خانهاخبار
هرآنچه که از اپل واچ اولترا با نمایشگر Micro LED می‌دانیم

هرآنچه که از اپل واچ اولترا با نمایشگر Micro LED می‌دانیم

اپل به مانند بسیاری قطعات دیگر، قصد دارد تا در حیطه نمایشگر هم مستقل شود و به تامین‌کنندگان دیگر وابستگی نداشته باشد، این شرکت در حال طراحی صفحه نمایش اختصاصی خود است و امروز می‌خواهیم ببینیم تا چه حد در این مورد پیشرفت داشته و اولین بار کی و در چه محصولی از فن‌آوری MicroLED استفاده خواهد کرد.
۱۴۰۲/۲/۱۰

اپل در حال کار بر روی نسل بعدی فن‌آوری صفحه نمایش میکرو ال ای دی است که ابتدا قرار است به اپل واچ اولترا راه پیدا کند. چیزی که مشخص است اینکه تا سال ۲۰۲۵ انتظار اپل واچ اولترای جدید با نمایشگر مینی ال ای دی  را نداریم، اما شایعات در مورد این دستگاه در حال حاضر رو به افزایش است.

image

 

این مقاله همه چیزهایی را که در مورد توسعه اپل واچ اولترا با صفحه نمایش میکرو ال ای دی است و آنچه اپل برای فن‌آوری میکرو ال ای دی در آينده در نظر گرفته است، گردآوری کرده است.

اپل واچ اولترا با نمایشگر میکرو ال ای دی

اپل واچ اولترا که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، از فن‌آوری استاندارد اولد استفاده می‌کند. میکرو ال ای دی همانطور که از نامش پیداست، به جای فن‌آوری نمایشگر اولد، فن‌آوری ال ای دی است اما بسیاری از مزایای اولد را همراه با برخی بهبودها ارایه می‌دهد.

انتظار می‌رود اپل واچ میکرو ال ای دی دارای صفحه نمایش ۲٫۱ اینچی باشد، اما هنوز از هیچ ویژگی دیگری که این دستگاه ممکن است دشاته باشد، اطلاعاتی وجود ندارد.

اپل در حال حاضر در حال آزمایش نمایشگرهای میکرو ال ای دی برای اپل واچ است و گفته می‌شود که این نمایشگرها دارای رنگ‌های روشن‌تر و زنده‌تر هستند و تصویر که در آن مشاهده می‌کنید گویی یک نقاشی روی شیشه است.

image

 

مشخص نیست که آیا اپل پیش از عرضه اپل واچ اولترا با نمایشگر میکرو ال ای دی، نسل جدیدی از این محصول را معرفی می‌کند یا خیر، اما با توجه به اینکه حداقل دو سال با اپل واچ اولترا با صفحه نمایش میکرو ال ای دی فاصله داریم، شاید اپل یک مدل جدید از آن را عرضه کند. اپل واچ اولترا چون که یک محصول جدید است، نمی‌دانیم که روال اپل در این خصوص چگونه است، آیا اپل قصد دارد هر ساله این ساعت رده بالا را به روز کند یا چند سال یک بار.

نگاهی اجمالی به فن‌آوری میکرو ال ای دی

MicroLED یک فن‌آوری نسبتا جدید است که حدود دو دهه است که وجود دارد، اما به دلیل هزینه‌های مرتبط با آن و دشواری ساخت نمایشگرها، هنوز تولید انبوه نشده است. به عنوان مثال سامسونگ یک تلویزیون میکرو ال ای دی ساخته است، اما قیمت آن ۱۵۰ هزار دلار است که برای این دسته از کالاها فوق‌العاده بالا محسوب می‌شود.

همانطور که از نام آن پیداست میکرو ال ای دی از ال ای دی‌های میکروسکوپی برای پیکسل‌های جداگانه استفاده می‌کند. فرآیند تولید آن نیز شامل ایجاد ال ای دی‌های کوچک روی یک ویفر و انتقال آنها به یه صفحه پشتی است، فرآیندی که هنوز کامل نشده است زیرا آزمایش همه ال ای دی‌ها زمان می‌برد. از آنجایی که این فن‌آوری نوپا است، تکنیک‌های تولید پیشرفته‌تری در کار است و شرکت‌های متعددی بر روی میکرو ال ای دی متمرکز شده‌اند.

image

 

در مقایسه با نمایشگرهای ال ای دی، میکرو ال ای دی بسیار کم مصرف‌تر است و احتمالا عمر باتری اپل واچ اولترا و سایر دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. برخلاف اولد، خطر سوخته شدن در این نوع صفحه نمایش نیز بسیار کمتر است و میکرو ال ای دی‌ها عمر بالقوه بیشتری دارند.

نمایشگرهای میکرو ال ای دی همچنین به دلیل نورهای جداگانه در سطح پسکیل، بهبود کنتراست و زمان پاسخ سریع‌تر را ارایه می‌کنند، به علاوه رنگ‌های بهتر و روشن‌تری را به ارمغان می‌آورند. به خلاصه در یک جمله اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم، باید گفت که میکرو ال ای دی نسل بعدی برتر نسبت به اولد و مینی ال ای دی است.

به مانند نمایشگرهای اولد، صفحه نمایش‌های میکرو ال ای دی می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند، بنابارین اگر اپل در نهایت به دستگاه‌های تاشو تبدیل شود، آن محصولات می‌توانند از میکرو ال ای دی استفاده کنند، به علاوه این فن‌آوری برای نمایشگرهای منحنی نیز میتواند بسیار کارآمد باشد.

توسعه نمایشگر اختصاصی خود اپل

میکرو ال ای دی مانند دیگر فن‌آوری‌های نمایشگر اپل نیست، زیرا اولین نوع صفحه نمایش است که اپل قصد طراحی داخلی آن را دارد. این شرکت به جای استفاده از یک تامین کننده نمایشگر شخص ثالث مانند سامسونگ یا ال جی دیسپلی، قصد دارد این نوع نمایشگر را خودش طراحی کند و آن را توسط شرکایی مانند TSMC تولید کند.

اپل بیش از ۶ سال است که روی فن‌آوری میکرو ال ای دی کار می‌کند و میلیاردها دلار برای توسعه نمایشگرهای جدید سرمایه‌گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۵ اپل یک آزمایشگاه مخفی در شمال تایوان برای کار بر روی نمایشگرهای نازک‌تر، روشن‌تر و کم مصرف‌تر برای دستگاه‌های iOS آینده افتتاح کرد و شایعات حاکی از آن است که این کارخانه فقط یه فن‌آوری میکرو ال ای دی اختصاص یافته است. به گفته نشریه بلومبرگ، این یکی از «بحرانی‌ترین» پروژه‌های این شرکت است که باید دید در نهایت به کجا می‌رسد.

image

 

طبق گزارش‌ها اپل بیش از ۳۰۰ کارمند دارد که روی توسعه نمایشگر میکرو ال ای دی کار می‌کنند، اما در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد آن در خارج از شرکت وجود دارد. هنگامی که اپل بتواند به نمایشگرهای داخلی خود روی آورد، دیگر نیازی به تکیه بر شرکای صفحه نمایش نخواهد داشت.

میکرو ال ای دی برای دستگاه‌های اپل

اپل اولین بار استفاده از فن‌آوری اولد را با اپل واچ شروع کرد و سپس آن را به دستگاه‌های دیگر خود گسترش داد، بنابراین همین روال برای میکرو ال ای دی نیز انتظار می‌رود. اپل واچ اولترا اولین دستگاه دارای میکرو ال ای دی خواهد بود، اما اپل قصد دارد آن را به آیفون نیز گسترش دهد و این نوع صفحه نمایش همچنین می‌تواند در آینده برای آیپد و مک نیز استفاده شود.

البته ممکن است کمی طول بکشد تا اپل این فن‌آوری را برای معرفی نمایشگرهای میکرو ال ای دی بزرگتر توسعه دهد، اما مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ می‌گوید که برنامه‌های اپل برای استفاده از میکرو ال ای دی در آيفون، آیپد و مک قطعی است.

در سال ۲۰۱۵ اپل واچ نسل اول با صفحه نمایش اولد معرفی شد و اولین دستگاه اپل بود که از این نوع نمایشگر استفاده می‌کرد؛ اپل دو سال پس از آن نمایشگرهای اولد را در سال ۲۰۱۷ با معرفی آيفون X به آیفون‌ها آورد و اکنون هم شایعاتی درباره آیپدها و مک بوک‌های اولد به گوش می‌رسد.

زمان عرضه نمایشگر میکرو ال ای دی

به گفته راس یانگ تحلیلگر صفحه نمایش، اپل واچ اولترا با نمایشگر میکرو ال ای دی در کمترین زمان ممکن در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود.

زمانی که این تحلیلگر اعلام کرده، هنوز از ما بسیار دور است، بنابراین ممکن است برنامه‌های اپل در این حوزه حتی تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیافتد. در حال حاضر به نظر می‌رسد اپل سال ۲۰۲۵ را هدف قرار داده است و اگر برنامه‌های این شرکت درست پیش روند، می‌توانیم شاهد معرفی اپل واچ اولترا با صفحه نمایش میکرو ال ای دی در سپتامبر ۲۰۲۵ (شهریور ۱۴۰۴) باشیم که معمولا زمانی است که اپل مدل‌های جدید اپل واچ را معرفی می‌کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)