خانهاخبار
تمامی محصولات مورد انتظار در رویداد WWDC فردا

تمامی محصولات مورد انتظار در رویداد WWDC فردا

به فاصله یک روز مانده تا یکی از جذاب‌ترین و طولانی‌ترین رویدادهای تاریخ اپل، قصد داریم تا با توجه به جدیدترین گزارش‌ها و شایعات، همه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری محتمل در این مراسم را بررسی کنیم.
۱۴۰۲/۳/۱۴

به سی و چهارمین کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل در سراسر جهان، فقط یک روز باقی مانده و قرار است یکی از هیجان‌انگیزترین رویدادهای کلیدی سال‌های اخیر اپل را شاهد باشیم.

image

 

انتظار می‌رود اپل اولین پوشیدنی جدید خود را از زمان عرضه اپل واچ معرفی کند، به علاوه مک‌های جدید و سیستم عامل‌های مختلف دستگاه‌های اپل هم در راه هستند. مقاله امروز همه گزارش‌ها و شایعاتی را که تاکنون در مورد WWDC 2023 منتشر شده، زیر ذره‌بین می‌برد.

سخت افزار

معمولا روال رویداد WWDC اینطور است که در آن سخت افزار معرفی نمی‌شود و اصلا یک مراسم با تمرکز بر روی نرم افزار است. با این حال هر چند وقت یک بار، اپل سنت‌شکنی می‌کند و سخت افزار هم در این کنفرانس معرفی می‌کند و به نظر می‌رسد که یکی از موارد، WWDC امسال است.

هدست واقعیت ترکیبی

هدست AR/VR اپل سالهاست که در حال توسعه فعال بوده است و اپل چندین بار معرفی آن را عقب انداخته تا مشکلات این دستگاه را حل کند. اما انتظار داریم سرانجام در رویداد فردا شاهد رونمایی از این محصول باشیم، هرچند که به نظر نمی‌رسد که عرضه این هدست تا اواخر امسال عملی شود.

گفته می‌شود که هدست اپل طراحی باریک و سبکی داشته دارد که پوشیدن آن را راحتتر از محصولات رقیب می‌کند و وزن سبکتر آن بیشتر به دلیل بسته باتری خارجی است که در هدست ادغام نشده، بلکه در یک محفظه در کنار ران کاربر قرار می‌گیرد و از طریق پورت USB-C به هدست متصل می‌شود. اپل قصد داشته که وزن این دستگاه حدود ۲۰۰ گرم باشد که به طور قابل توجهی آن را از سایر هدست‌های مشابه سبکتر می‌کند.

عمر باتری این هدست در حدود دو ساعت است، اما به دلیل استفاده از باتری خارجی، می‌توان برای استفاده بیشتر از دستگاه باتری‌ها را تعویض کرد. هدست اپل هم از واقعیت مجازی و هم از وافعیت افزوده پشتیبانی می‌کند و یک دکمه فیزیکی تاجی شکل دارد که برای جابجایی میان این حالت‌ها در نظر گرفته شده است.

image

 

اطلاعات طراحی که از این محصول لو رفته، نشان می‌دهد که جنس بدنه آن از آلومینیوم، شیشه و فیبر کربن خواهد بود که ظاهری شبیه به هدست‌های واقعیت مجازی پلی استیشن VR2 یا کوئست ۲ دارد. یک بند شبیه به بند اپل واچ هم برای محکم کرده هدست دور سر قرار می‌گیرد و از طرفی یک بافت نرم شبکه‌ای روی صورت و چشم‌ها را می‌پوشاند.

دو نمایشگر میکرو اولد 4K ساخت شرکت سونی، با وضوح بسیار بالای ۴۰۰۰ پیکسل بر اینچ و روشنایی حداکثری ۵۰۰۰ نیت برای HDR، محتوا را در میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای ارایه می‌دهد. لازم به ذکر است که HDR یک ویژگی معمولی برای هدست‌های واقعیت مجازی نیست و این تراکم پیکسلی از تمامی هدست‌های تولید شده تا به حال بالاتر است. لنزهای دستگاه هم قابل تنظیم خواهند بود و می‌توانند متناسب با فاصله بین مردمک فرد استفاده کننده، تنظیم شوند.

بیش از ۱۲ دوربین حرکات دست، پا و حرکات صورت را ردیابی می‌کنند، به علاوه اسکن عنبیه چشم هم برای احراز هویت فرد در دسترس خواهد بود. ردیابی حرکات قسمت پایین بدن هم کری نیست که هدست‌های مشابه انجام دهند، اما اپل قصد دارد برای ردیابی تمامی آن قسمت‌ها به جز حرکات دست و چشم استفاده کند تا کنترل حداکثری را ارایه دهد. برای مثال کاربران می‌توانند برای انتخاب یک آیتم روی صفحه، با استفاده از حرکات دست برای تعامل با آن، به آن نگاه کنند.  ویژگی تایپ کردن در هوا هم برای ورودی متن در دسترس خواهد بود، اگرچه اپل این امکان را هم داده که افراد با آیفون خود هم بتوانند متن دلخواه را وارد کنند. دوربین‌ها همچنین محیط اطراف را برای برنامه‌های واقعیت افزوده ترسیم می‌کنند و اسکنرهای لایدار نیز در دستگاه گنجانده شده است.

اگرچه که این هدست می‌تواند به مک متصل شود تا آنچه را که روی صفحه نمایش مک است، نشان دهد، اما برای عملکرد مستقل طراحی شده است. دو پردازنده که از نظر قدرت در سطح پردازنده‌های M2 در مک هستند در این هدست استفاده شده که یکی از آنها رده بالاتر و دیگری پایین رده است تا انرژی سنسورها را تامین کند.

با معرفی هدست AR/VR اپل، شاهد سیستم عامل جدیدی هم خواهیم بود که احتمالا «xrOS» نامیده می‌شود. xr مخفف «واقعیت گسترش یافته» و OS هم که به معنی سیستم عامل است. این سیستم عامل برای کاربران آیفون بسیار آشنا خواهد بود، زیرا محیطش شبیه به iOS است و اپل در حال توسعه برنامه‌های اختصاصی برای آن است. سافاری، عکس‌ها، پیام‌ها، نقشه‌ها، فیس تایم، اپل موزیک و موراد دیگر همگی برای رابط سه بعدی این هدست بهینه می‌شوند و البته قرار است برنامه‌های دو بعدی آیپد هو به صورت سه بعدی در این دستگاه نمایش داده شود که یادآور عملکرد یوتیوب در دستگاه‌هایی مانند متا کوئست ۲ است.

اپل در حال توسعه یک برنامه اختصاصی فیتنس پلاس نیز هست که مخصوص کسانی خواهد بود که قصد دارد در حین ورزش از آن استفاده کنند و ویژگی‌های برنامه Health هم کاربران از طریق برنامه‌های مدیتیشن راهنمایی می‌کند. از طرف دیگر اپل قصد دارد یک برنامه تلویزیونی اختصاصی با تمرکز بر روی رسانه‌ها را ارایه کند و این شرکت همکاری با شرکت‌هایی مانند دیزنی و دالبی را برای تولید محتوا آغاز کرده است.

اپل در حال حاضر با توسعه دهدنگان بازی کار می‌کند تا به آنها کمک کند محتوای موجود خود را برای واقعیت ترکیبی به روز کنند و فیس تایم نیز بسیار مورد توجه این شرکت است تا با تغییراتی برای هدست عرضه شود. گفته می‌شود که فیس تایم از چت‌های یک به یک با آواتارهای واقعی که چهره و بدن کاربر را نشان می‌دهد، پشتیبانی می‌کند، در حالی که چت‌های چند نفره از مموجی‌ها استفاده خواهند کرد.

ویژگی‌های کلیدی شایعه شده برای هدست اپل:

  • دوربین دو تایی 4K میکرو اولد با خروجی تصویر با روشنایی ۵۰۰۰ نیت و وضوح ۴۰۰۰ پیکسل بر اینچ
  • بیش از ۱۲ دوربین برای نظارت بر حالات چهره، حرکات دست و نقشه‌برداری از محیط
  • احراز هویت از طریق اسکن عنبیه چشم
  • پشتبانی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با قابلیت سوییچ کردن میان آنها با یک دکمه تاجی شکل
  • تراشه‌های M2، شامل تراشه رده بالا برای کارهای سنگین و تراشه رده پایین برای تامین قدرت سنسورها
  • سیستم عامل xrOS با برنامه‌های بهینه‌سازی شده سه بعدی و گزینه‌ای برای اجرای برنامه‌های موجود آیپد
  • ویژگی تایپ در هوا و کنترل‌های مبتنی بر ژست‌های حرکتی دست
  • بسته باتری خارجی که روی ران قرار می‌گیرد

مک بوک ایر ۱۵ اینچی

اپل با معرفی مدل ۱۵٫۵ اینچی، قصد دارد تا دو مدل مک بوک ایر را برای کاربران عرضه کند که این نسخه قرار است به مدل ۱۳٫۶ اینچی بپیوندد.

متاسفانه نسل بعدی تراشه‌های M3 با فرآیند ساخت ۳ نانومتری آماده عرضه نیستند، بنابراین به نظر می‌رسد که مک بوک ایر جدید ۱۵ اینجی از همان تراشه M2 استفاده خواهد کرد که سال گذشته معرفی شد.

image

 

ما انتظار هیچ تغییر ظاهری در طراحی این محصول را نداریم و به نظر نمی‌رسد که اپل قصد داشته باشد ویژگی‌هایی مانند نرخ بروزرسانی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی را هم به جز مک بوک پروها، در این محصول عرضه کند.

ویژگی‌های شایعه شده مک بوک ایر ۱۵ اینچی:

  • صفحه نمایش با اندازه حدود ۱۵٫۵ اینچ
  • طراحی و ویژگی‌های مشابه با مک بوک ایر M2 فعلی
  • تراشه M2 که دارای پردازنده ۸ هسته‌ای و گرافیک ۱۰ هسته‌ای است (تراشه M3 انتظار نمی‌رود)

مک استودیو

به گفته مارک گورمن افشار معروف، اپل در حال آزمایش مک‌های دسکتاپ خود است که دارای تراشه‌های M2 Max و M2 Ultra هستند. به نظر می‌رسد که این مک‌ها می‌توانند سخه جدیدی از مک استودیو  باشند، اگرچه گورمن به صراحت معرفی آنها را در WWDC امسال اعلام نکرده، اما شکی نیست که یکی از گزینه‌های احتمالی هستند.

image

 

این افشاگر تایید کرده که اپل چندین مک را در WWDC معرفی خواهد کرد. خب یکی از این موارد را که می‌دانیم مک بوک ایر ۱۵ اینچی است، اما شواهد نشان می‌دهد که مک استودیو به روز شده با تراشه‌های M2 Max و M2 Ultra به عنوان دیگر موارد می‌توانند یک احتمال قوی در نظر گرفته شوند. جدای از تراشه‌های جدید M2، انتظار تغییرات عمده‌ای در مک استودیو نمی‌رود، زیرا مک استودیو یک دستگاه تازه وارد به خط تولید اپل است و طراحی جدیدی هم دارد.

نرم افزار

رویداد WWDC به طور سنتی رویدادی است که بر روی نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های جدید متمرکز است و امسال هم انتظار می‌رود شاهد معرفی wachOS 10، iOS 17 و macOS 14 به همراه سیستم عامل جدید xrOS باشیم.

iOS 17

انتظار می‌رود iOS 17 برخی از «ویژگی‌های درخواستی» کاربران را ارایه کند که مدت‌هاست در پی آن بوده‌اند و مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ آن را به عنوان یک نسخه از iOS که روی بهبود کیفیت زندگی تمرکز دارد توصیف کرده است.

اپل در iOS 16 یک تجربه جدید از صفحه قفل را به همراه ویجت‌ها و سفارشی‌سازی‌های مختلف معرفی کرد و این شرکت ممکن اس عملکردهای بیشتری را در iOS 17 اضافه کند. گورمن می‌گوید که قابلیتی برای تبدیل آیفون به یک «نمایشگر خانه هوشمند» هم وجود خواهد داشت که وقتی در جهت افقی روی شارژر یا پایه قرار می‌گیرد، به عنوان یک مرکز داده‌های خانه عمل می‌کند.

آیفون در این حالت اطلاعاتی مانند قرارهای تقویم، داده‌های آب و هوا، نوتیفیکیشن‌ها و داده‌های هوم کیت را نشان میدهد و رابطی شبیه به آنچه در اکو شو آمازون یا نست هاب گوگل دیده‌ایم را ارایه خواهد کرد. اپل ممکن است عملکردهای دیگری مانند گزینه اشتراک‌گذاری طراحی صفحه‌های قفل سفارشی با دیگران و گزینه‌های بهتر Live Activity را برای برنامه‌هایی مانند نقشه‌ها اضافه کند. همچنین می‌توانیم سفارشی‌سازی‌های صفحه قفل را که در iOS 16 عرضه شد، حالا با iPadOS 17 در آیپد نیز داشته باشیم.

image

 

شایعه شده است که اپل در حال بازنگری در کنترل سنتر و افزودن عملکردهای بیشتری به داینامیک آیلند است، هرچند که ما در مورد جزییات دقیق این موارد چیزی نمی‌دانیم. یک برنامه اختصاصی ژورنالینگ هم گفت شده در iOS 17 عرضه می‌شود که به کاربران امکان می دهد فعالیت‌ها و افکار خود را هر روز پیگیری و ثبت کنند. این برنامه موضوعات بالقوه‌ای را ارایه می‌دهد که کاربر ممکن است بخواهد درباره آنها بنویسد و احتمالا می‌تواند با ویژگی‌های جدیدی ردیابی خلق و خوی که در برنامه Health منتشر می‌شود، ادغام شود.

اپل در نظر دارد امسال اپلیکیشن Health را به آیپد بیاورد و همچنین چند مورد ویژگی دیگر مرتبط با سلامتی را مانند پشتیبانی از بیماری‌های چشمی و نسخه دکترها اضافه کند.

در مورد اپلیکیشن‌های Find My، کیف پول و SharePlay هم به نظر می‌رسد که بهبودهایی در راه باشد و عملکرد، کارایی و پایداری آنها را بیش از پیش کند. ویژگی‌های Accessibility جدیدی هم وجود خواهند داشت که پیش‌تر در یک خبر جداگانه به طور مفصل به آن پرداختیم؛ اپل همچنین یک رابط کاربری کاملا جدید را برای کارپلی عرضه خواهد کرد که قابلیت‌های iOS 17 در آن تعبیه شده است.

لازم به ذکر است که اپل پشتیبانی از نصب برنامه خارج از اپ استور را هم قرار است در اروپا عرضه کند، قابلیتی که قانون جدید اتحادیه اروپا این شرکت را وادار به انجام آن کرد. قانون‌گذاران اورپایی اخیرا قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن اپل ملزم می‌شد تا به کاربران امکان دهد اپلیکیشن‌های مورد نظر خورد را خارج از اپ استور هم بتوانند نصب کنند. در ضمن به نظر نمی رسد که اپل این ویژگی را به سراسر جهان گسترش دهد، زیرا سایر کشورها، وجود جایگزین برای اپ استور را برای اپل اجباری نکرده‌اند.

ویژگی‌های شایعه شده برای iOS 17:

  • امکان تبدیل شدن آیفون به یک هاب خانگی
  • اپلیکیشن اختصاصی ژورنالینگ برای ثبک فعالیت‌ها و افکار روزانه
  • ردیابی مود افراد در برنامه Health
  • بهبودهای برنامه Find My
  • پشتیبانی از نصب برنامه خارج از اپ استور در اروپا
  • بهبود در عملکرد، کارایی و پایداری سیستم

xrOS

xrOS نرم افزاری است که روی هدست اپل اجرا خواهد شد و مانند تمامی پلتفرم‌های این شرکت، هدست نیز اپ استور مخصوص به خود را برای دانلود اپلیکیشن‌ها خواهد داشت. اپل نام تجاری xrOS را در کشورهای مختلف ثبک کرده و شایعات حاکی از آن است که این نامی است که قرار است روی سیستم عامل هدست اپل گذاشته شود.

انتظار می‌رود این نرم افزار دارای یک رابط iOS مانند با عناصر روی صفحه باشد که با حرکات دست و چشم کنترل شود، اگرچه اتصال یه آیفون، آیپد و مک نیز امکان‌پذیر خواهد بود. به عنوان مثال در مک می‌توان به عنوان یک گزینه نمایش و از ماوس و صفحه کلید به عنوان ورودی استفاده کرد؛ یا از آيفون می‌توان برای ورودی متن و شاید عملکردهای دیگر استفاده کرد.

image

 

اپل در حال توسعه برنامه‌هاهی اختصاصی برای این هدست است و با شرکت‌های رسانه‌ای شخص ثالث و شرکت‌های بازی همکاری می‌کند تا محتوای سه بعدی اختصاصی برای دستگاه داشته باشند. نسخه‌های بهینه شده مجدد از چندین برنامه، مانند عکس‌ها، نقشه‌ها، سافاری و فیس تایم هم موجود است و اپل تمرکز خاصی روی محتوای تلویزیونی مثل ورزش، بازی و ارتباط از طریق فیس تایم خواهد داشت.

در کنار برنامه‌های اختصاصی، انتظار می‌رود هدست اپل برنامه‌های آیپد را هم تا حدی اجرا کند، بنابراین می‌توان امیدوار بود که هدست اپل در زمان عرضه از کاتالوگ محتوایی غنی بهره‌مند باشد. البته باید گفت که برنامه‌های آیپد یک تجربه سه بعدی تمام عیار را ارایه نخواهند داد، بلکه صرفا برنامه‌های دو بعدی را در یک محیط سه بعدی نشان خواهند داد.

اپل در حال ایجاد مجموعه‌ای قوی از ابزارهای توسعه دهنده، با امید به تشویق توسعه دهندگان به ایجاد برنامه‌ها و بازی‌های بهینه‌سازی شده برای رابط AR/VR است.

ویژگی‌های شایعه شده برای xrOS:

  • طراحی مشابه iOS
  • قابلیت کنترل توسط ژست‌های دست و چشم
  • پشتیبانی از اتصال به مک به منظور نمایش محتوا
  • اجرای اپلیکیشن‌های آیپد
  • برنامه‌های استاندارد اپل بهینه شده برای محیط سه بعدی
  • فیس تایم به همراه آواتارهای واقعی
  • تمرکز بر روی تلویزیون و ورزش از طریق همکاری با شرکت‌هایی مانند دیزنی

macOS 14

سیستم عامل macOS 14 نسل بعدی از نرم افزاری است که بر روی مک اجرا خواهد شد، اما متاسفانه در حاضر اطلاعات کمی در مورد آن داریم. اپل در چند سال گذشته از نام‌گذاری با استفاده از مکان‌های مختلف ایالت کالیفرنیا برای macOS بهره برده است، بنابراین برخی نام‌ها از جمله Rincon، Mammoth، Shasta، Farallon، Diablo، Redwood و Grizzly گزینه‌های احتمالی برای macOS 14 هستند.

macOS 13 به نام Ventura نام‌گذاری شد، بنابراین مکانی در داخل یا نزدیک به این محل کاندید اصلی نام سیستم عامل جدید مک است، به خصوص اگر اپل macOS امسال را به همراه بروزرسانی‌های کوچک عرضه کند.

در مورد ویژگی‌ها، می‌توانیم همان برنامه ژورتالینک را که قرار است به iOS 17 اضافه شود نام ببریم و البته به نظر می‌رسد بهبودهای برنامه Find My، شیرپلی و موارد دیگر هم در macOS جدید وجود داشته باشد. اما اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های اختصاصی برای مک در دست نیست.

watchOS 10

مدل‌های جدید اپل واچ در سال ۲۰۲۳ قرار نیز بروزرسانی بزرگی را دریافت کنند، بنابراین اپل قصد دارد تا کمبودهای ویژگی‌های سخت افزاری رابا ویژگی‌های نرم افزاری جدید جبران کند!

مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ گفته که watchOS 10 یک بروزرسانی نسبتا گسترده خواهد بود که ویژگی‌های جدید قابل توجهی را معرفی می‌کند. ویجت‌ها بخش کلیدی این سیستم عامل جدید خواهند بود و اپل در نظر دارد تا یک رابط متمرکز بر ویجت را ارایه دهد. ویجت‌ها راهی سریع و تعاملی برای دسترسی کاربران به اطلاعات کلیدی اپل واچ هستند که می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

image

 

اپل همچنین ممکن است اجازه دهد تا دکمه تاجی شکل و دکمه‌های کناری اپل واچ قابل تنظیم شوند و به جای برنامه‌ها یا صفحه اصلی، برای استفاده از ویجت‌ها کاربرد داشته باشند.

ویژگی‌های شایعه شده برای watchOS 10:

  • رابط کاربری کاملا متحول شده
  • تمرکز ویژه بر ویجت‌ها به منظور تعامل سریع‌تر و دسترسی بهتر به اطلاعات
  • تغییرات احتمالی در چیدمان اصلی برنامه‌ها
  • پشته ویجت‌ها برای واچ فیس‌ها (چیزی شبیه به آيفون برای ورق زدن ویجت‌ها)

tvOS 17 و نرم افزار هوم پاد نسخه 17

در کنار iOS 17، اپل احتمالا نسخه‌های جدیدی از tvOS و نرم افزار جدید هوم پادرا نیز معرفی می‌کند، اما این موارد اغلب از نظر ویژگی چیز جدیدی خاصی را ارایه نمی‌دهند و تمرکز کمتری نسبت به سایر بروزرسانی‌ها روی آنها می‌شود و البته هنوز مشخص نیست که اگر برای این نرم افزارها قابلیت جدیدی قرار است عرضه شود، آن قابلیت چه خواهد بود.

معرفی موارد جدید دیگر

در کنار تمامی محصولات سخت افزاری و نرم افزاری جدیدی که ذکر کردیم، احتمال دارد اپل قاب‌های آیفون، قاب‌های آیپد وبندهای اپل واچ جدیدی را هم در رنگ‌های تابستانی رونمایی کند.

از طرف دیگر ویژگی Apple Pay Later (خرید با قابلیت پس پرداخت) هم قابلیتی است که اپل در حال کار بر روی آن است و ممکن است در WWDC امسال در دسترس قرار گیرد.

اعلام تاریخ عرضه محصولات

پس از رویداد اصلی WWDC در ۱۵ خرداد، اپل نسخه‌های بتای تمامی سیستم عامل‌های خود برای اهداف آزمایشی در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد. این موضوع به توسعه دهندگان امکان می‌دهد که فورا شروع به کار برای گنجاندن عملکردهای جدید در برنامه‌های خود باشند.

برخی از نسخه‌های xrOS نیز ممکن است سریعا منتشر شوند، زیرا توسعه دهندگان به زمان زیادی برای توسعه برنامه‌های هدست تا قبل از عرضه آن نیاز دارند.

از طرفی می‌توانیم پیش سفارش‌های مک بوک ایر ۱۵ اینچی و مک‌های دیگر را در همان روز شاهد باشیم یا شاید اپل این موضوع را به جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) موکول کند و ارسال دستگاه‌ها به مشتریان هم در روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) عملی شود.

در مورد هدست هم انتظار نداریم که عرضه آن بلافاصله پس از رویداد توسعه دهندگان رخ دهد. به نظر می‌رسد که اپل این محصول را فقط در رویداد فردا رونمایی کند و ابزارهایی را در اختیار توسعه دهندگان برای طراحی اپلیکیشن‌های خود قرار دهد و در نهایت آن را در اواخر امسال برای فروش وارد بازار کند. شاید فروش هدست AR/VR اپل در اوایل سپتامبر (شهریور) شروع شود یا اینکه حتی تا اواخر دسامبر (اواسط آذر) هم این موضوع طول بکشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)