2 میلی­متر است. این گوشی علی­رغم صفحه کلید کاملی که به آن اضافه شده است 2 میلی­متر لاغرتر از N96 است. این گوشی از همه زوایا از XPERIA بزرگتر است اما ضخامت گوشی از آن کمتر است. البته صفحه‏نمایش بزرگ این گوشی بهانه خوبی برای بزرگ بودنش می­باشد.

وزن 150 گرمی هم موضوعی است که نمی­توان به­عنوان نقطه ضعف این گوشی از آن نام برد.

 

image
 

image
 
image

طراحی وساخت

 

صفحه­کلیدهای QWERTY به تازگی در گوشی­های سیمبین جا باز کرده­اند و مخصوصا در گوشی­های نوکیا بیشتر این رویداد مشهود است. باید قبول کنیم که مهندسین در این راستا کار فوق­العاده­­­ای را با خوش­قیافه کردن گوشی انجام داده­اند.

تنها، سرتاپا پلاستیکی بودن این گوشی است که ما طرفدار آن نیستیم و درعین حال نمی­توان گفت که اگر در این گوشی هم مثل E71 از استیل استفاده می­شد چقدر در وزنش تاثیر می­گذاشت.

از طرف دیگر، از ماده استفاده شده برای براق بودن و مقاوم بودن در برابر اثر انگشت که در پوشش پشتی و کناره­های گوشی استفاده شده، کاملا رضایت خاطر داریم.

صفحه­نمایش این گوشی 3.5 اینچ مساحت داشته و رزولوشن آن 360×640 پیکسل است و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را دارد.

image
 

image
 
image

اگرچه N97 از بسیاری جهات از 5800 بهتر است اما احتمالا شفافیت رنگ سامسونگ i900 Omnia HD از دید مردم جذاب­تر به­نظر برسد.

قابلیت دیده شدن تصویر N97 در نور آفتاب تنها چیزی است که این گوشی را در تقابل با دیگر گوشی­ها پیروز می­کند.

N97 برای مقابله با گوشی­هایی که از صفحه نمایش خازنی استفاده می­کنند و فقط با استفاده از لمس انگشت کار می­کنند مثل Apple iPhone از تکنولوژی مقاومتی استفاده می­کند که این تکنولوژی قابلیت استفاده از قلم و انگشت را فراهم می­آورد.

حساسیت صفحه نمایش این گوشی از 5800 بیشتر شده و دست کم با بسیار از رقبا یکسان است. اما از طرفی امروزه کارایی بهتر صفحات لمسی هم زیاد دیده می­شود.

البته با استفاده از قلم، بسیار خوب کار می­کند ولی اگر با ناخن و انگشت بخواهید با آن کار کنید پاسخگویی مناسبی نخواهد داشت که این موضوع هم می­تواند به خاطر اینترفیس کاربری گوشی باشد.

شدت بازخورد لرزشی صفحه­نمایش هم قابل تنظیم است که 3 سطح مختلف دارد و می­توان آن را تنظیم کرد. از صفحه­نمایش که بگذریم گزینه­های زیادی در بالا و پایین آن وجود دارند. دکمه تماس و پایان تماس این بار به لمس حساس هستند، بر خلاف کلید منو که به صورت مورب در سمت چپ پایین صفحه­نمایش حضور دارد. در بالای صفحه نمایش گوشی هم خروجی صدای مخاطب، دوربین مکالمه تصویری به­علاوه دو سنسور وجود دارد که یکی سنسور نوری و دیگری سنسور مجاورت است که مربوط به خاموش کردن نور صفحه در هنگامی که گوشی را به گوش نزدیک می­کنید می­باشد.

در کناره سمت راست گوشی فقط کلیدهای کنترل صدا و یک کلید دو مرحله­ای برای عکس و فیلم وجود دارد. با هردوی این کلیدها به راحتی می­توان کار کرده و اصلا با کلیدهای وحشتناک N96 قابل قیاس نیستند.

image

 

image
 
image

کناره سمت چپ گوشی هم پذیرای دو بلندگوی استریو در بالا و پایین است. البته در این قسمت درگاه ورودی Micro USB و کلید قفل کردن صفحه­نمایش گوشی هم حضور دارند. هیچ پوششی برای درگاه ورودی USB وجود ندارد و احتمالا پس از مدتی خاک گرفته و کثیف می­شود. هر زمان که قفل صفحه­نمایش فعال شود، لرزش خفیفی احساس می­شود.

image
 

image
 
image

 

image
 
image

پایه صوتی 3.5 میلی­متری استاندارد روی سر گوشی قرار گرفته که در کنار آن دکمه خاموش و روشن کردن گوشی قرار دارد که البته این دکمه کاربردهای دیگری هم دارد مانند: عوض کردن پروفایل زنگ گوشی و قفل کردن آن(همانطور که روی سیمبین­ها دیده­اید)

در کناره زیرین گوشی هم جای آویز بند گوشی یکه­تازی می­کند که می­توان قلم گوشی را نیز به آن متصل کرد.

image

 در وجه پشتی N97، لنز دوربین 5 مگاپیکسلی و فلاش دوگانه LED آن مستقر هستند که توسط یک پوشش محافظ از خش و دیگر صدمات مصون هستند. متاسفانه گرد و غبار در کناره این لبه برآمده جمع می­شود و تمیز کردن آن هم به سادگی امکان­پذیر نیست.

در صورت باز کردن درب پشت گوشی باتری 1500 میلی­آمپری BP-4L Li-Ion هویدا می­شود. گفته ­می­شود که این باتری 423 ساعت حالت آماده به کار و 9 ساعت مکالمه مداوم یا 408 ساعت حالت آماده به کار و 6 ساعت مکالمه در شبکه UMTS را ممکن می‏کند. منظور از این مقدمه چینی آن بود که روزهایی که گوشی­های سری N نوکیا را روزی دوبار می­بایستی شارژ می­کردیم سپری شده‏اند.

image
 
image

 

image
 
image

از دیگر عوامل پنهان در زیر درب گوشی، درگاه کارت حافظه Micro SD است که به سادگی 16 گیگابایت کارت حافظه آن را پشتیبانی می­کند هر بار که بخواهید این کارت را بردارید باید درب پشت گوشی را بردارید اما نکته مثبت موضوع اینجاست که لزومی به خاموش کردن گوشی نیست. البته این رویکرد، رویکرد XPERIA هم هست اما N97 از آن بهتر استفاده می­کند.

صفحه کلید

هنگامی که گوشی را به صورت کشویی باز کنید صفحه­کلید آن نمایان می­شود که چنین طرحی با این کلیدهای بزرگ و فواصل زیاد بین صفحه­کلیدها امکان تایپ راحتی را به کاربر می­دهد.

کلیدها بازخوردی عالی دارند و این کمک بسیار خوبی برای تایپ کردن سریعتر است. هیچ شکی نیست که در این بخش زبان انتقاد کننده­ها قاصر است. البته ما ترجیح می­دادیم که صفحه­کلید حتی به قیمت کوچکتر شدن کلیدها، یک ردیف دکمه دیگر هم می­داشت. این طور تلقی می­شود که ذهن سازنده به جای فکر کردن به اکثریت انسانها، مشغول انسان­هایی بوده که دستان بزرگ دارند.

نکته دیگری که باعث شد بینندگان انگشت تعجب بر دهان بگیرند، قرار گرفتن کلیدهای چهارجهته در سمت چپ صفحه­کلید است و چنین به نظر می­رسد که این بخش مخصوصا برای افراد چپ دست ساخته شده است. از آنجایی که تا آخرین بار آمار داشتیم تعداد راست دست­ها بیشتر از چپ­دست­ها بود و بهتر بود این بخش برای راحتی اکثریت در دیگر سوی صفحه­کلید قرار می­گرفت. قرار گفتن دکمه Space هم در سمت راست گوشی از دیگر ویژگی­های عجیب و غریب این گوشی است که باید به آن عادت کرد.

image
 
image

 

image
 
image

در کیفیت ساخت N97 جای هیچ نگرانی وجود نداردو تا اینجا درمورد طرح قاب متالیک رو و صفحه­نمایش و طرح دلنشین پشت گوشی توضیحاتی دادیم پس کسانی که خریدار این گوشی باشند می­توانند امید داشته باشند که تا مدتها یک گوشی خوش قیافه و سرحال دارند.

مکانیزم کشویی بودن گوشی تند و تیز است و حرکتی پرشی و خشک دارد که یک صدای دو دانگ بلند ایجاد می­کند که جای بهتر شدن دارد.

هنگامی که درب گوشی به صورت کشویی باز می­شود مشخصات گوشی روی پشت بخش کشویی دیده می­شود. همه از دیدن چنین نوشته‏این در آنجا متعجب شدند.

 

اینترفیس کاربری

ما پای هر آنچه درمورد سیمبین 60 و رویکرد آن به صفحه­نمایش لمسی گفتیم، ایستاده­ایم. تبدیل کلیدهای چهارجهته و چندمنظوره به صفحه لمسی، مزیت­های خود را دارد اما نتیجه این کار باعث بروز مشکل در کار کردن با گوشی می­شود.

بالا و پایین رفتن در صفحه و انتخاب گزینه­های اینترفیس مانند پلت­فرمهای لمسی که تا به حال تجربه کرده­اید نیست. تجربه کاربری با نسخه پنجم سیمبین 60 مثل یک کیف در هم ریخته است و طرز تفکر شما نسبت به آن فقط به پیش­زمینه­تان بستگی دارد. دیگر نکته اینکه یک صفحه لمسی سیمبین به ندرت پیش می­آید که نتواند روی شما تاثیر بگذارد.

اگر شما زیر و بم S60 را خوب بلد باشید، اینترفیس این گوشی را هم مثل کف دستتان بلد خواهید بود. اما اگر کمی بی­طرفانه‏تر به این قضیه بنگرید متوجه خواهید شد که برخی موارد روی گوشی­های صفحه لمسی بهتر از سیمبین نسخه پنجم کار می­کنند.

تنها تفاوت عمده این گوشی از زمان تولید 5800 و نسبت به آن ویجتهای آن هستند. این ویجتها امروزه روی بورس هستند و در کارایی آنها هم شکی وجود ندارد. اما اینها آن تغییر اساسی و دگرگون­کننده­ای که همه منتظر آن بودند نیستند.

موضوع دیگری هم هست و آن اینکه این گوشی کمی از 5800 Xpress Music سریعتر است و هنگام کار با این گوشی هیچ نوع توقف، مکث یا تاخیری وجود ندارد.

اگرچه ویحت­ها برای نسخه پنجم S60 جدید هستند اما ساختار منو همان است که در5800 دیدید. آیکن­ها به صورت 3×4 وجود دارند و نیز یک لیست است که می­توانید به صورت دلخواه آنها را جابه­جا کنید. می­توان چرخش خودکار صفحه نمایش را در این گوش فعال کرد. باز کردن کشویی صفحه­کلید هم به صورت خودکار صفحه­نمایش را می­چرخاند.

فعال کردن یک گزینه در هر کدام از زیر مجموعه­ها نیازمند دو کلیک است. یکی برای انتخاب و دیگری تایید فعالیت. این چیزی است که در گوشی­های همراه به آن عادت نداریم و کمی زمان لازم دارد تا به آن عادت کنیم. مهمترین مسئله در اینجا این است که هنگامی که به جای لیست­ها با آیکن­ها سروکار دارید، منطق ریاضیاتی اینترفیس فرق می­کند.

هنگامی که منوی باز شده از آیکن­ها برای ارائه موارد در برابر لیست­ها استفاده می­کند، دیگر یک کلیک هم کار را انجام می­دهد. بالا و پایین کردن لیست­ها و آیکن­ها هم متفاوت است و تاثیری منفی بر کارایی لمسی گوشی دارد.

توضیح ساده است: صفحه لمسی روی پنجمین نسخه S60، کار کلید چهار جهته را با تایید انجام می­دهد. در اینجا به جای اینکه لیست را گرفته و پایین و بالا بکشیم، یک نشانگر انتخاب کننده بالا و پایین می­شود که بسیار روان­تر و سریع­الانتقال­تر است. برتری دیگری که وجود دارد این است که S60 از نظر سریع­الانتقال بودن لمس هنوز هم به اصالت خود پایبند است پس کاربران بسیار راحت خواهند بود.

image
 

image
 
image

بالا و پایین کردن صفحه و آیکن­ها در همه جا امکان­پذیر است اما در منوهای لیست شده هنوز هم با ناهمواری روبرو است و به جای اینکه بالا و پایین کردن آنها روان و به سرعت باشد وقتی که یک ردیف از لیست­ها به وسیله حرکت انگشت بالا و پایین می­روند مکث قابل توجهی بین ردیفها وجود دارد و وقتی که شما پایین کشیدن صفحه را تمام می­کنید، آخرین گزینه­ای را که لمس کرده­اید به صورت پر رنگ باقی می­ماند و این به دلیل نیاز به کلیک دوم است که برای باز کردن یک گزینه و رفتن به زیر مجموعه­اش لازم است. مزیت آن این است که اگر به صورت اتفاقی گزینه­ای که مورد نظر نیست را لمس می­کنید وارد آن نمی­شود و فقط پررنگ و آماده ورود می­شود و پایین آوردن صفحه از راه گرفتن و کشیدن نوار لغزنده کناری به پایین بهترین راه بالا و پایین کردن صفحه تشخیص داده شد و فقط کافی است کاربر با دبل کلیک کردن یک گزینه کنار بیاید.

 

image
 
image

 

image
 

image
 
image

با Home Screen آشنا شوید

طرح Home Screen گوشی N97 مانند 5800 Xpress Music است. تمام نشانگرهای حالتها به علاوه ساعت و تقویم در بالای صفحه قرار گرفته­اند. تنها با یک کلیک، برنامه ساعت شروع به کار می­کند و با یک ضربه روی تاریخ، منو به سمت پایین باز می‏شود که می­توانید برنامه تقویم را به کار انداخته یا پروفایل موجود را تغییر دهید.

باید نگاهی نزدیکتر به ویجت­ها بیندازیم. در صورتی که مخفی هستند تنها با کشیدن انگشت روی صفحه همگی نمایان می­شوند. اگر این حرکت را دوباره انجام دهید دوباره مخفی می­شوند. شما می­توانید تا 5 ویجت را همزمان روی Home Screen داشته و آنها را بر اساس تعداد دفعات استفاده تقسیم­بندی کنید. در حال حاضر تعداد محدودی ویجت روی N97 وجود دارد اما این تعداد در آینده بیشتر خواهد شد. ما سعی کردیم که ویجت­های جدید را در فروشگاه Ovi دانلود کنیم اما در این سایت حتی یک بخش کوچک هم مربوط به ویجت وجود نداشت.

علاوه بر ویجت­هایی که امکان دسترسی شما به وب­سایت­ها و سرویس­هایی مثل amazon یا Face Book را امکان­پذیر می­کنند می‏توانید روی صفحه نمایش گزینه­های دیگری را هم داشته باشید مانند: جعبه ایمیل، موزیک پلیر و فرستنده رادیویی. همچنین می‏توانید یک یا حتی دو ویجت ایجاد کنید که در هر کدام 4 برنامه مورد علاقه­تان وجود داشته باشد و بدین ترتیب برای دسترسی به آنها نیازی به ورود به منو نخواهید داشت. کار با ویجت­ها ساده و بامزه است. شما می­توانید برخی را پاک کرده، اضافه یا دانلود کنید و حتی ترتیب آنها را عوض کنید. در صورتی که تمام 5 درگاه استفاده شده باشند شما برای ایجاد فضا باید یکی از آنها را پاک کنید.

این گوشی 8 تم به صورت از پیش نصب شده دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها انصافا جذابند. همانند گذشته می­توانید افکت­های تم‏ها را فعال و غیر فعال کنید. متاسفانه اگرچه این تغییر تا حدودی زیباست، اما استفاده از آنها باعث ایجاد تاخیرات نادر هنگام مرور منوها می‏شود.

N97 از یک Task Manager بهره می­گیرد که با نگه داشتن کلید منو اجرا می­شود. این Task Manager شبیه به همانی است که روی گوشی­های سیمبین S60 نسخه 3.2 وجود دارد. از آنجا که این Task Manager روی هر یک از منوهای Pop Up ظاهر می­شود بسیار شبیه به نسخه پیشین اینترفیس کاربری هم هست.

 
  
  
  
  
دفتر تلفن

این گوشی از دفترچه تلفنی استفاده می­کند که شبیه به همان است که نسخه پیشین اینترفیس کاربری به کار ­بردده است، البته به غیر از ویژگی لمسی بودن. این دفتر تلفن محدودیت نداشته و از نظر کارایی جزو بهترین­های بررسی شده توسط گروه GSM است.

مخاطبین را می­توان بر اساس نام یا نام خانوادگی مرتب کرده یا از راه تایپ تدریجی جستجو کرد. گزینه دیگری که در این باره موجود است آنکه می­توانید تنظیم کنید که مخاطبان روی سیم­کارت، حافظه گوشی نمایش داده شوند.

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image

ویرایش یک مخاطب تنظیمات متنوع گوناگونی را در اختیار شما قرار می­دهد که شما می­توانید هر چندبار که بخواهید آنها را عوض کنید. زنگها و ویدئوهای شخصی هم برای ارائه در این بخش وجود دارند. حتی اگر بخواهید می­توانید مخاطبین را دسته­بندی کرده و برای هر دسته یک زنگ مشخص بگذارید.

در بخش ثبت وقایع تماسها، اطلاعات مربوط به تماس­های اخیر نگهداری می­شود. در هر یک از 3 بخش این قسمت 20 تماس اخیر نگهداری می­شوند.

در صورتی که از منوی اصلی وارد برنامه ثبت وقایع شوید، لیست دقیقی را از تمام ارتباطات شبکه خود در 30 روز گذشته خواهید دید که شامل پیام­ها، تماس­ها و انتقال داده­هاست(و حتی ارتباطات WLAN)

 

image
 
image

 

image
 
image

برقراری تماس

در کار با این گوشی مشکلی با کار تماسهای دریافتی نداشتیم. دریافت تماس کاملا خوب بود و خروجی صدای مخاطب هم قدرت خوبی دارد.

شماره­گیر صوتی هم در گوشی امکان­پذیر است و هنگامی فعال می­شود که شما دکمه تماس را گرفته و نگاه دارید. در این بخش لزومی ندارد که از پیش صداها را ضبط کنید.

با استفاده از شتاب­سنج هنگامی که گوشی زنگ می­خورد می­توانید با برعکس کردن آن را بی صدا کنید. تماس گرفتن هم خوب و روان است و هنگامی که گوشی را به صورت نزدیک می­کنید به علت وجود سنسور مجاورت، نور صفحه نمایش خاموش می­شود. در این بخش 4 دکمه بزرگ موجودند: قطع صدا، انتظار، بلندگو و قطع تماس. از منوی گزینه­ها(Options) شما می­توانید به تنظیمات بیشتری مثل قفل صفحه نمایش، قفل کلیدها، تماس جدید و رفتن به بخش تماس تصویری دسترسی پیدا کنید.

از رفتارهای عجیب و غریب این گوشی که مشاهده شد این بود که امکان پاسخ گویی به یک تماس توسط کلید سبز دریافت تماس ممکن نیست. به جای استفاده از این دکمه، هنگام تماس دکمه سبزی روی صفحه نمایش ظاهر می­شود که باید آن را لمس کنید. دکمه قرمز رد تماس هم همین­طور است. برای رد تماس باید با حرکت مشابهی به سمت چپ روی دکمه قرمزی که در صفحه نمایش ظاهر می­شود با انگشت کشیده شود.

 

ارسال پیام

منوی پیامک­ها هم بخشی از اینترفیس کاربری سیمبین S60 است که در مقایسه با 5800 هنوز هیچ تغییری در راستای اصلاح آن صورت نگرفته است.

این گوشی تمام انواع پیام­ها را پشتیبانی می­کند. SMS، MMS و ایمیل همگی یک ویرایشگر مشترک و ساده دارند که فکر می­کنم امروزه دیگر برای همه کاملا شناخته شده است.

وقتی شما فایل مالتی مدیا را روی گوشی ریخته یا یک آدرس ایمیل به عنوان گیرنده وارد می­شود، شمارشگر تعداد حروف SMS به شمارنده مقدار داده و نشانگر اندازه ایمیل شما تبدیل می­شود.

همچنین این گوشی نرم­افزاری دارد که توسط آن پیام­های صوتی وارده ضبط می­شوند. بسیار شبیه به آنچه در سیمبین s60 نسخه 3.2 انجام می­شد در اینجا هم می­توانید مستقیما یا این پیام را ضبط کرده یا روی یک کلیپ صوتی بگذارید. اینترفیس تمام پیام­رسانها هم کاملا شبیه به هم هستند.

در این گوشی این امکان وجود دارد که یک صفحه کلید مجازی لمسی به هر دو صورت Land Scape و Portrait روی صفحه نمایش گوشی ظاهر شود.

البته صفحه کلید QWERTY سخت­افزاری هم وجود دارد اما فقط 3 ردیف داشته و برای دسترسی به اعداد و علامتها باید از کلید Function استفاده کرد.

نوکیا در N97 قابلیت تشخیص دست خط را اعمال کرده است که بسیار هم عالی است و تقریبا هر حرفی را که هر چقدر هم بدخط بنویسیم تشخیص می­دهد. البته کارایی این قسمت را می­توان با تمرین کردن بالاتر برد.

اشتراک ایمیل هم بی مشکل است و تقریبا تمام کارهای موردنیاز ایمیل را انجام می­دهد. در این گوشی هم تنظیمات ایمیل به سادگی گوشی­های اخیر این شرکت است.

در صورتی که از خدمات ایمیل عمومی استفاده می­کنید فقط کافیست اسم و رمز عبورتان را وارد کنید و از کار با ایمیل لذت ببرید. خود گوشی تمام تنظیمات مربوط به آن را دانلود می­کند.

علاوه بر آن، این گوشی به شما امکان می­دهد که دسترسی IMAP یا POP هرکدام را که ترجیح می­دهید انتخاب کنید. در نسخه قبلی این گزینه اتوماتیک بود.

بسیاری از اکانتهای ایمیل و پروتکل­های امنیتی پشتیبانی می­شوند پس می­توانید مطمئن باشید که هرنوع خدماتی را می­توانید روی N97 خود بدون مشکل اجرا کنید.

انواع تنظیمات برای فرستادن خودکار ایمیل در آینده و چک کردن خودکار ایمیل­ها به صورت منظم و ... را می­توان در تنظیمات اشتراک ایمیل انجام داد.

در اینجا امکان ضمیمه کردن فایل و امضا هم وجود دارد و به سختی می­توان چیز مهمی را یافت که این گوشی از آن پشتیبانی نکند. در ضمن با وجود صفحه نمایش با چنین رزولوشنی، خواندن ایمیل لذت­بخش­تر می­شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

مدیریت فایل

با وجود کلیدهای چندمنظوره تقریبا می­شود فراموش کرد که این گوشی جدید است. بخش مدیریت فایل سیمبین مدتهاست که در نوع خود بهترین است و به سختی می­توان به تغییر آن فکر کرد چرا که هر آنچه را که به مخیله شما برسد اساسا در آن می­توان انجام داد. حتی در صورت لزوم می­توانید روی کارت حافظه، رمز عبور بگذارید.

در این گوشی جستجو برای یک فایل مشخص یا یک مسیر مشخص موجود است. فقط شما باید بخشی از نام فایل موردنظر را بدانید.

 

image
 
image

 

image
 
image

گالری عکس

گالری N97 هم بخش دیگری از اینترفیس آن است که متاسفانه درمقایسه با نیاکان دسته اول سیمبین تغییر چندانی نداشته است. این گالری نه جلوه سه بعدی فخر فروشانه داشته و نه نمایش خودکار موجود در گوشی­های سری N در آن دیده می­شود. گالری جزو معدود بخشهایی است که می­توان در آن از حرکت کشیدن انگشت به صورت سریع روی صفحه نمایش استفاده کرد و کارایی دارد.

انتخاب حالت Land Scape یا Portrait خودکار است(به علت شتاب­سنج). زوم کردن روی عکسها را هم از طریق دکمه­های کنترل صدا یا کشیدن انگشت روی صفحه انجام می­شود. در تمام موارد دیگر عکس­ها به صورت تمام صفحه نمایش داده می­شوند. پس از آنکه در یک عکس زوم کردید اگر بخواهید به عکس بعدی بروید باید تمام زومها را باز گشته و سپس می­توانید عکس بعدی را ببینید.

مرور کلی عکس نسبتا سریع است اما زوم کردن در آن کند صورت می­گیرد و تقریبا برای هر زوم در یک عکس 3 مگاپیکسلی یک ثانیه فرصت لازم است چه برسد به عکس­های با رزولوشن بالاتر. حرکت در جهات مختلف در یک عکس که در آن زوم شده حتی از آخرین مدلهای HTC هم بدتر است.

 

image
 
image
 

image
 

image
 
image
 

image

موزیک پلیر:

این موزیک پلیر شبیه نسخه سوم S60 است و فقط مقداری در رابطه با زیبایی و لمسی بودن آن کار شده است. موسیقی­ها در Library موزیک شما به صورت خودکار بر اساس اسم خواننده، آلبوم، ژانر و آهنگ­ساز لیست شده­اند و امکان جستجوی تراک توسط تایپ تدریجی امکان­پذیر است و ساختن یک Play List شخصی هم زمانی طلب نمی­کند.

فرآیند اضافه کردن تراک به Library به سادگی انتخاب یک گزینه Refresh است که در صورتی که توسط برنامه PC Suite آهنگها را روی گوشی خود بریزید دیگر آن گزینه Refresh را هم لازم نیست بزنید و خودبخود انجام می­گیرد.

این گوشی تعداد بسیار زیادی از فرمت­های صوتی را پشتیبانی می­کند که بسیاری از آنها به ندرت به کار کسی میایند و بسیار بعید است که به فرمتی صوتی برخورد کنید که گوشی پا سخنگوی آن نباشد.

Album Art هم در این گوشی موجود است و شما می­توانید بین 5 حالت تعیین شده اکولایزرها، یکی را انتخاب کنید و اگر راضی­کننده نبود آنگاه می­توانید اکولایزرها را به طور مطلوب تنظیم کنید.

 

   

   

 

image
 
image

 

image
 
image
 

 

کیفیت صدا

کیفیت صوتی N97 عالی است. البته به جز موضوع آزاردهنده زیاد بودن سطوح اغتشاش فرکانس صوت آن. به جز این نقیصه باقی موارد صوتی آن عالی و بهتر از عالی بود. بسامد فرکانس این گوشی نسبت به N96 فوق­العاده بهتر شده و به حد مطلوب رسیده است. سطح نویز، دامنه دینامیک صوتی و تمایز مکالمه متقابل همگی بی نقص هستند.

 

ویدئوپلیر

اساسا تماشای یک ویدئو روی این گوشی به علت وسعت صفحه­نمایش، لذت خاصی دارد. ویدئوپلیر این گوشی کارایی مناسب و فوق­العاده­ای دارد اما فقط تعداد محدودی از فایل­ها را پشتیبانی می­کند. DivX و Xvid را هم نمی­شناسد.

PC Suite نوکیا نرم­افزاری دارد که به صورت اتوماتیک تمام انواع ویدئوها را به فرمت و رزولوشنی تبدیل می­کند که گوشی شما آن را پشتیبانی می­کند. البته به­نظر میرسد که این تبدیل ویدئوها را آنقدر فشرده می­کند که به نظر می­رسد ویدئو تعادل ندارد. اما حداقل این ساده­ترین راه برای دیدن ویدئو در نوکیای لمسی شماست. ویدئو پلیر این دستگاه فقط در حالت Land Scape و تمام­صفحه کار می‏کند زیرا در غیر این صورت وجود این صفحه نمایش بدون استفاده و بی­مصرف می­ماند و این قابل فهم است. هنگامی که یک ویدئو در حالت تمام­صفحه در حال پخش است فقط با یک فشار دادن انگشت روی صفحه، کلیدهای کنترل که معمولا پنهان هستند آشکار می­شوند.

 

image
 
image

رادیوی FM با RDS

این بخش از گوشی یک اینترفیس ساده و تر و تمیز دارد و به صورت خودکار می­تواند ایستگاههای محدوده شما را جستجو و ذخیره کند و معنی آن این است که هنگامی که این گوشی همسفر شماست به طور خودکار در نواحی جدید فرکانس ایستگاههای رادیویی شما را جستجو و ذخیره می­کند. RDS هم که بهترین بخش رادیوی این گوشی است هنگام کار، نام ایستگاه رادیویی با افکت‏های زیبا در سرتاسر صفحه پخش می­شود و این در حالی است که باقی نوشته­های RDS در زیر آن در یک خط به صورت جالبی نوشته می­شوند.

 

image
 
image

فرستنده رادیویی

این برنامه کاملا کاربردی است و به شما اجازه می­دهد که موسیقی که در گوشی­تان موجود است را توسط هر گیرنده FM که در آن نزدیکی است با فرکانسی که دوست دارید پخش کنید.

اگر در شهری زندگی می­کنید که ایستگاههای رادیویی بسیاری در آن وجود دارند شاید کار سختی باشد که فرکانس موردنظر را بین برد استاندارد 88.10 تا 107.9 مگاهرتز بیابید و حتی اگر آنچه را که می­خواهید بیابید ممکن است کیفیت صوتی ضعیفی داشته باشد. این اتفاقی است که هنگام کار با N97 رخ می­دهد.

 

image
 
image

دوربین

نوکیا N97 یک دوربین 5 مگاپیکسلی با نهایت رزولوشن 1944×2592 پیکسل دارد. لنز Carl Zeiss و فلاش دوگانه LED این دوربین تضمین­کننده عکس­های خوب با جزئیات زیاد است.

اینترفیس کاربری دوربین شبیه به اینترفیسی است که در 5800 Xpress Music دیده شد و تغییرات اندکی که در آن اعمال شده، چندان به کارایی آن نیفزوده است. تمام این تنظیمات در یک منو گنجانده شده­اند به جز فلاش که میانبر مخصوص خود را دارد. البته به نظر ما بهتر بود برخی موارد دیگر هم میانبرهای مخصوص می­داشتند. دست کم دامنه جزئیات نوکیا در این زمینه کم و مناسب است. از  نور سفید گرفته تا تیز بودن لبه­های عکس و کنتراست. افکت­های متفاوتی هم در این زمینه وجود دارند که با نام Color Tones مزین شده­اند.

این گوشی در زمینه تمام قابلیت­های گوشی­های مدرن رقیبش ناتوان است. ویژگی­هایی مثل تشخیص چهره و لبخند و کنترل بسته بودن چشم در هنگام عکاسی. پس با این حساب نوکیا اخیرا به نظر می­رسد که در تجهیز کردن دوربین­هایش بسیار محافظه­کارانه عمل کرده است و امید می­رود که در N86 8MP تغییراتی اعمال کند. تنظیمات دوربین شامل میزان نور سفید، ISO، میزان نوردهی، کنتراست و جلوه­های ویژه و ژئوتگینگ می­باشد.

منظره­یاب N97 تمام صفحه نمایش را پر نمی­کند و در سمت راست تصویر بخشی برای کنترل­های لمسی آن اعمال شده است. یک گزینه تنظیمات وجود دارد که پرده­ای نیمه شفاف را روی عکس می­اندازد و یک دکمه مخصوص عکس گرفتن روی صفحه و یک دکمه فلاش در آن تعبیه شده­اند. دکمه­ای که برای عکبردایر روی صفحه نمایش ظاهر می­شود دو مرحله­ای نمی­باشد.

کیفیت­ عکس­های این گوشی خوب هستند. اول اینکه جزئیات عکس واضح است و دوم اینکه الگوریتم کاهش نویز به اندازه کافی رشد پیدا کرده و تعادل خوبی بین جزئیات و سطوح نویز برقرار است. رگه رگه­های بنفش در عکس نبوده و تنظیمات میزان نور سفید و ISO خودکار بخوبی کار می­کنند.

اگر در عکس­های این گوشی یک نکته برای گلایه وجود داشته باشد، تعادل رنگهاست. تمام رنگها نسبت به گوشی LG Arena گرم­تر هستند و سایه­های زرد را هم نمی­توان در عکس­های این گوشی هضم کرد. این موضوع را در خاطر داشته باشید که بسیاری از دوربین‏هایی که روی یک نقطه تنظیم شده و بعد عکس می­گیرند، این گرم بودن عکس­ها را حتی کمی هم از حد واقعی کمتر نشان می‏دهند چرا که این کار باعث می­شود که در نظر حرفه­ای­ترها عکس­ها پر طراوت­تر و جذابتر باشد.

 

image
 
image

 

image
 
image

چارت استاندارد رزولوشن ایزو 12233

این چارت، چارت استاندارد مورد استفاده برای ارزیابی رزولوشن مصنوعی دوربین­های دیجیتال است. این چارت ابزاری مناسب برای اندازه­گیری دقیق رزولوشن عمودی و افقی بوده و همچنین مرجعی مناسب برای مقایسه رزولوشن دوربین­هاست. این چارت برای تمام دوربین- موبایل­هایی که از این به بعد به دفتر ما وارد شوند ارائه خواهد شد و بدین وسیله پیشرفتهای تولیدکنندگان را در زمینه رزولوشن تحت پیگر خواهیم داشت.

از درجه تیرگی عکس هم برای کاهش نویز با قدرت بیشتر استفاده می­شود و هنگامی وارد میدان می­شود که در عکس سایه وجود داشته باشد. در این صورت فقدان جزئیات در جهت درجه تیرگی نقاط عکس مشخص می­شود. در عین حال خطوط باریک در بالای این چارت رنگ و بالای درجه تیرگی عکس نشان­دهنده تاثیر واقعی بیشتر کاهش نویز خواهند بود. شاهد خواهید بود که اعداد در برخی تلفن­ها اصلا قابل خواندن نبوده و در برخی دیگر خوانا هستند. مثلا برای آشنایی تازه­کارها در اینجا ما N97 را با N95 عزیز 8 گیگابایتی مقایسه می‏کنیم. هم از لحاظ رزولوشن افقی و هم عمودی N97 برتر است و در گوشی­های صفحه لمسی هم که خود به خود سطح نویز کمتر است.

 

ضبط ویدئو

اینترفیس ضبط ویدئو هنوز همان است که بود. کیفیت ضبط ویدوی N97 مناسب است. رنگ­ها و نور سفید هم عالی هستند اما فشردگی در اکثر کلیپ­ها بسیار زیاد به­نظر می­رسد و متعاقبا محصولات مصنوعی ویدئویی قابل توجه بسیاری را تولید می­کند. اما دیگر تولیدکنندگان با رزولوشن بالاتر، کیفیت ویدئویی بهتری را خلق می­کنند. تولیدکنندگانی مثل سامسونگ در گوشی­های Samsung

S8300 Ultra Touch و حتی Omnia HD. مواردی مانند ضبط 120 فریم در ثانیه و ویدئوهای دور کند که جزو استانداردهای راههای بالاتر LG و سامسونگ هستند را دیگر اشاره نمی­کنیم.

این گوشی یک تکنولوژی دوربین قدیمی 3 ساله را به عنوان یک محصول جدید در ازای قیمتی گزاف ارائه می­کند. کیفیت دوربین در بالاترین سطح ممکن قرار دارد اما منظور سطح دوربین­های 5 مگاپیکسلی است. ضبط ویدئو هم از دیگر محدوده­هایی است که نوکیا سالهاست در آن پیشرفتی نداشته است. پس اگر نگاهی انتقادی به این گوشی بیندازید متوجه می­شوید که دوربین آن مهمترین ویژگی آن نیست چرا که Omnia HD با همین قیمت کار بسیار بهتری را ارائه می­دهد.

 

image
 
image

امکانات ارتباطی

اسمارت­فون­ها معمولا در زمینه انتقال داده­ها غنی هستند. در این گوشی هم فرقی با بقیه ندارد. یعنی تمام امکانات انتقال داده­های این عصر را دارد.

بلوتوث و USB هر دو نسخه 2 هستند و A2DP هم بلوتوث را همراهی می­کند. Wi-Fi و uPnP هم پشتیبانی شده است. کلید میانبری برای Wi-Fi Manager وجود ندارد اما به راحتی می­توان آن را داخل منوی Connectivity در بخش اتصال به شبکه WLAN پیدا کرد.

تمامی انواع اتصال به شبکه در اختیار کاربر می­باشند GPRS، EDGE و 3G به علاوه HSDPA. راستی اگر می­خواهید بدانید از بین دو نسخه 2 باندی 2100/900 مگاهرتز UMTS و 850/1900 مگاهرتز، از گوشی N97 کدامیک را باید بخرید می­توانید با مرکز اطلاعاتی باندهای شبکه جهانی ما مشورت کنید.

در پایان این گوشی یک کارت حافظه هم می­خورد که سریعترین راه انتقال داده­هاست و تا 16 گیگابایت را هم پشتیبانی می­کند.

 
مرورگر وب

مرورگر وب N97 برابر با همین سرعت در 5800 Xpress Music است و این رضایت­بخش نیست. حرکت افقی یا عمودی در صفحه تنها مواردی هستند که در این بخش توسط کشیدن انگشت روی صفحه انجام می­شوند. زوم کردن و بیرون آمدن از زوم توسط دو ضربه کوتاه پشت سر هم به صفحه انجام می­شوند. هیچ گزینه­ای برای تطبیق طولی یا عرضی صفحه اینترنت با گوشی وجود ندارد و این قرار گرفتن داده­ها روی صفحه نمایش را مانند یک کابوس می­کند.

یک گزینه Page Over view هم وجود دارد که تقریبا می­توان گفت نوعی نقشه کوچک از صفحه وب است که کاربر را در صفحه آسانتر راهنمایی می­کند. دست کم الگوریتم ارائه صفحه کاملا مناسب است و در حین کار با اینترنت آن اینطور به نظر می­رسد صفحات وب را از یک کامپیوتر خانگی مرور می­کنید. رزولوشن بالا هم از نکات مثبت است و این اجازه را می­دهد که محتویات شبکه روی صفحه به خوبی قرار گیرند. در آخر مرورگر وب، فلش و جاوا را کاملا پشتیبانی می­کند که این بدان معناست که می­توانید از ویدئوهای فلش بدون استفاده از نسخه موبایل سایتها و به صورت مستقیم استفاده کنید.

اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم مرورگر لمسی S60 دوم به خوبی تجهیز شده اما برخی فاکتورهای انسانی معمول را که 5800 ماهها پیش رعایت کرده بود را زیر پا می­گذارد.

 

Organizer

N97 در این زمینه تلاش آنچنانی ندارد مگر در زمینه لمسی کردن این بخش. اما بهتر بود علاوه بر این کار که جزئی از رقابت با رقبا می­باشد فکر کمی خلاقیت را هم می­کردند. چیزهایی مثل Copy, Paste در تقویم یا یک ماشین­حساب جدید.

باید پذیرفت که کار کردن با ماشین­حساب لمسی بسیار راحت­تر از کار با آن به وسیله دکمه­های چهارجهته است.

تقویم را می­توان به چهار صورت نمایش داد: ماهانه، هفتگی، روزانه و کارهایی که باید انجام شوند که به شما اجازه می­دهد تمام یادداشتها را در این زمینه بدون درنظر گرفتن تاریخ مرور کنید. چنین تقسیم­بندی از وقایع هم برای سومین نسخه S60 وجود دارد: ملاقات، یادداشت، سالگرد، کارهایی که باید انجام شوند. هر رویدادی زمینه منحصر به فرد خود را دارد و در برخی از آنها هم می­توان ساعت را کوک کرد تا در وقت لازم به شما اطلاع دهد.

Office موبایل هم به خوبی مجهز شده است و برنامه­هایی روی آن نصب است که می­تواند فایل­های ورد، اکسل و پاورپوینت را باز کند. برنامه pdf هم روی گوشی که به ما داده شد نصب است اما تنها یک دوره امتحانی 15 روزه و پس از آن باید این برنامه را از فروشگاه دانلود نوکیا خرید.

ویرایش کردن محتویات این برنامه­ها توسط نسخه Quick Office پشتیبانی نمی­شود. در صورتی که می­خواهید امکان ویرایش در این بخش وجود داشته باشد باید مبلغی پرداخته و آن را از مرکز دانلود نوکیا آپگرید کنید.

بسته سازمان­بندی کننده هم شامل یک مبدل، ماشین­حساب و ضبط­کننده صدا و برنامه Note می­باشد.

برنامه Active Notes، برنامه­ای حرفه­ای برای مدیریت Noteها می­باشد که به شما اجازه می­دهد عکس­ها، صداها یا کلیپ­های ویدئویی را به یادداشتها اضافه کرده و دارای یک اینترفیس کاربری است که قابلیت لمسی خوبی دارد. این برنامه چندان کاربرد روزانه­ای ندارد اما مطمئنا مخاطب خود را خواهد یافت.

برنامه زنگ هشدار به شما اجازه می­دهد که هر تعداد زنگ هشدار را که می­خواهید کوک کنید و هر کدام نام خاص خود را داشته باشد. از زنگ بیداری از خواب تا تکرار زنگ. البته اگر کمی گیج کننده به نظر می­رسد خود را اذیت نکنید. یک گزینه تنظیم ساعت سریع هم وجود دارد که تنها کافیست ساعت زنگ زدن در آن را تنظیم کنید. این گزینه بسیار مناسب زنگ ساعت بیداری است.

به­علاوه تعداد زنگها نامحدود است. با استفاده از شتاب­سنج اعمال شده در گوشی می­توانید گوشی را با تکان دادن Snooz کنید.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

بازی یادشون رفته !

هیچ بازی روی این گوشی نصب نیست حتی دریغ از بازی مار. از آنجا که N97 ، N-Gage را به صورت کامل پشتیبانی می‏کند، شما می­توانید هر چقدر که می­خواهید بازی بخرید و دانلود کنید. البته به محض اینکه N97 به لیست رسمی گوشی­های پشتیبانی شده روی سایت N-Gage اضافه شد.

 

 

 

GPS

نوکیا N97 دارای یک GPS داخلی بوده و بر اساس قضاوت شخصی ما کالما حساس است اما چیز خاصی در آن وجود ندارد. این گوشی توانست پس از خاموش و روشن کردن، بعد از 5 تا 7 دقیقه با اولین تلاش روی ماهواره قفل کند. نوکیا 5800 تا حدودی سریعتر از این عمل می­­کرد اما برتری N97 در این است که حفظ کردن این ارتباط با ماهواره برای N97 مثل آب خوردن است چرا که این کار را در شلوغ­ترین محیط­های شهری هم به راحتی انجام می­دهد. راهنمایی مسیر صوتی این گوشی فقط 3 ماه به صورت آزمایشی و مجانی روی گوشی موجود است و پس از آن یا باید برای آن پول پداخت کنید یا عطایش را به لقایش ببخشید.

نقشه­های لمسی نوکیا نسخه 2 از پیش روی گوشی نصب می­باشند. این نقشه­ها پوشش گسترده و مجانی را در اختیارتان می­گذارند اما برای باقی اطلاعاتی مثل ترافیک و راهنماهای شهری باید پول بپردازید. تنها نکته مثبت در این زمینه این است که انجام این خریدها از روی اینترفیس گوشی بسیار ساده است. برنامه نقشه لمسی نوکیا ازنظر ویژگی­های متعدد هم بسیار خوب است و به 4 طریق می­توان آن را نمایش داد. ازجمله نقشه مرکب و ماهواره­ای که البته نیازمند ارتباط اینترنتی هستند.

نمایش 2 و 3 بعدی نقشه هم که معمولتر و موجود هستند. الگوریتم نمایش نقشه مسیر هم نسبتا به سادگی می­توان با تغییرات لازم به صورت دلخواه درآورد. با استفاده از اطلاعات موجود در این نقشه­ها همچنین می­توان از گذر از جاده­های عوارض­دار، تونلها و کنار رودخانه­ها پرهیز کرد. همچنین می­توان انتخاب کرد که از سریعترین یا کوتاهترین مسیر تردد کرد. برنامه هدایت افراد پیاده هم موجود است و بدین ترتیب می­توان GPS را خاموش کرده و از گوشی به عنوان یک نقشه استفاده کرد.

image
 
image

 

image
 
image

البته به هر حال مواردی هم وجود دارند که به خاطر آنها انسان میلش به استفاده از قابلیت لمسی کم می­شود. عدم وجود یک میانبر روی صفحه اصلی یعنی اینکه شما باید به منوی گزینه­ه رفته و پس از این طرف و آن طرف کردن مسیرها نقشه را با مکان حال حاضر خود تطبیق دهید. این کار را در یک گوشی صفحه­کلیددار معمولی کلید صفر انجام می­دهد.

از جنبه مثبت که بنگریم حرکت در نقشه و زوم کردن در آن سریع بوده و صفحه نمایش با رزولوشن بالایش اطلاعات بسیاری را نمایش می­دهد.

احساس کلی که مسیریاب N97 به انسان القا می­کند مثبت است اما مسئله اینجاست که خرید هدایت صوتی برای یک سال هزینه بسیاری داشته و فکر نمی­کنیم که افراد زیادی اقدام به این کار بکنند.

آنطور که پیداست این نرم­افزار تنها نرم­افزاری است که به صورت رسمی اعلام شده که با نرم­افزار هدایتگر که اینترفیس کاربری نسخه پنجم S60 همخوانی داشته ویک View Renger می­باشد. این برنامه از فوریه 2009 موجود بوده و اولین بار در 5800 ارائه شد.

 View Renger یک برنامه هدایتگر ماهواره­ای برای خارج از جاده است که به صورت کامل از قابلیت لمسی برخوردار بوده. هدایت ساده­تری را فراهم می­کند. کاربران می­توانند نقشه­های عوارض زمین را با استفاده از GPRS یا ارتباط اینترنتی بیسیم مستقیما روی گوشی دانلود کنند. البته دانلود برنامه روی کامپیوتر و آپلودکردن آن روی گوشی هنوز هم راه اصلی نصب برنامه هدایتگر است.

بازخورد کاربرانی که تا کنون از این برنامه روی 5800 استفاده کرده­اند مثبت بوده است پس اگر شرط ببندیم که این برنامه روی N97 هم موفق خواهد بود، ضرر نمی­کنیم.

 

image
 
image

 

image
 
image

برنامه­های کاربردی

N97 و 5800 درحال حاضر تنها گوشی­های لمسی نوکیا هستندکه اینترفیس کاربری S60 نسخه پنجم روی آنها نصب است.

بسیاری از برنامه­های کاربردی از پیش روی N97 نصب هستند و اگرچه برخی از آنان برنامه­های بسیار کاربردی­ هستند اما اکثرا میانبرهایی از کاربردهای سایت­های اینترنتی هستند که انتظار می­رود مانند نسخه سوم S60 که در ابتدا برنامه­های زیادی نداشت و در عرض 6 ماه 525هزار برنامه در فروشگاه Ovi برای آن ارائه شد. این برنامه هم بسیار مورد توجه قرار گیرد. برنامه­های کاربردی کاربردی درحال حاضر برنامه­های در این رده­اند: برنامه خواندن اخبار، مدیریت و مرور عکس­ها و پیش­بینی وضعیت آب و هوا.

از آنجا که با سیمبین کار می­کنید می­توانید به سایت­های متعددی مراجعه کرده و نرم­افزارها را دانلود کنید. 8 ماه زمان کافی بود برای اینکه هر کسی بتواند برنامه­اش را با نسخه پنجم هماهنگ کند.

شما می­توانید برنامه­ها را مستقیما با تلفن دانلود کنید. البته ما حدس می­زنیم هنگامی که فروشگاه Ovi نیروی حرکت بگیرد برنامه دانلود منسوخ شود!

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

برنامه­های از پیش نصب شده

نقاشی نوکیا نرم­افزاری جدید و ساده است که با آن می­توانید رنگ و مقدارپهنای نوک مداد را نیز مشخص کنید.

Juiku Spot Light یک نسخه بدون محدودیت از Juiku Spot است که اجازه می­دهد ارتباط اینترنتی 3G خود را از طریق Wi-Fi با لپ­تاپ و دیگر دستگاهها یWi-Fi تقسیم کنیم. نسخه آزمایش آن روی N97 تنها مرورHTTP را پشتیبانی می­کند در حالی که نسخه Premium پشتیبانی VPN و مرور امن­تری را فراهم می­کند.

Word Traveler یک برنامه پلت فرم باز است که توسط Psiloc ایجاد شده است. Psiloc برای راحت­تر کردن زندگی مسافرین ایجاد شده است. این برنامه 4 سرویس ارائه می­دهد که از این قرارند: آب و هوا، ساعت جهانی، قیمت ارز و نقشه جهانی

Accu Weather یکی از ویجتهای N97 است که اطلاعات آب و هوای کل دنیا با شرایط حال حاضر و برای 4 روز گذشته، تصاویر رادار یا ماهواره، تقویم آب و هوای احتمالی 15 روز آینده، گزارش هواشناسی ساعت به ساعت به صورت گراف یا نمایش درجه دما و شرایط مختلف دیگر را به کاربر نشان می­دهد که البته این ویجت روی تب Home Screen هم نمایش داده می­شود.

آمازون یک نرم­­افزار ساده است که دو تقسیم­بندی کلی دارد. یک موتور جستجو هم دارد که نتایج را مستقیما از سایت آمازون باز می­کند. علاوه بر آن شما همچنین می­توانید دنبال نتایج از کشور مطلوب بگردید که برای خریداران محلی گزینه بسیار خوبی است.

برنامه AP Mobile که این ماه با ارائه N97 پا به عرصه ظهور می­گذارد، به کاربران امکان می­دهد که اخبار را انتخاب کرده و محتویات مورد علاقه خودشان را متناسب با نیازهایشان دریافت کنند.

مشتریان می­توانند در فروشگاههای وب جستجو کرده و گالری­های عکس AP و ویدئوهای آن را تماشا کنند. عکس­های جذب ویدئوها یا اخبار را می­توان مستقیما از طریق ...... یا Delicious با دیگران تقسیم کرد. برنامه Boombering از لحاظ اطلاعات اقتصادی شما را به روز نگه می­دارد. این برنامه 4 تب دارد. اخبار، بازارها، موجودی من و بخش جستجو. اگر شما در کار تجارت و اقتصاد هستید می­توانید در سایت این برنامه اطلاعات کاملتری به دست آورید.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

سخن پایانی

این یکی از گوشی­های سری N است که درموردش حرف می­زنیم و نمی­توانیم درمورد ظاهر آن عیب­جویی کنیم. هر اتفاقی که تا به حال در این سری رخ داده مهم نیست. در اینجا N97 است که مسئله اصلی آن ویژگی همه چیز در یک گوشی است و این گوشی در جلوی جوخه سری N قرار گرفته است و تمام جزئیات زرادخانه به روز دنیا را دارد به علاوه هوشیاری سیمبین که پشتیبان اوست.

گوشی­های سری N در زمینه ارائه تکنولوژی کامل موبایل معروفند اما این تکامل نشان داده که همه چیز را همگان دارند و همانطور که می­بینید همه چیز هم در بین همه گوشی­ها پخش است.

بهترین اینترفیس لمسی در جایی و متعلق به گوشی دیگری است. صفحه­های نمایش WVGA رزولوشن بالا هم در گوشی دیگری هستند. بهتر است در جای دیگری به دنبال ویدئوهای HD گشت و برای دوربین­های 12 مگاپیکسلی هم که می­دانید.

آن زمان که بهترین گوشی های سری N بهترین گوشی­های دنیا بودند سپری شده­است. اما نیازی هم نیست که یک گوشی خیلی هوشمند و اسمارت باشد. مثلا نوکیا N95 و مشتق 8 گیگابایتی آن رابه یاد بیاورید که چه موفقیتی بود. اما بعد از آن گوشی N96 هم آمد که کارایی آن ناقص بود. باید در مسیر تکامل حرکت کرد نه اینکه ناگهان تغییرات زیاد ایجاد کرد که با شکست روبرو شود. با این پیش فرض نوکیا N97 باید در تلاشی وافر با آنچه از گذشتگانش به دست آورده است سعی کند به درجات عالی سعود کند. اگر یک گوشی بتواند زمین مبارزه را در تقابل با رقبایی همچون HTC Touch Pro 2 و Sony Ericsson Xperia X1 حفظ کند مسلما گوشی قابلی است.

در پایان باید بگوییم که N97 که پرچمداری سری N است بیشتر به فکر قابلیت­ها و کاراییهای متفاوت بوده تا حفظ وفاوادری به گذشتگان و تمرکز این گوشی بیشتر بر همه فن حریف بودن، داشتن صفحه­کلید QWERTY هوشمند و قابلیت لمسی قرار گرفته است.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

رضا

۱۳۹۹/۸/۲۳
بنظر من سیمبین جذاب ترین و بهترین سیستم عامل دنیا بود ولی بخاطر بی عرضگی نوکیا از دست رفت.من با نوکیا n95 واقعا عشق میکردم.محشربود هم طراحیش هم جاذبه های بصریش.حیف شد.

ابی

۱۳۹۵/۸/۱۵
سلام امیرخان
میشه به من کمک کنید
من یه n97دارم که wifi ان روشن نمی شه
یعنی نمی دونم چطور روشنش کنم

امیر

۱۳۹۵/۶/۲۵
به نظر من گوشی آن 97 بهترین گوشی دنیا است
و من وقتی باهاش ویدیو تماشا میکنم خیلی خیلی لذت میبرم

مهمان

۱۳۹۱/۱۱/۹
اینو میبینم یاد صابون گلنار میافتم