خانهاخبار
پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو اولین دستگاه‌های بهره برده از قابلیت جدید اندروید ۱۴ خواهند بود

پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو اولین دستگاه‌های بهره برده از قابلیت جدید اندروید ۱۴ خواهند بود

سری پیکسل ۸ اولین دستگاه‌هایی خواهند بود که از قابلیت محافظت از حافظه برخوردار می‌شوند.
۱۴۰۱/۱۱/۲۲

پس از در دسترس قرار گرفتن نسخه دمو توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴، اکنون میشل رحمان از رسانه XDA یک ویژگی امنیتی جدید را برای نسخه‌ بعدی این سیستم عامل کشف کرده است؛ قابلیتی که محافظت از حافظه پیشرفته نام دارد. کار این ویژگی بدین صورت بوده که قرار اسا از اشکالات ایمنی حافظه گوشی‌ها جلوگیری کند. گوگل این مورد را به عنوان «خطا در مدیریت حافظه در زبان‌های برنامه‌نویسی بومی» تعریف کرده و می‌گوید که شایع‌ترین مشکل در پایگاه‌های کد اندروید هستند. این شرکت ادامه داده که این مشکلات بیش از ۶۰ درصد از آسیب‌پذیری‌های امنیتی با شدت بالا و میلیون‌ها خرابی قابل مشاهده توسط کاربر را تشکیل می‌دهند.

image

 

این باگ‌ها در حال حاضر بر پایداری دستگاه تاثیر منفی گذاشته و بیشتر خرابی‌های گوشی‌های اندرویدی را تشکیل می‌دهند. هنگامی که از نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۳ یا نسخه بتا اندروید ۱۳ یا نسخه پایدار این سیستم عامل استفاده می‌کنید، با رفتن به تنظیمات، سپس ورود به بخش Security & Privacy و زدن گزینه More security settings، می‌توانید برچسب‌گذاری حافظه را از طریق گزینه Memory تغییر دهید.

این افزونه جدید (MTE) یک ویژگی سخت‌افزاری اجباری در هسته‌های واحدهای پردازش مرکزی پردازنده‌هایی با معماری ARM V9 بوده که از دستگاه شما در برابر نقص حافظه محافظت کرده و امنیت گوشی را بالتر می‌برد. به عبارت دیگر MTE می‌تواند از دستگاه شما در برابر اشکالات ایمنی حافظه محافظت کند. اما نکته این موضوع، جایی بوده که تراشه تنسور ۲ که بار پردازشی سری گوگل پیکسل ۷ را تأمین می‌کند، از معماری ARM V8.2 استفاده می‌کند. این به آن معنا بوده که ویژگی ذکر شده روی سری گوگل پیکسل ۷ کار نخواهد کرد.

image

تصویری از قابلیت جدید اندروید ۱۴

در نتیجه انتظار می‌رود سری پیکسل ۸ اولین گوشی‌هایی باشند که از این قابلیت جدید برخوردار خواهند شد. لازم به ذکر است که طبق شایعات و انتظارات، این خانواده تا سه ماهه پایانی سال میلادی جاری (از مهر ۱۴۰۲ الی آذر ۱۴۰۲) معرفی نخواهد شد. برای اینکه این سری از ویژگی جدید اندروید ۱۴ برخوردار شوند، باید تراشه تنسور ۳ از هسته‌هایی با معماری V9 استفاده کند؛ کاری که در اسنپدراگون ۸ نسل یک و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ انجام شده است. البته مورد آخر با این فرض است که گوگل ویژگی ذکر شده را پیش از انتشار نسخه پایدار اندروید ۱۴ حذف نکند.

انتظار می‌رود گوگل در سال ۲۰۲۳، از سری گوگل پیکسل ۸، پیکسل 7a میان‌رده، پیکسل فولد و تبلت پیکسل رونمایی کند. همچنین انتظار می‌رود سری پیکسل ۸ تنها دستگاه‌های سال ۲۰۲۳ باشند که از تراشه تنسور ۳ برخوردار خواهند بود.

از آنجایی که پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو احتمالا اولین گوشی‌هایی بوده که از اندروید ۱۴ و چیپستی با معماری ARM V9 برخوردار خواهند بود، احتمالا این سری اولین گوشی جهان بوده که از قابلیت محافظ حافظه پیشرفته اندروید ۱۴ بهره خواهند برد. گوگل می‌گوید:

«با توجه به پیچیدگی روزافزون کد، در صورت عدم توجه، اشکالات ایمنی حافظه در طول زمان افزایش پیدا می‌کند بنابراین، ارائه ابزارها و فناوری‌هایی به اکوسیستم ما که بتواند چنین باگ‌هایی را شناسایی کرده و کاهش دهد، برای موفقیت ما حیاتی است.»

این ممکن است راه‌حلی برای مشکلی باشد که مدت‌هاست بر عملکرد طولانی مدت اندروید تاثیر منفی گذاشته است. گوگل می‌گوید:

«اشکال‌های ایمنی حافظه به طور مداوم در ایجاد آسیب‌پذیری‌های امنیتی اندروید نقش داشته‌اند. این مشکلات از زمان اولین نسخه اندروید در این سیستم عامل دیده شده‌اند.»

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)