خانهبررسی‌ها
SonyEricsson M600

SonyEricsson M600

موفقیت گوشی های هوشمند Black Berry توجه بسیاری از تولید کنندگان موبایل را جلب کرده و آنها را به سمت تولید این نوع گوشی هدایت کرده است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
 
گوشی هوشمند سونی اریکسون M600
 

موفقیت گوشی های هوشمند Black Berry توجه بسیاری از تولید کنندگان موبایل را جلب کرده و آنها را به سمت تولید این نوع گوشی هدایت کرده است. این موفقیّت نه تنها برای گوشی های Black Berry بلکه برای گوشی های هوشمند مجهز به کیبورد QWERTY که کارایی بالایی دارند دیده می شود.

در حال حاضر 5 برند اول موبایل رو به تولید گوشیهایی از این دست بخصوص گوشی های هوشمند روی آورده اند. مثلا سری E نوکیا، سری A موتورلا ( که فقط در آمریکا و آسیا قابل استفاده است ) و SK65 زیمنس که تنها گوشی هوشمند این برند است.

در نگاه اول می توان گفت اگر این گوشیها به تعداد زیاد تولید و وارد بازار شوند زمینه خرید و تقاضای مردم نیز فراهم خواهد شد اما یک نکته باقی می ماند آن هم از بین رفتن رقابت و مقایسه امکانات بین گوشی های معمولی و گوشیهایی هوشمند است. وجود یک کیبورد پیشترفته در گوشیهای هوشمند برای کارهایی مثل نوشتن و ارسال Mail لازم است.

یکی از دلایلی که گروهی از کاربران به این گوشیها گرایش زیادی ندارند. وجود تکنولوژی جدید این کیبورد است و اینکه این افراد اعتقاد دارند که به تکنولوژی قدیمی عادت کرده اند. گروه دیگری از کاربران که ارسال SMS برای آنها امری ضروری است وجود این کیبورد را در تسریع تایپ مفید می دانند.

البته همیشه نظرات منفی زیادی در مورد این گوشیها وجود دارد، بخصوص کاربران حاضر به پرداخت قیمت بالا برای این نوع گوشیها که شاید تنها مزیّت آنها داشتن کیبورد QWERTY است نیستند. مثلا صفحه کیبورد خارجی که برای گوشی Ericsson طراحی شده بود ، یک نو آوری کامل با کارایی بالا بود اما مورد استقبال مردم قرار نگرفته و فروش خوبی نکرده است.

 

 
 
 

صفحه کلید QWERTY معمولا جزء یکی از خصوصیّات گوشیهای هوشمند در کنار ویژگیهای پیشترفته دیگر مثل امکان wifi یا داشتن صفحه نمایش لمسی به شمار می رود و البته شایان ذکر است که بیشتر مردم کاربردهای مهم این صفحه کلید را نمی دانند و یا بلد نیستند و همین دلیل باعث می شود تا به این ویژگی مهم اهمیّت نداده و آن را فقط یک خصوصیت ساده بدانند.

همه این صحبت ها برای این بود که گفته شود گوشی های مجهز به این نوع کیبوردهای QWERTY زیاد در بازار وجود ندارند و مشتریان نیز این صفحه کلید ها را پر کاربرد نمی دانند. تنها راه مؤفقیّت آنها، ارتقای برند هایی نظیر Black Berry است.

مدل M600 سونی اریکسون با صفحه کلید  QWERTY که جزء گوشیهای هوشمند با سیستم عامل سیمبین 9.1 و UIQ3.0 است، در بین گوشیهای اخیر سونی اریکسون که بیشتر بر روی ارتقای قابلیتهای صوتی آن کار شده، کمی عجیب به نظر می رسد. البته به نظر نمی رسد M600 به اندازۀ P990 در بازار مورد استقبال قرار بگیرد، حتی با توجه به این که قیمت این گوشی کمتر است.

 یکی از عواملی که باعث می شود این گوشی زیاد مورد توجه بازار قرار نگیرد، عدم وجود دوربین و wifi در آن است که اگر این امکانات را داشت رقیب سرسختی برای P990 می شد. اما این رقابت برای سونی اریکسون خطرناک است. البته می توان پیش بینی کرد محصول پر فروش بعدی سونی اریکسون بر اساس M600 خواهد بود.

 

این گوشی در دو رنگ مشکی گرانیتی و سفید کریستالی موجود است. ابعاد آن 107×57×15 میلیمتر بوده و جزء گوشی های باریک به شمار می رود. وزن آن 112 گرم بوده که قابل قبول به نظر می رسد. مهمترین ماده سازنده بدنه گوشی مثل خیلی از گوشی های دیگر سونی اریکسون ( مثلا K750 ) پلاستیک است که اکثر کاربران با آن مشکلی ندارند ولی بعد از 7- 6 ماه استفاده ممکن است خراشیده شود.

 

 

 
 
 

کناره های گوشی رنگ نقره ای دارد که با هر دو مدل رنگ گوشی متناسب است. طراحی گوشی خیلی خشک و یکنواخت به نظر می رسد و فقط در برخی قسمتها مثلا ، در قسمت پشت گوشی برای بلند گوها و برای قلم از رنگ آبی استفاده شده است.

 

 

 

 

 

گوشی برای نگهداری در هر دو دست مناسب است ولی در کل می توان گفت گوشی برای کاربران راست دست طراحی شده است.

 کلید های کنترلی این گوشی شبیه P990 است و امکان scroll کردن و فشردن کلید ها کاملا مشابه P990 از طریق JogDial صورت می گیرد. کمی پایینتر از دکمه JogDial کلید Return یا بازگشت وجود دارد که به منوهای بالاتر و قبلی یا به حالت stand-by بر می گردد.

 

 

 

 

در این نوع گوشی دکمه های همیشگی و معمولی برای پاسخ دادن به تلفن وجود ندارد و تقریبا همه این کارها توسط JogDial و یا از طریق منو از روی صفحه نمایش انجام می گیرد. به راحتی می توان با انگشت و یا با قلم روی صفحه نمایش حرکت کرده و وارد منوها شد.

اینکه اکثراً از طریق صفحه نمایش لمسی میتوان از منوهای گوشی استفاده نمود یا تماس برقرار کرد یا کلاً با گوشی کارکرد، ایده کاملا عاقلانه و منطقی ای می باشد و منظور سازندگان نیز به همین ترتیب بوده است.

صفحه کلید گوشی یکی از مهمترین ویژگیهای آن است که توجّه خاصی به آن خواهیم داشت . سایز دکمه های صفحه کلید کوچک بوده و از هم جدا و فاصله دار هستند، بنابراین اگر کسی با دکمه های این صفحه در هنگا م تایپ یا ... مشکل داشته باشد، فردی غیر عادی است! روی هر دکمه دو حرف یا دو نشانه وجود دارد که یکی در سمت چپ و یکی در سمت راست قرار دارد. بنابراین در هنگام فشاردادن هر دکمه باید یک سمت از آن را بفشارید. این روش قبلا فقط در یک مدل گوشی بکار رفته بود.

مزایای این صفحه کلید عبارتند از : دکمه های بزرگ که هر کدام بیش از یک کاراکتر را شامل می شوند. البته از طرف دیگر اشکال اساسی آن غیر عادی بودن آن و صرف زمان زیاد برای عادت کردن به آن است، در ابتدای استفاده با خطای زیادی در فشردن کلیدها بخصوص در هنگام تایپ سریع خواهید داشت ! کافیست کمی تمرکز داشته و تمرین کنید تا به آن عادت کنید.

 

 

 

اعداد روی دکمه ها کاملا در وسط دکمه و با رنگ آبی قرار دارند. در بسیاری از حالتها در هنگام تایپ اعداد، قالب اعداد بطور اتوماتیک فعال است، ولی در هنگام تایپ باید بطور دستی این حالت تنظیم شود (با فشردن کلید Alt). کاراکترهای خط بالای دکمه های دیگر نیز به همین روش قابل تایپ هستند.

از این صفحه کلید برای برخی سرویسهای خاص نیز استفاده می شود. M600 در برخی نقاط با سه زبان مختلف

( Azeri , Cyrillic ، English ) و طرح های خاص و کیبورد مخصوص ارائه می شود.

 

 

 

 

نور پس زمینه کیبورد سفید است اما زننده نیست و در شرایط نوری مختلف حتی نور مستقیم خورشید قابل تشخیص است.

 

 

 

 

صفحه نمایش گوشی از نوع TFT QVGA که240×320  پیکسل و با قطر 2.6 اینچ است، می باشد. صفحه نمایش در نور خورشید تار نمی شود و قابلیت نمایش 262 هزار رنگ را دارد. بنابراین کیفیت نمایش تصاویر در این گوشی بسیار بالاست. از آنجائیکه بسیاری از کارها باید از طریق صفحه نمایش لمسی انجام شوند، بنابراین وجود یک لایه محافظ صفحه نمایش جهت جلوگیری از باقی ماندن اثر انگشت و خراشیده نشدن صفحه لازم است.

همچنین قفل کردن صفحه کلید و صفحه نمایش در این گوشی ضروری است که این کار بصورت نرم افزاری انجام می شود و متأسفانه کلید خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. شایان ذکر است گوشی نباید کنار وسایلی مثل دسته کلید یا ... قرار بگیرد چون صفحه نمایش آن با کمی ضربه خش دار یا خراب خواهد شد.

 

 

 
 
 

در کناره ی سمت راست گوشی دکمه راه انداز جستجو گر وب قرار دارد که می توان آن را به برنامه های دیگر نسبت داد. بر خلاف W950i دکمه دو گانه ای برای تنظیم ولوم (صدا) وجود ندارد. البته به جای این دکمه می توان از Jog Dial استفاده کرد. در محل قرار گیری این دکمه اسلات کارت حافظ MS M2 که با درب پلاستیکی پوشیده شده است، قرار دارد.

در قسمت پایین گوشی بخش ارتباطی Port Fast قرار دارد. میکروفون نیز در همین جا قرار می گیرد. در قسمت بالای گوشی دکمه خاموش / روشن گوشی قرار دارد که برای تغییر پروفایل هم می توان از آن استفاده کرد. در کنار آن نیز پورت اینفرارد قرار دارد.

بر خلاف W950i درب پشت گوشی کوچک بوده و با فشار محکم صدای بلندی می دهد و باز می شود. باتری گوشی از نوع Li-Pol بوده و ظرفیت 900MAh را دارد و گوشی را قادر به 340 ساعت کار در حالت آماده به کار و 7.5 ساعت مکالمه می سازد و مدت زمان شارژ کامل گوشی 2 ساعت می باشد.

در صورت استفاده خیلی زیاد از گوشی شارژ آن تا 1 روز دوام می آورد. در طول این مدت می توان نه تنها بدون وقفه به موسیقی گوش داد بلکه صفحات اینترنتی را باز کرده و ایمیل هم چک کرد. در صورت مکالمه تنها، می توان تا 3-2 روز شارژ گوشی را نگه داشت.

مدت زمان کار گوشی های مبتنی بر سیمین بطور معمول 2 ساعت است و M600 نیز از این لحاظ با بقیه متفاوت نیست. محل قرار گرفتن سیم کارت این گوشی کمی غیر عادی است، سیم کارت در اسلاتی که در قسمت بالایی باتری وجود دارد قرار می گیرد.

برای خارج کردن سیم کارت باید یک درب متالیک را بکشید، سپس نیمی از سیم کارت مشخص شده و می توان آن را بیرون آورد. در کل بیرون آوردن و جا زدن سیم کارت به راحتی گوشی های دیگر نیست.

 این گوشی 80 مگا بایت حافظه داخلی دارد که با قرار دادن کارت حافظه M2 میتوان آن را ارتقا داد. این میزان حافظه برای اجرای بسیاری از برنامه ها کافیست اما کسانی که قصد گوش دادن به موسیقی را دارند باید کمی پول خرج خرید حافظه با ظرفیت بیشتر کنند. میزان حافظه ی RAM این گوشی 64 مگا بایت است.انتقال فایل به گوشی از طریق ارتباط USB نسخه 2.0 صورت می گیرد. پس از تطبیق با PC  این گوشی به عنوان USB Mass Storage شناخته می شود که می توان با همه فایلها و فولدر های غیر سیستمی آن کار کرد. یک گزینۀ دیگر برای اتصال به pc از طریق USB حالت Modem است. در این صورت گوشی هوشمند به عنوان مودم بی سیم عمل می کند.

منو

بسیاری از کاربردهای UIQ3.0 در این گوشی شبیه برنامه های گوشی سونی اریکسون مدل W950i است مثل برنامه های خاص و کلی غیر از مدیا پلیر. روی صفحه نمایش اولیه در گوشه سمت چپ بالا عنوان Today که در کنار آن یک علامت + قرار دارد و با فشردن دکمه JogDial لیست منویی باز شده که شامل email های خوانده نشده، پیامهای sms، تماسهای از دست رفته، ورودی های تقویم مربوط به همین روز و Taskها می باشد.

عنوان اولیه note ها و یا message ها در همین حالت قابل مشاهده اند و بدون نیاز به لمس صفحه و با فشردن Jog Dial قابل خواندن هستند.

 

 

         
 

 

در پایین صفحه یک نوار ابزار وجود دارد که آیکن های برنامه های کاربردی را نشان می دهد و می توان میانبر های دیگری را به آنها اضافه کرد. تنها آیتمی که همیشه روی صفحه خواهد بود آیکن سمت راستی است که منوی اصلی را باز می کند.

 

نوار وضعیت (Status bar)

یک ویژگی UIQ3.0 وجود نوار وضعیت در همه برنامه های استاندارد و همه منوهاست. این نوار نمایش دهنده آیکن های مربوط به برنامه ها و کارهای در حال اجراست.

در این قسمت آیکن پاکت نامه نشان دهنده پیام SMS جدید است ( در کنار منوی POP-UP که مربوط به برنامه در حال اجراست)، و وضعیت بلوتوث نیز در این قسمت وجود دارد. لیستی از آیکنهایی که از طریق این نوار در دسترس هستند:

- وضعیت تماسها و اتصال اینترنت

- میزان آنتن دهی ، ارتباط GPRS

- میزان باتری

- وضعیت اینفراد

- وضعیت بلوتوث

- تماسهای از دست رفته ( فقط آیکن تماسها، نه شماره )

- آیکنی که نشان می دهد تماسهای رسیده محدود می شوند (Restricted Calls)

- یادآوری کننده ی پر شدن حافظه SMS دستگاه

- SMS جدید

- نشانگر حالت سکوت Mute یا Silent

- نشانگر کیبورد مجازی

در سمت چپ نوار وضعیت یک فلش رو به بالا وجود دارد که منوی pop-up را باز می کند و حاوی برخی برنامه های استاندارد است. این آیتم برای تعریف یک ورودی جدید در قسمت های meeting , contact , Message , call  note , task,  sound record,  می باشد.

در واقع این منو جهت دستیابی سریع به برخی قابلیت هاست. علاوه بر این نمایش زمان و تنظیم ولوم صدا نیز در این قسمت است. همچنین امکان استفاده از اتصالات جانبی مانند بلوتوث یا انفرارد و فعال سازی آن ها تنها با فشردن یک دکمه وجود دارد که امتیاز بزرگی می باشد.

Task manager (مدیریت وظایف)

دو فلش که به سمت هم قرار دارند در نوار وضعیت در سمت راست قرار دارند. این آیکن Task manager است. لیستی از آخرین برنامه های اجرا شده را در این قسمت می توان یافت و دوباره اجرا کرد.

 

 

         

 

 
منوی برنامه های در حال اجرا

هر برنامه برای خودش یک منوی محتویات دارد که با اشاره به قسمت بالای صفحه نمایش ظاهر می شود.

 

 

 ورود متن

در این گوشی سه روش تایپ متن وجود دارد :

حالت اول تشخیص دست خط است که همانند سری P با استفاده از قلم می باشد.

حالت دوم استفاده از کیبورد نرم افزاری و مجازی روی صفحه است که به چند زبان متفاوت قابل تبدیل است.

حالت سوم استفاده از کیبورد سخت افزاری استاندارد با استفاده از T9 است.

 

 
             

 

 

در هر برنامه ای از پیش نصب شده می توان روی متن زوم کرد، بزرگنمایی بطور پیش فرض بر روی  سایز متوسط تنظیم شده است و در صفحه نمایش فقط چند خط قابل نمایش هستند، بنابراین افزایش یا کاهش سایز ممکن است در خواندن متن مشکل ایجاد کند.

 

موسیقی

مدیا پلیر یا پخش کننده موسیقی و فیلم در این گوشی بسیار شبیه P990 است و نیز از نظر قابلیتهایش با W950i می تواند رقابت کند. البته در این گوشی موسیقی جزو اهداف اصلی طراحی نبوده است. انواع فایلهای موسیقی, M4a , WAV, E-AAC+, AAC+, AAC , mp3  قابل پخش هستند. همچنین فایل های داده شده ی VBR را نیز می توان توسط گوشی پخش نمود.

 

 

         

 

 

         

 

 

هدفون HPM-70 به همراه گوشی ارائه می شود که از طریق بخش Fast port به گوشی متصل می شود و بر روی سیم آن جک 3/5 میلی متری وجود دارد. این هدفون از با کیفیت ترین انواع هدفون است.

یکی از مزایای این گوشی دارا بودن پرو فایل A2DP برای بلوتوث است که اجازه گوش دادن به موسیقی را از طریق هدست بلوتوث می دهد. در این حالت گوشی می تواند  8تا 6/5 ساعت بی وقفه فقط در حال پخش موسیقی ، کار کند.

 برخی برنامه مثل کنترل از راه دور در این گوشی وجود ندارد و به جای آن می توان از هدست بلوتوث برای Pause/play یا تغییر آهنگ استفاده کرد. در این قسمت همه چیز استاندارد است.کیفیت صدای این گوشی قابل مقایسه با انواع گوشی های واکمن سونی اریکسون است ولی باز هم به پای مدل W950 نمی رسد.

Contacts (لیست شماره ها)

همه شماره های وارد شده به دفترچه تلفن به این صورت طبقه بندی می شوند که : در ابتدا یک لیست کامل از همه شماره های موجود ظاهر می شوند و در صورت انتخاب یکی از Contact ها شماره پیش فرض آن را می بینید. این لیست شماره های موجود روی SIM/USIM کارتها را نشان نمی دهد، البته می توان از طریق منوی دفترچه تلفن شماره های سیم کارت را روی حافظه گوشی یا کارت حافظه خارجی کپی کرد.

برای جستجو در لیست شماره ها کافیست حرف اول یا چند حرف اول نام فرد مورد نظر را وارد کرد.مرتب کردن شماره هایی که به دو زبان مختلف در گوشی ذخیره شده اند به این صورت است که ابتدا نامهای انگلیسی و سپس نام های نوشته شده بر اساس زبان های دیگر قرار می گیرند.

برای هر کدام از Contact ها می توان چند شماره ذخیره کرد، که اولین شماره وارد شده به عنوان شماره پیش فرض در نظر گرفته می شود. لیست کلی برخی شماره ها را نمایش می دهد ولی با حرکت افقی در منو می توان اطلاعات دیگری مثل آدرس ایمیل یا ... را نیز مشاهده کرد.

در حالت ویرایش Contactها 4 تب(نوار) قرار دارد که تب اول مربوط به ویرایش شماره تلفن و یا قرار دادن آن در گروه بخصوص می باشد، تب دوم اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد، موقعیت شخصی و آدرس را شامل می شود. تب سوم برای ذخیره متن بخصوص برای آن Contact است و تب چهارم مربوط به فرمانهای صوتی مثل شماره گیری صوتی و یا اختصاص یک زنگ بخصوص به آن ورودی می باشد .

در هنگام حرکت و مرور روی شماره ها می توان با یک اشاره از طریق منو برای آن شماره SMS یا MMS ارسال کرد و یا در صورت داشتن ایمیل برای وی ایمیل ارسال کرد.

 یک برنامه برای مدیریت Contact ها نیز در خود گوشی قرار دارد که اجازه ارسال شماره ها را از طریق اینفراد یا بلوتوث می دهد. علاوه بر این گوشی از استاندارد vcard 2.1 پشتیبانی می کند. البته امکان ارسال Contact به گوشی های متعدد وجود ندارد، البته در گوشی های دیگری مثل K750 هنگام فرستادن یک Contact به چند گوشی اغلب مشکل پیش می آید.

می توان به هر کدام از Contact ها یک عکس اختصاص داد که این عکس در حالتهای مختلف قابل نمایش است ( مثلا بصورت کشیده با اندازه ی واقعی ). با نگه داشتن کلیدها حالت جستجوی دفترچه تلفن فعال می شود.

می توان شماره های 1 تا 9 را برای شماره گیری سریع بکار برد. برای شماره گیری ابتدا عدد مورد نظر را وارد می کنیم در این حالت شماره و عکس Contact مربوط به آن ظاهر می شود، سپس دکمه CALL را فشرده و شماره گیری شروع می شود.

Messages (پیامها)

همه پیامها و ایمیل ها در فولدر inbox ذخیره می شوند. به علاوه فایلهای دریافت شده از طریق اینفراد یا بلوتوث نیز در این قسمت قرار می گیرند. دیتا های Save شده روی inbox را می توان به فولدر های دیگری انتقال داد، همچنین می توان فولدر خاصی برای ذخیره این فایلها قرار داد.

 

 

 

 

در فولدر inbox انواع پیامهای SMS , MMS و یا ایمیل قابل ذخیره هستند و در کنار هر کدام نیز آیکن مربوط به آن قرار دارد. برای ارسال SMS یا MMS از منوی مربوطه کافیست نوع پیام مورد نظر را انتخاب کنید و شروع به تایپ کنید.

 در صورت تایپ دستگاه متوجه می شود که قصد ارسال SMS را دارید و در صورتیکه به همراه آن شکلهایی Smiles ، زنگ و یا عکس باشد دستگاه متوجه می شود که قصد ارسال EMS را دارید. سیستم تایپ T9 هم که حروف وارد شده را آنالیز کرده و کلمات مناسب را ارائه می دهد در این گوشی وجود دارد. یک نکته جالب این گوشی این است که پیامهای sms بکلی در حافظه ذخیره می شوند و در صورت تایپ کلمه ای که قبلا در sms های ذخیره شده استفاده شده اند، امکان انتخاب آن کلمات را می دهد و در صورت تایپ کلمه جدید که قبلا استفاده نشده اجازه ادامه تایپ را می دهد. برای صورتک های smile نیز آیکنی در منوی استاندارد پیامها وجود دارد.

می توان یک SMS خاص را بطور همزمان برای عده زیادی فرستاد، فقط کافیست شماره های مورد نظر را انتخاب کنید. برای ایجاد پیامهای MMS می توان از تب های مختلف موجود در منو برای ارسال عکس، ویدئو، صوت و ... استفاده کرد. برای ارسال email یا MMS می توان در بین عکس ها جستجو کرده و عکس مورد نظر را در بین متن ها قرار داد. این گوشی از انواع تنظیمات MMS، email، GPRS و OTN پشتیبانی می کند.

E-Mail

گوشی از سیستم های مختلف ارسال ایمیل مثل POP3, IMAP , SMTP , MIME , MHTML و Push mail پشتیبانی می کند. تنظیمات ایمیل در این گوشی بسیار ساده است. بصورت پیش فرض UIQ از ترکیب و چینش حروف Latin 1 در این گوشی استفاده می شود، که البته قابل تغییر است. برای فایلهای ضمیمه محدودیت سایز وجود ندارد.

 

Organiser

بخش تقویم را می توان بصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تنظیم کرد. در حالت هفتگی، هفته بصورت دو ستون به همراه روزهایش مشخص می شود.

 

 

             

 

 

در حالت تنظیم روی ماهانه همه روزهایی که دارای رویداد یا اتفاق خاصی باشند در سمت راست عدد، آیکنی مربوط به آن قرار می گیرد. چهار نوع رویداد می توان تعریف کرد: قرار ملاقات، یاد آوری، سالگردها و اتفاقات همه روزه.

می توان برخی پیامها یا ایمیل های مربوط به قرار ملاقاتها را که در inbox قرار دارند به organizer هدایت کرد و در تقویم بصورت یک رویداد مجزا آن را مشخص کرد. علاوه بر این امکان ارسال رویدادهای تقویم به گوشی های دیگر از طریق اینفراد یا بلوتوث وجود دارد.

 
 
TO-DO-List (لیست کارهایی که باید انجام شوند)

لیست کارهایی که باید انجام شوند به همراه Reminder در این جا قرار دارد. میتوان یک کپی پشتیبان از این لیست روی حافظه خارجی ذخیره کرد و یا این کارها را دسته بندی کرده و برای آنها اولویت تعیین کرد. همچنین این دسته بندی ها از روی تاریخ، اولویت نام یا دسته قابل مرتب کردن هستند. همچنین می توان این لیست را از طریق اینفراد یا بلوتوث برای گوشی دیگری ارسال کرد.

 
Alarm clock ساعت زنگ دار

ساعت این گوشی کاملا شبیه مدلهای قبلی سونی اریکسون کار می کند و میتوان برای زمانهای مختلف ساعت را تنظیم کرد. می توان برای زنگ ساعت موسیقی خاصی تنظیم کرد.

 

 

Flight mode

درست شبیه گوشیهای هوشمند دیگر، می توان اتصال با شبکه را غیر فعال کرد، که در این حالت بلوتوث نیز کار نخواهد کرد.

 

 

 

 

اتصالات Connectivity

اتصال از طریق کابل بوده و مثل بقیه محصولات سونی اریکسون این گوشی نیز دارای پورت اتصال Fast port می باشد. البته امکان اتصال RS232 نیز برای برخی کارها وجود دارد. همچنین از امکان اتصال USB1.0 برای انتقال اطلاعات، (سرعت 12 مگابایت بر ثانیه) وجود دارد.

 

البته در مقایسه با فن آوری های امروزی چیز عجیبی نیست اما نسبت به مدلهای قبلی سونی اریکسون در سطح بالاتری قرار دارد. زمانی که گوشی به USB متصل است می توان باز هم با آن کار کرد.

 
بلوتوث

بلوتوث این گوشی نسخه 1.2 بوده و علاوه بر پروفایلهای پیش فرض ( FTP , Object push , هدست، هندز فری و Dial up )، پرو فایلهای A2DP ( انتقال صدای استریو به وسایل دیگری مثل هدست بلوتوث )، Service Discovery profile (سرویس های دیگری که روی گوشیهای دیگر وجود دارد را یافته و برای اتصال چک می کند)  نیز توسط گوشی پشتیبانی می شوند. در کل حدود 10 پرو فایل مختلف برای اتصال بلوتوث وجود دارد.

 

 

         
  

 

Connections manager (مدیریت ارتباطات)

یکی از ویژگیهای UIQ3.0 امکان اتصال گوشی با وسایل مختلف با استفاده از سرویس های مختلف شبکه است ( مثلا آپلود ایمیل از طریق اینترنت و بطور همزمان، برقراری اتصال برای ارسال و دریافت MMS ). این خصوصیت که «Multi-homing» نامیده می شود و نقش اتصالاتی مثل CSD، GPRS، HSCSD، بلوتوث و WLAN را بازی می کند.(این گوشی Wi-fi ندارد).

 

از نوار وضعیت پایین منو می توان متوجه زمان اتصال و یا مقدار داده ی انتقال یافته را فهمید. قابلیت اجرای چند برنامه بطور همزمان یکی از ویژگی های مهم این گوشی است بطوریکه می توان بطور همزمان فابلهای ویدئویی را نگاه کرد، ایمیلها را چک کرد، SMS فرستاد و با گوشی دیگری مثلا از طریق بلوتوث ارتباط برقرار کرد.

 

Office application برنامه های آفیس

همه برنامه های آفیس در این بخش وجود دارند، بطور پیش فرض 4 برنامه استاندارد ( غیر از organizer ) در این قسمت هستند. اولین آیتم این منو notes است که یک برنامه نوشتاری است. یک گزینه هم که با نام PDF+ دیده می شود برای باز کردن و خواندن فایلهای PDF است که هم بصورت معمولی و هم بصورت Land scape ( افقی ) قابل نمایش است.

 

 نوکیا هم این نرم افزار را البته بصورت  trial(آزمایشی و محدود) روی برخی گوشی های خود ارائه می دهد ولی در P990 نسخه اصلی این برنامه وجود دارد. سرعت اجرای این برنامه بسیار خوب بوده و فایلهای PDF انگلیسی یا زبانهای دیگر را به خوبی نمایش می دهد.

 

Quick Office

این برنامه یک برنامه  third-party( تولید شده توسط یک شرکت دیگر) می باشد که UIQ3.0 به عنوان برنامه های استاندارد در گوشیهای خود قرار می دهد، این برنامه را می توان به عنوان یک ویرایشگر برای فایلهای Ms word،  Excel و Power point در نظر گرفت.

 

Tasks

می توان در این بخش یک Tasks تعریف کرده، به آن اولویت داد و برای آن یک alarm خاص تعریف کرد.

 

برخی برنامه های دیگر
ماشین حساب :

این برنامه که رایج در همه گوشی هاست کمی با نسخه قبلی UIQ آن متفاوت است.

 

 

image

 

 

Voice صدا

سیستم ضبط صدا، اجازه ضبط پیامهای صوتی را در حالتstand by  می دهد و همچنین می توان برای ضبط صدا فرمت خاصی را در نظر گرفت. این برنامه یک اینترفیس بسیار ساده دارد.

 

 

 

 

Picture Gallery گالری تصاویر

در این قسمت عکسها با آیکنهای کوچکی مشخص می شوند که البته می توان آن را در حالت بزرگ نیز روی کل صفحه دید. تغییر خاصی در این برنامه نسبت به مدلهای قبلی ایجاد نشده است، فقط می توان از همین جا تصاویر را به عنوان MMS ارسال کرد.

 

 

Picture editor

یک ویرایشگر ساده که با آن می توان تغییراتی معمولی بر روی عکسها انجام داد.

 

Music DJ

این برنامه که پیش فرض همه گوشی های سونی اریکسون است روی اسمارت فونها نیز وارد شده. این برنامه اجازه ترکیب کردن تراکهای موسیقی را می دهد.

 

Unit converter: (برنامه تبدیل واحد): یک برنامه ساده برای تبدیل داده ها و کمیت ها به یکدیگر

Stop watch: (شمارنده کورنومتر)

 

 

 

 

Countdown: شمارش معکوس

زمان مورد نظر را بر حسب ساعت و دقیقه ذخیره می کنید و پس از رسیدن شمارنده زمان به زمان معین، گوشی با زنگ خبر می دهد.

 

 

 

 

تم ها یکی از بخشهای مهم UIQ هستند چون نه تنها ظاهر پنجره ها و رنگها بلکه آیکنها و مدل منوها را هم تغییر می دهند. علاوه بر این می توان صدا و زنگ خاصی را برای همه قسمتها تنظیم کرد. جستجو گر وب پیش فرض این گوشی Opera 8 می باشد.

 

در حال حاضر این بهترین جستجو گر وب برای این نوع گوشی است که هم در حالت استاندارد و هم landscape کار می کند، همچنین می توان سایز صفحات وب را مطابق با سایز صفحه نمایش تنظیم کرد.

 

Storage wizard: برنامه مخصوص UIQ3.0 برا ی مدیریت حافظه

 

 

 

 

File Manager (مدیریت فایلها)

در این قسمت می توان ساختار فایلها و فولدرها را بررسی کرده، می توان تعدادی از فایلها و فولدرها را بطور همزمان انتخاب کرده و عملیات delete و copy

 

 

را روی آنها انجام داد. علاوه بر این می توان تعدادی از فایلها را از طریق اینفراد یا بلوتوث به گوشی دیگری ارسال کرد.

 

RSS Feeds

این گزینه قابلیت دریافت و خواندن RSS را می دهد. می توان کانالهای خاصی را به لیست آنها اضافه کرده و با یک اشاره همه را آپدیت کرد. همه چیز در این قسمت ساده و واضح است. اگر تا به حال با این برنامه کار نکرده اید، به آن علاقمند خواهید شد.

 

در نهایت

تن صدای 40 کاناله پلی فونیک برای زنگ گوشی مناسب بیشتر شرایط و موقعیت هاست و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. قدرت ویبره گوشی متوسط است و با توجه به ضخامت بدنه گوشی لرزش خوبی دارد.

 

یکی از موارد بحث بر انگیز در مورد این گوشی عدم وجود دوربین اصلی و دوربین دوم جهت مکالمات ویدئویی است. البته در مورد مکالمات ویدئویی می توان از عکس یا ویدئو کلیپ به جای تصویر خودتان استفاده کنید.

 

یکی از مزایای M600 وجود UIQ3.0 و در نتیجه اینترفیس فوق العاده و جذاب این گوشی است. سایز کوچک گوشی حمل آن را بسیار راحت می سازد. عدم وجود دوربین در این گوشی برای خیلی از افراد  مهم نیست. در مورد صفحه کلید هم کافیست کمی با این صفحه کلید جدید گوشی کار کنید تا به آن عادت کنید.

 

از لحاظ طبقه بندی این گوشی در سطح پایین تری نسبت به P990 قرار میگیرد. افرادی که نیاز به wifi ندارند با این گوشی راحت خواهند بود. این گوشی فرم خاصی دارد بنابراین جزو محصولات پر فروش نخواهد بود. E61 نوکیا را می توان یک رقیب برای این گوشی در نظر گرفت که WIFI دارد اما صفحه نمایش لمسی ندارد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۵/۳۰
man daram khobe faghat lavazemsh kame badam s.m.s farsi nest