خانهاخبار
هواوی تراشه‌های ۱۲ تا ۱۴ نانومتری خود را به صورت انبوه تولید کرده است

هواوی تراشه‌های ۱۲ تا ۱۴ نانومتری خود را به صورت انبوه تولید کرده است

در شرایطی که اپل به دنبال توسعه چیپست‌های ۳ نانومتری برای ۲۰۲۳ است، گویا هواوی حسابی عقب مانده و قصد تولید چیپست‌های ۱۲ نانومتری دارد!
۱۴۰۱/۱۰/۱۴

در تابستان امسال، شایعه‌ای مبنی بر ساخت تراشه توسط هواوی منتشر شد که اکنون مجددا احیا شده است. این شایعه مدعی بود هواوی چیپست سری Kirin خود را برای سری پرچمدار هواوی P60 که انتظار می‌رفت در اوایل سال ۲۰۲۳ معرفی شود، به کار خواهد برد. سری P نیز جزو پرچمداران هواوی بوده که بر روی عکاسی تمرکز دارد.

image

 

هواوی به دلیل قانون صادرات ایالات متحده که شرکت‌های که از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند را از ارسال تراشه به هواوی منع کرده است، از دسترسی به چیپست‌های پیشرفته محروم شده است. لازم به ذکر است که هواوی در زمان قبل از تحریم، پس از اپل بزرگترین مشتری TSMC به شمار می‌رفت. این شرکت اکنون اجازه استفاده از چیپست‌های اسنپدراگون کوالکام را دارد اما این قطعات به گونه‌ای بهینه شده که با فناوری 5G کار نکنند.

افشاگری مدعی است هواوی قبلا تراشه‌های ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری را برای استفاده خود به تولید انبوه رسانده است

مشکلی دیگری که هواوی با آن مواجه است، این بوده که SMIC، بزرگترین کارخانه ریخته‌گری در چین، تراشه‌های ۷ نانومتری برای استخراج ارزهای دیجیتال تولید کرده که برای گوشی‌های هوشمند قابل استفاده نبوده و به تولید چیپست‌های گوشی‌های هوشمند با استفاده از فرآیند ۱۴ نانومتری خود محدود شده است. این فرآیند با فرآیند ۳ نانومتری که توسط TSMC و سامسونگ تولید می‌شود بسیار فاصله دارد.

image

چیپست‌های هواوی

به بیان ساده، هرچه گره یک فرآیند بیشتر باشد، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه بیشتر می‌شود. به عناون مثال، سری آیفون ۱۱ که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، از تراشه ۷ نانومتری A13 Bionic بهره می‌برد که دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور بود. اما چیپست A16 Bionic که در نسخه‌های پرو سری آیفون ۱۴ یافت می‌شود با استفاده از فرآیند ۴ نانومتری TSMC تولید شده و نزدیک به ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد. بنابراین، هرچه تعداد یک ترانزیستورهای یک تراشه بیشتر باشد، آن تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر است.

بنابراین زمانی که این شایعه شنیده شد، آن‌چنان منطقی به نظر نمی‌رسد. زیرا سری P60 جزو پرچمداران هواوی بوده و استفاده از یک چیپست کم‌قدرت در این خانواده با عقل جور در‌نمی‌آید. لازم به ذکر است که حتی پس از انتشار اطلاعاتی توسط Huawei Central در رسانه چینی Weibo برای تولید انبوه تراشه‌ها با فرآیند ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری، این شایعه همچنان منطقی به نظر نمی‌رسد.

در واقع در این شایعه، کارخانه ریخته‌گری که قطعات را تولید خواهد کرد ذکر نشده است. اما اعلام شده که تولید انبوه اولیه تراشه‌های ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری اساسا آماده است. این تراشه‌ها قبلا در سایر محصولات هواوی به کار گرفته شده بود و نتوانسته بود به این برند در بازار گوشی‌های هوشمند کمک خاصی بکند. همچنین برخی تحلیلگران معتقدند هواوی از این تراشه‌ها برای تأمین بار پردازشی گجت‌های پوشیدنی خود استفاده خواهد کرد.

درخواست ثبت اختراع هواوی می‌تواند به این شرکت در تهیه تراشه‌های پیشرفته کمک کند

این افشاگر ادامه داده که هواوی می‌تواند در نهایت به تراشه‌های بالارده دست پیدا کند، اما این اتفاق در سال ۲۰۲۳ به وقوع نخواهد پیوست. هواوی قصد دارد با درخواست ثبت اختراع اخیر خود برای اجزای EUV (لیتوگرافی فرابنفش شدید) به این مهم دست یابد. دستگاه EUV یک دستگاه بزرگ به اندازه یک اتوبوس مدرسه بوده که از نور فرابنفش برای حکاکی الگوهای مدار روی ویفرهای سیلیکونی که نازک‌تر از موی انسان هستند، استفاده می‌کند. اهمیت آن دستگاه جایی مشخص می‌شود که بدانیم برای استفاده از ترانزیستورهای بیشتر در یک تراشه که عملکرد بهتر را به همراه دارد، الگوهای مدار باید نازک‌تر باشند.

در حال حاضر در دنیا، تنها یک شرکت دستگاه‌های EUV را تولید کرده که یک شرکت هلندی به نام ASML است. شرکتی که از دستورات ایالات متحده برای عدم فروش آن‌ها به چین پیروی می‌کند. اما اکنون هواوی اجزایی را ایجاد کرده تا به اندازه کافی با پتنت‌های ASML متفاوت باشد که بتواند مجوز پتنت را دریافت کرده و اختراع را به نام خود ثبت کند. اگر هواوی بتواند به فناوری EUV خود دست پیدا کند، دنیای جدیدی به روی این شرکت باز خواهد شد. این موضوع می‌تواند به این منجر شود که SMIC بتواند نانومتریهای خود را با TSMC و سامسونگ مطابقت دهد.

اگر این اتفاق رخ دهد، هواوی می‌تواند گوشی‌های هوشندی با برخورداری از فناوری 5G تولید کند. این شرکت قبلا اندروید را با HarmonyOS خود جایگزین کرده بود که نسل سوم آن نیز در سری Mate 50 به کار رفت. همچنین هواوی یک فروشگاه خدمات تلفن همراه اختصاصی نیز راه‌اندازی کرد. اگر این شرکت چینی تحریم شده بتواند تراشه‌های پیشرفته خود را تولید کند، می‌توان در این جنگ‌ها هواوی را برنده رقابت‌ها دانست.

هواوی اکنون دارای واحد طراحی نیمه هادی خود به نام HiSilicon است. تراشه‌های هواوی اکنون با برند Kirin زمانی به خوبی سیلیکون طراحی شده توسط اپل و کوالکام در نظر گرفته می‌شدند. اکنون هواوی با هدف بازگشت به روزهای خوب، دارد تمام تلاش خود برای دستیابی به تراشه‌های پیشرفته را می‌کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)