Nokia N91

نوکیا در آوریل 2005 یک سری جدید با نام سری N را به بازار ارائه نمود که چندی به طول نیانجامید که این تولیدات به عنوان محصولاتی موفق و خاص در بازار شناخته شدند .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia N91
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ هدست مخصوص موسیقی HS-28 به همراه کنسول کنترل (ریموت)

_ باتری از نوع BL-5C

_ شارژر مسافرتی AC-4

_ کابل اتصال USB (DKE-2)

_ کابل آداپتور (تبدیل) شارژر CA-44

_ نگهدارنده ی رومیزی گوشی DT-10

_ CD حاوی نرم افزار

_ راهنمای مصرف کننده (راهنمای استفاده ی سریع به همراه توضیحات مربوط به کارآیی ها)

 

نوکیا در آوریل 2005 یک سری جدید با نام سری N را به بازار ارائه نمود که چندی به طول نیانجامید که این تولیدات به عنوان محصولاتی موفق و خاص در بازار شناخته شدند و به نحوی اولین موج تولید این گوشی ها با N70 ، N90 و N91 آغاز گردید و این ها اولین مدل هایی بودند که بیشترین کارآیی و فن آوری را در میان SmartPhone های موجود داشتند و به طور هم زمان N90 تبدیل به یکی از گوشی ها با بهترین کیفیت عکس برداری نیز گردید . زیرا این گوشی در زمان خود اولین گوشی با دوربین 2 مگاپیکسل بود .

به هر حال گوشی دارای جذابیت و کارآیی بالایی بود که به طرز عجیبی توجه بازار را به خود جلب نمود ولی باز هم رقابت بالایی بین این گوشی و گوشی K750i موجود بود تا این که N91 پا به عرصه ی بازار گذاشت و به عنوان اولین گوشی در سطح جهان که دارای هارد دیسک Onboard (داخلی) می باشد ، شناخته شد . ساختار و شکل گوشی نیز ، گوشی را در رده ی یک پخش کننده ی خوب موسیقی قرار می دهد و کارآیی های دیگر گوشی شباهت کاملی به مدل های قبلی دارد . ولی در مورد موسیقی ، نوکیا تمام تلاش خود را انجام داد و حتی پیشنهاد افزایش رزولوشن گوشی نسبت به N90 را نیز رد نمود . به هر حال گوشی در حال حاضر به عنوان یکی از نوآوری های بازار شناخته شده است . این گوشی در آوریل 2005 ساخته شده و در اواخر 2005 اطلاعات آن عرضه شد و به علت علاقه ی مدیران به این گوشی قرار بود بازار کریسمس را تکان دهد ! اما برنامه ی ارائه ی گوشی به تعویق افتاد و قرار شد که در سه ماه اول سال ، گوشی ارائه گردد و این خود باعث افزایش علاقمندان و بحث های فراوان میان مردم در رابطه با حجم بالای حافظه و کارآیی گوشی گردید و در نهایت در پایان و اوایل May به بازار ارائه گردید . که این تأخیر 4 تا 5 ماهه برای گوشی های مدرن به معنی بیرون رفتن از رقابت است . اما درباره N91 نوکیا سیاست خود را بر جذاب نگه داشتن گوشی گذاشت و مهمترین روش بزرگ نمایی ، وجود هارد دیسک در گوشی بود و یا استفاده از ویرایش جدید Symbian  شاید مهمترین رقیب این گوشی را بتوان i300 سامسونگ نام برد که اگر این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم تولید سامسونگ از ضعف بسیار بیشتری برخوردار می باشد .

زمانی که نوکیا گوشی های 6680 را تولید نمود دو گوشی ، یکی همخوان با سیستم GSM و دیگری همخوان با UTMS را به بازار ارائه داد . نوکیا N91 نیز در دو ویرایش N91-1 و N91-5 که دارای پشتیبانی UTMS و wifi نبود ارائه شد که در آن زمان دارای تفاوت 50 یورو بودند در واقع دارای تفاوت خاص و بحرانی نبودند و شاید این کار سیاست جالبی برای اعمال برروی دیگر SmartPhone ها نیز می باشد !

 

image

 

این گوشی از لحاظ طراحی به علت استفاده از فلز ، منحصر به فرد می باشد . ما می توانیم در بخشی از پشت گوشی نزدیک دوربین یک پوشش فلزی را مشاهده کنیم و البته برخلاف 8800 که بخش اعظم آن را فلز تشکیل می داد و کاملاً براق بود ، این گوشی بیشتر حالتی مات دارد و تمامی خراش ها برروی گوشی قابل مشاهده خواهند بود . قراردادن گوشی در جیب و حتی استفاده ی روزانه از آن ساییدگی را در آن ایجاد می نماید و پس از 6 تا 7 ماه استفاده ، تمامی ساییدگی ها و خراش ها قابل مشاهده خواهد شد .

 

image

 

image
 

 

در ابتدا ، سازندگان سه رنگ مختلف نقره ای ، سیاه و خاکستری را به بازار عرضه نمودند . این تفاوت تنها در لبه ها و کناره ی صفحه نمایش و دکمه های مخصوص پخش موسیقی دیده می شد که ابتدا نقره ای و کمی بعد سیاه آن به بازار آمد و رنگ خاکستری وارد بازار نشد که شاید علت آن شباهت بالا به رنگ نقره ای بود . نکته ی دیگر این که در تمامی عکس های تبلیغاتی ارائه شده برای این گوشی یک چراغ نشانگر آنتن دهی در بالای صفحه نمایش سمت راست مشاهده می شود که در نمونه ی اصلی چنین چراغی اصلا وجود ندارد .

زمانی که صفحه کلید را باز می کنید (که در پشت کلیدهای پخش موزیک قرار گرفته است) ، نور پس زمینه به طور خودکار فعال می گردد و اکثر مواقع به وجود آن نیاز می باشد . ولی نور پس زمینه ی مربوط به کلیدهای پخش موزیک ، چندان ضروری نیست و تنها مصرف باتری را بالا می برد . طراحی صفحه کلید دوگانه در این گوشی یک نوآوری جدید و جالب است که قابل ارائه در گوشی های بعدی نیز می باشد .

وقتی گوشی را می بندید در پایین آن هیچ جای خالی مشاهده نمی گردد و این به علت طراحی گوشی است و شما می توانید تنها با یک انگشت صفحه ی مربوط به کلید های پخش موزیک (رویی) را به سمت پایین هل دهید . به علت این که این قسمت گوشی بسیار سبک می باشد و در آن از مکانیزم بسته شدن خودکار استفاده نشده است .  البته آن هایی که دارای دستان کوچکی می باشند ، کمی با استفاده از گوشی دچار مشکل خواهند شد و بستن آن کمی برایشان دشوار است .

 

image

 

اگر پشت قسمت متحرک گوشی را مشاهده کنید علاوه بر پلاستیک ، تعدادی سیم بدون پوشش را مشاهده خواهید نمود که علت نپوشاندن روی آن ها و عدم استفاده از پوشش های مختلف پلاستیکی و فلزی ، کنترل وزن گوشی می باشد .

 

image

 

هارد دیسک استفاده شده در گوشی تنها 13 گرم است که میزان زیادی از وزن گوشی را به خود اختصاص نمی دهد . اما قسمت های فلزی و گیره های قوی که جهت محافظت از هارد در برابر افتادن ، لرزش و تکان خوردن موجود می باشد ، باعث افزایش وزن گوشی گردیده است .

وزن کلی گوشی 164 گرم می باشد که از حد استاندارد یعنی 110 تا 125 بیشتر است و با توجه به این میزان کارآیی ها و اندازه و ابعاد ، این گوشی را بیشتر می توان یک گوشی مردانه نام گذاشت . چون که برای تمامی مردان سنگین تر شدن گوشی قابل قبول می باشد و به نحوی اگر از دید مدگرایانه بخواهیم به گوشی بنگریم ، کارآیی های فراوان گوشی تنها چیزی است که می تواند یک فرد را مجبور به بستن چشم خود در برابر وزن زیاد گوشی کند و خلاصه وزن بالای گوشی یکی از نقایص بزرگ و اصلی آن می باشد و خانم ها اصلاً این گوشی را گوشی مناسبی برای خود نمی دانند .

با وجود ابعاد 113.1x55.2x22 میلی متر ، گوشی دارای ابعاد بزرگی نسبت به دیگر SmartPhone ها می باشد که البته قابل تحمل است . قسمت پایین گوشی دارای ضخامت 18 میلی متری می باشد ، که در قسمتی که دوربین قرار گرفته این ضخامت به 22 میلی متر افزایش یافته است . ساختار گوشی تا حد زیادی قابل اطمینان می باشد و ضعف گوشی بیشتر در قفل صفحه کلید گوشی است که در قسمت بالایی گوشی قرار گرفته و با تکان دادن گوشی صدای آن و حرکت کلیک ، داخل جای خود در آن شنیده  می شود . خوشبختانه به علت وجود پوشش فلزی دیگر شما صدای قژ قژ آن را نمی شنوید و فاصله بحرانی ما بین تمامی قسمت ها حداکثر 1 میلی متر می باشد .

 

image

 

image
 

 

دکمه های چند منظوره ی گوشی همانند دیگر گوشی های قدیمی تر طراحی شده اند و دکمه ی جهت دار گوشی از نوع 5 جهته می باشد که شبیه به 6820 است و به خوبی کار می کند . با هل دادن صفحه کلید پخش موزیک به پائین ، می توانید صفحه کلید اعداد و حروف را مشاهده نمایید . تمامی کاراکترها و نوشته ها در نزدیک کلیدها روی صفحه نوشته شده و کاملاً قابل تشخیص است و کار با آن رضایت بخش و خوشایند می باشد . صفحه کلید دارای نور پس زمینه ی آبی است . دکمه ها کاملاً باید به وسیله ی انگشتان شما فشرده شوند .

صفحه نمایش گوشی از نوع QVGA می باشد که به نوعی یک نوآوری محسوب می شود . رزولوشن گوشی 176x208 پیکسل (  35x41 میلی متر) می باشد و صفحه ، قابلیت نمایش 262000 رنگ را دارد و از نوع TFT می باشد . صفحه نمایش در نورخورشید کم رنگ نشده و نوشته های آن کاملاً خوانا خواهند بود . قسمت پشت گوشی نیز دوربین 2 مگاپیکسلی مشاهده می شود که شبیه به دیگر گوشی های اخیر است و از ماتریس CMOS در آن استفاده شده و کارآیی های دوربین در حد متوسط می باشد .

 

image

 

در سمت چپ گوشی دکمه ی دو تایی کنترل صدا موجود می باشد و بلندگوی گوشی نیز در کنار آن قرار گرفته است . که دارای صدای بسیار بلندی می باشد و نزدیک لبه پایینی پورت USB گوشی قابل مشاهده است .

 

image

 

در سمت راست گوشی دکمه ی دسترسی به منو موجود می باشد که برای دستیابی به کارآیی های گوشی بسیار خوش دست و مناسب است . چون دیگر احتیاجی به استفاده از دکمه های شماره دار در این حالت نخواهید داشت و این دکمه به شما کمک می کند که با یک دست با گوشی کار نمایید . البته اگر از دستان بزرگی دارید و صاحب N91 می باشید از شانس خوبی برخوردارید !

 

image

 

در قسمت بالایی گوشی می توانید دکمه ی روشن و خاموش آن را بیابید و همچنین محل اتصال استاندارد 3.5 میلی متر مخصوص هدفون و محل شارژر نیز در همان جا قرار گرفته است که با محل اتصال کنسول کنترل (ریموت) ترکیب شده است . (که داخل جعبه موجود می باشد)

 

image
 

 

میکروفون گوشی نیز در پایین قسمت لغزنده قرار گرفته است و این به علت نزدیکی هر چه بیشتر آن به دهان گوینده می باشد . قاب پشتی گوشی به راحتی از گوشی جدا شده و در پشت قاب گوشی می توانید باتری Li-Ion از نوع BL-5C را بیابید که دارای گنجایش mAh 970 می باشد و بنابر گفته ی سازنده ، این باتری گوشی را 3 تا 4 ساعت در حین مکالمه و 190 ساعت در حالت استندبای روشن نگه می دارد . که البته ما بر این اعتقاد نمی باشیم و تنها چیزی که به گفتن آن بسنده می کنیم این است که شارژ کامل باتری تنها یک روز کارآیی داشته و باید مجدداً شارژ گردد آن هم با یک ساعت صحبت و 3 تا 4 ارسال و دریافت پیام و یک ساعت گوش دادن به موسیقی.

مصرف باتری مربوط به Hard Disk بالا نمی باشد و اگر تنها برای پاسخ گویی به تماس ها از گوشی استفاده نمایید و با آن به Mp3 گوش ندهید ، می توانید تا 2 روز نیز برروی گوشی خود حساب باز نمایید . گوشی عملاً باید به طور مداوم و ثابت شارژ گردد . علت عدم استفاده از باتری ها با قابلیت نگه داشتن شارژ بالا ، جلوگیری از افزایش وزن مجدد گوشی می باشد . شارژ کامل دستگاه 2 ساعت به طول می انجامد . پایه ی رومیزی نگه دارنده ی گوشی ، جلوه ی زیبایی داشته و اگر تولیدکنندگان تنها یک محل اتصال کابل رایانه را در آن تعبیه کنند ، شما فقط با داشتن  یک رایانه برروی میز خود ، می توانید فایل های موسیقی و دیگر فایل ها را دانلود و در گوشی ذخیره نمایید .

 

image

 

 Hard drive:

به علت این که این گوشی اولین گوشی مجهز به هارد داخلی بود ، دارای مشخصه های متفاوتی نیز بوده و در ابتدا گنجایش  2 گیگا بایت اطلاعات را دارا بود ، ناگهان در 27 آوریل خبر تولید i300 سامسونگ با هارد 2 گیگا بایت در مجلات پخش شد . که باعث شد یک شوک ناگهانی را به شرکت نوکیا وارد نماید . در نتیجه بعد از چندی اعلام شد که این گوشی N91)) با حافظه ی Gb 4 به بازار عرضه خواهد شد . که این بیشترین حد ممکن در حال حاضر است .

این هارد توسط شرکت هیتاچی ساخته شده است . که این شرکت همکاری هایی را با IBM داشته و بهترین سازنده در این عرصه می باشد . این تولیدات به نام MICRO Drive شناخته می شوند . مدل استفاده در N91 نیز یک مدل نو و جدید به نام Micro drive 3K4-4 می باشد که دارای قابلیت های بالایی بوده و از جهاتی قابل مقایسه با کارت حافظه می باشد . که در زیر بیان گردیده است .

 

- Cache buffer 128 kb

- Speed 3600 rpm

- Latency Average – 8.33ms

- Media Transfer Rate – 57.1-97.9 (max.Mbits/s)

- Sustained Data Rate – 43-7.2 (Mb/s)

- Seek time (read , typical) – 12ms , track – 1ms , full track – 22ms

- Limit of 300000 cycles of on/off

 

اگر جستجویی در داخل ساختار گوشی انجام دهید ، با مشاهده ی یک هارد درایو mm 24 × 32 متوجه می شوید که کوچک تر از حالت استاندارد 36x42 میلی متر  می باشد . علت آن ، این بود که دیگر سازنده ها در رابطه با این مطلب سعی بر استفاده از دیسک های Compact Flash II داشته و نوکیا  این را رد نمود و برای Micro drive 3k4-4 در نوکیای N91 از یک سوکت متفاوتی استفاده گردیده است که در زیر مبدل دوربین و بالای دوربین در موقعیت محافظت شده ای قرار گرفته است . سازندگان حالت شناوری را برای دیسک قرار داده و همچنین یک جعبه ی خاص را برای آن قرار داده اند . همچنین یک پوشش لاستیکی در بالای دیسک برای محافظت از آن قرار داده شده که حتی صداهای اضافی را هم می گیرد . البته تا حدی صدای دیسک را اگر دقت نمایید ، خواهید شنید . اگر باتری و قاب پشتی گوشی را بردارید درخواهید یافت که طراحی های اینترفیس ها خاص این گوشی می باشد و بخش اعظمی از قسمت پشت گوشی را این هارد درایو اشغال نموده است . پوشش هارد دارای سنسور فشاری بوده و زمانی که در باتری را (پشت قاب) باز می کنید ، هارد دیسک به طور خودکار خاموش می گردد که این پروسه یک دقیقه به طول می انجامد . همچنین سنسور حساس به شتاب برای زمان های افتادن و پرتاب شدن نیز در گوشی موجود می باشد ، که در ارتفاع بیش از یک متر کار خواهد نمود و هارد دیسک را خاموش خواهد کرد و به نحوی هر پرتاب و افتادنی می تواند به صفحه نمایش شما بیش از هارد دیسک ضربه وارد نماید . عملاً این گوشی دارای بیشترین حد محافظت نسبت به دیگر دستگاه هایی که در آن از Micro drive استفاده شده ، می باشد .

شرایطی که از سوی سازنده قابل تحمل شناخته شده 0 تا 70 درجه سانتی گراد می باشد . در شرایط خارج از این حدود هارد دستگاه به طور خودکار خاموش می گردد . البته در یکی از آزمایشات برای آزمودن گوشی آن را در فریزر قرار دادیم تا 5 درجه زیر صفر دستگاه بدون مشکل به کار خود ادامه داد و حتی تا 10- درجه هنوز همه چیز عادی نشان می داد تا این که در 12- درجه گوشی دیگر قابلیت کار کردن با هارد خود را نداشت و عملاً شما در ایران با گوشی مشکلی نخواهید داشت چون جای گوشی در جیب شما بوده و گرم تر از هوای بیرون می باشد .

هر سازنده ای سعی می کند حافظه ی خارجی خود را براساس حداکثر میزان فایل موسیقی قابل ذخیره در خود بیان کند ، ولی بعد از محاسباتی که در رابطه با این گوشی شد ، شاید باید گفت به نحوی حافظه ی گوشی بیشتر از آنچه باید باشد ، است . مصرف انرژی نکته ی مهمی برای هارد دیسک می باشد و در N91 نیز این میزان ، گفته می شود کمی بالا است ولی ما  3.7 گیگا بایت موسیقی را در گوشی ریخته و سپس روی صدای میانی تنظیم و از طریق هدست به طور رندم ، نیم ساعت پخش کردیم و این نتیجه ی بسیار عالی به نظر می رسید و حتی در مقایسه با بهترین Mp3 player ها نتیجه ی خوبی گرفته بودیم .

در حال حاضر یک منوی Hard disk با زیرمنوهای مخصوص به خود در گوشی موجود می باشد و به شما اجازه مشاهده حجم حافظه ی خالی ، قابلیت نام گذاری دیسک ، Defragment Disk و Scan Disk که حدود 25 دقیقه به طول می انجامد ، را می دهد . کارآیی دیگر موجود دراین بخش Full disk format می باشد که اجازه ی فرمت کامل دیسک را به شما خواهد داد . هارد دیسک دارای فایل سیستم FAT16 می باشد که در کامپیوتر نیز استفاده می گردد . دیسک موجود در N91 دارای برچسب E همانند حافظه های فلاش می باشد .

برای اولین بار در تولیدات نوکیا می توانید پورت استاندارد mini USB – Jack از نوع (B) را در این گوشی مشاهده نمایید که قابلیت اتصال به رایانه را دارد و سه حالت مختلف زیر را به خود خواهد گرفت :

_ Media player

_ اتصال به رایانه از طریق نرم افزار PC suite

_ حافظه ی جانبی Mass storage

 

image

 

اگر در رایانه ی خود سیستم عامل Windows XP مجهز به SP2 سرویس پک 2 را داشته باشید ، دستگاه به طور خودکار توسط رایانه شناخته می شود و همانند یک هارد دیسک جدید نشان داده می شود که می توانید همانند دیگر دیسک های ذخیره ی اطلاعاتی از آن استفاده نمایید . بنابر گفته ی سازنده ، گوشی USB2.0 را پشتیبانی می کند ، این به معنی سرعت بالای انتقال اطلاعات می باشد ، که براساس پارامترهای درایو ، این سرعت حدود mb/s 5 تا 6 می باشد .

 

image

 

کار با شبکه ، زمانی که گوشی در حالت  Indio playerو حالت حافظه جانبی می باشد ، به طور خودکار قطع می شود .

حالت PC suit برای اتصال به کامپیوتر و انتقال اطلاعات می باشد و می توانید اطلاعات درون کارت حافظه و حافظه ی گوشی را مشاهده کنید . قابلیت اتصال به Outlook یا دیگر نرم افزارها را هم دارید . در این قسمت نیز از OBEX استفاده می شود که با استفاده از USB به مرحله ی اجرا در خواهد آمد و بعد از نصب آن ، شما به راحتی به حافظه ی گوشی از طریق نرم افزارهای آن دست خواهید یافت .

حالت نهایی ، حالت Media player می باشد که قابلیت تبادل اطلاعات با مدیا پلیر 11 تحت ویندوز را دارد . سیستم عامل سرویس پک 3 پروتکل انتقال مدیا را پشتیبانی می کند که از USB2 استفاده می کند .

 

DRM : چیزی در رابطه با حق کپی (کپی رایت) در گوشی N91 می باشد و سازنده ی گوشی سعی نموده حق کپی رایت OMA DRM2.0 را که شبیه به DRM موجود در ویندوز است ، محفوظ نگه دارد . تنظیمات DRM نیز در خود گوشی موجود و مشاهده خواهد شد و شما با پرداخت میزانی مشخص ، می توانید موسیقی را دانلود نمایید . (مثل 20 تا 25 ساعت دانلود) در حقیقت این گونه به نظر می رسد که نوکیا سعی نموده تمامی تکنولوژی های ممکن در یک Windows mobile را در این گوشی به کار گیرد و نوکیا N91 یک مدل آزمایشی در این رابطه است و محافظت از موسیقی ، البته امروزه پدیده ای است که در گوشی های مختلف توسعه داده شده و به عنوان مثال اگر گوشی از طریق USB به دستگاهی متصل باشد ، هیچ موسیقی یا فیلمی فعال نخواهد گردید . البته DRM که در برخی کشورها جدی گرفته می شود نیز طرفدار زیادی نداشته و اکثر مصرف کنندگان حالت بدون حفاظتی را ترجیح می دهند .

 

بلوتوث (Bluetooth) :

در این گوشی از بلوتوث ویرایش 1.2 پروفایل های زیر استفاده شده :

- BIP – Image push

- Headset – AG

- OBEX

- OPP Client

- Opp – server

- SIM . Access – server

- FT . server

- DUN – GW

- Hands Free – AG

گوشی مجهز به پروفایل هدست استریوی بلوتوث نمی باشد و البته نوکیا در جاهایی اشتباهاً هدست استریوی HS-12W را معرفی نموده که این هدست در گوشی به صورت مونو کار خواهد نمود . البته پیشنهادهایی برای گوش دادن به موسیقی از هارد دیسک گوشی از طریق هدست AD-42W شده است که باز هم خیلی تفاوتی با حالت مونو احساس نمی شود و اگر به دنبال گوش دادن به موسیقی در حالت استریو به طور بی سیم هستید بهتر است گوشی دیگری را خریداری نمایید . در مجموع بلوتوث دستگاه به خوبی کار می نماید .

 

image

 

در سخت افزار گوشی ، بلوتوث با چیپ ست BRF6150 کار می نماید ، که این میکرو چیپ در N91 نصب شده است .

 

Wifi :

گوشی حالت wifi را پشتیبانی می کند و تمامی تنظیمات تحت (WEP , WPA , WPA2) به طور استاندارد می باشد . بیشترین حد تنظیمات را ما در گوشی داریم . این اولین گوشی مجهز به Universal PnP می باشد که با استفاده از سیستم wifi می توانید اطلاعاتی را به صفحه نمایش تلویزیون و فایل های صوتی را به سیستم صوتی و عکس ها را به پرینتر انتقال دهید و البته همانند این سرویس را ما از طریق بلوتوث نیز داریم که دارای نرم افزار به خصوص می باشد . البته این نرم افزار برای آینده است . یعنی در آینده احتمالاً استفاده های بیشتری از این گونه کارآیی ها وجود خواهد داشت . در حال حاضر نیز شرکت های زیادی این استاندارد را پشتیبانی می کنند . همچنین شما با استفاده از wifi می توانید به کامپیوتر شخصی نیز متصل و یک شبکه داخلی را ایجاد نمایید .

 

اجزای موسیقی :

در این گوشی نحوه ی قرارگیری دکمه ها برای استفاده از موسیقی تنظیم گردیده است و اگر گوشی را با گوشی قبلی طراحی شده برای جوانان یعنی 3250 مقایسه کنید تغییر زیادی در گوشی اعمال نگردیده است . البته بخش نرم افزاری N91 تغییر یافته است که اجرای موسیقی و کارآیی های مربوط به آن دارای بخشی جدا بوده و تنها به صورت یک آیکن با نام Music نمی باشند . همچنین می توانید گوشی را به کنترل هدست متصل نمایید و یا این که هدست را مستقیم به گوشی وصل کنید .

ریموت کنترل استفاده شده در 3250 قابل استفاده در این گوشی نیز می باشد و تنها تفاوت در Jack اتصال آن می باشد که در این مدل برخلاف مدل قبل که 3.5 میلی متری بود ، Fast port می باشد . دکمه ی کنترل صدا ، اجازه ی افزایش آن را تا 10 درجه به شما می دهد . قابلیت جلو و عقب رفتن روی آن را دارید که البته مثلاً دکمه FF خوب کار نکرده و بعد از فعال شدن دیگر صدا در هدست شنیده نمی شود ولی در کل این ریموت کنترل برای گوش دادن به موسیقی و حتی پاسخ گویی به تلفن ها مناسب است و یکی از نکات منفی آن نداشتن نور پس زمینه ، می باشد . در کناره ی این بخش یک دکمه جهت فعال سازی Player تعبیه گردیده است و با فشردن مجدد آن ، Player ، Minimum (کوچک) می گردد و در واقع دکمه ای برای انتقال بین موسیقی و کار با دیگر قسمت های گوشی می باشد و استفاده از آن به مراتب راحت تر از استفاده از دکمه ی منو و ورود از طریق آن می باشد .

 

image

 

هدفون های موجود در گوشی گران قیمت به نظر نمی رسند . البته هدفون های سازگار با این گوشی که ساخته ی دیگر کارخانجات است ، را می توانید در سایت نوکیا مشاهده نمایید و هدفون های جذابی برای این گوشی در سایت نوکیا تبلیغ می شوند و این خود یک بازار خوب برای نوکیا در سایت ایجاد کرده است .

هدفون ها پلاستیکی با پوشش لاستیکی می باشند و اندازه ی آن ها تا حدی بزرگ است که برای هر فردی مناسب نخواهد بود . البته دارای کیفیت بسیار عالی می باشند و صدا در آن ها کاملاً واضح است و عملاً استفاده از هدفون های خود گوشی می تواند قابلیت های گوشی را به خوبی نشان دهد . صدای 6 تا 7 در هدفون برای گوش دادن به موزیک بسیار بلند می باشد و حالت ماکسیمم نیز نزدیک به حالت Speaker می باشد .

 

 

image

 

image

 

البته آزمون دیاپازوم بین هدفون های نوکیا و دیگر شرکت ها به عمل آمد که تنها هدفون نوکیا توانست از آن سربلند بیرون بیاید .

 

image

 

سیستم های Audio در گوشی N91 کاملاً دارای همخوانی می باشند و صدای پخش شده بسیار واضح و صاف خواهد بود . دارای دیاپازون بسیار قوی می باشید و می توانیم N91 را به عنوان یکی از برترین و سرکرده های موجود در بازار نام ببریم که دارای صدای تند و تیزی همسان با W950i می باشد و حتی اکثراً نوکیا را ترجیح می دهند .

در مورد موسیقی های دیجیتالی ، صدای N91 عالی بوده و قابل مقایسه با ipod Nano و ipod mini می باشد .

 گوشی فرمت های WMA ، WAV ، Real ، eAAC+ ، AAC+ ، AAC ، Mp3 ، AMR-NB ، TrueTune ، AMR-WB ، Mp4 و BitrateforMp3 را پشتیبانی می کند .

که 900 تا 1000 Bitrate بالای kbit/s 192 قابل ذخیره در گوشی می باشد حافظه ی گوشی برای 2 روز گوش دادن متوالی به موسیقی یعنی 48 ساعت کفایت می کند .

پخش کننده ی استفاده شده در این گوشی ، شباهت فراوانی به آنچه در دیگر گوشی ها استفاده شده ، دارد . که البته دارای تفاوت هایی نیز می باشد و وقتی وارد منوی موسیقی ها می شوید با آیتم های زیر مواجه خواهید شد :

 all sound : تمامی صداها شامل یک لیست کامل برگرفته از مخزن صوتی گوشی و بعد از هر بار اتصال به کامپیوتر گوشی پیشنهاد به روزآوری این لیست را به شما می دهد و بدون انجام این کار فایل های جدید دانلود شده در این لیست قابل رؤیت نخواهند بود .

 
لیست پخش صدا (Play List) :

بهتر است این لیست را ابتدا در رایانه درست نمایید و بعد از آن ، آن را به گوشی Smartphone خود انتقال دهید . البته می توانید آن را در خود هارد دیسک در یک پوشه جداگانه ایجاد نمایید . نکته ی منفی این است که نمی توانید چند پوشه را در یک زمان در این بخش وارد نمایید و باید موسیقی های داخل آن ها را یکی یکی انتخاب نموده و به این قسمت انتقال دهید که این مطلب با وجود حجم بالای هارد دیسک بسیار ناراحت کننده می باشد .

خوانندگان (Artists) : موسیقی ها قابل ذخیره با نام خواننده می باشند .

آلبوم ها (Albums) : آلبوم ها قابل ذخیره با نام آلبوم می باشند .

نوع موسیقی (Genres) : ترتیب موسیقی ها برحسب Genres (نوع موسیقی)

Composers : ترتیب ذخیره برحسب سازنده موسیقی

شما قابلیت جستجوی سریع در هر لیست را نیز دارا می باشید که شبیه به آنچه در دفترچه تلفن استفاده شده ، می باشد . با تایپ کردن اولین حرف ، سیستم جستجو فعال می گردد و در هر پوشه می توانید جستجو برحسب همان پوشه مثل آلبوم و یا خواننده و... را انجام دهید .

 

image
         
image

 

شما قابلیت مشاهده ی مجموعه ی آلبوم ها در کنار هم را ، حتی به صورت آیکن های کوچک ندارید . برای نشان دادن یک فایل گرافیکی حین اجرای یک موسیقی و یا آلبوم باید این تصاویر را در همان پوشه ای که آن فایل صوتی قرار گرفته ، قرار دهید .

صفحه نمایش مخصوص قسمت PlayBack دارای ساختار بسیار ساده ای می باشد و نام خواننده و نام موسیقی و اطلاعات مربوط به نحوه پخش صدا را به شما نشان خواهد داد و می تواند حتی به صورت Minimum  شده نیز کار نماید .

نکته بسیار مهم دیگر در تنظیمات گوشی Channel balance می باشد که به خوبی کار می کند ، همچنین با اجرا و فعال سازی Stereo Widening صدای گوشی کم می شود ولی صدای جانبی باز هم دارای کیفیت مناسبی است . البته برخی افکت های گوشی اسمی می باشند . گوشی دارای اکولایزر بوده و حالت های Acoustic ، Bass Booster ، Hip Hop ، POP ، R&B و Rock را پشتیبانی می نماید . مصرف کننده همچنین می تواند تنظیمات دلخواهی را نیز در این قسمت ایجاد نماید . البته اکولایزر تغییر چندان زیادی را در صدای موسیقی ها ایجاد نمی نماید .

 

image
    
image
    
image

 

پخش موسیقی با وارد شدن یک تماس و زنگ خوردن گوشی قطع می گردد و بعد از قطع تماس و پایان مکالمه ، مجدداً گوشی شروع به پخش موسیقی از همان جایی که قطع شده بود ، می کند . همچنین اگر در حین صحبت دکمه ی Play از روی کنترل هدست را فشار دهید موسیقی مورد نظر شما در حین تماس پخش شده و صدای آن را فرد پشت تلفن نیز خواهد شنید . که البته در این رابطه چیزی در راهنمای موجود در بسته ی خریداری شده نوشته نشده است و شما از این طریق می توانید ، مثلاً موسیقی مورد علاقه خود را برای فرد دیگری نیز پخش نمایید . شما می توانید هر Playlist (لیست پخش) دلخواهی را انتخاب نموده و آن را به عنوان مثال از طریق بلوتوث برای فرد دیگری ارسال نمایید . نکته ی مثبت دیگر این که شما قابلیت ساخت هر تعداد پوشه برحسب دلخواه خود جهت پخش موسیقی می باشید و هر وقت مخزن گوشی را به روزآوری نمایید آن ها را نیز می خواند و به لیست خود اضافه می نماید .

 

Music stores : این کارآیی جالب و نوآوری جدید دیگری است که گوشی به شما اجازه ی دسترسی به سایت مورد نظری را از طریق GPRS ، EDGE و Wifi می دهد که شما باید کد کاربری و کد رمزی را وارد نمایید و سپس این بخش فعال شده ی شما قابلیت دانلود موسیقی را دارد و شما قابلیت پرداخت هزینه ی مربوط به آن را خواهید داشت که البته متأسفانه در ایران هنوز این گونه استفاده مرسوم نگشته است .

 

نرم افزار و دوربین :

نرم افزار و سیستم عامل گوشی برحسب سری 60 ویرایش سوم طراحی و اجرا گردیده است و نرم افزار گوشی شباهت زیادی با N71 و 3250 دارد .

 

image

 

این مدل با تمامی نرم افزارها سازگار نخواهد بود و این به علت سیستم عامل آن می باشد و تنها با نرم افزار های همخوان با سری 60 ویرایش سوم کار می نماید . دستگاه دارای Web browser می باشد و این قسمت نیز دارای مشکلاتی با بازنمودن صفحات Web با درجه سختی متوسط می باشد . البته تعداد زیادی از سایت ها به خوبی و راحتی برروی گوشی فعال می گردند.  گوشی بدون احتساب هارد دیسک دارای mb 30 حافظه داخلی نیز می باشد ، که برای مصرف کنندگان کافی است . به خصوص با وجود هارد دیسک موجود در گوشی ، سرعت انتقال و ذخیره سازی در گوشی و یا در هارد دیسک زیاد تفاوتی نخواهد داشت . دوربین گوشی نیز از نوع CMOS 2 مگاپیکسل می باشد که شبیه به دیگر گوشی های Smartphone است . بار دیگر سازنده ی سیستم رندر (Render) کردن گوشی را تغییر داده است و تصاویر در روی صفحه نمایش گوشی با کیفیت بدتری نسبت به صفحه ی رایانه به تصویر کشیده می شوند ، ولی سرعت بالا رفته است .

 

image
         
image

 

تصاویر را وقتی در رایانه می نگرید کاملاً ایجاد برخی نویزها را در آن ها مشاهده خواهید نمود و حتی این حالت در تصاویری که در نور خوب نیز گرفته شده اند ، مشاهده خواهد شد . البته کیفیت تصاویر گرفته شده در محیط های باز ، مناسب می باشد . ولی دوربین گوشی در مقایسه با دوربین K750i بازی را واگذار می نماید . گوشی دارای Macro mode و Auto focus نمی باشد . یک نمونه عکس گرفته شده با دوربین N91 را در زیر مشاهده می نمایید .

 

image

 

تنظیمات دوربین به شرح زیر است :

رزولوشن های گوشی : 1200x1600 پیکسل و 640x480 پیکسل

کیفیت عکس ها : بالا (High) ، معمولی (Normal) و پایه (Basic)

نحوه ی عکس برداری : نرمال ، سری عکس برداری متوالی ، تایمر 10 ، 20 و 30 ثانیه و عکس برداری در شب

تنظیمات نوری : آفتابی (Sunny) ، نور مناسب (Incandescent) و فلورسنت (Fluorescent)

همچنین دارای افکت های رنگی Sepia ، Black & White و Negative می باشد .

شما در گوشی دارای فلاش نمی باشید و زوم شما از نوع دیجیتال توسط Joystick انجام می پذیرد . کیفیت ضبط فیلم گوشی پایین بوده و دارای رزولوشن های 352x228 ، 176x144 ، 96x128 پیکسل می باشد و دارای سرعت فیلم برداری 15 فریم در ثانیه می باشد ، با فرمت 3GP ذخیره شده و دارای محدودیت فیلم برداری نمی باشید . البته مگر این که بخواهید آن را از طریق MMS ارسال نمایید .

 

کیفیت تولید :

دادن اطلاعات خاص در رابطه با برخی سخت افزارها و یا طراحی و قیمت نرم افزارها به مصرف کنندگان به دلایل مختلف کار آسانی نیست و البته چون برخی سخت افزارها توسط شرکت های دیگری تولید شده حتی اطلاعات آن ها در دست سازنده نیز به طور کامل نمی باشد شما حتی قادر به برقراری ارتباط با تولیدکنندگان و بخش فنی نخواهید بود و حتی نوکیا نام شرکت های پشتیبان خود را نیز مخفی نگه می دارد و حتی وقتی گوشی را باز می کنید ، خواهید دید نوکیا حتی نام موجود برروی قطعات الکترونیکی خود را نیز پاک نموده است و حتی شما نخواهید فهمید که هارد دیسک نوکیا ساخته چه شرکتی است ! که البته ما این را به نحوی فهمیدیم و بیان کردیم .

گوشی دارای 32 مگابایت RAM بوده و CPU دستگاه mhz 314 می باشد که احتمالاً متفاوت با ساخته های شرکت texas Instrument در مدل های قبل می باشد و تنها همین حالت باعث به دست آمدن نتایج بسیار خوبی در برنامه های JBench mark گردیده است .

به عنوان مثال SP mark نتیجه 1150 را برای N70 داده ، در حالی که برای N91 نتیجه 2449 را ارائه داده که ریز نتایج در زیر مشاهده می شود .

 

image

 

همچنین نتایج 4 بسته نرم افزاری JBench mark نیز در زیر آمده که البته در حالت سه بعدی نیز شباهت هایی را با 6630 دارد و در مجموع نتایج گرفته شده بسیار عالی می باشد .

 

 

Nokia N91

JBenchmark 1

5483

Details

Text

1425

2D Shapes

1349

3D Shapes

745

Fill Rate

495

Animation

1469

Screen Width

176

Screen Height

144

Color Screen

true

Number of Colors

16777216

Double Buffer

true

Total Memory

819200

Free Memory

368252

CLDC - 1.1.1

Microedition Profile MIDP-1.0 MIDP-2.0

Nokia N91-1/1.0606.009.05

 

 

Nokia N91

JBenchmark 2

485

Details

Image manipulation

335

Text

710

Sprites

504

3d Transform

789

User Interface

281

Screen Width

176

Screen Height

144

Color Screen

true

Number of Colors

16777216

JPEG Support

true

Transparency (Alpha Level)

256

Total Memory

819200

Free Memory

361860

CLDC - 1.1

Microedition Profile MIDP-2.0

Microedition Platform: Nokia N91-1/1.0606.009.05

Microedition Encoding: ISO-8859-1

 

 

Nokia N91

JBenchmark 3D HQ

202

JBenchmark 3D LQ

333

Triangles ps:

51904

kTexes ps:

2191

Screen(canvas)width:

176

Screen(canvas)height:

208

3D Subsystem

M3G Version:

1

Antialaising:

false

True color:

false

Dithering:

false

Mipmapping:

true

Perspective correction:

true

Local camera lighting:

false

Max lights:

8

Max Viewport dimensions:

1024

Max Texture Dimensions:

256

Max Sprite Crop Dimensions:

256

Max Transforms Per Vertex:

4

Number of Texture Units:

2

Other properties:

 

Color Screen

true

Number of colors

16777216

Transparency (alpha level)

256

Double buffer

true

Total memory:

1024

Free memory:

1024

MicroEdition Configuration

CLDC-1.1

MicroEdition Profiles:

MIDP 2.0

Microedition Platform:

Nokia N91-1/1.0606.009.05

Microedition Encoding:

ISO-8859-1

Microedition Locale

en

Microedition Communication ports:

COM0, IR0, USB0, BT0-BT-63

Microedition Hostname:

localhost

3.1.0

 

 

Nokia N91

Rendering Quality:

 

Bilinear filtering:

Success (99%)

Trilinear Filtering:

Failrule (80%)

Perspective correction:

Failrule (85%)

Z-buffer depth:

14 bit

Perfomance

Smooth triangles:

71276

Textured triangles:

61339

Fill rate:

1247 kTexels

Gaming:

146 (4.9 fps)

4.0.2

 

و درنهایت :

گوشی دارای مشکلی با شبکه و کیفیت اتصال نمی باشد و کیفیت صوتی گوشی بالا می باشد و صدای زنگ 64 تن پلی فونیک گوشی بلند می باشد . همچنین می توانید فایل های Mp3 را به عنوان زنگ گوشی قرار دهید ، که تفاوت چندانی با کیفیت پلی فونیک ندارد . ویبره ی دستگاه نیز کمی کمتر از متوسط می باشد . تصمیم های مختلفی برای زمان ارائه این گوشی به بازار گرفته شد که البته در حال حاضر در بازار موجود می باشد .

به هر حال N91 اولین گوشی دارای هارد دیسک می باشد که کیفیت شناسایی آن خوب است و گوشی مجهز به برنامه های جانبی خوب و مناسبی نیز می باشد . البته این گوشی به علت نوع و کلاس خود ، 2% از بازار را به خود اختصاص داده است . یکی از مزایای مهم گوشی ، کیفیت صوتی آن می باشد که بسیار عالی و قابل رقابت و مقایسه با وسایل پخش موسیقی می باشد و یکی از نقایص گوشی دوربین 2 مگاپیکسلی آن است که کیفیت مناسبی را حتی بین گوشی های نوکیا ندارد .

نکته ی مهم دیگر گوشی پخش کننده ی مولتی مدیای آن و قابلیت اتصال به رایانه از طریق آن می باشد و شاید یک رقیب مهم برای N91 ، 8800 باشد ، که هر دو گوشی دارای قاب های فلزی مناسب و محکم و تکنولوژی بالا می باشند . البته i300 سامسونگ نیز با عمر باتری بیشتر موفقیت هایی را کسب نموده است . شاید قیاس این گوشی با N91 کار درستی نباشد چرا که از لحاظ پارامترهای مختلف دارای تفاوت های فراوانی می باشد . البته سامسونگ نیز در حال ارائه ی یک رقیب ارزنده ی مجهز به هارد دیسک با گنجایش Gb 8 به نام i310 می باشد که احتمالاً تا ماه های آینده وارد بازار می شود .

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)