خانهاخبار
اتحادیه اروپا بی‌سابقه‌ترین حکم ممکن را برای فیسبوک به دلیل انتقال اطلاعات غیرقانونی کاربران صادر کرد

اتحادیه اروپا بی‌سابقه‌ترین حکم ممکن را برای فیسبوک به دلیل انتقال اطلاعات غیرقانونی کاربران صادر کرد

باز هم داستان همیشگی، باز هم جریمه برای فیسبوک به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران، اما این بار سنگین‌تر از همیشه!
۱۴۰۲/۳/۱

شرکت متا مالک فیسبوک، به دلیل سو استفاده از اطلاعات کاربران، توسط قانونگذاران اتحادیه اروپا به جریمه ۱٫۳ میلیارد دلاری (۱٫۲ میلیارد یورو) محکوم شد و به این شرکت ابلاغ شد که تعلیق انتقال داده از کاربران در اتحادیه اروپا با آمریکا را هرچه سریع‌تر اجرا کند.

این جریمه توسط کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند صادر شده که فیسبوک را در سراسر اتحادیه اروپا کنترل می‌کند و پیش‌تر هم اعلام کرده بوده که انتقال داده‌های این شبکه اجتماعی به آمریکا، خطرات مربوط به حقوق و آزادی‌های اساسی کاربران اتحادیه اروپا را برطرف نمی‌کند و مقررات حفاظت از داده‌های عمومی را نقض می‌کند.

image

 

این جریمه بزرگترین جریمه اعمال شده بر اساس قانون حفظ حریم خصوصی GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها) اتحادیه اروپا است، جریمه قبلی ۷۴۶ میلیون یورو بود که در سال ۲۰۲۱ برای آمازون به دلیل نقض حریم خصوصی صادر شده بود.

علاوه بر جریمه، به متا پنج ماه فرصت داده شده تا هرگونه انتقال اطلاعات شخصی در آینده به آمریکا را تعلیق کند و این شرکت شش ماه نیز برای پایان به پردازش غیر قانونی، از جمله ذخیره‌سازی در آمریکا مهلت دارد. لازم به ذکر است که داده‌های شخصی منتقل شده دو برنامه پر کاربرد دیگر یعنی اینستاگرام و واتس اپ که متا مالک آنها است، مشمول این احکام نمی‌شود.

مکانیزم قبلی برای انتقال قانونی داده‌های شخصی بین اتحادیه اروپا و آمریکا، معروف به پیمان «سپر حریم خصوصی»، توسط دادگاه عالی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ لغو شد. در آن زمان قانونگذار ایرلندی ادعا کرد که متا قوانین GDPR اتحادیه اروپا را نقض کرده است، اما با وجود حکم دادگاه، متا پس از سال ۲۰۲۰ هم به انتقال داده‌های شخصی به آمریکا ادامه داد.

نیک کلگ رییس امور جهانی فیسبوک در پاسخ به این تصمیم در یک پست وبلاگی گفته: «این تصمیم ناقص و غیر قابل توجیه است و سابقه خطرناکی را برای شرکت‌های بی‌شمار دیگری ایجاد می‌کند که داده‌ها را بین اتحادیه اروپا و آمریکا انتقال می‌دهند. ما نسبت به حکم صادره از جمله این جریمه غیرموجه و غیرضروری درخواست تجدیدنظر خواهیم کرد و از طریق دادگاه خواهان توقف اجرای این احکام هستیم».

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۴۰۲/۳/۲
درود. نکته قابل توجه دیگه اینکه آمریکاییها همین چند وقت پیش تیک تاک رو مواخذه کردن که نکنه اطلاعات آمریکایی ها رو به چین انتقال میده و یکی از مواردی که باعث شد محدودش کنن همین بود.