خانهاخبار
سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ با دوربین Exmor T و نمایشگر 4K از راه رسید

سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ با دوربین Exmor T و نمایشگر 4K از راه رسید

پرچمدار جدید سونی با سخت‌افزاری قدرتمند و سیستم دوربین باکیفیت امروز معرفی شد تا گوشی‌های پرمیوم بازار شاهد رقیبی تازه‌نفس باشند.
۱۴۰۲/۲/۲۱

سونی امروز سرانجام از پرچمدار موردانتظار خود موسوم به اکسپریا ۱ مارک ۵ رونمایی کرد که اولین گوشی بازار مجهز به سنسور Exmor T محسوب می‌شود. به لطف این سنسور جدید، دوربین پرچمدار سونی عملکرد بهبودیافته‌ای در شرایط نوری ضعیف خواهد داشت. همراه با سیستم دوربین کارآمد، سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ از نمایشگر باکیفیت و تراشه قدرتمند بهره خواهد برد. 

سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ به نمایشگر ۶٫۵ اینچی اولد با رزولوشن تصویر 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی مجهز است که از نسبت تصویر ۲۱:۹ پشتیبانی می‌کند. این گوشی پرچمدار موتور بهبود تصویر X1‌ را از نسل قبلی خود به ارث برده است که کیفیت ویدئو‌های در حال پخش را بهتر می‌کند و برخی از بهبود‌های نرم‌افزاری را در نمایشگر اعمال می‌کند. برای مقاومت بیشتر، نمایشگر سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ توسط گوریلا گلس ویکتوس ۲ محافظت می‌شود. در حاشیه بالای نمایشگر نیز دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با سنسور 1/2.9 اینچی قرار گرفته است. 

image

پنل پشتی دستگاه نیز توسط گوریلا گلس ویکتوس ۲ محافظت می‌شود تا کاربر نگرانی بابت سقوط و خش روی بدنه را نداشته باشد. به علاوه، جلای پنل پشتی سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ از نوع خاصی است که آن از دیگر گوشی‌های بازار متمایز می‌کند. این پرچمدار همچنین از گواهی‌های IP68 و IP65 نیز برخوردار است که مقاومت آن در برابر آب و گرد‌و‌غبار را تضمین می‌کند. 

قلب تپنده سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ تراشه اسنپدراگون ۸ نسل دو است که با حافظه رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی به پردازش اطلاعات می‌پردازد. برخلاف دیگر گوشی‌های پرمیوم بازار، گوشی سونی با درگاه microSD عرضه شده است تا حافظه داخلی آن به راحتی افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از تکرار مشکل تولید گرمای زیاد اکسپریا ۱ مارک ۴، این پرچمدار به صفحه دفع حرارتی جدیدی مجهز شده است که تا ۶۰ درصد بزرگ‌تر از نسخه قبلی است. به علاوه، سونی تلاش کرده است برای تولید حرارت کمتر توسط دستگاه انرژی موردنیاز بخش دوربین را به طرز چشمگیری کاهش دهد. 

image

خوشبختانه سونی بخش دوربین اکسپریا ۱ مارک ۵ که مهمترین ویژگی‌ آن نیز محسوب می‌شود را با بروزرسانی‌های بزرگی همراه کرده است. در این راستا، این پرچمدار از دوربین اصلی ۵۲ مگاپیکسلی چندوجهی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و اندازه 1/1.35 اینچی بهره می‌برد. نسبت تصویر این دوربین برابر با ۴٫۳:۳ است که در بین نسبت تصویر ۴:۳ برای تصاویر و ۱۶:۹ برای ویدئوها قرار می‌گیرد. در این حالت، تصاویر به صورت تمام رزولوشن ثبت نمی‌شوند و چهار طرف تصویر مقداری کراپ خواهد شد. 

دوربین سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ با فناوری BSI Quad-Bayer همراه شده است که قادر است پیکسل‌های پیش‌فرض ۱٫۱۲ میکرومتری را با ویژگی ترکیب پیکسلی ۴ در ۱ به اندازه پیکسلی ۲٫۲۴ میکرومتری و رزولوشن تصویر ۱۲ مگاپیکسلی برساند. قابلیت برجسته و بی‌نظیر این فناوری مربوط به ساختار پیکسلی آن است که فوتودیودها و ترانزیستورها را در دو لایه جداگانه قرار می‌دهد. با انجام این کار، میزان نوری که دوربین جذب می‌کند به حداکثر می‌رسد و نویز تصاویر نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند. 

سونی ادعا می‌کند که دوربین جدید اکسپریا ۱ مارک ۵ تا دو برابر بهتر از نسل قبلی در شرایط نوری ضعیف عمل خواهد کرد. به علاوه، این برند ویژگی Night Mode (تصویربرداری در شب) را نیز برای پرچمدار خود فعال کرده است تا در شرایط نور بسیار کم به کمک دوربین بیاید. 

image

 

دوربین دوم سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ سنسور تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.3 تا f/2.8 است که از ویژگی زوم پیوسته نیز پشتیبانی می‌کند. سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی نیز پشت دوربین ۱۶ میلی‌متری فوق عریض قرار گرفته که از ویژگی فوکوس خودکار بهره می‌برد. سونی در این گوشی از سنسور ToF بهره نبرده است چرا که ادعا می‌کند الگوریتم هوش مصنوعی اکسپریا ۱ مارک ۵ به قدری پیشرفته است که نیازی به سنسور ToF نخواهد بود. 

منبع تغذیه سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خواهد بود که از شارژ ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند. سونی اعلام کرده است که ۵۰ درصد از باتری این پرچمدار تنها در عرض ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود. این گوشی همچنین از شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس نیز بهره می‌برد. غول فناوری ژاپنی وعده داده است که پس از سه سال استفاده از سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ حدود ۸۰ درصد از حجم آن حفظ خواهد شد. 

در نهایت باید اشاره کرد که سونی اکسپریا ۱ مارک ۵ در سه رنگ مشکی‌، نقره‌ای و سبز و تنها  برای بازارهای محدودی عرضه خواهد شد. پرچمدار سونی با قیمت ۱۴۰۰ یورویی روانه بازار اروپا خواهد شد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۴۰۲/۲/۲۲
نمایشگرهای سونی بی‌همتان??
ای کاش این شاخ‌گوشی به ایران‌اسلامی هم راه پیدا می‌کرد