Samsung B7610

بالاخره پس از زمان انتظار طولانی Samsung B7610 OmniaPRO به همراه Windows Mobile 6.5 عرضه شد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۹/۲۲
بررسی گوشی Samsung B7610 OmniaPRO  :جعبه ابزار حرفه ای ها
 

بالاخره پس از زمان انتظار طولانی Samsung B7610 OmniaPRO به همراه Windows Mobile 6.5  عرضه شد. گوشی های هوشمند سری Omnia همواره امکانات بسیاری ارائه می داده اند و به دلیل استفاده از رابط های سفارشی سازی شده به همراه Windows Mobile  و مشخصات غنی مشهور بوده اند. گرچه B7610 OmniaPRO نخستین عضو خانواده است که به صفحه کلید QWERTY سخت افزاری مجهز شده است و تنها با نگاهی به ظاهر آن ارزش کار سامسونگ در این گوشی ، آشکار می شود.

اگر کشویی بودن آن را هم در نظر نگیریم ، B7610 OmniaPRO یکی از توانمندترین گوشی های عرضه شده هم در بعد نرم افزاری و هم در بعد سخت افزاری است. صفحه کلید QWERTY سخت افزاری آن موجب می شود که آن را با گوشی های گران قیمت مقایسه کنیم . پس باید OmniaPRO منتظر رقیبان واقعا سرسختی باشد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویژگی های کلیدی
 

پشتیبانی چهاربانده از GSM و 3G با HSDPA

صفحه نمایش 3/5 اینچی AMOLED با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ(65000 رنگ موثر) و پشتیبانی از رزولوشن 800 x 480 پیکسل

کلیدی برای سوییچ بین حالات Work و Lesiure

صفحه کلید کامل QWERTY کشویی

پردازنده 800 مگاهرتزی با شتاب دهنده اختصاصی گرافیکی

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED دوگانه و ضبط ویدیویی D1 با نرخ 40 فریم بر ثانیه

سیستم عامل Windows Mobile 6.5 و رابط کاربری TouchWiz

بلوتوث نسخه  2.0 با A2DP و پورت استاندارد microUSB

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

حافظه داخلی دو گیگابایتی ،256 مگابایت حافظه RAM و اسلات کارت حافظه microSD(پشتیبانی تا 32 گیگابایت)،که یک کارت حافظه 8 گیگابایتی به همراه گوشی عرضه می شود

Wi-Fi با DLNA

گیرنده GPS با عملکرد AGPS

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار رابط کاربری و استفاده از قابلیت Turn to Mute

خروجی تلویزیون

کیفیت صدای خروجی بسیار خوب

باتری پرظرفیت 1500 میلی آمپری Li-Ion

 

نقاط ضعف اصلی
 

سنگین  و حجیم بودن

محدودیت 65000 رنگی سیستم عامل باعث گسسته به نظر رسیدن طیف های رنگی پیوسته می شود

خوانایی ضعیف در برابر صفحه نمایش

با همان سرعت OmniaLITE در HSDPA عرضه می شود و هنوز هم در آن از HSUPA پشتیبانی نمی گردد

اسلات کارت حافظه MicroSD در زیر کاور باتری قرار گرفته است

صفحه نمایش و پنل پشتی گوشی به راحتی اثر انگشت را به خود جذب می کنند

کارآیی گوشی تحت سیستم عامل Windows Mobile 6.5  به خوبی کارآیی آن در Windows Mobile 6.1 نیست

نرم افزار مقصدیابی ماهواره ای از پیش روی گوشی نصب نیست

عدم وجود قابلیت شماره گیری صوتی

عدم پشتیبانی از فایل های فلش

نبود قطب نمای دیجیتال و اسپیکرهای استریو(اگر خیلی سختگیرانه قضاوت کنیم)

 

image
 
image

 

image

 

به دلیل انتخاب عنوان Omnia برای اولین گوشی این سری انتخاب نام گوشی های بعدی کمی دشوار شد. سامسونگ مجبور شد به نام گذاری گوشی ها با همین روند ادامه دهد. اگر گوشی های این سری را دنبال کرده باشید احتمالا گوشی B7620 را که با همکاری Armani تولید می شود و همین عنوان OmniaPRo را یدک می کشد را می شناسید .

البته هنوز هم نام گوشی مشکل چندانی  ندارد جز اینکه دو گوشی دیگر هم با نام PRO در میان گوشی های هم خانواده آن و تعدادی دیگر هم در سایر خانواده های سامسونگ به چشم می خورند.

ما هرگز در مورد کیفیت ساخت گوشی های Omnia  تردیدی نداشته ایم  چراکه سامسونگ سعی می کند با قدرت و تنوع بیشتری در این بخش ظاهر شود. سامسونگ نه تنها در پی عرضه گوشی های جدید است بلکه می خواهد با ارائه گوشی های با کارکردهای مشابه با رقبای دیگر ، به رقابت با دیگر تولیدکنندگان بپردازد.

B7610 OmniaPRO رقیبی برای گوشی های گران قیمت و با کارآیی بالا خواهد بود. در این بخش بازار حتی کوچکترین جزئیات هم اهمیت پیدا می کنند. گرچه B7610 OmniaPRO مثل Omnia HD از قابلیت های منحصر بفردی برخوردار نیست تا امتیاز قابل توجهی به آن در برابر سایر رقبا بدهد. بنابراین از باید از ذره ذره توان خودش برای بردن این نبرد بهره بگیرد. نباید از سفارشی سازی های سامسونگ در رابط کاربری و بخش چندرسانه ای خارق العاده OmniaPRo به آسانی چشم پوشید.

TouchWiz از همیشه بهتر و روان تر به نظر می رسد. امکان سوییچ بین حالت های Leisure و Work هم امکان خوبی است که می تواند مورد توجه کاربران قرار بگیرد.

B7610 OmniaPRO سعی دارد ارزش نشان خانوادگی اش را حفظ کند. این گوشی تنها در برابر PocketPC ها به رقابت نخواهد پرداخت و برترین گوشی های بازار با هر سیستم عاملی - سیمبین ، Maemo یا آندروید- را می توانیم رقیبان آن بدانیم.

Samsung B7610 OmniaPRO ابعادی برابر با 112.6 x 57.8 x 16.2 میلی متر دارد که تنها کمی از HTC Touch Pro2 کوچکتر است.وزن گوشی هم حدود 20 گرم کمتر از رقیب خود است اما هر دوی این گوشی ها بسیار حجیم هستند و تفاوت آن ها اصلا به چشم نمی آید.

Samsung B7610 OmniaPRO از لوازم نسبتا کاملی در جعبه خود برخوردار است اگرچه ممکن است این جعبه کامل ترین جعبه ای که تا به حال دیده ایم نباشد. به هر حال ، یک قلم یدکی و یک کارت حافظه هشت گیگابایتی این مجموعه را به قدر کافی خوب جلوه می دهند. در بین دیگر محتویات این جعبه یک شارژر ، یک کابل USB ، هدست سیمی استریو 3.5 میلی متری ، راهنمای سریع  کار با گوشی ، کتابچه راهنما و یک CD دیده می شوند.

 

طراحی
 

بدنه حجیم باعث می شود کهSamsung B7610 OmniaPRO را آن قدر ها جذاب ندانیم. حتی طراحی جذاب و زیبای گوشی هم نمی تواند باعث شود که از اندازه بزرگ آن چشم پوشی کنیم. پیش از این گوشی های دیگری هم دیده بودیم که در این بخش بهتر عمل می کردند . برای نمونه XPERIA و حتی HTC Touch Pro2 با ظرافت بیشتری این وزن را تحمل می کنند. گوشی HTC سنگین تر و ضخیم تر است اما در عوض از صفحه کلید QWERTY با پنج ردیف کلید استفاده می کند و صفحه نمایش آن هم قابلیت قرار گیری به صورت زاویه دار را دارد.

Samsung سعی کرده است که با کاور باتری قرمز رنگ گوشی، خلاقیت بیشتری در پشت آن به خرج دهد. گرچه این بخش از گوشی طراحی خوبی دارد اما طراحی آن با سایر قسمت های گوشی سازگاری چندانی ندارد .

صفحه نمایش لمسی بزرگ  3/5 اینچی AMOLED با رزولوشن WVGA نمای جلویی گوشی را اشغال می کند. رزولوشن بالای صفحه نمایش و فناوری AMOLED کیفیت تصویر عالی را تضمین می کنند. محدودیت 65000 رنگی سیستم عامل Windows Mobile  گاهی اوقات باعث از هم  گسستگی رنگ ها می شود. این حالت اغلب در طیف های رنگی تک رنگ آشکار می شود و رزولوشن بالای صفحه نمایش هم باعث می شود که مشاهده این مشکل آسان تر باشد.

کارآیی صفحه نمایش و خوانایی آن در زیر نور آفتاب قابل مقایسه با گوشی های HTC نیست. و حتی بدتر این که بهترین PocketPC های HTC با استفاده از صفحه نمایش های خازنی هر گوشی ای را در پلت فرم Windows Mobile مغلوب می سازند.

حساسیت صفحه نمایش برای یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی تحسین برانگیز است اما نمی توان تجربه استفاده از آن را با صفحه نمایش های خازنی گوشی های Samsung S8000 Jet و Samsung M8910 Pixon 12 مقایسه کرد. Samsung ادعا کرده است که صفحه نمایش OmniaPRO از نوع پیشرفته R است اما این صفحه نمایش هر نامی هم که داشته باشد ، باز هم نمی تواند دقت و پاسخ دهی صفحه نمایش های خازنی ساده را هم ارائه دهد.

 

image

 

با نادیده گرفته این مورد ، می توان خوانایی ضعیف صفحه نمایش در برابر نور آفتاب را بزرگترین مشکل آن دانست . در یک روز روشن و آفتابی کار کردن با  Samsung B7610 OmniaPRO بسیار دشوار است.

 

بررسی طراحی سخت افزاری
 

در زیر صفحه نمایش Samsung B7610 OmniaPRO سه کلید سخت افزاری آغاز و پایان تماس و کلید منو دیده می شوند. تمام کاری که کلید منو انجام می دهد ورود و خروج به منوی اصلی است (منوی اصلی در این جا منوی سفارشی سازی شده سامسونگ است و نه منوی اصلی ویندوز موبایل). به نظر ما ، روش HTC در استفاده از کلید های اختصاصی Home و back بهتر است. کلید ها به قدر کافی برجسته هستند تا براحتی بتوانید آن ها را فشار دهید و از آن ها استفاده کنید.

 

image

 

در بالای پنل جلویی گوشی ، سنسور محدود کننده نور ، سنسور نزدیکی و یک دوربین جهت برقراری تماس های ویدیویی دیده می شود. سنسور نزدیکی باعث می شود که در هنگام مکالمات به صورت تصادفی کلید را نفشارید. متاسفانه OmniaPRO از عملکرد پویای قلم که در HTC Diamond2 و Touch Pro2 شاهد آن بودیم ، برخوردار نیست.

 

image

 

در سمت چپ گوشی کلید های تنظیم صدا و کلید سوییچ بین حالت های Business و Lesiure قرار داده شده است. این کلید به شما اجازه می دهد که بین دو دسته از تنظیمات مختلف در B7610 OmniaPRO سوییچ نمایید. می توانید در هر کدام از این دو مجموعه ، تنظیمات متفاوتی برای رابط کاربری صورت دهید و با یک کلیک آنرا تغییر دهید. این قابلیت حتی اگر چیز جدیدی هم نباشد باز هم بسیار مفید و کاربردی است . گوشی های سری E نوکیا هم از این ویژگی برخوردارند.

 

image
 
image

 

image

 

کناره سمت راست Samsung B7610 OmniaPRO کلیدی برای قفل صفحه و یک کلید اختصاصی دوربین در خود تعبیه کرده است. هر دوی این کلید ها به اندازه کافی بزرگ و قابل لمس هستند تا مطمئن شوید که براحتی و بدون مشکل بتوانید از آن ها استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

کناره پایینی گوشی کاملا مسطح است و هیچ کنترلی در آن دیده نمی شود.

 

image

 

در مقابل کناره بالایی B7610 نسبتا شلوغ است. در این بخش سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری، پورت microUSB و شیار مخصوص قلم قرار دارند. هر دوی این پورت ها با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شده اند.

 

image
 
image

 

image

 

صفحه کلید QWERTY
 

با باز کردن گوشی صفحه کلید QWERTY چهار ردیفه Samsung B7610 OmniaPRO نمایان می شود.مکانیزم کشویی گوشی به خوبی کار می کند و صفحه کلید در هر دو جهت به خوبی قفل می شود و عمل باز و بسته کردن گوشی هم به روانی انجام می گیرد. فنر این صفحه کلید به فشارهای  کوچک هم بخوبی پاسخ می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

صفحه کلید QWERTY هم بسیار خوب طراحی شده است.کلیدهای آن بزرگ هستند و بازخورد خوبی دارند و می توانید با استفاده از آن با سرعت بالایی به تایپ بپردازید. به جای استفاده از طرح بندی معمول برای اعداد ، آن ها در ردیف بالایی صفحه کلید قرار داده شده اند.

 

کناره پشتی گوشی
 

در پشت گوشی Samsung B7610 OmniaPRO لنز دوربین 5 مگاپیکسلی آن به همراه فلاش LED دوگانه و اسپیکرهای آن قرار گرفته اند. اطراف لنز دوربین کمی برجسته شده اند تا آن را از خراش ها محافظت نمایند اما هیچ محافظ دیگری برای لنز دوربین در نظر نگرفته شده است و هنگام استفاده از گوشی باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.

 

image
 
image

 

image

 

اسلات کارت حافظه microSD در زیر کاور پشتی گوشی قرار گرفته است اما هنوز هم قابلیت تعویض سریع آن وجود دارد.

باتری 1500 میلی آمپری ارزشمند گوشی در زیر کاور باتری جای گرفته است . این باتری در استفاده بسیار شدید از گوشی تا 2 ساعت دوام می آورد و گمان می کنیم که این میزان با توجه با پردازنده پر قدرت گوشی و صفحه نمایش بزرگ آن خوب باشد. با در نظر گرفتن این مورد که گوشی معمولا بار کاری کمتری نسبت به رویه ای که در بررسی ما استفاده شد ، دارد ، کاربران می توانند انتظار عمر و دوام بیشتری از این باتری داشته باشند.

 

image

 

Samsung B7610 OmniaPRO شاید در پارامترهای ارگونومی نمره قبولی نگیرد اما در طراحی ظاهری هم چندان خوب عمل نمی کند. اگر اندازه گوشی را نادیده بگیریم احساسی که گوشی به کاربر منتقل می کند باعث می شود که سامسونگ نتواند انتظارات ما را در این بخش برآورده کند.

HTC TouchPRO2 و Nokia N97 حضور قدرتمندانه تری در این بخش داشتند . مطمئن باشید که تنها به قرار گیری زاویه دار صفحه نمایش اکتفا نکرده ایم.

 

image

 

رابط کاربری
 

نمونه ای از Samsung B7610 OmniaPRO که در اختیار ما بود از آخرین نسخه Windows Mobile یعنی نسخه 6.5 آن استفاده می کرد. ما سیستم عامل این گوشی را از Windows Mobile 6.1 ارتقا دادیم.اما به سبب تغییراتی که سامسونگ صورت داده است اصلا تصور این را هم که با یک گوشی ویندوز موبایلی سرو کار دارید ، نخواهید داشت. تنها چیزی که شاید در این مورد به شما کمک کند کلید Start است وگرنه تمامی رابط Windows Mobile  تغییر کرده است.

از دفترچه تلفن گوشی گرفته تا منوی تنظیمات آن ، همه چیز با رابط سفارشی سازی شده سامسونگ پوشانده شده است. حتی خود تنظیمات هم به گونه ای سازماندهی شده اند که مشابه گوشی های لمسی پیشرفته سامسونگ به نظر بیایند.

این رابط همان رابط کاربری TouchWiz است که ارتقاهایی هم در آن صورت داده شده است . این رابط دو صفحه اصلی و دو حالت برای استفاده کاربر با نام های  Life و Work دارد.

حالت استراحت (leisure یا Life) از همان شکل مشهور بر مبنای ویدجت ها و سه صفحه اصلی که TouchWiz از همان آغاز از آن ها بهره مند بود استفاده می کند. حالت Work ظاهری متفاوت از پس زمینه های رنگارنگ صفحه های اصلی حالت life دارد . در حالیکه در این حالت هم از ویدجت ها استفاده می شود ، آن ها به صورتی متفاوت و کاملا کاربردی عمل می کنند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویدجت ها در حالت Work به صورت لبه هایی عمودی در صفحه هایی قابل پیمایش  سازماندهی شده اند و می توان ترتیب قرارگیری آن ها را هم تغییر داد. اگر در لبه ای محتویات زیادی وجود داشته باشد می توانید برای مشاهده تمامی محتویات به کناره ها هم پیمایش کنید (نشانگری هم وجود دارد که نشان دهنده ویدجت فعال و تعداد کل آن ها در صفحات اضافه است).

ویدجت های حالت Life نرم افزارهای کوچکی هستند که می توانید به صورت آزادانه آن ها را در هر جایی از صفحه اصلی قرار دهید. در این حالت ، اگر کاربری بخواهد ویدجتی را در صفحه قرار دهد تمام کاری که باید صورت دهد این است که روی جهت نمای موجود در گوشه پایین سمت چپ صفحه اصلی کلیک کند و آنرا به جایی که مایل است قرار گیرد ، بکشد. برای اینکه ویدجت هایی را که به آن ها نیازی نیست از صفحه اصلی محو کنید تنها لازم است آن ها را به جای اصلی شان (در گوشه پایین سمت چپ صفحه )باز گردانید.

روشی که در این جا TouchWiz در پیش گرفته است ، بسیار مشابه رویکرد استفاده شده در Samsung I8000 Omnia II است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

منوی اصلی ساخته سامسونگ مشابه منوی اصلی به کار رفته در گوشی های پیشرفته این شرکت است. این منو می تواند شامل ده صفحه پر از میانبر ها باشد و هر صفحه هم عنوان خاص خودش را داشته باشد.

در کل این منو بسیار مرتب تر از منوی Start شش ضلعی جدید Windows Mobile 6.5  است. کلیدهای دیگر در گوشه پایین سمت چپ ، یک صفحه قابل پیمایش را با میانبرهایی که در صفحه اصلی وجود ندارند ، نمایش می دهند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

برای پشتیبانی از چند وظیفه گی ، سامسونگ از دو ابزار مجزا استفاده کرده است. اولین ابزار ، Task Switcher است که هنگامی که کلید مرکزی را به مدت طولانی فشرده و نگاه دارید یا با استفاده از کلید اختصاصی آن بر روی صفحه نمایش داده می شود.

این روش، روش بسیار خوبی برای سوییچ بین نرم افزار هاست و دو حالت نمایش مشبک و دنباله ای افقی از صفحات با جلوه های انتقالی زیبا در اختیار کاربران می گذارد. در این بخش می توانید کلیدهای دیگری هم برای کنترل پخش کننده موسیقی بیابید. یکی از مشکلاتی که در این بخش با آن مواجه بودیم این بود که برای شروع Task Switcher باید مدتی طولانی کلید را فشرده و آنرا نگاه می داشتیم.

 

image
 
image

 

همین طور یک Task Manager هم تعبیه شده است که اطلاعاتی در مورد برنامه ها (اطلاعات مربوط به پردازنده و RAM) و پروسه های در حال اجرا را نمایش می دهد.

 

image

 

صفحه مربوط به قفل لغزنده ای در بالای صفحه دارد. با لغزاندن آن به سمت راست یا چپ قفل گوشی باز می شود اما این لغزنده خاصیت دیگری هم دارد ، اگر تماس های از دست رفته داشته باشید این لغزنده شماره آن ها را هم نمایش خواهد داد.

با ضربه زدن بر روی آن ، لغزنده دیگری نمایان می شود که مستقیما شما را به بخش گزارش تماس ها منتقل می کند. اگر پیام جدیدی دریافت نموده باشید ، لغزنده دوم صندوق دریافت پیام را به شما نمایش خواهد داد.

در پایین صفحه قفل و زیر ساعت و تاریخ ، هر کدام از قرار ملاقات هایی که در تقویم برنامه ریزی کرده اید نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

دو کلید back وجود دارد. کلید میانی موجود در جلوی گوشی ، بین نرم افزار در حال اجرا و منوی اصلی سوییچ می کند. کلید دیگری هم در میان کلیدهای صفحه کلید QWERTY گوشی دیده می شود که به عنوان کلید تایید به کار گرفته می شود. تفاوتی که وجود دارد این است که این کلید بجای سوییچ به منوی اصلی واقعا نرم افزار در حال اجرا را می بندد.

قابلیت جالب دیگری هم در Samsung B7610 OmniaPRO وجود دارد . میانبر Composer شما را مستقیما به بخش business هدایت می کند که صفحه ای شامل میانبرهایی برای نوشتن پیام ، درج رویدادها در تقویم ، درج یادداشت ها و یا انجام یک جستجو به شما نمایش می دهد.

 

image

 

در کل آخرین نسخه رابط کاربری TouchWiz و مخصوصا افزونه Today که به طور پیش فرض برای حالت Work در نظر گرفته شده است ، راضی کننده هستند. می توان این رابط را به آسانی برای نمایش اطلاعاتی مرتب که مزیت بسیار خوبی برای کاربران تجاری محسوب می شود ، تنظیم نمود.

 

کنار زدن پوسته TouchWiz
 

Samsung B7610 OmniaPRO یک PocketPC است و هیچ راهی هم برای گریز از آن وجود ندارد. دیر یا زود بالاخره شما با واقعیت ویندوز موبایلی گوشی مواجه می شوید.

این آخرین نسخه Windows Mobile  عرضه شده است اما همان طور که شاید شنیده باشید تنها نام و نسخه این سیستم عامل عوض شده است . شاید کنترل ها زیباتر و کاربرپسند تر شده باشند اما مشکلات داخلی این سیستم عامل که در کارکرد آن تاثیر گذار بودند همچنان باقی هستند.

اولین تغییری که در سیستم عامل جدید دیده می شود ، به صفحه های اصلی قابل پیمایش آن مربوط می شود.ایتم های مختلفی هم که در لیست ها قرار گرفته اند را هم می توانید به طرفین پیمایش کنید که باعث می شود بتوانید بهتر از فضای صفحات استفاده کنید. برای مثال با پیمایش آیتم Getting Started به طرفین به گزینه هایی چون تنظیم ساعت ، حساب های کاربری ایمیل ، کلمه عبور گوشی ، بلوتوث ، سفارشی سازی عکس پس زمینه ، سفارشی سازی آهنگ زنگ ، آپلود آهنگ ها و در آخر حذف آیتم Getting Started از صفحه اصلی بعد از انجام تنظیمات اساسی،  دست پیدا می کنید.

 

image

 

تغییر عمده دیگر منوی اصلی Windows Mobile است . آیکن ها در طرحی شش گوش مانند مرتب شده اند و احتمالا بیشتر افراد بواسطه تصاویر رسمی و غیر رسمی عرضه شده از آن، آنرا به عنوان یک ابزار ویندوز موبایلی خاص به شمار می آورند.

در منوی اصلی به تمامی نرم افزارهای نصب شده و میانبری به تنظیمات دست پیدا می کنید. درOmniaPRO بر خلاف Omnia II که منوی تنظیمات هم مشابه منوی اصلی بود ، تمامی بخش ها با رابط کاربری TouchWiz پوشانده شده اند و این گوشی هم مانند سایر گوشی های پیشرفته شرکت است.

 

image
 
image

 

ساختار کاملا مسطح صفحه اصلی به دلیل اینکه منوی اصلی گاهی اوقات به خاطر ازدیاد آیکن ها بیش از حد شلوغ می شود کمی نامناسب است (کاربران آیفون که نرم افزارهای نصب شده زیادی دارند ، منظور ما را بهتر می فهمند)  اما همچنان این طرز نمایش به طرز نمایش گیج کننده ای که کاربران ویندوز موبایل در گذشته تجربه کرده اند ، ارجحیت دارد.

تغییرات کوچک دیگری نیز در این سیستم عامل دیده می شود. برای مثال فونت بزرگتر در بیشتر منو ها برای لمس راحت تر و استفاده از کشیدن انگشت روی صفحه برای حرکت بین قسمت های چند لبه ای رابط را می توان از این تغییرات دانست. دیگر مانند گوشی های مجهز به Windows Mobile 6.1 نیازی ندارید که به عناوین کوچک ظاهر شده در پایین صفحه دقت کنید . تنها با کشیدن انگشت روی صفحه ، صفحه بعدی فورا به نمایش در می اید.

پردازنده ARM مبتنی بر 1176 توسط سامسونگ با نرخ بالاتری یعنی 667 مگاهرتز زمانبندی شده است و اجازه ارائه کارآیی بسیار عالی را برای  OmniaPRO حتی با وجود  رزولوشن بالای صفحه نمایش آن فراهم می کند.

ما از نرم افزار Spb BenchMark برای آزمودن کارآیی و عملکرد Samsung B7610 OmniaPRO استفاده کردیم. روشن است که در مقایسه با OmniaLITE این گوشی کمی از نظر گرافیک و به دلیل این که باید چهار برابر آن به ترسیم پیکسل ها در صفحه بپردازد ، ضعیف تر عمل کرد. تست هایی که در مورد سرعت حافظه انجام شد ، نشان دهنده برابری این دو بود اما جای تعجب است که OmniaPRO نبرد پردازنده ها را هم واگذار کرد. ما این تست را بارها و بارها انجام دادیم و در تمامی این موارد با همان نتایج روبرو شدیم.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

دفترچه تلفن
 

اگر به روزهایی که دفترچه تلفن ویندوز موبایل یکی از زشت ترین نمونه های موجود بود نگاهی بیاندازیم ، متوجه تغییرات عمده صورت گرفته در این بخش خواهیم شد. قابلیت های مدیریت مخاطبان همیشه یکی از برترین امتیازاتی است که سیستم های عامل آنرا عرضه می کنند و در PDA ها فضای نامحدود دفترچه تلفن و گزینه های همگام سازی عالی نمود بیشتری پیدا می کند. افزوده شدن رابط کاربری زیبا به این دفترچه تلفن را هم باید بعنوان امتیازی برای آن در نظر گرفت.

نرم افزار دفترچه تلفن گوشی Samsung B7610 OmniaPRO  رابط کاربری خوب و زیبایی دارد و بسیار واضح است که با در نظر گرفتن نحوه کار لمسی گوشی طراحی شده است. این نرم افزار از گرافیکی خوبی برخوردار است  و کار کردن با آن هم به حدی ساده است که کار بدون دردسر کاربران با آن را تضمین کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

رابط کاربری TouchWiz بخش ویرایش مخاطبین را هم کاملا تحت پوشش خود دارد. دراین بخش هم مثل سایر گوشی های پیشرفته سامسونگ با رابط کاربری ساده و خوبی روبرو می شویم.فیلدهای اطلاعاتی زیاد در اختیار شما قرار دارد اما در صورتی که فیلد مورد نظرتان را نیابید نمی توانید نام فیلدهای موجود را تغییر دهید .البته ما هیچ گاه با چنین موقعیتی روبرو نشدیم.

هنگام مشاهده مخاطبین میانبری وجود دارد که تماس های اخیر شما با مخاطب مورد نظر را به شما نمایش می دهد. همین طور می توانید آن را به طور مستقیم از همان قسمت ، به لیست سیاه یا فهرست شماره گیری سریع هم اضافه نمایید.

در نهایت ، در صورتی که مایل به گروه بندی مخاطبین باشید ، OmniaPRO این امکان را هم برای شما فراهم می کند. چهار گروه از پیش تعیین شده وجود دارد  و در صورت نیاز می توانید گروه های دیگری هم ایجاد کنید.

 

قابلیت های تلفنی
 

سامسونگ در ارائه گوشی های پیشین Omnia ثابت کرده است که علیرغم به کارگیری قابلیت های متنوع که در اکثر موارد تنها دلیل کاربران برای خرید گوشی بوده است ، قابلیت های تلفنی آنها را هم فراموش نکرده است. Samsung B7610 OmniaPRO هم همین روند را ادامه می دهد و صدایی واضح و عالی و آنتن دهی بدون اختلالی را در هنگام مکالمات عرضه می دارد.

این گوشی از قابلیت شماره گیری هوشمند پشتیبانی می کند . با این امکان ، به ندرت برای برقراری تماس نیاز به مراجعه به دفترچه تلفن پیدا خواهید کرد.گزینه ای هم برای ضبط مکالمات در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یک قابلیت مبتنی بر شتاب سنج جالب هم به کاربر اجازه می دهد که در هنگام زنگ خوردن گوشی با برگرداندن جلوی آن به سمت پایین ، صدای زنگ را قطع کند.با برگرداندن مجدد آن گوشی باز هم به زنگ زدن ادامه خواهد داد. سنسور نزدیکی شما را از عدم فشرده شدن تصادفی کلید ها در هنگام مکالمات تلفنی مطمئن می سازد.

گزارشات تماس ها در گوشی های ویندوز موبایلی عمدتا لیست طویلی را نگهداری می کنند. سامسونگ ظاهر این بخش را نیز تغییر داده است و گزینه های خوبی برای مرتب سازی مهیا کرده است. می توانید آیتم های موجود در این بخش را بر اساس حروف الفبا یا تعداد تکرار مرتب نمایید.

 

image

 

ما تست قدیمی اسپیکر گوشی را بر روی Samsung B7610 OmniaPRO  نیز انجام دادیم.  این گوشی مایوس کننده ظاهر شد و تنها توانست امتیاز متوسط کسب کند. این به آن معنی است که ما ابزارهای بهتری هم دیده بودیم.

 

پیام رسانی
 

Samsung B7610 OmniaPRO پیام ها را به خوبی اداره می کند.  این گوشی از انواع SMS  ، MMS و ایمیل پشتیبانی می کند.  SMS و MMS از یک Inbox و ویرایشگر مشترک استفاده می کنند.

 

image
 
image

 

image

 

ویرایشگر ایمیل ها هم با وجود رابط کاربری TouchWiz  کمی از نظر گرافیکی بهبود پیدا کرده است اما تغییری در عملکرد آن دیده نمی شود.

انجام تنظیمات ایمیل ها نیز مثل سایر گوشی های پیشرفته به آسانی انجام می گیرد.  تنها کاری که کاربر لازم است در این بخش انجام دهد ، درج نام کاربری و کلمه عبور در فیلدهای تعبیه شده است و گوشی به طور خودکار سایر کارها را انجام خواهد داد.

 

image
 
image

 

image

 

یکی از گزینه های درج متن در B7610 OmniaPRO ، صفحه کلید QWERTY سخت افزاری گوشی است . در بخش طراحی این صفحه کلید را بررسی کردیم و به همین دلیل در این بخش تنها به بررسی صفحه کلیدهای نرم افزاری گوشی خواهیم پرداخت.

صفحه کلید قدیمی Windows Mobile  هم در این گوشی وجود دارد اما نمی توان واقعا به آن به چشم یک گزینه نگریست . کلیدهای این صفحه کلید حتی برای کار با قلم هم بسیار کوچک هستند. صفحه کلید QWERTY سامسونگ با اندازه مناسب تر کلیدهایش بسیار بهتر از آن است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گرچه این صفحه کلید در حالت افقی کار نمی کند. البته با بیرون کشیدن صفحه کلید سخت افزاری گوشی این صفحه کلید هم در حالت افقی قرار می گیرد.در این حالت دلیل اینکه سامسونگ اجازه افقی بودن آن را نداده است به خوبی مشخص می شود. تنها یک سطر خالی در این حالت در صفحه نمایش گوشی دیده می شود.

البته راه معمول برای غلبه بر این مشکل ، داشتن صفحه کلید QWERTY افقی در صفحه ای جدید است اما این راه حل محدودیت هایی دارد. برای مثال در مرورگر وب نمی توان پیشنهاد های آن را  به دلیل اینکه در پنجره ای مجزا ظاهر می شوند ، مشاهده کرد. به هر حال نمی توان صفحه کلید مجازی QWERTY را بعنوان گزینه درج متن در B7610 OmniaPRO در نظر گرفت .

از گزینه های دیگر درج متن در Samsung B7610 OmniaPRO  ، می توان به قابلیت تشخیص دست خط اشاره کرد که در این بخش گوشی بسیار عالی عمل می کند و حتی می تواند کاراکترها و سمبل هایی که با انگشت روی صفحه نمایش می کشیم را تشخیص دهد .البته با استفاده از قلم این کار آسان تر انجام گیرد.

 

گالری
 

نرم افزار مشهور Photo مرورگر اصلی تصاویر در OmniaPRO است. این نرم افزار همه چیز های اساسی را پوشش می دهد و از قابلیت هایی چون بزرگنمایی با یک انگشت ، مرور عکس ها با توجه به تاریخ شان و اسلاید شو با بسیاری از گزینه های خیره کننده برخوردار است.

 

image
 
image

 

با انتخاب یک عکس ، آن عکس در نمایی تکی به نمایش در می آید و شما می توانید روی آن زوم کنید یا به عکس بعدی حرکت نمایید. کلیدهای مجازی اختصاصی برای بزرگنمایی در نظر گرفته شده است که به طور خودکار فعال و غیرفعال می شوند. همین طور امکان بزرگنمایی با ضربات دوگانه هم وجود دارد  اگرچه بر خلاف Omnia II که در محل ضربه شروع به بزرگنمایی می کرد ، این بار بزرگنمایی در مرکز عکس صورت می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

Samsung در این جا از قابلیت بزرگنمایی با یک انگشت که برای بار اول در S8000 Jet هم استفاده کرده است. تنها لازم است که انگشت تان را برای مدتی روی عکس نگاه دارید و سپس آنرا برای افزایش بزرگنمایی به سمت بالا و برای کاهش آن به سمت پایین بکشید.این روش در هر دوی گالری ها و مرورگر وب کار می کند و استفاده از آن مانند Pinch Zooming که در iPhone به کار رفته بود آسان است.

البته این گالری از قابلیت اسلاید شو هم برخوردار است و در آن می توانید جهت حرکت اسلاید شو ، زمان و جلوه های انتقالی را تعیین نمایید. این بخش به خوب کار می کند و با توجه به استفاده از صفحه نمایش بزرگ گوشی می توان از آن به عنوان یک قاب عکس دیجیتال هم بهره برد.

 

image
 
image

 

با کج کردن گوشی به سمت کناره ها و یا باز کردن صفحه کلید QWERTY آن ، حالت نمایش مشبک دیگر وجود نخواهد داشت. با این کار عکس ها به صورت کمانی سه بعدی و در حالی که قسمتی از هر یک بر روی قسمتی از عکس دیگر قرار گرفته است نمایش داده می شود. با کشیدن انگشت روی صفحه نمایش می توانید بین آن ها حرکت کنید.

 

image
 
image

 

دومین کمان که از روی اولین کمان عبور می کند ، پیش نمایشی از پوشه های حاوی تصاویر ارائه می دهد. با کشیدن آنها به سمت بالا و پایین ، پوشه جاری تغییر خواهد کرد.

حالت نمایش دیگری هم در حالت افقی گوشی وجود دارد  که عکس ها را به صورت مشبک 5 x 4 و یک خط زمان در زیر آن نمایش می دهد. می توانید با کشیدن انگشت تان روی صفحه بین عکس ها حرکت کنید (که همانند پیمایش حرکتی عمل می کند) و یا اینکه از همان خط زمان برای جابجا شدن میان عکس ها استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

این گالری به روانی کار می کند و جز بهترین گالری هایی است که تا به حال عرضه شده اند. سامسونگ تلاش کرده است که یک مرورگر عکس فوق العاده بسازد که از گرافیک  سه بعدی و رابط واقعا نوآورانه استفاده کند. می توان این تلاش آن ها را در جهت دادن رابطی جدید به ویندوز موبایل ستودنی دانست اما آن ها برای تکمیل این کار به مقداری زمان نیاز دارند.

 

Touch Player
 

سامسونگ این بار تصمیمی عاقلانه ای گرفته است و یک media player لمسی کاربرپسند ارائه داده است تا از سردرگمی کاربران برای پیدا کردن جایگزینی مناسب برای WMPlayer بکاهد.نرم افزاری که در Samsung B7610 OmniaPRO به کار گرفته شده است دقیقا همان نرم افزاری است که در Omnia II به کار رفته بود و چند وقت پیش آن را بررسی کردیم.

پخش کننده لمسی سامسونگ هم فایل های صوتی و هم کلیپ های ویدیویی را اداره می کند ، از لیست های پخش پشتیبانی می کند و بخش های استاندارد آلبوم/خواننده/آهنگ ها را داراست. فناوری های DNSe و SRS هم در دسترس قرار دارند و براحتی می توانند فعال شده و به تجربه موسیقیایی کاربر بیافزایند.

دو حالت نمایش اصلی در پخش کننده  OmniaPRO در دسترس است. نخستین این ها Library است .در  بالای این بخش شش لبه :تمام موسیقی ها(All Musics)، آلبوم ها (Albums) ، خواننده ها(Artists)، سبک ها (Genres)، ویدیوها(Videos)  و در حال پخش (now Playing)  وجود دارند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

هنگامی که به حالت پخش سوییچ می کنید، با یک رابط کاربری ساده و مرتب روبرو می شوید.این رابط کلید های استانداردی نظیر صدا ،Previous/Next، Play/pause و Shuffle  دارد و Album Art در بالای آنها قرار می گیرد.

منوی Option گزینه های متعددی نظیر پخش سریع تر یا کندتر و تنظیم آهنگ بعنوان آهنگ زنگ را عرضه می کند.

 

image

 

image

 

پخش ویدیوها به سادگی و به همان روش پخش آهنگ ها انجام میگیرد . پخش کننده از همان رابط استفاده می کند اما با ضربات دوگانه می توانید به حالت تمام صفحه بروید. این پخش کننده هم کلیدهای استاندارد را دارد اما همه چیز در حالت نمایش افقی تغییر می کند و هیچ نوار وظیفه یا فضای خالی در این بخش دیده نمی شود.

با کج کردن OmniaPRO  به طرفین ، یک حالت نمایش شبیه Cover Flow نمایان می شود. در آلبوم های صوتی این نرم افزار Album art را نمایش میدهد و از پیمایش الفبایی هم برای جستجوی سریع برخوردار است. در مورد ویدیوها هم ، به جای Album Art فریمی از ویدیوها نمایش داده می شود اما از قابلیت پیمایش الفبایی در این جا خبری نیست.

 

image
 
image

 

پخش کننده لمسی می تواند براحتی انواع فایل هایی با فرمت های DivX/XviD را اداره نماید و توانست تمام ویدیوهایی را که به گوشی انتقال دادیم (با رزولوشن VGA ونرخ دو مگابیت بر ثانیه)پخش کند. با توجه به پشتیبانی گوشی از DLNA و خروجی تلویزیون می توان این گوشی را پخش کننده قابل حمل مناسبی دانست.

ما تست Core Player را روی Samsung B7610 OmniaPRO هم انجام داده و نتایج آنرا با HTC HD2 و Acer NeoTouch مقایسه کردیم. OmniaPRO بسیار ضعیف تر از SnapDragon عمل کرد .

همان طور که ممکن است حدس زده باشید تماشای ویدیوها روی صفحه نمایش AMOLED با رزولوشن بالا بسیار عالی است اما عدم توانایی گوشی در اداره ویدیوهایی با نرخ بیت بالا را می توان نقطه ضعفی برای آن محسوب کرد.

 

image

 

image

 

رادیو FM
 

Samsung B7610 OmniaPRO از یک رادیو FM با رابط کاربری ساده استفاده می کندو این رادیو می تواند ایستگاه های در دسترس در منطقه شما را اسکن و ذخیره کند.

این رادیو از RDS هم پشتیبانی و اجازه جستجوی فرکانس های جایگزین را برای دریافت بهتر سیگنال ها به کاربر می دهد. این امکان یعنی اینکه در هنگام مسافرت ها OmniaPRO کار سوییچ به فرکانس های قوی تر را به طور خودکار انجام می دهد.

 

image

 

image

 

همچنین مکانی برای قرارگیری شش میانبر ایستگاه های مورد علاقه تان در صفحه اصلی نرم افزار رادیو تعبیه شده است.ایستگاه های ذخیره شده بعنوان خطوطی در نمایش افقی رابط کاربری ظاهر می شوند.

در این حالت ، می توانید فرکانس ها را با کشیدن انگشت تان روی صفحه تغییر دهید و حتی از پیمایش حرکتی برای انجام سریع تر این کار بهره بگیرید. تنها مشکلی که در این مورد وجود داشت این بود که باید به صورت دستی به پیمایش این ایستگاه ها بپردازید و امکان انجام این کار به صورت خودکار وجود ندارد.

 

کیفیت صدای خوب
 

کیفیت صدای Samsung B7610 OmniaPRO عالی است و نقاط ضعف عمده ای در آن وجود ندارد. گوشی در اغلب بخش های تست عالی عمل کرد و امتیازات قابل توجهی را ثبت نمود.

تنها مشکلی که در خروجی صدا OmniaPRO وجود داشت ، برش زده شدن فرکانس های بم بود . در سایر قسمت ها گوشی بسیار خوب عمل می کند و بیشترین مقدار انحراف فرکانس ها 0.19 دسی بل بود.

THD ، سطح نویز ، دامنه پویا و مکالمه متقابل استریو عالی هستند و تغییر شکل بین فرکانسی هم

 جز بهترین های گوشی های این رده است.

 

image

 

دوربین
 

Samsung B7610 OmniaPRO به یک دوربین با قابلیت ثبت عکس های 5 مگاپیکسلی و ضبط ویدیوهای D1 مجهز است. فلاش دوگانه LED هم در کنار لنز دوربین تعبیه شده است تا به عکاسی و فیلمبرداری در فضاهای کم نور کمک کند.

رابط کاربری دوربین دقیقا همان رابط به کار رفته در Omnia II است .این رابط بسیار خوب و ویژه کار با رابط لمسی گوشی طراحی شده است و اغلب کنترل های مورد نیار در دو نوار عمودی در دو سمت منظره یاب جای گرفته اند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

تنظیمات گوناگونی از قبیل ISO ، تراز سفیدی ، لرزش گیر و ... فراهم هستند. همین طور امکان تنظیم WDR هم مثل سایر گوشی های اخیر سامسونگ وجود دارد. می توانید حافظه ذخیره سازی را از حافظه داخلی گوشی به کارت حافظه microSD تغییر دهید. از قابلیت هایی چون برچسب گذاری جغرافیایی ، تشخیص چهره و تشخیص لبخند هم در این گوشی پشتیبانی به عمل می آید.

دوربین Samsung B7610 OmniaPRO کیفیت عکس های بسیار خوبی دارد که سطح جزئیات بالا و سطح نویز پایینی دارند. گرچه درخشندگی عکس ها نسبتا پایین است و نواحی روشن عکس ها بیش از حد نوردهی می شوند. بین کاهش نویز و الگوریتم واضح سازی عکس ها تعادل بسیار خوبی وجود دارد که باعث می شود جزئیات تار نشوند و عکس ها بیش از حد واضح نگردند.

 

ضبط ویدیویی
 

OmniaPRO قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن D1 (720 x 480 پیکسل) و نرخ 30 فریم بر ثانیه داراست. همین طور امکان ضبط آهسته تصاویر ویدیویی با نرخ 120 فریم بر ثانیه و رزولوشن QVGA هم وجود دارد.

رابط بخش فیلمبرداری هم بسیار شبیه به رابط دوربین عکاسی است  و تنها تفاوت این است که برخی از گزینه ها در اینجا غیرفعال هستند. متاسفانه یکی از این گزینه ها ، لرزش گیر است که می توانست در این بخش هم بسیار مفید باشد.

متاسفانه ویدیوها به حدی که انتظار داشتیم خوب نبودند. فشرده سازی بسیار شدید انجام میگرفت که صحبت در مورد کیفیت تصاویر را بی نتیجه می گذارد. حالت ضبط آهسته تصاویر ویدیویی هم مایوس کننده است . در این حالت ویدیوها با رزولوشن QVGA و نرخ فریم نسبتا پایینی ضبط می شوند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گرچه هنوز هم فیلمبرداری  رزولوشن D1 در ابزارهای ویندوز موبایلی بسیار نادر است و به همین دلیل هم نسبت به این بخش سختگیری بیشتری به خرج نمی دهیم.

 

امکانات ارتباطی
 

از نظر امکانات ارتباطی ، Samsung B7610 OmniaPRO  به امکاناتی چون HSPDA  با سرعت 3/6 Mbps ، Wi-Fi و بلوتوث استریو مجهز است.فقدان HSDPA با سرعت بالاتر و نبود HSUPA کمی مایوس کننده هستند. PRO در این بخش مشابه گوشی متوسط B7300 OmniaLITE عمل میکند.

امکانات ارتباطی شبکه ای OmniaPRO به پشتیبانی چهاربانده از GSM و سه بانده از 3G(900/2100Mhz) اتکا می کند. این گوشی از USB 2.0 با استفاده از پورت microUSB پشتیبانی می شود. در هنگام اتصال به کامپیوتر ، OmniaPRO از حالت Mass Storage یا ActiveSync استفاده می کند که از طریق منوی تنظیمات قابل تنظیم هستند. متاسفانه گزینه ای مبنی بر تعیین این حالت در هر بار اتصال گوشی به کامپیوتر وجود ندارد.

Samsung B7610 OmniaPRO از اسلات کارت حافظه هم برخوردار است که از کارت های microSD پشتیبانی می کند و می توانید برای افزایش حافظه دو گیگابایتی در اختیار تان از آن استفاده نمایید. متاسفانه برای دسترسی به این اسلات  باید کاور پشتی گوشی را بردارید.

DLNA و خروجی تلویزیون از دیگر امکانات OmniaPRO هستند. برای مثال می توانید عکس ها را در یک تلویزیون مجهز به DLNA مرور نمایید. یا می توانید آنرا به تلویزیون های قدیمی تر که از DLNA پشتیبانی نمی کنند هم متصل کنید.

 

مرورگر وب
 

Samsung B7610 OmniaPRO با دو مرورگر از پیش نصب شده عالی برای استفاده کامل از امکانات ارتباطی آن عرضه می شود. با نسخه به روز شده Windows Mobile 6.5 ، نسخه جدیدی از اینترنت اکسپلورر نیز عرضه می شود و علاوه بر آن Opera Mobile 9.5 هم در این گوشی نصب شده است. این بار IE Mobile بر خلاف پیشینیان اش امکانات جالبی ارائه می دهد.

هر دوی این مرورگرها از فایل های فلش پشتیبانی می کنند اما OmniaPRO در این زمینه کمی به مشکل بر می خورد , هیچ فایل فلشی در آن پخش نمی شود . به نظر می رسید که افزونه Flash Lite روی گوشی نصب نشده است .ما آنرا نصب کردیم اما  این کار هم نتوانست به پخش فایل های فلش کمکی بکند.

 

Opera Mobile v9.5
 

اگر اخبار را دنبال کرده باشید ، می دانید که مرورگر Opera کاملا با رابط لمسی سازگار شده است و از مرورگر Safari آیفون الهام گرفته است. مرورگر نسبت به نسخه پیشین اش کامل تر شده است و دیگر هیچ مشکلی در رندر صفحات ندارد.

 

image
 
image

 

image

 

Opera Mobile 9.5 کاملا برای پیمایش صفحات طویل بهینه شده است و می توانید مطمئن باشید که هیچ قسمتی از صفحه را از دست نمی دهید. پیمایش افقی صفحات کمی کندتر صورت می گیرد .

قبل از نمایش محتویات ، صفحه به صورت شطرنجی شکل در می آید اما این نمایش تنها لحظاتی دوام می آورد و نمی توان آنرا مشکل بزرگی تلقی کرد.

 

image

 

بزرگنمایی خیلی سریع صورت می گیرد. می توانید از بزرگنمایی با یک انگشت هم که در گالری توضیح دادیم هم استفاده کنید  که قابلیت خیلی جذابی است. بزرگنمایی با ضربات دوگانه به خوبی کار می کند و در جایی که کلیک می کنید ، بزرگنمایی به طور دقیقی صورت می گیرد و شما را از پیمایش افقی بی نیاز می کند.

رزولوشن WVGA موجب می شود که پیمایش کمی مورد نیاز باشد و حتی با کمترین بزرگنمایی متن قابل خواندن باقی می ماند و به راحتی می توانید جایی را که می خواهید بیابید و با یک ضربه دوگانه به آنجا هدایت شوید.

در حالت افقی ، کمترین بزرگنمایی صفحه را پر می کند و نمایش خوبی از سایت ارائه می دهد به طرزی که متن هنوز قابل خواندن باقی می ماند.

با استفاده از سنسور شتاب سنج داخلی ، مرورگر در حالت افقی صفحه را به طور خودکار می چرخاند.

 

Internet Explorer Mobile
 

نسخه جدید مرورگر Internet Explorer Mobile  رابط کاربری لمسی و طراحی جدیدی دارد. برخی از امکانات این مرورگر مثل پیمایش حرکتی با  Opera یکسان هستند .

با رزولوشن بالای صفحه استفاده از حالت desktop  موجب راحت تر شدن مرور وب سایت ها می گردد.

 

image
 
image

 

image

 

بزرگنمایی بوسیله ضربات دوگانه نیز در IE به خوبی صورت می گیرد. این امکان به خوبی کار می کند اما استفاده از بزرگنمایی با یک انگشت همانند opera می توانست بیشتر مورد توجه کاربران قرار گیرد.

 

image

 

گزینه دیگر بزرگنمایی  که در اختیار شماست از طریق منو یا با نگهداشتن انگشت تان روی صفحه و استفاده ازمنوی مفهومی برای نمایش دادن لغزنده ، صورت میگیرد. بعد از این کار می توانید از آن برای کنترل بزرگنمایی استفاده کنید اما گزینه Fit To Screen وجود ندارد.

یکی از نقص های اینترنت اکسپلورر آن است که با چرخش گوشی ، به طور خودکار صفحه را نمی چرخاند. شاید فکر کنید که این کار یکی از ساده ترین کار ها برای برنامه نویسان است ،اما آن ها حتی از کوچکترین تلاشی هم برای این کار صرفنظر کرده اند.

عدم پشتیبانی از پیشنهاد URL ها هم مایوس کننده است. تنها پیشنهادی که مشاهده می کنید نمایش آدرس تایپ شده با افزوده شدن کلماتی چون .com ، .net ، .org و... است . نبود گزینه ای برای جستجوی درصفحه هم بسیار آزار دهنده است.

پیمایش عمودی و Panning به روانی Opera صورت نمی گیرد اگرچه مثل opera در این جا در حین Panning با صفحه شطرنجی مواجه نمی شویم. صفحه نمایش با رزولوشن بالا میزان زیادی از محتویات صفحه را در خود جای می دهد اما مدت زمانی که باید برای نمایش قسمت های شطرنجی شده منتظر ماند ، ناراحت کننده است.

 

سازمان دهنده
 

Windows Mobile چندین قابلیت مدیریت زمان در اختیار کاربر می گذارد که همه آن ها به سادگی می توانند با Outlook همگام سازی شوند.در B7610 OmniaPRO به جای تقویم قدیمی Windows Mobile  با نرم افزار Schedule روبرو می شویم که همانند Touch Calendar است که پیش از این هم آن را دیده ایم.

نرم افزار Schedule به خوبی برای کار با رابط لمسی بهینه شده است. این نرم افزار نماهای روزانه ، هفتگی ، ماهانه ، سالانه و جلسه را نمایش می دهد اما قرار های ملاقات متنوعی در دسترس نیست.  تنها یک نوع رویداد قابل تعریف است و می توانید آن ها را در دسته های متفاوت دسته بندی نمایید .

 می توانید رویدادها را توسط دسته هایشان فیلتر کنید و به هر دسته رنگ متفاوتی اختصاص دهید .گرچه از Cut ، کپی و Paste در رویدادها پشتیبانی نمی شود. هر کدام از نماها ، می توانند بعنوان نمای پیش فرض تنظیم گردند و می توانید اولین روز هفته را از میان یکشنبه یا دوشنبه انتخاب نمایید. اگر مایل باشید می توانید از همان تقویم پیش Windows Mobile  هم استفاده کنید.

نرم افزار Tasks به شما اجازه افزودن وظایف و تعریف درجه اهمیت برای آنها را می دهد.این نرم افزار یکی از جاهایی است که رابط قدیمی Windows Mobile  خود را نشان می دهد و از رابط لمسی یا تغییرات کاربر پسند در آن هیچ خبری نیست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار Notes هم با این گوشی عرضه می شود .با استفاده از این نرم افزار  می توانید متن را تایپ کنید یا به طور مستقیم آنرا بر روی صفحه بنویسید.البته نرم افزار دیگری با نام Memo (که پیش از این Smart Memo نامیده می شد) هم با OmniaPRo عرضه می شود که از رابط TouchWiz استفاده می کند. می توانید از رنگ ها و اندازه های متفاوت قلم استفاده کنید و علاوه بر این امکان بزرگنمایی بر روی یادداشت ها هم همچنان وجود دارد. می توانید آن ها را به عنوان فایل های JPEG  ذخیره کنید یا با استفاده از MMS ، ایمیل یا بلوتوث ارسال نمایید.

Voice Recorder و ماشین حساب نیازی به توضیح ندارند و تنها رابط آن ها نسبت به ابزارهای پیشین ویندوز موبایلی کمی تغییر کرده است.

نرم افزار Alarm Clock به شما امکان ایجاد هشدار های متعدد از قبیل زنگ های بیدار باش یا یاددآورها را می دهد. هشدار ویژه بیدارباش ، سه بخش مختلف دارد که به شما اجازه می دهد تا زنگ های بیدارباش را در ساعت های مختلف در روزهای مختلف هفته تنظیم کنید.

 

image

 

می توانید هشدارهای متعددی ایجاد کنید و به هرکدام از آنها نام ، الگوی تکرار ، ساعت و زنگ خاصی اختصاص دهید. می توانید مقدار صدا را هم تنظیم کنید.  همچنین اگر گوشی خاموش باشد امکان تنظیم آن برای روشن شدن در هنگام هشدار نیز وجود دارد.

قابلیت دیگر این بخش ، نرم افزار World Clock است که می تواند زمان را در نقاط مختلف دنیا نمایش دهد . می توانید مناطق متعددی را برای نمایش زمان انتخاب کنید و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. همچنین یک کرنومتر و یک لیست سالگرد نیز تعبیه شده اند. آخرین قابلیت ، امکان تنظیم سالگردهای متفاوت و تخصیص یک زنگ هشدار به آن ها بعنوان یادآور را می دهد و این یادآور می تواند در روز سالگرد تا 7 روز قبل از آن به صدا درآید.

 

image
  
image

 

image

 

آیتم آخر در بخش سازمان دهنده یک مبدل خوب وساده است که smart Converter هم نامیده می شود و امکان تبدیل واحدهای وزن  ، طول ، مساحت ، حجم و دما را می دهد. یک مبدل ارز و ماشین حساب کوچک هم در این بخش قرار دارند.

 

image
 
image

 

File Manager هم واقعا قابل توجه است. این نرم افزار در واقع همان مرورگر فایل های رابط TouchWiz است .این به آن معناست که کار کردن با انگشت با آن راحت است و می توانید از نمایش درختی یا پیمایش الفبایی هم در آن بهره بگیرید. نمایش درختی گزینه بسیار جالبی است که جابه جایی میان پوشه ها را برای بسیاری اسان تر می سازد. به غیر از این ، این File Manager تمامی قابلیت های مدیریت فایل و فولدر ها را هم دارد.

 

image
 
image

 

image

 

ویرایشگر اسناد
 

در بین نرم افزارهای اصلی Windows Mobile ، نرم افزار Office Mobile قرار دارد که از مشاهده ویرایش اسناد Word،Excel ، و PowerPoint حمایت می کند. با آخرین نسخه این نرم افزار ، نرم افزار OneNote نیز عرضه شده است. از فایل های آفیس 2007 هم پشتیبانی می شود و در هنگام ایجاد اسناد جدید از همان فرمت ها بعنوان فرمت پیش فرض استفاده می شود.

 

image
 
image

 

image

 

این نرم افزار نه تنها برای مشاهده اسناد آفیس در گوشی به کار می روند بلکه امکان ویرایش اسناد آفیس را نیز در گوشی فراهم می کنند. تغییرات دیگری در این بخش وجود ندارد.

نرم افزار Adobe reader LE امکان مشاهده اسناد PDF را نیز در گوشی مهیا می سازد. در این بخش ، Samsung B7610 OmniaPRO نمایش راضی کننده ای داشت چراکه باز کردن فایل های PDF در سایر گوشی ها کمی کندتر نسبت به آن صورت می پذیرد.

 

image
 
image

 

صفحه  نمایش 3/5 اینچی گوشی و پشتیبانی آن از رزولوشن WVGA باعث می شود که مقادیر زیادی از متن در صفحه اصلی جای گیرند و حتی در کوچکترین سطح بزرگنمایی متن هنوز قابل خواندن باشد. B7610 OmniaPRO ابزار بسیار مناسبی برای مدیریت اسناد مختلف است.

 

نرم افزارها
 

Samsung B7610 OmniaPRO نرم افزارهای دیگری غیر از نرم افزرهای سازمان دهنده و مالتی مدیا همراه با خود دارد. با این گوشی شماری از نرم افزارهای از پیش نصب شده نیز عرضه می شوند و می توانید از آنها نیز استفاده نمایید. از این نرم افزارها می توان به RSS Reader و دیگری Stream Media Manager اشاره کرد.

نام RSS Reader به اندازه کافی گویای عملکرد آن است. این نرم افزار دسترسی سریع به فیدهای RSS را برای کاربران مهیا می کند و می توانید با استفاده از آن همیشه از آخرین خبرها و به روز رسانی های سایت های مورد علاقه تان مطلع باشید. نرم افزار Podcast اجازه عضو شدن و دانلود پادکست های صوتی و تصویری را فراهم می کند.

نرم افزار Digital Frame اجازه می دهد که از Samsung B7610 OmniaPRO به عنوان یک قاب عکس دیجیتال استفاده کنید. محتوای این نرم افزار توسط کاربر تعیین می شود و امکانات سفارشی سازی عمده ای در اختیار وی قرار می دهد. این نرم افزار قابلیت خاصی نیست اما هنوز هم قاب عکس های دیجیتال AMOLED بسیار نادر و گران قیمت هستند.

 

image
 
image

 

می توانید در پس زمینه از آهنگ استفاده نمایید  و اگر لازم باشد رویدادهایی چون پیام های جدید یا زنگ های هشدار را در هنگام اجرای Digital frame غیر فعال کنید.

نرم افزار مفید دیگر Search  است که امکان جستجو در میان تمامی نرم افزارها و فایل های سیستمی را فراهم می کند. می توانید فیلترهایی تعیین کنید تا نرم افزار تنها در مکان های تعیین شده به جستجو بپردازد.

در حقیقت دو نرم افزار جستجو در Samsung B7610 OmniaPRO تعبیه شده اند. یکی از آنها Smart Search یا جستجوی هوشمند است که جلوه های انتقالی و گرافیکی خوبی ارائه می دهد. این قابلیت برای یافتن چیزی که به دنبالش هستید بسیار به شما کمک می کند.

 

image
 
image

 

نرم افزارهای MSN از قبیل Money  و Weather هم در این بخش وجود دارد.  این ابزارها امکانات خوبی برای دریافت وضع هوا و وضعیت بورس در اختیار کاربر قرار می دهند.

Microsoft Windows Marketplace for Mobileجزئی جدانشدنی از Windows Mobile 6.5  است. این راه های توزیع نرم افزار به توسعه دهندگان آن کمک می کنند تا با حذف واسطه ها ، محصول تولیدی خود را مستقیما در اختیار کاربر قرار دهند.

رابط کاربری نرم افزار جدید Marketplace بسیار ساده است. این نرم افزار میانبرهایی به محبوب ترین نرم افزارها ، جدیدترین آنها و نمایش دسته ای نرم افزارها مهیا می سازد. البته جعبه جستجویی هم برای راحتی کاربران در نظر گرفته شده است تا با افزایش تعداد نرم افزارهای موجود بدون هیچ مشکلی بتوانند به آنچه قصد دارند ، دست یابند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

تا به حای حدود 1000 نرم افزار در این فروشگاه عرضه شده اند که بسیار بیش از آن چه است که در ابتدای راه اندازی این سرویس وجود داشت. نرم افزارهای رایگانی هم در این فروشگاه وجود دارند اما اغلب آن ها بیش از 30 دلار آمریکا قیمت دارند.قیمت این نرم افزارها در فروشگاه نرم افزاری iPhone به سختی به پنج دلار می رسد.

Marketplace به خوبی تنظیم شده است و اطلاعاتی چون بررسی کاربران ، عکس های نرم افزارها و رتبه بندی ها را در اختیار کاربران قرار می دهد.اگر نرم افزاری را از طریق کامپیوتر خریداری کنید این نرم افزار در مرتبه بعدی اجرای marketplace دانلود خواهد شد.

 

GPS
 

Samsung B7610 OmniaPRO از یک گیرنده داخلی GPS با قابلیت پشتیبانی از A-GPS استفاده می کند.

AGPS اجازه جستجو و یافتن سریع تر ماهواره ها را با استفاده از دانلود داده های ماهواره ای از شبکه توسط Wi-Fi یا شبکه های 2G/3G مهیا می کند.

متاسفانه هیچ نرم افزار مقصد یابی ماهواره ای روی  OmniaPROنصب نیست و برای دسترسی به این امکان باید هزینه جداگانه پرداخت نمایید. گرچه نرم افزار رایگان Google Maps  به همراه این گوشی عرضه می شود.

مثل همیشه ، نرم افزار مقصد یابی به سیاست های بازاریابی سامسونگ بستگی پیدا می کند و ممکن است OmniaPRO با نرم افزار مقصدیابی در منطقه شما به فروش برسد.

 

سخن پایانی
 

در پایان بررسی Samsung B7610 OmniaPRO باید اذعان کنیم که با ابزار خارق العاده ای روبرو هستیم . البته تنها با توجه به مشخصات گوشی هم می شد چنین حدسی زد اما اکنون با در دست گرفتن گوشی می توانیم به صراحت این نکته را تایید کنیم.

رابط کاربری TouchWiz بسیار عالی است و در اغلب اوقات فراموش خواهید کرد که در حال کار با یک ابزار ویندوز موبایلی هستید. مجموعه خوب نرم افزارهای از پیش نصب شده باعث می شود که مجبور نباشید با رابط قدیمی ویندوز موبایل سروکله بزنید.

صفحات اصلی دوگانه هم ویژگی جالبی برای این رابط کاربری به شمار می روند. Nokia هم از امکان مشابهی برخوردار است اما تنها در گوشی های سری E از این امکان بهره می گیرد. البته Samsung B7610 OmniaPRO ویژگی های اصلی ابزارهای تجاری را دارد.

البته این گوشی مشکلاتی هم دارد که باید به آن ها هم اشاره کنیم.  برای مثال OmniaPRO از پلاستیکی ساخته شده است که اصلا قابل مقایسه به فلزی که باید با آن ساخته می شد نیست. محدودیت سیستم عامل در پشتیبانی از رنگ ها باعث از هم گسسته شدن طیف های رنگی در برخی موارد میشود که باعث خراب شدن تجربه کاربر از صفحه نمایش AMOLED با رزولوشن WVGA  می گردد. علاوه بر این Windows Mobile 6.5  به اندازه نسخه 6.1 آن در این گوشی سریع عمل نمی کند.

اما هنوز هم B7610 جای خود را در میان ابزارهای تجاری باز خواهد کرد . پشتیبانی این گوشی از فایل های آفیس و گزینه های همگام سازی آن را می توانیم دلایل صحت این ادعا به شمار آوریم.

استفاده از صفحه کلید جادار و چهار ردیفه گوشی بسیار راحت است. صفحه نمایش لمسی هم از حساسیت بالایی برخوردار است اما متاسفانه قابلیت قرارگیری به صورت زاویه دار را ندارد.

خانواده گوشیهای تجاری سامسونگ اعضای بسیار حرفه ای دارد. اما OmniaPRO رقیبان سرسختی دارد :

اولین رقیب این گوشی را می توان HTC Touch PRO2 دانست. این گوشی به سیستم عامل ویندوز موبایل و صفحه نمایش بزرگتر 3/6 اینچی با همان رزولوشن مجهز است. البته به دلیل محدودیت سیستم عامل در نمایش رنگ ها نمی توان به نوع TFT و AMOLED صفحه نمایش ها اهمیت چندانی نشان داد. پردازنده این گوشی کندتر است اما از میزان حافظه RAM بیشتری برخوردار است. از دیگر امکانات جالب توجه این گوشی می توان به ، به کارگیری رابط کاربری TouchFLO که بدون تردید سلطان رابط های سفارشی سازی شده Windows Mobile  است و همین طور پنج ردیفه بودن صفحه کلید QWERTY آن اشاره نمود.

رقیب دیگری که در این جا خودنمایی می کند ، Sony Ericsson Xperia X2 است. این گوشی در بیشتر مشخصات با HTC Touch PRO2 برابری می کند و تنها از صفحه نمایش کوچکتری (3/2 اینچی) برخوردار است. دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی تمامی رقبا را از میدان به در می کند .گرچه از سفارشی سازی های آن چنانی رابط کاربری در اینجا خبری نیست.

سایه Motorola MILESTONE  (یا DROID) هم بر سر Samsung B7610 OmniaPRO سنگینی می کند. این گوشی از صفحه نمایش بزرگتر و رزولوشن نسبتا بالاتری برخوردار است(3/7 اینچ و 480 x 854 پیکسل) که به همراه Android 2.0 Éclair می توان آن را بزرگترین نقطه قوت MILESTONE دانست.

دوقلوهای Nokia N97 را هم که جز محبوب ترین گوشی های هوشمند با صفحه کلید QWERTY کشویی و صفحه نمایش لمسی است به رقیبان این گوشی بیافزایید. به دلیل اینکه به تازگی به بررسی Nokia N97 mini پرداختیم ، مشخصات آن ها را ذکر نمی کنیم. اما برای کاربران سیمبین گروه N97 را می توان بهترین گوشی لمسی در دسترس دانست.

و در آخر ، باید به شما اطمینان دهیم که کاربران حرفه ای در حال پس انداز کردن پول هایشان برای خرید Nokia N900 هستند. سیستم عامل Maemo موفق ترین لینوکس عرضه شده برای موبایل تا به  حال بوده است. همانطور که می دانید آندروید هم از هسته لینوکس استفاده می کند اما Google به شدت اصرار دارد که آندروید لینوکس نیست. اما Maemo با آغوش باز اصل و ریشه اش را می پذیرد و شما می توانید از نرم افزار های Open Source مورد علاقه تان در آن استفاده کنید.

همانطور که مشاهده کردید لیست رقبای Samsung B7610 OmniaPRO بسیار طولانیست. اما بسیاری از کاربران در همان بار اول دیدن OmniaPRO به آن جذب خواهند شد. البته ترکیب رابط کاربری TouchWiz و Windows Mobile  بسیار عالی است و برای کاربران تجاری که آسان بودن کار با گوشی ، صفحه کلید QWERTY ، گزینه های همگام سازی متنوع و پشتیبانی عالی از فایل های آفیس اهمیت دارد ، لذت کار با گوشی دو چندان خواهد بود.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)