Apple iPhone

مدل زیبای آیفون دنیای موبایل را دگرگون ساخته است. که به عنوان اولین قدم Apple در راه ساخت موبایل اقدامی بی نظیر به شمار می آید...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
                                  

 

 

بررسی آیفون، نمونه ای از کمپانی Apple
 
 

مدل زیبای آیفون دنیای موبایل را دگرگون ساخته است. که به عنوان اولین قدم Apple در راه ساخت موبایل اقدامی بی نظیر به شمار می آید.از زمان ارائه گوشی iPhone در ژوئن سال 2007 حرف های ضد و نقیضی در این مورد برخواسته است که هم اکنون به تفضیل از این گوشی سخن خواهیم گفت.

 

image
 
image

کمپانی Apple در تولید محصولات علمی تخیلی مهارت ویژه ای دارد که نمونه ای از آن دستگاه پخش موسیقی ipod است. در سال 2001 این کمپانی تصمیم به ساخت دستگاه پخش موسیقی قابل حمل نمود و در این زمینه موفق شد. درست مانند iPhone، ورود دستگاه ipod به بازار حرکتی عظیم و ضربه ای دندان شکن برای سایر برندهای موجود در بازار بود. با گسترش محصولات Apple در طی سالیان بیشتر، دستگاه پخش موسیقی این کمپانی پر فروش ترین محصول در گروه خود بود و شهرت آن به نظر ابدی است.

 

مشخصات کلیدها:
 

-          طراحی زیبا

-          پوشش ضد خش شیشه

-          صفحه نمایش 3.5 اینچی TFT با کیفیت وضوح 320×480 پیکسل و نمایش 16 میلیون رنگ

-          سنسور" تشخیص جهت " برای خود گوشی و سنسور نزدیکی ( توضیحات کامل در متن )

-          دوربین 2 مگاپیکسل

-          Interface لمسی

-          گرافیک و انیمیشن UI

-          عدم پشتیبانی از سیستم 3G

 

معایب اصلی
 

-          سیستم Auto Focus  در دوربین وجود ندارد.

-          امکان ضبط ویدئو وجود ندارد.

-          امکان شخصی کردن زنگ ها وجود ندارد.

-          جستجوگر Safari فایل های Flash و Java را پشتیبانی نمی کند.

-          امکانات بسیار ابتدایی برای بلوتوث

-          ویرایش فایل های Office امکان پذیر نسیت.

-          امکان افزودن برنامه های دیگر به گوشی وجود ندارد.

-          فایل های 3G ساپورت نمی شود.

 

محتویات بسته بندی
 

بسته محتویات این گوشی بسیار کوچک و شامل شارژ، کابل USB، هندزفری استریو، و دستمال تمیز کزدن آن می باشد.

image
 
image

ویژگی های ظاهری
 

این گوشی دارای صفحه نمایش وسیع و عرض باریک می باشد. ابعاد آن 12×61×115 میلی متر است.

 

image
 
image

تنها وزن آن اندکی سنگین و حدود 145 گرم می باشد که البته با ipod 80 گیگابایت تقریباً هم وزن می باشد. این ابعاد به شما امکان لذت بردن از صفحه ی نمایش TFT 3.5 اینچی را می دهد.

 

image
 
image

 

صفحه نمایش تمام سطح رویی گوشی را فرا گرفته و شما تنها قسمت خروجی صدا را در  بالای گوشی و تنها دکمه ی آن را در پایین مشاهده می کنید. این گوشی کاملاً تخت است. ترکیب صفحه ی تخت و پوشیده شده از کروم براق بر جذابیت این گوشی می افزاید. با وجود اینکه کارخانه اعلام کرده سطح گوشی ضد خش است ولی به شما توصیه نمی کنیم که این موضوع ر تست کنید .

image
 
image
 

image
 
image

 

قسمت پشت گوشی از جنس فلز بوده و آرم براق Apple در میانه و دوربین آن در گوشه قرار گرفته است.

 

image
 
image

 

در قسمت چپ دکمه ی تنظیم حجم صدا و Mute، در سمت راست ورودی 5/ 3میلی متری هدفون و دربالای گوشی دریچه ی سیم کارت و دکمه ی On/Off گوشی قرار دارد.

برای درآمدن سیم کارت کافی است سوزنی را در سوراخ روی آن فرو کنید.

 

image
 
image
 

بطور کلی طراحی این گوشی برای کاربری آسان است بطوریکه حتی می توان با یک دست عکس برداری نمود.

 

image
 
image

 

البته سطح صاف و تخت این گوشی خالی از اشکال نبوده و هر لحظه این امکان وجود دارد که از دست شما لیز بخورد و بیفتد.

 

image
 
image

 

همچنین سطح شیشه ای روی گوشی به آسانی لکه می افتد شده و جای انگشت بر آن می ماند. و از آن جا که این گوشی فقط قابلیت تشخیص تماس انگشتان را دارد از دستکش نمی توان استفاده کرد. از لحاظ عمر باتری، امکان 8 ساعت مکالمه قابل قبول می باشد. بلندگوهای آن از نوع مونو می باشند که در هر حال از هیچ بهتر است.

 

صفحه نمایش (Display)

صفحه نمایش بهترین و مهمترین قسمت در این گوشی می باشد که قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ در سیستم TFT را دارد و اندازه ی آن 5/ 3اینچ و وضوح تصویر آن 320×480 پیکسل می باشد.

 

تمایزات iPhone با سایر گوشی ها
 

در توضیح ویژگی های این گوشی یادآوری چند نکته لازم است. اول: سنسور نوری.

این سنسور با تطبیق نور با محیط اطراف در مصرف انرژی صرفه جویی می کند که می توان آن را غیر فعال کرد. سنسور جهت یاب آن با تغییر وضع گوشی از حالت عمودی به افقی خود به خود تصاویر را در حالت درست نمایش می دهد . در عملکرد سنسور زاویه قرارگیری گوشی بسیار اهمیت دارد و هنگامی که موازی با زمین نگه داشته شود تصاویر را نمی چرخاند. از آن جا که این گوشی لمسی می باشد حین مکالمه ی تلفنی ممکن است که با تماس به گونه بطور اتفاقی دکمه ای خاموش یا روشن شود. سنسور دوری یا نزدیکی بطور اتوماتیک هنگام نزدیک شدن گوشی به گوش صفحه نمایش را خاموش می کند تا این اتفاق نیفتد .

 
سیستم عامل Mac

 

گرافیک صفحه نمایش ساده و زیبا است. سرعت آن بالا و کاربرد آن آسان است. صفحه کلید مجازی این گوشی در سطح متوسطی قرار گرفته و نقطه ی ضعف اصلی آن فقدان بازتاب حسی است که در صفحه کلیدهای حقیقی لرزش دکمه ها بر زیر انگشتان حس می شود اما در این نوع چنین نیست. از دیگر مزایای این گوشی وجود سیستم Type-assistant می باشد که هنگام تایپ واژگان خود به خود بقیه کلمه را حدس زده و آن را می نویسد که می تواند گاهی مطلوب و گاهی آزار دهنده باشد.نکته ی دیگر این است که در حالت افقی صفحه کلید پهن تر و دکمه ها بزرگتر و راحت تر می باشند ولی متأسفانه امکان شخصی سازی صفحات وجود ندارد، تنها می توان زنگ تماس های دریافتی را تغییر داد و زنگ های دیگر قابل تغییر نمی باشند و کیفیت صدای بلند ترین زنگ های آن نیز بسیار آرام می باشد. محتویات صفحه ی نمایش تماماً نیازهای کاربر را برطرف می سازند و با فشار دادن دکمه روی صفحه به آسانی می توان به منوی اصلی برگشت. 4 دکمه ی پایین صفحه شامل برنامه های اصلی می باشند: بخش ایجاد تماس، میل، جستجوگر وب و بخش موزیک و ویدئو.

 

image

سیستم عامل فاقد برنامه ی Task Manager می باشد و هنگامی که به صفحه ی اصلی برگردید برنامه ای که در حال اجرا بود بسته نمی شود. این گوشی مجهز به صفحه شماره گیر لمسی می باشد که روی صفحه نمایش ظاهر می شود. تمامی تماس ها در بخش Recent سازماندهی می شود. قسمت گیرنده ی صدا قوی می باشد در حالی که بلندگوهای آن عملکرد چندانی ندارد.

 

image
 

image
 
image
 

شماره های تماس در دفترچه یادداشت و لیست Favorites ذخیره می شوند که می توان شماره های ضروری تر را در یک لیست جدا ذخیره کرد. متأسفانه امکان یافتن شماره تماس ها از طریق تایپ حروف اول آن ها امکان پذیر نمی باشد و باید یک به یک آن ها را بازدید نماییدو این در حالیست که این امکان در بخش فرستادن پیام وجود دارد .

 

پیام ها (Messages)
 

پیام ها به دو قسمت تقسیم می شوند. در سمت راست پیام های ارسالی و در سمت چپ inbox  قرار گرفته است. یکی از معایب این قسمت فقدان سیستم ارسال MMS می باشد همچنین امکان ارسال یک پیام به چندین گیرنده وجود ندارد و اگر هنگام نوشتن یک پیام ناگهان تلفن شما زنگ بخورد، دیگر نمی توانید به آن دست یابید. "همچنین قسمتی برای Delivery reports ( گزارش تحویل پیام ) وجود ندارد . سیستم mail با وجود اینکه بسیار کامل است به نوبه ی خود مشکلاتی دارد. گوشی در معرض فایل های ویروسی قرار دارد، وقابلیت علامتگذاری پاک کردن چند e-mail با هم وجود ندارد . 

image
 
image
 

برنامه iPod

 

برنامه iPod در این گوشی بسیار جالب است. جستجوی موسیقی به آسانی امکان پذیر است اما متأسفانه نمی توان لیست های شخصی (Playlist )  ساخت همچنین کیفیت پخش فایل های صوتی آن بسیار واضح است.

 

image
 
image
 

آلبوم تصاویر در این گوشی Cover flow نامگذاری شده و کار با در آن بسیار چشم نواز و جذاب است. مشاهده عکس و فیلم در این گوشی بسیار دلپذیر است.

 

image
 
image
 

image
 

دوربین (Camera)

 

دوربین 2 مگاپیکسلی این گوشی بسیار ساده است و برای عکس برداری در فضای سر پوشیده بسیار مناسب می باشد. البته این گوشی فاقد هر نوع تنظیمات برای عکس می باشد و قابلیت فیلم برداری نیز ندارد.

 
هم گام سازی (Syncronization)
 

iphone دارای فناوری Wi-Fi، پورت USB نسخه 2 و بلوتوث نسخه ی 2 است . برنامه بلوتوث فاقد سیستم A2DP برای گوش دادن به موسیقی از طریق بلندگوهای استریو می باشد و این بدان معنا است که باید حتماً از هدست بی سیم استفاده نمود و چنین امکان ارسال اطلاعاتی از طریق بلوتوث غیر ممکن می نماید. برنامه iTune در این گوشی عملکردی بسیار مشابه با iPod دارد تنها امکانات بیشتری در این گوشی وجود دارد. برنامه جستجوگر وب Safari بهترین نوع جستجوگری است که در یک گوشی می توان دید. زیبایی و سرعت آن باور نکردنی است. تنها با زدن 2 ضربه با تصویر Zoom می شود و حرکت انگشت تصویر تغییر جهت می دهد. 2 ضربه به تصویری که زوم شده است آن را از حالت زوم خارج و صفحه را به شما نشان می دهد.

 

در این گوشی بطور همزمان می توان برنامه های مختلف را اجرا نمود. آدرس های اینترنتی پیش فرض ارائه شده توسط جستجوگر Safari با کامپیوتر یا سیستم عامل شما قابل هم گام سازی می باشد. اما این جستجوگر فایل های Java یا Flash را پشتیبانی نمی کند. بطور کلی برنامه های iTune، iPod، no longer unique ، YouTube، هواشناسی، گزارش ارزش سهام ( بازار بورس ) ، نقشه و یادداشت در گوشی iPhone قابل اجرا می باشند. مدیریت فایل های شخصی شامل، ماشین حساب، ساعت، زنگ بیداری ، ساعت جهانی، تقویم زمان سنج و تایمر می باشد. برنامه You Tube امکان نمایش نسخه ویژه ای از این سایت و نمایش تصاویر ویدیویی این سایت را ایجاد می کند . تمام فایل های فلش به فورمت H.264 تبدیل می شود.

image
 
image

برنامه نقشه از سرویس نقشه یاب گوگل تأمین می شود و امکان نمایش نقشه دقیق مکان کاربر و مقصد نهایی او را دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 

همچنین امکان یافتن مکان های دیدنی نظیر موزه ها یا غذا فروشی های مهم نزدیک به شما را دارد.

 

image
 
image

همچنین برای تعیین در حرکت، تمام راههای موجود و مسیرهای ترافیک نشان داده می شوند و بهترین مسیر برای شما با رنگ سبز نشان داده می شود.

 

image
 
image

برنامه هواشناسی، امکان دیدن هوای شهرهای مختلف را به شما می دهد. برنامه Stocks درخرید سهام مورد نظرتان در بازار بورس به شما کمک می کند .

 

image
 

image
 
image

فایل های Word، Excel ، PDF تنها برای خواندن می باشند و تنها راه انتقال اسناد ایمیل کردن آن ها به گوشی شما می باشد. همچنین برنامه ای برای فرستادن پیغام فوری ( IM ) در این گوشی قرار داده نشده است .        

 

در پایان:

 

iPhone ادعایی بر برترین بودن ندارد. کیفیت آن از متوسط بالاتر است اما نقاط ضعف بسیاری دارد. این گوشی یک ipod مجهز می باشد و تمامی مراحل استفاده از آن بسیار راحت است.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

ramin_b44

۱۳۹۵/۱۰/۵
داش سروش الان وقته جوابه بیچاره سالگرد سومشم گرفتن که

sorooshchamani

۱۳۹۵/۹/۳۰
دوست عزیز در اوایل از سیستم‌عامل OS X نام برده می شد

مهمان

۱۳۹۲/۶/۹
dada mac na, ios

مهمان

۱۳۹۱/۱۱/۱۵
Salam hoshi khobie faghat heif ke dighe ghadimi shode