خانهاخبار
حکم تخصیص عوارض جدید برای گوشی‌های بالای 600 دلار صادر شد!

حکم تخصیص عوارض جدید برای گوشی‌های بالای 600 دلار صادر شد!

گوشی‌های لوکس در سال آینده، با عوارض 2500 میلیارد تومنی همراه خواهد بود.
۱۳۹۹/۱۲/۳

دولت در جلسه امروز خود، طرحی را تصویب کرد که به دنبال آن، در سال آینده برای گوشی‌های لوکس که قیمتی بیش از 600 دلار دارند، عوارض دریافت خواهد شد.

البته بد نیست بدانید که دولت در لایحه بودجه سال 1400، چنین موردی برای دریافت عوارض یا به نوعی حقوق ورودی از گوشی‌های خارجی با قیمت بیش از 600 دلار را در نظر نگرفته بود و در ردیف‌های درآمدی، چنین چیزی پیش بینی نشده بود. اما اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با مصوب نمودن طرحی، دولت را موظف به دریافت عوارض 2500 میلیارد تومنی برای گوشی‌هایی با قیمت بیش از 600 دلار کردند.

image

 

با عنایت به این موضوع که لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس رد شد، اما دولت در اصلاحیه این لایحه از نظر اعضای کمیسیون تلفیق مجلس برای دریافت حقوق ورودی 2500 میلیاد تومانی از گوشی‌های لوکس برای سال آینده استقبال به عمل آورد.

آقای اکبر سلطانی کاشناس سامانه همتا پیش‌تر در این باره چنین عنوان کرده بود:

صنعت لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، یخچال و تلویزیون به صورت سالانه حدودا یک میلیارد یورو ارز نیاز دارد که ما 25 درصد این مبلغ را برای گوشی‌های لوکس که از نظر آمار و ارقام تنها 5 درصد محصولات موجود در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، در نظر گرفته‌ایم.

آقای روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز مدتی قبل، نظر خود پیرامون این موضوع را به صورت زیر اعلام کرده بود:

در شرایط تنگنای ارزی، قطعا واردات گوشی‌های بالای 300 یورو مانند اپل آمریکایی توجیه اقتصادی خوبی با خود به همراه ندارد. با توجه به درآمد سرانه هر ایرانی و سایر شاخص‌های کلان اقتصادی، وجود تعداد زیادی از لوازم خانگی به همراه موبایل‌های لوکس در کشور هیچ گونه سازگاری با اقتصاد کشورمان ندارد. کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برای افرادی که از ماشین‌ها یا موبایل‌های لوکس استفاده می‌کنند، مالیاتی را در نظر می‌گیرند. اما متأسفانه این موضوع در دولت ما تا به حال لحاظ نشده و در شرایط تحریمی، اراده انجام چنین کاری نیز وجود ندارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)