خانهبررسی‌ها
Sony Ericsson Satio

Sony Ericsson Satio

سونی اریکسون پیش از این هم نشان داده بود از نبرد ها هیچ هراسی ندارد و می تواند گوشی هایی تولید کنند که بهترین گوشی رده خودشان باشند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۸/۱۳
مروری بر گوشی Sony Ericsson Satio
 

سونی اریکسون پیش از این هم نشان داده بود از نبرد ها هیچ هراسی ندارد و می تواند گوشی هایی تولید کنند که بهترین گوشی رده خودشان باشند. هنوز هم هوادارانی هستند که آن روزهای خوب را به یاد می آورند و دوست دارند محصول خارق العاده دیگری از شرکت دوست داشتنی شان ببینند.

نگاهی به گوشی های Sony Ericsson XPERIA X1 و Satio نشان می دهد که سال پیش آنها چه کارهای بزرگی انجام داده اند. برترین گوشی Cybershot یعنی C905 و یک واکمن همه کاره از این شرکت یعنی W995 هم به قدر کافی متقاعد کننده بودند اما هیچ یک از آنها اعتباری را به کارنامه شرکتی که همیشه جز پیشروان فناوری گوشی های موبایل بوده است برنگرداند.

بنابراین سونی اریکسون با ارائه گوشی هایی چون Satio ، Aino و به کارگیری  سیستم عامل هایی چون سیمبین و آندروید به دنبال بازگشتن به  میان پیشروان بازار است.البته باید به ادامه کار شرکت بر روی چنین گوشی هایی تردید داشت . Satio امکانات و قابلیت های بسیار قابل توجهی چون صفحه نمایش تمام لمسی ، سیستم عامل سیمبین و دوربین 12 مگاپیکسلی عرضه می کند. اما نباید انتظار داشت که Satio بتواند در  رقابت با سایر گوشی های پیشرفته بازار تمام بار این رقابت را به تنهایی به دوش بکشد.

 

image
 
image

 

image

 

اما خوب می دانیم که Satio آماده ورود به عرصه رقابت است. بهترین گوشی دوربین دار سونی اریکسون  که بهترین گوشی هوشمند آن هم به شمار می رود ، هدف مشخصی دارد و آن بازگشت خوب سرمایه است. سونی اریکسون به ابزارهای جدیدی نیاز دارد و به همین دلیل باید Sony Ericsson Satio  به ابزاری پرفروش بدل شود.

 

ویژگی های کلیدی
 
صفحه نمایش تمام لمسی مقاومتی با اندازه 3/5 اینچی و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 640 x 360 پیکسل دوربین 12 مگاپیکسلی بسیار پیشرفته با فوکوس خودکار فلاش های LED و زنون و محافظ  لنز اکتیو فیلمبرداری با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه سیستم عامل سیمبین 9.4 به همراه رابط کاربری ویرایش پنجم S60 ، به همراه صفحه اصلی و منوی چندرسانه ای اختصاصی سونی اریکسون پردازنده 600 مگاهرتزی ARM Cortex-A8 و شتاب دهنده اختصاصی گرافیکی  PowerVR SGX و 256 مگابایت RAM پشتیبانی چهاربانده از GSM پشتیبانی از 3G و HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی از Wi-Fi و GPS با عملکرد A-GPS اسلات کارت حافظه microSD (با قابلیت پشتیبانی تا 32 گیگابایت) سنسور شتاب سنج خروجی تلویزیون رادیو FM استریو با RDS USB و بلوتوث استریو v2.0 پشتیبانی کامل مرورگر وب از فایل های فلش نرم افزار مقصدیابی Wisepilot مرورگر اسناد آفیس

 

نقاط ضعف اصلی
 
قدرت فلاش زنون به اندازه کافی نیست رابط کاربری ویرایش پنجم S60 بهترین رابط در رده خود نیست فقدان سوکت صوتی 3/5 میلی متری و پورت USB استاندارد عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD عدم پشتیبانی از شماره گیری صوتی یا هوشمند با مشاهده ویدیوهای فلش در مرورگر حافظه RAM به سرعت پر می شود عدم امکان ویرایش فایل های آفیس( که البته با پرداخت هزینه ای اضافی ممکن می شود) عدم وجود اسپیکرهای استریو عدم وجود قطب نمای مغناطیسی(مغناطیس سنج)

با نگاه مختصری به جزئیات لیست های بالا، در خواهید یافت که این گوشی تقریبا تمامی امکانات مورد نیاز شما را ارائه می دهد اما تفاوت یک گوشی متوسط و معمولی با یک گوشی موفق و پیشرفته به کارآیی هایی برمیگردد که آن گوشی از خود نشان خواهد داد. با استفاده از رابط کاربری لمسی سیمبین که می توان آنرا یکی از کم کاربردترین سیستم عامل های موجود در بازار دانست ، کار کمی سخت می شود.

 

image
 
image

 

image

 

رقابت در بخش گوشی های حرفه ای، همواره سخت است و سونی اریکسون  هم بدون تجهیزات وارد مبارزه نشده است. Satio چیزهای زیادی در آستین دارد و می خواهد به دنیا نشان دهد که واقعا گوشی با ارزشی است. در این بررسی اسرار آن را برای شما فاش خواهیم ساخت پس در ادامه و در بخش طراحی گوشی با ما همراه شوید.

 

محتویات جعبه
 

Sony Ericsson Satio   جعبه کوچکی دارد که ما را در مورد وجود لوازم جانبی کافی به همراه گوشی با تردید مواجه می کند.

اما نگرانی ما بی اساس است. در این جعبه اکثر لوازم مورد نیاز بیشتر کاربران یافت می شود. غیر از خود گوشی ، یک شارژر ، یک کتابچه راهنما و یک کابل USB برای اتصال گوشی به کامپیوتر در این جعبه وجود دارد.قلمی هم به همراه گوشی عرضه می شود اما ما به ندرت آن را از دورن جعبه خارج کردیم.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

متاسفانه هدست های گوشی بسیار ساده هستند.یک هندزفری یک تکه به ما تحویل داده شد که یکی از بزرگترین نقص های Satio را به رخ می کشید:فقدان سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد .

به دلایلی معتقدیم که محتویات جعبه به بازار هدف وابسته است  و به کاربران خوش شانس تر ممکن است که هدستی دوتکه با یک مبدل سوکت 3/5 میلی متری یا حتی یک کابل خروجی تلویزیون عرضه شود.

مشخصا از عرضه شدن یک کارت حافظه 8 گیگابایتی microSD به همراه گوشی ،مثل ما خوشحال خواهید شد. نرم افزار همگام سازی Satio  روی کارت حافظه قرار گرفته است و تنها کار لازم اتصال گوشی از طریق USB به کامپیوتر و نصب نرم افزار است.

و در آخر باید به راهنما های شروع سریعی اشاره کنیم که در داخل جعبه قرار گرفته اند تا در صورت نیاز به دانستن نحوه کار کردن با گوشی به آنها رجوع کنید.

با ابعاد 13*55*112  میلی متری Sony Ericsson Satio  تقریبا در اغلب جیب ها بدون هیچ مشکلی جای می گیرد. شاید ابعاد آن به حدی نباشد که آنرا فشرده و کوچک بدانیم ، اما صفحه نمایش 3/5 اینچی دلیل خوبی برای این امر در اختیار ما می گذارد. قطر گوشی در قسمت دوربین هم تقریبا همان چیزی است که باید از یک دوربین  12 مگاپیکسلی انتظار داشته باشید.

حتی با وزن 126 گرمی هم گوشی بخوبی محکم است. و علاوه بر آن کار کردن با گوشی بسیار آسان است و با یک انگشت می توان به اغلب قابلیت ها دست پیدا کرد. محافظ لنز اکتیو و کنترل های مفید دوربین هم بسیار کاربر پسند ساخته شده اند.

 

طراحی
 

Sony Ericsson Satio  در سه رنگ مشکی ، نقره ای و قرمز عرضه می شود. از نسخه مشکی رنگ گوشی در بررسی اولیه آن استفاده کردیم و باید بپذیریم که رنگ قرمز آن هم بسیار جذاب و زیباست. گمان می کنیم آنها تغییراتی روی پلاستیک براق قرمز رنگ صورت داده اند تا کمی زنانه تر به نظر بیاید .

تقریبا تمامی بدنه Satio از پلاستیک ساخته شده است که در کل خوب به نظر می رسد اما ما ترجیح می دادیم که در بدنه آن از فلز هم استفاده شود. البته می توان کاربرد این ماده(که کاملا هم با کیفیت است) برای کاهش وزن گوشی قابل قبول است.

بیشتر نمای جلویی گوشی بوسیله صفحه نمایش لمسی 3/5 اینچی که قابلیت پشتیبانی از رزولوشن360*640 پیکسل را دارد ، اشغال شده است . این صفحه نمایش مقاومتی می تواند تا 16 میلیون رنگ را نمایش دهد و بدون شک می توان آنرا یکی از نقاط برجسته گوشی دانست. کیفیت تصویر فوق العاده ، روشنایی باورنکردنی و کنتراست عالی باعث می شود که تصاویری زنده را در این صفحه نمایش شاهد باشیم.

 

image

 

صفحه نمایش های مقاومتی به اندکی فشار بیشتر برای ثبت یک دستور نیاز دارند.  پاسخدهی صفحه نمایش Satio خوب است و نیازی نیست آنرا طوری فشار دهید که انگار زندگی تان بدان وابسته است ! حساسیت این صفحه نمایش  به اندازه صفحه نمایش های خازنی نیست اما می توانید از این صفحه نمایش توسط قلم یا دستکش هم استفاده کنید.

خوانایی صفحه نمایش در برابر آفتاب قابل تحسین است اما میزان این خوانایی به اندازه Nokia N97 نیست. حتی در شدیدترین تابش نور آفتاب هم می توانید زاویه ای برای کار کردن با گوشی بیابید. سونی اریکسون  در این بخش جز پیشتازان بازار نیست اما چیزی هم از آنها کم ندارد.

در زیر صفحه نمایش سه کلید سخت افزاری قرار گرفته اند و دوربین ثانویه مخصوص تماس های ویدیویی ، سنسور محدود کننده نور و خروجی صدای مخاطب در بالای صفحه نمایش جا داده شده اند. یک سنسور نزدیکی هم در گوشی تعبیه شده است تا با نزدیک کردن گوشی به گوش تان در هنگام مکالمه ، صفحه نمایش خاموش شود. کلیدهای سخت افزاری کمی باریک هستند اما هنوز هم به راحتی قابل استفاده اند. این کلیدها بازخورد خوبی دارند و شکل آنها به خوبی با طراحی کلی گوشی سازگاری داده شده است.

کنترل های اصلی Satio کلیدهای آغاز و پایان تماس هستند که در دو طرف کلید منو قرار داده شده اند. مثل سایر گوشی های پیشین سیمبین ، با فشردن و نگاه داشتن کلید منو ، Task Manager گوشی اجرا می شود .

 

image
 
image

 

در کناره سمت چپ Sony Ericsson Satio  کلید قفل صفحه نمایش ، پورت ارتباطی اختصاصی  و اسلات کارت حافظه microSD قرار گرفته اند.نبود سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد و پورت microUSB از جزئیات کوچکی است که از کاربر پسند بودن Satio کاسته اند.

 

image
 
image

 

حداقل اسلات کارت حافظه یک پوشش محافظ پلاستیکی دارد  تا از نفوذ غبار به آن جلوگیری نماید. علاوه بر این، Satio یکی دیگر از گوشی های سونی اریکسون است که دیگر از کارت حافظه Memory Stick استفاده نمی کند. Satio براحتی می تواند با کارت های حافظه 16 گیگابایتی کار کند پس می توان تحول صورت گرفته در این بخش را بی همتا دانست.

در سمت راست گوشی هم چندین کنترل به چشم می خورد. سه کنترلی که در قسمت پایینی گوشی قرار گرفته اند ، کنترل های مرتبط با دوربین هستند. کلید شاتر بازخورد بسیار خوبی دارد که از فشار کوچکی برای فوکوس خودکار استفاده می کند . کلید مخصوصی برای تغییر حالت دوربین بین عکاسی و فیلمبرداری تعبیه شده است و آخرین کلید،  کلید اختصاصی گالری است. کلیدهای تنظیم صدا هم در بخش بالایی این سمت قرار گرفته اند و آنها هم چندان با کارکردهای عکاسی بی ارتباط نیستند چراکه بعنوان کلیدهای کنترل بزرگنمایی از آنها استفاده می شود.

 

image
 
image

 

image

 

کلید خاموش / روشن گوشی در بالای آن قرار گرفته است و در کنار اسپیکر آن قرار دارد. مثل سایر گوشی های سیمبین می توانید از این کلید برای تغییر پروفایل های گوشی هم استفاده کنید.

 

image
 
image

 

تنها چیزی که در کناره پایینی گوشی قرار گرفته است ، روزنه مخصوص بند گوشی است.

 

image

 

پشت گوشی Sony Ericsson Satio  جنبه ای دیگر از آن را به نمایش می گذارد. دوربین 12 مگاپیکسلی گوشی در زیر یک محافظ زیبا و شیک قرار گرفته است و به هر دوی فلاش های زنون و LED مجهز است. استفاده از فلاش های دوگانه باعث می شود که Satio در مکان های کم نور بتواند هم به عکاسی و هم به فیلمبرداری بپردازد. روزنه هایی هم در اطراف لنز دوربین به چشم می خورند که به نظر می رسد نوعی سنسور نوری هستند.

 

image
 
image

 

image

 

کیفیت عکس های دوربین 12 مگاپیکسلی Satio خیره کننده است. کارآیی دوربین در کل خوب است اما اجازه دهید دوربین این گوشی را در بخش اختصاصی خود بررسی کنیم.

با برداشتن کاور باتری ، باتری 1000 میلی آمپری گوشی که از نوع Li-Po BST-33 است ، نمایان می گردد. باتری های BST-33 ظرفیت اسمی 900 میلی آمپری دارند و مشخص نیست که چطور 100 میلی آمپر به این میزان افزوده شده است اما به هرحال ما تنها مشخصات را مورد بررسی قرار نخواهیم داد و در عمل هم آن را خواهیم دید.

با در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش نباید انتظار معجزه ای از این باتری داشته باشیم اما با این حال بازهم در کار مداوم با آن ، گوشی تا پایان شب دوام می آورد. به دلیل اینکه تصور نمی کنیم شما روزی حدود صد عکس بگیرید و در بقیه اوقات هم با سایر امکانات گوشی مشغول باشید ، می توانید انتظار وقفه های طولانی مدت در بین زمان های شارژ گوشی داشته باشید.

سونی اریکسون  از راه عجیبی برای تعبیه شیار سیم کارت در satio استفاده کرده است. باید سیم کارت را روی یک محفظه پلاستکی قرار دهید و آنرا زیر کاور دوربین حرکت دهید. شاید آنها از این ترفند برای صرفه جویی در فضا استفاده کرده اند اما این بخش پلاستیکی هم بسیار شکننده به نظر می رسد. اگر عادت دارید که سیم کارت تان را دائما عوض کنید ، باید مواظب باشید.

 

image
 
image

 

image

 

به طور خلاصه باید بگوییم ، کیفیت کلی ساخت Satio بسیار خوب است و مواد استفاده شده هم زیبا هستند و هم از دوام خوبی برخوردارند. گوشی به خوبی در دست جای می گیرد و حتی با صخیم تر بودن قسمت بالایی گوشی به دلیل تعادلی که در وزن آن ایجاد شده ، خطر لغزیدن آن از دستان کاربر وجود ندارد.

صفحه نمایش لمسی کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد و پاسخدهی آن به دستورات کاربر هم راضی کننده است. کنترل های دوربین بسیار کاربر پسند هستند و محافظ اکتیو لنز هم به لذت حاصله از عکاسی با گوشی و هم به قابلیت های کلیدی گوشی می افزاید. فقدان سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد و پورت USB را می توان عمده ترین نقص های گوشی به حساب آورد.

چند مشکل سخت افزاری کوچک هم وجود دارد که شاید نتوان آنها را دلیل موفقیت یا شکست گوشی به حساب آورد اما به هرحال وجود آنها در یک گوشی پیشرفته و گران قیمت شایسته نیست. با این وجود ارگونومی گوشی بسیار خوب است و کار کردن با گوشی هم براحتی صورت می پذیرد.

 

رابط کاربری
 

Sony Ericsson Satio  از رابط کاربری سیمبین ویرایش پنجم استفاده می کند اما با نگاهی به صفحه اصلی هیچگاه نمیتوانید این مطلب را حدس بزنید. این رابط سیمبین با رابط های لمسی سیمبین دیگر تولید کنندگان تفاوت زیادی دارد.

صفحه اصلی از یک رابط چند لبه ای استفاده می کند اما این صفحه به نوار آیکن های عمودی که در بیشتر گوشی های جدید نوکیا استفاده شده است ، شباهتی ندارد. این بخش پنج لبه دارد که بعنوان پنج صفحه اصلی متفاوت از هم عمل می کنند:favorite Contacts ، Bookmark ، Home ، Photo  و Shortcut این لبه ها را تشکیل می دهند.

 

image

 

پنج میانبر در بالای صفحه نمایش برای هر کدام از این لبه ها در نظر گرفته شده است. با کشیدن انگشت تان به صورت افقی روی صفحه هم می توانید بین این لبه ها جا به جا شوید. جلوه های انتقالی زیبایی برای تغییر این لبه ها به کار گرفته شده است و حتی اگر از لبه اول به لبه آخر بروید ، این تغییر سریعا انجام می گیرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

لبه Home همان صفحه اصلی معمول است و در آن عکس پس زمینه ، نام اپراتور ، تاریخ و ساعت(گرچه در نوار وضعیت بالای صفحه دیده نمی شود) و کنترل های موسیقی به چشم می خورند.کنترل های موسیقی بعنوان میانبرهایی برای پخش کننده موسیقی عمل می کنند و اگر آهنگی در حال پخش باشد در این بخش اطلاعات آن آهنگ هم به نمایش در خواهند آمد. چهار میانبر اضافی دیگر که شامل شماره گیر، Media ، پیام رسانی و جستجوی در وب هست ، نیز درپایین صفحه نمایش قرار گرفته اند.

لبه Home در مرکز قرار دارد. سمت چپ ترین لبه ، لبه favorite Contact است که امکان دسترسی سریع به گروهی از مخاطبان را برای شما مهیا می سازد . آنها بدون به کارگیری جلوه ای خاص در یک لیست به همراه عکس مخاطبان در صورت وجود نمایش داده خواهند شد. با ضربه زدن روی هر مخاطب پنجره ای شامل گزینه های تماس ، ارسال پیام و مشاهده در دفترچه تلفن نمایش داده خواهد شد.

لبه دوم ، Bookmark است و کاری را انجام می دهد که دقیقا از اسمش پیداست. می توانید تا حداکثر هشت لینک جدید به این بخش بیافزایید. نکته دوست داشتنی این قسمت نمایش آیکن های مورد استفاده در وب سایت ها یا favicon هاست.

لبه چهارم ، لبه photos لیستی عمودی از عکس های شما را نمایش می دهد که به ترتیب تاریخ مرتب شده اند. این بخش قابلیت پیمایش حرکتی را هم دارد و سریع ترین راه را برای مشاهده آخرین عکس ها در اختیار شما قرار می دهد.

لبه پنجم ، لبه Shortcuts است و می تواند تا هشت میانبر مربوط به نرم افزار ها یا Bookmark ها را در خود نگهدارد.

منوی اصلی شکل استانداردتری دارد و می توانید از میان نمایش های مشبک و لیست یکی را برگزینید. آیکن های این منو مشابه ترتیب قرار گیری آیکن ها در منوی اصلی گوشی های سونی اریکسون  مرتب شده اند. مطمئنا این ترتیب برای کاربران قدیمی سونی اریکسون  بسیار آشناتر خواهد بود.

 

image

 

بقیه رابط کاربری همان رابط کاربری ویرایش پنجم S60 است  که به همراه کلیدهای 4جهته و کنترلی لمسی در اختیار کاربران قرار داده می شود.در لیست ها برای انتخاب کردن و تایید ، هنوز هم باید از ضربات دوگانه استفاده کنید اما آیکن ها تنها با یک کلیک کار می کنند.میانبری هم برای اجرای Task Switcher در نظر گرفته شده است اما می توانید آنرا با نگهداشتن طولانی مدت کلید منو هم اجرا کنید.

 

قابلیت های تلفنی
 

ما در هیچ بخشی از تماس های تلفنی با Sony Ericsson Satio  دچار مشکل نشدیم. دریافت سیگنال ها بخوبی صورت می پذیرد ، صدا به قدر کافی بلند و واضح است و در کل مشکلی در حین تماس ها مشاهده نمی شود.

دو قابلیتی که در  گوشی تعبیه نشده اند ، قابلیت های شماره گیری هوشمند و شماره گیری صوتی هستند. این دو در بقیه نسخه های سیمبین وجود داشته اند و به نظر می رسد که می بایست در این جا هم وجود داشته باشند.

 

image

 

با استفاده از سنسور شتاب سنج گوشی می توانید صدای گوشی را در هنگام دریافت تماس ها با چرخاندن آن قطع کنید. سنسور نزدیکی با نزدیک شدن گوشی به گوش کاربر صفحه نمایش را خاموش می کند و با دور کردن آن ، مجددا صفحه نمایش روشن می شود.

کارآیی گوشی در حین دریافت تماس بسیار خوب است. همانطور که ذکر شد با نزدیک شدن گوشی به گوش کاربر در هنگام مکالمه ، سنسور نزدیکی گوشی به طور خودکار صفحه نمایش را خاموش می کند.چهار کلید قطع صدا ، Hold، بلندگو و پایان دادن به تماس در این حالت در دسترس هستند. در منوی Option میتوانید تنظیمات بیشتری چون قفل کردن صفحه و کلیدها ، سوییچ به حالت تماس های ویدیویی ، تماس جدید و ...دست پیدا کنید.

 

image
 
image

 

ما تست بلندگوی قدیمی خودمان را روی Sony Ericsson Satio  هم انجام دادیم. گوشی در این بخش خیلی خوب عمل نکرد اما هنوز هم توانست به امتیاز خوب دست یابد که به این معنی است که پیش از این صداهای بهتری را دیده و شنیده ایم. در محیط های پر سرو صدا باید بیشتر به گوشی نزدیک شوید.

 

دفترچه تلفن
 

Sony ericsson Satio از نسخه استاندارد دفترچه تلفن های موجود در رابط کاربری ویرایش پنجم S60 استفاده می کند. این دفترچه تلفن ظرفیتی نامحدود دارد و کارآیی آن در زمره برجسته ترین دفترچه های تلفنی است که تا به حال شاهد عرضه آن بوده ایم. می توانید شماره های موجود درسیم کارت ، حافظه تلفن و یا هردو را مشاهده کنید.

امکان مرتب کردن لیست مخاطبان بوسیله نام کوچک یا اسم فامیلی وجود دارد و مثل همیشه امکان جستجوی مخاطبان با تایپ تدریجی اسامی نیز تعبیه شده است. برای سریع تر شدن این جستجو ، صفحه کلید مخصوصی هم به این منظور طراحی شده است حروف به ترتیب الفبایی چیده شده اند و تمامی حروف الفبا هم در این صفحه کلید جای نگرفته اند. برای مثال اگر مخاطبی در لیست وجود نداشته باشد که نام وی با حرف C شروع شود ، این کلید از بین کلیدهای صفحه کلید حذف خواهد شد.

 

image
 
image

 

image

 

برای ویرایش مخاطبین فیلدهای متنوعی در نظر گرفته شده است و می توانید هر یک از آنها را هر چند بار که بخواهید تکرار کنید. اگر لازم شد و به فیلدی نیاز داشتید که در بین این فیلدها وجود نداشت می توانید آن را به این فیلدها بیافزایید.

امکان تخصیص آهنگ ها و ویدیوهای اختصاصی هم برای هر مخاطب وجود دارد . می توانید مخاطبین تان را گروه بندی کنید و سپس به هریک از آن ها آهنگ خاصی را اختصاص دهید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

تاریخچه تماس ها ، سابقه ای از تمامی تماس های اخیرتان را نگهداری می کند.می توان از دو طریق به این نرم افزار دسترسی پیدا کرد ، راه اول استفاده از از کلید شروع تماس و راه دیگر دسترسی از طریق منوی اصلی است.اگر از روش اول این بخش را اجرا کنید ، 20 مورد آخر از هرکدام از تماس های گرفته شده ، تماس های دریافتی و تماس های از دست رفته به شما نمایش داده خواهد شد.

 

image
 
image

 

image

 

اگر از طریق منوی اصلی به گزارش تماس ها دست یابید ، جزئیات ارتباطات برقرار شده در یک ماه گذشته را مشاهده خواهید کرد.این ارتباطات شامل پیام ها ، تماسها و داده های انتقالی است .

 

پیام رسانی
 

منوی پیام رسانی هم از جمله بخش هایی از رابط کاربری S60 است که بعد از عرضه 5800 دست نخورده باقی مانده است و تنها چند تا از آیکن های آن تغییر شکل داده شده اند.

Sony Ericsson Satio  از تمامی فرمت های رایج پیام رسانی SMS ، MMS و Email پشتیبانی می کند. همه این پیام ها از یک ویرایشگر مشترک برای ویرایش پیام ها استفاده می کنند که برای همه آشناست.در هنگام ارسال SMS شمارنده ای تعداد کاراکترهای باقی مانده تا پر شدن محدودیت 160 کاراکتری را نمایش می دهد . نشانگری هم برای نمایش تعداد پیام هایی که پیام جاری برای ارسال به آنها تقسیم خواهد شد به کار گرفته شده است .با درج محتویات چندرسانه ای در پیام یا درج یک آدرس ایمیل به جای آدرس گیرنده ، این شمارنده برای نمایش حجم داده ها به کار می رود.

 

image
 
image

 

Satio همچنین از یک ویرایشگر مخصوص برای ضبط پیام های صوتی استفاده می کند. همانند نسخه های قبلی در این جا هم می توانید از صداهای آماده استفاده کنید یا اینکه صدای جدیدی را ضبط کرده و آنرا به کار گیرید. رابط تمامی ویرایشگرها شبیه به هم است.

گزارش تحویل هم می تواند فعال شود و در هنگام تحویل هر پیام به گیرنده به صورت منوی بازشویی به شما در صفحه اصلی نمایش داده شود.  این گزارشات قابلیت ذخیره شدن در یک پوشه جداگانه در بخش پیام ها را هم دارند.

بخش ایمیل کاملا مناسب است و تقریبا تمامی نیازهای مربوط به ایمیل را برآورده می کند. گوشی در مورد انتخاب POP یا IMAP برای سرویس های ایمیلی که از هردوی این پروتکل ها پشتیبانی می کنند، پیغامی را به کاربر نمایش می دهد. اگرچه این بخش نتوانست تنظیمات Gmail را به طور خودکار انجام دهد و ما مجبور به انجام دستی این تنظیمات شدیم.

 

image
 
image

 

image

 

در این بخش امکان دانلود تمامی ایمیل ها و یا فقط سرتیتر آن ها وجود دارد و می توانید گوشی را برای چک کردن  دائمی ایمیل ها یا با وقفه چک کردن آنها تنظیم نمایید. یک قابلیت جالب به شما اجازه می دهد که ارسال ایمیل های تان را برای نخستین باری که یک اتصال اینترنتی در دسترس خواهد بود تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید از هزینه های مربوط به اینترنت خود بکاهید و ارسال ایمیل ها را تا زمانی که یک اتصال بی سیم در دسترس خواهد بود به تاخیر بیاندازید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

آدرس های چندگانه ایمیل و پروتکل های امنیتی مختلف در این گوشی پشتیبانی می شوند و شما می توانید از سازگاری  Sony Ericsson Satio  با اکثر سرویس دهنده های ایمیل لذت ببرید.می توانید ایمیل های موجود در سایر پوشه های ایمیل تان مثلا پوشه Starred در Gmail را هم چک کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مرور ایمیل ها کمی عجیب است. با حرکت دادن انگشت تان متن انتخاب می شود و می توانید آنرا کپی کنید. این به معنای آن است که شما باید از نوار پیمایش هم استفاده کنید. آسان بودن عمل کپی کردن بسیار خوب است اما باید روشی هم برای سوییچ بین حالت انتخاب متن و پیمایش در نظر گرفته می شد.

این بخش از ضمیمه ها و امضاها هم پشتیبانی می کند و به سختی می توانید فقدان کارآیی خاصی را در این بخش حس کنید. علاوه بر این رزولوشن صفحه بالاتر و اندازه بزرگتر صفحه نمایش ، خواندن ایمیل ها را به تجربه ای خوب مبدل می کند.

 

گزینه های درج متن
 

Sony Ericsson Satio  مجموعه کاملی از روش های درج متن را ارائه می کند. گوشی از صفحه کلید معمولی هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی پشتیبانی می کند.

 

image

 

image

 

مسلما این صفحه کلید، توان برابری با صفحه کلیدهای سخت افزاری را ندارد اما صفحه کلید QWERTY گوشی این نقص را جبران می کند. در هنگام تایپ کردن ، کلیدها بازخورد خوبی دارند و از اندازه ای مناسب برخوردارند تا در هنگام تایپ با کمترین مشکلی مواجه نشوید. متاسفانه از امکان تایپ پیشگویانه که در iPhone یا Nokia E71 آنرا دیده بودیم در این گوشی خبری نیست. اما نمی توان نبود این قابلیت را نقص بزرگی تلقی کرد.

 

image

 

متاسفانه با چرخش گوشی صفحه کلید ساده گوشی به صفحه کلید QWERTY تبدیل نمی شود و باید به طور دستی این کار را انجام دهید.

نمونه کوچکتری هم از صفحه کلید QWERTY برای کار با قلم در نظر گرفته شده است . تایپ کردن با این صفحه کلید با استفاده از انگشتان دست هم ممکن است اما برای این کار به صبر و حوصله زیادی نیاز دارید. بهترین مزیت این صفحه کلید کوچک بودن آن و امکان حرکت دادن و قرار دادن آن در هرجای صفحه است که باعث می شود جلوی دید شما گرفته نشود.

 

image
 
image

 

و آخرین گزینه درج متن در Sony Ericsson Satio  ، قابلیت تشخیص دست خط این گوشی است که واقعا کارش را به بهترین نحو انجام می دهد. این قابلیت می تواند اکثر حروف نگاشته شده بر روی صفحه نمایش را تشخیص دهد. می توانید با تمرین دست خط تان را بهبود ببخشید و به گوشی هم کمک کنید تا راحت تر حروف را از یکدیگر تشخیص دهد.

 

image

 

File Manager
 

بخش مدیریت فایل های سیمبین اکنون در بهترین حالت خود به سر می برد و خیلی سخت می توان انتظار تغییری را در این بخش داشت. این نرم افزار تقریبا تمامی کارهایی را که فکر می کنید می توانید با فایل ها یتان انجام دهید از قبیل کپی کردن ، انتقال ، تغییر نام در حین انتقال و مرتب کردن آن ها را برای شما انجام می دهد. امکان قفل گذاری روی کارت حافظه نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

جستجو برای یک فایل یا پوشه مشخص در گوشی امکانپذیر است.  تنها چیزی که شما نیاز دارید این است که بخشی از نام فایل  و محل ذخیره شدن آن (کارت حافظه یا حافظه داخلی گوشی) رابدانید . یک نرم افزار جستجوی اختصاصی هم در Satio وجود دارد که تنها در میان فایل ها به جستجو نمی پردازد و یادداشت ها ، مخاطبین و هرچیز دیگری را که در گوشی وجود دارد ، جستجو می کند.

 

قابلیت های چندرسانه ای
 

بخش مربوط به قابلیت های چندرسانه ای در Sony Ericsson Satio  نسخه ای از آنچه است که در سایر محصولات برجسته  شرکت هم برای مدیریت فایل های چندرسانه ای به کاررفته است . این بخش روشی جذاب و آسان برای دست یابی به محتویات چندرسانه ای موجود در گوشی ارائه می دهد.

سونی اریکسون  تصمیم گرفته است تا میانبرهای بخش Media را به حداقل برساند و تنها سه میانبر اصلی در منوی Media Center ، شامی عکس ها ، موسیقی ها و ویدیوها در نظر گرفته شده است.

همانطور که ممکن است حدس زده باشید ،گزینه اول شما را به گالری اصلی هدایت خواهد کرد که امکانات متنوعی در اختیارتان قرار می دهد ، دومین گزینه دسترسی به تمامی لیست های پخش و نرم افزار Walkman را فراهم می کند و گزینه سوم تمامی فایل های ویدیویی ذخیره شده در Satio را در اختیارتان قرار میدهد.

 

image

 

image

 

گالری عکس

 

گالری عکس گوشی با قابلیت ها و امکانات فراوانی که ارائه می دهد ، قطعا یکی از بهترین گالری هایی است که تا به حال دیده ایم.  این بخش امکاناتی چون دسترسی با یک کلیک به آخرین عکس های ثبت شده ، نمایش عکس ها با ترتیب زمانی و برچسب ها را داراست .

برچسب ها یا تگ ها روش های بهتری برای ساخت آلبوم ها ارائه می دهد . می توان به یک عکس بیش از یک تگ تخصیص داد . اما در مورد این پوشه ها این کار ممکن نیست .

تماشای عکس ها با Satio مخصوصا در حالت مرور تمام صفحه آنها بسیار لذت بخش است. هنگامی که می خواهید به عکس بعدی حرکت کنید ، آن عکس به یکباره ظاهر نمی شود و به صورتی کشویی وارد صفحه می شود. سپس این عکس به آرامی به اندازه صفحه تغییر سایز می دهد.

با ضربه زدن روی صفحه می توانید به گزینه های دیگری چون حذف ، ویرایش ، استفاده بعنوان ... ، تخصیص به مخاطبان ، اسلاید شو ، برچسب گذاری برای چاپ ، چرخاندن عکس ، اطلاعات و ...دست پیدا کنید.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

قسمتی هم با عنوان Pictures هم در نظر گرفته شده است که عکس هایی را که به گوشی انتقال داده شده اند و با دوربین خود گوشی ثبت نشده اند، را نگهداری می کند.

 

Walkman
 

Sony Ericsson Satio  به همراه یک پخش کننده موسیقی Walkman عرضه می شود. مثل بقیه بخش های چند رسانه ای گوشی ، در این بخش هم از سنسور شتاب سنج گوشی برای چرخش خودکار صفحه استفاده می شود.

مثل همیشه ، پخش کننده موسیقی از فیلتر کردن گام به گام آهنگ هایی که می خواهید گوش کنید ، هم پشتیبانی می کند. صفحه Now Playing بسیار ساده است اما کنترل ها و اطلاعات لازم را در بر دارد. می توانید آهنگ ها را بوسیله کلیدهای بزرگ مجازی روی صفحه جلو وعقب ببرید.

 

image
 
image

 

image

 

خیلی عجیب است که Satio هیچ اکولایزر یا Visualization ای ارائه نمی دهد.

 

پخش کننده ویدیویی
 

پخش کننده ویدیویی Sony Ericsson Satio  نسبت به نرم افزاری که در گوشی های پیشرفته شرکت شاهد آن بوده ایم ، بسیار محدود تر است . این نرم افزار نه قابلیت پخش آهسته تصاویر را دارد و نه می تواند به ثبت عکس از ویدیوهای در حال پخش بپردازد.

گرچه مشکل اصلی ما با نرم افزار پخش کننده ویدیویی عدم پشتیبانی این نرم افزار از فرمت های DivX/XviD است . در این بخش سامسونگ و LG امکانات خوبی عرضه می کنند.

با عدم پشتیبانی این نرم افزار از اغلب کدهای مشهور ، یا باید به دنبال تهیه نرم افزاری برای پخش این ویدیوها باشید یا اینکه ویدیوهایتان را قبل از انتقال به گوشی توسط MediaGo تبدیل کنید.

 

image
 
image

 

image

 

اما در بخش تجربه تماشای ویدیوها ، Satio هیچ کم و کسری ندارد. رزولوشن بالای صفحه ، کیفیت بالای تصویر و تناسب 16:9 حقیقتا تجربه ای لذت بخش از تماشای ویدیوها در Satio به همراه می آورد.

 

کیفیت صدا
 

کیفیت صدای Sony Ericsson Satio  با در نظر گرفتن قیمت گوشی  ، کمی ناامید کننده است. مثل اغلب گوشی های اخیر سونی اریکسون ، Satio امتیازات بالایی در بخش  reading کسب نمود اما در پاسخدهی به فرکانس های عملکردی فاجعه بار داشت.

گرچه این بار پاسخدهی به فرکانس ها ، کاملا مشکلات متفاوتی نسبت به قبل داشت. بر خلاف گوشی های میان قیمت سونی اریکسون ، این بار فرکانس های بم تر به جای تضعیف شدن ، تقویت شدند . نیازی به ذکر این نکته نیست که با چنین عملکردی نباید انتظار داشته باشید که صدای آهنگ مورد علاقه تان آنچنان که دوست دارید به گوش برسد.

یکی از نقاط مثبت گوشی در این بخش ، تغییر شکل مناسب فرکانس هاست. مکالمه متقابل استریو ، سطح نویز و دامنه پویا هم بسیار خوب هستند. خودتان می توانید مشاهده کنید که غیر از مشکلاتی که در پاسخدهی به فرکانس ها در این بخش دیده شد می توان Satio را یک گوشی موسیقیایی خوب تلقی کرد. اما در مورد گوشی گران قیمتی چون این گوشی ، حتی یک اشتباه هم بسیار زیاد است.

 

image

 

دوربین
 

Sony Ericsson Satio  یکی از نخستین گوشی های موبایل مجهز به دوربین 12 مگاپیکسلی است که بعد از عرضه Samsung Pixon 12 به بازار عرضه گشته است. با حداکثر رزولوشن تصاویر3000*4000  پیکسل و برخورداری از هر دو فلاش های زنون و LED ، به نظر میرسد که دوربین های کوچک دیگر جایی در بازار نداشته باشند.

رابط کاربری دوربین Satio بسیار راحت است و منظره یاب آن در بخش مرکزی صفحه با تناسبی 4:3 قرار دارد. گرچه در حالت عکاسی با تناسب 16:9 (در حالت 9 مگاپیکسلی) تمام صفحه نمایش بعنوان منظره یاب مورد استفاده قرار می گیرد.

در سمت راست منظره یاب ، پنج میانبر وجود دارد. این میانبرهای شامل صحنه ها ، حالت عکاسی ، تنظیمات فلاش ، تنظیمات Exposure و حالت خودکار می شوند. پس از انتخاب حالت خودکار ، دوربین با در نظر گرفتن شرایط صحنه بهترین حالت را برای عکاسی انتخاب کرده و مناسب ترین تنظیمات را اعمال می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با بازکردن منوی Option گزینه های بیشتری در اختیار شما برای انجام تنظیمات قرار می گیرد. در این بخش تنظیماتی چون ، حالت فوکوس ، تراز سفیدی  ، افکت ها ، لرزش گیر تصاویر و سلف تایمر به چشم می خورد. می توانید نمایش پیش نمایش های بعد از ثبت عکس را فعال کنید . همین طور امکان ثبت اطلاعات عکس ها در EXIF  هم وجود دارد. بخش فیلمبرداری این دوربین هم از چنین تنظیماتی پشتیبانی می کند.

این گوشی دوربین دار گران قیمت ، با قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر عرضه می شود.و از قابلیت های تشخیص چهره ، تشخیص لبخند ، حالت پانوراما و ثبت لمسی تصاویر هم برخوردار است.

ثبت لمسی تصاویر این امکان را فراهم می آورد که با ضربه زدن روی منظره یاب روی بخش خاصی از تصویر فوکوس کنید. سپس Satio به طور اتوماتیک روی این بخش فوکوس می کند و عکس را ثبت می کند.

مکانیزم محافظ لنز به نوعی است که بهترین محافظت را برای لنز دوربین فراهم می نماید. این محافظ لنز از نوع اکتیو است یعنی با باز کردن لنز حتی در صورت قفل بودن گوشی هم رابط کاربری دوربین اجرا می گردد.

امکانات سخت افزاری دیگری که دوربین را همراهی می کنند ، یک کلید شاتر اختصاصی ، کلیدهای تنظیم صدا که بعنوان کنترل های زوم دیجیتال عمل می کنند ، کلیدی اختصاصی برای اجرای گالری و کلید برای سوییچ بین حالت های فیلمبرداری و عکاسی است.

 

کیفیت عکس
 

در خلاصه باید بگوییم که کیفیت عکس های گوشی Sony Ericsson Satio  بسیار خوب است و براحتی تمامی دوربین های 8 مگاپیکسلی موجود در بازار را کنار می زند. رنگ ها زنده ثبت می شوند ، سطح جزئیات تصاویر بالاست و سطح نویز ها هم متوسط است.

Satio مشکلات کوچکی که در کیفیت عکس ها و عملکرد فلاش زنون Pixon 12 وجود داشت را به طور کامل رفع می کند .گوشی هوشمند سونی اریکسون نسبت به دوربین های دیجیتال میان قیمت تنها در بخش زوم دیجیتال کمبود دارد . اگرچه گمان می کنیم بدون این امکان هم بتوان به خوبی از دوربین گوشی بهره کامل را برد.

 

ضبط ویدیویی
 

Sony Ericsson Satio  می تواند در رزولوشن VGA و با نرخ 30 فریم در ثانیه مثل گوشی Xperia X1 به فیلمبرداری می پردازد. مشکلات کوچکی که در این بخش در نمونه اولیه گوشی به چشم می خوردند کاملا رفع شده اند .

کیفیت کلی ویدیوها با در نظر گرفتن سطح جزئیات بالای آنها بسیار خوب است و درخشندگی خوب و رنگ های زنده و دقیقی هم در آن ها دیده می شود . گرچه این گوشی نمی تواند با کیفیت HD گوشی Samsung Omnia HD برابری کند اما می توان آنرا جز بهترین دوربین های به کار رفته در گوشیهای موبایل دانست که قادر به ضبط ویدیوهایی با رزولوشن VGA هستند.

 

امکانات ارتباطی
 

Sony Ericsson Satio  در بخش امکانات ارتباطی هم پر قدرت ظاهر می شود و از تمامی ابزارهای معاصر انتقال داده پشتیبانی می کند.

این گوشی از پشتیبانی چهاربانده از GSM و EDGE برخوردار است و از شبکه های 3G هم پشتیبانی می کند. Satio از پشتیبانی دوبانده 900/2100 مگاهرتزی برخوردار است که آنرا در جای جای دنیا قابل استفاده می کند.همچنینی این گوشی از باندهای 850/1900/2100 مگاهرتزی هم پشتیبانی می کند. امکان انتقال پرسرعت داده ها با پشتیبانی از HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HUSPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه ، هم در این گوشی تعبیه شده است.

در مورد امکانات ارتباطی محلی هم ، این گوشی از بلوتوث v2.0 با A2DP پشتیبانی می نماید. Satio به Wi-Fi با DLNA هم مجهز است. متاسفانه تنها می توان از پورت اختصاصی گوشی برای انتقال پرسرعت داده ها توسط کابل استفاده کرد.

گوشی های اخیر سونی اریکسون  به جای MemoryStick به microSD مجهز گشته اند. اسلات کارت حافظه موجود در Satio براحتی قابل دسترسی است و به آسانی هم می توان کارت حافظه موجود در آنرا تعویض کرد. این اسلات در کناره سمت چپ گوشی با یک پوشش محافظ مراقبت می شود. این گوشی از کارت های حافظه ای تا گنجایش 16 گیگابایت پشتیبانی می کند و به همراه یک کارت 8 گیگابایتی عرضه می شود که فضایی بیش از حد مورد نیازتان در اختیار شما قرار خواهد داد .

 

مرورگر وب
 

Sony Ericsson Satio  از مرورگر وب استاندارد ویرایش پنجم S60 استفاده می کند که سایت سونی اریکسون  را بعنوان صفحه خانگی پیش فرض خود تنظیم شده دارد.

گرچه این مرورگر در هنگام کار با آن نواقص زیادی از خود نشان می دهد. برای مثال پیمایش حرکتی گوشی به خوبی کار نمی کند ، این بخش مقدار حرکت کافی ندارد و به طور ناگهانی در هنگام پیمایش متوقف می گردد. قابلیت tap to zoom  سه سطح بزرگنمایی 30%  ، 100% و 2005 را در اختیار کاربر قرار می دهد . به دلیل سختی استفاده از این قابلیت بهتر است که از نوار بزرگنمایی اختصاصی گوشی استفاده کنید.

مشاهده صفحه وب در حالت تمام صفحه یا  نمایش minimap به دو ضربه نیاز دارد که دقیقا یک ضربه بیش از آن چیزی است که باید باشد. مرورگر وب توانایی پشتیبانی از باز بودن چند صفحه به طور همزمان را دارد اما نمی توانید به طور دستی صفحه ای را باز کنید و این مورد تنها برای پشتیبانی از Pop Up ها به مرورگر افزوده شده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

حداقل رندر صفحات به خوبی صورت می پذیرد و تمامی صفحات وب  همانند آنچه در کامپیوتر قابل مشاهده است ، نمایش داده می شوند. رزولوشن بالا در این بخش هم نقطه مثبتی برای گوشی به حساب می آید و موجب می شود که میزان بیشتری از محتویات صفحات در آن واحد قابل نمایش داده شدن باشند. یک قابلیت تکمیل خودکار فرم هم وجود دارد که در هنگام ورود به سایت ها کار شما را بسیار آسان خواهد کرد.

و در آخر ، مرورگر وب هم از فایل های جاوا و هم از فایل های فلش پشتیبانی می کند که به معنای آنست که به راحتی می توانید در مروگرتان و بدون استفاده از  نسخه موبایل سایت YouTube به تماشای ویدیوها بپردازید.

مرورگر سرعت خیلی خوبی دارد اما در هنگام تماشای ویدیوهای YouTube مرتبا پیغام memory low را نمایش می دهد. اما با این وجود هم ویدیوها به خوبی پخش می شوند.

در آخر باید بگوییم که دومین مرورگر لمسی S60 از امکانات خوبی برخوردار است اما برخی از قابلیت های اساسی و ضروری را پشتیبانی نمی کند.

 

سازمان دهنده
 

سازماندهنده S60 غیر از تغییراتی جزئی برای سازگاری با رابط لمسی ، تغییرات دیگری را شاهد نبوده است. اما توسعه دهندگان باید امکانات جدیدی چون امکان Copy/paste کردن رویدادهای موجود در تقویم را به سازمان دهنده بیافزایند تا در این بخش هم توان رقابت با سایر رابط های کاربری وجود داشته باشد.

استفاده از ماشین حساب با انگشت تان دست بسیار اسان تر از استفاده از آن با کلید چند جهته گوشی است اما باید برای استفاده از این ماشین حساب در گوشی های غیر لمسی تغییراتی در آن صورت داده شود.

در نرم افزار تقویم یا calendar از چهارحالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه ، سالانه و to do می توان استفاده نمود. و چهار نوع حالت برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) و کارهای که باید انجام بدهم (To do) .

هر رویداد فیلدهای مخصوص به خود را دارد و برخی از آنها امکان تنظیم زنگ هشدار برای یاددآوری را هم میدهند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار Mobile Office  هم برای مرور فایل های Word ، Excel و PowerPoint در Satio تعبیه شده است. نرم افزاری هم برای مرور اسناد PDF در گوشی از پیش نصب شده است اما در نمونه گوشی ما این نرم افزار تنها مجوزی پانزده روز داشت و بعد از آن برای استفاده از آن باید هزینه ای برای خریدش می پرداختید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

متاسفانه امکان ویرایش اسناد آفیس در نسخه استفاده شده Quickoffice وجود ندارد . و برای فعال شدن امکان ویرایش فایل ها باید هزینه ای جداگانه پرداخت کنید.در این بخش نرم افزارهای خوبی مثل مبدل واحد ها ، ماشین حساب ، Voice Recorder و Notes در نظر گرفته شده اند .

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی زنگ هشدار با نام ، زمان و الگوی تکرار مخصوص به خودشان را می دهد . اگر کمی مشکل به نظر می رسد می توانید از تنظیم سریع هشدار استفاده کنید که فقط نیاز به تنظیم ساعت دارد .

بعلاوه ، تعداد هشدارهای قابل تنظیم نامحدود است و با استفاده از سنسور شتاب سنج گوشی می توانید با حرکت دادن گوشی صدای زنگ را قطع کنید.

 

image
 
image

 

 نرم افزارها
 

نرم افزارهای از پیش نصب شده ای در Sony Ericsson Satio  مانند RoadSync ، Mylook و SMS preview وجود دارد . نرم افزار مخصوصی برای مقصدیابی به همراه راهنمای صوتی تعبیه شده است که در بخش های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 dataViz RoadSync یکی از مفید ترین نرم افزارهای از پیش نصب شده در Sony Ericsson Satio  است. در حقیقت این نرم افزار امکان همگام سازی امن ، بی سیم و مستقیم ایمیل ها ، تقویم ، مخاطبین ، وظایف و ضمایم را در محیط های شرکتی فراهم می آورد.

 

image
 
image

 

image

 

MyLook نرم افزار کوچکی است که در پس زمینه اجرا می شود و عکس پس زمینه را تغییر می دهد. این نرم افزار در سه حالت کار میکند: تایمر(که عکس پس زمینه را در بازه های زمانی خاصی تغییر می دهد) ، تکان دادن(Shake)(که با تکان دادن گوشی عکس پس زمینه را تغییر می دهد) و CellID که بر اساس موقعیتی که در آن هستید به تغییر عکس پس زمینه می پردازد.

 

image
 
image

 

image

 

گزینه آخر بسیار جالب است . طرز کار آن به این صورت است که از CellID برای شناسایی موقعیت شما و تغییر عکس پس زمینه بر اساس آن موقعیت استفاده می کند. با استفاده از این گزینه می توانید عکس پس زمینه را بسته به اینکه در خانه یا محل کارتان هستید ، تغییر دهید.

SMS preview هم ابزار کارآمدی است که پیش نمایش از SMS های دریافت شده را در صفحه اصلی به نمایش در می آورد و برای مشاهده محتوای یک SMS حتما لازم نیست که قفل گوشی را بگشایید. امکان تنظیم مدت نمایش این پیش نمایش هم وجود دارد. برای فعال کردن این نزم افزار باید یک SMS بین المللی ارسال کنید.

 

image

 

بازی ها
 

دو بازی Labyrinth و Sudoku از پیش روی گوشی Satio نصب شده اند. Labyrnith به همان شکلی است که در گوشی های HTC وجود دارد و در آن با کج کردن گوشی ، توپی را از میان چاله های فراوان به انتهای مسیرهدایت می کنید.

چندین مانع جدید هم در این مسیر قرار گرفته اند اما اساس و پایه بازی تغییری نکرده است. مسیر پر پیچ و خم بازی به صورتی سه بعدی رندر می شود و با کج کردن گوشی موقعیت دوربین هم تغییر می کند. متاسفانه این کار با کمی کندی صورت می گیرد که تاثیر بدی بر تجربه لذت بخش این بازی می گذارد.

 

image
 
image

 

image

 

بازی دوم بازی Sudoku است که نام آن به قدر کافی واضح است. در این بازی یک عنصر جدید RPG هم افزوده شده است که به شما اجازه ایجاد کاراکتری را می دهد که می توانید با آن به انجام مسابقات پرداخته و جوایز متنوعی کسب کنید. می توانید جوایز تان را به صورت آنلاین به نمایش بگذارید. یک آموزش مفصل هم برای کسانی که با سودوکو آشنایی ندارند در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

GPS
 

Sony Ericsson Satio  از یک گیرنده داخلی GPS هم برخوردار است. اما این گیرنده اصلا از حساسیت جالب توجهی برخوردار نیست. این گیرنده از زمان شروع تا قفل شدن به دو دقیقه زمان نیاز دارد و برای این کار باید در فضای باز قرار بگیرید. حتی در بالکن شرکت هم این گیرنده نتوانست روی ماهواره ها قفل شود.

Satio به نرم افزار مقصد یابی Wisepilot مجهز است و تمامی امکاناتی که از یک نرم افزار مقصدیابی انتظار می رود ، ارائه می دهد. این نرم افزار از مقصدیابی در حین رانندگی و پیاده روی برخوردار است ، نقشه های آن مربوط به NAVTEQ  است ، نمای سه بعدی در این نرم افزار پشتیبانی می شود ، تنظیمات فراوانی برای الگوریتم های مسیریابی دارد ، و از امکاناتی چون هشدار سرعت ، POI و آب و هوا هم برخوردار است .

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نکته منفی این نرم افزار این است که نقشه های آن به صورت محلی روی گوشی قرار نگرفته اند و آنها را باید دانلود کرد. دانلود شدن حدود یک مگابایت داده برای مقصدیابی 600 کیلومتر کافی خواهد بود. اما هنوز هم باید از نداشتن یک دانلود کننده نقشه ها مثل نسخه ای که همراه با Nokia Maps ارائه می شود  و هزینه های انتقال داده  را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد ، ناراضی بود.

همین طور امیدوار بودیم که این  گوشی مانند بسیاری از رقبای خود از قطب نمای دیجیتال هم برای تسهیل مقصد یابی برخوردار باشد.

نرم افزار Google Maps هم از پیش روی این گوشی نصب شده است و اگر مایل هستید می توانید از آن استفاده کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

سخن پایانی
 

سونی اریکسون  در زمان کنونی به یک برنده در میدان رقابت نیاز دارد و Satio را راهی این ماموریت دشوار کرده است. Satio به یک دوربین 12مگاپیکسلی مجهز است که آنرا در رده ای خاص در بازار قرار می دهد . Satio اولین عضو این رده خاص نیست چراکه Samsung Pixon 12 این عنوان را در اختیار دارد اما این گوشی با به کارگیری قابلیت های تلفن های هوشمند ، جایگاه ویژه ای برای خود دست و پا می کند.

اجازه دهید برای چند لحظه دوربین 12 مگاپیکسلی گوشی را کنار بگذاریم . در متن بررسی توجه زیادی به این موضوع نشان دادیم . Sony Ericsson Satio  در ارائه قابلیت های گوشی های هوشمند هم بسیار تحسین برانگیز ظاهر شده است.

Satio از همان موتوری استفاده می کند که در iPhone 3GS ، Omnia HD ، palm pre و Nokia N900 استفاده شده است :یک پردازنده 600 مگاهرتزی ARM Cortex A8 و یک شتاب دهنده گرافیکی PowerVR SGX پایه و اساس سخت افزاری گوشی را تشکیل می دهند. سیستم عامل سیمبین روی سخت افزارهای کم توان تری هم به راحتی اجرا می شود و با قدرت بیشتر قطعا به جذابیت آن هم افزوده می گردد.در این سیستم عامل توسط سونی اریکسون تغییراتی جدید هم صورت گرفته است.

Samsung m8910 Pixon 12 خطرناک ترین رقیب برای Satio به شمار می رود . دوربین 12 مگاپیکسلی تنها بخشی از گوشی است که این دو گوشی در آن به رقابت مستقیم می پردازند. Pixon 12 از مقصدیابی صوتی GPS و Wi-Fi ، یک صفحه نمایش AMOLED با پشتیبانی از رزولوشن WVGA و رابط TouchWiz  برخوردار است اما با این حال به هوشمندی و انعطاف Satio نیست. Pixon 12 با اختلاف کمی بازی را از Satio می برد اما این رقابت تنها به دوربین های دو گوشی بر می گردد و نه قابلیت های هوشمند آنها.

بعد از عرضه Samsung M8920 که نسخه بین المللی گوشی Samsung W880  با دوربین 12 مگاپیکسلی و صفحه نمایش LED است ، فشارهای روی Satio افزایش خواهد یافت. M8920 از قابلیت های گوشی های هوشمند برخوردار نیست اما زوم اپتیکال آن امتیاز دیگری برای آن محسوب خواهد شد. می توانید به بررسی اولیه M8920 برای آشنا شدن با گوشی 12 مگاپیکسلی بعدی سامسونگ مراجعه کنید.

بعد از گذر از رده برترین دوربین های بازار موبایل به تعداد متعددی از گوشی های مجهز به دوربین 8 مگاپیکسلی می رسیم.

Samsung i8910 Omnia HD یکی از کاندیدهای اصلی رقابت است . شاید دوربین آن تاثیر گذار باشد اما کیفیت فیلمبرداری HD که تا به حال غیر قابل رقابت نموده ، اثر بیشتری بر رقابت خواهد داشت. صفحه نمایش بزرگتر و البته AMOLED  گوشی Omnia HD را هم باید در نظر داشته باشیم.

در حقیقت این گوشی های پیشرفته نقطه ی بازگشتی در کارنامه سونی اریکسون  به شمار می روند . Satiio و Rachael اعتماد لازم را برای بازگشتی قدرتمند از سونی اریکسون نوید می دهند. این گوشی های پیشرفته سونی اریکسون  باید تمام تلاش شان را برای پیروزی در این رقابت طاقت فرسا به کار گیرند.

Sony Ericsson Satio  شانس تبدیل شدن به نخستین گوشی 12 مگاپیکسلی بازار را از دست داد. اما هنوز هم این گوشی برای بردن رقابت در این بخش از بازار شانس دارد . مسلما تقاضای زیادی در این بخش از بازار دیده می شود و این گوشی می تواند بسیاری از آنها را به خود جلب کند. سونی اریکسون  به رده گوشی های میان قیمت بازار هم می اندیشد تا بتواند به همراه Satio و Aino اعتبار و بازار خود را که از دوسال پیش تا این هنگام در حال از دست رفتن  است ، به آن بازگرداند. مسلما Satio افق روشنی برای این شرکت دو ملیتی ترسیم خواهد کرد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۵/۸
گوشی خوبیه من میخوام بخرمش

مهمان

۱۳۹۲/۱/۱۵
به نظر من گوشی فقط سونی اریکسون اونم SATIO