خانهاخبار
نگاهی به تمامی شایعات و رندرهای جدید آیپد نسل دهم

نگاهی به تمامی شایعات و رندرهای جدید آیپد نسل دهم

در این مطلب قرار است باهم نگاهی به تمامی شایعات موجود در مورد آیپد اقتصادی نسل دهم اپل که به زودی معرفی می‌شود و رندرهایی که براساس اطلاعات منتشر شده از این محصول ساخته شده‌اند داشته باشیم؛ همچنین تاریخچه طراحی، قیمت و زمان عرضه اولین آیپد پایه اپل تاکنون را مرور خواهیم کرد.
۱۴۰۱/۵/۲۲

آیپد نسل دهم ممکن است در پاییز امسال طراحی کاملا متفاوتی داشته باشد. رندرهای انحصاری این آیپد بر طبق شایعاتی که وجود دارند، نگاه متفاوتی از آنچه ممکن است در پاییز امسال ببینیم به دست می‌دهد. در سال‌های اخیر اپل به صورت سالیانه آیپد پایه را بروزرسانی کرده است، اما این بروزرسانی صرفا سخت افزاری بوده نه از نظر طراحی؛ این مدل به عنوان مدل پایه با قیمت پایین ۳۲۹ دلار عرضه می‌شود که برای دانش آموزان و دانشجویان حتی قیمت آن پایین‌تر هم محاسبه می‌شود که این محصول را برای این قشر بسیار مناسب می‌کند.

image

 

از آنجایی که این مدل یک مدل رده پایین است، هر سال شاهد ارتقا یا تغییرات طراحی محسوسی در این محصول نیستیم. در واقع آیپد نسل نهم هم از نظر طراحی تقریبا مشابه دو نسل قبلی است که فقط تغییراتی در دوربین و پردازنده را تجربه کرده است.

شایعات نسل دهم آیپد

شایعات اپل معمولا حول بزرگ‌ترین و چشم‌گیرترین محصولات این شرکت می‌چرخند، بنابراین اطلاعات بسیار کمی در مورد آیپد اقتصادی نسل بعدی در دست است. اطلاعات افشا شده تاکنون، حاکی از آن است که اپل می‌تواند در حال آماده‌سازی طراحی مجدد قابل توجهی برای نسل دهم آیپد خود باشد. تصاویر رندرهای CAD که هفته پیش به اشتراک گذاشته شدند، نشان از این داشتند که آیپد اقتصادی اپل احتمالا امسال از طراحی متفاوتی نسبت به سال‌های قبل بهره خواهد برد.

این طراحی فاش شده، لبه‌های صاف، ماژول جدید دوربین عقب، و حاشیه‌های باریک‌تری را در اطراف نمایشگر نشان می‌دهد. با این حال با وجود حرکت اپل به سمت طراحی مدرن‌تر، دکمه هوم همچنان در این آیپد حفظ شده است. استفاده از لبه‌های تخت ممکن است نشان دهنده سازگاری با Apple Pencil 2 باشد، به این معنی که احتمال دارد پس از توقف تولید آیپد ۱۰٫۲ اینچی، Apple Pencil اصلی دیگر بازنشسته شود. آهنرباهای روی قاب پشتی هم امکان اتصال کیبوردهای جدیدتری را به این محصول فراهم می‌کند.

image

 

طرح‌های CAD به بیرون درز کرده، جزئیاتی مانند شارژ Apple Pencil یا Smart Connector را نشان نمی‌دهند اما طراحی جدید مستلزم قرار دادن یک رابط هوشمند در پایین قاب پشتی است، چیزی شبیه به آیپد ایر یا آیپد پرو.

به نظر می‌رسد صفحه نمایش کمی بزرگ‌تر شده است و ممکن است اپل از نمایشگر ۱۰٫۵ اینچی در آیپد جدید استفاده کرده باشد. همچنین حاشیه‌های نمایشگر در نسل جدید آیپد، باریک‌ترین حاشیه‌هایی هستند که تا به حال در این مدل وجود داشته است، به طوری که فضای مورد نیاز برای قرار دادن دکمه هوم در آن به سختی فراهم شده است. رندرهای ایجاد شده توسط AppleInsider بر اساس این فایل‌های CAD هستند که هفته پیش از نسل دهم آیپد منتشر شد. در گزارش اولیه آمده است که این طرح جدید در آیپد ۲۰۲۲ اسفاده خواهد شد. با این حال این تصاویر در تضاد با شایعات پیشین در مورد نسل جدید آیپد است.

image

در ژانویه (دی ۱۴۰۰) یک کاربر توییتر به نام Dylandkt اطلاعاتی را به اشتراک گذاشت که در آن عنوان شده بود که نسل دهم آیپد، همراه با یک پردازنده ساده با فن‌آوری‌های بی‌سیم ارتقا یافته خواهد بود. او گفته بود که طراحی متفاوت برای این محصول در سال ۲۰۲۳ اعمال خواهد شد. قابل توجه است که این افشاگر سوابق نسبتا خوبی در افشای اطلاعات دارد، اما بدون هیچ توضیحی تاکنون از توییتر ناپدید شده است. از طرفی از آنجا که او این اطلاعات را خیلی زود و با فاصله زیاد از زمان معرفی آیپد نسل دهم ارائه کرده بود، احتمال اینکه در این فاصله برنامه‌های طراحی اپل تغییر کرده باشد، بسیار زیاد است. سایر جزئیات فاش شده توسط Dylandkt نیز واقع بینانه به نظر می‌رسد. وی اظهار داشت که اپل در این محصول از پردازنده A14 استفاده خواهد کرد و در نتیجه در این محصول می‌توانیم شاهد اتصال به شبکه 5G،. بلوتوث نسخه 5.0 و وای فای 6 باشیم.

image

افشاگران مشهور دیگری از جمله Jon Prosser و مارک گورمن هم تاکنون نسبت به آیپد نسل دهم اپل اظهار نظری نکرده‌اند و تمرکز اطلاعاتی آنها در مورد مدل‌های گران‌تر آیپد مانند آیپد پرو یا دستگاه‌های دیگری مانند آیفون ۱۴ پرو بوده است. گورمن آخرین بار در مورد آیپد استاندارد قبل از معرفی نسل نهم صحبت کرده است. او اظهار داشت که ممکن است مدلی جدید با حاشیه‌های کمتری در راه باشد، اما طراحی کلی دست نخورده باقی خواهد ماند.

نکته دیگر اینکه فقدان شایعات پیرامون آیپد نسل دهم ممکن است نشان دهنده این باشد که اپل در سال ۲۰۲۲ طراحی خود را تغییر نخواهد داد. بسیاری از اطلاعات فاش شده زنجیره تامین زمانی رخ می‌دهند که اپل برای قطعات جدید طراحی شده سفارش ثبت می‌کند، بنابراین عدم سفارش قطعات جدید به معنای فرصت کمتر برای درز اطلاعات است.

image

 

تصاویر CAD فاش شده می‌توانند نمونه اولیه دستگاه باشند یا حتی مدل ۲۰۲۳ ذکر شده توسط Dylandkt را به نمایش بگذارند. در حالی که می‌توان گفت اپل به طور قطع مدلی جدید را از آیپد استاندارد برای سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد کرد، اما تنها زمان نشان خواهد داد که آیا این مدل جدید به طور کامل بازطراحی شده است یا از همان فرم سه ساله قبلی استفاده می‌کند.

گزارش بلومبرگ می‌گوید که عرضه iPadOS 16 تا اواخر پاییز به تعویق افتاده است که این ممکن است به دلیل مشکلات ویژگی Stage Manager در نسخه‌های بتای فعلی باشد، اما همچنین ممکن است آیکون‌ها و تصاویر در نسخه نهایی، آیپد بازطراحی شده را نشان دهند، لذا اپل به منظور جلوگیری از فاش شدن آنها عرضه نسخه نهایی iPadOS جدید را به تعویق انداخته باشد.

image

 

نسل‌های قبلی آیپد

پیش‌بینی چرخه ارتقای آیپد استاندارد کاری دشوار است، زیرا اپل در طول این سال‌ها، با این مدل از آیپد رفتارهای متفاوتی داشته است. این محصول قبل از اینکه به مدل پایه اقتصادی تبدیل شود، ابتدا به عنوان یک دستگاه پرچم‌دار معرفی شد. آیپد استاندارد برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و تا سال ۲۰۱۲ چهار بار تکرار شد. پس از آن، آیپد با آیپد ایر برای دو نسل جایگزین شد، که در طول آن مدت آیپد پایه جدیدی معرفی نشد. در سال ۲۰۱۷ آیپد به عنوان یک محصول مناسب برای دانش آموزان با قیمتی پایین و به عنوان جایگزین آیپد ایر معرفی شد.

image

نسل ششم این محصول پیشرفت بزرگی را در قسمت پردازنده تجربه کرد، اما به جز این قابلیت، ارتقای قابل توجه دیگری نداشت. نسل هفتم آیپد که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، نمایشگر ۱۰٫۲ اینچی و طراحی را به نمایش گذاشت که همچنان تاکنون شاهد آن هستیم. از نسل هفتم تا نسل نهم کنونی، تغییرات قابل توجهی را در این محصول شاهد نبوده‌ایم و این تغییرات تنها شامل مدرن‌تر کردن پردازنده و گرافیک آن بوده‌اند. ضمنا پارسال اپل یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید را هم برای ویژگی سنتر استیج به جدیدترین آیپد اقتصادی ۱۰٫۲ اینچی خود اضافه کرد.

از آنجایی که آیپد اکنون یک مدل مقرون به صرفه است، این قیمت ۳۲۹ دلاری برای اپل به یک هدف مهم تبدیل شده است. هنگامی هم که تخفیف دانشجویی بر روی آن اعمال شود، قیمت آن به ۲۹۹ دلار می‌رسد که اپل از آن به عنوان یک ویژگی کلیدی در تبلیغات استفاده می‌کند. بنابراین اپل تا زمانی که بتواند، به هر شکل ممکن این قیمت را حفظ می‌کند و شاید به همین دلیل است که تغییرات در طراحی را به ندرت ایجاد می‌کند.

قیمت آیپد بازطراحی شده

معمولا محصولات مقرون به صرفه اپل برای صرفه جویی در تولید، عناصر طراحی را از مدل‌های ممتاز موجود می‌گیرند. به عنوان مثال آیفون SE از همان طراحی آیفون ۸ استفاده می‌کند که زمانی یک آیفون پرچم‌دار بود. البته این موضوع همیشه صدق نمی‌کند، به خصوص هنگام انتقال سخت افزاری مهم، مانند استفاده از تراشه سری M اختصاصی اپل. مک بوک ایر، مدل پایه سری مک بوک‌های اپل است و از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود، با این حال اپل مدل بازطراحی شده‌ای را معرفی کرد که شبیه به مک بوک پرو ۱۴ اینچی با پردازنده کاملا جدید M2 است.

image

مک بوک ایر M2 با قیمت ۱۱۹۹ دلار به فروش می‌رسد و مدل ۲۰۲۰ قیمت اولیه ۹۹۹ دلاری دارد. البته این موضوع بی‌سابقه نیست اما با توجه به استراتژی قیمت گذاری بودجه معمول اپل، کمی غیر معمول است! اگر اپل آیپد را با یک قاب و قابلیت کاملا جدید طراحی کند، حفظ قیمت ۳۲۹ دلاری در آن به هیچ عنوان آسان نخواهد بود. مشخص نیست که قیمت آن در چه حدود خواهد بود، اما احتمالا نمی‌تواند به آیپد ایر با قیمت ۵۹۹ دلار خیلی نزدیک شود، زیرا اگر این موضوع عملی شود، جایگاه آیپد ایر در میان تبلت‌های اپل بی‌معنی خواهد شد.

هیچ خبر یا درز شایعه‌ای از قیمت آیپد مدل پایه نسل دهم تاکنون دیده نشده است، اما می‌توان تخمین زد که اگر این مدل از آیپد بازطراحی شود، شاید حدود ۳۹۹ قیمت گذاری شود. درست است که این میزان از ۳۲۹ دلار فعلی گران‌تر خواهد بود، اما نه آنقدر که خارج از محدوده بودجه افرادی باشد که به دنبال یک آیپد با قیمت مناسب هستند.

انتظار می‌رود که اپل آیپد پایه نسل دهم را در جریان رویداد خود در پاییز امسال معرفی کند، اما معرفی آن در رویداد سپتامبر تقریبا غیرمحتمل است و با توجه به تاخیر در عرضه iPadOS 16، به نظر می‌رسد که اپل این محصول را در کنار مدل‌های دیگر آیپد در رویدادی جداگانه در ماه اکتبر (مهر) معرفی کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)