خانهاخبار
مینی کامپیوتر، کامپیوتری کوچک، زیبا و مقرون به صرفه

مینی کامپیوتر، کامپیوتری کوچک، زیبا و مقرون به صرفه

مینی کامپیوتر نوعی کامپیوتر کوچک است که اکثر ویژگی ها و قابلیت های یک کامپیوتر بزرگ را داراست.
۱۴۰۰/۶/۲۲

مینی کامپیوتر چیست؟

مینی کامپیوتر نوعی کامپیوتر کوچک است که اکثر ویژگی ها و قابلیت های یک کامپیوتر بزرگ را داراست اما از نظر اندازه فیزیکی و حجم بسیار کوچکتر است.

در این مقاله، قصد داریم نکات زیر را در مورد مینی کامپیوترها مورد بحث قرار دهیم:

  • تاریخچه مینی کامپیوترها
  • اندازه مینی کامپیوترها
  • انواع مینی کامپیوترها
  • ویژگی های مینی کامپیوترها 
  • کاربرد مینی کامپیوترها
  • استفاده از مینی کامپیوترها 
  • مزایای مینی کامپیوترها
  • معایب مینی کامپیوترها

تاریخچه ای مختصر از مینی کامپیوترها

در دهه 1960 با ظهور رایانه های کوچک نسل سوم، واژه ی مینی کامپیوتر نیز بر سر زبان ها افتاد. در مقایسه با کامپیوترهای بزرگ که فضای زیادی را اشغال می کردند، مینی کامپیوترهای جدید ابعاد بسیار کوچکتری داشتند. اولین مینی کامپیوتر موفق PDP-8  دوازده بیتی و تولید شرکت Digital Equipment Coporation بود که در ابتدا قیمتی حدود ۱۶۰۰۰ دلار امریکا داشت.

اندازه مینی کامپیوترها

اندازه مینی کامپیوتر ها بین 7 تا 12 اینچ متغیر است. اندازه کوچکتر آن زیبایی قابل توجهی دارد و نظر کاربران زیادی را به خود جلب می کند، بنابراین سبک و قابل حمل است. فضای زیادی برای راه اندازی نیاز ندارد.

انواع مینی کامپیوترها

امروزه مینی کامپیوترها در قالب ابزارهای مختلف در دسترس هستند. انواع مختلف مینی کامپیوترها در ذیل مطرح شده است:

تلفن های همراه هوشمند

مفهوم تلفن های همراه هوشمند توسط اپل در سال 2007 معرفی شد. از آن زمان، طوفان تلفن های همراه هوشمند جهان را فرا گرفته است. تلفن های همراه هوشمند مینی کامپیوترهایی قدرتمند هستند. از آنها می توان برای فراخوانی ها و سایر فرایندهای محاسباتی استفاده کرد. تلفن های همراه هوشمند دارای قدرت پردازش اکثر فرایندهای محاسباتی در رایانه های رومیزی هستند.

تلفن های همراه هوشمند عمدتا برای بازی، تماشای فیلم و سایر کارهای محاسباتی استفاده می شوند. امروزه تلفن های هوشمند مجهز به سیستم عامل های اندروید گوگل و iOS اپل هستند و هم چنین دارای چندین ابزار ویرایش هستند.

تبلت ها

تبلت ها نیز نوعی مینی کامپیوتر هستند که برای اهداف سرگرمی، هنری و محاسباتی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه، تبلت ها همه کاره و مقرون به صرفه شده اند، بنابراین استفاده از آنها در بخش تجاری افزایش یافته است. معمولا اندازه تبلت‌ها بین 7 تا 9 اینچ است.

آیپدها 

آیپد نوعی مینی کامپیوتر است که توسط اپل ارائه شده است. آیپد پرو جدید کامپیوتری قدرتمند است که نیازهای اولیه کامپیوتر را برآورده می کند. برای اهدافی مانند بازی، سرگرمی، تحقیق و سایر کارهای محاسباتی استفاده می شود. آیپدها از سیستم عامل iOS و iPadOS اپل استفاده می کنند. iPad همچنین یک ابزار مدرن در بین دانش آموزان است.

مینی کامپیوترهای رومیزی

مینی کامپیوتر رومیزی محفظه ای کوچک و شامل تمام اجزای ضروری یک کامپیوتر است. اکثر رایانه های شخصی دارای پردازنده ی قدرتمند هستند.

تکامل دسکتاپ ها راه درازی را طی کرده است. در حال حاضر، تمام اجزای کامپیوتر را در کم ترین فضا ادغام می کند. مینی کامپیوترها دارای ابعادی کوچکتر با عملکرد فوق سریع هستند. از این کامپیوترهای شخصی می توان در زمینه های مختلفی از جمله آموزش، فناوری اطلاعات، بازی، پزشکی، تحقیقاتی و غیره استفاده کرد. 

image

 

مزایای مینی کامپیوترها

طی چند سال گذشته شاهد ظهور مینی کامپیوتر بودیم، کامپیوترهای کوچک با قدرتی به اندازه ی پردازش کامپیوتر شخصی و ابعادی بسیار کوچکتر. 

نمونه ای از مزایای اصلی مینی کامپیوترها عبارتند از:

  • مینی کامپیوترها را می توان مستقیماً روی میز یا زیر میز قرار داد یا پشت مانیتور متصل نمود.
  • مینی کامپیوترها ابعاد بسیار فشرده ای دارند، بنابراین حمل و نقل آن آسان است.
  • مینی کامپیوترها قابلیت استفاده در مکان هایی که فضا محدود است را دارا می باشند.
  • در مینی کامپیوترها صفحه نمایش یا مانیتور، موس و صفحه کلید آماده استفاده فوری هستند.
  • مینی کامپیوترها با سخت افزارهای فعلی عملکردی مشابه رایانه های رومیزی دارند.
  • مینی کامپیوترها برای انواع کاربری ها (اداری، صنعتی، سازمان های دولتی، بانک، بیمارستان، جایگاه های سوخت، مشاوردین املاک، دانشگاه ها، طراحی های دوبعدی و سه بعدی و ...) با توجه به نرم افزارهای مورد استفاده مناسب است. مینی کامپیوترها در اهداف تحصیلی نیز بسیار مفید هستند. دانش آموزان می توانند به وسیله آن یادداشت های خود را در کلاس نوشته و  هم چنین درباره هر موضوعی تحقیق کنند.
  • مینی کامپیوترها بسیار مقرون به صرفه تر هستند و کارکردی عالی در مقایسه با قیمتشان دارند.
  • امکان ارتقاء رم و حافظه در برخی از مدل های مینی کامپیوترها وجود دارد.
  • در مقایسه با یک لپ تاپ معمولی، مینی کامپیوترها پایداری بالاتری دارند. می توانید از مینی کامپیوترها در هر مکانی که برای مدت زمان طولانی تری به آنجا می روید، استفاده کنید.
  • اکثر مدل های مینی کامپیوترها قابلیت پشتیبانی تمام سیستم عامل ها را دارند. 
  • این مینی کامپیوتر ها از جدیدترین فناوری صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده می کنند تا با مصرف انرژی کمتر و گرمای کمتری نیز تولید کنند. 
  • مینی کامپیوترها بدون فن هستند و از تکنولوژی هیت سینک جهت تعدیل دمای سیستم بهره می گیرند.
  • مینی کامپیوترها می توانند مصرف برق را در مقایسه با سایر کامپیوترها یا نوت بوک ها کاهش دهند.
  • عمر مفید مینی کامپیوترها در مقایسه با کیس و کامپیوترهای سنتی بسیار بالاتر است به این دلیل که قطعات متحرک مانند فن و هارد دیسک و... ندارند و گرد و خاک و آلودگی را از محیط نمی گیرند، همچنین باعث فرسودگی کمتر قطعات مهم و در نتیجه طول عمر بیشتر مینی کامپیوتر ها می شوند.
  • به لحاظ امنیتی در بسیاری از مدل های کلاینت ها و مینی کامپیوترها پورت های USB داخلی تعبیه شده است که باعث می‌شود کاربران بتوانند ماژول های امنیتی خود را در داخل بدنه قرار دهند.
  • مینی کامپیوترها دارای بدنه ای محکم و مقاوم هستند و می توان با قراردادن آنها داخل جعبه‌های محافظ خصوصا در کلاس‌های درسی، بر حفاظت آنها افزود و  از سرقت آنها توسط دانش آموز نماها جلوگیری کرد.
  • هزینه خرید و پشتیبانی مینی کامپیوترها بسیار مقرون به صرفه تر از کیس های سنتی است.
  • سرعت لودینگ و بوت شدن مینی کامپیوترها در مقایسه یا کیس های سنتی بسیار بالاتر است.
  • مینی کامپیوترها از انواع حافظه های پرسرعت SSD پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال شرکت هایی مثل اچ پی و دل در مینی کامپیوترهای خود از انواع حافظه های SSD M.2 و SSD M.2 Nvme پشتیبانی می کنند.
  • در مینی کامپیوترها این امکان وجود دارد که پورت ها مسدود شوند و جز کیبورد و موس، پورت ها برای کلیه وسایل ذخیره سازی مانند فلش مموری‌ها، بسته باشد.

معایب مینی کامپیوترها

  • برخی از مینی کامپیوترها فاقد پورت  USBهستند.
  • برخی از مدل های مینی کامپیوتر قابلیت ارتقاء ندارند.
  • مینی کامپیوترها هیچ گونه درایو CD/DVD را دارا نیستند.
  • برخی از مدل های مینی کامپیوتر از کارت گرافیک پشتیبانی نمی کنند.
  • مینی کامپیوترها برای بازی های سنگین و سه بعدی پیشنهاد نمی شوند.
  • در برخی مدل ها، فضای زیادی روی برد مینی کامپیوترها وجود ندارد.

کاربرد مینی کامپیوتر

از مینی کامپیوترها برای وبگردی، تماشای فیلم، پخش موسیقی، ویرایش فیلم و سایر کارهای اداری و محاسباتی مانند محاسبات علمی، پردازش معاملات تجاری، مدیریت پایگاه داده، مدیریت پرونده و غیره استفاده می شود. برای تمامی سازمان های دولتی، ادارات، کارخانجات و شرکت ها، آژانس های هواپیمایی، دفاتر پیشخوان و هتل ها مفید است.

مینی کامپیوترها تکنولوژی جدیدی هستند که جایگزینی مناسب، پرسرعت و مقرون به صرفه نسبت به کامپیوترهای سنتی به شمار می آیند. این تکنولوژی به دو گروه تقسیم بندی می شود. گروه اول تین کلاینت است که به کامپیوترهای کوچک ویندوزدار و مستقل اطلاق می شود. گروه دوم زیروکلاینت نام دارد که در این حالت مینی کامپیوتر به سرور ریموت شده و توان خود را مستقیما از سرور می گیرد. این تکنولوژی دارای مزایای فراوانی است که در 5 گروه مزایای پشتیبانی، مزایای سرعتی، مزایای هزینه ای، مزایای امنیتی و مزایای زیبایی طبقه بندی می شود.

1.گروه مزیت های پشتیبانی: 

شامل کاهش بار پرسنل پشتیبانی کننده، اطمینان از کارکرد بدون عیب MTBF مینی کامپیوتر، پشتیبانی راحت تر نرم افزاری با نصب کم تر برنامه ها است.

2. گروه مزیت های سرعتی:

شامل بوت سریع تر ویندوز در هفت ثانیه، سرعت اجرای بالاتر برنامه ها، هماهنگی بیشتر سخت افزار و نرم افزار از طریق ویندوز اورجینال نصب شده می باشد.

3. گروه مزیت های هزینه ای:

 شامل هزینه خرید کم تر، کاهش هزینه برق مصرفی و بار UPS، هزینه پایین تر ارتقاء، عدم نیاز به خرید آنتی ویروس از طریق قفل سخت افزاری است.

4. گروه مزیت های امنیتی:

image

شامل انسداد فیزیکی پورت ها، رمزنگاری پیشرفته روی پروتکل ارتباطی، پورت USB مخفی برای ماژول های امنیتی، عدم ویروس پذیری از طریق قفل هارد و حفاظت بیشتر با قراردادن در محفظه مقاوم می باشد.

5. گروه مزیت های زیبایی:

شامل ابعاد کوچکتر و قابل استقرار بر رو یا زیر میز، عدم ایجاد صدا و پخش آلودگی ویروسی به کمک سیستم بدون فن، قابلیت اتصال به پشت یک مانیتور و ساخت یک آل این وان می باشد.

 نظر به اینکه مینی کامپیوترها مزایای فوق را دارا می باشند، در این راستا سنجشی در رابطه با معیار و ملاک انتخاب بهترین مینی کامپیوتر، در میان پرفروش ترین ارئه دهندگان این کامپیوترهای کوچک در سال 1400 صورت گرفت. بر اساس اطلاعات و آمار و ارقام موجود و بررسی نمودارهای مربوط به معیار انتخاب مینی کامپیوتر بر اساس مهم ترین ویژگی ها، دو عامل زیبایی مینی کامپیوتر و هم چنین قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن بیش از سایر موارد باعث جلب نظر مشتریان شده و در انتخاب مینی کامپیوتر نقش مهمی ایفا کرده است.

image

 

برخی از پرطرفدار ترین مینی کامپیوترها به همراه ویژگی ها و قابلیت هایشان در ذیل عنوان شده است:

۱- تین کلاینت  Dell Wyse 5060

لقبی که به این مینی کامپیوتر داده شده "شگفت انگیز کوچک" است. پردازنده این مینی کامپیوتر AMD چهار هسته ای با فرکانس 2.4گیگاهرتز است. همچنین دارای دو اسلات حافظه رم DDR3L است و حافظه رم قابل پشتیبانی تا 16 گیگابایت است. حافظه داخلی این مینی کامپیوتر از نوع SATA SSD و SATA HDD است. 

از ویژگی های بی نظیر مینی کامپیوتر دل وایز 5060 می توان به  مقاومت بالا و بی سر و صدا بودن به دلیل فن لس بودن و کارکرد 24 ساعته 7 روز هفته اشاره کرد. این مینی کامپیوتر همچنین به دلیل حجم کم و ابعاد کوچکی که دارد به راحتی قابل استقرار روی میز است و دارای بدنه فلزی مستحکم و روکش پلاستیک جهت زیبایی بیشتر می باشد. ابعاد این مینی کامپیوتر 4*17*18.5سانتی متر و وزن 930 گرم است. 

تین کلاینت Dell Wyse 5060 دارای انعطاف‌پذیری در تغییر کاربری از تین کلاینت به زیروکلاینت است. به کمک شبکه سیمی  1000 (گیگ) و 2 پورت USB3.0 سرعت ارتباطی بالایی دارد و از 2 مانیتور به صورت همزمان پشتیبانی می کند. وضوح تصویرفوق العاده ای به کمک پشتیبانی از کیفیت Ultra HD دارد.

۲- تین کلاینت Dell Wyse 5070 

عنوان در نظر گرفته شده برای این تین کلاینت، "قدرتمند مطلق" می باشد. پردازنده این تین کلاینت Intel Pentium Silver J5005  با فرکانس 2.8 گیگاهرتز  می باشد. دارای دو اسلات رم DDR4 و 16گیگابایت حافظه رم قابل پشتیبانی برای این مینی کامپیوتر است. حافظه داخلی این مینی کامپیوتر از نوع SSD M.2 می باشد. از ویژگی های این مینی کامپیوتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مینی کامپیوتری قدرتمند بواسطه پردازنده 2.5 گیگاهرتزی، داشتن سرعت فوق العاده لودینگ کلی سیستم به کمک رم های مدرن و پیشرفته DDR4 با فرکانس 2400مگاهرتز، قابلیت کنترل پذیری فوق العاده سیستم به کمک سیستم بایوس پیشرفته جدید کمپانی Dell، مقاوم و بی سرو صدا به‌کمک ویژگی بدون فن، وکارکرد 24 ساعته 7 روز هفته، مناسب برای کاربری صنعتی بواسطه وجود پورت صنعتی COM، متنوع در پذیرش وسایل جانبی به کمک پورت های USB2.0 و USB3.0 و تایپ C، سرعت بالا در کارکرد به وسیله وجود دو اسلات رم DDR4 و حافظه SSD M.2، زیبا و کم حجم و کوچک و قابل استقرار روی میز با ابعاد 18.4*18.4*3.5 سانتی متر و وزن 1200گرم، دارای سرعت ارتباطی بالا به کمک شبکه سیمی 1000 (گیگ) و وایرلس AC و 5 پورت USB3.0، دارای بدنه فلزی مستحکم با روکش پلاستیک مشبک جهت زیبایی بیشتر و جریان هوا جهت خنک سازی، انعطاف پذیری در تغییر کارایی از تین‌کلاینت به زیرو‌کلاینت، پشتیبانی از 2 مانیتور به صورت همزمان، وضوح تصویر فوق العاده به کمک پشتیبانی از کیفیت UltraHD.

۳- تین کلاینت  Dell Wyse 7010-Standard 

به این تین کلاینت لقب "خوش خدمت" داده شده است. پردازنده این مینی کامپیوتر از نوع AMD دو هسته ای با فرکانس 1.65 گیگاهرتز است. دارای دو اسلات حافظه رم DDR3L است و تا 16 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می کند. حافظه داخلی این مینی کامپیوتر از نوع SATA SSD و SATA HDD است. از قابلیت های این مینی کامپیوتر موارد زیر را می توان مد نظر داشت:

کارکردی مطمئن با ویژگی فن لس بودن و بدون صدا، کارکرد 24 ساعته 7 روز هفته، بسیار کم حجم و کوچک و قابل استقرار روی میز، با ابعاد 22.5*20*4.7 سانتی‌متر و وزن 1350 گرم، دارای  سرعت ارتباطی بالا به کمک شبکه سیمی 1000 (گیگ) و 2 پورت USB 3.0، بدنه فلزی مستحکم با روکش پلاستیک جهت زیبایی بیشتر، انعطاف پذیر در تغییر کارایی از تین کلاینت به زیرو کلاینت، پشتیبانی از 2 مانیتور به صورت همزمان، دارای وضوح تصویر فوق العاده به وسیله پشتیبانی از کیفیت 4K.

۴- تین کلاینت  Dell Wyse 7020 Full Port

"فول کلاینت" عنوان در نظر گرفته شده برای این مینی کامپیوتر است. پردازنده مرکزی این مینی کامپیوتر AMD چهار هسته ای با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است. دارای دو اسلات حافظه رم DDR3L است و تا 16 گیگابایت رم پشتیبانی می کند. حافظه داخلی آن از نوع SATA SSD و SATA HDD است. ویژگی های بی نظیر این مینی کامپیوتر شامل موارد زیر می باشد:

مینی کامپیوتری مقاوم با ویژگی‌هایی مانند بدون فن، بدون صدا بودن و دارای کارکرد 24 ساعته 7 روز هفته، بسیار کم حجم و کوچک و دارای قابلیت استقرار بر روی میز، ابعاد  22.5*20*4.7 سانتی‌متر و وزن 1100گرم، دارای سرعت ارتباطی بالا به کمک شبکه سیمی 1000 (گیگ) و دو پورت USB 3.0، وجود بدنه فلزی مستحکم با روکش پلاستیک جهت زیبایی بیشتر، منعطف در تغییر کارایی از تین‌کلاینت به زیروکلاینت، پشتیبانی از 2 مانیتور به صورت همزمان، دارای وضوح تصویر فوق العاده به کمک پشتیبانی از کیفیت تصویر Ultra HD، سهولت ارتباط با مینی کامپیوتر به دلیل فول‌پورت بودن (COM, LPT, DVI, PS2, Display Port, USB).

۵- تین کلاینت HP t630 

آقای لوکس عنوان منتخب برای این تین کلاینت می باشد. پردازنده مرکزیAMD چهار هسته ای با فرکانس 2.2 گیگاهرتز است. حافظه رم قابل پشتیبانی تا 32 گیگابایت و از نوع DDR4 است. حافظه داخلی نیز از نوع SSD M.2 می باشد. قابلیت‌های بی نظیر این مینی کامپیوتر موارد زیر می باشد:

انعطاف پذیری در تغییر کاربری از تین کلاینت به زیرو کلاینت از طریق برگردان ایمیج، تین کلاینتی قدرتمند به لطف پردازشگر 4 هسته ای 64 بیتی، بسیار پرسرعت با پشتیبانی از آخرین مدل حافظه DDR4 (دو اسلات تا حجم 32 گیگابایت)، دارای کیفیت تصویر کم نظیر Ultra HD، قابلیت بدون فن، بدون صدا، با کارکرد 24 ساعته 7 روز هفته، پشتیبانی از 2 مانیتور به صورت همزمان، دارای سرعت و حجم بیشتر اطلاعات به کمک دو هارد پرسرعت SSD، اجرای ویندوز در کمتر از 7 ثانیه، بسیار کوچک و زیبا با قابلیت اتصال به پشت مانیتور و استقرار روی میز، دارای سرعت ارتباطات بالا از طریق  شبکه سیمی 1000 (گیگ) و پورتUSB 3.0، دارای بدنه فلزی مستحکم با روکش پلاستیک متالیک جهت زیبایی بیشتر، با ابعاد 22.4*4.2*22 سانتی متر و وزن 1520 گرم.

۶- زیروکلاینت  Dell Wyse 5030

این مینی کامپیوتر ملقب به مجازی ساز کوچک می باشد. دارای پردازنده مرکزی Teradici 2321 PCoIP است. حافظه رم قابل پشتیبانی برای این مینی کامپیوتر 512MB DDR3 با فرکانس 1333MT/s جهت استفاده از حافظه رم سرور است. دارای حافظه داخلی 32 مگابایت حافظه فلش جهت ذخیره فریمور زیروکلاینت است. از جمله مزیت های این مینی کامپیوتر می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

قیمتی بسیار مقرون به صرفه نسبت به کارایی کامل دارد. با وجود ویژگی های بدون فن، بدون صدا، کارکرد 24 ساعته 7 روز هفته بسیار مقاوم است. بسیار کم حجم و کوچک و قابل استقرار روی میز است. با ابعاد 11.6*17.7*2.9 سانتی متر و وزن 480 گرم است. سرعت ارتباطی بالا به کمک شبکه سیمی 1000 (گیگ) و چهار پورت USB2.0 دارد. دارای بدنه فلزی مستحکم با روکش پلاستیک جهت زیبایی بیشتر است. حداکثر کارایی به عنوان یک زیروکلاینت در امور گرافیکی به کمک پروتکل PCoIP را دارا می باشد. سرعت عملکرد بالا با بهره گیری از پردازنده Teradici Tera2321 دارد. قابلیت پشتیبانی از 2 مانیتور همزمان را دارا می باشد. همچنین وضوح تصویر عالی به کمک پشتیبانی از UltraHD دارد. و از بهترین گزینه‌ها جهت مجازی سازی است.

نکات قابل توجه

همان طور که گفتیم مینی کامپیوترها از لحاظ فیزیکی دارای ابعاد و حجم کوچکتری هستند، اما از لحاظ کارایی شامل 18 مزیت ممتاز نسبت به کیس های قدیمی می باشند که در بالا ذکر گردید. لیکن، نکاتی در تهیه مینی کامپیوتر وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است و عموماًدر خرید مینی کامپیوتر، تین کلاینت و زیرو کلاینت کاربران کمتر به آن توجه می‌نمایند:

  • مینی کامپیوتر دارای فن (فن دار) نخرید، چرا که متأسفانه اکثر محیط‌های موجود، استاندارد نیستند و گردوغبار موجود در محیط موجب می‌شود، عمر مفید مینی کامپیوتر کاهش یابد، به همین دلیل بدون فن بودن مینی کامپیوتر اهمیتی مضاعف می‌یابد.
  • اگر قصد خرید مینی کامپیوتر دارید سعی کنید از شرکت‌های مرجع و شرکت هایی که دارای واردات قانونی می‌باشند، خرید کنید. در هنگام خرید وجود کارت بازرگانی فروشنده را حتماً بررسی نمایید.
  • برای تشخیص قدرت پردازشگرها فقط به نام پردازنده‌ها اکتفا نکنید.
  • برای کاربری‌های گرافیکی یا گیم بایستی مینی کامپیوتر دارای کارت گرافیک خریداری کنید.
  • از مراکز معتبر کالای خود را تهیه کنید! به مینی کامپیوترهای مشابه با قیمت ارزان‌تر مشکوک باشید! چرا که در هنگام خرید و تهیه یک مینی کامپیوتر به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است یک مینی کامپیوتر با مشخصات کاملاً مشابه از دو شرکت معتبر با دو قیمت متفاوت ببینید، در این شرایط علاوه بر موارد قبل لازم است به مارک و کیفیت قطعات جانبی مانند رم و هارد روی مینی کامپیوتر دقت داشته باشید. رم و هارد باکیفیت شما را از هزینه‌های مجدد تعمیر یا تعویض تا مدت زمان بیشتری بی‌نیاز می‌کنند.
  • و در نهایت به مشاوره قبل از خرید و پشتیبانی و توان فنی بعد از خرید، به هیچ عنوان ‌توجه کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

کامپیوترمال

۱۴۰۰/۱۲/۱۵
بسیار عالی. مطلب مفیدی بود. من اطلاعات دقیق تری رو از این سایت به دست اوردم که شاید برای شما هم جذاب باشه.
https://computermal.com/

موسی کوشکی

۱۴۰۰/۱۲/۱
مطلب مفیدی بود. منم از مینی کامپیوترها استفاده می کنم و راضی هستم

موسی کوشکی

۱۴۰۰/۱۱/۳۰
من یک مینی کامپیوتر 5060 سری j خریدمم میخام منابعشو ارتقا بدم ایا این امکان وجود داره؟ مینی کامپیوتر های تین کلاینت هم قابل ارتقا هستند؟