خانهاخبار
دنا پلاس توربو در برابر شاهین، دو سدان توربو و اقتصادی ساخت داخل

دنا پلاس توربو در برابر شاهین، دو سدان توربو و اقتصادی ساخت داخل

با توجه به قیمت‌ بالا خودروهای مونتاژی و وارداتی، اکثر مصرف‌کنندگان به خرید خودروی داخلی روی آورده‌اند..
۱۴۰۰/۱۰/۱۹

با توجه به قیمت‌ بالا خودروهای مونتاژی و وارداتی، اکثر مصرف‌کنندگان به خرید خودروی داخلی روی آورده‌اند؛ به همین خاطر، تقاضای خودرو از عرضه آن پیشی گرفت و قرعه‌کشی خودروها پدید آمد. البته محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا از نظر کیفیت و دوام فنی، تفاوت چندانی ندارند؛ بنابراین، با توجه به تست و بررسی خودرو، می‌توانید با دردسر کمتر محصول موردنظر خود را انتخاب و برای خرید آن نیز به شرایط فروش خودرو رجوع کنید.

image

 

طبق آخرین اخبار خودرو، سایپا و ایران‌خودرو، سبد محصولات خود را گسترش داده‌اند و خودروهای جدیدی را به بازار ارائه کردند، از جمله دنا پلاس و شاهین که جزء اولین خودروهای داخلی مجهز به پیشرانه توربو هستند.

دنا پلاس توربو

ایران‌خودرو چند سالی است که خودرو دنا را عرضه کرده و از بازخورد آن در بازار راضی است؛ بنابراین، نخستین فیس‌لیفت آن، یعنی دنا پلاس، را تولید کرد. در واقع دنا پلاس در بخش فنی تفاوتی با دنا معمولی نداشت و تنها امکانات و جزئیات ظاهری آن فرق می‌کرد. پس از آن در سال 96، دنا پلاس توربو دنده‌ای تولید شد و سال بعدش به دست مشتریان رسید. ایران‌خودرو در بخش فنی دنا پلاس توربو، سیستم توربوشارژ را اضافه کرد و پیشرانه آن همچنان همان EF7 باقی ماند. ظاهر دنا پلاس توربو همانند دنا پلاس معمولی بوده و تنها در طرح و ابعاد رینگ‌ها متفاوت‌اند. البته کابین آن نیز به فرمان چرمی با دوخت قرمز، سر دنده جدید و کفپوش‌های موکتی با نشان توربو و نوار قرمز رنگ، مجهز شده است.

ایران خودرو برای دنا پلاس توربو، جعبه‌دنده اتوماتیک را نیز در نظر گرفت، که به غیر از نوع گیربکس، هیچ تفاوت دیگری با نسخه دنده‌ای آن ندارد. هر دو خودرو قادرند 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید کنند.

از آپشن‌ها و تجهیزات دنا پلاس توربو، می‌توان به سانروف، کروز کنترل، ترمز دیسکی عقب و ... اشاره کرد.

image

سایپا شاهین

سایپا نیز در این مدت بی‌کار نماند و روی پروژه سدانی با نام «شاهین» کار کرد. شاهین نخستین بار در اواخر سال 99 و به عنوان مدل 1400 وارد بازار شد؛ این سدان به گیربکس دستی مجهز شده، اما قرار است تا به زودی نسخه اتوماتیک آن نیز از راه برسد. شاهین بر اساس پلتفرم بومی SP ساخته شده و به زودی محصولات جدید دیگری نیز طبق آن تولید خواهند شد. سایپا قصد دارد نسخه اتوماتیک شاهین را اوایل سال 1401 روانه بازار کند. این خودروساز اخیرا تسهیلاتی را برای خریداران شاهین در نظر گرفته که شامل تخفیف نقدی و وام می‌شود.

طراحی ظاهری شاهین ساده و قابل قبول بوده و با توجه به رنج قیمتی آن، نسبتا خوب از آب درآمده است. البته ناگفته نماند که با وجود سادگی، به جزئیات بسیار توجه شده؛ برای مثال، نام سایپا داخل چراغ‌ها حک شده و خطوط سپرها هماهنگ‌اند. داخل کابین شاهین، ویژگی منحصربه‌فردی به چشم نمی‌خورد و تمامی اجزا ساده طراحی شده‌اند.

در قلب این سدان، موتور 1.5 لیتری M15T مجهز به توربوشارژ تعبیه شده که 110 اسب‌بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

image

 

سدان‌های توربو در برابر هم

سایپا شاهین و دنا پلاس توربو دنده‌ای از کیفیت قابل قبولی نسبت به محصولات داخلی برخوردارند و انتخاب بین آن‌ها به نیاز و سلیقه افراد بستگی دارد.

از نظر ظاهر خارجی، طراحی شاهین تازگی بیش‌تری دارد و می‌توان گفت که به‌روزتر است. از طرفی، با توجه به این که ظاهر دنا نسبت به مدل‌های اولیه آن تغییری نداشته، تکراری‌تر به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی هر دو خودرو تقریبا به یک میزان است؛ اما کروز کنترل تنها در دنا پلاس توربو دنده‌ای و فرمان برقی با ویژگی حساسیت به سرعت، اتولایت و کی‌لس استارتر، تنها در شاهین یافت می‌شوند.

هر دو سدان به پیشرانه توربوشارژ مجهز شده‌اند؛ اما موتور دنا پلاس توربو، از نوع EF7 و 1.7 لیتری بوده که حدودا 40 اسب‌بخار قدرت و 37 نیوتن‌متر گشتاور بیش‌تری نسبت به پیشرانه 1.5 لیتری شاهین تولید می‌کند. همین امر سبب شده تا دنا پلاس توربو در شتاب‌گیری، 3 ثانیه سریع‌تر عمل کند. البته ناگفته نماند که مصرف سوخت شاهین نیز، به واسطه حجم کم‌تر پیشرانه، کمی پایین‌تر است. سیستم انتقال قدرت هر دو محصول، 5 سرعته دستی بوده که نیروی تولید شده را به چرخ‌های جلو می‌فرستند.

جالب است بدانید که با توجه به گزارشات شرکت بازرسی، دنا پلاس توربو نسبت به دنا پلاس معمولی، عملکرد ضعیف‌تری در بخش کیفی از خود نشان داده است. اما در مقابل، شاهین توانست 4 ستاره کیفی را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کسب کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)