SonyEricsson X2

در فوریه سال 2008 بود که سری XPERIA پا به عرصه وجود گذاشت و تقریبا دو سال زمان برد تا سونی اریکسون بتواند جایگزینی برای XPERIA X1 تولید کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۱۱/۱۶
بررسی  گوشی Sony Ericsson XPERIA X2
 

در فوریه سال 2008 بود که سری XPERIA پا به عرصه وجود گذاشت و تقریبا دو سال زمان برد تا سونی اریکسون  بتواند جایگزینی برای XPERIA X1 تولید کند.انتظارهای طولانی اکنون به پایان رسیده و X2 می خواهد به ما ثابت کند که ارزش این همه انتظار را داشته است.

هر دوی این گوشی ها از قابلیت های زیادی برخوردار هستند(البته آنها از حافظه یکسان-هم RAM  و هم ROM- و از پردازنده یکسانی بهره می برند) اما احتمالا باید قابلیت هایی وجود داشته باشند که XPERIA X2  را جانشینی قدرتمند و ارتقایی پرارزش برای برادر بزرگش به شمار آورد. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که هیچگاه رسما اعلام نشد که Windows Mobile 6.5  با گوشی XPERIA سازگاری دارد و اکنون این X2 است که این سیستم عامل را عرضه می کند.

به هرحال ، به نظر می رسد که XPERIA X2  ارتقاهایی در سخت افزار گوشی داشته است و اکنون باید ببینیم که این ارتقاها در عمل چگونه کار می کنند.

 

image

 

image
 
image

 

پیش از شروع بررسی بهتر است نگاهی به شجره نامه این خانواده بیاندازیم. XPERIA X2 دومین PocketPC این سری بعد از عرضه X1 است. X10 به آندروید مجهز است در حالیکه Pureness حتی یک گوشی هوشمند هم به شمار نمی آید.گوشی های سری XPERIA اشکال و اندازه های متفاوتی دارند اما آغاز آن ها با ویندوز موبایل پیوند خورده است.X2 کاملا از این نکته آگاه است و سعی دارد که قابلیت های یک PocketPC قدرتمند را با ظاهر سلطه جویانه برادر بزرگش به کاربران عرضه دارد.

 

ویژگی های کلیدی

 

پشتیبانی چهاربانده از GSM

پشتیبانی سه بانده از 3G با HSDPA با سرعت 7/2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

صفحه کلید QWERTY کشویی با چهار ردیف کلید

صفحه کلیدهای مجازی QWERTY در حالت افقی و عمودی

قابلیت تشخیص دست خط

صفحه نمایش لمسی مقاومتی  3/2 اینچی از نوع TFT LCD با قابلیت نمایش 65000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن (480 x 800 پیکسل)

Windows Mobile 6.5 Professional

رابط کاربری XPERIA (X-panels)

سنسور شتاب سنج

پردازنده 528 مگاهرتزی Qualcomm MSM 7200 و 256مگابایت حافظه RAM

دوربین 8/1مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED

ضبط ویدیویی با رزولوشن WVGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه

پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

Wi-Fi 802.11 b/g با DLNA

گیرنده داخلی GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS

بلوتوث و USB (با استفاده از پورت microUSB) نسخه 2.0

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

اسپیکرهای استریو

پشتیبانی از فایل های ویدیویی فلش

خروجی تلویزیون ، و عرضه کابل خروجی تلویزیون به همراه گوشی

 

نقاط ضعف اصلی
 

سخت افزار قدیمی

رابط کاربری کند

اندازه نسبتا کوچک صفحه نمایش ، حساسیت پایین و خوانایی کم آن در برابر تابش مستقیم نور آفتاب

نبود امکان چرخش خودکار صفحه در سرتاسر رابط کاربری

ضبط ویدیویی ناامید کننده

پخش کننده موسیقی ساده

اگر به دنبال سرعت پردازنده های Snapdragon  هستید ،در این جا اثری از آن نخواهید یافت.اثری از صفحه نمایش های خازنی هم در اینجا دیده نمی شود و البته X2 فاقد رادیو FM است و دوربین آن هم از فلاش زنون برخوردار نیست.اما X2 تمامی مزیت هایی را که باید از گوشی ای در چنین کلاسی انتظار داشته باشید به همراه قابلیت های چندرسانه ای خوب ، در اختیار شما قرار می دهد.

Sony Ericsson XPERIA X2  به امکانات ارتباطی کامل، یک پردازنده به اندازه کافی توانمند(البته امیدواریم!)،یک صفحه کلید QWERTY کشویی ، دوربین خوب با فوکوس اتوماتیک و همانند برادر بزرگترش  به سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری مجهز شده است .البته یک پد لمسی هم در اختیار شما قرار گرفته است.

 

image
 
image

 

در حالیکه XPERIA X1 از صفحه نمایش 3 اینچی بهره می بُرد، X2 به صفحه نمایشی 3/2 اینچی مجهز شده است که از همان رزولوشن 480*800  پیکسل برخوردار است.یکی از مهم ترین ارتقاهای صورت گرفته در X2 را می توان به ارتقای سیستم عامل آن به Windows Mobile 6.5  نسبت داد.رابط زیبای X-Panels که برای کار با صفحه لمسی بهینه شده اند هم با به کارگیری صفحات اصلی قابل تعامل و جلوه های متحرک زیبا ارتقا یافته است.

برخلاف نمونه اولیه X2 که در بررسی اجمالی اولیه از آن استفاده کردیم ، اینبار نمی توان هیچ عذری را برای  کمبودها و نقص ها پذیرفت. بعد از نگاهی به نمای 360 درجه این گوشی به بررسی طراحی سخت افزاری آن خواهیم پرداخت . اما بهتر است ابتدا ببینیم که X2 با خودش چه برای ما و شما به ارمغان می آورد.

 

محتویات جعبه
 

Sony Ericsson XPERIA X2  در جعبه ای کوچک که سرشار از لوازم جانبی است عرضه می شود.غیر از خود این گوشی هوشمند ، یک کتابچه ، یک کابل خروجی تلویزیون و یک شارژر USB عرضه می شود.

کابل USB عرضه شده هم برای شارژ گوشی و هم برای اتصال آن به کامپیوتر به کار برده می شود. در این جعبه یک کارت حافظه microSD با گنجایش 4 گیگابایت نیز به چشم می خورد. تنها چیزی که به نظر می رسد از قلم افتاده است ، کیف چرمی است!

 

image
 
image

 

نمایی 360 درجه از Sony Ericsson XPERIA X2
 

XPERIA X2 ابعادی معادل با 16*54*110  میلی متر و وزنی معادل با 155 گرم دارد. اندازه و وزن این گوشی تقریبا با اندازه و وزن XPERIA برابری می کند گرچه X2 به دلیل صفحه نمایش 3/2 اینچی خود کمی عریض تر از برادر بزرگتر خودش است.

 

طراحی
 

بر خلاف XPERIA X1 فلز کمتری در XPERIA X2  به کار رفته است و برای برخی این برگشت به عقب محسوب می شود.سطح صیقلی مشکی رنگ که در نمونه اولیه بسیار زیبای مشکی این گوشی به کار رفته بود ، بسیار مستعد جذب اثر انگشت بود.اما اثر انگشت ها در نمونه نقره ای رنگی که در حال حاضر در حال بررسی آن هستیم مشکل چندانی به حساب نمی آیند.

گرچه پلاستیک به کار رفته ارزان تر از نمونه پیشین به نظر می رسد. می دانیم که احساسات ما در مورد طراحی این گوشی مساله ای کاملا شخصی است و ممکن است شما چنین نظری نداشته باشید اما به هر حال ما این مساله را جز نکات منفی در مورد این گوشی ثبت می کنیم.

اغلب فضای نمای جلویی Sony Ericsson XPERIA X2  بوسیله صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3/2 اینچی آن اشغال شده است.بر خلاف قاب پلاستیکی جلویی گوشی ، پشت آن از استیل ضد خش ساخته شده است و کاملا در برابر اثر انگشت مقاوم است.

در بالای صفحه نمایش، خروجی صدای مخاطب ، سنسور نزدیکی و سنسور محدود کننده نور و همین طور دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های ویدیویی دیده می شوند.

 

image
 
image

 

image

 

در زیر صفحه نمایش ، این بار اثری از نگاره های x مانند بر روی سطحی که کلیدها بر روی آن قرار گرفته اند ، نیست و این بار با طرح بندی ساده تری کلیدها در ساختاری مشبک جای داده شده اند.پد لمسی اپتیکال که مجددا طراحی شده و از اندازه بزرگتری برخوردار است در مرکز قرار دارد و جای خالی کلیدهای 4 جهته را به خوبی برای XPERIA X2  پر می کند.

گام بعدی انقلاب XPERIA ها ،میانبری اختصاصی برای X-panel در نظر نگرفته است و این بار کلید پایینی که در سمت چپ جای گرفته است ، Sony Ericsson Media Center را باز می کند که اکنون آیتم های جدیدی چون تاریخچه تماس ها ، پیامها ، تقویم و تنظیمات پنل ها را در برمی گیرد.

کلید های کنترلی خوب و ساده طراحی شده اند و در مقایسه به XPERIA و نگاره های X مانند آن  ساده ترند. طرح بندی جدید هم بسیار خوب است و تنها مشکل بازخورد ضعیف کلید هایی است که در این بخش دیده می شوند.

 

image
 
image

 

صفحه کلید QWERTY کشویی چهار ردیفه X2 هم از نظر شکل و هم از نظر طراحی با صفحه کلید X1 متفاوت است اما کنترل ها و طرح بندی کلیدها تقریبا به همان شکل باقی مانده است.اگرچه شکل کلیدها بسیار راحت است و کلیدهای جهت نما به قابلیت کاربرد گوشی می افزایند اما مواد پلاستیکی استفاده شده که ظاهری ارزان قیمت دارند باعث می شوند که این صفحه کلید تاثیری را که باید ، نداشته باشد.

 

image
 
image

 

image

 

در اینجا XPERIA X2  با Samsung B7610 OmniaPRO در کنار هم قرار داده شده اند. گرچه OmniaPRO اندازه بزرگتری دارد اما وزن آن ها تقریبا با یکدیگر برابر است.نمادهای ثانویه بر روی صفحه کلید OmniaPRO بسیار برجسته تر هستند اما صفحه  XPERIA X2 نسبت به آن دارای این مزیت است که به شکل زاویه دار هم می تواند قرار گیرد(یا همانگونه که سونی اریکسون آن را نام می نهد جزو گوشی های arc Slider به شمار می رود). علاوه بر این مکانیزم کشویی گوشی روان تر از OmniaPRO عمل می کند.

 

image

 

در کناره سمت راست XPERIA X2  کلیدهای تنظیم صدا و کلیدشاتر دوربین جای داده شده اند.استفاده از این کلید ها بسیار آسان است و آن ها به خوبی با طراحی کلی گوشی سازگار شده اند. گرچه کلید دوربین خیلی باریک است اما با فشاری جزئی هم می توان به راحتی از آن استفاده نمود.

 

image
 
image

 

image

 

کناره سمت چپ X2 میزبان اهرم مخصوص رهاسازی کاور باتری گوشی است.پورت microUSB هم در گوشه بالایی این سمت جای گرفته است و می توانید در هنگام در دست گرفتن گوشی براحتی این پورت را که فاقد هر گونه محافظی است مشاهده نمایید.تصور می کنم رها کردن آن بدون پوشش  محافظ باعث می شود که ظاهر گوشی صدمه ببیند و بهتر بود پوششی برای آن در نظر گرفته می شد.

اسلات کارت حافظه MicroSD از طریق کناره سمت چپ XPERIA X2  قابل دستیابی است اما تنها بعد از برداشتن  کاور باتری خواهید توانست به آن دست پیدا نمایید(همانند XPERIA X1 ).نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که نیازی به خاموش نمودن گوشی نیست.XPERIA X2 به آُسانی توانست با کارت های حافظه 16 گیگابایتی که پر از فایل های گوناگون بودند ، به تبادل اطلاعات و تعامل بپردازد.

 

image
 
image

 

image

 

در کناره پایینی XPERIA X2  هیچ کنترلی مشاهده نمی شود اما این بار سونی اریکسون از طرح واره های جالبی در سطح پلاستیکی این قسمت استفاده کرده است که آنرا همانند یک ریش تراش برقی جلوه می دهند اما خوب ،می توان آنها را بعنوان جلوه های تزئینی قابل قبول پنداشت.

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری که بعنوان خروجی تلویزیون هم از آن استفاده می شود در کناره بالایی گوشی دیده می شود.خوشبختانه کابل خروجی تلویزیون به همراه خود گوشی عرضه می شود . چیزهای دیگری که در بالای گوشی دیده می شوند کلید روشن/خاموش گوشی(که همانند X1 اندازه کوچکی دارد) و شیار جای گیری قلم گوشی است.

در هر دوی کناره های بالا و پایینی گوشی ، LED هایی رنگی در زیر سطوح پلاستیکی جای داده شده اند.

 

image
 
image

 

image

 

با برگرداندن گوشی ، پشت آلومینیومی براق آن که لنز دوربین 8/1 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک را به همراه  فلاش LED در خود جای داده است ، دیده می شود.رزونه مخصوص بند گوشی و دو اسپیکر استریو هم در این بخش به چشم می خورند.

 

image
 
image

 

با برداشتن کاور باتری XPERIA X2  ، باتری 1500 میلی امپری آن که از نوع Li-Po است نمایان می شود. این باتری از همان نوعی است که پیش از این در X1 شاهد به کارگیری آن بودیم.زمان های رسمی ذکر شده برای حالت های آماده به کار و مکالمه تقریبا همان زمان های باتری X1 هستند و ما تایید می کنیم که این گوشی با استفاده متوسط از آن تا دو روز نیازی به شارژ مجدد نخواهد داشت.

 

image
 
image

 

XPERIA X2 از ارگونومی تحسین برانگیزی برخوردار است و تایپ کردن با صفحه کلید QWERTY آن هم تجربه بسیار لذت بخش و مطمئنا کاربرپسند است.در کل ، نگهداشتن Sony Ericsson XPERIA X2  در دست ، احساس خوبی به کاربر منتقل می کند. در مورد کیفیت ساخت ، تنها امیدواریم که دیگر مشکلاتی در شیار مخصوص جایگیری قلم مشاهده نشوند.

 

صفحه نمایش :3/2 اینچ
 

Sony Ericsson XPERIA X2  از یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3/2 اینچی برخوردار است که قادر است از رزولوشن WVGA پشتیبانی نماید.تنها تفاوتی که با X1 در این جا به چشم می خورد ، افزوده شدن 0/2 اینچ به قطر صفحه نمایش است.این امر بسیار خوب است چرا که صفحه نمایش X1 نسبت به رزولوشنی که عرضه می نمود از اندازه کوچی برخوردار بود  و لمس آیتم های کوچک موجود در صفحه نمایش با انگشت، کار سختی محسوب می شد.گرچه به نظر ما ، XPERIA X2  باز هم به صفحه نمایشی برزگتر از چیزی که اکنون دارد ، نیاز داشت.

تنها مشکل این نیست و صفحه نمایش X2 از حساسیت خیلی بالایی هم برخوردار نیست.حتی اگر بخواهید تنها با استفاده از قلم ارائه شده با گوشی با آن کار کنید ، اوضاع تغییر چندانی نمی کند.یکی دیگر از موارد مایوس کننده در مورد صفحه نمایش ، خوانایی بسیار ضعیف آن در برابر تابش نور آفتاب است.به دلیل سطح آینه ای مانند اگر گوشی را چند درجه به طرفین بچرخانید ، مشاهده هر چیزی در صفحه نمایش بسیار سخت خواهد بود.

 

image

 

نور پس زمینه صفحه نمایش و صفحه کلید بسیار خوب است اما نباید انتظاری جز این هم از این گوشی داشته باشیم.

 

image
 
image

 

Windows Mobile 6.5  
 

Sony Ericsson XPERIA X2  مجهز به سیستم عامل Windows Mobile 6.5  است.ما تغییرات این نسخه را در  بررسی Samsung Omnia II  و بررسی اختصاصی سیستم عامل بحث کردیم ، اما اجازه دهید بار دیگر نگاهی به تغییرات صورت گرفته بپردازیم.

از نظر بصری Windows Mobile 6.5  نسبت به نسخه قدیمی 6.1 از صفحه اصلی  زیباتری برخوردار است. همچنین Start Menu جای خود را به منوی اصلی داده است که نرم افزار های شما و پیوندهایی به قابلیت های عملیاتی سیستم را در نمایی مشبک و شش گوش مانند ، نمایش می دهد.

قابلیت بصری دیگری که به این سیستم عامل افزوده شده است رندر فونت های ClearType است که در نسخه اصلی ویندوز شاهد به کارگیری آن بودیم و همین طور قابلیت پیمایش پنجره ها با پیمایش های حرکتی چون کشیدن انگشتان بر روی صفحه است.اکنون لمس منوها آسان تر از گذشته صورت می پذیرد ،از پیمایش حرکتی پشتیبانی می شود که همانند عملکرد موجود در iPhone کار می کند و در نهایت اینکه گرافیک کلی سیستم بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

احتمالا می دانید که صفحه اصلی Windows Mobile 6.5  لیست هایی قابل پیمایش را در خود جای داده است.چیزی که ممکن است شما ندانید -  و در صورتی که به تماشای ویدیوهایی از این سیستم عامل نپرداخته باشید هم قطعا نخواهید دانست - این است که می توان برخی از آیتم های موجود در لیست ها را به طرفین پیمایش کرد.

با پیمایش به طرفین امکان دسترسی به قابلیت های کلیدی گوشی برای کاربر مهیا می شود. برای مثال با پیمایش آیتم Getting Started به طرفین به گزینه هایی چون تنظیم ساعت ، حساب های کاربری ایمیل ، کلمه عبور گوشی ، بلوتوث ، سفارشی سازی عکس پس زمینه ، سفارشی سازی آهنگ زنگ ، آپلود آهنگ ها و در آخر حذف آیتم Getting Started از صفحه اصلی بعد از انجام تنظیمات اساسی،  دست پیدا می کنید.

مثال دیگری در این مورد تصاویر یا Pictures است که اجازه مرور پیش نمایشی از  عکس های موجود در گالری را برای کاربر مهیا می کند. با لمس یک عکس ، این عکس به صورت تمام صفحه نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

فشردن آیکن کلید Start در بالای صفحه دیگر موجب باز شدن منویی کشویی حاوی میانبرها نمی شود. و به جای آن چیزی را که ما دوست داریم منوی اصلی ویندوز موبایل جدید بنامیم ،نمایش می دهد. آیکن ها در طرحی شش گوش مانند مرتب شده اند و احتمالا بیشتر افراد بواسطه تصاویر رسمی و غیر رسمی عرضه شده از آن، آنرا به عنوان یک ابزار ویندوز موبایلی خاص به شمار می آورند.

در منوی اصلی به تمامی نرم افزارهای نصب شده و میانبری به تنظیمات دست پیدا می کنید. منوی تنظیمات نیز تغییر کردن و آیکن ها را به همان شیوه شش گوش نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ساختار کاملا مسطح صفحه اصلی به دلیل اینکه منوی اصلی گاهی اوقات به خاطر ازدیاد آیکن ها بیش از حد شلوغ می شود کمی نامناسب است (کاربران آیفون که نرم افزارهای نصب شده زیادی دارند ، منظور ما را بهتر می فهمند)  اما همچنیان این طرز نمایش را به طرز نمایش گیج کننده ای که کاربران ویندوز موبایل در گذشته تجربه کرده اند ، ارجحیت دارد.

متاسفانه Windows Mobile 6.5  بر روی XPERIA X2  آنقدر کند اجرا می شود که باعث می شود آرزو کنیم این گوشی آخرین PocketPC پیشرفته عرضه شده توسط این شرکت باشد. اگرچه این گوشی بسیار بهتر از نمونه اولیه ای که از آن در اختیار ما قرار داده شده بود عمل می کرد اما در اغلب مواقع در کار کردن با گوشی با مشکلات زیادی مواجه شدیم. هنوز هم این مشکلات باقی مانده از نمونه اولیه گوشی در ترکیب با حساسیت و پاسخدهی پایین صفحه نمایش لمسی ، باعث می شود که با رابطی بسیار کند مواجه شویم که مشخصا مورد پسند سونی اریکسون هم نیست. اگر به یاد آورید که XPERIA X2  و X1 از سخت افزار یکسانی استفاده می کنند  ، دلیل این امر بر شما آشکار خواهد شد.سعی در اجرای یک سیستم عامل پیشرفته و جدید بر روی سخت افزاری منسوخ و قدیمی ، مسلما نتیجه ای جز شکست به همراه نخواهد داشت.

صفحه نمایش بزرگتر (به اندازه 0/2 اینچ) شاید گوشی را نسبت به X1 متمایز کند اما هنوز هم نمی تواند تجربه خوشایندی به کاربران عرضه کند.هنوز هم باید برای کار با برخی کلیدها و ایتم ها که برای کار با رابط لمسی بهینه نشده اند از قلم استفاده نمایید.Samsung Omnia II که زمانی نه چندان دور به بررسی آن پرداختیم ،از پاسخدهی بهتر و کارآیی بسیار بالاتری نسبت به این گوشی برخوردار بود.

 

image

 

و آخرین چیزی که توجه ما را به خود جلب می کند ، Task Manager گوشی است که بسیار شبیه به XPERIA X1 و گوشی های هوشمند ویندوز موبایلی  HTC  اما زیباتر از آنهاست.اگر آیکن اختصاصی مشخص شده در نوار وضعیت را بفشارید لیستی از نرم افزار های در حال اجرا به شما نمایش داده خواهد شد.در این بخش می توانید برخی از نرم افزارهای غیر ضروری را برای آزاد سازی فضای RAM ببندید.مانند قبل ، لبه دوم اطلاعات وضعیتی چون میزان استفاده از RAM ، حافظه داخلی و یا کارت حافظه را نمایش می دهد.

 

image

 

XPERIA Panels
 

به دلیل اینکه سونی اریکسون تلاشی برای سفارشی سازی تمامی رابط کاربری صورت نداده است ، کاری که انجام داده است نسبت به کارهایی که توسط سامسونگ و یا HTC صورت گرفته اند ، بسیار ناچیز به نظر می آید.به جای آن ، سونی اریکسون  بر روی توسعه رابط کاربری XPERIA Panels تمرکز کرده و تلاش زیادی برای یکپارچه سازی آن با Windows Mobile  صورت داده است.

هیچ کلید سخت افزاری خاصی همانند کلیدی که برای دستیابی به Panels در X1 در نظر گرفته شده بود ، در اینجا به چشم  نمی خورد.به جای آن میانبری در منو برای دستیابی بدان تعبیه شده است. این منو به خوبی با رابط لمسی سازگار شده است و یک نوع ترکیبی از  Media Center محبوب سونی اریکسون و صفحه اصلی Windows Mobile  به شمار می رود.

منو شامل هفت آیتم تاریخچه تماس ها(call History)، پیام ها (Messages)، تقویم(Calendar Media  ، PlayNow ، Sony Ericsson Sync و Panels است که اغلب آن ها زیر بخش هایی هم دارند.بخش Media مطمئنا کاربران و دوستداران Sony Ericsson  را خوشحال خواهد کرد.این بخش تصاویر ، آهنگ ها ، ویدیوها و بازی ها را جمع آوری کرده و آن ها را در گالری های خاص خود قرار می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

اما منوی بسیار عالی در برخی موارد بسیار کم عمق ظاهر می شود.برای نمونه وقتی شما پیام جدیدی ایجاد کرده یا یک ایمیل را باز می کنید ، به رابط Windows Mobile باز می گردید.

XPERIA panels ایتم آخر این منو است و منطقا تمامی پنل های نصب شده بر روی گوشی را جمع آوری کرده و به شما اجازه می دهد که با کشیدن انگشت روی صفحه بین آن ها حرکت کنید.می توانید پنل ها را برای تغییر خودکار در بازه های زمانی مشخص که توسط شما قابل تغییر است ، تنظیم نمود.

XPERIA X2 با ده پنل از پیش نصب شده عرضه می شود که شامل Sony Ericsson Tilewave ، CNN ، FaceBook ، Google panel ، Growing Panel ، پنل پیش فرض Today Screen ، SPB Mobile Shell ، Pixel City و XPERIA Service می شود.

 

image
 
image

 

CNN ، FaceBook و Google Panels دسترسی سریع به اخبار ، FaceBook و Google را برای شما فراهم می کنند در حالیکه پیش از این در مورد MS Today Screen سخن گفتیم.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Growing Panel که بسیار شبیه به پنل قدیمی Fish است با اشکال گل ها و حشرات اطلاعاتی چون  تماس های از دست رفته ، وضعیت باتری قدرت آنتن دهی و غیره را نمایش می دهد. پنل Pixel City هم همین کار ار انجام می دهد. متاسفانه هر دوی این ها نسبت به پنل Fish بدتر شده اند.

 

image
 
image

 

image

 

پنل Tilewave مربع های سه بعدی را نمایش می دهد که برخی از آنها خالی بوده و برخی دیگر به گزینه هایی چون آب و هوا ، RSS ، ساعت ، هشدارها ، RSS خوان ، میانبری به مخاطبین و ... تخصیص داده شده اند.با انتخاب هر کدام از آن ها به فیلدهای مشابهی هدایت می شوید.جلوه های به کار رفته در این بخش چشم گیر هستند و این پنل بدون اینکه پیچیدگی زیادی داشته باشد ، زیبایی ، ظرافت و کارآیی را با هم در می آمیزد.

 

image
 
image

 

پنل دیگری که به صورت پیش فرض روی گوشی نصب شده است ، SPB Mobile Shell است. این پنل را می توان برای XPERIA X1 هم دانلود نمود اما سونی اریکسون آن را به صورت پیش فرض روی X2 نصب کرده است.

این پنل دو حالت نمایش متفاوت دارد.حالت Lifestyle   سه صفحه اصلی را در هم ترکیب می کند و می توانید ویدجت های بسیاری در آن جای دهید.عکس پس زمینه زیبای این صفحات به خوبی از میان ویدجت های نیمه شفاف پیداست.حالت نمایش Professional مشابه نسخه قدیمی تر SPB Shell به نظر می رسد و ساعت ، رویدادهای جدید و تقویم را نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در آخر ، پنل XPERIA Services قرار دارد که تنها بعد از ثبت نام رایگان می توان از آن بهره گرفت.مراکز پشتیبانی محلی در بسیاری از کشورها وجود دارند و همین طور امکان ثبت نام آنلاین هم وجود دارد. بعد از انتخاب این پنل میانبرهایی برای تماس با مرکز پشتیبانی محلی و یا آنلاین به شما نمایش داده خواهند شد.

 

image

 

دفترچه تلفن
 

دفترچه تلفن ، مخاطبین مورد علاقه و گزارش تماس ها از یک پنجره در رابط چند لبه ای Windows Mobile  استفاده می کنند.تمامی آن ها برای کار با رابط لمسی بهینه شده اند و از فونت های نسبتا بزرگی استفاده می کنند. با استفاده از ستون الفبایی سمت راست می توانید حرف به حرف به پیمایش لیست مخاطبین بپردازید.گزینه ای هم برای نمایش شماره گیر در این قسمت تعبیه شده است . این گوشی از شماره گیری هوشمند هم پشتیبانی بعمل می آورد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ترکیب دفترچه تلفن و گزارش تماس ها با یکدیگر بسیار خوب است اما نمی توانیم دلیل اینکه چرا در اغلب جاها دوباره با همان رابط Windows Mobile  مواجه هستیم را متوجه شویم.امیدوارم بودیم که سونی اریکسون برای عرضه نمونه نهایی گوشی این مشکلات را حل کند.حداقل مشاهده یک مخاطب از همان رابط سونی اریکسون استفاده می کند و نشان می دهد که تمامی تلاش آن ها هم بیهوده نبوده است.

در واقع مشاهده یک مخاطب با استفاده از آن و طراحی ساده اش ، بسیار عالیست.تصویر مخاطب در بالا و تمامی اطلاعات وی در زیر آن قرار گرفته اند . همه چیز به زیبایی شکل داده شده است ، آیکن ها زیبا هستند و فونت سفید رنگ با پس زمینه مشکی هماهنگی کامل دارد. همه چیز خارق العاده است.

متاسفانه در هنگام ویرایش یا افزودن مخاطبی جدید باید به همان رابط قدیمی Windows Mobile  باز گردید.حداقل طیف وسیعی از فیلدهای اطلاعاتی در اختیار شما قرار می گیرد و اگر آن ها برای برآوردن نیاز شما کافی نبودند ، می توانید نام تعدادی از فیلدها را تغییر داده و از آن ها استفاده نمایید.

 

قابلیت های تلفنی
 

باید تایید کنیم که در مورد قابلیت های تلفنی ، سونی اریکسون هیچگاه مضایغه نمی کند و به همین دلیل است که XPERIA X2  کیفیت صدای عالی و  آنتن دهی بسیار خوبی را برای کاربرانش به ارمغان می آورد.

این گوشی از قابلیت شماره گیری هوشمند پشتیبانی می کند که به معنای آن است که به ندرت نیاز به مراجعه به دفترچه تلفن پیدا خواهید کرد.

منوی جدید سونی اریکسون سه لبه با عناوین مخاطبین مورد علاقه(favorite Contacts )، تلفن(telephony) و گزارش تماس ها(call Log) را در خود جای داده است.درست در زیر آن ها میانبری به صفحه کلید مجازی وجود دارد  که شدیدا شما را به استفاده از آن تشویق می کنیم. این صفحه کلید برای کار با رابط لمسی بهینه شده است ، از ظاهر بسیار خوبی برخوردار است و در جلوی پنل تلفن ظاهر می شود.

 

image
 
image

 

گزارش تماس ها هم همانند سایر گوشی های سونی اریکسون بسیار استاندارد است .اگر رویدادی را برگزینید  به پنجره ای که حاوی اطلاعات بیشتری با مدت زمان تماس و گزینه های برای برقراری تماس یا ارسال پیام است هدایت خواهید شد.

علاوه بر این یک سنسور نزدیکی هم برای خاموش کردن صفحه نمایش در هنگامی که آن را به گوش تان نزدیک می کنید ، در نظر گرفته شده است.

در هنگام تماس گرفتن همانند سایر گوشی های هوشمند گزینه هایی چون یادداشت ، قطع صدا، تنظیم صدا ، مخاطبین و hold در اختیار شما قرار می گیرند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ما آزمون بلندی صدا هم بعنوان بخشی از بررسی Sony Ericsson XPERIA X2  بر روی آن صورت دادیم.این گوشی امتیاز «متوسط» به دست آورد و در میانه پایین جدول گوشی های تست شده قرار گرفت.این به آن معنی است که در محیط های شلوغ و پر سر وصدا امکان از دست رفتن تماس ها وجود خواهد داشت.

 

پیام رسانی
 

دو روش برای دستیابی به بخش پیام رسانی در XPERIA X2  وجود دارد:نخستین روش استفاده از Start Menu و روش دیگر استفاده از میانبرهای XPERIA است.همانطور که پیش از این بیان کردیم ،منوی جدید میانبرها بخشی مخصوص پیام رسانی دارد که از آن می توانید نرم افزار SMS/MMS و یا ایمیل را اجرا کنید.متاسفانه ظاهر این بخش از عرضه Windows Mobile 6 به بعد تغییری نکرده است و کمی منسوخ و کهنه به نظر می آید.

 

image
 
image

 

Sony Ericsson XPERIA X2  از SMS ، MMS و ایمیل  پشتیبانی می کند.SMS و MMS از یک صندوق ورودی و ویرایشگر مشترک استفاده می کنند . همانند گوشی های که از Windows Mobile 6.1  استفاده می کردند ، این گوشی هم از نمایش حباب وار پیام ها پشتیبانی می کند.

 

image
 
image

 

image

 

انجام تنظیمات ایمیل ها بسیار آسان است.شما تنها باید نام کاربری و کلمه عبور را درج نمایید و بقیه تنظیمات به صورت خودکار انجام می پذیرند.

 

image
 
image

 

سونی اریکسون این گوشی را به یک صفحه کلید مجازی هم تجهیز کرده است در حالیکه XPERIA X1  از همان صفحه کلید قدیمی ویندوز موبایل استفاده می کرد.صفحه کلید جدید ، از آنجاییکه صفحه کلیدهای پیش فرض ویندوز موبایل تنها برای استفاده با قلم بهینه شده اند ، افزونه بسیار مناسبی است.بعد از مدتی کار با صفحه کلید، هم حالت عمودی و حالت افقی آن را برای استفاده بسیار آسان و مناسب یافتیم.

اما مطمئنا با وجود صفحه کلید QWERTY سخت افزاری به ندرت از این صفحه کلید های مجازی استفاده خواهید کرد.

 

image

 

image
 
image

 

قابلیت های چندرسانه ای
 
گالری عکس جذاب ، اما کند
 

سونی اریکسون  گالری دیگری به جای گالری کسل کننده و ساده Windows Mobile به گوشی اضافه کرده است که از طریق منوی اصلی می توان به آن دست پیدا کرد .

با کشیدن انگشت بر روی صفحه می توانید بین عکس ها جابجا شوید.اگر بر روی صفحه ضربه ای بزنید گزینه هایی برای بزرگنمایی و اسلاید شو در اختیار شما قرار خواهند گرفت.علاوه بر این ، با وجود سنسور شتاب سنج، صفحه به طور خودکار می چرخد و نیازی به باز کردن صفحه کلید QWERTY برای این منظور نیست.متاسفانه این گالری هم کند است و هم مشکلات زیادی دارد که برای این گالری با چنین ظاهر زیبایی مایوس کننده اند.اما ممکن است این مشکلات بازهم به سخت افزار منسوخی باز گردد که سونی اریکسون  از آن در XPERIA X2  بهره گرفته است.

 

image
 
image

 

پخش کننده موسیقی ساده
 

می توانید پخش کننده موسیقی تعبیه شده را در منوی Media بیابید که بسیار شبیه به نرم افزار Walkman است که در گوشی های پیشرفته سونی اریکسون  شاهد به کارگیری آن بوده ایم.این نرم افزار می تواند به ایجاد و مدیریت لیست های پخش ، سازماندهی اهنگ ها با آلبوم ، خواننده و ...

بپردازد. از Album Art هم پشتیبانی می شود اما متاسفانه اثری از پشتیبانی از اکولایزر ها یا Visualization وجود ندارد.

طراحی این نرم افزار با کل منوی چندرسانه ای سازگار است و بسیار خوب به نظر می آید اما این زیبایی نمی تواند عملکردهای محدود این پخش کننده را جبران نماید.

 

image
 
image

 

image

 

Sony Ericsson XPERIA X2  به اسپیکرهای استریو مجهز است که در پشت آن قرار گرفته اند و صدای آن ها به اندازه کافی بلند است تا اغلب کاربران را راضی نگاه دارد  اما باید گوشی را به طرزی قرار دهید که این اسپیکرها پوشانده نشوند.

نرم افزار Windows Media Player هم در این گوشی در دسترس است اما همه می دانیم که این نرم افزار تقریبا بلااستفاده است.

 

پخش کننده ویدیویی:پشتیبانی کامل از فایل های DivX/XviD و سخت افزار ناتوان و ضعیف

 

همانند گالری ، سونی اریکسون  یک جایگزین برای پخش کننده ویدیویی هم عرضه کرده است که بهتر از نرم افزار عرضه شده توسط خود Windows Mobile عمل می کند.

این نرم افزار از فایل های DivX/XviD پشتیبانی کرده و می تواند فایل هایی تا رزولوشن 720p را پخش  کند.حتی این نرم افزار از زیرنویس هم پشتیبانی می کند اما هیچ تنظیماتی برای آن در نظر گرفته نشده است و به نظر ناقص می رسد و نیاز به کار بیشتری دارد.

 

image
 
image

 

اما نوبت به خبر بد می رسد.این پخش کننده به راحتی ویدیوهایی با رزولوشن WQVGA را بدون هیچ مشکلی در رندر یا پرش در فریم ها پخش  می کند. اما پخش ویدیوهایی با رزولوشن بالاتر با مشکل مواجه می شود.ویدیوهای با رزولوشن بالا با نرخ 5-10 فریم بر ثانیه پخش می شوند که تماشای آن ها را غیرممکن می سازد.شاید این مشکل بازهم به سخت افزار قدیمی گوشی بازگردد.

 

کیفیت صدا کمی مایوس کننده است
 

متاسفانه کیفیت صدای Sony Ericsson XPERIA X2  نسبت به برادر پیشینش یک گام به عقب محسوب می شود.اشتباه نکنید ، منظور ما این نیست که صدای این گوشی غیرقابل تحمل یا بد است . منظور ما این بود که XPERIA کیفیت صدای فوق العاده ای داشت اما XPERIA X2  در بهترین حالت می تواند امتیار متوسط را کسب کند.

X2 بر خلاف هم خانواده ای پیشین خود که پاسخدهی بسیار خوبی به فرکانس ها داشت ،فرکانس های بالا را برش می زند.سطح نویزها و دامنه پویا و همین طور مکالمه متقابل هم از آن بدتر هستند.

هماهنگی تغییر شکل کلی فرکانس ها تنها بخشی است که بهتر از پیش شده است اما تغییر شکل بین فرکانسی (که بدترین قسمت صدای XPERIA بود) حتی بدتر از پیش شده است.

 

image

 

دوربین بسیار خوب ، ضبط ویدیویی مایوس کننده
 

Sony Ericsson XPERIA X2  به یک دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک مجهز است که قادر است تصاویری با حداکثر رزولوشن 3264 x 2448 پیکسل را ثبت نماید.این دوربین به فلاش LED هم مجهز شده است تا در عکاسی در شب و فضاهای کم نور به آن کمک کند اما مثل همیشه نمی توانید برای ثبت عکس در فواصل بیش از یک متری به قدرت آن اتکا کنید.اما از طرف دیگر آنها این مزیت را نسبت به همتاهای زنونی خود دارند که می توانند در حین فیلمبرداری نیز برای تامین نور به کار گرفته شوند.

رابط کاربری دوربین بسیار مشابه رابط های به کار رفته در سری CyberShot است که این بار ارتقا یافته و برای کار با انگشت بهینه شده است.زیر منوها با آیکن ها آراسته شده اند و Multi Menu  با جای دادن تمامی تنظیمات در خود ،کار کاربران را آسان تر کرده است.

نوار ابزار دوربین دسترسی به حالت عکاسی ، صحنه ها ، فوکوس ،فلاش ، نوردهی  و مالتی منو را برای شما فراهم می کند.تنظیمات ISO در XPERIA X2  در دسترس قرار نگرفته اند.

در تنظیمات پیشرفته گزینه هایی چون تراز سفیدی ، کیفیت عکس ، اندازه عکس ، جلوه ها ، سلف تایمر و برچسب گذاری جغرافیایی دیده می شوند.

قابلیت های برجسته دیگر دوربین شامل فوکوس لمسی و لرزش گیر تصاویر می شوند.فوکوس لمسی به خوبی کار می کند و به شما اجازه می دهد تا نقطه فوکوس را انتخاب نمایید .عنوان لرزش گیر تصاویر هم به خوبی گویای کارکرد آن است ، فقط نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نوار وضعیت ، قابلیت جدیدی است که در این جا دیده می شود و تمامی تنظیمات انتخابی شما از اندازه گرفته تا سلف تایمر را در منظره یاب نمایش می دهد.این کار سونی اریکسون  بسیار خوب است و ما را از اینکه به داخل منوها رفته و برای مثال بررسی کنیم که آیا برچسب گذاری جغرافیایی فعال است یا خیر، بی نیاز می کند.

 

کیفیت عکس
 

کیفیت عکس ها بسیار عالیست و از کیفیت عکس های CyberShot پیشرفته ای چون C905 هم پیشی می گیرد.رنگ ها قوی و صحیح ثبت می شوند و هیچ نشانی از وضوح سازی بیش از حد عکس ها یا لبه های صورتی در عکس ها دیده نمی شود.تراز سفیدی خوب است و جزئیات به اندازه کافی و به حدی وجود دارد که شاخ و برگ درختان را به خوبی نمایش می دهد.تصور می کنم سطح جزئیات می توانست از چیزی که هست بهتر باشد اما نمی توان به این مشکل اهمیت زیادی داد.

گرچه بعد از دقت در عکس ها دریافتیم که عکس های Sony Ericsson XPERIA X2  هم از لکه صورتی رنگی که در عکس های HTC HD2 وجود داشت، رنج می برند. در صحنه های شلوغ این لکه  مانند  تنظیم اشتباه تراز سفیدی به نظر می آید اما هنگامی که دوربین را به سمت دیوار سفیدی می گیرید ، بسیار آشکار است.  HTC با عرضه بسته ای نرم افزاری این مشکل را حل کرد و امیدواریم که سونی اریکسون  هم به زودی فکری به حال این مشکل بکند.

 

ضبط ویدیویی ،بدون کاربرد
 

رابط کاربری دوربین فیلمبرداری ، دقیقا همان رابط دوربین عکاسی است. XPERIA X2 می تواند ویدیوهایی با نرخ 30 فریم بر ثانیه و با استفاده از فلاش LED برای تامین نور ، ضبط نماید.متاسفانه کیفیت ویدیوهای ضبط شده بسیار پایین است. این ویدیوها تقریبا فاقد جزئیات بوده  ، تار هستند و با پیکسل پیسکل شدن کاملا غیرقابل استفاده می شوند. حتی نرخ فریم واقعی بین 10 تا 15 فریم بر ثانیه بوده و باقی فریم های تکراری هستند.در واقع این ویدیوها مانند ویدیوهای با رزولوشن QVGA و نرخ 10 فریم بر ثانیه هستند که تبدیل به ویدیوهایی با رزولوشن WVGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه شده اند.

 

امکانات ارتباطی عالی
 

Sony Ericsson XPERIA X2  از HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه ، HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه ؛ Wi-Fi با DLNA و بلوتوث استریو با A2DP پشتیبانی می کند . گرچه پشتیبانی از استاندارد 802.11n هنوز به آن افزوده نشده است و در کل ، در گوشی های تلفن همراه به ندرت شاهد پشتیبانی از این استاندارد بوده ایم.

 

image

 

X2 به پشتیبانی چهاربانده از شبکه های GSM و پشتیبانی دو بانده (900/2100 مگاهرتزی) از شبکه های 3G مجهز است .می توانید برای اطلاعات بیشتر به پایگاه داده توزیع باندهای شبکه ای GSM در سرتاسر جهان مراجعه نمایید.

از USB 2.0 هم با استفاده از یک پورت MicroUSB پشتیبانی می شود.در هنگام اتصال به کامپیوتر ، XPERIA X2  پیغامی برای انتخاب از میان حالات ActiveSync ، Mass Storage و حالت Modem به شما نمایش خواهد داد.

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری هم در دسترس است که از آن به عنوان پورت خروجی تلویزیون گوشی هم استفاده می شود.

 

مرورگر وب :Internet Explorer Mobile کاملا از فایل های فلش پشتیبانی می کند
 

همانگونه که انتظار داشتیم ، X2 ، Internet Explorer 6 Mobile را بعنوان مرورگر وب عرضه می دارد که از زمان به روز رسانی Windows Mobile 6.5  به رابط لمسی مناسب و زیبایی تجهیز شده است.این مرورگر اکنون برخی از قابلیت های مرورگر Opera چون پیمایش حرکتی و پشتیبانی از فایل های فلش را هم عرض می دارد.

پنج تنظیم مختلف برای اندازه متن و حالت Mobile View در این بخش قرار دارند. با توجه به رزولوشن بالای صفحه نمایش استفاده از حالت نمایش Desktop به دلیل نمایش طبیعی تر صفحات وب ارجحیت دارد.

 

image
 
image

 

image

 

بزرگنمایی بوسیله ضربات دوگانه نیز در IE به خوبی صورت می گیرد. گزینه دیگر بزرگنمایی  که در اختیار شماست از طریق منو یا با نگهداشتن انگشت تان روی صفحه و استفاده ازمنوی مفهومی برای نمایش دادن لغزنده ، صورت میگیرد. بعد از این کار می توانید از آن برای کنترل بزرگنمایی استفاده کنید اما گزینه Fit To Screen وجود ندارد.

یکی از نقص های اینترنت اکسپلورر آن است که با چرخش گوشی ، به طور خودکار صفحه را نمی چرخاند. شاید فکر کنید که این کار یکی از ساده ترین کار ها برای برنامه نویسان است ،اما آن ها حتی از کوچکترین تلاشی هم برای این کار صرفنظر کرده اند.

به هرحال برای چرخش صفحه باید صفحه کلید کشویی گوشی را باز کنید.هیچ تنظیمی هم برای چرخش دستی صفحه در مرورگر وب در نظر گرفته نشده است و باز کردن صفحه کلید QWERTY سخت افزاری گوشی تنها روشی است که با استفاده از آن خواهید توانست از مشاهده افقی صفحات لذت ببرید.

IE با استفاده از Flash Lite 3.1 از فایل های فلش و ویدیوهای فلش هم پشتیبانی می کند  و تقریبا هر آنچه را که نیاز به فلش دارد اجرا می کند ، حتی با استفاده از آن می توانید به تماشای ویدیوهای نسخه اصلی سایت YouTube بپردازید.متاسفانه مرورگر بسیار کند است و مشکلاتی هم در آن دیده می شوند.پس نباید از فلش هم بیش از این انتظار داشته باشید.البته تصور می کنم شما علت کندی این نرم افزار را بهتر از ما بدانید-سخت افزار قدیمی XPERIA X2.

 

سازمان دهنده
 

Windows Mobile  چندین قابلیت مدیریت زمان در اختیار کاربر می گذارد که همه آن ها به سادگی می توانند با Outlook همگام سازی شوند.تقویم دارای نماهای روزانه ،هفتگی و ماهانه است . می توانید روز شروع هفته را به روز یکشنبه یا دوشنبه تنظیم نمایید .اگر از تقویم برای ساماندهی کارهای تان استفاده می کنید می توانید نمایش روزهای آخر هفته را غیرفعال نمایید.

همان طور که ممکن است حدس زده باشید ، کل رابط از مدت ها پیش تغییری نکرده است و سونی اریکسون  هم برای ایجاد تغییری در آن اشتیاقی نشان نداده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توانید کارهایتان را به لیست To-Do بیافزایید و آنها را اولویت بندی کنید. نرم افزاری هم برای ثبت یادداشت ها در این گوشی در نظر گرفته شده است که می توانید با تایپ متون و یا با نوشتن بر روی صفحه به درج آن ها بپردازید.نرم افزارهایی چون Voice Recorder و ماشین حساب هم در این گوشی وجود دارند که نیازی به توضیح اضافه ندارند.

 

image
 
image

 

image

 

با استفاده ار نرم افزار Alarm Clock می توانید تا سه هشدار را تنظیم کنید. هر کدام از آنها می توانند الگوی تکرار خاص خودشان را داشته باشند. متاسفانه گزینه های محدودی در این نرم افزار برای سفارشی سازی وجود دارد ، توصیه می کنم به جای این نرم افزار از دیگر نرم افزارهای رایگان موجود استفاده کنید.

 

Mobile Office و سایر نرم افزارها
 

یکی از نرم افزارهای عرضه شده با Windows Mobile نرم افزار Office Mobile است که امکان مشاهده و ویرایش فایل های Word، Excel و PowerPoint را فراهم می کند. همراه با آخرین نسخه این نرم افزار ، نرم افزار OneNote هم عرضه می شود.

 

image

 

image
 
image

 

نرم افزار Adobe reader LE امکان مشاهده اسناد PDF را نیز در گوشی مهیا می سازد. در این بخش، Sony Ericsson XPERIA X2  نمایش راضی کننده ای داشت و با استفاده از خروجی تلویزیون و کابلی که در جعبه گوشی قرار داده شده است ، می توانید از این امکان برای ارائه اسناد مهم در هرجایی که بخواهید استفاده کنید.

 

image

 

نرم افزارهای دیگری چون MSN money و MSN Weather ، Windows Messenger  ، YouTube و یک نرم افزار Search هم در این گوشی تعبیه شده اند.همه آن ها همان نرم افزارهای استاندارد ویندوز موبایل هستند و به همین دلیل به جزئیات آن ها نمی پردازیم. می توانید در Start Menu میانبری به Windows Marketplace هم بیابید.

 

GPS
 

XPERIA X2 به یک گیرنده داخلی GPS با قابلیت پشتیبانی از عملکرد AGPS مجهز شده است. عملکرد Assisted GPS باعث می شود که  دستگاه بتواند با استفاده از اطلاعاتی که از طریق Wi-Fi و یا اینترنت به دست می آورد سریع تر بر روی ماهواره های جهت یابی قفل شود.

متاسفانه نرم افزار مقصدیابی پیش فرضی بر روی  X2 نصب نشده است و باید خودتان هزینه ای برای تهیه آن بپردازید.البته Google Maps به طور پیش فرض روی این گوشی نصب شده است و مشکلی هم در شناسایی گیرنده GPS گوشی ندارد.با توجه به این ، تصور نمی کنیم هیچکدام از سایر نرم افزارها هم مشکلی با این گیرنده داشته باشند و به راحتی آن را شناسایی کنند.

اما مثل همیشه باز هم باید تکرار کنیم که عرضه شدن یا نشدن نرم افزارهای مقصدیابی به سیاست های بازاریابی محلی شرکت ها باز می گردد و ممکن است Sony Ericsson XPERIA X2  در کشور و منطقه شما با نرم افزار مخصوص مقصدیابی عرضه شود ، اما بهتر است زیاد هم روی آن حساب نکنید.

 

بازی های Windows Mobile
 

چهار بازی به صورت  پیش فرض در Sony Ericsson XPERIA X2  در دسترس کاربران قرار گرفته است.دو بازی اول ، بازی های بسیار مشهور یعنی بازی های Windows Mobile Solitaire  و Bubble Breaker هستند اما دو بازی بعدی، از آنها بسیار جالب ترند.

 

image
 
image

 

Xtrakt یک بازی مسابقه ای سه بعدی زیباست که از شتاب سنج برای کنترل خود استفاده می  کند و از حساسیت مناسبی هم برخوردار است.اهداف به خوبی با رابط لمسی سازگار شده اند و بنابراین نیازی به  استفاده از قلم در این بخش ندارید.می توانید با استفاده از شتاب سنج در نقاط خاصی ازبازی به انجام شیرین کاری هم بپردازید.

بازی بعدی ، بازی Experiment 13 است که یا پازل منطقی سه بعدی است.شما نقش پروفسوری را بازی می کنید که باید کره های درخشان را برای رسیدن به مرحله بعد جمع آوری کند.در اینجا خبری از کنترل مبتنی بر شتاب سنج وجود نیست.

 

image
 
image

 

هر دوی این بازی به روانی اجرا شده و گرافیک مناسبی دارند.مطمئنا می توانید در Marketplace بازی های سرگرم کننده دیگری را هم بیابید.

 

سخن پایانی
 

به نظر می رسد که Sony Ericsson XPERIA X2  مقلد بی چون و چرای برادر بزرگترش X1 است.به طور معمول ، شاهد هستیم که گوشی های جدید هر سری نوآوری هایی جدید عرضه می کنند اما در  X2 به غیر از اندازه کمی بزرگتر صفحه نمایش و پردازنده کمی سریعتر چیز دیگری برای عرضه به همراه ندارد. غیر از این ، اگر ظاهر گوشی را کنار بگذاریم خواهیم دید که از همان سخت افزار قدیمی به رغم ظاهر جدید گوشی استفاده شده است.

پس دلیل عرضه XPERIA X2  چیست؟ سخت افزار آن نسبت به سایر گوشی ها ، در همان زمان معرفی یعنی سپتامبر 2009 منسوخ شده به نظر می رسید.و حالا ، چند ماه بعد از آن که گوشی قدم به بازار می نهد، اوضاع بدتری پیش روی آن است.

البته ایده های خوبی هم وجود دارد که در Sony Ericsson XPERIA X2  به کار گرفته شده اند (پنل های بهتر ، پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب و پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD) اما به دلیل کند بودن سیستم نمی توان از آن ها لذت آنچنانی برد.شاید دو سال پیش 528 مگاهرتز بسیار عالی به نظر می آمد اما  در مقایسه با Snapdragon های کنونی ، بسیار کم توان می نماید.

واقعا برخی از پنل ها دوست داشتنی بودند (اگرچه نه همه آن ها ) اما رابط کند و پاسخدهی پایین صفحه نمایش لذت استفاده از آن ها را هم خراب کرد.

اگر در حال حاضر صاحب یکی از گوشی های XPERIA X1 هستید ، بهتر است ارتقای آن به X2 را نادیده بگیرید.از طرف دیگر اگر قصد خرید PocketPC های مجهز به صفحه کلید QWERTY سخت افزاری را دارید ، باید بدانید که XPERIA X2  تنها گزینه ای نیست که پیش روی شماست.

حداقل می توانیم به سه گزینه از این نوع گوشی ها اشاره کنیم:Samsung B7610 OmniaPRO، HTC Touch Pro2 و Acer M900. تمامی آن ها به صفحه کلید های QWERTY کشویی مجهز هستند  اما بر خلاف X2 از صفحه نمایش واقعا بزرگی برخوردارند(که اندازه آن ها حتی به 3/8 اینچ هم می رسد).تقریبا یک سالی از عرضه این گوشی های  HTC  و ACER می گذرد و سخت افزار آن ها مشابه XPERIA X2  است اما Samsung B7610 OmniaPRO به پردازنده سریع تری تجهیز شده است.

بعد از آن ها می توانیم به گوشی های Nokia N97 و نسخه سبک تر آن Nokia N97 mini اشاره کنیم. هر دوی آن ها به سیستم عامل سیمبین مجهز شده اند اما حتی با وجود به روز رسانی های مکرر هنوز هم از رابط نابالغ و ناکاملی برخوردارند.با اینحال Nokia N97 و Nokia N97 mini قابلیت های بسیاری دارند و قیمت آن ها هم بسیار پایین تر است و به همین سبب ممکن است بخواهید نگاهی به آن ها بیاندازید.

اگر  از  گوشی های ویندوز موبایلی بیزارید و به دنبال کسب تجربه ای جدید هستید ، می توانید نگاهی به Nokia N900 بیاندازید که از سیستم عامل Maemo استفاده می کند . نوکیا به سختی در پی بهبود دادن Maemo است و به همین دلیل این سیستم عامل از پتانسیل بالایی برخوردار است.گزینه دیگر پیش روی شما ، امید تازه موتورولا برای بازگشت به بازار یعنی Motorola MILESTONE است . این گوشی از ظاهر جذاب ، سخت افزار مطمئن ، سیستم عامل جدید آندروید و یک صفحه نمایش لمسی خازنی بزرگ برخوردار  است که می تواند برای به پایان رساندن موفقیت آمیز این نبرد برای موتورولا کافی باشد.

شکی نیست که XPERIA X2  باید با رقبای قدرتمندی دست و پنجه نرم کند و نقاط درخشان معدود موجود در لیست مشخصاتش برای پایانی پیروزی بخش کافی نخواهد بود.قیمت فگوشی چیزی در حدود 800 هزار تومان است که به نظر می رسد برای گوشی ای که در اختیار شما قرار خواهد گرفت ، قیمت گزافی است.

Windows Mobile 6.5  سعی کرد نحوه تفکر ما در مورد سیستم عامل Windows Mobile  را تغییر دهد.این سیستم عامل اکنون کاربرپسندتر شده است ، کار با رابط لمسی آن ساده تر است و علاوه بر این در XPERIA X2  با X-panels که نه تنها جذاب بلکه سودمند هم هستند یکپارچه شده است.اما مشخصا حتی با به کارگیری Windows Mobile 7 هم XPERIA X2  نمی توانست جذابیت چندانی داشته باشد.

باید وضعیت خطرناکی که سونی اریکسون  در آن است را درک کنیم.XPERIA X1 ابزاری نبود که در همان ابتدای ورودش نبرد را به رقبا وابگذارد.اما  این نکته ها نشان از آن دارد که پیش از آن که دیر شود آن ها باید به فکر ارائه بسته هایی نرم افزاری برای به روز رسانی گوشی باشند. تا ارائه  Windows Mobile 7 زمان زیادی باقی است که آن را از میان گزینه های ممکن کنار می راند.آن گونه که که خبر داریم پیش از این آنها می خواستند X2 را با این سیستم عامل عرضه کنند.

نه پردازنده Snapdragon ، نه صفحه نمایش چندان بزرگ، آنها فقط از تنها چیزی که در اختیارشان بوده است ؛ یعنی یک دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده کردند.اما آیا این کافی است؟ممکن است این تمام ماجرا نباشد اما تا به حال X2 سرنوشتی بسیار شبیه به Windows Mobile 6.5  داشته است.یک فاصله زمانی بزرگ بعد از عرضه نسخه پیشین، بازتابی وسیع از آنچه که ارائه خواهد شد و در نهایت آنچه که رخ داد!!!پایـــــــــانی دور از انتظار!

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۳/۲۲
خوب نبود!