Nokia 8800Arte

استیل ضد زنگ و صفحه نمایش OLED از ویژگی هایی است که گوشی های شیک و کلاس بالای نوکیا را از بازار شلوغ موبایل جدا می کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
                                  

 

 

مروری بر Nokia 8800Arte    

 

استیل ضد زنگ و صفحه نمایش OLED از ویژگی هایی است که گوشی های شیک و کلاس بالای نوکیا را از بازار شلوغ موبایل جدا می کند . البته قیمت بالای آنها را هم فراموش نکنید . به هر حال در این مطلب به بررسی ویژگی های اصلی این گوشی می پردازیم تا مشخص شود آیا واقعاً 8800 Arte ارزش این همه خرج کردن را دارد ؟!

image

 

image
 

ویژگی های اصلی و کلیدی :

- زیبایی ظاهری

- بدنه ای ساخته شده از بهترین مواد

- صفحه نمایش  OLEDبا اندازه 2 اینچ و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و رزولوشن QVGA

- قابلیت 3G

- دوربین 2/ 3مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک

- بسته بندی کامل با انواع لوازم جانبی

- باتری با طول عمر بالا

- عدم جذب اثر انگشت روی بدنه

- حافظه داخلی زیاد

- ساعت جادویی

- اینترفیس کاربری نسخه پنچم سری 40

معایب اصلی

- ناخوانا شدن صفحه نمایش در نور مستقیم آفتاب

- فقط از سه باند GSM پشتیبانی می کند

- عدم امکان افزایش حافظه

- صفحه نمایش کوچک

- قیمت فوق العاده بالا

نوکیا پیش قدم در تولید گوشی های از سری 88XX با ویژگی هایی مثل بدنه فوق العاده با کیفیت ظاهری ، شیک و قیمت گران قیمت است و در این سری ، کارایی چندان اهمیتی ندارد بلکه زیبایی ظاهری و مواد استفاده شده در ساختار گوشی اهمیت دارد .

image
 
image

از لحاظ ظاهری همه گوشی های سری 88XX رقبایی برای 8800 Arte به حساب می آیند اما نکته اینجاست که 8800 Arte و 8800 Sapphire تنها گوشی های این سری هستند که دارای قابلیت 3G اند . این قابلیت در شبکه های 3G امکان انتقال دیتا با سرعت فوق العاده بالا را فراهم می آورد .

image
 
image

 بسته خریداری شده

لوازم جانبی جالب و کاملی همراه با 8800Arte  عرضه می شوند . علاوه بر گوشی و باتری ، لوازمی نظیر هندزفری بلوتوث ، یک کیف چرمی شیک برای نگهداری گوشی ، یک پایه شارژر و البته کابل Micro USB و شارژر DC عرضه می شوند . همچنین راهنمای کاربری و نیز CD نرم افزار نصب و PS Suite نیز در این بسته قرار دارند .

image
 

image
 
image

 طراحی و ساختار

سری 88XX همیشه از لحاظ ساختار و ظاهر زبان زد هستند . 8800Arte  نیز از این قائله مستثنی نیست و دارای پوشش ضد زنگ و ضد خش و نیز ضد جذب لک و اثر انگشت است .

image
 
image

ابعاد این گوشی 14.6 × 45.6 × 109 میلیمتر و وزن 150 گرم است که به این ترتیب حدوداً 7 گرم سنگینتر از Luna و 12 گرم سنگینتر از Sirocco است .

8800Arte  تک رنگ و فقط رنگ مشکی آن عرضه می شود . رنگ قهوه ای هم برای 8800 Sapphire رزرو شده است .

 در بالای گوشی و در وسط ، بلندگوی گوشی و در سمت چپ آن حس گر نور قرار دارند . در زیر آنها صفحه نمایش 2OLED  اینچی قرار دارد . در ادامه کلیدهای 4 طرفه  D-pad و چهار کلید کنترلی شامل End و Call و 2 کلید انتخابی وجود دارند که همگی به اندازه کافی بزرگ هستند .

image

در زیر این دکمه ها صفحه کلید شماره ای قرار گرفته است که در ادامه به آن می پردازیم اما همین بس که گوشی هنگامیکه کشویی آن بسته است زیباتر است تا کشوی آن باز می شود .

در کناره های گوشی کلیدهای زیادی وجود ندارد و فقط دکمه یی برای باز کردن درب پشتی گوشی در دو طرف و بلندگو در سمت راست قرار دارد . دکمه خاموش / روشن در بالای گوشی قرار دارد که می توان با استفاده از آن پروفایل را نیز تغیر داد . متأسفانه امکان خاموش شدن اتفاقی گوشی وجود دارد چون این دکمه در محل نامناسبی قرار دارد . در کناره پایینی گوشی اسلات Micro USB قرار دارد .

image
 
image
 

image
 

image
 
image

در پشت گوشی لنز دوربین 2/ 3مگاپیکسلی است . گوشی فلاش ندارد و بنابر این گرفتن عکس هنگامیکه نور کافی وجود ندارد امکان پذیر نیست .

image
 
image

برای باز کردن درب باتری باید دو دکمه ای که در کناره های گوشی قرار دارند فشرده شوند . باتری ظرفیت 1000 میلی آمپر ساعت است که تا 300 ساعت در حالت آماده به کار و 3 ساعت مکالمه مداوم طاقت می آورد . یک نکته مثبت این است که عمر باتری نسبت به گوشی های دیگر سری 88XX خیلی بیشتر شده است . متأسفانه باتری زاپاس در بسته خریداری شده وجود ندارد .

image
 
image

لازم به گفتن نیست که در ساخت بدنه گوشی از بهترین مواد استفاده شده است . همچنین کشوی گوشی مکانیزم بسیار خوب و قابل انعطافی دارد و به راحتی باز می شود .  

image
 
image

 صفحه کلید

کلیدهای این صفحه کلید سایز مناسبی دارند و کار با آنها بسیار راحت است . ردیف بالایی دکمه ها درست در زیر کشویی فلزی قرار گرفته است اما کار با آن مشکلی بوجود نمی آورد . در مقایسه با N95 8G صفحه کلید این گوشی کارایی بیشتری داشته و راحت تر است .  نور پس زمینه کلیدها به رنگ سفید روشن می شود و به راحتی می توان از گوشی در تاریکی استفاده کرد .

image
 
image
 

image
 
image

صفحه نمایش

صفحه نمایش Arte یکی از ویژگیهای بحث بر انگیز آن است . اولاً که این صفحه از نوع OLED است که هزینه کمتر اما کارایی بیشتری دارد . این صفحه از لحاظ روشنایی و کنتراست مشکلی ندارد ، ضخامت کمی داشته و مصرف باتری آن نیز کم است .

image
 
image

تنها نکته منفی در این صفحه ، ناخوانا بودن آن در زیر نور مستقیم است اما در فضاهای داخلی و یا هوای ابری کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت . یک مشکل دیگر این صفحه ، سایز کوچک آن است چراکه برای گوشی موبایلی با این قیمت بالا و این طراحی خاص می توان گفت صفحه نمایش 2 اینچی بسیار نامناسب است .

  قابلیت های تلفنی

خوشبختانه از لحاظ دریافت و ارسال سیگنالهای صوتی در هنگام مکالمه هیچ مشکلی وجود ندارد و هیچگونه صدای نویزی به گوش نمی رسد . شاید یکی از نواقص این گوشی عدم امکان برقراری تماس های ویدیویی است در حالیکه انتظار می رود با وجود تکنولوژی 3G ، مکالمه ویدیویی یکی از کاراکترهای این گوشی باشد !

image
 
image

یک قابلیت این گوشی امکان قطع هر گونه صدای زنگ تماس یا زنگ آلارم گوشی است توسط چرخاندن گوشی است . از لحاظ بلندی صدا و ویبره نیز کاملاً خوب عمل می کند . در جدول زیر مقایسه ای بین این گوشی و چند گوشی برتر صورت گرفته است .

نتیجه

 

زنگ گوشی

موزیک

صدای مخاطب

Speakerphone test

ضعیف

 

66.5

66.5

66.7

Nokia 8800 Arte

ضعیف

 

66.6

60.2

67.2

Appel iPhone

( firmware 1.1.1)

خوب

 

81.9

65.7

66.3

Motorola RAZR 2 V8

عالی

 

83.8

75.7

74.7

Nokia 6500 classic

 

متوسط

 

69.7

66.2

66.7

Nokia 7900 Prism

متوسط

 

66.1

66.6

73.0

Nokia 8600 Luna

متوسط

 

71.0

64.6

69.7

Samsung Armani

 

اینترفیس کاربردی

اگر از 8800Arte  انتظار دارید از لحاظ نرم افزاری چیز خیلی جالب و جدیدی به شما ارایه دهد کاملاً در اشتباه هستید . این گوشی از اینترفیس ویرایش پنچم سری 40 نوکیا همانند اینترفیس Luna بهره می برد .

 در حالت آماده به کار روی صفحه نمایش عکس پس زمینه ، سیگنال دریافت آنتن ، میزان باتری و زمان را در نوار بالا و در زیر آن لوگوی اپراتور سرویس دهنده و تاریخ دیده می شوند . نوار پایینی صفحه نمایش عملیاتی است که به دکمه های چند منظوره نسبت داده شده است . در حالت آماده به کار نوار بالایی مربوط به دسترسی برنامه ها یا بخش هایی است بیشتر استفاده می شوند برای هر کدام یک آیکن هم در نظر گرفته شده است . عملکرد دکمه های چند منظوره را نیز می توان تغییر داد .

منوی اصلی این گوشی در چهار حالت قابلیت نمایش دارد : ماتریسی از آیکن ها با زیر نویس یا بدون زیرنویس ، لیست از آیتم ها ، و یا بصورت مختلف ، که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند . در حالت شبکه ای آیکن ها بصورت 3 × 4 دیده می شوند . در منوی اصلی آیکن های برخی برنامه ها مثل جستجوگر Opera Mini ، ماشین حساب و برنامه Widsets وجود دارند . زیر منوها دارای ساختار یکسانی نیستند . مثلاً در برخی از آنها برای آیکن های زیر نویس در نظر گرفته شده است و یا فونتهای آنها با هم متفاوت اند .

image
 
image
 

image
 
image

طرح رنگ و تصویر پس زمینه و همچنین تم آن قابل تغییر است . سرعت باز شدن منو و اجرای برنامه ها نیز مثل بسیاری از گوشی های سری 40 مناسب است .

 تم

این گوشی دارای 6 نوع تم از پیش نصب شده است که البته تم های بیشتر و متنوع تر نیز قابل دانلود از اینترنت هستند . حالت Flight Mode نیز در این گوشی وجود دارد که با فعال کردن آن قابلیتهای تلفنی گوشی غیر فعال شده و می توان از گوشی به عنوان MP3 Player حتی بدون سیم کارت استفاده کرد .

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

 دفترچه تلفن

امکان ذخیره حداکثر 1000 مخاطب در این گوشی وجود دارد . برای هر مخاطب 5 شماره جداگانه به علاوه اطلاعات جانبی مثل آدرس ، ایمیل و ... وجود دارد . به هر کدام از مخاطب ها می توان یک زنگ ، عکس و یا فیلم بخصوصی را نسبت داد . شکل نمایش تماس ها را می توان به 3 حالت تغییر داد : لیستی از نامها ، نام و شماره تلفن و نام و تصویر شخص همچنین امکان نمایش شماره های روی سیم کارت ، شماره های روی گوشی و یا هر دوی آنها وجود دارد. می توان تماسها را گروه بندی کرد . امکان شماره گیری صوتی یا همان Voice dialing هم در این گوشی وجود دارد که نیاز به ضبط فرمان ها از قبل ندارد . لیست آخرین تماسها نیز در سه گروه Dialed ، Received و Missed وجود دارد که تا 20 شماره اخیر را نگهداری می کند .

image
 

image
 
image

پیام ها  

انواع پیام SMS ، EMS ، MMS و ایمیل توسط گوشی پشتیبانی می شوند . سه نوع اول که بسیار ساده هستند و نکه خاصی ندارند و به راحتی می توان از طریق آنها متن و یا تصویر را ارسال کرد . می توان شماره تماس هایی را که بیشترین پیام ها برایشان ارسال می شوند را به عنوان شماره های Favorite انتخاب کرد تا همیشه هنگام ارسال پیام در صدر لیست شمار ها باشند . دیکشنری T9 هم در این گوشی وجود دارد .

image
 
image
 

image
 
image

انواع مختلف پیام ها از حافظه یکسان استفاده می کنند . حجم MMS ها تا 300 کیلوبایت می تواند باشد .

image

برای فعال سازی ایمیل نیز نکته خاصی وجود ندارد و همه چیز بصورت استاندارد تعریف شده است . پروتکلهای ارسال ایمیل POP3 ، SMTP و IMAP4 در این گوشی پشتیبانی می شوند . برای فایل های ضمیمه ایمیل نیز محدودیتی از لحاظ حجم وجود ندارد .

image

  قابلیتهای اتصال

از جمله امکانات ارتباطی 8800 Arte قابلیت USB آن است که پس از اتصال کافیست حالت اتصال را انتخاب کنید . مثلاً در حالت Mass Storage امکان دسترسی به حافظه گوشی از طریق کامپیوتر به سادگی وجود دارد و نیاز به نصب نرم افزار یا درایور خاصی نیست .

بلوتوث گوشی نسخه 2.0 بوده و از پروفایل A2DP که امکان اتصال بی سیم استریو را فراهم می کند پشتیبانی می کند . امکانات دیگر ارتباطی گوشی عبارتند از 3G ، EDGE و GPRS . بزرگترین نقص گوشی نبود اسلات کارت حافظه و امکان Wi-Fi و نیز اینفرارد است .

 جستجوگر وب Opera Mini  

8800 Arte دارای دو مرورگر وب که یکی مخصوص سری 40 است و WAP نام دارد و قابلیت نمایش صفحات HTML را فراهم می کند و قابلیت تنظیم سایز فونت را نیز دارد . دیگری برنامه Opera Mini است که یک آیکن از آن در منوی اصلی هم وجود دارد . این نرم افزار قابلیتهای بیشتری داشته و کار با آن بسیار راحت تر است .

image
 
image

 

image
 
image

 Organizer ( برنامه ریز )

بخش Organizer در گوشی 8800 Arte تفاوت زیادی با دیگر گوشی های سری 40 نوکیا ندارد و تا حد زیادی به جلوگیری از اتلاف وقت کمک می کند . تقویم گوشی کاملاً   استاندارد بوده و می توان حالتهای نمایش آن را تغییر داد . پنچ نوع رویداد مختلف را می توان تعریف کرد که از جمله آنها قرار ملاقات هاو تاریخ تولد ها هستند که می توان زمانها و زنگ های مختلفی را برای آنها تنظیم کرد . یک برنامه مدیریت کار یا Task وجود دارد که می توانید کارهای روزانه را با آن تنظیم کنید و این بخش با تقویم گوشی تطبیق دارد . یک قابلیت جالب گوشی سنسور حرکتی است که زمانیکه گوشی دوبار تکان داده شود زمان را روی صفحه نمایش می دهد . البته این حالت با وارد کردن 2 ضربه متوالی به صفحه کلید نیز فعال می شود .  

image
 

image
 
image

یکی از برنامه های سودمند این بخش ضبط صوت است که قابلیت ضبط صدا را تا 60 دقیقه دارد . شمارنده معکوس ، کرونومتر و ماشین حساب از دیگر برنامه های گوشی هستند .

image

موسیقی

نرم افزار پخش موسیقی در  8800 Arte مانند 7900 می باشد . می توان آهنگ ها را بر اساس خواننده ، آلبوم و نوع مرتب نمود همچنین فرمت های MP3 / MIDI / AAC / AAC+ / WMA در این گوشی پشتیبانی می شوند . متأسفانه از سوکت Micro USB در این گوشی باعث شده تا هدست سازگار با این گوشی به دشواری یافت شود . کیفیت صوتی بلند گوشی استفاده شده در این گوشی رضایت بخش است اما در حد عالی نیست . متأسفانه از رادیو FM در این گوشی استفاده نشده است .

image
 

image
 
image

 دوربین

این گوشی از دوربین 2/ 3مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک بهره می برد از نظر امکانات دوربین خیلی پیشرفته نیست و مانند تمامی مدل های سری 40 از تنظیمات محدودی استفاده می کند . متأسفانه دوربین فاقد فلش است و فقدان این ویژگی باعث کیفیت بد عکس ها در مکان های تاریک می شود . لنز دوربین دارای محافظ نیست ولی برای جلوگیری از خراشیدگی کمی پایین تر از سطح قاب قرار گرفته است . فیلمبرداری در این گوشی با وضوح VGA و 15 فریم در ثانیه انجام می شود . تصاویر در فرمت 3GP ذخیره می شود .

image
 
image
 

image
 
image

برنامه ها

از جمله برنامه های نصب شده روی گوشی ، تبدیل کننده سایز که قابلیت تبدیل بسیاری از سایزها و ابعاد استاندارد تعریف شده را دارد . برنامه دیگر تبدیل کننده واحدهاست که مهم ترین بخش آن تبدیل واحدهای پولی است . یک برنامه جستجوگر وجود دارد که با استفاده از آن می توان اطلاعات یا فایل خاصی را که روی گوشی وجود دارد جستجو و پیدا کرد .

Widsent یکی از نرم افزارهای 8800 Arte است که شامل گروهی از برنامه های تحت وب است . یک دیکشنری ساده نیز برای رفع مشکلات وجود دارد اما مجموعه لغات محدودیتی دارد .

 بازی

8800 Arte فقط دارای یک بازی از پیش نصب شده است و آن هم Golf Tour است که روی بسیاری از گوشی ها وجود دارد . متأسفانه Arte برای بازی دوستان موبایل کار جالب توجهی انجام نداده است .

image
 

image
 
image

 در نهایت

برجسته ترین ویژگی Arte طراحی ظاهری و زیبایی آن با حضور بدنه استیل و شیک آن است که در نتیجه این ساختار قیمت فوق العاده بالایی دارد . از لحاظ کارایی این گوشی در حد متوسط است و از نظر بسیاری از موبایل شناسان Arte به این قیمت گزاف نمی ارزد !

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)