خانهبررسی‌ها
بررسی و مقایسه ی برترین 8 مگاپیکسلی های دنیای موبایل

بررسی و مقایسه ی برترین 8 مگاپیکسلی های دنیای موبایل

به پیروی از یک سنت قدیمی، آخرین و بهترین گوشی های دوربین دار را جمع کردیم تا بهترین آنها را انتخاب کنیم....

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۹/۹

بررسی و مقایسه ی برترین 8 مگاپیکسلی های دنیای موبایل

مقدمه

 به پیروی از یک سنت قدیمی، آخرین و بهترین گوشی های دوربین دار را جمع کردیم تا بهترین آنها را انتخاب کنیم. میدانیم که از آخرین بار مدت زیادی میگذرد. دفعه قبل که دوربین 8 مگا پیکسلی گوشی ها را بررسی کردیم، سال 2008 بود. 8 مگا پیکسل آن زمان و 8 مگا پیکسل امسال، ولی چیز های زیادی تغییر کرده اند. 
image
image
image
image
امروز، فقط با اسمارت فون ها کار داریم. آنها در هر کاری که انجام میدهند بهترین هستند. ولی ما بر روی قابلیت تصویر برداری آنها تمرکز میکنیم، هم گرفتن عکس و هم ضبط ویدئو. میخواهیم از بین برترین اسمارت فون های موجود، قوی ترین آنها از نظر توانایی های دوربین را پیدا کنیم. بنابراین، پلتفُرم و سیستم عامل در این مبارزه نقشی ندارند. گوشی هایی که در این رقابت شرکت میکنند، باید با بیشترین قدرت عکس بگیرند.بیاید با شرکت کننده ها آشنا شویم. به نظر میرسد آیفون 4S جدید همان چیزی است که به دنبالش هستیم، ولی Galaxy S II سامسونگ نیز گزینه قدرتمندی است. در کنار اینها، Xperia arc S سونی اریکسون و آخرین محصول HTC، یعنی Sensation XE را داریم. گوشی قدرتمند N9 از نوکیا و گوشی پیشرفته مجهز به ویندوز موبایل از HTC، یعنی Titan هم از کاندیدا ها هستند. با گذشت زمان، ما برای ارزیابی عملکرد دوربین ها تست های مختلفی را طراحی کرده ایم که در اینجا از آنها برای انتخاب قوی ترین دوربین 8 مگا پیکسلی استفاده میکنیم. 
image
image
image
image
 کیفیت ویدئو نیز در قضاوت ما نقش مهمی را بازی خواهد کرد، ولی عقیده ما این است که کیفیت عکس و ویدئو با هم ارتباط دارند.  ابتدا به ویژگی های هر یک از این گوشی ها میپردازیم. سپس، تست های کیفیت عکس را شروع میکنیم. 

ویژگی های دوربین عکس برداری

 در این رقابت، با چهار پلتفرم کاملا متفاوت روبرو هستیم که سه تای آنها iOS، MeeGo، و Windows Phone هستند. سه گوشی دیگر نیز از اندروید استفاده میکنند. قسمت هایی از توانایی های آنها مشابه هستند، ولی تفاوت های مهمی نیز بین آنها وجود دارد.از آنجا که باید ویژگی های زیادی را مورد بررسی قرار دهیم، تصمیم گرفتیم از یک جدول برای مقایسه استفاده کنیم. 
image
همه موارد در این جدول وجود دارند. از جمله وضوح تصویر، محدوده تصویر(scenes)، تنظیمات ( ISO، sharpness، و غیره) و مواردی مثل قابلیت اجرای دوربین در حالت قفل شده گوشی. اهمیت این موارد، برای همه کاربر ها یکسان نیست. میتوان افکت ها را در هنگام گرفتن عکس و یا پس از آن و توسط یک برنامه دیگر اعمال کرد. ما افکت ها را هم بررسی کرده ایم، ولی آنها در رتبه بندی نقش مهمی ندارند. درجدول، این موارد با جواب بله یا خیر مشخص شده اند، ولی در باره جزئیات آنها توضیحی داده نشده است. هر یک از این گوشی ها، ویژگی های برجسته خودش را دارد، برای همین در مرحله اول سریعا هر یک از آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.آیفون  4S کمترین تنظیمات قابل تغییر را در میان شش گوشی دارد. شما فقط میتوانید تگ جغرافیایی، خط کشی منظره یاب و فکوس لمسی را فعال کنید. ولی حالت HDR و قفل AE/AF در این گوشی در بین همه اسمارت فون ها، بهترین هستند. بنابراین، بر خلاف آنچه محیط ساده برنامه دوربین 4S نشان میدهد، گرفتن عکس با این دوربین میتواند با تنظیمات متنوعی انجام شود. 
image
image
دبل کلیک بر روی کلید خانه بر روی صفحه قفل شده، امکان ورود مستقیم به برنامه دوربین را برای شما فراهم میکند.نوکیا N9 گزینه ای برای فعال کردن منظره یاب ندارد، ولی میتوانید نشانگر های وضوح، فلاش، و صحنه (scene) را مشاهده کنید. منوی تنظیمات در این گوشی از بهترین هاست. به راحتی میتون با لمسس صفحه از آن استفاده کرد، کار با آن ساده است، و تنظیمات متنوعی را برای کاربر ممکن میسازد. 
image
image
Galaxy S II سامسونگ در زمینه منظره یاب قوی تر عمل کرده، زیرا میتوانید 4 میانبر را برای در دسترس بودن انتخاب کنید. در منوی تنظیمات هر گزینه ای که فکرش را بکنید پیدا میشود، ولی وجود منو های فرعی، و دسته بندی نامناسب منو ها ممکن است کار را برای کاربران عادی کمی مشکل کند. 
image
image
Xperia arc S سونی اریکسون هم به شما اجازه میدهد میانبر هایی که در صفحه منظره یاب ظاهر میشوند را مشخص کنید. دسترسی به منوی تنظیمات نیز آسان است. ولی تنظیمات تنوع کمی دارند و کار با دکمه شاتر راحت نیست. امکان فکوس دستی نیز وجود دارد، اگر چه این گزینه تنها در صورتی فعال است که ثبت تصویر با لمس صفحه فعال شده باشد، یعنی با هر بر لمس صفحه، فکوس و گرفتن عکس انجام میشود. 
image
image
HTC Sensation XE در صفحه منظره یاب چند میانبر اصلی را قرار داده و داری تنظیمات نسبتا کاملی است. به لطف روش جدید باز کردن قفل صفحه، میتوانید مستقیما از صفحه قفل شده وارد محیط دوربین شوید. 
image
image
شرکت کننده دیگر HTC، یعنی HTC Titan امکان تنظیمات بیشتری را فراهم میکند، ولی همه آنها در منوی تنظیمات پنهان شده اند. دکمه شاتر بسیار خوش دست و راحت است، و با فشار آن، گوشی از حالت قفل خارج شده و وارد محیط دوربین میشود (در مدل های دیگر، میتوان مستقیما از صفحه قفل شده برنامه دوربین را اجرا کرد، ولی ابتدا باید صفحه را wake کنید). 
image
image
دوربین ها از نظر رابط کاربری با یکدیگر تفاوت دارند و هر یک نقاط قوت و ضعف خود را دارند. برای همین ما به هر یک از آنها امتیاز دادیم تا مقایسه راحت تر انجام شود. همچنین، به هر دوربین، بر اساس امکانات آن نمره ای از 10 میدهیم. 

آماده به کار شدن دوربین و وقفه بین ثبت عکس ها

 یکی از ویژگی های مثبت استفاده از گوشی به عنوان دوربین این است که همیشه همراهتان است. ولی در صورتی که آماده شدن دوربین زیاد طول بکشد یا فاصله زمانی بین گرفتن 2 عکس زیاد باشد، ممکن است لحظه های طلایی را از دست بدهید.ما زمان آماده به کار شدن دوربین ها را در دو حالت سرد (cold) و گرم (warm) اندازه گرفتیم و وقفه بین دو عکس متوالی را مشخص کردیم. 
image
آیفون 4S سریع ترین دوربین را داشت و وقفه 7/0 ثانیه ای بین عکس های متولی آن واقعا تأثیر گذار بود. Xperia arc S سونی اریکسون با وقفه 9/0 ثانیه ای بین گرفتن عکس های متولی توانست به آیفون نزدیک شود و با داشتن warm start 1/1 ثانیه، توانست از آیفون با 1/4 ثانیه جلو بیفتد. با این حال، arc S هنگام وارد شدن به برنامه دوربین زمان زیادی میگیرد، و از این لحاظ جایگاه آخر را به دست می آورد. 

عکس برداری در حالت ماکرو

 ما بر روی عملکرد همه دوربین ها در حالت ماکرو هم یک تست انجام دادیم. همه دوربین ها، موفق شدند از فاصله 5/7 سانتیمتری فکوس کنند. Galaxy S II سامسونگ توانست به اندازه 5/2 سانتیمتر بیش از بقیه دوربین ها به سوژه نزدیک شود و فکوس کند.همچنین، سطحی که در حالت ماکرو در عکس ثبت میشود، برای هر دوربین اندازه گیری شد. وضوح تصاویر هر شش دوربین دقیقا با هم مساوی است. بنابراین هر چه سطح کوچکتر باشد، بزرگنمایی بیشتری را خواهیم داشت. 
image
Galaxy S II با وجود قوی تر بودن در نزدیک شدن به سوژه، نتوانست بیشترین بزرگنمایی را ارائه دهد و این مقام به HTC Titan رسید. در این قسمت بد ترین عملکرد مربوط به Xperia arc S سونی اریکسون بود، ولی اختلاف خیلی زیاد نبود، و در حدود 30% میشد.البته در مورد همه دوربین ها، گاهی با وجود اعلام شدن فکوس، فکوس انجام نشده بود و بنابراین ممکن است تعدادی از عکس ها خراب شوند. این مشکل معمولا هنگام استفاده از فکوس خودکار پیوسته اتفاق میافتد. 

عملکرد دوربین عکس برداری

 طراحی یک دوربین دیجیتال برای گرفتن عکس های با کیفیت زمان میبرد و نیازمند تلاش زیادی است. ولی برای شرکت کننده های امروز ما، کیفیت عکس اهمیت زیادی دارد و برای همین آنها هیچ چیزی را به شانس واگذار نکرده اند.ما هم چندین روزرا صرف ارزیابی عملکرد این دوربین ها در شرایط مختلف کردیم. برای جنبه های مختلف کیفیت عکس هر دوربین، امتیاز هایی را در نظر گرفتیم. تعدادی عکس نمونه را در اینجا ارائه کردیم که خودتان هم بتوانید قضاوت کنید، و برای نشان دادن موارد مورد نظرمان، از تصاویر کراپ شده استفاده کردیم.در بخش های بعدی این نوشته، عکس هایی با حد اکثر کیفیت از هر گوشی را ارائه کرده ایم، ولی در اینجا در هر قسمت چند نمونه از عکس های گرفته شده با هر دوربین را کنا هم قرار داده ایم. 
image

عملکرد در نور روز

 برای ارزیابی عملکرد هر یک از دوربین ها در روز، از چهار قسمت کراپ شده از چهار عکس استفاده میکنیم. در قسمت بعد که هرگوشی جدا گانه بررسی میشود، میتوانید تصاویر کامل را ببینید، ولی حالا میخواهیم دوربین ها را با هم مقایسه کنیم.

وضوح تصویر. برای ارزیابی وضوح تصویر، باید میزان جزئیات ثبت شده در تصویر نهایی را سنجید. در تصویر A به خطوطی که زاویه های مختلف دارند، در تصویر B به بافت دیوار، و در تصویر C به عدد های روی تابلوی قیمت پمپ بنزین توجه کنید.

 
image
در عکس های گرفته شده با آیفون 4S خطوط سفید به شکل خط های مستقیم و واضح دیده میشوند و سطح دیوار با بیشترین حد جزئیات قابل مشاهده است. همچنین عدد ها کاملا خوانا هستند که مجموع این ها آیفون را در مقام اول و Galaxy S II را در مقام بعد از آن قرار میدهد. در اینجا، N9 نوکیا و HTC Titan در مقام آخر جای میگیرند (نمایش خطوط سفید به صورت شکسته در A، حذف بافت سطح دیوار در B، و نویز زیاد و ناخوانا بودن اعداد در C).

نویز و کاهش نویز. نویز در قشمت هایی از عکس که تاریک و یا دارای رنگ یکدست هستند بهتر قابل مشاهده است، به همین دلیل برای مقایسه دوربین ها از نظرنویز به قطعه عکس Dنگاه میکنیم. با توجه به شاخ و برگ درخت ها و بافت اجسام در عکس های دیگر میبینید که میتوان با هزینه از دست رفتن جزئیات در عکس ها، نویز را کاهش داد.

 
image
در اینجا، Galaxy S II سامسونگ تا حد زیادی نویز را حذف کرده، بدون اینکه کاهش قابل توجهی در جزئیات اتفاق بیفتد، همانطور که میبینید آسمان صاف است و برگ های درخت ها مشخص هستند. 4S با کمی نویز تشعشعی (luminance noise) درمقام دوم قرار میگیرد. Sensation XE و Titan به خاطر سطح بالای نویز و محو بودن شاخ و برگ درخت ها بازنده های این مرحله هستند. 

محدوده دینامیک (Dynamic range). ویژگی بعدی محدوده دینامیک است که عبارت است از مقدار جزئیاتی که در عکس های گرفته شده از صحنه های با کنتراست بالا (high contrasty scenes) در روشنترین و تاریکترین قسمت های عکس ثبت شده اند. صحنه های دارا کنتراست بالا، که حاوی سایه های شدید و منابع نورخیلی روشن هستند، از چالش های جدی دوربین های تلفن های همراه به شمار میروند. در صورتی که محدده دینامیک کم باشد، دوربین ها مجبور میشوند بین جزئیات موجود در سایه و جزئیات موجود در قسمت های روشن، یکی را انتخاب کنند. بدون اینکه بدانند کدام یک برای کاربر اهمیت بیشتری دارد. ما نحوه برخورد دوربین ها با این چالش را ارزیابی کردیم و راهکار متعادل آنها در این زمینه را پسندیدیم. تصویر Cمثال خوبی از محدوده های دینامیک دوربین است.

 
image
نوکیا N9 در هر دو منطقه روشن و تیره کمترین مقدار clipping را نشان میدهد. آیفون 4S با مقدار کمی clipping بر روی دیوار های تحت تابش نور مستقیم به مقام دوم میرسد. Sensation XE هم در سایه و همدر قسمت روشن، جزئیات زیادی را از دست میدهد و در جایگاه آخر قرار میگیرد.با توجه به همین تصاویر، میتوان در مورد انتخاب نوردهی (exposure) مناسب توسط دوربین قضاوت کرد. بیشتر دوربین ها تمایل به نوردهی بیش از حد دارند، و N9 مقام اول را در زمینه کیفیت نوردهی به دست می آورد. عملکرد 4S نیز خوب است، با اینکه تا حدی افراط در نوردهی در عکس های گرفته شده با آن دیده میشود. در این قسمت، arc S که همه کس ها را بیش از حد نوردهی میکند، مقام آخر را دارد.

بازسازی رنگ (Color rendition). بیایید به بازسازی رنگ نگاهی بیندازیم. تصویر های A و C داری سطح های بزرگی از سه رنگ اصلی هستند.

 
image
در اینجا، موضوع اصلی توازن رنگ های گرم است که باعث به وجود آمدن نوعی هاله (tinge) زرد میشود و از طریق افزایش شدت (oversaturate) رنگها ، باعث واضح تر شدن آنها میشود.آیفون 4S رنگ ها را دقیق (و نزدیک به رنگ واقعی) نشان میدهد. در عکس های گرفته شده با Galaxy S II رنگ ها سرد تر هستند، ولی حد اقل شدت آنها بیش از حد زیاد نشده است. S II در کنار N9 درمقام دوم قرار میگیرد. عکس های این دو گوشی داری کمی تغییر رنگ هستند (در این مورد، رنگ ها کمی گرم ترند). سه دوربین دیگر، به یک اندازه ضعیف عمل کردند و با هم در جایگاه آخر قرار گرفتند.

خلاصه

 امتیاز هایی که هر یک از گوشی ها در زمینه عملکرد در نور روز گرفتند به این صورت هستند. ارزش امتیاز های مختلف یکسان نیست. بنابراین نمیتوان با جمع زدن امتیاز های هر گوشی برنده را مشخص کرد. 
image
آیفون 4S برنده این قسمت است، زیرا با وجود اینکه در همه زمینه ها بهترین مقام را نداشت، روی هم رفته بهترین عکس ها را گرفت. دوربین های دیگر در بعضی از زمینه ها از 4S بهتر بودند، ولی هیچ کدام نتونستند در کل از 4S بهتر عمل کنند. عملکرد در نور کم 

فلاش خاموش. بیایید عملکرد دوربین ها در تاریکی و بدون فلاش را بررسی کنیم. بازده فلاش های این دوربین ها با هم تفاوت دارد، که این باعث میشود مقایسه تصاویر گرفته شده در نور کم بدون آگاهی از قابلیت سنسور های آنها بسیار مشکل باشد.

 
image
تصاویر نمونه تنها قسمت کوچکی از عکس ها را نشان میدهند، بنابراین عکس های کامل را هم در اینجا قرار دادیم، که در صورت تمایل بتوانید نگاهی به آنها بیندزید. عکس های Galaxy S II و نوکیا N9 داری سطح بالایی از جزئیات و بدون نویز هستند. عملکرد Xperia arc S نیز خیلی خوب است، ولی کمی نویز رنگی در آن دیده lیمیشود. عکس های Sensation XE در تاریکی نویز زیادی دارند، ولی در عین حال جزئیات را نیز حفظ کرده اند. و باز هم خواهر آن Titan بهتر عمل میکند. 
image

فلاش روشن. در مرحله بعد، به عملکرد فلاش نگاهی میندزیم. سوژه نسبتا به دوربین نزدیک است و تنها منبع نور فلاش LED است. نتیجه، در تصویر F نشان داده شده.

 
image
میبینید که ترکیب فلاش و سنسور در Galaxy S IIبهترین نتیجه را به همراه داشته، و عکس به دست آمده بدون نویز است (ولی در سایه ها تصویر کمی به سبزی میزند). آیفون 4S فلاش ضعیف تری دارد، ولی جزئیات زیادی در عکس مشخص است و خبری از هاله های رنگی نیست.  Sensation XE از نویز زیاد (شامل نویز رنگی ) در عکس ها رنج میبرد، ولی داری یک فلاش LED دو تایی و رنگ های بسیار دقیق است. عملکرد فلاش در N9خیلی ضعیف است و با وجود استفاده از 2 LED، نتوانست تمام صحنه را روشن کند. تصاویر گرفته شده به کمک این فلاش داری مقدار زیادی نویز و تغییر در رنگ ها هستند. Titan داری یک فلاش بسیار قوی است، ولی در همه عکس های آن تغییر رنگ و نویز رنگی مشاهده شد. در عکس های arc S رنگ ها بسیار دقیق بودند، ولی کمی نویز رنگی هم دیده میشد.در اینجا میتوانید عکس های کاملی که تصویر F از آنها استخراج شده را ببینید. 
image

خلاصه

وقت جمع بندی عملکرد دوربین ها در نور کم رسیده. نتایج به دست آمده خیلی به هم نزدیک هستند. با این حال، میخواهیم Galaxy S IIرا به عنوان برنده این قسمت انتخاب کنیم، گرچه رقابت این گوشی با 4S بسیار تنگاتنگ بود. Sensation XE پس از عملکرد ضعیف در نور کافی، در این قسمت تا حدی اعتبار خودش را زنده کرد. 
image
مروری بر توانایی عکاسی هر گوشی

آیفون 4S

 در عکس های آیفون 4S مقدار قابل توجهی نویز تشعشعی دیده میشود، با این حال جزئیات ثبت شده توسط آن از بقیه گوشی های مورد بررسی بیشتر است. هایلایت ها در عکس های گرفته شده با 4S همیشه بیش از حد روشن هستند که این باعث کاهش سطح جزئیات میشود، ولی سایه ها بسیار خوب ثبت میگردند.عکس ها خیلی واضح هستند، رنگ بندی آنها دقیق و مقدار نویز آنها بسیار کم است. عکس های گفته شده توسط این گوشی در تاریکی داری مقداری نویز هستند، ولی سطح جزئیات آنها نسبتا خوب است. رنگ بندی عکس ها خیلی خوب است، ولی عملکرد فلاش LED ضعیف ارزیابی شد. در اینجا نمونه هایی از عکس های گرفته شده با آیفون 4S را میبینید. 
image
  

نوکیا N9

نوکیا N9با نوردهی دقیق و محدوده دینامیک وسیع خود، توجه زیادی را به خود جلب کرد. عکس های گرفته شده تا حدی حالت دانه دانه ای دارند ولی فاقد نویز رنگی هستند. ولی در بزرگ نمایی 100 %، جزئیات ظریف تا حد زدی از عکس ها حذف میشوند.تصاویر گرفته شده در روز بدون نویز و داری رنگ بندی دقیق هستند (البته از نظر اشباع رنگک کمی مشکل دارند). عکس های گرفته شده در نور کم داری مقدار نویز کم و سطح قابل قبولی از جزئیات هستند، ولی یک هاله رنگی در آنها دیده میشود. فلاش این دوربین در مقایسه با رقیب های آن بسیار ضعیف است، حتی با این که از دو LED استفاده میکند. اینجا نمونه هایی از عکس های گرفته شده با نوکیا N9را میبینید. 
image

سامسونگ I9100  Galaxy S II

  Galaxy S II در حذف نویز از عکس ها خوب عمل میکند و عکس های آن کمی حالت دانه دانه دارند و سطح بالایی از جزئیات را ثبت میکنند. عکس ها نسبتا واضح هستند و در قسمت های روشن آنهاکمی clipping  تراز سفیدی تقریباً خوب است، ولی نهایتا رنگ ها را کمی به سمت سردی تغییر میدهد. به جز این مورد، رنگ بندی دقیق است. گاهی اقت با واضح شدن بیش از حد (oversharpening)عکس ها روبرو هستیم که به خاطر حذف نویز اتفاق افتاده. عکس های گرفته شده در تاریکی نویز کمی دارند، ولی مقدار جزئیات و کنتراست آنها نسبتا کم است. همچنین، در سایه ها، یک هاله کمرنگ دیده میشود. عملکرد فلاش تک LED متوسط ارزیابی شد، و دوربین در تاریکی عکس هایی تقریباً بدون نویز را ثبت کرد.در اینجا نمونه هایی از عکس های گرفته شده با Galaxy S IIسامسونگ را میبنید. 
image
 

سونی اریکسون arc S

 arc S سونی اریکسون تلاش زیادی برای حذف نویز نمیکند که باعث دیده شدن مقداری نویز در عکس ها (مخصوصا عکس های گرفته شده در نور کم) میشود، ولی عکس ها جزئیات ضعیفی را در خود ثبت کرده اند. هایلایت ها بیش از حد روشن شده اند و جزئیات آنها محو شده است، ولی در سایه میتوان جزئیات ظریفی را مشاهده کرد (البته همراه با نویز).رنگ عکس ها کمی به زردی میزند ( کاربران بیشتر رنگ های گرم را ترجح میدهند). رنگ ها بیش از حد اشباع شده اند و در مرکز بعضی از عکس ها میتوان یک نقطه صورتی کمرنگ را دید. همچنین، در مرز های داری کنتراست بالا، یک هاله متمایل به آبی دیده میشود. در تاریکی عکس ها جزئیات ظریفی را در خود ثبت کرده اند، ولی کنتراست آنها کم و نویز موجود در آنها نسبتا زیاد است. عملکرد فلاش LED این دوربین متوسط ارزیابی میشود. در اینجا نمونه هایی از عکس های گرفته شده با Xperia arc S سونی اریکسون را میبیند. 
image

HTC Sensation XE

 عکس های گرفته شده با HTC Sensation XE پر از نویز هستند. محدوده دینامیک دوربین کوچک است، که این به معنی از دست رفتن جزئیات هم در هایلایت ها و هم در سایه ها است. دوربین با توجه به توانایی ای که دارد بهترین نوردهی را انتخاب میکند، ولی این کافی نیست.تراز سفیدی عکس ها را به زردی میل میدهد. و دیگر این که شدت اشباع بیش از حد زیاد است.در حالت عکس برداری در تاریکی با فلاش، Sensation XE با وجود داشتن قوی ترین فلاش، بیشترین مقدار نویز را در عکس هایش ثبت کرد که نتیجه آن کاهش شدید جزئیات تصویر بود. عکس هایی که در روشنایی کمی بیشتر و بدون فلاش گرفته شده بودندم کیفیفت خیلی خوبی داشتند. 
image

HTC Titan

 زاویه لنز HTC Titan باز تر از رقبای آن است، که باعث میشود در ثبت منظره ها بهتر عمل کند و در گرفتن عکس های کلوز آپ، جزئیات ثبت شده کمتر و خطای لنز بیشتر باشد.عملگر کاهش نویز بیش از حد شدید است و عکس ها را تقریباً به شکل نقاشی های آبرنگ در می آورد. جزئیات ظریف از عکس ها حذف میشوند، ولی حتی در این صورت نیز مقداری نویز رنگی مشاهده میشود. در عکس های Titan ، توازن بهتری بین بین نور پردازی قسمت های روشن و سایه دیده میشود، ولی در اینجا هم مانند عکس های گرفته شده با XE، رنگ بندی به زردی میزند. در بیشتر نمونه عکس های گرفته شده، یک نقطه صورتی مشاهده میشود.عکس های گرفته شده با Titan در تاریکی نویز زیادی دارند و جزئیات ظریفی را در خود ثبت میکنند. فلاش نسبتا قوی است، ولی یک هاله روی کل عکس را میگیرد. به جز این مورد، عکس های گرفته شده در نور کم کاملا قابل قبول هستند 
image

بررسی قابلیت ضبط ویدئو

 با ساده شدن به اشتراک گذاری ویدئو ها روی اینترنت، محبوبیت قابلیت ضبط ویدئو با گوشی های دوربین افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به طوری که در مورد اسمارت فون های امروزی، نداشتن قابلیت فیلم برداری HD یک نقطه ضعف جدی به شمار میرود.همه ویدئو های HD مانند هم نیستند. از 6 گوشی مورد برسی، نیمی از آنها قابلیت ضبط ویدئو های FULL HD را دارند (یعنی هر فریم با وضوح 2 مگا پیکسل) و نیم دیگر آنها فیلم برداری را به صورت p720 (تقریباً 9/0 مگا پیکسل در فریم) انجام میدهند.علاوه بر این، وضوح ویدئو تنها عامل مشخص کننده کیفیت فیلم گرفته شده نیست. میدان دید، نوع فشرده سازی، کدک مورد استفاده، حالت فکوس خودکار، و بازسازی رنگ از جمله عوامل تأثیر گذار بر محبوبیت ویدئو های ضبط شده هستند.برای مقایسه قابلیت ضبط ویدئو در این شش گوشی، ما کیفیت فریم ها، میزان روانی ویدئو و نیز صدای ذخیره شده همراه با آن را بررسی کردیم. ما دوربین ها را از نظر قابلیت فیلم برداری به دو دسته p1080 و p720 تقسیم کردیم و نمونه هایی از ویدئو های تهیه شده توسط هر یک را آماده کردیم.دوربین هایی که توانایی ضبط ویدئو در دو حالت p720 و p1080 را داشتند، در هر دو حالت مورد قضاوت قرار گرفتند. 
image
توانایی دوربین گوشی های مختلف، با هم متفاوت است. بنابراین برابر بودن امتیاز دو گوشی در یک زمینه خاص لزوما به معنی مشابه بودن نتیجه نیست. در HTC Titan کلید شاتر واقعا راحت طراحی شده که این به بالا رفتن امتیازش کمک کرد. لرزش گیر ویدئوی آیفون 4S به خوبی عمل میکند ( ولی دکمه کنترل حجم صدا، برای استفاده به عنوان دکمه شاتر گزینه مناسبی نیست). arc S با گرفتن امتیاز خوب در زمینه های مختلف، و استفاده از کلید سخت افزاری برای شاتر (که میتوانست خیلی راحت تر باشد)، مجموعا قوی ارزیابی شد. 

قابلیت ضبط ویدئو در نور مناسب

 

وضوح در نور مناسب. ابتدا، وضوح ویدئو های ضبط شده در نور مناسب را بررسی میکنیم. در این زمینه، آیفون 4S در رتبه اول است و Galaxy S II و Sensation XE مشترکا مقام دوم را به دست می آورند. در مورد ویدئو های p1080، نمونه های ضبط شده توسط دو گوشی اندرویدی روان تر از نمونه تهیه شده توسط 4S به نظر میرسند. نوکیا N9 با حذف بسیاری از جزئیات در ویدئو ها، ضعیف عمل میکند و ویدئو های p720 ضبط شده توسط XE نیز وضعیت چندان بهتری ندارند.

در اینجا، برای روشن تر شدن بحث نمونه هایی از ویدئو ها نشان داده شده اند. 
image

بررسی رنگ ویدئو ها در نور مناسب. در زمینه رنگ، گوشیها رقابت نزدیکی با هم داشتند. نکته عجیب این که Galaxy S II برای ویدئو های p720 از یک color balance متفاوت استفاده میکند که نسبت به حالت مورد استفاده برای ویده های p1080، خیلی بهتر است. Sensation XE نیز با تغییر وضوح فیلمبردری به p720، از تراز متفاوتی استفاده میگند.

نویز و کاهش نویز در نور مناسب. با مورد توجه قرار دادن توانایی دوربین ها در حذف نویز، ما تعادل حذف نویز و نگه داشتن جزئیات را مبنای قضاوت قرار دادیم. در زمینه ضبط تصاویر FULL HD و p720، ، آیفون 4S و Galaxy S II به ترتیب بهترین عملکرد را داشتند (به خاطر استفاده از تکنولوژی. pixel binning ). arc S مقدار زیادی نویز رنگی را در ویدئو های خود ثبت میکند و بازنده این قسمت میشود.

فریمریت(framerate) و بیتریت(bitrate). فریمریت و بیتریت هر ویدئو نیز تست شد، و همه گوشی ها به جز نوکیا N9 قابلیت فیلم برداری با سرعت 30 فریم بر ثانیه را نشان دادند. نوکیا N9 رفتار عجیبی از خود نشان میدهد، که بعدا به آن میپردازیم.

 
image
بیتریت ویدئو های ضبط شده با آیفون 4S از دیگر گوشی ها خیلی بالا تر است (که یکی از عوامل کیفیت بالای این ویدئو ها است)، ولی اگر ضبط ویدئو در حالت p720 ممکن بود بهتر میشد، زیرا در حالت FULL HD حافظه با سرعت زیادی پر میشود. بیتریت ضبط ویدئو در حالت p720 توسط Galaxy S IIکمی بیشتر از حالت p1080 XE است، که باعث میشود امتیاز این دو گوشی در زمینه وضوح تصویر با هم مساوی شود. 

خلاصه

 در جدول زیر به گوشی های مورد بررسی در هر زمینه امتیازی بین 1 تا 10 داده شده. 
image
آیفون 4S به امتیاز کامل 10 خیلی نزدیک شد، و Galaxy S II با مقداری فاصله در مقام دوم قرار گرفت. نقطه ضعف S II در توازن رنگ ها بود، ولی در حالت p720 کیفیت بهتر شد، تا آنجا که ویدی p720 این گوشی در مقام اول قرار گرفت. در بین گوشی هایی که فقط ویدو های p720 ضبط میکنند، HTC Titan مقام اول را کسب میکند. N9از نظر روان بودن ویدو ضعیف عمل کرد، زیرا فریم ریت ویدئو های ضبط شده با آن از 24 فریم بر ثانیه فرا تر نرفت (در حالت فیلم برداری در تاریکی این عدد بیشتر بود، در قسمت بعد توضیح بیشتری میدهیم). 

قابلیت ضبط ویدئو در نور کم.

 

وضوح. در زمینه عملکرد در نور کم، باز هم آیفون 4S از نظر وضوح تصویر بیشترین امتیاز را میگیرد. در مورد فیلم برداری p1080، Galaxy S IIمقام دوم را به دست می آورد و  N9باز هم آخر میشود.

 در اینجا تصویری از ویدئو های گرفته شده را میبینید.
image

 بازسازی رنگ. Galaxy S II در حالت p720 از نظر بازسازی رنگ بهتر عمل میکند و در تاریکی، حتی از 4S نیز قوی تر ظاهر میشود. به جز Titan ، بقیه گوشی ها با فاصله کمی پشت سر Galaxy S II قرار گرفتند.

 نویز و کاهش نویز. کمتر بودن وضوح ضبط ویدئو، تأثیر زیادی روی کاهش نویز دارد. ویدئو های ضبط شده توسط S II در p720 از نظر مقدار نویز مشابه نمونه های ضبط شده توسط 4S هستند، زیرا کاهش نویز بدون کاهش جزئیات تصویر، از مزایای اصلی تکنولوژی pixel binning است. N9نوکیا و arc S سونی اریکسون از نظر مقدار نویز بسیار ضعیف عمل کردند.

 فریمریت و بیتریت. برای بیشتر گوشی ها، با کمتر شدن نور محیط فریمریت نیز کاهش پیدا کرد. در این زمینه بیشترین افت فریمریت مربوط به Sensation XE بود که فریمریت آن تا پایین تر از 24 فریم بر ثانیه کاهش یافت. دیدن این که فریمریت نوکیا N9 در این حالت به 29 فریم بر ثانیه افزایش پیدا کرد، ما را شوکه کرد. ما فیلم برداری با این گوشی در شرایط نوری دیگر را نیز امتحان کردیم و باز هم دیدیم که هر چه محیط تاریک تر باشد، فریم ریت به 30 فریم بر ثانیه نزدیک تر است. به عقیده ما، این رفتار باید با میزان جزئیاتی که مورد پردازش هرر میگیرند در ارتباط است.

 
image

خلاصه

 برای جمع بندی، امتیاز های کسب شده توسط اهر گوشی را در جدول زیر نشان دادیم.
image
 حتی در شرایط فیلم برداری در نور کم هم 4S مقام اول را به دست آورد و Galaxy S IIدوم شد. Galaxy S II در رقابت بین ویدئو های ضبط p720 ضبط شده در محیط تاریک مقام اول را به دست اورد، ولی بین گوشی هایی که ضبط ویدئو را فقط در حالت p720 انجام میدهند، Titan در مقام اول قرار میگیرد. 

بررسی قابلیت ضبط ویدئو

 

آیفون 4S

ویدئو های ضبط شده توسط آیفون 4S جزئیات را به خوبی نشان میدهند و این گوشی را در مقام اول این قسمت قرار میدهند. البته این توانایی در ثبت جزئیات، با هزینه کردن فضای ذخیره سازی به دست می آید. یک ویدئوی کوتاه 20 ثانیه ای تقریباً 60 مگا بایت فضا اشغال میکند و نمیتوانید برای صرفه جویی در فضا حالت فیلم برداری را به p720 کاهش دهید. برای ذخیره یک ویدئوی 10 دقیقه ای، به 7/1 تا 8/1گیگا بایت فضا احتیاج دارید. کسانی که روی آیفون خود حافظه 16 گیگابایتی دارند، باید هر از چند گاهی ویدئو های خود را از روی گوشی بر دارند تا برای بقیه چیز ها جایی باقی بماند.حتی ویدئو های ضبط شده در تاریکی نیز جزئیات زیادی را نشان میدهند، ولی نویز موجود در آنها نیز نسبتا زیاد است. در هر صورت، این گوشی در نور کم بهترین ویدئو ها را ضبط میکند. قفل AE/AF و لرزش گیر باعث بهتر شدن تصویر میشوند. اگر میخواهید گوشی شما بهترین ویدئو های FULL HD را ضبط کند، آیفون 4S همان چیزی است که دنبالش هستید. نقطه ضعف این ویدئو ها صدای آنهاست که به صورت مونو و با نرخ 64 بیت بر ثانیه ( AAC ) ذخیره میشود. همچنین میدان دید 40 میلیمتری این گوشی در حالت ضبط ویدئو نسبت به زاویه باز 30 میلیمتری FoV در حالت عکس برداری خیلی کمتر است. در اینجا یک نمونه ویدئو FULL HD ضبط شده توسط آیفون 4S مهارت این گوشی در فیلم برداری در نور مناسب و نور کم را نشان میدهد. یادتان نرود که حالت نمایش p1080 را انتخاب کنید و آن را به صورت تمام صفحه تماشا کنید.

نوکیا N9

نوکیا N9 قابلیت ضبط ویدئو به صورت p720 را دارد و تصاویر از نظر سطح جزئیات بسیار ضعیف هستند. در قسمت های داری کنتراست کم، اثر فشردگی بیش از حد دیده میشود. بسته به شرایط فیلم برداری، ممکن است ویدئو ی ضبط شده کاملا روان نباشد (یعنی فریمریت آن به 30 فریم بر ثانیه نرسد و بین 25 تا 27 فریم بر ثانیه باشد). هایلایت ها و سایه ها به درستی نشان داده میشوند. اشباع رنگ ها نسبتا خوب است و توازن رنگ ها به سمت رنگ های سرد تر میل میکند. با وجود اندازه بزرگ دیفراگم دوربین، ویدئو های ضبط شده در نور کم با نویز زیاد و محو شدگی حرکت (motion blur) همراه هستند. صدای ویدئو ها به صورت استریو و با بیتریت 132 کیلو بیت بر ثانیه ( AAC ذخیره میشود).  

Galaxy S II

سطح جزئیات در همه نقاط تصویر در ویدئو های ضبط شده توسط Galaxy S IIبالا است.  درست مانند حالت عکس برداری، در اینجا نیز white balance ویدئو را با رنگ های سرد ثبت میکند. به جز این مورد، رنگ ها مشکلی ندارند و کیفیت ویدئو نیز قابل قبول است. راستی، اگر حالت فیلم برداری را به p720 تغییر دهید، وضوح خیلی بهتری را خواهید داشت. در فیلم های گرفته شده در تاریکی، وجود نویز باعث از دست رفتن بسیاری از جزئیات میشود. ولی باز هم ویدئو کیفیت قابل قبولی خواهد داشت. هنگام فیلمبردری در نور کم، فریمریت ویدئو های FULL HD تا 25 فریم بر ثانیه کاهش می یابد، ولی ویدئو های p720 همچنان با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط میشوند.  صدای ویدئو به صورت مونو و با سرعت 60 کیلو بیت بر ثانیه ضبط میشود. 

سونی اریکسون Xperia arc S

سونی اریکسون Xperia arc S ویدئو های p720 را با سطح جزئیات نسبتا خوبی ضبط میکند. به عقیده ما میزان فشردگی (compression) بیش از حدِ لازم است که این باعث بروز softness در بعضی قسمت های تصویر میشود. در فیلم برداری در نور کم، ویدئو با فریمریت کمتر از 30 فریم بر ثانیه ضبط میشود. با تاریک شدن محیط، حسگر backlit توانایی خود در حذف نویز را از دست میدهد و بسیاری از جزئیات تصویر از بین میروند.  صدای همراه ویدئو با بیت ریت 128 کیلو بیت بر ثانیه ذخیره میشود (با استفاده از کدک AAC ). در اینجا نمونه ای از ویدئو ی ضبط شده توسط سونی اریکسن Xperia arc S دیده میشود (بهتر است در حالت تمام صفحه پخش شود). ویدئو های ضبط شده توسط Sensation XE حاوی سطح بالایی از جزئیات هستند، ولی فشرده سازی بیش از حد باعث از دست رفتن مقداری از جزئیات تصویر در نواحی داری کنتراست کمتر میشود. محو شدن حرکت نیز نسبت به رقبای دیگر شدت بیشتری دارد. رنگ ها اغلب بیش از حد اشباع شده اند. فیلم برداری در نور کم، با افت قابل توجه کیفیت و فریمریت همراه است. در تاریکی، ضبط ویدئو در هر دو حالت p1080 و p720 با فریمریت زیر 24 فریم بر ثانیه انجام میشود. صدای همراه ویدئو به صورت استریو و با بیتریت 128 کیلو بیت بر ثانیه ( AAC ) ضبط میشود.  ویدئوی زیر که نمونه ضبط شده توسط Sensation XE است را با وضوح p1028 و به صورت تمام صفحه تماشا کنید. 

HTC Titan

 ویدئو های ضبط شده توسط HTC Titan ، با توجه به وضوح p720، سطح بالایی از جزئیات را دارا هستند. ولی در اینجا نیز فشردگی بیش از حد باعث محو شدن تصویر در بعضی از نقاط میشود. ویدئو های ضبط شده در تاریکی بسیار قابل قبول هستند. نویز در حد بسیار کمی نگه داشته شده و سطح جزئیات تصویر بسیار نزدیک به تصاویر ضبط شده در نور کافی است.  ویده های Titan نیز با صدای استریو همراه هستند (در اینجا هم از کدک AAC استفاده شده).  

نتیجه گیری

 از زمانی که اولین دوربین 8 مگا پیکسلی یک گوشی را تست کردیم تقریبا 3 سال گذشته، و در این مدت چیز های زیادی تغیر کرده اند. گوشی هایی که دارای دوربین 8 مگا پیکسلی هسند تصاویری با کیفیت فوق العاده ارائه میدهند و فیلم برداری HD نیز بخش مهمی از عملکرد آنها است. ما داده های زیادی را در جدول ها قرار داده و با هم مقایسه کردیم و نظرمان در باره عملکرد دوربین هر گوشی در هر یک از زمینه ها را ارائه کردیم. ولی حالا وقت آن است که نتیجه گیری نهایی را انجام دهیم. یادتان باشد که در اینجا، این شش گوشی را فقط بر اساس دوربین هایشان با هم مقایسه میکنیم. از نظر ما، آیفون 4S بهترین دوربین را در میان رقبای خود دارد. در همه زمینه های مورد بررسی ما، دوربین عکاسی این گوشی مقام اول یا دوم را به دست آورد. در زمینه فیلم برداری هم دوربین این گوشی در مقام اول قرار گرفت. این نشان میدهد که وقتی اپل بخواهد در چیزی پیشرفت کند، به سرعت در آن به مقام اول میرسد (برای درک این سرعت، عملکرد دوربین آیفون های اولیه را به یاد بیاورید).مثل همه محصولات اپل، 4S نیز بر روی بهترین حالت ها تمرکز کرده و به کمتر از، مانند فیلم برداری p720 و یا عکس برداری با کیفیت کمتر قانع نیست. با این حال، امکانات آن بسیار خوب هستند. native HDR mode، قفل AE/AF و لرزشگیر ویدئو میتوانند تاثیر زیادی در محبوبیت دوربین این گوشی داشته باشند. Galaxy S II سامسونگ در زمینه عملکرد کلی در بهترین جایگاه قرار میگیرد. در بیشتر مواقع، قابلیت فیلم برداری و عکاسی آن بهتر از رقیبهایش است. این گوشی تا مدت ها بهترین گوشی با دوربین 8 مگا پیکسل- p1080 شناخته میشد، ولی پس از گذشت 8 ماه (که در دنیای فناوری مدت زیادی است)، وقت آن رسیده که این عنوان تغیر پیدا کند.
image
image
اکر برای شما قابلیت ضبط ویدئو های Full HD مهم تر از کیفیت عکس است، HTC Sensation XE انتخاب خوبی خواهد بود. برای آنهایی که به بالا بودن محدوده دینامیک در عکس هایشان اهمیت میدهند، ولی عملکرد کلی دوربین اهمیت چندانی برایشان ندارد، N9 نوکیا گزینه مناسبی است. Xperia arc S سونی اریکسون با به دست آوردن رتبه متوسط در بین شش گوشی مورد بررسی، یک گوشی دوربین دار قابل احترام به شمار میرود. Titan ما را سورپریز کرد. ما از HTC انتظار یک گوشی WP7 قوی را نداشتیم. ولی کیفیت عکس های گرفته شده با دوربین این گوشی و همچنین ویدئو های p720 ضبط شده با آن بسیار خوب بود. ولی بزرگترین سورپریز قرار گرفتن یک آیفون در رتبه اول گوشی های دوربین دار است. اپل برای رسیدن به این مقام باید راه درازی را طی میکرد، که ظاهرا وقت لازم برای این کار را داشته است. آنها از این نظر شانس آورده اند. چون در صنعت گوشی های موبایل، زمان چیز با ارزشی است. 
image
image
image
image
مدت زیادی است که بهترین گوشی ها با قابلیت عکاسی 8 مگا پیکسلی ارائه میشوند. ولی این به معنی ساکن شدن صنعت گوشی های موبایل نیست. قابلیت ضبط ویدئو نیز در این مدت پیشرفت زیادی داشته است و باعث شده است که تبلت ها و اسمارت فون ها به مقامی بسیار بالاتر از آنچه انتظار میرفت برسند. رکورد 12 مگا پیکسل هم اخیرا شکسته شده، ولی تولید کننده ها ترجیح میدهند تا مدتی دوربین های 8 مگاپیکسلی قوی را بر روی گوشی ها نصب کند. ما با این روند مخالف نیستیم، ولی به هر حال با پیکسل های بیشتر، عکس های بهتری میتوان گرفت.

 GSMARENA

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)