خانهاخبار
رمز ارز چیست؟ آشنایی کامل با بیت‌کوین و سایر رمزارزها

رمز ارز چیست؟ آشنایی کامل با بیت‌کوین و سایر رمزارزها

در این مدت اخیر رمزارزها توانسته‌اند سر و صدای بسیاری به پا کنند همین موضوع باعث شده تا ما مطلبی را برای شما مهیا کنیم تا در صورت عدم آشنایی با این حوزه بتوانید با خواندن آن به شناخت نسبتا مناسبی از این حوزه دست پیدا کنید.
۱۳۹۹/۱۱/۲

رمزارز یک ارز دیجیتال است که به جای پول رایج از آن می‌توان برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد. رمزارزها برای افزایش امنیت خود هنگام انجام تراکنش از یک دفترچه آنلاین و رمزنگاری قدرتمندی برخوردار هستند. اکثر رمزارزها تاکنون قانونگذاری نشده‌اند و کسانی که به این حوزه علاقمند هستند در بیشتر مواقع به خرید و فروش آن‌ها مشغول می‌شوند تا در کوتاه مدت سودی عاید آنان گردد زیرا با بررسی تاریخچه کوتاه رمزارزها می‌توان دید که در برخی از مواقع ارزش آن‌ها سر به فلک می‌کشد. پیش از اینکه بیشتر در این حوزه ورود کنیم در ابتدا بهتر است با ساز و کار این رمزارزها آشنا شویم و نحوه کار آن‌ها را بدانیم. همچنین از برخی اصطلاحات مهم این حوزه شناخت پیدا کنیم.

رمزارز چیست؟

رمزارز در واقع یک روش پرداختی آنلاین است که از آن می‌توان برای خرید خدمات و محصولات استفاده کرد. بسیاری از شرکت‌ها در این حوزه رمزارزهای مخصوص به خود را دارند که به اصطلاح آن‌ها را توکن می‌نامند. از این توکن‌ها می‌توان برای خرید محصولات و خدمات شرکت مربوطه استفاده کرد. بهتر است برای درک بهتر این موضوع از یک مثال استفاده کنیم. شما برای خرید Xp یا امکانات در بازی‌های ویدیویی از پول واقعی استفاده می‌کنید؛ در دنیای رمزارزها نیز اینگونه است و شما باید توکن خریداری نمایید تا بتوانید از خدمات و محصولات این فضای رمزنگاری شده استفاده کنید.

رمزارزها بر روی یک تکنولوژی خاص به نام بلاک چین کار می‌کنند. بلاک چین در واقع فناوری غیرمتمرکز است که بر روی کامپیوترهایی سراسر دنیا گسترش یافته است و آن‌ها را مدیریت می‌کند و تراکنش‌ها بر روی آن‌ها ذخیره می‌شود.

چه تعداد رمزارز وجود دارد؟ و ارزش‌ آن‌ها چه مقدار است؟

image

 

بنابر گزارش وبسایت coinmarketcap که در حوزه رمزارزها فعالیت می‌کند؛ بیش از ۶۷۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد که به صورت عمومی خریداری و فروخته می‌شوند. ارزهای دیجیتال کماکان در حال تکثیر هستند و از طریق پیشنهادات اولیه هنگام عرضه در صرافی‌ها به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود. ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال چندی پیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار عبور کرد در حالی که به گفته coinmarketcap در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۲۰ ارزش این بازار ۶۴۵ میلیارد دلار بوده است. همچنین در همان تاریخ بیت کوین نیز به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال ۴۲۱ میلیارد دلار از این بازار را به خود اختصاص داده بود.

تجارت یا به اصطلاح تریدینگ چیست؟

تریدینگ یک مفهوم اقتصادی اساسی است که شامل خرید و فروش دارایی می‌شود. این دارایی‌ها می‌تواند کالا یا خدمات باشند که خریداری برای بهره‌مندی از آن‌ها مبلغی را به فروشنده پرداخت می‌کند. در موارد دیگر این معامله می‌تواند مبادله کالا و خدمات میان طرفین باشد.

در بطن بازارهای مالی، دارایی‌های در نظر گرفته شده برای معامله را ابزارهای مالی می‌نامند. این ابزارهای مالی می‌توانند مواردی همچون سهام، اوراق قرضه، جفت ارزها، رمزارزها و غیره در بازار بورس و فارکس باشند.اگر این اصطلاحات برای شما تازگی دارد، نگران نباشید - همه آن‌ها را بعداً به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

اصطلاح تریدینگ معمولاً برای معاملات کوتاه مدت به کار می‌رود، جایی که معامله گران در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاه به طور فعال وارد موقعیت خرید می‌شوند و سپس موقعیت خود را به فروش تغییر می‌دهند. با این حال مسئله فراتر از این جریان است زیرا در حقیقت معاملات به طیف گسترده‌ای از استراتژی های مختلف مانند معاملات روزانه ، معاملات نوسانی ، معاملات روندی و بسیاری از راهبردهای دیگر تقسیم می‌شوند. در مقالات آتی جزییات هر یک از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

برای ورود به حوزه رمزارزها به چه چیزی نیاز است؟

برای ورود به معاملات در دنیای رمزارزها شما به یک کیف پول برای نگهداری دارایی خود و یک صرافی برای خرید و فروش رمزارزها نیاز دارید. کیف پول‌ها می‌توانند به صورت یک نرم‌افزار بر روی گوشی هوشمند شما باشند یا اینکه به صورت سخت افزاری تهیه شوند. از برترین کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌توان به Viawallet، coinomi و btc.com اشاره کرد. بزرگترین صرافی در حوزه رمزارزها، صرافی Binance است که روزانه اکثر معاملات رمزارزها در آن انجام می‌شود و به صورت بین‌المللی در حال فعالیت است.

اکنون که با برخی از مفاهیم مهم در حوزه رمزارزها آشنا شده‌ایم، بهتر است به سراغ اصطلاحات مهم این حوزه برویم.

ارزهای فیات چیست؟

ارزهایی هستند که توسط دولت چاپ می‌شود و هیچگونه پشتوانه فیزیکی ندارد. امروزه اکثر ارزهای موجود از نوع فیات هستند.

بلاک چین چیست؟

یکی از اصطلاحاتی است که به صورت مکرر نام آن را خواهید شنید. همانطور که پیش‌تر گفته‌ایم بلاک چین فناوری‌ مختص رمزارزها است و امنیت آن‌ها را برقرار می‌کند.

 
image

 

بلاک چیست؟

فناوری بلاک چین از یک سری بلاک تشکیل شده است. در هر یک از این بلاک‌ها اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها ذخیره می‌شود.

قراردادهای هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند اساساً قراردادهای دیجیتالی شده‌ای هستند که در بلاکچین بین طرفین مختلف اجرا می‌شوند.

اپلیکیشن‌های Dapp چیست؟

واژه Dapp در واقع مخفف برنامه‌های غیرمتمرکز است. این نرم‌افزارهایی هستند که به صورت غیر متمرکز کار می‌کنند و در بالای بلاک چین قرار دارند.

ماینیگ یا استخراج چیست؟

اصطلاح استخراج رمزارز به معنای به دست آوردن ارزهای دیجیتال از طریق حل معادلات ریاضی و رمزنگاری شده با استفاده از رایانه‌های مخصوص است. این فرایند شامل اعتبارسنجی بلوک‌های داده و افزودن سوابق معاملات به یک رکورد عمومی است که ما آن را با عنوان بلاک چین می‌شناسیم.

image

 

آدرس چیست؟

یک شناسه است که معمولاً از نویسه‌های عددی تشکیل شده و نشان می دهد رمزارز برای کجا ارسال می‌شود.

کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی در واقع شناسه‌ای است که شما با افراد به اشتراک می گذارید تا آنان بتوانند برای شما رمزارز ارسال کنند.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی همان چیزی است که شما برای دسترسی به کیف پول خود استفاده می‌کند تا رمزارزهای خود را در کیف پول خود مدیریت و ذخیره کنید.

تنها شما هستید که می‌توانید به کلید خصوصی خود دسترسی داشته باشید بنابراین آن را در جای امنی نگهداری کنید. در صورتی که کلید خصوصی شما فاش شود احتمال از دست رفتن دارایی‌تان بسیار بالا خواهد بود. بنابراین باید آن را از دسترس افراد دیگر دور نگه دارید.

بیت کوین چیست؟

می‌توان بیت کوین را اولین رمزارز تاریخ دانست، بیت کوین توسط شخص یا گروهی مرموز به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. در دنیای رمزارزها بیت کوین همواره ارزشمندترین آن‌ها به حساب می‌رود.

آلت کوین چیست؟

این اصطلاح در واقع مخفف رمزارز جایگزین است و به غیر از بیت کوین به تمام رمزارزهای موجود در بازار اطلاق می‌شود.

توکن چیست؟

توکن در واقع یک دارایی دیجیتال در رمزارزها است که می‌توانند برای انجام معاملات یا خرید سایر کارکردها مورد استفاده قرار گیرد. گاهی اوقات به توکن‌ها سکه و رمزارز نیز گفته می‌شود.

هش چیست؟

عمل رمزگشایی اطلاعات در واحد زمان را هش می‌گویند. در حوزه رمزارزها، استخراج‌کنندگان باید هش‌ها را رمزگشایی کنند تا بتوانند بلاک‌ها را استخراج کنند.

هرچه قدرت هش بیشتر باشد، بلاک‌های بیشتری استخراج می‌شوند و از این طریق می‌توان پاداش بیشتری دریافت کرد.

استیبل کوین چیست؟

ارز رمزنگاری شده‌ای است که ظاهراً ارزش آن به چیز دیگری مانند دلار آمریکا گره خورده تا ثبات بیشتری داشته باشد و با نوسانات قیمتی کمتری مواجه شود.

پرایویسی کوین چیست؟

ارز رمزنگاری شده‌ای است که می توان معاملات را در آن به صورت خصوصی انجام داد. دش کوین، زی‌کش و مونرو برخی از معروف‌ترین پرایویسی کوین‌ها هستند.

یوتیلیتی کوین چیست؟

رمزارزی است که غیر از معاملات می‌تواند برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال ، از Binance Coin می‌توان برای دریافت تخفیف در هنگام خرید رمزارزهای دیگر در صرافی Binance استفاده کرد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم به اطلاعات شما در این حوزه بیفزاییم.

 امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم به اطلاعات شما در این حوزه بیفزاییم. شما فکر می‌کنید بالاترین رقمی که بیت‌کوین در آینده خواهد دید، چه رقمی است؟
 
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)