خانهاخبار
آیا مک‌های جدید اپل از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند؟

آیا مک‌های جدید اپل از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند؟

همان طور که می‌دانید، سه دستگاه جدید توسط کوپرتینویی‌ها اخیرا معرفی شد.
۱۳۹۹/۸/۲۴

اپل در رویداد دهم نوامبر مصادف با بیستم آبان ماه خود، سه محصول جدید با نام‌های مک بوک ایر 13 اینچی، مک مینی جدید و مک بوک پرو 13 اینچی را به دنیای تکنولوژی معرفی کرد. این دستگاه‌ها برای نخستین بار، به پردازنده اختصاصی سیلیکونی اپل با نام M1 مجهز شده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که آیا این محصولات از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند یا خیر.

مدیر ارشد بخش سخت افزار اپل با نام John Ternus در رویداد یاد شده به این موضوع اشاره کرد که تولید پردازنده اختصاصی، برای کوپرتینویی‌ها موضوع آنچنان جدیدی به حساب نمی‌آید. چرا که آن‌ها بیش از یک دهه است که به طراحی و ساخت پردازنده اختصاصی برای آیفون‌ها و آیپد‌ها مشغول هستند و به همین دلیل است که این محصولات، در بسیاری از موارد توانسته‌اند از سیستم‌های مدرن کامپیوتر امروزی بالاتر باشند.

حالا آن‌ها تمام هم و غم خود را به کار گرفته‌اند تا چیپست‌های اختصاصی و طراحی شده توسط مهندسان خود را به مک‌ها نیز بیاورند که چنین اتفاقی، در سه محصول جدید با نام‌های مک بوک ایر 13 اینچی، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی جدید روی داده است.

البته در حالی که این موضوع به معنای یک شروع موفقیت آمیز برای اپل به حساب می‌آید، اما به نظر می‌رسد که مانند هر تغییر بزرگی که ناگهان روی می‌دهد، شما نیز نباید به حد زیادی از این موضوع هیجان زده بوده و با اشتیاق کامل، نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

شایان ذکر است که غیر از مک بوک ایر، سایر محصولات مبتنی بر سیستم عامل مک در حال حاضر در هر دو مدل با پردازنده اختصاصی اپل (M1) و پردازنده اینتل در اپل استورها به فروش می‌رسند.

کمی سخت است که بخواهیم عملکرد خیره کننده دستگاه‌های جدید را زیر سوال ببریم. این محصولات سریع‌تر از مدل‌های پیشین بوده، میزان حرارت خروجی از آن‌ها به مراتب کمتر شده است و عمر مفید باتری دستگاه نیز تا حد شگفت انگیزی افزایش یافته است. مک بوک ایر 13 اینچی جدید حدودا 12 ساعت بیشتر و مک بوک پرو 13 اینچی جدید نیز حدودا 10 ساعت بیشتر از نسل پیشین خود دوام می‌آورند.

با تکنولوژی‌های مورد استفاده قرار گرفته در این محصولات، سرعت Wake دستگاه تا حد زیادی بالا رفته و با باز کردن مک بوک‌ها، آن‌ها به صورت کامل در دسترس شما خواهند بود و نیازی به صبر کردن حتی یک ثانیه برای بالا آمدن آن‌ها نیست.

بالا رفتن قدرت سخت‌افزاری، حتی روی مک بوک ایر 13 اینچی جدید نیز تأثیر شایان توجهی گذاشته و طبق ادعای مسئولان اپل، کاربران حتی قادر خواهند بود تا تصاویر فوق العاده سنگین را با این محصول ویرایش کرده یا پروژ‌ه‌های پیچیده Final Cut Pro را بدون هیچ گونه لگ و خللی، با این دستگاه به پایان برسانند. انجام چنین کارهایی روی محصولات اپل (مک بوک ایرها) با پردازنده اینتل کمی سخت بوده و در برخی مواقع نشدنی است.

image

 

اما این افزایش سرعت و بهره‌وری دستگاه، در مقابل با محدودیت‌هایی نیز روبرو خواهد بود که در ادامه مطلب، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. به این ترتیب با خرید سه دستگاه جدید معرفی شده، شانس استفاده از ویژگی‌های زیر را از دست خواهید داد:

فضای داخلی بیشتر

مک بوک پرو 13 اینچی اپل که به پردازنده اینتل مجهز است، قابلیت ارتقاء حافظه تا 4 ترابایت SSD را خواهد داشت. اما به هر دلیلی، مک بوک پرو 13 اینچی جدید مجهز به پردازنده M1، تنها امکان ارتقاء حافظه تا 2 ترابایت SSD را با خود به همراه دارد. هنوز مشخص نیست که این محدودیت به پردازنده M1 و حافظه NVMe SSD آن باز می‌گردد، یا دلیل دیگری در پشت پرده وجود دارد. اما اگر به میزان حافظه‌ای بیشتر از دو ترابایت نیاز دارید، باید به سراغ مدل‌های مجهز به پردازنده اینتل بروید.

رم بیشتر

تمامی دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده M1 اپل در حال حاضر، تنها تا 16 گیگابایت رم را پشتیبانی خواهند کرد و به صورت پیش فرض نیز با رم هشت گیگابایتی همراه هستند. اما بد نیست بدانید که مک بوک پرو مجهز به پردازنده اینتل، تا 32 گیگابایت رم را نیز پشتیبانی می‌کند و مک مینی با پردازنده اینتل هم تا رم 64 گیگابایتی قابل ارتقاء است. معماری پردازنده M1 اپل به گونه‌ای است که تا 16 گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کند و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کارهای بسیار حرفه‌ای با دستگاه خود انجام می‌دهید، به این ترتیب شاید نیاز داشته باشید تا رم دستگاه را باز هم ارتقاء دهید که چنین امری در محصولات مجهز به پردازنده M1 اپل امکان پذیر نخواهد بود.

درگاه USB-C کمتر

image

 

در حالی که مک مینی و مک بوک ایر جدید تنها از دو درگاه USB-C پشتیبانی می‌کنند، اما بد نیست بدانید که مدل‌های میان رده یا بالا رده مک بوک پرو مجهز به پردازنده اینتل از چهار درگاه USB-C پشتیبانی می‌کنند. اگر این موضوع را در نظر بگیریم که یکی از این درگاه‌ها برای شارژ دستگاه نیاز خواهد بود، لذا تنها یک پورت در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که نسبتا کم به نظر می‌رسد.

پشتیبانی محدود‌تر از نمایشگرها

به دلایل نامعلوم، دستگاه‌های جدید مجهز به پردازنده M1 تنها از یک نمایشگر خارجی تا رزولوشن 6K پشتیبانی می‌کنند. اما بد نیست بدانید که سایر محصولات مشابه که به پردازنده اینتل مجهز هستند، قادر به اتصال به دو نمایشگر خارجی با رزولوشن 4K خواهند بود. البته چنین اتفاقی، در کنار پورت HDMI یا نمایشگر داخلی خود مک‌بوک‌ها روی می‌دهد.

مک مینی با رنگ خاکستری فضایی

image

 

با این که این موضوع آنچنان هم مهم نیست، اما اگر مایل به خرید نسخه خاکستری رنگ مک مینی هستید، باید تنها به مدل مجهز به پردازنده اینتل آن بسنده کنید. مک مینی با پردازنده اختصاصی M1 اپل تنها در رنگ نقره‌ای روانه بازار خواهد شد.

پشتیبانی از ویندوز

image

 

مدت زمان زیادی است که کوپرتینویی‌ها این موضوع را اعلام کرده‌اند که دستگاه‌های مک که به پردازنده M1 مجهز هستند، از سیستم بوت کمپ پشتیبانی نمی‌کنند و حالا این موضوع به واقعیت پیوسته است. اگر قصد اجرای سیستم عامل ویندوز روی دستگاه‌های مبتنی بر پلتفرم مک را دارید، همچنان باید به مدل‌های پیشین مجهز به پردازنده اینتل بسنده کنید. ممکن است در آینده نزدیک، امکان نصب ویندوز از طریق ماشین‌های مجازی فراهم شود. اما در حال حاضر، چنین قابلیتی در اختیار خریداران مک‌های جدید قرار نگرفته است. توسعه دهندگان نرم‌افزارهایی مانند Parallels و VMware در تلاش هستند تا این راه حل را در اختیار خریداران مک‌های جدید قرار دهند.

به نظر می‌رسد که اپل این موارد را در نظر داشته و به همین دلیل است که مک بوک پرو و مک مینی مجهز به پردازنده اینتل، کماکان در اپل استورها وجود داشته و خریداران می‌توانند برای خرید آن‌ها اقدام کنند. در حال حاضر، تنها نسخه اینتل مک بوک ایر از فروشگاه‌های اپل حذف شده است و دلیل آن هم این است که نسخه جدید، تمامی وظایف آن را انجام می‌دهد.

در نهایت باید بدانید که تراشه M1، اولین تجربه اپل در این زمینه خواهد بود. شایعات زیادی از گوشه و کنار دنیای تکنولوژی به گوش می‌رسد که اپل قصد دارد تا زبان طراحی مک‌ها را در سال 2021 تغییر داده و ممکن است شاهد ارائه مک بوک پرو 14 اینچی با نمایشگر میکرو ال‌ای‌دی نیز باشیم.

اگر به یک مک بوک نیاز دارید، خرید محصولات جدید یک شانس بزرگ برای شما به حساب می‌آید. مخصوصا مک بوک ایر 13 اینچی جدید که نسبت به نسل‌های پیشین خود، بسیار قدرتمندتر شده و کلیه نیازهای روزمره شما، حتی اهالی حرفه‌ای مک بوک‌ها را نیز برآورده خواهد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)