خانهاخبار
گوگل در حال آزمایش اپلیکیشنی است که بتواند نسخه‌های دکترها را برای شما بخواند!

گوگل در حال آزمایش اپلیکیشنی است که بتواند نسخه‌های دکترها را برای شما بخواند!

اینکه دست خط دکترها در نسخه‌هایی که می‌نویسند، فقط مختص ایران نیست و یک مشکل و البته شوخی جهانی با دکترها به حساب می‌آید که گویا گوگل سعی در حل آن برای همیشه دارد.
۱۴۰۱/۹/۲۹

عدم توانایی در خواندن دست خط دکترها، یک جک بین المللی به حساب می‌آید و تقریبا همه مردم جهان با آن سر و کار دارد. اما خب ماجرا اینجایی اهمیت پیدا می‌کنید که بدانید این ماجرا اصلا شوخی یا جک نیست و گاهی اوقات همین دست‌خط‌ها باعث شده تا نسخه‌ها به شکل اشتباه به مریض‌ها داده شود که عواقب جبران ناپذیری را می‌تواند به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، این موضوع کاملا هم جدی است و برخی شهرها و کشورها در جهان قانونی برای این مورد تصویب کرده‌اند که دکترها باید مستقیما نسخه‌های خود را به صورت الکترونیکی به داروخانه‌ها بفرستند تا در نهایت بیماران، داروهای مناسب را به درستی دریافت کنند و از اشتباهات این چنینی جلوگیری شود. بر اساس گزارشی که موسسه IOM در سال گذشته منتشر کرده، به طور میانگین سالانه ۱٫۵ میلیون نفر، به خاطر همین اشتباهات این چنینی و دریافت داروهای اشتباه، آسیب می‌بینند.

image

 

اگرچه ارسال نسخه به شکل الکترونیکی و مستقیما به داروخانه‌ها راه خوبی به نظر می‌رسد اما بهترین راه، چیزی است که گوگل به آن فکر کرده است؛ اپلیکیشنی که روی گوشی همه قابل دسترسی باشد و بتواند دست خط دکترها را به درستی بخواند. گوگل اخیرا در کنفرانسی که هر سال در کشور هند برگزار می‌کند، رسما اعلام کرده که دارد با داروسازها همکاری می‌کند تا بتواند الگویی از دست خط دکترها را پیدا کند. گویا کشور هند هم از جمله کشورهایی است که حسابی با دست خط دکترها در آن مشکل دارند و نقطه شروع توسعه این فناوری هم از آن‌جا خواهد بود.

گوگل یک اپلیکیشن پروتوتایپ هم ساخته که می‌تواند دست خط دکترها را بخواند اما فعلا برای انتشار عمومی حاضر نیست. این اپلیکیشن اینطور کار می‌کند که فرد باید از نسخه خودش عکس بگیرد و سپس آن را به اپلیکیشن بدهد تا این اپ آن را برای وی خوانا کند.

image

نحوه کار کردن این اپ به این شکل است که به محضی که تصویر نسخه آپلود می‌شود، این اپلیکیشن آن را آنالیز می‌کند و سپس یافته‌های خودش را روی تصویر جایگذاری می‌کند. یک مقام ارشد گوگل دمو کارکرد این اپلیکیشن را روی استیج نشان داد و همزمان خاطر نشان کرد که «این به عنوان یک تکنولوژی کمکی برای دیجیتالی کردن اسناد پزشکی دست‌نویس است که در آن نظر داروساز هم باید درنظر گرفته شود. در نهایت هیچ تصمیمی صرفا بر اساس خروجی ارائه شده توسط این فناوری نباید گرفته شود». در واقع گویا این اپلیکیشن قرار است به کمک پزشک داروخانه بیاید تا بتواند نسخه را بهتر بخواند و تشخیص دقیق‌تری داشته باشد. اگر گوگل بتواند این ایده را تجاری سازی نموده و به شکل عمومی عرضه کند، قدمی بزرگ در این راستا خواهد بود و می‌تواند برای همیشه مشکل اشتباه رسیدن دارو به بیمار که به خاطر دست خط دکترها به وجود می‌آمد را برطرف کند. شما در مورد این فناوری و ایده گوگل چه فکر می‌کنید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)