خانهاخبار
چرا شرکت‌های بزرگ پیشتاز معرفی محصولات هوش مصنوعی نیستند؟

چرا شرکت‌های بزرگ پیشتاز معرفی محصولات هوش مصنوعی نیستند؟

شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل و متا گام‌های بلندی در راستای توسعه فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی برداشته‌اند اما حالا این شرکت‌های کوچکتر نظیر OpenAI هستند که ابتکار عمل را در اختیار دارند.
۱۴۰۱/۱۱/۹

نوامبر ۲۰۲۲، سه ماه پیش از اینکه OpenAI از ChatGPT رونمایی کند، شرکت متا یک چت بات مشابه را منتشر کرد اما یان لیکان، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا می‌گوید بر خلاف ChatGPT که فورا به یک پدیده محبوب تبدیل شد و در پنج روز نخست رونمایی بیش از یک میلیون کاربر داشت، استقبال چندانی از Blenderbot متا نشد.

image

 

به گزارش واشنگتن پست، یان لیکان هفته گذشته در نشستی که توسط شرکت مشاوره هوش مصنوعی Collective[i] برگزار در این باره گفت: «دلیل کسل کننده بودن چت بات شرکت متا در حقیقت این بود که این ربات بیش از حد ایمن طراحی شده بود.» به گفته او، متا تمرکز بیش از اندازه‌ای روی تعدیل محتوا داشت و برای مثال اگر کاربران در مورد مذهب سوال می‌کردند، با تشخیص خود موضوع را تغییر می‌داد یا اگر کاربری درباره وجود محتوای غلط در کتاب‌های آسمانی می‌پرسید، این ربات هوشمند در پاسخ، متن یک دعا را برای این کاربر ارسال می‌کرد.

اکنون که مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI شرکت سازنده ChatGPT سرمایه‌گذاری کرده است و این چت بات به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ابزار جریان اصلی است، شواهد نشان می‌دهد فشارها بر روی شرکت‌های بزرگ و غول‌های فناوری برای حرکت سریع‌تر در این مسیر  افزایش یافته است. ۶ کارمند فعلی و سابق گوگل و متا می‌گویند فشارها باعث شده تا این شرکت‌ها تردیدهایشان در خصوص «ایمن بودن» پاسخ‌هایی که ربات می‌دهد را کنار بگذارند.

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت سال ها برای رسیدن به این نقطه برنامه ریزی کرده بود. در سال ۲۰۱۹، مایکروسافت یک میلیارد دلار در شرکت OpenAI، یک آزمایشگاه کوچک هوش مصنوعی در سانفرانسیسکو که ChatGPT را ساخته سرمایه گذاری کرد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرده از سال ۲۰۱۹ تا اواخر سال ۲۰۲۲ نیز مجموعا دو میلیارد دلار دیگر از سوی مایکروسافت به OpenAI تزریق شد تا این شرکت به پژوهش های خود ادامه دهد.

به گفته کارشناسان سهم زیادی از این سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری صرف تهیه تجهیزاتی برای تهیه ماشین هایی با قدرت پردازش بسیار بالا برای انجام محاسبات OpenAI شده و با نهایی شدن سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI، مایکروسافت قادر خواهد بود از رقبای دیرینه خود پیشی بگیرد.

OpenAI در سال ۲۰۱۵ توسط گروه کوچکی از سرمایه گذاران و محققان هوش مصنوعی از جمله سام آلتمن مدیر فعلی شرکت، ایلان ماسک مالک شرکت تسلا و ایلیا سوتسکور یکی مهم ترین محققان حوزه هوش مصنوعی بنیان نهاده شد و قرار بود یک موسسه غیرانتفاعی باشد اما در سال ۲۰۱۸، زمانی که ایلان ماسک از این شرکت خارج شد و سرمایه گذاری خود را متوقف کرد، سام آلتمن اعلام کرد OpenAI دیگر یک موسسه غیرانتفاعی نخواهد بود تا بتواند درآمد داشته باشد و بودجه تحقیقات خود را فراهم کند .

image

 

این شرکت طی سال های گذشته موفقیت های خیره کننده ای را کسب کرده است. در سال ۲۰۲۰، OpenAI توانست یک سیستم هوش مصنوعی به نام 3GPT- بسازد که قادر است متن هایی نظیر توییت، پست های وبلاگ، مقالات خبری و حتی کدهای کامپیوتری بنویسد. سال گذشته این شرکت DALL-E را معرفی کرد که قادر است بر اساس آنچه کاربران توصیف می کنند تصاویری تولید کند.

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد: کارکنان متا به تازگی نامه درخواستی را در سیستم داخلی این شرکت برای مدیران ارسال کرده‌اند که از متا می‌خواهد فرایند تأیید فناوری هوش مصنوعی خود را تسریع کند تا بتواند مزیت‌هایی در این بازار رقابتی داشته باشد. گوگل نیز که در طراحی برخی فناوری‌های پایه ساخت ChatGPT کمک کرده بود به تازگی اقداماتی را در راستای کوتاه‌تر کردن مسیر ارزیابی و تأیید محصولات مربوط به هوش مصنوعی خود انجام داده است.

توسعه تکنولوژی‌های مربوط به هوش مصنوعی در سال‌های اخیر با سرعت در شرکت‌هایی نظیر گوگل دنبال می‌شد اما این شرکت، ترجیح می‌داد توسعه این فناوری‌ها را دور از چشم دیگران دنبال کند و در رونمایی از فناوری‌های جدید خود تنها به ارائه پیش نمایشی از آن‌ها اکتفا می‌کرد. گوگل بر این باور بود که نسخه کامل محصولات خود را باید به دور از دسترس دیگران نگه دارد و همین مسأله باعث شد زمانی که OpenAI از آخرین نسخه خود رونمایی کرد سوالاتی درباره محصولات مربوط به هوش مصنوعی شرکت‌های دیگر از جمله گوگل ایجاد شود.

یکی از کارکنان گوگل در این باره می‌گوید: «مردم احساس می‌کنند که OpenAI جدیدتر، تازه‌تر و هیجان‌انگیزتر است و اشتباهات کمتری در مقایسه با کمپانی‌های بزرگ حوزه فناوری داشته است. بر همین اساس فکر می‌کنند می‌توانند از آن استفاده کنند.»

رسانه‌ها می‌گویند برخی چهره‌های با استعداد در این حوزه نیز ترجیح داده‌اند کار خود را در شرکت‌هایی نظیر OpenAI دنبال کنند. تردیدهای شرکت‌های بزرگ به مشکلاتی بازمی‌گردد که هوش مصنوعی و فناوری‌های جدیدی شبیه به ChatGPT ممکن است ایجاد کند. این مشکلات می‌تواند ارائه اطلاعات غلط در برخی حوزه‌های حساس، فراهم آوردن شرایطی برای آسیب رساندن انسان‌ها به یکدیگر، تولید تصاویر دروغین و کمک به دانش‌آموزان برای تقلب در امتحانات حساس باشد.

جوئله پینو، مدیر اجرایی ساختار تحقیقات هوش مصنوعی در متا معتقد است: «سرعت پیشرفت هوش مصنوعی به طور شگفت انگیزی زیاد است و ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود فرایند بازنگری و نظارت موثری وجود داشته است.» او می‌افزاید: «اولویت ما اتخاذ تصمیم‌های صحیح و رونمایی از محصولاتی در حوزه هوش مصنوعی است که به بهترین وجه بتوانند به جامعه خدمت کنند.»

لیلی لین، سخنگوی گوگل نیز موضع مشابهی دارد. او می‌گوید: «ما معتقدیم هوش مصنوعی به شدت کاربردی است و می‌تواند به اشخاص، کسب‌وکارها و جامعه کمک کند. اما لازم است تأثیرات رونمایی از آن‌ها و در اختیار دیگران قرار گرفتنش را در نظر بگیریم و به آزمایش و بررسی‌ها ادامه دهیم تا مطمئن باشیم این محصولات کمک کننده و ایمن خواهند بود.»

مارک ریدل، استاد دانشگاه جرجیا تک و کارشناس ماشین لرنینگ بر این باور است که فناوری ChatGPT لزوما بهتر از آنچه گوگل یا متا تولید کرده‌اند نیست اما تصمیم OpenAI برای در اختیار عموم قرار دادن فناوری ChatGPT باعث شد این شرکت یک مزیت واقعی در بازار پیدا کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)