Samsung D500

شاید بعد از مدت ها این یکی از مقالات بسیار طولانی و مهم در رابطه با یک گوشی ها باشد و در واقع این تنها به این دلیل است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Samsung SGH-D500
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ باتری

_ راهنمای مصرف کننده

_ هدست استریو

_ Sound Mate (البته این وسیله ی جانبی در برخی از کشورها به همراه گوشی عرضه می گردد)

شاید بعد از مدت ها این یکی از مقالات بسیار طولانی و مهم در رابطه با یک گوشی ها باشد و در واقع این تنها به این دلیل است که این گوشی یکی از دستاوردهای بزرگ و بسیار مهم برای سامسونگ و محصولی عجیب و عظیم برای کل بازار موبایل است . شاید در سال تنها یک یا دو گوشی چنین  نقش با اهمیتی را ایفا کنند . هیچ یک از گوشی های تولید سال 2004 قدرت رقابت با گوشی D500 را ندارند . یک گوشی با قدرت و طراحی بالا ؛ که مطمئناً از همان ابتدای کار با دیدن این گوشی جذب آن خواهید شد . حقیقت امر این است که گوشی موبایل ایده آل وجود خارجی ندارد ، ولی D500 نزدیک ترین پدیده به یک گوشی ایده آل  است . سالیان سال سامسونگ سعی می کرد بازار را با صفحه نمایش های شفاف و زنگ های پلی فونیک که برای بازار اروپا غیرمعمول بود ، جذب نماید .

تولیدکنندگان دیگر موبایل نیز توسعه یافته اند و ما می توانیم گوشی های کُره ای LG ، Pantech ، Innostream ، Sky را در بازار بیابیم و هیوندایی نیز که امروزه به آن ها پیوسته است . اما نکته ای که چندان به آن اشاره نمی شود این است که مهندسین زیادی از همین شرکت های کره ای امروزه به سامسونگ پیوسته اند و برای آن کار می کنند . دراین صورت ، هدف چیزی جزء به قبضه درآوردن بازار نیست و به زودی این اتفاق از طرف سامسونگ خواهد افتادو نکته ی مهم دریافت خواسته های یک مصرف کننده از گوشی و برآوردن آن ها می باشد که سامسونگ این هدف را دنبال می کند و رفته رفته این سیاست که ظاهر زیبای گوشی ، داخل خالی آن را پنهان می سازد ، از بین رفته است .

امروزه دیگر تکنولوژی و فناوری اختصاصی نمی باشد و هر جایی که قطعه ای را بهتر تولید کند ، پیروز میدان خواهد بود . بهترین مثال صفحه نمایش گوشی های اروپایی مثل نوکیا است که توسط سامسونگ ساخته می شود که بسیار سطح پایین تر از آن هایی است که در تولیدات خود استفاده می کند . به هر حال صفحه نمایش های بهتر هزینه بالاتری را نیز در بر خواهد داشت البته این صفحه ها در داخل شرکت با هزینه ی بالایی تولید نمی شود و سامسونگ در فروش آن 100% سود می کند . ارائه ی یک گوشی مناسب از طرف سامسونگ و پافشاری برروی کارآیی هایی که ، رقبای اروپایی او ضعف زیادی در آن ها دارند می تواند موفقیت قابل توجهی را ایجاد نماید که ما به این نکات که در D500 نیز مشاهده می شود اشاره می کنیم :

 1) یک گوشی از نوع بازشو ولی با حالتی غیرهمیشگی

 2)استفاده از صفحه نمایش رنگی با شفافیت بالا

 3) زنگ های پلی فونیک

 4) تولید محصولاتی مدگرایانه جدید و ایجاد مدهایی جدید برای آن ها .

بازار اروپا نشان داد که این سیاست سامسونگ درست بوده و در گام نخست کارخانه توانست بازار گوشی های مدگرایانه را در دست بگیرد و در گام بعدی ، محصولاتی شبیه به هم و هر یک با شباهت به بالاترین حد گوشی ها و با قیمت های مناسب تولید کند . حال کافی است علاوه بر تمام امکانات تمامی تکنولوژی موجود را هم به گوشی بیافزاییم تا یک فروش عالی را نتیجه بگیریم . در واقع سامسونگ تلاش جدیدی را برای جذب آن هایی که به محصولات قبلی سامسونگ علاقه ای نداشته اند آغاز نموده است البته تا زمانی که سامسونگ گوشی های Business Phone نظیر همین گوشی را به بازار ارائه ندهد این امر محقق نمی شود .

 

گوشی های تجاری Business Phones :

در گام اول ، نبود گوشی های تجاری (Business Phone) در میان تولیدات سامسونگ ، بیشتر به خاطر وجود فاصله ی زیاد تکنولوژی با رقبا در این زمینه بود لذا سامسونگ تمام تلاش خود را برای دستیابی به خط تولید این گونه گوشی ها انجام داد ولیکن نمی توانست کارآیی کاملی را برای ایجاد این خط تولید در گوشی ها قرار دهد . شاید سری Q یکی از تلاش های قابل توجه سامسونگ برای ایجاد چنین خط تولیدی بود که در این گوشی ها از GPRS و Infrared استفاده شد و حتی نرم افزاری در گوشی قرار داده شد تا بتوان از آن به جای مودم برای نوت بوک استفاده نمود ، اما چون طرفداران این خط تولید را مصرف کنندگان کمتری تشکیل می دادند ، این افراد، استفاده از تولیدات نوکیا ، زیمنس و گاهی موتورلا را بیشتر ترجیح دادند . البته پیش از سری Q نیز سامسونگ تدابیر و تولیدات دیگری را نیز آزموده بود که همگی با شکست مواجه شد . در همین زمان سامسونگ به تولید گوشی هایی زیبا با اهداف خاص ولی درون خالی از تکنیک و کارآیی معروف شده بود و سامسونگ نیز هیچ تلاشی برای از بین بردن این تفکر نمی کرد و تنها بر تولیدات مدگرایانه و با ظاهر زیبای خود می افزود و همان سیاست قبلی را ادامه می داد تا این که متوجه شد که تولیدات مدگرایانه بخش کوچکی از گروه مصرف کننگان را تحت شامل می شود که البته تحت تصرف خود سامسونگ می باشد ولی بازار باید تکان بیشتری می خورد پس سامسونگ C100 را به عنوان یک گوشی کلاس متوسط به بازار عرضه نمود و این گوشی به یکی از قدرتمندترین گوشی ها در این رده تبدیل گردید . در همان زمان سامسونگ تولیدات سری 40 نوکیا را به عنوان رقیب در کنار خود حس می نمود . در آن سال فروش C100 با برخی از تولیدات نوکیا برابری نمود . توسعه ی بازار این کلاس با ارائه گوشی هایی مانند X100 و X600 و نیز بازی با قیمت آن ها راه حل مناسبی از طرف سامسونگ بود .

 

آغاز یک پیروزی به نام D500 :

توسعه ی گوشی های تجاری (Business Phone) یک پروسه ی زمان بر می باشد که طی کردن این پروسه در تولید D500 یک سال به طول انجامید . این گوشی پس از تولید ، شش ماه به عنوان رهبر و پیشتاز سری خود ، به کار ادامه داد و مهمترین هدف تولید این نوع کلاس از گوشی ها قراردادن تمامی کارآیی ها به طور کامل و توسعه داده شده ، در گوشی های این کلاس سامسونگ بود . اعم از نرم افزار ، کارآیی و ملزومات ارتباطی مثل اینفرارد و بلوتوث . الگوی طرح ها به طور سرّی به سبک و سیاق ، سونی اریکسون و تولیدات آن انتخاب شده بود و طراحان تمامی طرح ها و تولیدات خود را با تولیدات سونی اریکسون قیاس می کردند تا از نظر کیفیت کار عقب نیافتند و به همین دلیل نتیجه ی این پروژه بسیار موفق و بدون نقص بوده است .

حالت کشویی گوشی به علت افزایش رغبت عمومی به سمت آن برای این گوشی انتخاب گردید که البته به نحوی تفاوت هایی را با حالت های موجود در گوشی های S65 و SL65 و اروپایی دارد . در این گوشی ها ، دوربین هایی ضعیف تر و عدم وجود بلوتوث مشاهده می شود ، تنها نکته ی موجود این است که گوشی های تجاری بیشتر حالتی تاشو یا فرم های دیگری متفاوت با حالت D500 دارند .

سازنده ، دو رنگ را برای گوشی قرار داد یکی سیاه و دیگری نقره ای که هر دو رنگ از جلوه ی مناسبی برخوردار بود که نقره ای رنگ آن البته متداول می باشد ولی رنگ سیاه آن با هر تیپ و لباسی قابل ست کردن می باشد .

 

image

 

از لحاظ اندازه نیز D500 بسیار نزدیک به E800 و E820 می باشد که البته کمی بزرگ تر آن ها می باشد 93.5x45.7x23.5  میلی متر و این اندازه باعث استفاده بیشتر آقایان تا خانم ها از این گوشی می گردد .

 

image

 

وزن این گوشی نیز متعادل و به اندازه ی 99 گرم  می باشد .

 

image

 

تغییر در اندازه ی این گوشی نسبت به E800 باعث افزایش راحتی در بازشدن گوشی شده است و مکانیسم بسته شدن خودکار گوشی نیز بسیار زیبا و راحت است . روی قاب جلوی گوشی نیز یک پوشش لاستیکی موجود می باشد که انگشتان در روی آن قرار می گیرند و باز و بسته شدن گوشی نیز بسیار راحت و حالت فنری دارد . استفاده از کارآیی های گوشی در هر دو حالت باز و بسته ممکن می باشد و همچنین می توانید انتخاب نمایید که برنامه های فعال در حالت بازبودن وقتی گوشی را می بندید فعال بمانند و یا فعالیت شان قطع گردد و همچنین این قابلیت وجود دارد که در حالت بسته بودن درب گوشی به ادامه ی مکالمه بپردازید .

یک قفل خودکار برای صفحه کلید نیز موجود است که بهد از بسته شدن درب گوشی ، خود به خود فعال می شود که البته می توانید این حالت را غیرفعال نمایید ، بیشتر کارآیی های گوشی هم قابل دسترس توسط دکمه های چند منظوره در حالت بسته بودن گوشی می باشد و حتی وقتی شماره ای را با استفاده از دفترچه تلفن شماره گیری نمایید نیازی به باز نمودن گوشی نیست .

صفحه نمایش گوشی 262000 رنگ را پشتیبانی می نماید و دارای رزولوشن 220x176 پیکسل است . به هر حال مدل های سامسونگ در این مورد همیشه یک سر و گردن بالاتر از رقبایشان می باشند . رنگ ها در صفحه نمایش بسیار روشن و واضح می باشند . کیفیت این صفحه نمایش همتای دیگری در جمع گوشی های این رده ندارد و تنها در مقایسه با V620 موتورلا رنگ و وضوح یکسانی مشاهده می شود ، صفحه نمایش TFT گوشی در زیر نور خورشید به خوبی عمل می کند و عکس ها در زیر نور خورشید نیز دیده می شوند . در حالت استندبای نیز یک ساعت دیجیتالی قابل رویت برروی صفحه نمایش می باشد و نقش اسکرین سیور را برروی دستگاه ایفا می کند .

 

image
        
image
 

 

دکمه جهت دار گوشی چهار طرفه می باشد و دکمه ی تأیید (OK) نیز در میان آن قرار گرفته است که قابلیت دسترسی به WAP-Browser از طریق آن نیز می باشد .

دکمه های شماره دار گوشی نیز بسیار راحتند و نور پس زمینه ی آن ها سفید بوده و کاراکترهای موجود برروی آن کاملاً از وضوح و خوانایی برخوردار می باشند برخلاف دیگر تولیدات و گوشی های موجود در بازار ، شما در این گوشی لغزنده ی کشویی هیچ مشکلی در کارکردن با ردیف بالای دکمه های شماره دار گوشی نخواهید داشت و مطمئن باشید انگشتان شما هیچ تماسی با بدنه ی قسمت بالایی گوشی پیدا نخواهد نمود .

 

image

 

دکمه دوتایی کنترل حجم صدا و پورت فرستنده اینفرارد کمی پایین تر برروی پهلوی سمت چپ گوشی قابل مشاهده است و این اولین بار است که اینفرارد به طور کامل در گوشی سامسونگ فعال است و احتیاج به هیچ نرم افزاری برای انتقال اطلاعات به کامپیوتر نیست . فرمت هایی که گوشی آن ها را می شناسد قابل ارسال توسط اینفرارد می باشند و فایل هایی را که فرمت آن ها از طریق کامپیوتر شناخته نمی شود کافی است فرمت آن را تغییر داده و مثلاً به فرمت JPEG در بیاورید ، آن گاه قابل انتقال از طریق گوشی به دیگر گوشی ها و با کامپیوتر می باشد و می توانید بدین وسیله از گوشی به عنوان یک انتقال دهنده فایل نیز استفاده نمایید .

یک دکمه ی دسترسی سریع به دوربین نیز در سمت راست گوشی تعبیه شده است . محل اتصال هدست نیز کمی بالاتر از آن قرار گرفته که از نوع mini USB می باشد . که یک هدست استریو نیز در بسته ی شما موجود می باشد و یکی از نقایص آن رنگ نقره ای هدست می باشد که با گوشی های سیاه رنگ ، هم خوانی نخواهد داشت .

در بسته ی شما یک Sound Mate نیز موجود می باشد . این ابزار نقش یک بلندگوی هرمی شکل را در کناره گوشی ایفا می کند که توسط mini USB به دستگاه متصل شده و دارای یک بند اتصال به گوشی نیز می باشد . این وسیله یک بلندگوی خارجی می باشد البته چنین بلندگویی در خود گوشی نیز موجود است ولی با این ابزار ، کیفیت و حجم صدا افزایش می یابد . البته نیازی به فعال سازی این ابزار از طریق منو نبوده و تنها با اتصال به گوشی فعالیت آن آغاز می گردد و با وجود این وسیله گوش دادن به mp3 بسیار لذت بخش بود . تنها نقص این وسیله ، افزایش مصرف باتری برای دستگاه می باشد و 2 ساعت گوش دادن به موسیقی در این حالت باتری گوشی را به پایان می رساند .

 

image

 

 

 

 
 

این ابزار قابل کارکرد با هر مدل سامسونگ که مجهز به پورت mini USB است ، می باشد .

باتری گوشی در قسمت پشت گوشی قرار گرفته است و دارای مکانیسم اتصال از بالا می باشد و کافی است آن را فشار داده و باتری را از محل خود خارج نمایید . باتری گوشی از نوع Li-Pol با گنجایش mAh 850 می باشد و بنابر گفته ی سازنده 220 ساعت در حالت استندبای و 3 ساعت صحبت را پشتیبانی می نماید . در یکی از آزمایشات ، گوشی 3 روز با 50 صحبت کردن و 20 دقیقه استفاده از دیگر کارآیی ها کار نموده است و با استفاده از بلوتوث ، این میزان به 1 روز کاهش می یابد ولی امکان ندارد که این باتری زودتر از یک روز پایان یابد . شارژ شدن کامل گوشی نیز در حدود 2 ساعت به طول می انجامد .

 

منوها (Menu) :

شکل و قیافه ی منوها کاملاً با مدل های قبلی متفاوت است و تمامی آیکن ها دارای طراحی جدید می باشند که بسیار زیبا و خوش استیل هستند . همچنین یک سری کدهای دسترسی جهت دسترسی سریع به منوها نیز موجود می باشد . زیر منوها نیز در لیست هایی نشان داده می شوند و می توانید ما بین لیست ها و تیترهای افقی حرکت نمایید ، حرکت میان آیکن ها و منوها بدون مشکل و به راحتی انجام می پذیرد .

 

image
        
image
 

 

یکی دیگر از مزایای گوشی D500 ، رفع مشکل روشن بودن همواره ی T9 است که در مدل های قبلی همیشه فعال بود و امکان غیرفعال کردن آن وجود نداشت .

 

دفترچه تلفن (Phone book) :

با فشردن کلید چند منظوره ی سمت راست می توانید وارد منوی دفترچه تلفن شوید . شما یک سیستم جستجوی برحسب نام دارید . شما می توانید لیست شماره های موجود در گوشی و سیم کارت را با هم مشاهده نمایید . سیستم جستجوی سریع نیز در گوشی برحسب نام فعال می باشد . گوشی بیش از 20 زبان را می تواند پشتیبانی نماید و همچنین هر فایل گرافیکی را می توانید به نام افراد بیافزایید ، 5 تلفن برای هر فرد به جزء شماره ی اصلی او می توانید ذخیره کنیذ و قابلیت ارسال SMS و MMS به هر یک از افراد موجود در دفترچه تلفن از همان منوی دفترچه تلفن موجود می باشد .

 

image
         
image

 

در کناره شماره ها می توانید آدرس ایمیل و یک نوشته ی کوتاه نیز به نام هر یک از افراد بیافزایید . زنگ های mp3 نیز قابل تنظیم به عنوان زنگ مخصوص برای هر فرد می باشند . گروه بندی افراد و تنظیمات آن در گوشی نیز بسیار ساده و آسان است . شما می توانید تا 1000 نام را در گوشی ذخیره نمایید ، همچنین می توانید شماره ها را از سیم کارت به گوشی انتقال دهید ولی امکان فرستادن شماره ها از گوشی به سیم کارت وجود ندارد ، قابلیت تطابق دفترچه تلفن با MS Out look نیز دارید و هر فایلی با استاندارد MMS و SMS و Mail قابل ارسال به گوشی های دیگر توسط اینفرارد و بلوتوث می باشند .

 

image

 

در صورتی که دفترچه تلفن این گوشی را با دیگر گوشی ها مقایسه کنیم به نکات قابل توجهی پی خواهیم برد اگر چه دفترچه تلفن گوشی کاملاً سازگار با از MS Out look نمی باشد ولی سازگاری کاملی را با تمامی گوشی ها داشته و کاملاً قابل رقابت با گوشی هایی چون زیمنس و آلکاتل می باشد . تصویر افراد نیز در حین برقراری تماس به صورت تمام صفحه پخش نشده و تنها در یک بخش از صفحه (120x140 پیکسل) نشان داده می شود که شاید این ، یکی از نقاط ضعف گوشی به شمار آید واحتمالاً در محصولات آینده شاهد چنین ضعفی نباشیم یکی دیگر از مشکلات بسیار مهم و نقایص بزرگ این گوشی عدم وجود عملیات های صوتی نظیر شماره گیری صوتی و فرمان می باشد ، به خصوص استفاده کنندگان از بلوتوث و یا کارکیت بسیار علاقه مند به این کارآیی ها می باشند و این کارآیی ها یکی از نیازهای مهم یک گوشی می باشد و وجود چنین کارآیی در گوشی بسیار عاقلانه می بود .

 

لیست تماس ها (Call lists) :

در این بخش ، لیست تماس های گرفته شده (Dialed calls) ، لیست تماس های وارد شده (Received calls) و لیست تماس های از دست رفته (Missed calls) موجود می باشند . حداکثر20 شماره تلفن قابل مشاهده در هر لیست می باشد و در یک لیست جداگانه شما ترکیبی از همه ی آخرین تماس ها را در اختیار خواهید داشت که هر شماره دارای یک نشانگر ، جهت ارائه ی اطلاعات نوع آن تماس می باشد . با حرکت افقی دکمه ی جهت دار می توانید بین لیست های مختلف حرکت نمایید . همچنین شما زمان و مدت هر یک از تماس ها را نیز مشاهده خواهید کرد .

 

برنامه های جانبی (Application) :

اولین منو Java world می باشد که دارای 4 مگابایت حجم آزاد حافظه برای برنامه های مختلف تحت Java می باشد . این حافظه جدای از حافظه ی دستگاه می باشد . با استفاده از کارآیی های MIDP 2.0 نیز شما قابلیت استفاده از بازی ها با تصاویر گرافیکی بالا و سه بعدی را خواهید داشت . سه بازی Forgotten Warrior و Freekick و Arch Angel نیز در گوشی موجود می باشد که این بازی ها حتی برای کاربران رایانه ها نیز شناخته شده است .

 

image
    
image
    
image

 
 پخش کننده ی موسیقی(Mp3 Player)  :

این منو نیز زیر منوی بعدی بخش "Application" است ، که قابلیت پخش و پشتیبانی فایل های صوتی mp3 را دارد و دارای قابلیت های پخش مختلفی نظیر پخش بدون ترتیب می باشد ، شما می توانید فایل های Mp3 را از طریق بلوتوث و یا از طریق برنامه ی تبادل اطلاعات با گوشی به روی گوشی منتقل کنید . این برنامه ، نام فایل ها را به اکثر زبان های دیگر نیز نشان می دهد . البته گاهی اوقات امکان دارد با پخش یا ذخیره ی برخی از فایل های Mp3 که به صورت VBR می باشند مشکل پیدا نمایید . همچنین شما دارای یک اکولایزر قوی نیز در گوشی می باشید . فایل های صوتی می توانند از طریق هدست استریوی گوشی و یا بلندگوی آن پخش شوند . همچنین کاربران امکان ساخت یک لیست فردی از موسیقی های دلخواهشان را نیز دارند و حدود MB 94 از حافظه ی گوشی برای Mp3 در نظر گرفته شده است که قابلیت ذخیره ی بیش از 1.5 ساعت موسیقی با کیفیت بالا را به شما می دهد . پخش کننده ی گوشی نیز بسیار جالب و ساده بوده و کار با آن راحت می باشد .

 

image
         
image

 
ضبط صوت (Dictaphone) :

شما قابلیت ضبط و ذخیره ی چندین ساعت فایل صوتی را از این طریق دارید که تعداد این فایل ها نامحدود بوده و بستگی به حافظه ی خالی شما دارد ، مدت زمان ضبط قابل تنظیم از 30 ثانیه تا 1 ساعت می باشد و تمامی فایل ها در پوشه های مختلف قابل ذخیره در حافظه گوشی می باشند . متاسفانه گوشی قابلیت ضبط و ذخیره صدا در حین مکالمه را نداشته و تنها این بخش در زمانی که در حال مکالمه نیستید کار خواهد نمود . اکولایزر دستگاه نیز در این حالت دارای دو تنظیم مختلف می باشد که یکی از آن ها مخصوص مکان های شلوغ است و شما برای ضبط می توانید نوع صحبت ذخیره شده اعم از سخنرانی ، سمینار و... را مشخص نمایید .

 

image

 

ساعت جهانی ((World Time :

این برنامه همان برنامه ساعت جهانی بوده و ساعت را در شهرهای مختلف از این طریق می توانید مشاهده نمایید .

 

ساعت بیداری (Alarm Clock) :

شما دارای سه زنگ هشدار و بیداری می باشید که قابل تنظیم در سه زمان مختلف است و قابل تنظیم برای روزهای مختلف هفته نیز می باشد . برای هر زنگ قابلیت انتخاب 5 ملودی را دارید و متأسفانه در این قسمت نمی توانید از فایل های Mp3 به عنوان زنگ بهره مند گردید .

 

ماشین حساب (Calculator) :

یک ماشین حساب ساده و بدون مشکل که به راحتی می توانید با آن کار نمایید .

 

برنامه ی تبدیل واحدها و کمیت ها (Convector) :

 برنامه تبدیل واحد که واحدهای مختلف را به همراه ضریب تبدیل هر یک می توانید برروی یک عدد اعمال نمایید .

 

شمارشگر معکوس زمان (Countdown timer) :

یک برنامه جهت قراردادن یک زمان خاص برای انجام کاری ، که به آن تایمر معکوس نیز می گوییم ، این برنامه قابل نمایش به صورت پس زمینه ی صفحه نمایش نیز می باشد همچنین یک کرنومتر ساده نیز در کنار این برنامه می توانید مشاهده نمایید .

 

جعبه سرگرمی (Funbox) :

همه ی فایل های مربوط به سرگرمی ها در این قسمت قرار گرفته اند . همانند موزیک ، عکس ها  ، فیلم و فایل های صوتی ، تمامی فایل هایی هم که دانلود می گردند در این قسمت ذخیره می شود .

 

image

 
پیام ها (Messages) :

قریب به 200 پیام کوتاه SMS)) قابل ذخیره در حافظه دستگاه می باشد . همچنین دستگاه EMS را نیز به همراه Nokia Smart Messaging پشتیبانی می کند . کارآیی دیگر نیز Black List یا لیست سیاه می باشد که گنجایش 10 تلفن را داشته و شماره آن ها در پیام ها نشان داده نمی شود و به طور خودکار حذف می گردند . همچنین گوشی MMS و Email را نیز پشتیبانی می کند .

 

image
    
image
    
image

  
تنظیم كننده (Organizer) :

تا 400 رویداد در 4 نوع ملاقات (Meeting) ، کاری (Affair) ، مراسم سالیانه (Anniversary) و چیزهای دیگر (Others) قابل ذخیره در این بخش می باشند ، همچنین قابلیت ذخیره 50 نوشته با گنجایش هر یک حداکثر تا 100 کاراکتر را خواهید داشت ولی برای آن ها قابلیت گذاشتن زنگ هشدار نمی باشد .

 

تنظیمات گوشی (Setting) :

شما در این گوشی دارای 4 پوسته (Skin) می باشید که 2 تا از آن ها تنها رنگ را تغییر نداده و شکل و بالای صفحه حاشیه ها را نیز تغییر می دهد و این اولین نمونه ای است که به طور کامل این گونه شکل و قیافه داخلی دستگاه را عوض می کند . شما می توانید رنگ فونت دستگاه را نیز در حالت استندبای تغییر دهید و تمامی قسمت های گوشی را رمزدار نمایید ، همچنین مدت زمان نور پس زمینه ی گوشی را تعیین نمایید .

 

image

 

وپ (WAP) :

نسخه ی 2.0 برنامه ی کاوشگر وپ نیز در این گوشی موجود می باشد .

 

حافظه (Memory) :

شما دارای یک حافظه ی مشخص برای دفترچه تلفن ، Organizer و نوشته های ثبت شده می باشید و یک حافظه مشترک بین دیگر کارآیی ها خواهید داشت . حافظه ی کامل دستگاه MB 92 می باشد و 4 مگابایت هم برای کارآیی های Java می باشد .

 

بلوتوث (Bluetooth) :

چون به هر حال این اولین گوشی سامسونگ مجهز به بلوتوث می باشد می توان برخی ضعف ها را در آن به خصوص در قبال گوشی های اروپایی انتظار داشت البته در تست انجام شده هیچ نقصی در این قسمت مشاهده نگردید .

 

image
         
image

 

برای این که دستگاه دارای امنیتی مناسب باشد برای اولین برقراری تماس شما باید یک کد رمز را برای فرد وارد نمایید و از آن به بعد در صورت ذخیره ی دستگاه فرد در لیست ، به راحتی می توانید این اتصال را برقرار سازید . سرعت انتقال اطلاعات از طریق گوشی 30 تا 35 KBPS می باشد که با استفاده از آن انتقال 15 مگابایت اطلاعات ، 10 دقیقه به طول می انجامد . سرعت انتقال اطلاعات کلاً کم سرعت می باشد و مخصوصاً سرعت انتقال mp3 بسیار کند است . باید خاطر نشان کرد وقتی که ما هدست این دستگاه را امتحان کردیم بدون مشکل کار کرد . این هدست دارای کلید برقراری  و رد تماس برروی گوشی می باشد و همچنین یک کلید کنترل حجم صدا نیز برروی آن مشاهده می شود و محل اتصال شارژر آن نیز با یک قاب لغزنده پوشیده شده است و آداپتور دستگاه برای شارژ آن نیز قابل استفاده می باشد .

 

image

 

هدست دستگاه 2 روز با 2 ساعت صحبت کار می کند که شبیه به HBH65 سونی اریکسون می باشد و کیفیت انتقال صدای آن مناسب است و تنها زمانی که باد می وزد کمی خش در صدای آن ایجاد می شود و کلاً از طراحی مناسبی نیز برخوردار می باشد .

 

وضوح صوتی (Voice clarity) :

این گوشی در زمان معرفی به بازار آخرین مدل سامسونگ مجهز به این قابلیت بود . طبق گفته ی دفترچه ی راهنمای گوشی ، این قابلیت کیفیت و وضوح مکالمه را تا حد زیادی بالا می برد . البته اگر این قابلیت را به خصوص در محیط هایی که آنتن دهی ضعیف می باشد و یا نویز از گوشی شنیده می شود ، تست نمایید ؛ مشاهده خواهید کرد که کیفیت و وضوح صدا افزایش می یابد ولی در مواقع معمولی متوجه ی تغییری در وضوح صدای مکالمه نخواهید شد . در کل کارآیی این بخش ساده می باشد و در اصل از یک اکولایزر صوتی در آن استفاده شده است .

 

تطابق و تبادل اطلاعات با (Synchronization With PC) :

جهت برقراری ارتباط می توانید از اینفرارد ، بلوتوث و کابل ارتباطی استفاده نمایید و شما تنها یک پیام مبنی بر اتصال گوشی به PC برروی رایانه مشاهده خواهید نمود . این گوشی با Outlook ، هم خوانی ندارد ولی با استفاده از یک برنامه ی واسطه می توانید اطلاعات گوشی اطلاعات را به اطلاعات Outlook تبدیل نمایید .

 

image

 

شما دو برنامه ی ویرایشگر صوتی و تصویری نیز به طور جداگانه در گوشی دارید ، یک File Manager نیز مشاهده می شود که با استفاده از آن می توانید به اطلاعات مربوط به حافظه و انتقال فایل ها بین گوشی و کامپیوتر دست بیابید و حتی بدون وجود نرم افزار    هم ، کار با گوشی و دستگاه سخت نمی باشد .

 

image

 

نقایص موجود در گوشی :

نقص زیادی در گوشی دیده نمی شود ولی ما در این جا به چند موردی که به آن ها برخوردیم بسنده میکنیم و آن ها را بیان می کنیم ، اولاً مهمترین مطلب نبود شماره گیری صوتی در گوشی می باشد و دوم این که ضبط صوت در حین مکالمه کار نمی کند و دیگری این که راه اندازی فلاش بدون راه اندازی دوربین دستگاه امکان پذیر نیست و به عنوان چراغ قوه نمی توان از آن استفاده نمود .

همچنین زنگ SMS و MMS و رویدادها و زنگ ساعت و... تنها از لیست محدود گوشی قابل انتخاب می باشند .

در بقیه ی موارد گوشی بسیار خوب کار می کند و یک نمونه ی اصلی و کارآمد می باشد . ما تمام سعی خود را برای به دست آوردن یک اشتباه کردیم ولی نیافتیم و البته وجود این ایرادات کوچک در تمامی گوشی ها طبیعی است .

 

و در نهایت :

کیفیت گوشی در نحوه ی برقراری ارتباط سیار بالا می باشد ، زنگ 64 تن پلی فونیک گوشی از صدای بلندی برخوردار می باشد و در شرایط مختلف صوتی قابل شنیدن است و یکی از بلندترین زنگ ها را در میان گوشی ها دارا می باشد ، قدرت ویبره ی گوشی بالاتر از حد متوسط می باشد .

بعد از یک هفته استفاده از گوشی به این نتیجه رسیدیم که D500 نه تنها بهترین در خطوط تولید سامسونگ می باشد بلکه یکی از بهترین های موجود در بازار است شاید رقبایی چون 6230 نوکیا و S65 زیمنس شباهت هایی با این گوشی داشته باشند ولی در مقام قیاس ، سامسونگ موفق تر می باشد . البته D500 شاید گوشی خوبی برای کسانی که به طور کامل قصد تبادل اطلاعات با MS Outlook را دارند نباشد ولی این گوشی کلاً بهترین در کلاس خود در سال 2005 بوده است .

البته شرکت قصد بیرون دادن یک D500 به شکل تاشو را نیز دارد که در آن از راه حل های بیشتری الخصوص برای گوش دادن به mp3 استفاده شده است و خلاصه کلام D500 پیروز میدان در نمایشگاه Cebit نیز بوده است . مدل جدید D500 با نام D500E به بازار خواهد آمد .

 

توضیح در رابطه با دوربین مگاپیکسلی سامسونگ D500 :

D500 دومین گوشی GSM دارای دوربین مگاپیکسل می باشد و اولین گوشی GSM مگاپیکسلی سامسونگ P730 می باشد . ساختار دوربین این گوشی مطابق دوربین های CMOS می باشد ، دوربین های CMOS دارای خش و عدم وضوح می باشند و تنها در نور طبیعی ، شما می توانید عکس برداری مناسبی داشته باشید و تا به حال فقط شارپ و سونی اریکسون از دوربین های CCD-Matrix در گوشی های خود استفاده نموده اند .

 

image

 

سامسونگ سعی نمود که ماتریس CMOS خود را تا حد CCD ارتقاء دهد و این اتفاق هم افتاد و کیفیت تصاویر کاملاً ارتقاء یافت . دوربین در قسمت بالای درب گوشی قرار گرفته است و وقتی گوشی بسته می شود دوربین داخل گوشی می رود که این ساختار باعث مراقبت از دوربین می گردد . فلاش و آیینه نیز در کنار دوربین در یک خط جای گرفته اند .

دوربین در شش رزولوشن مختلف کار می کند :

SXGA  1280 × 1024

Mera  1152 × 864

VGA  640 × 480

QVGA  320 × 24

QCIF  176 × 144

Sub QCIF  128 × 96

عکس ها با فرمت JPEG ذخیره می شوند . همچنین دارای سه کیفیت متفاوت برای ذخیره سازی آن ها می باشید که به شرح بسیار عالی (Super Fine) ، عالی (Fine) ، معمولی (Normal) می باشد .

شما دارای 5 صدای مختلف برای عکس برداری می باشید و همچنین می توانید صدای عکس برداری را نیز قطع نمایید . همچنین شما قابلیت تنظیم حساسیت ماتریس دوربین را در بین400 ISO و 200 ISO و 100 ISO و خودکار (Auto) دارید که البته ما حالت خودکار را به شما توصیه می کنیم .

تایمر دستگاه نیز قابل تنظیم بین 3 و 5 و 10 ثانیه می باشد در حالت ماتریس هم می توانید عکس ترکیبی از 4 یا 9 آیتم یعنی    2x2 یا 3x3 را داشته باشید . یک حالت عکس برداری متوالی با تعداد عکس های متفاوت نیز در گوشی موجود می باشد که 6 تا 9 و حتی تا 15 تصویر موجود می باشد .

 

image
         
image
 

 
         
 

همچنین برای عکس برداری به غیر از منوها می توانید از دکمه ی موجود در کناره ی گوشی برای دسترسی به دوربین استفاده نمایید و شما می توانید یک سری تنظیمات مثل روشنایی و وضوح را تغییر داده و با استفاده از دکمه های جهت دار نیز بزرگ نمایی را برروی تصاویر انجام دهید . وقتی دکمه عکس برداری را فشار می دهید عکس برداری با تأخیر یک ثانیه ای انجام می پذیرد که باید حواستان به این نکته باشد .(که این قضیه به خاطر اعمال فوکوس برروی منظره ی مورد نظر می باشد .)

 

image

 

           
 

تعدادی افکت های مختلف ، نظیر سیاه و سفید ، نگاتیو ، برجسته ، پازلی ، قدیمی و... قابل اجرا برروی عکس ها می باشند که بهتر است خودتان آن ها را اعمال نموده و هر یک را امتحان نمایید . بنابر گفته ی سازنده ، فاصله ی برای عکس برداری با فلاش یک متر می باشد که بیش از یک متر زیاد مناسب نبوده و تصاویر تاریک می شوند . برای عکس برداری با فلاش می توانید حالت دستی و یا حالت خودکار را امتحان نمایید .

کیفیت عکس های این گوشی در تاریکی قابل رقابت با خیلی از گوشی ها مثل GX30 شارپ می باشد . کیفیت عکس ها حتی در روز بارانی و ابری نیز بالا و وضوحی عالی دارد و در قیاس با S700 سونی اریکسون تصاویر D500 در همین شرایط بد آب و هوایی دارای کیفیت مناسب تری می باشد .

 

image

 

تصاویر در گوشی در قسمت آلبوم نگه داری می شوند و هر عکس به سرعت با یک تصویر کوچک و نام مشخص وارد لیست آن می گردد و هر یک از این عکس ها قابل انتقال ، به دفترچه تلفن جهت استفاده در آن می باشند . شما قابلیت دیدن حالت Slide Show آلبوم را نیز دارید .

 

image

 

کیفیت تصاویر D500 بالاترین حد ممکن برای گوشی های این نسل می باشد تمامی عکس ها واضح بوده و جزئیات آن به خوبی قابل مشاهده می باشند .

 

image

 

هر نوع فایلی از جمله تصاویر قابل انتقال از طریق اینفرارد و یا بلوتوث دستگاه می باشند و برنامه یStudio2.0  Easy جهت ویرایش و ارسال کل تصاویر به یک سیستم دیگر در بسته ی نرم افزاری گوشی موجود می باشد .

 

فیلم (Video) :

فیلم های ذخیره شده توسط گوشی با فرمت 3GP  می باشند که قابلیت انتخاب ضبط با صدا و یا بی صدا را خواهید داشت . شما دارای سه کیفیت (رزولوشن) برای فیلم برداری با گوشی می باشید :

QQVGA  160 × 120

QCIF  176 × 144

SUB – QCIF  128 × 96

 

هیچ محدودیتی در ضبط فیلم به جز حجم حافظه ی شما وجود ندارد .

 

و در نهایت :

دوربین D500 یک پدیده ی بزرگ در قالب یک دوربین کوچک می باشد و قابل مقایسه با بهترین ها در بازار است که حتی از دوربین هایی که از ماتریس CCD استفاده نموده اند مثل شارپ GX30  و یا سونی اریکسون S700 قوی تر است . اگر نکات دیگری چون اندازه را نیز دخیل کنیم دیگر هیچ جای رقابتی با این گوشی باقی نخواهد ماند .

 
 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)