خانهاخبار
اپل برای اولین سفارش تراشه‌های ۳ نانومتری را به TSMC داد

اپل برای اولین سفارش تراشه‌های ۳ نانومتری را به TSMC داد

اپل قصد دارد به زودی از فناوری جدیدی در تراشه‌های خود بهره ببرد.
۱۴۰۱/۵/۳۱

شرکت TSMC، یکی از برندهای پیشرو در زمینه ریخته‌گری در جهان به شمار می‌رود. این شرکت به همراه سامسونگ، ۲ تولیدکننده‌ای بوده که در سال جاری تراشه‌هایی با فرایند گره ۳ نانومتری تولید کردند. لازم به ذکر است که هرچه گره یک تراشه کوچک‌تر باشد، تعداد ترانزیستورهای درون آن افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود سری آیفون ۱۴ به زودی معرفی شود، اپل قصد دارد از تراشه ۴ نانومتری A16 Bionic در نسخه‌های پرو استفاده کرده و بار پردازشی نسخه‌های غیر پرو را بر دوش تراشه ۵ نانومتری A15 Bionic، پردازنده سال قبل خود بیندازد.

image

 

سامسونگ قبلا ارسال تراشه‌های ۳ نانومتری خود را آغاز کرده است

دلیل اهمیت این موضوع و فرایند گره تراشه‌ها، این است که هرچه تعداد ترانزیستور یک تراشه بیشتر باشد، آن تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر است. شرکت سامسونگ نیز در حال حاضر ارسال تراشه‌های ۳ نانومتری را تنها برای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال آغاز کرده است. TSMC نیز در سال جاری تراشه‌های ۳ نانومتری خود را روانه بازار کرده و انتظار می‌رود بزرگترین مشتری این شرکت یعنی اپل، اولین برندی باشد که به تراشه‌های N3 دست پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که N3، نام اولین نسل تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC خواهد بود.

به نقل از گزارش Commercial Times تایوان، با وجود اینکه اپل اولین مشتری تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC بوده، اما این تراشه در گوشی‌های سری آیفون ۱۴ یافت نخواهد شد. این گزارش حاکی از آن است که اولین تراشه ۳ نانومتری اپل، M2 پرو بوده و پس از آن، تراشه A17 Bionic که برای مدل‌های آیفون ۱۵ پرو به کار خواهد رفت از این فناوری استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد اپل قصد داشته بعد از این تراشه جدید خود را تنها به نسخه‌های برتر اختصاص داده و سایر نسخه‌ها را از تراشه قدیمی برخوردار سازد.

اما لازم به ذکر است که زمان‌بندی عرضه این تراشه با سال‌های قبل در تضاد است. زیرا هر سال این تراشه‌ها زمانی عرضه می‌شدند که اپل آن را در سری جدید آیفون‌های خود قرار دهد. اما به نظر می‌رسد متاسفانه این امر ممکن نشد و اپل از تراشه‌های N4 شرکت TSMC برای آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده خواهد کرد. همچنین اپل قصد نداشت ریسک صبر کردن برای تراشه‌های ۳ نانومتری را بپذیرد، بنابراین تراشه A16 Bionic را با فناوری ۴ نانومتری گسترش داده و طبق شایعات، در نسخه‌های پرو سری آیفون ۱۴ از آن استفاده خواهد کرد.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، به نظر می‌رسد اولین تراشه اپل با استفاده از فرایند گره ۳ نانومتری، تراشه M2 پرو خواهد بود. چیپستی که انتظار می‌رود بار پردازشی مک‌بوک پرو ۲۰۲۲ را تأمین کند. اما جالب است بدانیم درون تراشه‌های A16 Bionic ۴ نانومتری و A17 Bionic ۳ نانومتری، چه تعداد ترانزیستور قرار خواهد گرفت. تراشه A15 Bionic که در خانواده آیفون ۱۳ به کار رفت دارای ۱۵ میلیارد ترانزیستور بود که در مقایسه با A13 Bionic ۷ نانومتری ۲ سال قبل خودبا ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور، با افزایش ۲۷ درصدی همراه شده بود. بنابراین اگر قرار باشد این روند حفظ شود، انتظار می‌رود تعداد ترانزیستورهای A16 Bionic، کمی بیشتر از ۱۹ میلیارد باشد. لازم به ذکر است که پیش از این رسانه Mac World نیز، این رقم را ۱۸ الی ۲۰ میلیارد پیش‌بینی کرده بود.

چه زمانی می‌توان انتظار تراشه‌هایی با فرآیند گره‌های ۲ نانومتری را از TSMC داشت؟

در آوریل سال گذشته (مصادف با فروردین ۱۴۰۰)، مدیر عامل شرکت TSMC اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶، ارسال تراشه‌های ۲ نانومتری خود را آغاز کند. به توجه به این، عمر فرآیند گره ۳ نانومتری قرار است خیلی طولانی شود، زیرا اکثر گره‌ها تا دو سال دوام می‌آورند. همچنین این شرکت قصد دارد پس از ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری، از ترانزیستورهای متفاوتی برای ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری استفاده کند.

در ماه گذشته نیز، شرکت IBM توانست با تولید اولین تراشه ۲ نانومتری جهان، دنیای تراشه‌ها را شگفت‌زده کند. طبق اعلام این شرکت، ترانزیستورهای Gate All Around که TSMC نیز می‌خواهد در تراشه‌های ۲ نانومتری خود از آن استفاده کند اجازه قرار دادن ۵۰ میلیارد ترانزیستور در تراشه را می‌دهد.

همچنین TSMC اعلام کرده تراشه‌های ۳ نانومتری جدید خود، با ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی و ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش سرعت همراه خواهد شد. پیش از این سامسونگ نیز اعلام کرده بود که تراشه‌های ۳ نانومتری خود، مصرف انرژی را تا ۴۵ درصد کاهش داده و عملکرد را تا ۲۳ درصد بهبود می‌بخشد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)