خانهاخبار
زاکربرگ و دورسی دوباره برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس سنا رفتند

زاکربرگ و دورسی دوباره برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس سنا رفتند

مدیران عامل دو غول بزرگ شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توئیتر سه‌شنبه با حضور در مجلس سنا به سوالات آتشین نمایندگان درباره رفتار خود پیرامون انتخابات آمریکا پاسخ دادند.
۱۳۹۹/۸/۳۰

کمیته قضایی سنا سه‌شنبه شب در جلسه‌ای چهار ساعته مجددا به گفتگو با مدیران عامل فیسبوک و توئیتر، مارک زاکربرگ و جک دورسی، پرداخت و مجموعا ۱۲۷ سوال را خطاب به این دو نفر مطرح کرد. در گزارش پیش رو بخش‌های مهم این جلسه را برای شما تشریح می‌کنیم. پس با جی‌اس‌ام همراه باشید.

جمهوری‌خواهان بخش عمده جلسه را در دست گرفتند و سوالات زیادی را درباره مدیریت محتوا مطرح کردند. نمایندگان این حزب در مجموع ۷۲ سوال پرسیدند که ۵۳ تای آن‌ها مربوط به چگونگی مدیریت محتوا در رسانه‌های اجتماعی بود. سناتورهای جمهوری‌خواه به‌طور خاص روی این نکته تاکید کردند که فیسبوک و توئیتر چطور می‌توانند اعمال نظر کمتری بر محتواها داشته باشند. ۳۷ سوال آن‌ها در مورد سانسور حرف‌های محافظه‌کاران و ترکیب گرایش‌های ایدئولوژیک این دو پلتفرم بود.

دموکرات‌ها ۱۴ سوال درباره مدیریت محتوا داشتند اما اکثر سوالات آن‌ها متوجه این موضوع بود که آیا با مدیریت بیشتر محتوا می‌توان جلوی ترویج خشونت و نفرت کلامی را گرفت یا نه.

پس از صحبت درباره مدیریت محتوا، قانون‌گذاران با طرح ۳۹ سوال بیشترین بحث را درباره ترویج اطلاعات گمراه‌کننده داشتند. دموکرات‌ها در این بخش به طرح ۳۷ سوال پرداختند که اغلب آن‌ها مربوط به ادعاهای غلط رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، پیرامون تقلب در انتخابات بود.

سناتور ایمی کلوبوچار، نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا، به‌طور مختصر به خاطر مسائل انحصارگرایانه از دورسی و زاکربرگ انتقاد کرد. سناتور لیندسی گراهام، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، نیز پیرامون اعتیادآور بودن فیسبوک و توئیتر طرح پرسش کرد.

بیشترین سوالات خطاب به زاکربرگ مطرح شد و او مجموعا به ۷۱ سوال پاسخ داد. در آن طرف آقای دورسی با ۵۶ سوال روبرو شد. سناتور گراهام نیز با طرح ۱۵ سوال در مقام نخست بیشترین سوال‌کنندگان قرار گرفت و پس از آن دو نماینده جمهوری‌خواه دیگر هر کدام ۱۲ سوال را قرائت کردند.

فیسبوک و توئیتر چگونه محتواها را مدیریت می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم، بخش عمده این جلسه به صحبت درباره چگونگی کنترل میلیون‌ها محتوای روزانه در سراسر شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشت. از میان مجموع ۱۲۷ سوال طرح‌شده ۶۷ سوال درباره مدیریت محتوا بود. سه سناتور جمهوری خواه از میزوری، یوتا و تگزاس بر این موضوع تاکید داشتند که فیسبوک و توئیتر پست‌های محافظه‌کاران را سانسور می‌کنند. آن‌ها در بخشی از سخنان خود به مقایسه میزان برچسب‌گذاری و حذف پست‌های محافظه‌کاران در برابر لیبرال‌ها پرداختند. فیسبوک و توئیتر می‌گویند جهت‌گیری سیاسی افراد در نحوه برخورد قانونی آن‌ها با کاربران تاثیری ندارد.

در طرف دیگر، دموکرات‌ها معتقد بودند که این دو شرکت در مدیریت صحیح محتواهای آسیب‌زا به اندازه کافی موثر عمل نکرده‌اند. نماینده ایالت کنتیکت به این نکته اشاره کرد که چگونه اکانت فیسبوک استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ، پس از پیشنهاد او برای بریدن سر دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا، از این شبکه اجتماعی حذف نشده است.

image

مارک زاکربرگ در پاسخ گفت که به این اکانت هشدار داده شده و پست مربوطه نیز از دسترس خارج شده است، اما طبق قوانین فیسبوک نیازی به مسدودسازی فوری اکانت شخص نیست. توئیتر در این ماجرا اکانت مربوطه را به‌طور دائمی مسدود کرد. آن‌چه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سرش توافق داشتند این بود که اجرای قوانین فیسبوک و توئیتر ثابت و یکپارچه نیست و اغلب توضیحی درباره چرایی اتخاذ برخی از تصمیمات ارائه نمی‌شود.

زاکربرگ و دورسی پذیرفتند که در زمینه مدیریت محتوا اصلاحاتی باید صورت بگیرد. مدیرعامل فیسبوک گفت از چارچوب قانونی جدیدی برای کنترل محتوا در پلتفرم‌های خود استفاده خواهد کرد. آقای دورسی نیز بر ارائه ابزارهای بیشتر به کاربران برای کنترل محتواهایی که می‌بینند سخن گفت. او باور دارد که یک سیستم مدیریت محتوای متمرکز و عملی در این مورد کارساز نخواهد بود.

توئیتر و فیسبوک پس از ترک کاخ سفید با اکانت ترامپ چگونه برخورد می‌کنند؟

بسیاری از رهبران جهانی در توئیتر و فیسبوک مصونیت بیشتری دارند، چون نظرات و پست‌های آنان در قلمرو منافع عمومی تلقی می‌شود. ولی در صورت خروج دونالد ترامپ از منصب ریاست جمهوری آمریکا، چه اتفاقی برای اکانت او در شبکه‌های اجتماعی خواهد افتاد؟

مدیرعامل توئیتر گفت در آن صورت این شرکت دیگر استثنایی برای آقای ترامپ قائل نخواهد شد. توئیتر در خلال دوران ریاست جمهوری ترامپ به او اجازه انتشار پست‌هایی را می‌داد که برخلاف قوانین این پلتفرم بود. با این حال، رفته‌رفته برچسب‌گذاری روی این پست‌ها آغاز شد تا اطلاعات بیشتری در مخاطبان پست‌های او قرار بگیرد.

ولی در سوی دیگر، مارک زاکربرگ گفت که حتی پس از ترک کاخ سفید تغییری را در نحوه مدیریت پست‌های آقای ترامپ ایجاد نمی‌کند. فیسبوک از روز انتخابات برخی از پست‌های آقای ترامپ را برچسب‌گذاری کرده و کاربران را به سمت مراجع معتبر اعلام نتایج فرستاده است، اما آن‌ها رویکرد خنثی‌تری را در پیش گرفته‌اند. این پلتفرم حرف‌های رهبران جهانی را راستی‌آزمایی نمی‌کند، اما یکی از سخنگویان این شرکت گفته بود که پس از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ ممکن است این کار را برای او انجام دهد.

image

دورسی زیر فشار هر دو حزب از برچسب‌گذاری توئیت‌ها دفاع کرد

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به‌صورت مشترک به‌خاطر برخوردهای کنترلی توئیتر از جک دورسی انتقاد کردند. مدیرعامل این شبکه اجتماعی در پاسخ به دفاع از عملکرد توئیتر پرداخت و از نمایندگان خواست تا در عوض به نظارت بر الگوریتم‌هایی بپردازند که به مدیریت و پیشنهاد محتوا کمک می‌کنند.

سناتورها از تصمیم آقای دورسی برای برچسب‌گذاری روی توئیت‌های نادرست و گمراه‌کننده انتخاباتی انتقاد کردند. جمهوری‌خواهان مدعی بودند که این اقدام نشانگر جهت‌گیری توئیتر علیه محافظه‌کاران بوده، و دموکرات‌ها نیز باور داشتند که توئیتر به اندازه کافی جلوی انتشار اطلاعات گمراه‌کننده را نگرفته است.

مدیرعامل توئیتر مشابه جلسه سه هفته پیش سنا، از تاکتیک برچسب‌گذاری توئیتر دفاع کرد، ولی اذعان داشت که این شرکت در برخی موارد به اشتباه توئیت‌هایی را برچسب‌گذاری کرده که ناقض قوانین آن‌ها نبوده‌اند. آقای دورسی توضیح داد که فرآیند مدیریت و کنترل محتوا کار فوق‌العاده چالش‌برانگیزی است. او گفت: «ما با کاری روبروییم که غیرممکن به نظر می‌رسد. از ما خواسته شده که سلامت گفتگوهای عمومی جامعه را بالا ببریم و در عین حال اطمینان یابیم که حداکثر افراد قابلیت شرکت در این گفتگوها را داشته باشند.»

دورسی در ادامه سخنان خود از سناتورها خواست تا تمرکز بیشتری بر اصلاح ماده ۲۳۰ قانون نزاکت در ارتباطات داشته باشند. او اظهار داشت که الگوریتم‌ها باید اولویت اول قانون‌گذاران قرار بگیرند و این گزینه در اختیار کاربران قرار داده شود تا آن‌ها را غیرفعال یا الگوریتم‌های جایگزین را انتخاب کنند.

image

مدیرعامل توئیتر گفت: «[ماده ۲۳۰] نوآوری‌ها و ابزارهای بسیار خوبی را به وجود آورده است. اگر ۱۴ سال پیش که توئیتر را شروع کردیم چنین مصونیت‌هایی نداشتیم، اصلا این کار را آغاز نمی‌کردیم. فکر می‌کنم باید دور مشکلی که به دنبال حل آن هستیم خط مشخصی بکشیم.»

دموکرات‌ها خواستار قانون‌گذاری بیشتر در صنعت فناوری هستند

دموکرات‌ها در این جلسه از هیچ انتقادی علیه فیسبوک و توئیتر فروگذار نکردند. چند نماینده این حزب زاکربرگ و دورسی را به خاطر افزایش نفرت‌پراکنی و ترویج اطلاعات غلط در روزهای پس از انتخابات مقصر دانستند. سناتور ایالت ورمونت گفت: «فکر می‌کنم شما می‌توانید و باید بهتر عمل کنید.» دموکرات‌ها خواستار قوانین جدیدی در حوزه فناوری شدند.

نماینده ایالت کنتیکت گفت باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری در زمینه حریم خصوصی وضع شود. او خواستار تغییر در قوانینی شد که به شرکت‌ها در قبال پست‌های کاربران آن مصونیت می‌دهد. این نماینده همچنین اعلام کرد که باید اقدامات جدی‌تری در خصوص رفتارهای ضدرقابتی شرکت‌ها صورت بگیرد.

شماری از سناتورهای دموکرات به ترویج خشونت و تلاش برای تظاهرات از طریق این دو پلتفرم پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کردند. چند گروه طرفدار ترامپ پس از انتخابات سعی داشتند با گردهمایی مانع از شمارش آرا در برخی از ایالت‌ها شوند. این گروه‌ها در نهایت از رسانه‌های اجتماعی حذف شدند.

جمهوری‌خواهان به صحبت درباره انتقادات مربوط به جهت‌گیری‌ها پرداختند

اعضای جمهوری‌خواه کمیته قضایی سنا منتقد قدرتی شدند که به شبکه‌های اجتماعی اجازه مدیریت محتوا را می‌دهد. آن‌ها معتقدند این شرکت‌ها جهت‌گیری سیاسی دارند و خودشان را پشت قانونی که دهه‌ها از عمر آن می‌گذرد مخفی کرده‌اند.

image

سناتور لیندسی گراهام در این باره گفت: «من نمی‌خواهم دولت به مردم آمریکا بگوید که چه توئیت‌هایی درست و چه توئیت‌هایی نادرستند. ولی وقتی شرکت‌هایی دارید که قدرت دولت‌ها را در دست گرفته‌اند و این قدرت بسیار بیشتر از هر رسانه سنتی دیگری شده است، شرایط باید تغییر کند.» زاکربرگ و دورسی گفتند که اگرچه شرکتشان ممکن است گاهی اوقات اشتباهاتی کرده باشد، ولی قوانین و سیاست‌های آن‌ها منصفانه بوده و بهترین منافع را برای کاربران در نظر گرفته است.

آقای گراهام تصمیم توئیتر برای برچسب‌گذاری پست یک سیاست‌مدار جمهوری‌خواه درباره تقلب در انتخابات را زیر سوال برد. سناتور مایک لی، نماینده جمهوری‌خواه ایالت یوتا، گفت یکی از پست‌های فیسبوکی او درباره انتخابات نیز در این پلتفرم برچسب‌گذاری شده است.

آقای لی گفت شاید این دسته از مسائل در پالو آلتو که شهری در منطقه دره سیلیکون است در جریان اصلی اتفاقات اهمیتی نداشته باشد، اما برای سایر نقاط آمریکا حائز اهمیت است.

سخت‌گیری‌ها درباره مصونیت‌های قانونی شرکت‌های فناوری ادامه دارد

قانونی که از پلتفرم‌های آنلاین محافظت می‌کند تحت عنوان ماده ۲۳۰ از لایحه نزاکت در ارتباطات شناخته می‌شود، و مدت‌هاست که قانون‌گذاران در پی اصلاح آن هستند. دونالد ترامپ در ماه مه با امضای فرمانی اجرایی خواستار اصلاح این قانون شده بود. تاکنون در جلسات سنا بارها به این قانون اشاره شده و جلسه اخیر نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

با این حال، قانون‌گذاران این بار با رویکردی متفاوت به سراغ ماده ۲۳۰ رفتند. سناتور لیندسی گراهام گفت: «باید برای وقتی که توئیتر و فیسبوک تصمیم می‌گیرند درباره اعتبار یا حذف و حفظ یک محتوا نظر بدهند راهی پیدا کنیم، راهی که نشان دهد در این سیستم شفافیت وجود دارد. ماده ۲۳۰ باید تغییر کند چون بدون تغییر نمی‌توانیم به این مهم دست یابیم.»

جمهوری‌خواهان می‌گویند این قانون به دستاویزی برای سانسور حرف‌های محافظه‌کاران در پلتفرم‌های آنلاین تبدیل شده است. دموکرات‌ها هم موافقند که قانون باید اصلاح شود، ولی از رویکرد کاملا متفاوتی به این قضیه نگاه می‌کنند. آن‌ها می‌گویند ماده ۲۳۰ موجب ترویج اطلاعات گمراه‌کننده و نفرت در شبکه‌های اجتماعی شده است.

سناتور ریچارد بلومنتال، نماینده دموکرات ایالت کنتیکت، در این خصوص گفت: «تغییر فرا می‌رسد. در این باره شکی نیست. من هم می‌خواهم اصلاحات گسترده‌ای را بر ماده ۲۳۰ اعمال کنم.» او از برجسته‌ترین چهره‌هایی بود که در سال ۲۰۱۸ خواستار اولین اصلاحات ماده ۲۳۰ شد تا پلتفرم‌ها را در قبال میزبانی از محتواهای مربوط به قاچاق جنسی مسئولیت‌پذیر کند. او افزود: «ولی نه من و نه هیچ‌کدام از اعضای این کمیته نباید تمایلی برای دخالت در کنترل گفتگوها داشته باشیم.»

آقای زاکربرگ و دورسی اعلام کردند که آماده پذیرش اصلاحات قانونی هستند. مدیرعامل فیسبوک اضافه کرد که از اصلاح قانون به نحوی که باعث شفافیت بیشتر در شرکت‌ها شود استقبال می‌کند. مدیرعامل توئیتر نیز ساعاتی بعد در صفحه خود نوشت که از ایجاد بستری برای اعتراض بر تصمیم‌گیری درباره مدیریت محتوا حمایت می‌کند. او گفت کاربران باید امکان انتخاب الگوریتم‌هایی را داشته باشند که محتواها را برای آن‌ها نشان می‌دهند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)