Nokia 6101

بعد از اینکه بیشتر تولیدات نوکیا و شاید باید گفت همه ی آن ها در شکل های مستطیلی و زاویه دار ظاهر گردید ، نوکیا با تولید این گوشی متوسط ولی زیبا همه مصرف کنندگان را متعجب ساخته است

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia 6101

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

-   گوشی موبایل  

-   باتری

-   شارژر

-  تبدیل جهت استفاده از شارژر های قدیمی تر

-  یک هدست استریو

-  راهنمای مصرف کننده

 

بعد از اینکه بیشتر تولیدات نوکیا و شاید باید گفت همه ی آن ها در شکل های مستطیلی و زاویه دار ظاهر گردید ، نوکیا با تولید این گوشی متوسط ولی زیبا همه مصرف کنندگان را متعجب ساخته است : یک گوشی با لبه های گرد و رویه های پلاستیکی !

هنوز کارآئی های در این گوشی به روز می باشد ، دارای 2 صفحه نمایش رنگی ، سیستم Push to talk ، زنگ های با کیفیت MP3 و رادیو می باشد . با این همه مزیت این گوشی هیچ گاه از دیدگان مشتریان به دور نخواهد بود ، به هر حال نوکیا و طرفدارانش هر روز خواستار دیدن دستگاه های جدید و طراحی های خاص می باشند .

عدم استفاده از مواد سنتی و قبلی در واقع سنت شکنی در تولید نوکیا می باشد و نیز به خوبی این مطلب را یافته و به آن توجه نموده است .

گوشی تاشوی 6101 حالت گرد داشته به همراه یک آنتن لاغر و کوچک که از سطح گوشی بیرون زده و در سطح گوشی از فلز یا چرم نیز استفاده نشده است .

 

image
 

 

 

image
 

 

قابلیت های گوشی عبارتند از :

-  زیبا و دارای نمائی خاص و چشمگیر

-  یک صفحه کلید عالی و راحت

-  وجود یک رادیو در دستگاه

-  دو صفحه نمایش رنگی در یک گوشی

-  قابلیت اتصال به کامپیوتر و انتقال سریع اطلاعات

 

نقایص کوچکی

-  عدم وجود آنتن داخلی

-  کیفیت پائین صوتی زنگ های MP3

-  کمبود حافظه دستگاه

-  عدم وجود بلوتوث

 

نوکیا به تجربه های شجاعانه اش در زمینه گوشی های تاشو معروف می باشد 7200 با پوششی مثل لباس  ، 6170 گوشی آهنین همچنین گوشی انعطاف پذیری چون 2650 که دارای تجهیزات خاص سنتی نمی باشد ، و 7270 با پوشش قابل جابجائی چرمی ؛ ولی این بسیار متعجب کننده بود یک گوشی گرد آن هم توسط سازنده ای به نام نوکیا شاید شبیه به خیلی از گوشی های دیگر موجود در بازار ؛ ولی این برای ما مهم نیست به هر حال این گوشی بازار گوشی های هم نوع خود را در دست گرفته است .

 

image

 

سطح گوشی از سه نوع ماده ی پلاستیک نقره ای مات ، پلاستیک براق سیاه و یک صفحه کرومیم  ساخته شده است . بیشتر سطح گوشی سیاه براق بوده و به همین دلیل جای انگشتان به راحتی روی آن خواهد ماند . یک نکته عجیب و متعجب کننده اینکه محل استقرار دوربین حالت مربع شکل دارد که در آن لنز دوربین قرار گرفته و دور آن را یک فریم کرومیم قرار داده شده و علامت نوکیا بالای صفحه نمایش خارجی گوشی قرار گرفته است و در آن نیز باز هم کرومیم استفاده گردیده است . قسمت سیاه روی گوشی مجدداً با فریم کرومیم احاطه شده است و تمامی لبه ها را پوشش داده . رنگ سفید آن نیز در بازار موجود می باشد ، حاشیه جلوی دستگاه نیز نقره ای بوده و در پشت گوشی هم علامت نوکیا با رنگ سفید در زمینه ی مشکی دیده می شود ولی بقیه آن نقره ای می باشد و یک  نوار سیاه نیز در میان کناره های گوشی کشیده شده است که تنها حاکی از رنگ و حالت داخل تاشوی گوشی می باشد .

همچنین در قسمت های کناری دو دکمه با پوشش کرومیم قرار گرفته که برای تنظیم صدا می باشد و در سمت راست گوشی یک دکمه جهت قابلیت Push to Talk موجود است . همچنین یک قسمت تیره مخصوص مادون قرمز (Infrared) در این محل قرار گرفته و هیچ دکمه خاموش و روشن روی گوشی مثل 6170 قرار ندارد و این نشان دهنده آن است که هنگام بسته بودن گوشی نمی توانید آن را خاموش و روشن کرده و پروفایل آن را تغییر دهید .

شارژر گوشی هم دارای سوکت کوچکتری نسبت به سوکت های استاندارد تولیدات حال حاضر نوکیا می باشد .

 

 

image

 

image
 

 

در قسمت بالای گوشی یک صفحه دانه دانه مربوط به بلندگوهای دستگاه را خواهید یافت و همچنین یک آنتن بیرون زده از گوشی که امروزه زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد .

آنهائی که عادت دارند گوشی را به گردن خود آویزان کنند در ابتدا جا می خورند که گوشی جائی برای آویزان کردن بند ندارد ولی نگران نباشید این تسمه آویزگردن در پشت قاب گوشی پنهان گردیده است اول قاب را باز کرده و بعد به محل وصلش کنید .

گوشی شما دارای باتری Lithium – ion با گنجایش 760mAh می باشد سازنده گفته است با 240 دقیقه صحبت و 350 ساعت در حالت استندبای می تواند روشن بماند .

علاوه بر طراحی خاص این گوشی ، کیفیت بالای مواد استفاده شده در آن باعث گردیده گوشی کاملاً محکم و سفت به نظر بیاید . به علت حالت و شکل خاص گوشی ، گرفتن آن در زوایای خاص ممکن بوده و به عنوان مثال به پهلو روی میز زاویه دار ایستاده دب گوشی به هنگام بسته شدن حداکثر تا زاویه 60 درجه قابل باز ماندن می باشد و در حالت زاویه دار پایدار بوده ولی در عوض با یک تلنگر بسته می شود ، البته قفل بسته شدن دستگاه کمی ضعیف به نظر می رسد

اندازه گوشی 6101 به گونه ای است که نه گم می شود و نه دست و پاگیر است و می توان گفت که اندازه آن مناسب است ،  ابعاد آن 85x45x24 میلیمتر بوده و وزن این گوشی برابر 97 گرم می باشد یعنی کمی بزرگتر از همتایان آسیایی اش ، برای آن که یک دستی آن را باز و بسته کنید احتمالاً باید کمی تمرین کنید .

 

image
                    
image
 

  

ترکیبی از رنگ های سیاه و نقره ای را در داخل دستگاه (صفحه کلید) مشاهده خواهید نمود ، یک صفحه نمایش بزرگ در قسمت بالائی آن قرار گرفته که توسط یک قاب نقره ای و سپس کادر سیاه احاطه گردیده است . صفحه کلید شما در قسمت پائین گوشی قرار داده شده و دارای دکمه های جدا جدا می باشد .  4 دکمه کاربردی به طور یک پارچه دور کلید کنترل قرار گرفته است برای اینکه نظر مساعدی نسبت به این گوشی پیدا کنید کافی است به ترکیب سیاه و نقره ای این قسمت گوشی نگاهی بیاندازید .

 

image

 

image
     

 

با وجود راه حل ها و طراحی های غیر سنتی ، تمام کلید های کاربردی و جهتی بسیار راحت و قابل دسترسی بوده و برای انتخاب آنها یک فشار کم کافی می باشد و صدای کلیک کردن خیلی بلند نیست که اطرافیان را متوجه سازد همین تعاریف برای کلیدهای دیگر صفحه کلید هم صدق می کند به علت اندازه مناسب آن ها احتمال اشتباه کلیک کردن از بین می رود .

یکی از نکات قابل ستایش دستگاه دکمه های کنترل 4 طرفه و وجود دکمه تائید وسط آن می باشد البته خیلی بزرگ نمی باشند ولی به راحتی قابل انتخاب و کار بوده ، حتی اگر از دستان بزرگی برخوردار باشید ، دکمه تائید در وسط می باشد که مقداری بیرون زده و کار را برای فشار دادن و تائید راحت می نماید . تنها نکته این است که دکمه تائید از نور پس زمینه مناسبی برخوردار نیست . ولی بقیه دکمه ها غرق در رنگ آبی زیبائی می باشند .

شاید با اطمینان قبلی باید گفت صفحه کلید نوکیا 6101 بهترین صفحه کلیدی است که دستان شما را لمس خواهد نمود ، حتی برای SMS نوشتن نیز از شدت راحتی وقت اضافی هم می آورید ، راحت ، با سرعتی بالا .

گوشی نوکیا 6101 دارای دو صفحه رنگی بوده که کاملاً شبیه به 6170 و 7270 می باشد یعنی صفحه بیرونی با قابلیت نشان دادن 4000 رنگ و رزولوشن 96×65 پیکسل دارد و صفحه داخل با کیفیتی برتر با رزولوشن 160 × 128 پیکسل 65000 رنگ که با تکنولوژی TFT می باشد .

 

image

 

صفحه بیرون به شما در مورد هر چه از دست رفته اعم از تماس و پیام و ... هشدار خواهد داد همچنین پس از مدتی شما تصویر کامل از یک ساعت را به صورت خوانا روی آن خواهید داشت حتی بدون کمک نور پس زمینه اما تنها چیزی که شما را کمی اذیت خواهد کرد ، مطالعه صفحه در نور مستقیم آفتاب می باشد .

هرگونه پس زمینه و تصویری را می توانید در صفحه نمایش بیاندازید و هم چنین اسکرین سیور : البته ترکیب اعداد ساعت با نوشته ها و فاصله آن ها از هم کمی دور از زیبا شناسی می باشد و با قراردادن تصویر افراد می توانید زمانی که تماس می گیرند عکس کوچکی از آن ها هم کنار اسم شان روی صفحه داشته باشید .

اطلاعات موجود روی صفحه نمایش داخلی تغییر خاصی نسبت به دیگر مدل های نوکیا نداشته است ، شما می توانید رنگ نوشته ها را در حالت استندبای تنظیم نمائید و به همین علت خیلی از گوشی ها از پس زمینه تیره استفاده نمی کنند چون تنها رنگ فونت آن ها سیاه می باشد ، اما شما خیالتان راحت باشد .

راستی تغییرات زیادی در منوها انتظار شما را می کشد : به عنوان مثال نوکیا 6230i آیکن های منو ، رنگی بوده و از انیمیشن کمی برخوردار می باشند و در کل می توان گفت در این مورد خاص نسبت سامسونگ ضعیف تر است ، شما در اینجا یک حالت ماتریسی برای منو دارید و یا می توانید منوهای خطی با آیکن های کوچک تر داشته باشید . برای انتخاب سریع تر هم می توانید از انتخاب های عددی و کد شده استفاده نمائید .

 

image

 

کارآئی هائی که در طول روز بیشتر با آن سروکار دارید می توانید در لیست قرار داده و با فشار  دادن کلید Context سمت چپ به آن ها دست پیدا کنید همچنین برای Context سمت راست هم این تنظیمات را می توانید قرار دهید . همچنین انتخاب قابلیت صوتی را هم دارید که در وقت انتخاب شما صرفه جوئی خواهد نمود ، وقتی که در منوها دقیق می شوید خواهید دید که تنها به متن آن ها پرداخت نشده و یک علامت گرافیکی نیز در ابتدای هر خط به چشم می خورد و در 6101 می توانید رنگ منوها را نیز مانند نمای کلی در بقیه دستگاه ها عوض نمائید مثل تنظیمات برای عوض کردن اسکرین سیور ، عکس پس زمینه در گوشی های نوکیا .

یکی دیگر از مزایای این گوشی ساخت آهنگ و ذخیره ی آن با فرمت MP3 برای زنگ دستگاه می باشد و در نتیجه زنگ های 24 تن پلی فونیک یک ابزار جانبی می گردد ولی متاسفانه کیفیت صدا کمی دچار مشکل است که هم از کمی باس ((Base  رنج می برید و خش دار نیز می باشد و هنگامی که صدا را بلند می کنید خش صدا بیشتر شده و خوب شنیده نمی شود . البته این هم باز به نوع موسیقی که توسط گوشی می شنوید بستگی دارد به عنوان مثال طرفداران موسیقی جاز را باید از شنیدن گیتار برقی منصرف کنیم .

در حین مکالمه می توانید صدا را  کم و زیاد نمائید و برای رد تماس باید گوشی را باز کرده و دکمه قرمز را فشار دهید .

 

دفترچه تلفن (Phone book) :

دفترچه تلفن شما قریب به 500 شماره را در خود ذخیره کرده و هر یک 5 نوع شماره را می تواند در خود ذخیره نماید و همچنین شناسه ای جهت Push to Talk  ، Email و وب سایت و آدرس پستی ؛ یک کوتاه نوشته و عکس را می توان برای هر فرد ذخیره نمود همچنین افراد را می توانید در گروه هائی که از پیش وجود داشته قرار دهید و دفترچه تلفن تمامی شماره های موجود ، چه در گوشی و چه در سیم کارت را می تواند در آن واحد با هم به شما نشان دهد . 4 نوع لیست نشانگر شماره می توانید داشته باشید ، اولی : حالت استاندارد که تنها نام را شامل می شود ، دومی : نام به همراه عکس یا شماره ، سومی : نام به همراه عکس ، چهارمی : نام به همراه شماره و قابلیت تغییر اندازه فونت را نیز در سه خط متفاوت خواهد داشت .

 

پیام های نوشتاری ، مولتی مدیا و E – Mail

پیام های نوشتاری در یک ویرایشگر قوی نوشته می شود که به تجهیزات زیادی مجهز گردیده است مثلاً اجازه ارائه اطلاعات در مورد تعداد پیام های استفاده شده ، ارائه سه فونت نوشتاری و ایجاد T9 و این که حافظه دستگاه تا 150 SMS را در خود ذخیره می نماید .

ویرایشگر پیام ها نکته ی خاصی نداشته و هنوز هم اجازه دیدن پیوست Attachment را وقتی پیامی را ایجاد نموده اید و بعد از اتمام کار در صورتی که Preview را انتخاب نمائید ، پیام ایجاد شده را به طور کامل می توانید در فرمت خود ببینید .

یکی از چیزهای جدید اضافه شده پیام صوتی می باشد ، که یک نوع پیام ساده مولتی مدیا می باشد که فقط می تواند حامل صدا باشد ، یکی از مزایای این قسمت سرعت بالای ایجاد و ارسال آن می باشد ، کافی است برای ایجاد ارسال این پیام قسمت New Sound Message را از منو انتخاب کنید و این بخش شما را مستقیم به تجهیزات Voice Mail می فرستد که با فشار دادن یک دکمه می توانید ضبط صدا را شروع نمائید .

از کارائی های JAVA در منوهای گوشی استفاده گردیده است که به صورت پایه ای بخش E – Mail شما پیشرفت نموده و این پیشرفت در امتداد این همه تجدید و نوآوری در گوشی 6230i می باشد ، گوشی شما بدون هیچ نگرانی با پیوست ها کارنموده و از آدرس های ایمیل موجود در دفترچه تلفن استفاده می نماید البته نباید به دنبال هیچ کارآئی جدید انقلابی باشیم گوشی برای مدیریت یک Mailbox موفق می باشد .

 

دوربین و سرگرمی

دوربین شما قابلیت عکس برداری VGA را دارا می باشد ، یک حالت کوچک هم برای گرفتن عکس های پرتره Portrait برای دفترچه تلفن نیز موجود بوده و قابل تنظیم می باشد .

کیفیت عکس نیز می تواند در سه دسته تقسیم بندی گردد . دوربین قابلیت تایمر و عکسبرداری در شب را دارد ولی دارای بالانس رنگ و زوم دیجیتال نمی باشد . کیفیت تصاویر بیش از متوسط می باشد که در کل از خیلی گوشی های دیگر بهتر است .

راستی قابلیت فیلم برداری با کیفیتی البته پائین نیز دارا می باشد که قابلیت استفاده در MMS را دارا می باشد .

نوکیا 6101 دارای 4.4MB حافظه اشتراکی می باشد که می توانید  از آن برای ذخیره عکس ها ی گرفته شده استفاده کنید .     

همچنین می توانید زنگ های با فرمت  MP3  را در این حافظه بگنجانید البته با این حافظه و کیفیت گوشی در پخش MP3 نباید انتظار یک پخش کننده MP3 را داشته باشید ، ولی نگران نباشید در صورتی که نمی توانید از MP3 استفاده کنید در عوض یک رادیوی مناسب دارید که قابلیت ذخیره 20 ایستگاه رادیوئی را در خود دارا می باشد البته با ضعف باس (Base) موجود کیفیت آن بسیار بالا نمی باشد . سه بازی JAVA در گوشی موجود می بوده که به توضیح جزئیات آن ها نمی پردازیم .

 

Organizer وسائل جانبی اضافه تر

تقویم موجود در این دستگاه شباهت بسیار بالائی با دیگر تقویم های موجود در این سری های نوکیا دارد ، شما قابلیت مشاهده روز و ماه و هفته را خواهید داشت و 5 گونه نوشته را می توانید در دستگاه ذخیره نمائید و می توانید موارد نیاز خود را همراه با هشدار و زنگ ثبت نمایید . گوشی شما دارای Task Manager نیز می باشد و همچنین ویرایشگر نوشته ها که هر نوشته قابلیت ذخیره حدود 3000 کاراکتر را خواهد داشت ، برای زنگ هشدار و بیداری هم دو تنظیم اصلی دارید حالت تکرار زنگ و حالت فاصله دار و همچنین قادر به قرار دادن زنگ مورد علاقه خود در گوشی می باشید .

نوکیا با این همه پیشرفت نمی تواند بدون Dictaphone (ضبط خبرنگاری) ، ماشین حساب ، تایمر و کرونومتر بماند . همچنین در این گوشی می توانید از بسته بی سیم Push To Talk (PTT) استفاده نمائید که احتمالاً شبیه به دیگر گوشی های دارای این کارائی کار خواهد نمود مثل 6170 و 7270 گوشی شما از طریق مادون قرمز (Infrared) و کابل اطلاعات می تواند به کامپیوتر متصل گردد که برای انجام این امور باید از نرم افزار PC Suit که در پکیج دستگاه موجود می باشد استفاده نمائید که به صورت رایگان در سایت نوکیا موجود و قابل استفاده می باشد ، راستی اصلاً نگران نباشید چون کار کردن با این دستگاه بسیار آسان می باشد و احتیاج به هیچ اطلاعات شخصی ندارد .

گوشی 6101 می تواند برای شما به عنوان یک مودم نیز کار کند و انتقال اطلاعات از طریق سیستم پیشرفته EDGE Class 10 انجام می پذیرد و اگر این سیستم در دسترس نبود می توانید از سیستم GPRS Class 10 استفاده نمائید . سیستم WAP نیز به راحتی در دسترس شما می باشد .

 

و در نهایت :

نوکیا 6101 از یک رو یک گوشی با کلاس میانی با تجهیزات بسیار عالی می باشد و همچنین طراحی فوق العاده و از سوی دیگر یک گوشی گرد و با پوشش نقره ای که سنت شکنی اساسی در صنعت تولید نوکیا می باشد . البته شاید با پرداخت کمی بیشتر خرید گوشی های 6170 , 7270 بد نباشد و اما هر جا سخن از 6101 به میان بیاید در انتها مهمترین مطلب استقبال و رضایت مشتریان و دارندگان این گوشی می باشد .

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)