خانهاخبار
سری ساخت جدید کنسول پلی استیشن 5 چه تغییراتی کرده است؟

سری ساخت جدید کنسول پلی استیشن 5 چه تغییراتی کرده است؟

شرکت سونی به تازگی سری ساخت جدیدی از کنسول پلی استیشن 5 را روانه بازار کرده که از نظر طراحی سیستم خنک کننده، تغییرات عمده‌ای را به همراه دارد.
۱۴۰۱/۶/۱۸

شرکت سونی اخیرا سری ساخت جدیدی از کنسول پلی استیشن 5 را روانه بازار کرده که از نظر طراحی قطعات داخلی، تغییرات عمده‌ای را به همراه دارد. این کنسول‌ها که سری ساخت آنها 12XX است؛ برای نخستین بار در ماه گذشته و کشور استرالیا مشاهده شدند. حالا نیز یکی از یوتوبر‌های شناخته شده تکنولوژی به نام «آوستین اونز»، نگاهی به سخت افزار سری جدید این کنسول انداخته و متوجه تغییرات بسیاری شده است.

image

 

سونی در این نسل از پلی استیشن 5، از مادربورد جدید و کوچک‌تری استفاده کرده؛ این شرکت همچنین سیستم خنک کننده را تغییر داده و حتی درگاه روی SSD را نیز بازطراحی کرده است. این تغییرات، موجب کاهش وزن این کنسول شده اما در ظاهر، پلی استیشن 5 هیچ تفاوتی با نسل‌های پیشین ندارد.

مهم‌ترین تغییری که در این میان به چشم می‌خورد؛ مادربورد جدید به کار رفته در این کنسول بوده که حدود ۵ سانتی متر کوچک‌تر شده است. یک لوله حرارتی دیگر به بخش پشتی سیستم خنک کننده این کنسول اضافه شده و سایز هیت سینک یا گرماگیر آن نیز مجددا کاهش یافته است.

image

 

این نخستین بازطراحی سخت افزاری صورت گرفته در کنسول پلی استیشن 5 نیست؛ سونی در سال گذشته نیز سری ساخت 11XX را روانه بازار کرده که دارای هیت سینک یا گرماگیر کوچک‌تر و سبک‌تری نسبت به سری اولیه این کنسول بود. وزن مادربورد و هیت سینک سری جدید این کنسول، حدود ۱.۱ کیلوگرم بوده که نسبت به سری اول حدود ۵۰۰ گرم سبک‌تر شده است.

با تغییر مادربورد کنسول، سونی جای برخی از قطعات سخت افزاری را نیز تغییر داده است. برای مثال، باتری CMOS که قبلا در دسترس بود، حالا به زیر هیت سینک انتقال یافته و به گفته «اونز»، برای تعویض آن باید کل قطعات پلی استیشن 5 را جدا کنید.

image

 

طراحی درپوش روی SSD کنسول نیز تغییر کرده و از متر‌یال متفاوتی در آن استفاده شده که به عقیده «اونز»، دلیل آن مدیریت گرمایی بهتر است. این تغییرات، احتمالا تاثیراتی نیز در عملکرد پلی استیشن 5 خواهند داشت و موجب کاهش مصرف انرژی آن می‌شوند. به ادعای آقای «اونز»، مصرف برق سری 12XX پلی استیشن 5 در هنگام بازی، حدود ۲۰ تا ۳۰ وات کمتر از نسل پیشین است.

image

 

باید گفت که سونی تا جایی که توانسته، سعی در سبک‌تر کردن این کنسول داشته است که در نهایت، تولید آن را نیز ارزان‌تر می‌کند. عرضه سری ساخت جدید پلی استیشن 5، همزمان با افزایش قیمت این کنسول توسط سونی بوده است؛ این شرکت اخیرا قیمت کنسول نسل نهمی خود را در بازارهای انگلستان، اروپا، ژاپن، چین، استرالیا، مکزیک و کانادا افزایش داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)